معمولا بزرگ ترین میعادگاه علاقمندان به دنیای بازی های کامپیوتری به منظور آگاهی یافتن از اخبار و اطلاعات تازه در رابطه با بازی های کامپیوتری جدید دو نمایشگاه E3 و گیمزکام به شمار می رود که هر سال در انتهای فصل بهار و اواسط فصل تابستان شاهد برگزاری آن ها در دو قاره ی امریکای شمالی و اروپا هستیم. با این حال شاید بتوان این دو همایش را رویداد هایی قلمداد کرد که بیشتر به مسائل بیرونی دنیای بازی های کامپیوتری و خروجی اصلی صنعت بازی سازی (که آن هم بیشتر به شرکت های صاحب نام این حوزه اختصاص دارد) می پردازند. در واقع آن دسته از علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری که بیش از اخبار پر هیجان مربوط به خروجی صنعت بازی سازی به دنبال اطلاع یافتن از جزییات مربوط به مسائل فنی این صنعت پر سود و پر مخاطب هستند ، بیش از هر رویداد دیگری در دنیای بازی های کامپیوتری به سمت همایش سالانه ی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری جلب می شوند.
همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری سال جاری چیزی بیش از یک ماه دیگر در سان فرانسیسکوی امریکا برگزار خواهد شد و از این رو بسیاری از دست اندرکاران حاضر در صنعت بازی سازی در همایش پیش رو گرد هم جمع آمده و به برگزاری کنفرانس های فنی و تخصصی در رابطه با چند و چون و چگونگی امر بازی سازی توسط تکنولوژی های جدید و همچنین تشریح پیشرفت های حاصل آمده در این راه طی یک سال اخیر و در کنار آن بررسی آینده ی این صنعت به مدد بهره گیری از تکنولوژی های نوین مذکور خواهند پرداخت. البته معمولاً بسیاری از کنفرانس های برگزار شده در طی همایش سالانه ی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری در پشت در های بسته برگزار می شوند و در این میان تنها فعالان اصلی حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری (از جمله بازی سازان ، کارشناسان ، تحلیل گران و …) امکان حضور در کنفرانس های مذکور را خواهند داشت. در همین راستا و در طی برگزاری همایش امسال شاهد حضور برجسته و پر رنگ دو رقیب دیرینه ی بازار کارت های گرافیک یعنی شرکت های انویدیا و AMD هستیم که هر کدام از آن ها به طور مجزا اقدام به برگزاری کنفرانس هایی اختصاصی در طی برقراری این همایش خواهند نمود. کنفرانس هایی که زمینه های موضوعی متنوعی را در بر خواهد گرفت که البته تمامی آن ها بر موارد فنی و تکنیکی مربوط به امر بازی سازی متمرکز خواهد بود.
یکی از زمینه هایی که دو شرکت انویدیا و AMD در طی برگزاری همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری در سال جاری به صحبت در مورد آن خواهند پرداخت چگونگی ساخت بازی های کامپیوتری بر مبنای تکنولوژی های نوین به کار رفته در دو واسط نو پای Direct X 12 و Vulkan خواهد بود. تکنیک هایی که در آینده ای نزدیک در تولید بسیاری از آثار شاخص حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری به کار خواهد رفت و در واقع می توان انتظار داشت که تا پایان سال جاری میلادی بخش قابل توجهی از پروژه های بزرگ و AAA موجود در دنیای بازی های کامپیوتری به سمت استفاده از ویژگی های گرافیکی موجود در دل این تکنولوژی های نوین بروند. از سوی دیگر این امر حتی با ورود صنعت بازی سازی به عرصه ی واقعیت مجازی شکل جدی تری به خود خواهد گرفت و در این میان دو واسط Direct X 12 و Vulkan قطعاً نقش بسیار پر رنگی را در امر شکل دادن به جلوه های گرافیکی بازی های نسل حاضر ایفا خواهند کرد. در همین راستا شرکت AMD قصد دارد در همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری سال جاری به معرفی ویژگی های محصول نسبتاً جدید خود یعنی CodeXL بپردازد. در واقع CodeXL مجموعه ای از ابزار های اختصاصی محسوب می شود که در اختیار سازندگان و توسعه دهندگان نرم افزار های کامپیوتری مختلف قرار خواهد گرفت تا بتوانند با استفاده از قابلیت های موجود در آن کارایی اجرایی محصولات خود را بالا تر از قبل ببرند. در این میان شرکت AMD در نسخه ی دوم از ابزار CodeXL که جدید ترین نسخه از آن هم محسوب می شود قابلیت هایی را برای استفاده از بازی سازانی گنجانده است که قصد دارند عناوین جدید خود را با استفاده از تکنیک های موجود در دو واسط Direct X 12 و Vulkan طراحی کنند. به عبارت بهتر بخش مهمی از کنفرانس شرکت AMD در جریان برگزاری همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری سال جاری به توضیح در رابطه با چگونگی استفاده از قابلیت های موجود در CodeXL برای ساخت بازی های مبتنی بر Direct X 12 و Vulkan و همچنین نحوه ی بهینه سازی بازی های ساخته شده بر مبنای این دو واسط با استفاده از ویژگی های نوین موجود در نسخه ی دوم ابزار CodeXL اختصاص خواهد داشت. البته در این میان شرکت انویدیا نیز تنها دست روی دست نگذاشته و قصد حضوری برجسته را در همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری امسال دارد. در واقع بخش مهمی از حضور انویدیا در همایش امسال به معرفی ابزار هایی اختصاص خواهد یافت که برخی از بازی سازان به منظور بهره وری هر چه بیشتر از قابلیت های موجود در واسط Direct X 12 آن ها را طراحی کرده اند. ابزار هایی که بسیاری از آن ها به منظور استفاده از قابلیت های گرافیکی Direct X 12 در امر طراحی بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی طراحی شده اند. علاوه بر آن شرکت انویدیا قصد دارد در جریان برگزاری کنفرانس اختصاصی خود در همایش مذکور به تشریح کامل امکاناتی بپردازد که ابزار انحصاری این شرکت یعنی نسخه ی مبتنی بر Visual Studio از ابزار Nvidia Nsight در امر طراحی بازی های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی در اختیار بازی سازان فعال در این عرصه خواهد گذاشت. در مجموع می توان گفت که همایش سالانه ی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری همواره حاوی اطلاعات فنی بسیار جالبی در رابطه با چگونگی طراحی و تولید بازی های کامپیوتری است که می تواند برای علاقمندان به امر بازی سازی بسیار ارزشمند باشد. به نظر می رسد که در همایش امسال نیز علاقه مندان این عرصه شاهد انتشار اطلاعات بسیار جالبی در این زمینه خواهند بود. اطلاعاتی که بخش هایی از آن ها توسط کارشناسان صاحب نام حاضر در دو شرکت شناخته شده ی انویدیا و AMD در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
واقعا رقابت همیشه بدرد مشتری میخورده و اگر ای ام دی برگرده به اوضاع قبل واقعا عالی میشه اینجوری که معلومه خیزه بزرگی برداشته امیدوارم موفق بشه
امیدوارم که شرکت های بازی سازی بازیهاشون رو برای amd هم بهبنه سازی کنند و نه فقط برای nvidia
امیدوارم که شرکت های بازی سازی بازیهاشون رو برای amd هم بهبنه سازی کنند و نه فقط برای nvidia
امیدوارم که شرکت های بازی سازی بازیهاشون رو برای amd هم بهبنه سازی کنند و نه فقط برای nvidia
:-bd:-bd:-bd:-bd
باید دید کدوم بهتر عمل میکنه.