اگر به خاطر داشته باشید، روز گذشته خبر از جدا شدن رسمی خالق سری متال گیر یعنی هیدئو کوجیما از شرکت کونامی پس از دو دهه فعالیت مستمر (البته بسیار بیشتر از دو دهه) در این شرکت ژاپنی داده بودیم. در واقع جدایی کوجیما از کونامی از چندین ماه قبل کاملاً قطعی به نظر می رسید، اما به دلیل این که آقای کوجیما تا هفته ی گذشته با شرکت کونامی قرار داد رسمی داشت، تا زمان پایان یافتن این قرار داد ناگزیر بود (به قول سران کونامی) به مرخصی بلند مدت برود تا مدت قرار داد مذکور پایان یابد. امری که بالاخره اتفاق افتاد و کوجیما به شکل کاملاً رسمی از شرکت کونامی جدا شد. البته خالق سری متال گیر پس از جدایی از شرکت کونامی مدت زیادی را بی کار نماند و بلافاصله استودیوی اختصاصی خود را تشکیل داد تا بتواند بی هیچ تعلل و اتلاف وقتی به سراغ ساخت بازی بعدی خود برود. اثری که در فاصله ی دیروز تا امروز اطلاعات تازه تری در مورد آن در دسترس ما قرار گرفته است.
پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که استودیوی جدید آقای کوجیما با همان نامِ آشنا و پیشین Kojima Production شناخته خواهد شد. یعنی همان استودیویی که پیش از این نیز وجود خارجی داشت و در عمل وابسته به شرکت کونامی و بر اساس سیاست های کاری این شرکت اداره می شد. البته مدتی قبل سران شرکت کونامی با بالا گرفتن اختلافات خود با کوجیما به تعطیلی این استودیو اقدام کرده بودند. حال این استودیو پس از گذشت چند ماه دوباره باز گشایی شده است و بر طبق گفته ی مدیر اصلی آن یعی آقای کوجیما از این پس به طور کاملاً مستقل به فعالیت خواهد پرداخت. در این میان حتی اعضای این استودیو در حال برنامه ریزی برای تولید نخستین بازی خود به سر می برند. اثری که بر طبق اطلاعات موثق و تایید شده ی موجود یک بازی انحصاری برای کنسول PS4 خواهد بود و بر خلاف شایعاتی که روز گذشته به گوش می رسید، بازی جدید کوجیما دیگر اثری با خصوصیت انحصار زمانی و مدت دار محسوب نمی شود. با این حال به نظر می رسد که نخستین بازی تولید شده به دست استودیوی شخصی آقای کوجیما یا همان Kojima Productions علاوه بر کنسول PS4 بر روی پلتفرم PC نیز منتشر خواهد شد. در واقع این موضوع را مدیر انجمن های پلی استیشن بخش اروپای شرکت سونی تایید کرده و در کنار آن به ذکر این نکته پرداخته است که بر اساس برنامه ریزی هایی موجود بخش سرگرمی های کامپیوتری شرکت سونی، قرار است بازی جدید آقای کوجیما پس از عرضه شدن بر روی کنسول PS4 به روی پلتفرم PC نیز بیاید. در واقع شرکت سونی در قامت ناشر اصلی نخستین بازی استودیو Kojima Productions ظاهر شده است و تصمیم گیری برای این موضوع که اثر مذکور بر روی چه پلتفرم هایی عرضه شود بر عهده ی سران بخش سرگرمی های کامپیوتری این شرکت قرار دارد. با این حال به نظر می رسد که دارندگان پلتفرم PC می توانند از این موضوع خاطر جمع باشند که قادر به تجربه کردن بازی جدید خلق شده به دست کوجیما و استودیوی اختصاصی او خواهند بود (هر چند که هنوز به شکل واضح مشخص نیست که نسخه ی PC این بازی دقیقاً چه زمانی پس از نسخه ی کنسولی به بازار عرضه خواهد شد).
بی شک کنجکاوی ها برای اطلاع یافتن از این موضوع که بازی جدید آقای کوجیما چه ساختار و سبک و سیاقی خواهد داشت، اینک به اوج خود رسیده است. در این میان با توجه به لیست شغل هایی که به تازگی استودیو Kojima Production برای در اختیار گرفتن افراد متخصص در زمینه های شغلی مربوطه ارائه کرده است، می توان حدس هایی را در این زمینه زد و بخشی از این کنجکاوی ها را پاسخ گفت. در آگهی استخدام منتشر شده توسط استودیوی اختصاصی کوجیما پست های متعددی به چشم می خورد که در میان آن ها می توان به مواردی نظیر طراح اسلحه و محیط، طراح مرحله، برنامه نویس بازی و مواردی از این دست اشاره کرد که برای هر کدام از آن ها توضیحاتی نیز ذکر شده است. به عنوان مثال یکی از ویژگی هایی که علاقمندان به قرار گیری در سِمَت طراح مراحل این بازی باید از آن برخوردار باشند، آشنایی و داشتن تجربه ی کاری لازم با موتور های گرافیکی Unreal Engine و Unity عنوان شده است. بنا براین می توان این احتمال را در نظر گرفت که شاید اثر جدید آقای کوجیما قرار است بر اساس توان گرافیکی موتور های مذکور طراحی شود. از آن گذشته افراد جویای کار در بخش طراحی هنری این بازی نیز باید با شاخه های نظامی و رباتیک آشنایی نسبی داشته باشند که این امر احتمال وجود شخصیت های ربات گونه و همچنین بهره بردن بازی جدید کوجیما از داستانی مبتنی بر درگیری های نظامی را بالا تر می برد. علاوه بر آن لزوم آشنا بودن انیماتور های این بازی با حرکات مربوط به جانورانی نظیر هیولا این جرقه را در ذهن بسیاری از علاقمندان عناوین خلق شده به دست آقای کوجیما پدید می آورد که شاید در بازی جدید او علاوه بر مبارزه با انسان ها باید شاهد رویارویی با هیولا ها نیز باشیم. علاوه بر آن به نظر می رسد که با توجه به مُد این روز های دنیای بازی های کامپیوتری، بازی جدید استودیو Kojima Production نیز از ساختاری سند باکس یا نیمه سند باکس بهره خواهد برد و وجود پست برنامه نویس مبتنی بر شبکه در لیست نیازمندی های شغلی این استودیوی تازه تاسیس، ما را به سمت ملاقات با اثری که قابلیت بهره بردن از بخش چند نفره ی آنلاین را دارد، رهنمون می سازد. همچنین با توجه به لزوم آشنایی برنامه نویس اصلی این بازی به طراحی سیستم گیم پلی مبتنی بر ویژگی های نقش آفرینی، این احتمال وجود دارد که بازی بعدی آقای کوجیما از المان های نقش آفرینی نیز در ساختار گیم پلی خود بهره ببرد (المان هایی نظیر ارتقا یافتن توانایی های شخصیت اصلی یا بهره بردن این بازی از سیستم دیالوگ های پویا و انتخابی).
در این میان سران بخش سرگرمی های کامپیوتری شرکت سونی تایید کرده اند که هیچ سرمایه گذاری خاصی را بر روی استودیوی تازه تاسیس Kojima Productions انجام نداده اند (تایید سخن کوجیما مبنی بر استقلال کاری این استودیو) و تنها به عنوان ناشر نخستین بازی تولید شده به دست این استودیو عمل خواهند نمود و در عین حال در صورت لزوم پشتیبانی های لازم را برای تولید هر چه بهتر این بازی به عمل خواهند آورد. آن ها همچنین به این نکته اشاره کرده اند که بازی جدید کوجیما اثری کاملاً متفاوت با سری متال گیر خواهد بود و همچنین با نسخه ی کنسل شده از سری Silent Hill که کوجیما پیش از ترک کونامی به کار بر روی آن مشغول بود نیز هیچ ارتباطی نخواهد داشت. در این میان رییس اصلی بخش سرگرمی های کامپیوتری شرکت سونی یعنی آقای اندرو هاوس طی پیامی ورود هیدئو کوجیما به خانواده ی سونی را خیر مقدم گفته است و به ذکر این نکته پرداخته که تاریخ کنسول های پلی استیشن با نو آوری و ساخت فرنچایز های جدید و ماندگار گره خورده است و هیدئو کوجیما نیز بخش مهم و قابل توجهی از این تاریخ به شمار می رود. جالب این جاست که آقای کوجیما (که در کل شخصیت کم حرف و بی جار و جنجالی محسوب می شود) هم پس از مدت ها سکوت، خاموشی خود را شکست و در طی پیامی کوتاه از این که نخستین تجربه اش در قالب استودیوی مستقل خود را با شرکت سونی سهیم است ابراز شادمانی کرد. امیدواریم ظرف روز های آینده اطلاعات تازه تری از بازی جدید هیدئو کوجیما منتشر شود تا بتوانیم به گونه ای جدی تر با زیر و بم آن آشنا شویم و مهمتر از همه این که از شر شایعات و حدس و گمان های موجود در این زمینه نیز رها گردیم.
چه جالب.
:-)):-))(
: