بر طبق شایعات جدید مربوط به گرافیک AMD Navi 31 ما احتمالا شاهد طراحی چیپلت خواهیم بود که دو چیپ با 80 واحد محاسباتی را شامل میشود. ما قبلا نیز شاهد اطلاعاتی از چیپ Navi 31 بودهایم و حتی شایعاتی درباره Navi 41 نیز وجود دارند. گفته شده که ممکن است Navi 31 اولین گرافیک AMD با طراحی MCM (ماژول چند چیپ) باشد.
انویدیا نیز مسیر مشابهی را با سری Hopper طی خواهد کرد اما در حال حاضر مشخص نیست که معماری تیم سبز برای گیمینگ خواهد بود یا تنها بارهای محاسباتی. از طرف دیگر AMD به شکل واضح اعلام کرده که RDNA 3 از Radeon DNA برخوردار است و بدون شک تنها برای بازار گیمینگ میباشد.
جانشین Instinct MI100 (دیگر خبری از Radeon در این بخش نیست) براساس چیپ Arcturus و معماری CDNA با چیپهای محاسباتی Nvidia Gx100 رقابت خواهد کرد. CDNA به احتمال بسیار زیاد از طراحی چند چیپ (در آینده) استفاده میکند، در واقع همگام سازی بارهای محاسباتی ساده روی چند چیپ سادهتر از امور گرافیکی پیچیده است. حتی معماری Intel Xe HP نیز براساس Tileها خواهد بود که اتفاقا اولین تلاش غول آبی در طراحی چیپلت برای GPGPU میباشد.
AMD Navi 31 قبلا در macOS11 مشاهده شده بود. اما ما جزئیات چندانی از آن را نشنیده بودیم. البته خود AMD در ماه نوامبر (2020) کمی درباره RDNA 3 صحبت کرده بود اما اطلاعات ارائه شده توسط Rick Bergman تنها محدود به یک مبحث مهم میشد، بهره وری انرژی. در مصاحبهای ایشان تایید کردند که تیم سرخ متعهد است تا عملکرد بر مصرف مشابه RDNA 2 را برای نسل بعدی خود ارائه دهند.
شایعات جدید مربوط به گرافیک AMD Navi 31
حالا شایعه جدیدی که البته مربوط به 1 ژانویه (12 دی ماه) است، منتشر شده. در حالی که تایید چنین موضوعی غیر ممکن است اما خواندن آن خالی از لطف نیست. با توجه به اطلاعات کاربر توییتر Kepler_L2 گرافیک Navi 31 از طراحی چیپلت استفاده میکند، جایی که دو چیپ با 80 واحد محاسباتی (هر کدام) قرار دارند. این یعنی ما شاهد 160 واحد محاسباتی در کل خواهیم بود که دو برابر Navi 21 میباشد.
همچنین انتظار میرود که AMD RDNA 3 در زمینه رهگیری پرتو نیز افزایش عملکرد قابل توجهی را ارائه دهد. براساس بررسیها شتاب دهنده سخت افزایش Ray Tracing معماری RDNA 2 به اندازه نسل دوم هستههای RT انویدیا خوب نیست و به همین علت AMD باید روی این مسئله متمرکز شود. در این میان ما همچنان در انتظار پیاده سازی تکنولوژی مشابه Deep Learning Super Sampling یا DLSS از سوی تیم سرخ هستیم. البته فناوری انویدیا براساس هستههای محاسباتی Tensor عمل میکند که حداقل روی گرافیکهای فعلی AMD خبری از آنها نیست. شاید در Navi 31 چنین هستههایی تعبیه شوند، شاید هم خیر.
همچنین کاربر توییتر Underfox3 به تازگی حق اختراعی متعلق به AMD را پیدا کرده که نشان میدهد تیم سرخ از همین حالا مشغول توسعه همگام سازی بار کاری بین گرافیکهای MCM است و همچنین یک پردازشگر هماهنگ سازی Ray Tracing برای چیپهای نسل بعدی میباشد. این دو فناوری شاید در معماری RDNA 3 استفاده شوند.
AMD تا به حال تایید نکرده که چه زمانی معماری RDNA 3 معرفی خواهد شد اما براساس نقشه راه قبلی انتظار میرود که در سال 2022 شاهد آن باشیم. به نظر میرسد که شاید در اواخر امسال اطلاعاتی از معماری گرافیکی بعدی تیم سرخ منتشر شود.
گرافیک | AMD Navi 21 | AMD Navi 31 | NVIDIA GA102 | NVIDIA AD102 |
معماری | RDNA 2 | RDNA 3 | Ampere | Lovelace |
فناوری ساخت | 7 نانومتری TSMC | 5 نانومتری TSMC؟ | 8 نانومتری سامسونگ | ؟ |
تعداد واحد محاسباتی | 80 | 2 × 80 | 84 | 144 |
حداکثر تعداد هسته | 5120 | 10240 | 10752 | 18432 |
حافظه | GDDR6 | نامشخص | GDDR6X | نامشخص |
زمان عرضه | 2020 | 2021 – 2022 | 2020 | 2022 – ؟ |
بیشتر بخوانید: عملکرد احتمالی Radeon RX 6700 XT – بهتر از RTX 3060 Ti؟
بعید میدونم دوتا ۸۰ واحد رو هم سوار کنه
اینطور هم کنترل دما خیلی سخت هست هم die خیلی عظیم میشه ولی از طرفی اگر بشه چی میشه😲 قدرت حداقل دوبرابر کارتهای فعلی
از اونجایی که معماری ۵ نانومتری هست، گرما کمتر و اندازه کوچک تر میشه
به نظرم ۱۴۴ واحد انویدیا در مقابل ۸۰*۲ AMD کم میاره، چون AMD خیلی راحت میتونه تا ۲.۵ گیگاهرتز اورکلاک کنه، که اگه بشه یعنی دیگه باید کم کم با کنسولای نسل نه خداحافظی کرد