اعضای TweakTown عملکرد RTX 3090 در Cyberpunk 2077 با وضوح 8K را آزمودهاند تا شاهد اتفاق عجیب و جالبی باشیم. انویدیا به شدت پرچمدار جدید خود بر پایه معماری Ampere را برای گیمینگ 8K تبلیغ میکند. متأسفانه این ادعا چندان صحیح نیست و ما برای تجربه بهتر باید منتظر جانشین GeForce RTX 3090 یا حتی گرافیک پس از آن باشیم.
محبوبیت گیمینگ 4K با حضور پورت HDMI 2.1 در نمایشگرهای بیشتر افزایش خواهد یافت زیرا تجربهای فراتر از 60 هرتز را شاهد خواهیم بود. البته فعلا سه ماه پس از عرضه RTX 3090 شاهد اتفاق خاصی نستیم و به نظر نمیرسد که به این زودی 4K تبدیل به وضوح اصلی گیمرها شود.
انویدیا ادعا میکند که جدیدترین کارت گرافیک این شرکت قادر است تا چهار برابر پیکسل بیشتری را از وضوح 4K در وضعیتی قابل بازی پردازش نماید. این اتفاق البته به لطف فعال سازی Deep Learning Super Sampling ممکن میشود.
عملکرد RTX 3090 در Cyberpunk 2077 با وضوح 8K
پلتفرم تست TweakTown شامل پردازنده Core i9 10900K و مادربرد Z490 میباشد. تنظیمات بازی همگی روی حداکثر تنظیم شدهاند و حتی Ray Tracing نیز روی حالت Psycho قرار گرفته. به بیان دیگر آنها حداکثر تنظیمات را روی بازی اعمال کردهاند که نیاز به سخت افزارهای بسیار قدرتمندی دارد و اگر GeForce RTX 3090 قادر به ارائه فریم ریت قابل قبولی نباشد پس چه کارت گرافیکی میتواند این کار را انجام دهد؟
نتایج بدست آمده کاملا قابل انتظار هستند. این گرافیک بدون قابلیت DLSS تنها 6.6 فریم بر ثانیه ارائه میدهد. استفاده از تنظیمات DLSS Quality میزان فریم را به دو برابر (12) افزایش میدهد. اما تنها با تنظیم DLSS Ultra Performance است که گرافیک پرچمدار با ده هزار هسته میتواند 31 فریم بر ثانیه را ارائه دهد. البته اوضاع با غیر فعال سازی رهگیری پرتو مقداری بهتر خواهد شد، جایی که فریم ریت به 38 افزایش مییابد.
جالب اینجاست بررسی کوتاه TweakTown نشان میدهد 24 گیگابایت حافظه ویدیویی به سختی برای اجرای Cyberpunk 2077 در وضوح 8K بدون DLSS کافیست. تنها با غیر فعال سازی Ray Tracing میزان استفاده از حافظه به 21 گیگابایت کاهش پیدا میکند.
البته بازی Cyberpunk 2077 متأسفانه به شکل بسیار بدی عرضه شده و اصلا بهینه نیست. این موضوع حتی باعث شده انویدیا بی خیال جای دادن این بازی در لیست رسمی خود برای عملکرد 8K کارت RTX 3090 شود (علی رغم محبوبیت بسیار بالای بازی). Cyberpunk 2077 حتی وضعیت بدتری از Control ارائه میدهد، جایی که ساخته استودیوی Remedy بدون DLSS بالغ بر 8 فریم بر ثانیه قابل پردازش است.
بیشتر بخوانید: Lovelace نام معماری گرافیکی بعدی انویدیا – تاخیر در عرضه Hopper
خب انویدیا چاییده چون هنوز پردازشگرا آماده ۸K نشدن(منظورم کارت گرافیکه)
این 8 کی 3090 مثل همون 5 کی 1080 تی آی تبلیغاتی و موقته 😑
کارت گرافیک من ازین بیشتر فریم میده 😂