عملکرد رهگیری پرتو Radeon RX 6800 افشا شد. در واقع اولین بنچمارکهای Ray Tracing گرافیک RX 6800 بر پایه معماری RDNA 2 منتشر شده است. کاربر توییتر PJ_Lab_UH از Unoko Hardware دو بنچمارک از این کارت گرافیک را در بازی Shadow of The Tomb Raider با DXR Ray Tracing فعال به اشتراک گذاشته است.
این کاربر ادعا کرده که نتایج منتشر شده مربوط به کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 یعنی پایینترین نمونه در بین سه کارت Big Navi میباشد. این کارت گرافیک به همراه یک پردازنده 6 هستهای Ryzen 5 3500X و 16 گیگابایت حافظه DDR4 مورد آزمایش قرار گرفته. همانطور که گفتیم عنوان منتخب Shadow of The Tomb Raider میباشد که یکی از اولین عناوین با پشتیبانی از Ray Tracing بود. این بازی از رهگیری پرتو برای رندر سایههای بهره میبرد که میتواند روی هر کارت گرافیکی که از DirectX 12 و DXR پشتیبانی میکند، اجرا شود.
عملکرد رهگیری پرتو Radeon RX 6800 افشا شد
تنظیمات بازی روی Ultra قرار گرفته و همچنین شاهد 8x Anisotropic Filtering، به همراه تنظیم کیفیت Raytracing Shadows روی Hight هستیم. در این تست DLSS غیر فعال شده زیرا توسط کارت گرافیکهای RDNA 2 مانند Radeon RX 6800 پشتیبانی نمیشود اما گزارش شده که AMD در حال توسعه راهکار مشابهی بر پایه فناوری DirectML است که بعدا در بازیهای مختلف استفاده خواهد شد.
از نظر کارایی گرافیک جدید تیم سرخ 46 فریم بر ثانیه در وضوح 4K و 80 فریم بر ثانیه در وضوح WQHD ارائه کرده است. برای مقایسه GeForce RTX 3070 نیز در همین بنچمارک با پیکربندی پردازنده مشابه حضور یافته که 54 فریم بر ثانیه در 4K و 85 فریم بر ثانیه در WQHD به ثبت میرساند. اما نکته مهم اینجاست که نتایج RTX 3070 با فعال بودن DLSS به ثبت رسیده و اگر این قابلیت غیر فعال شود میتوانیم شاهد کارایی بسیار پایینتری باشیم، همانطور که در پایین مشاهده میکنید.
کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 در 3DMark Time Spy
PJ همچنین اولین نتیجه AMD Radeon RX 6800 در بنچمارک 3DMark Time Spy را به اشتراگ گذاشته است. در این تست کارت گرافیک مذکور امتیاز 16775 در بخش گرافیک و 12704 را در بخش کلی کسب میکند. گفته شده این مدل توان حرارتی 140 الی 280 واتی خواهد داشت که 60 وات بیشتر از GeForce RTX 3070 میباشد.
در این بنچمارک نیز ما شاهد پردازنده Ryzen 5 3500X هستیم اما مشخص نیست که از درایورهای نهایی استفاده شده یا خیر، بنابراین نتایج میتوانند حتی بهتر نیز باشند.
براساس این نتایج، گرافیک AMD Radeon RX 6800 تا 24 درصد سریعتر از GeForce RTX 3070 بوده و همچنین 22 درصد بهتر از GeForce RTX 2080 Ti عمل میکند. GeForce RTX 3080 در این بنچمارک تنها 6 درصد سریعتر است که عملکرد عالی RX 6800 با 120 دلار قیمت پایینتر را نشان میدهد.
AMD نیز اخیرا بنچمارکهای بیشتری را (بدون فناوری Ray Tracing) از لاین آپ Radeon RX 6000 خود شامل Radeon RX 6900 XT و Radeon RX 6800 XT و Radeon RX 6800 به اشتراک گذاشته است.
گرافیک AMD Radeon RX 6800
کارت گرافیک AMD Radeon RX 6800 از چیپی حتی تقلیل یافتهتر با نام Navi 21 XL استفاده میکند که 60 واحد محاسباتی یا 3840 پردازنده جریانی در اختیار دارد. این کارت از حافظه ویدیویی 16 گیگابایتی به همراه گذرگاه 256 بیت استفاده میکند اما گزارش شده که فرکانس حافظه روی 14 گیگابیت بر ثانیه تنظیم خواهد شد تا شاهد پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه باشیم. فرکانس کاری این گرافیک 1815 مگاهرتز و فرکانس بوست نیز 2105 مگاهرتز میباشد. توان حرارتی این مدل 250 وات خواهد بود.
AMD Radeon RX 6800 اما کارایی بهتر از GeForce RTX 2080 Ti با فعال بودن قابلیت Smart Access خواهد داشت. این کارت گرافیک به خوبی در مقابل GeForce RTX 3070 قرار خواهد گرفت. همچنین در حالی که 79 دلار گرانتر بوده، عملکرد بسیار بهتر و البته حافظه دو برابری را در مقابل رقیب فراهم خواهد میکند.
در این بین اما باید به حافظه کش جدیدی با نام Infinity Cache اشاره کنیم که میزان آن در دو کارت جدید 128 مگابایت میباشد. خیلی ساده باید بگوییم این حجم فوق العاده عظیم بوده و روی کاغذ به شدت پهنای باند موثر را به عنوان یک کش سطح سه (یا چهار) افزایش خواهد داد که میتواند تمام فریم بافر و شاید حتی بیشتر را در خود جای دهد. کاهش چنین ترافیکی بهره وری را بسیار افزایش خواهد داد. با همان گذرگاه 256 بیت و فرکانس حافظه 14 گیگابیتی، تیم سرخ اعلام کرده که Infinity Cache میزان مصرف را 10 درصد کاهش داده در حالی که پهنای باند موثر را 117 درصد افزایش میدهد. اگر چنین چیزی درست باشد Radeon RX 6800 XT پهنای باندی برابر با 972 گیگابایت بر ثانیه خواهد داشت که بسیار بیشتر از GeForce RTX 3080 میباشد.
بیشتر بخوانید: بنچمارک های بیشتر از Radeon RX 6000 توسط AMD منتشر شد
باید دید کارایی AMD FidelityFX در مقابل دی ال اس اس چجوریه چون معلومه ازش در این بنچمارک استفاده نشده
باید دید اون برنامه فدیلیتی اکس چطور میشه اگه جلوه بصریش بهتر از انویدیا باشه منم شاید بخاطر Free-Sync Permium رفتم سراغ AMD ، البته اول منتظر واکنش انویدیا میمونم تا ببینم راند دوم رقابت این نسل چطور میشه .
بابا بزارین این انودیا فن ها یه ذره بهونه داشته باشن .تازه RDNA2 هنوز عرضه نشده و درایور درست حسابی براش نیومده یه دو تا اپدیت اومد اونوقت قدرت واقعی RADEON معلوم میشه
اونجایی که DLSS روشن بود کمتر شده بود ینی عملکردش بین DLSS روشن و خاموشه 3070 ه