در بخش اول از توضیحات تخصصی در زمینه دو فناوری G-Sync و Free Sync مطلب را تا بخش مباحث ULMB ادامه دادیم؛ اینک با ادامه آن در خدمت شما هستیم. با “سخت افزار” همراه باشید.
تکنیک Low framerate compensation به اختصار LFC نیز دیگر تفاوت موجود در دو فناوری G-Sync و Free Sync است. تمامی مانیتورهایی که از یکی از فناوری های Sync پشتیبانی می کنند، قادر به تنظیم نرخ فریم ریت هستند؛ به عنوان مثال مانیتوری که از فرکانس 30~144 هرتز پشتیبانی می کند، می تواند فریم های ورودی از GPU را با نرخ بروزرسانی مانیتور تطبیق داده و رندر را ست نماید. اما در فرکانس های پایین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مابین فرکانس های 0 الی 30 هرتز، پشتیبانی مانیتور از فناوری LFC برجسته می گردد. مانیتورهایی که از فناوری LFC برخوردار هستند، قادر به تکرار سازی فریم ها در فرکانس های پایین همچون 0~30 هرتز هستند. به عنوان مثال مانیتوری که از فرکانس های 30 الی 144 هرتز پشتیبانی می کند، در صورتی که نرخ 20 فریم در ثانیه را از GPU دریافت نماید، به طور هوشمند فریم های بیشتری را تکرار کرده و Refresh Rate را به 40 هرتز می رساند. در نتیجه اگر کارت گرافیک قادر به رندر های سنگین با فریم های حداقل 30 فریم (به عنوان مثال با توجه به مثال مانیتور) نباشد، LFC آن را ارتقاء و اطمینان حاصل می کند که تا رسیدن به فریم بالاتر، مشکلات فنی وارد بازی نشود.
فناوری LFC در مانیتورهایی با حداقل فرکانس 48 هرتز ضروری است. به یاد داشته باشید که LFC بسته به محدودیت های مانیتور در Frame Rate، متغییر است. خب همانطور که گفتیم، Low framerate compensation یکی از تفاوت های کلیدی در دو فناوری G-Sync از انویدیا و FreeSync از AMD بود؛ اما چطور؟ تمامی مانیتورهایی که دارای فناوری G-Sync هستند، دارای تکنولوژی LFC هستند. بدین ترتیب در هنگام خرید هر مدل از مانیتورهایی که فناوری جی سینک را یدک می کشند، می توانید اطمینان حاصل نمایید که در نرخ FPS های پایین نیز بازی را بدون مشکل ادامه خواهید داد. اما در مانیتورهایی که مجهز به فناوری FreeSync هستند، داستان به گونه دیگری است. تنها مانیتورهای گران قیمت و High-End دارای FreeSync هستند که تکنولوژی LFC را به همراه دارند.
هر دو تکنولوژی اینک به درک عمیق تری به نسبت گذشته دست یافته اند. به عنوان مثال هر دوی آنها اینک با V-sync سازگاری کامل دارند. عملیات Borderless window gaming هم اینک در هر دو فناوری پشیبانی می گردد؛ با این وجود گاها شاهد مشکلاتی در بخش FreeSync برای این منظور هستیم. دیگر تفاوت تکنیکی موجود در فری سینک و جی سینک، پشتیبانی از معماری کارت گرافیک ها است. فناوری FreeSync از کارت گرافیک های 2013 به بالای خود با معماری Sea Islands و سری Radeon Rx 200 به بالا سازگار است و این در حالی است که فناوری G-Sync با کارت گرافیک های 2012 به بعد شرکت NVIDIA در معماری Kepler و سری GeForce 600 سازگار است.
با وجود آنکه فناوری G-Sync دارای امکانات و کارایی بیشتر است، اما در زمینه قیمت بازی را به رقیب خود واگذار می کند. ماژول NVIDIA به مراتب گران از FreeSync است. تحقیقات نشان داده است که مانیتورهای G-Sync عموما با قیمت 100 الی 200 دلار بیش از مدل های مجهز به FreeSync به فروش می رسند. این در حالی است که در صورت خرید یک مانیتور مجهز به G-Sync امکاناتی همچون ULMB و LFC را نیز دریافت خواهید کرد. در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که هر دو فناوری G-Sync از انویدیا و FreeSync از AMD اینک قادر به پشتیبانی از HDR نیز خواهند بود. با این وجود مدل هایی که از این تکنیک پشتیبانی می کنند، چندان زیاد نیستند.
دیدگاهتان را بنویسید