لیست اولیه بازی های پشتیبانی کننده از AMD FSR یا همان FidelityFX Super Resolution توسط Videocardz منتشر شده است. ظاهرا در زمان عرضه شاهد پشتیبانی 7 بازی از FSR خواهیم بود و 12 بازی نیز پس از انتشار از آن پشتیبانی خواهند کرد، هر چند که تاریخ دقیقی در دسترس نیست.
بهروزرسانی: قابلیت مورد انتظار FidelityFX Super Resolution شرکت AMD سرانجام با درایور Radeon Adrenalin 2020 21.6.1 در دسترس قرار گرفته است. شما عزیزان میتوانید این درایور را از اینجا دانلود نمایید
متن اصلی: WhyCry حتی موفق شده لیست توسعه دهندگانی که قصد دارند از AMD FSR پشتیبانی کنند را منتشر کند که یعنی میتوانیم حدس بزنیم احتمالا چه بازیهایی در آینده از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد.
لیست اولیه بازی های پشتیبانی کننده از AMD FSR
بازیهایی که در زمان انتشار پشتیبانی میشوند
- 22 Racing Series
- Anno 1800
- Evil Genius 2
- Godfall
- KingShunt
- Terminator Resistance
- The Riftbraker
بازیهایی که پس از انتشار پشتیبانی خواهند شد
- Asterigos
- Baldur’s Gate III
- DOTA 2
- Edge of Eternity
- FarCry 6
- Farming Simulator 22
- Forspoken
- Myst
- Necromunda: Hired Gun
- Resident Evil Villiage
- Swordsman Remake
- Vampire The Masquerade: Bloodhunt
توسعه دهندگانی که از FSR پشتیبانی خواهند کرد
- ACME Gamestudio
- Bloober Team
- Crystal Dynamics
- Digital Sky
- Focus Home Interactive
- GOATI Entertainment
- Kobold
- Midgar Studio
- Nixxes
- Perfect World Games
- Rebellion
- Streum on Studio
- The Farm 51
- UMI Co. Ltd
- Vaki Games
- Ashar Studios
- Capcom
- Cyan Worlds
- Electronic Arts & Frostbite
- Gearbox Publishing
- Illfonic
- Larian Studios
- Movie Games
- Obsidian Entertainment
- Plastic
- Reflector Entertainment
- Superbright
- Turtle Rock Studios
- Unity
- Valve
- Avalanche Software
- Counterplay Games
- Destructive Creations
- EXOR Studios
- Giants Software
- Koch Media
- Luminous Productions
- My.Games
- Oxide Interactive
- QLOC
- SHarkmob
- Teyon
- Ubisoft
- Warner Bros. Games
احتمالا در زمان عرضه کُدهای این فناوری شاهد نکات جالبی خواهیم بود. این تکنولوژی قرار است تمام گرافیکهای DirectX 12 / 11 و Vulkan را پشتیبانی کند که یعنی گرافیکهای مجتمع مدرن اینتل به همراه گرافیکهای پایین رده انویدیا را نیز شامل خواهد شد. البته هر دو شرکت باید خودشان برای بهینه سازی FSR روی گرافیکهای خود دست به کار شوند.
در حال حاضر بحث درباره FSR بالا گرفته. برخی از منتقدین نگران هستند که FSR نتواند به همان اندازهای که تبلیغ شده جوابگو باشد. در حالی که در تصاویر و ویدیوهای رسمی مقداری افت کیفیت تصویر با فعال سازی FSR دیده میشود اما ما نمیدانیم که FSR با هر انجین بازی سازی، هر نسل گرافیکی و با ترکیب تکنیکهای بهبود کیفیت تصویر AMD مانند Radeon Image Sharpening چطور کار میکند.
AMD به تازگی با EPIC همکاری کرده تا گرافیکهای خود را برای Temporal Super Resolution موتور بازی سازی این شرکت یعنی Unreal Engine 5 بهینه نماید. فناوری اپیک در تصاویر ایستا نتایج فوق العادهای دارد اما در زمان حرکت کیفیت از دست میرود. نه FSR و نه TSR از الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری عصبی استفاده نمیکنند. با این حال تکنینکهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، مانند Radeon Boost که وضوح تصویر را در زمان عرضه به شکل پویا تغیر میدهد. یا مثلا Sapphire Trixx Boost که یک وضوح تصویر سفارشی ایجاد کرده و با فیلترهایی مثل Radeon Image Sharpening کیفیت را بهبود میدهد. این فناوری در تاریخ 22 ژوئن (1 تیر) در دسترس قرار خواهد گرفت.
فناوری | Deep Learning Super Sampling (DLSS) | FidelityFX Super Resolution (FSR) | Temporal Super Resolution (TSR) | Radeon Boost | Sapphire TriXX Boost | DirectML |
توسعه دهنده | Nvidia | AMD | Epic Games | AMD | Sapphire | Microsoft |
نوع پیاده سازی | در خود بازی | در خود بازی | Unreal Engine 5 | درایور | نرم افزاری + درایور | ویندوز 10 |
وضعیت | عرضه شده (نسخه 2.0) | معرفی شده | عرضه شده (دسترسی زودهنگام) | عرضه شده | عرضه شده | عرضه شده |
پشتیبانی از بازیها | بازیهای منتخب | مشخص نیست | مشخص نیست | بازیهای منتخب | تمام بازیها | مشخص نیست |
کُد منبع | بسته | باز | بسته | بسته | بسته | بسته |
گرافیکهای پشتیبانی شده | Volta Turing Ampere | DX11 / DX12 / Vulkan | DX11 / DX12 / Vulkan / PS5 / XSX / Metal | GCN RDNA | کارتهای سافایر | تمام گرافیکهای DirectX 12 |
بیشتر بخوانید: حق اختراع AMD برای معماری هایبرید – هستههای کوچک مهمان رایزنها
بنظرم این توی شرایط کمبود تراشه که به گفته پتریک گلسینگر تا چند سال آینده حضور خواهد داشت بهترین خبر برای تمام گیمر ها هستش
خیلی ها بهش منفی نگاه میکنن که کیفیتش پایین هست ولی واقعا فکر نمیکنم یک فرد عادی بتونه dlss2.1 رو با FSR1.0 تشخیص بده والا من خیلی از تفاوتی بین ریتریسینگ و رسترازیشن تشخیص نمیدن چون رسترازیشن بمرور پیشرفت زیادی کرد و همین کیس برای FSR هم صدق میکنه و بمرور میتونه بهتر بشه فعلا که خیلی خوب داره ازش استقبال میشه
کیفیتش خوبه تو بازیهایی که این فابلیت رو دارند.
اما چند نکته قابل توجه هست. چه dllss و چه fsr معمولا برای رزولوشن های بالاتر از 1440پی به درد میخوره. بنابراین اینکه فکر کنیم یهو با بودن fsr کلی کارت پایین رده یا میان رده های نسل های قبل که برای فول اچ دی مناسب هستند میتونند خیلی از مزایای این قابلیت استفاده کنند چندان نمیتونه درست باشه. چون عملا فرق خاصی با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی برای بهبود فریم ریت نداره.
نکته بعدی ساپورت بازی ها هست. فعلا ما یه دونه تایتل درست و حسابی نداریم و در آینده هم تنها تایتل قابل توجه far cry 6 هست در حالیکه الان ما dlss رو برای تایتل های بزرگ داریم. بنابراین یکی دوسال زمان میبره fsr جای پای خودش رو تو عناوین مهم با کنه. بنابراین در حال حاضر و در چشم اندازه 2 ساله، به نظرم fsr نمیتونه کمک بزرگی به مساله کمبود تراشه و تاثیر اون بر نتونستن افراد برای آپدیت گرافیک های قدیمی بکنه. اما آینده روشنی در انتظار این قابلیت هست و قطعا رقیب خوبی برای dlss میتونه باشه.
اتفاقا اشتباه میکنید🙂
FSR برخلاف dlss یک تکنیک هستش نه تکنولوژی خاص و این چندتا مزیت خیلی خوب بهش میده
اولا برای توسعه دهنده ها استفاده ازش به طور قابل توجهی راحت تر هست.دوم اینکه چون تکنولوژی خاص نیست میشه رو پلتفورم های مختلف اجراش کرد.سوم چون کنسول های بازی ساخت AMD هستن میتونن ازش بهره ببرن که این نکته بدون شک برای توسعه دهندگان بازی ها حائز اهمیت هستش
قطعا FSR که تازه امروز لانچ شده نمیتونه به تعداد dlss که سه سری ریفرش شده تایتل های برابری داشته باشه ولی خب تا اینجا هم با خیلی از بازی ساز ها همکاری کردن
من متوجه نشدم چیو اشتباه میکنم؟
میشه دقیق بنویسی مخالفت شما با چه بخش هست؟
کسی انکار نمیکنه پیاده سازیش راحتتر هست اما این به معنی این نیست که تو 6 ماه اکثر بازیها این قابلیت رو فعال میکنند.
فعلا بازی قابل توجهی الان پشتبانی نمیکنه و بازیهایی که قول داده شده یکی دو عنوان قابل توجه توشون داره. حالا باید دید چقدر زمان میبره تا در عمل فعال بشه. اما از نظر ساپورت عناوین مختلف و بزرگ فعلا dlss برتری داره حالا باید دید تا چه زمانی این برتری برقرار خواهد بود. ما داریم در مورد واقعیت روی زمین حرف میزنیم و طبق این واقعیت در حال حاضر dlss رو برتر میدونیم. حالا آینده چجوری بشه تو زمان خودش مورد ارزیابی قرار میگیره. اما عرض کردم آینده روشنی در انتظار fsr هست به نظر من.
سلام.والا خودم هم که دقت میکنم با چیز خاصی مخالف نبودم در دیدگاه شما🤦♀️
چیزی که میخواستم بگم این هست که انویدیا همیشه توی محدود سازی و انحصاری کردن سنگ تموم گذاشته کسی هم نمیتونه انکارش کنه مورد دیگه ای هم که نمیشه انکارش کرد اینه که AMD هیچوقت اندازه انویدیا تو هیچ زمینه ای popular نبوده.
این انحصاری کردن انویدیا جایی بهش ضربه میزنه که توسعه دهنده ها میبینن که حق انتخاب دارن که اپشنی رو انتخاب کنن که انحصاری هست یا سمت AMD برن که کل گیمر ها چه سخت افزار AMD چه انویدیا و حتی کنسول ها میتونن ازش استفاده کنن.من انکار نمیکنم که dlss خیلی تایتل های زیادی داره دارم میگم که با وجود FSR سرانجامش مثل G-sync میشه.