نیمه ی دوم دهه ی نود میلادی مصادف بود با رونق گرفتن سبک تازه ای در دنیای بازی های کامپیوتری که تا پیش از آن تنها به عالم سینما تعلق داشت. سبکی با نام Survival Horror که در نسل پنجم بازی های کامپیوتری به شکل برجسته ای به بازی دوستان معرفی شد و میخ خود را بسیار محکم در دنیای بازی های کامپیوتری به زمین کوبید. دورانی که در آن علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری شاهد تولد مجموعه هایی نظیر Resident Evil و Silent Hill بودند و لحظات بسیار هیجان انگیزی را با نخستین عناوین این مجموعه ها تجربه کردند. به طور حتم بسیاری از علاقه مندان به بازی های کامپیوتری دلشان حسابی برای آن روز ها تنگ شده است و شاید آرزوی ملاقات با اثری شبیه به نخستین عناوین حاضر در مجموعه هایی نظیر Resident Evil و Silent Hill را در سر داشته باشند. در این صورت شاید این دسته از افراد بتوانند شانس خود را با بازی Back in 1995 امتحان نمایند و توسط این بازی بار دیگر به نیمه ی دوم دهه ی نود میلادی باز گردند.
بازی Back in 1995 ، که به معنای واقعی کلمه قصد بازگرداندن علاقه مندان دنیای بازی های کامپیوتری به نیمه های دهه ی نود میلادی را دارد، توسط یکی از علاقه مندان بازی های کامپیوتری تولید شده در این دهه به نام تاکاکی ایشیجو ساخته شده و قرار است به زودی توسط استودیوی مستقلی به نام Degica منتشر شود. از قرار معلوم سازنده ی این بازی نخستین تجربیات خود در دنیای بازی های کامپیوتری را در همین دهه و در قالب کنسول هایی نظیر Play Station و Sega Saturn آغاز کرده است و به همین دلیل خاطرات فراوانی از آن دوران دارد. خاطراتی که بر اساس تصمیم او قرار است به طور کامل در بازی Back in 1995 بازتاب یابند و با دیگر علاقه مندان به بازی های کامپیوتری ساخته شده در آن روز ها به اشتراک گذاشته شوند. در واقع بازی Back in 1995 در تمامی بخش های اصلی خود نظیر سبک ، داستان ، گیم پلی و حتی گرافیک فنی و هنری، کاملاً شبیه به آثار شاخص حاضر در سبک وحشت در دهه ی 90 میلادی (نیمه ی پایانی این دهه) طراحی شده است.
در بازی Back in 1995 شما نقش پدری را بر عهده دارید که دختر خود را به طرز مرموزی گم کرده است و سخت به دنبال یافتن او و پرده برداشتن از اسرار مرموز مربوط به ناپدید شدنش می گردد. این در حالی است که شهر محل سکونت این پدر نگران به آفتی اسرار آمیز گرفتار آمده و حسی از ترس و وحشت را بر محیط این بازی حکمفرما کرده است. گیم پلی بازی Back in 1995 بر اساس موارد آشنای موجود در گیم پلی پیشگامان سبک وحشت طراحی شده است و شاید بیش از هر بازی دیگری به گیم پلی بازی Silent Hill شباهت داشته باشد. در واقع مواردی نظیر نوع مبارزه ، شیوه ی تعامل با محیط و اجزای آن و در کل بخش گیم پلی بازی Back in 1995 یادآور موارد مشابه در بازی Silent Hill خواهد بود و می تواند بازآفرینی مناسبی از تجربه ی خاطره انگیز این بازی برای علاقه مندان به یکی از بهترین عناوین حاضر در سبک وحشت باشد. با این حال بازی Back in 1995 تمام المان های گیم پلی خود را از بازی Silent Hill الگو برداری نکرده است و در حالت کلی می توان این بازی را مخلوطی از جزییات ریز و درشت موجود در گیم پلی عناوین شاخص سبک وحشت در نخستین گام هایی که در دنیای بازی های کامپیوتری برداشتند قلمداد کرد. به عنوان مثال مدیریت ساز و برگ های مورد نیاز و رابط کاربری این بخش از بازی بسیار به موارد مشابه در بازی Resident Evil شباهت دارد و در مجموع ترکیبی از ویژگی های این اثر و بازی Silent Hill خواهد بود. جالب این جاست که گرافیک فنی و هنری بازی Back in 1995 عمداً به همان سبک و سیاق بازی های نسل پنجم طراحی شده است و یادآور عناوینی است که علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری بر روی کنسول های آن زمان نظیر کنسول Play Station تجربه می کردند. علاوه بر آن نوع و سبک موسیقی به کار رفته در این بازی هم یادآور عناوین هم سبک در نسل پنجم بازی های کامپیوتری خواهد بود و از ساختار کاملاً مشابهی بهره می برد تا جو کلی این بازی همان جو حاکم بر دنیای بازی های کامپیوتری در نیمه ی دوم دهه ی نود میلادی باشد.
با این حال به منظور هر چه روان تر جلوه کردن تجربه ی علاقه مندان به بازی Back in 1995 از گیم پلی این اثر، سازندگان ژاپنی این بازی دست به ترمیم برخی مکانیزم های موجود در این بازی زده اند. به عنوان مثال مواردی نظیر زاویه ی دوربین و نحوه ی حرکت بازیباز در طول محیط بازی در گیم پلی Back in 1995 مورد بازنگری قرار گرفته اند تا علاقه مندان به بازی های شاخص نیمه ی دوم دهه ی نود میلادی در سبک وحشت ناچار نباشند که کاستی های موجود در آن آثار را هم همانند بخش های خاطره انگیز آن ها بار دیگر تجربه نمایند. با این حال سبک و سیاق کلی گیم پلی در بازی Back in 1995 تغییر چندان مهمی را نسبت به عناوین کلاسیک سبک وحشت به خود نمی بیند. به عنوان مثال معما های موجود در محیط (که در عناوین سبک وحشت این روز ها شاهد حذف آن ها هستیم) در بازی Back in 1995 همچنان به قوت خود باقی هستند و در واقع بخش گیم پلی این بازی (همچون عناوین کلاسیک هم سبک) علاوه بر رویارویی با دشمنان موجود در این اثر به حل معما های محیطی و یافتن راه پشت سر گذاشتن آن ها اختصاص خواهد داشت. به هر حال بازی Back in 1995 را می توان گزینه ای مناسب به منظور تجدید خاطره برای بازیبازانی قلمداد کرد که شانس تجربه ی عناوین شاخص سبک وحشت را در نخستین سال های تولید این آثار داشته اند. همچنین تجربه ی این بازی می تواند فرصت بسیار مناسبی باشد برای کسانی که تا کنون موفق به ملاقات با نخستین عناوین حاضر در سبک وحشت در دهه ی نود میلادی نشده اند. به طور حتم اثری که گرافیک فنی آن یاد آور عناوین حاضر بر روی کنسول هایی نظیر پلی استیشن و سگا ساترن است نمی تواند چالش چندان بزرگی را برای قطعات سخت افزاری موجود در سیستم های کامپیوتری بازیبازان فراهم آورد. اما اگر با خواندن این متن به بازی Back in 1995 علاقه مند شده اید و کنجکاو به دانستن مشخصات سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای این بازی هستید می توانید مشخصات مذکور را در انتهای این متن مشاهده نمایید. مشخصاتی که توسط سازندگان این بازی اعلام شده اند و تنها موارد مربوط به حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای این بازی را شامل می شوند. پیش از آن باید به این نکته اشاره کنیم که بازی Back in 1995 حدود ده روز دیگر یعنی در تاریخ 29 آوریل سال جاری برای کامپیوتر های خانگی منتشر خواهد شد.
حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Back in 1995 :
- سیستم عامل : Windows XP SP2+ or Higher
- پردازنده : Intel Core 2 Duo 2GHz or higher CPU , SSE2 instruction set support
- کارت گرافیک : Intel HD Graphics 3000 / DX9 (shader model 2.0) capabilities
- حافظه ی رم : 1 گیگا بایت
- فضای مورد نیاز برای نصب : 700 مگا بایت
- نسخه ی دایرکت اکس : Direct X 9
به نظر بازی جالبی نمیاد،هر چند از ظاهر نمیشه دقیق نظر داد:-bd:-bd
کاملا درسته.
دقیقن شبیه بازیای دهه نوده مخصوصن رزیدنت که اون موقع اوج شاهکار ترس بود و واقعن یک ترس خاصی منتقل میکرد حداقل به شخص من، و ساهتها درگیر پیدا کردن گیاهها بودم برای ترکیبشون و استفادشون که بتونم خوب بشم یا مهماتم که تموم میشد حواسم بود که چطوری مدیریتش کنم داخل اون کوله پشتی معروف، یادش بخیر دورانی بود.
این بازی میتونه شروعی برای شبیه سازی بازیای قدیمی بشه به شکل نسل پنجم، درایور اونموقع که یک ورژن داشت بهش میگفتیم درایور دزدو پلیس =))=))=)) هییییی هی چه کلوپی میرفتیم .
با سلام
اول یه نکته درباره ژانر این بازی هست که به اشتباه Survival Horror نام گرفته !
دوستان خواهش میکنم مبنای علمی خودتون رو فقط سایت های خارجی قرار ندید درسته مقالات خوبی پیدا میشه اما باز باید مورد تجزیه تحلیل قرار بگیرند!هسته اصلی این بازی به احتمال زیاد یک ادونچر یا ترکیبی از سبک اکشن و ادونچر خواهد بود! Survivals و Horror ( از هم دیگر جدا هستند) به عنوان تم در بازی بکار میره!
مورد دیگه بازی های قدیمی و معروف Silent Hill وResident Evil هست که به هیچ عنوان بنظرم Horror نیستند ولی Survivals هستند در این عنوان ها ترسی که وجود داره بیشتر بدلیل ترس از مردن هست و شما تمام تلاشتون رو میکنید که فقط زنده بمانید و داستان رو جلو ببرید البته Silent Hill ترس بیشتری رو منتقل میکنه بنظر خودم اولین تجربه ترس واقعی رو میشد در عنوان قدیمی Doom3 دید بازی اکشنی که ترس خالصی داشت بازی شما رو چه با طراحی محیط چه با صداگذاری و موسیقی و وجود دشمنان میترساند!
عناوین ترسناک خوب بسیار بسیار کم هستند که میتونم به عنوان هایی مثل dead space1 و عنوان Amnesia: The Dark Descent و بازی کم حجم Slender اشاره کنم عناوین دیگه ای هم هست که برای نمونه به همین ها بسنده میکنم!
باز هم میگم بازی های کامپیوتری با تم ترسناک المان های زیادی باید داشته باش تا بشه بهشون گفت Horror و فقط ترس از جان کافی نیست!
یه مورد دیگه هم هست در بازی های تم Survivals یا بقا فقط زنده موندن در بازی نیست و انواع مشخصه ها و روش هایی که میشه باهاش دربازی زنده موند باید دربازی وجود داشته باشه نمونه خوبش هم عنوان جدیدی
Don’t Starv
اگر اشتباهات دستوری وجود داره دوستان ببخشن
با تشکر
داداش قبل از اینکه تز بدی یه ذره تحقیق کن وحشتِ بقا یک سب جاافتادست، ولت کنن ساعتها تز میدی یک کلمهاش هم حقیقت نداره!
بسیار خبر عالی بود:-bd
بنظر من که بازی چرتیه نظر شما رو نمیدونم بر و بچ.:D