چندی پیش و با مسجل شدن بحث عدم وجود کمپین داستانی و آفلاین در بازی Star wars Battlefront ، رییس امور اجرایی شرکت EA آقای پیتر مور، ضمن تایید این امر ادعای جالبی را به عنوان دلیل اتخاذ این تصمیم مطرح کرده بود. این که دلیل اصلی حضور نداشتن کمپین داستانی آفلاین در بازی مذکور این است که اصولاً گیمر ها علاقه ی چندانی به تجربه ی بخش داستانی و تک نفره ی بازی ها ندارند و معمولاً این بخش از بازی های کامپیوتری را از برنامه ی کاری خود کنار می گذارند! (برای اطلاع یافتن بیشتر از در فشانی های او می توانید یه این مطلب مراجعه کنید) البته آقای مور در اظهار نظر جدید خود ثابت کرده که اگر از برنامه ی غذایی مناسبی بهره ببرد (به عنوان مثال اگر از تناول ترشی صرف نظر کند!) قادر است که گاهی حرف حساب هم بزند!
روز گذشته آقای مور مصاحبه ای را با مجله ی امریکایی فورچون (Fortune) داشته که طی آن به برخی جنبه های حضور زنان در دنیای بازی های کامپیوتری اشاره کرده است. البته صحبت های آقای مور از دیدگاه کلی و تحلیلی نبوده و بیشتر به تبلیغ فعالیت های شرکت EA در این زمینه پرداخته است. به گفته ی آقای مور از زمان حضور او در شرکت EA (که از سال 1999 میلادی صورت پذیرفته است) فرآیند مشارکت زنان در پروسه ی ساخت بازی های کامپیوتری این شرکت شتاب بیشتری گرفته است و در حال حاضر بسیاری از پست های کلیدی EA در اختیار زنان قرار دارد. به عنوان مثال سارا جانسن اکنون سمت تهیه کننده ی اجرایی بازی Mirror’s Edge Catalyst را در استودیو DICE بر عهده دارد و علاوه بر او سیگورلینا اینوسدتیر نیز در همین استودیو به عنوان تهیه کننده ی ارشد بازی Star Wars Battlefront شناخته می شود. البته قضیه به همین جا ختم نمی شود و لیست پست های کلیدی شرکت EA که مدتی است در دست زنان این شرکت قرار گرفته است همچنان ادامه دارد. در حالی که ریچل فرنکلین چندی است خود را در مقام تهیه کننده ی اجرایی بازی Sims 4 می بیند، خانم سامانتا رایان نیز در عین داشتن مقام نایب رییسی، مدیر اصلی بخش موبایل شرکت EA نیز محسوب می شود. این در حالی است که خانم جید ریموند (تهیه کننده ی سابق سری اساسینز کرید) نیز به تازگی از یوبی سافت به EA پیوسته تا در همکاری با خانم ایمی هنینگ (از کارگردانان ارشد استودیو ویسکرال) برنامه های آتی این استودیو را به شکلی منسجم تر به پیش ببرند. مور همچنین در طی صحبت های خود به بحث حضور بانوان در بازی فیفا 16 و نقش بستن آن ها بر روی کاور این بازی در نسخه های مربوط به بخش امریکای شمالی فیفا 16 (منظور حضور الکس مورگان در کاور نسخه های مربوط به کشور امریکا و همچنین کریستین سینکلر در نسخه های مربوط به کشور کانادا است) اشاره کرده و خاطر نشان ساخته است که اعضای EA اکنون دو سالی می شود که به شکل جدی در پی حضور تیم های فوتبال بانوان در نسخه های سالانه ی سری فیفا هستند. با این حال آقای مور در بخشی از صحبت های خود خواسته یا ناخواسته دم خروس را از زیر لباس هویدا ساخته و هدف اصلی از بیان این جملات حماسی و عامه پسند را روشن کرده است : “در سال آینده ی میلادی، ما شاهد حضور بانوان شرکت کننده ی فراوانی در المپیک 2016 هستیم که بسیاری از آن ها نامزد کسب مدال طلا هستند و می توانند فرصت بسیار خوبی را در امر بازاریابی برای ما فراهم کنند.” در واقع آن چه آقای مور در مورد تیم های فوتبال زنان در بازی فیفا 16 به آن اشاره نکرده این است که در بازی مذکور تنها 12 تیم ملی فوتبال بانوان حاضر هستند و در نبود تیم های باشگاهی، شما تنها می توانید این 12 تیم را در بازی های دوستانه به کار گیرید (در کل حضور بانوان در فیفا 16 تنها برای بستن دهان کسانی از جمله کاپیتان تیم فوتبال زنان اسپانیاست که پیش از این به نبود تیم های فوتبال بانوان در سری فیفا اعتراض داشتند). به طور خلاصه خود پیتر مور هم به شکل ضمنی در مصاحبه ی خود به این نکته اشاره کرده است که در حال حاضر تنها 15 در صد از گیمر های دختر به انجام سری فیفا مشغولند و شاید حضور تیم های فوتبال بانوان در بازی فیفا 16 بتواند این در صد را افزایش دهد. بنابر این می توان نتیجه گرفت که بحث اصلی در صحبت های جناب مور همان بازار یابی بهینه تر و کسب سود بیشتر (اهداف اصلی شرکت EA از دیرباز) است و نه حمایت دلسوزانه از ژاندارک های صنعت بازی های کامپیوتری! با این حال در بخشی از صحبت های مور می توان نکات مثبتی را نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال شرکت EA اخیراً یک دوره ی آموزشی هفت هفته ای را در یکی از دبیرستان های امریکا برای 30 تن از دختران علاقه مند به امر برنامه نویسی کامپیوتری راه اندازی کرده تا آن ها بتوانند اپلیکیشن های مورد علاقه ی خود را برای پلتفرم موبایل طراحی کنند و پس از اتمام تحصیلات خود نیز مسیر فراخ تری را برای پیوستن به شرکت EA و یافتن فرصت های شغلی بهتر در آن جا داشته باشند. به هر حال شاید شرکت EA و آقای مور بتوانند با استمرار چنین برنامه هایی (و دادن جنبه های عملی بیشتری به آن ها به جای جنبه های تبلیغاتی) مقام نخست منفور ترین شرکت بازی سازی حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری را به رقبای خود واگذار کنند (در حال حاضر یوبی سافت به موجب فعالیت های اخیر خود و تعجیل در پاک سازی هر چه زودتر آن پیشینه ی درخشان، اصرار عجیبی به تصاحب این مقام دارد!). اما گذشته از تمامی این صحبت ها، اگر موارد تبلیغاتی را از سخنان پیتر مور کنار بگذاریم، هسته ی اصلی سخنان او کاملاً درست و به جا جلوه می کند. دنیای بازی های کامپیوتری پس از این همه مدت، هنوز هم نتوانسته آن چنان که باید از ذات مردانه ی خود فاصله گرفته و سهم بیشتری برای بانوان در این عرصه در نظر بگیرد. امری که باید به آن توجه ویژه ای داشت و برای زدودن هر چه بیشتر این شکاف، بیش از گذشته تلاش کرد.
اگه بازی bloodrayne 2 رو دیده باشین میبینین که یک زن خیلی خشن نقش اول بازی رو داره که هیچ مردی به اندازه اون خشن نیست جوری دشمنان رو تکه تکه میکنه و جوری سرها رو از تنه جدا میکنه که انگار فردایی وجود نداره و صد البته واسه دشمنانی که اینطوری از هم دریده میشن امروزی هم در کار نخواهد بود.B-)
البته گل سر سبد این بازی ها بازی تامب ریدر هست و از طرفی FIFA 16 هم حرکت خوبی رو امسال نشان داد.
الان دارن کم کم شخصیت همه بازیها را زنان میگیرن در کل گیمر هم هستن بعضیاشون در حد حرفه ای