بازی Evolve را شاید بتوان آخرین اثر شاخصی دانست که با جدید ترین نسخه از موتور انحصاری شرکت کرایتک که اکنون بدون هیچ پیشوند و پسوندی تنها با نام CRYENGINE شناخته می شود ساخته شده است (البته بازی های جدیدی که توسط این موتور گرافیکی ساخته شده اند هنوز در راه هستند). البته با توجه به توانایی های دیداری این موتور گرافیکی باید اعتراف کرد که تعداد بازی های ساخته شده توسط CRYENGINE در حال حاضر چندان هم چشمگیر به نظر نمی رسند. با این حال تعدادی از اعضای انجمن این موتور گرافیکی یا به عبارت بهتر یاران کرای انجین به تازگی شیرین کاری هایی را توسط CRYENGINE انجام داده اند که بیش از هر چیز نشان دهنده ی توانایی های بصری این موتور گرافیکی قدرتمند هستند.
نخستین مورد از موارد مذکور به بازسازی یکی از آخرین تریلر های منتشر شده توسط اعضای EA از گیم پلی جدید ترین نسخه از سری جنگ ستارگان یعنی بازی بتل فرانت مربوط می شود. در این میان یکی از اعضای کرای انجین که با نام کاربری Curve شناخته می شود، به تازگی موفق شده بخش پایانی تریلر مذکور را توسط موتور گرافیکی CRYENGINE باز سازی کند. یک بازسازی جالب و تک نفره که به راحتی با کار گروهی سازندگان این بازی یعنی اعضای استودیو DICE برابری می کند.
در سمت چپ، تصویر بازی اصلی بتل فرانت را که با موتور انحصاری شرکت EA یعنی فراست بایت 3 طراحی شده است مشاهده می کنید و در سمت راست نیز تصویری از نسخه ی باز سازی شده توسط موتور CRYENGINE دیده می شود. همان گونه که مشاهده می کنید نسخه ی باز سازی شده چه در زمینه ی نور پردازی و چه مدل سازی چیزی کم از نسخه ی اصلی بازی ندارد
در این تصویر همان سکانس بالا را این بار به همراه افکت آتش می بینیم. شاید این تصاویر سندی جدید محسوب شوند در اثبات این حقیقت که توانایی های فنی موتور CRYENGINE به هیچ وجه قابل انکار نیستند و اعضای کرایتک تنها لازم است بر توانایی های مدیریتی و بازار یابی خود بیافزایند
اما سوای شیرین کاری جناب Curve ، یکی دیگر از اعضای انجمن کرای انجین نیز به تازگی دست به شیرین کاری جدیدی توسط موتور گرافیکی CRYENGINE زده است. این شخص که با نام Synce شناخته می شود، موفق شده توسط این موتور گرافیکی و به کار بستن تکنیک فوتو گرمتری اقدام به ساخت یک دموی شخصی نماید که در نوع خود تجربه ای بسیار جالب و دیدنی محسوب می شود. تکنیک فوتو گرمتری تکنیکی است که توسط آن می توان از روی تصاویر ثبت شده، به شکلی کامل اقدام به ساخت مدل های دو یا سه بعدی کرد. جالب ایم جاست که اخیراً تکنیک مذکور در امر ساخت بازی های کامپیوتری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال بسیاری از محیط های بازی Star Wars Battlefront (که در سطور بالا هم ذکر خیرش بود!) توسط همین تکنیک خلق شده اند و در واقع لوکیشن هایی واقعی محسوب می شوند که سازندگان این بازی تصاویر مختلف مربوط به آن ها را توسط موتور فراست بایت 3 به مدل های مجازی تبدیل کرده اند. در واقع جناب Synce هم طی این نسخه ی دمو که “درختان پرلاشز” نام دارد دست به تجربه ای مشابه زده است. در واقع او دوربینی به دست گرفته و به گورستان پرلاشز پاریس (لازم به ذکر است که دو تن از نام دار ترین و توانا ترین نویسندگان ایرانی یعنی صادق هدایت و غلامحسین ساعدی نیز در این گورستان خفته اند) مراجعه کرده تا تصاویری را از درختان موجود در این گورستان ثبت کند. دوربینی که به گفته ی خود Synce نه یک دوربین حرفه ای که دوربینی بسیار ارزان قیمت بوده است. با این وجود او توانسته همین تصاویر معمولی را به مدد موتور گرافیکی کرای انجین به دمویی جالب توجه و با کیفیت تبدیل نماید. دمویی گرافیکی که زیر و بم آن کاملاً توسط سازنده ی این اثر بهینه سازی شده است و با وجود کیفیت بالایی که دارد قابلیت اجرا بر روی کارت های گرافیکی مبتنی بر Direct X 11 را داراست. در این میان از دیگر ویژگی های قابل ذکر این دمو می توان به عمق پویای میدان تصاویر، بافت هایی با کیفیت تصویری 2 در 8192 (متشکل از بافت های صاف، معمولی و براق) ، کیفیت تصویری اچ دی با چند ضلعی هایی به میزان 321291 و همچنین قابلیت زوم و گردش دورانی پویا اشاره کرد.
این تصویری است که نگارنده از دموی مذکور ثبت کرده و شاید بتوان آن را قطره ای از دریای این دموی گرافیکی قلمداد کرد
به هر حال اگرچه این شیرین کاری ها در نوع خود بسیار جالب و دیدنی به نظر می رسند اما اگر هزاران هزار نمونه از آن ها هم ساخته شود، نمی تواند به اندازه ی ساخت یک بازی AAA درجه یک در حرکت رو به جلوی موتور گرافیکی کرای انجین تاثیر گذار باشد. امیدواریم اعضای شرکت کرایتک بتوانند در آینده ای نزدیک با مدیریت بهتر در امورات تجاری شان، استودیو های بازی سازی مختلف را به سمت خود جلب نمایند تا ما بیش از این شاهد توانایی های این موتور گرافیکی قدرتمند در بازی های کامپیوتری باشیم.
CryEngine از وقتی که با Nvidia همکاری نکرد این جوری شد اگر یادتون باشه Crysis گل سر سبد Nvidia با Cryengine بود ولی الان Unreal Engine 4 با Nvidia همکاری میکنه و بهترین تکنلوژی ها این اینجین هم برای انویدیا هست مثله Voxel Rendering که physical rendering real time رو ایجاد میکنه….منم دوست دارم ببینم Cry Engine قوی بشه.
واقعا تصویر با موتورهای گرافیک تا واقعیت فاصله زیادی ندارن تصاویر بخصوص تصویر درخت و مزایک های شکسته فوق العاده واقی بود
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games
اینم مال آنریل انجین از اول تا آخر
حالا فک کنم بتونید درک کنید که چرا گفتن بازی های ساخته شده با کرای انجین انقدر کمن!!!!!
اینم لیستی از بازی هایی که با کرای انجین اومدن و یا دارن میان و دارن ساخته میشن
از نسخه یکش تا آخریش
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CryEngine_games
البته آنریل انجین هم خیلی قشنگ بودن عکس هایی که باهاش ساخته بودن!!!!!!
تنها موتوری بود که بازی هاش بسیار شارپ و طبیعی بودند و واقعا به دلم نشست ( کرایسیس 3 )
کرایسیس 3 واقعا طبیعی بود
خیلی منتظر نسخه 4 هستم. امیدوارم از کرای انجین استفاده کنه
نور پردازی های انجام شده تو شیرین کاری یکم مشکل داشت ولی برای یه نفر خیلی خوب بود
هرچند من بازی ساز نیستم و نمی دونم کدوم موتور انعطاف پذیری بیشتری داره ولی به عنوان بازی کننده ، خییلی از بازی کرایسیس 3 و بازی هایی که با این موتور ساخته شده حال می کنم
EA تو بازی مورد علاقم یعنی کرایسیس 3 از کرای انجین 3 استفاده کرد. تو دوش هم همین طور
آیا شرکتهای بازیساز بزرگ از این موتور برای ساخت بازی استفاده میکنند ؟؟؟