در شرایطی که این روز ها بازی های بزرگ پلتفرم PC به چندین نوع قفل و زنجیر جدید مجهز شده اند تا از ربوده شدن توسط بازیبازان علاقه مند به تجربه کردن بازی های پایرت در امان بمانند، شاید تنها گزینه ی موجود برای جلب نظر علاقه مندان به انجام بازی های کرک شده، رفتن به سمت بازی های مستقل و کم نام و نشان موجود دربازار باشد. عناوینی که در حال حاضر سازندگان آن ها توجه کمتری نسبت به مجهز کردنشان به انواع و اقسام قفل های امنیتی از خود نشان می دهند و در مواقعی حتی بسیار جذاب تر و سر گرم کننده تر از بازی های بزرگ روز جلوه می کنند. در این میان بازی Obduction را هم می توان در ردیف همین دسته از آثار مستقل طبقه بندی کرد که به زودی علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری امکان تجربه کردن آن را خواهند یافت.
بازی Obduction توسط اعضای استودیو Cyan در دست تولید است. بازی سازانی که بیش از دو دهه قبل با طراحی و تولید بازی Myst توانستند توجه بسیاری از بازی دوستان را به سوی خود جلب نمایند و در امر طراحی عناوین ماجرایی خود را صاحب سبک جلوه دهند. در مجموع بازی Obduction ادامه ی همان راهی خواهد بود که اعضای استودیو Cyan با بازی Myst مدت ها پیش آن را آغاز کرده اند و اگر چه این تجربه ی جدید در بخش گیم پلی خود کم و بیش با تجربه ی قدیمی اعضای استودیو Cyan در دنیای بازی های کامپیوتری یعنی بازی Myst متفاوت خواهد بود اما در کل بازی Obduction را هم می توان همانند بازی Myst عنوانی ماجرایی لقب داد که مهم ترین بخش گیم پلی آن بر روی حل کردن معما های مختلف پایه ریزی شده است. شاید مهم ترین شباهت بازی Obduction با مهم ترین بازی ساخته شده به دست اعضای استودیو Cyan یعنی بازی Myst ، تاکید و تمرکز گیم پلی این بازی بر فرآیند جستجو در محیط باشد. به عبارت بهتر همانند بازی Myst ، در بازی Obduction نیز بازیباز برای پیش برد وقایع داستانی این اثر، نیاز به جستجوی مستمر در محیط این بازی خواهد داشت و در مجموع فرآیند کند و کاو در محیط بازی Obduction یکی از ارکان اصلی بخش گیم پلی این اثر را تشکیل می دهد. در واقع اعضای استودیو Cyan از همان ابتدای کار قصد داشتند به سراغ تولید اثری بروند که بتواند همان حال و هوای بازی Myst را در فضایی مدرن تر برای علاقه مندان به عناوین ماجرایی تکرار نماید. از همین رو کلید ساخت پروژه ی Obduction در بیستمین سالگرد انتشار بازی Myst بر روی پلتفرم مکینتاش (که نخستین پلتفرم مقصد این بازی به شمار می رفت) زده شد و طراحان این بازی هنوز هم در حال تکمیل مراحل ساخت بازی Obduction به سر می برند.
داستان بازی Obduction بر ربوده شدن بازیباز توسط موجودات فضایی مرموز و عجیب تمرکز یافته است. به بیان دقیق تر در آغاز بازی Obduction یک شی مرموز فضایی بنا به دلایلی نا معلوم بازیباز را به سیاره ای نا شناخته منتقل می سازد. سیاره ای ای که اگر چه با زمین تفاوت های فراوانی دارد، اما شباهت های متعددی را هم می توان میان محیط آن با محیط آشنای زمین جستجو کرد. با این حال تمام تلاش قهرمان داستان این بازی (که هنوز هویت او به طور کامل مشخص به نظر نمی رسد) بر این است تا به هر شکل ممکن خود را از محیط عجیب و نا شناخته ای که به شکل نا خواسته در آن حضور یافته است رهایی بخشیده و هر چه زود تر به خانه باز گردد. در این میان تمامی ارکان گیم پلی بازی Obduction نیز بر روی همین هدف اساسی تمرکز یافته اند و تمام جستجو های بازیباز در محیط بازی Obduction و حل کردن معما های موجود در محیط این اثر به منظور رهایی از محیط این سیاره و بازگشت به زمین طراحی شده است. سوای این قضیه نوع روایت بازی Obduction از زاویه ی دوربین اول شخص صورت می پذیرد و نوع رابط کاربری این اثر و فضای حاکم بر محیط این بازی به گونه ای طراحی شده است تا تجربه کنندگان بازی Obduction بتوانند به طور کامل در محیط این بازی غرق شوند. در کنار موارد فوق، تجربه کنندگان بازی Obduction در طول این بازی تصمیمات مهم فراوانی را هم اتخاذ خواهند کرد که مجموع آن ها بر سرنوشت بازیباز و نوع رقم خوردن پایان بازی Obduction تاثیر گذار خواهد بود. همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، فرآیند تولید بازی Obduction حول و حوش سالگرد تولد بیست سالگی بازی Myst آغاز گردید. در واقع پس از مشخص شدن چگونگی ساز و کار بخش های مختلف از بازی Obduction ، سازندگان این اثر یعنی اعضای استودیو Cyan از طریق ورود به بخش کیک استارتر اقدام به تامین بودجه ی ابتدایی مورد نیاز برای تولید این بازی نمودند. امری که با موفقیت به پایان رسید و با وجود تعیین بودجه ی یک میلیون و صد هزار دلاری مورد نیاز برای تولید این بازی، اعضای استودیو Cyan توانستند رقمی بیش از یک میلیون و سیصد هزار دلار را برای ساختن بازی Obduction از طریق حضور در بخش کیک استارتر تامین نمایند. در ابتدای کار، فرآیند انتشار بازی Obduction برای عرضه در تاریخ 26 ژوییه ی سال جاری میلادی (حدود یک هفته ی دیگر) برنامه ریزی شده بود. اما در نهایت اعضای استودیو Cyan به این نتیجه رسیدند که به منظور انجام بهینه سازی های بیشتر در ساختار فنی بازی Obduction بهتر است تاریخ انتشار این بازی اندکی به تعویق بیافتد و به همین منظور به تازگی آن ها تاریخ 22 ماه اوت (August) سال جاری میلادی را به عنوان تاریخ انتشار جدید بازی Obduction برگزیدند. در واقع به دلیل بهره گیری بازی Obduction از تکنیک های جدیدی نظیر تکنیک پر تو افشانی چند گانه ی هم زمان (که بیشتر به منظور پایین آوردن نرخ تاخیر فریم و جلوگیری از بروز سر درد و حالت تهوع در عناوین مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می گیرد) سازندگان این بازی نیاز به صرف وقت بیشتری برای انجام بهینه سازی های نهایی در ساختار فنی این اثر داشته اند. گفتنی است که مقصد اصلی بازی Obduction پلتفرم PC (ویندوز و مک) خواهد بود و در عین حال از همان آغاز فرآیند تولید این بازی، برنامه هایی هم از سوی سازندگان این اثر برای عرضه کردن بازی Obduction بر روی هدست واقعیت مجازی Oculus Rift وجود داشته است.
محیط جالبی داره:x