در ماه گذشته خبری که بسیاری از بازی دوستان را نگران کرد اظهارات آقای هیدکی هایاکاوا از اعضای ارشد شرکت کونامی بود که بر تغییر استراتژی کلان این شرکت صحه می گذاشت و خبر از تمرکز کونامی بر روی پلتفرم های موبایل می داد. اکنون اعضای کونامی بخشی از اظهارات آقای هایاکاوا را پس گرفته اند و آنها را به حساب ترجمه ی غلط صحبت هایش گذاشته اند! به همین منظور اخیراً یکی دیگر از اعضای کونامی یعنی جِی بور در طی پیامی اعلام داشته که آنها همچنان به چالش ساخت آثار بزرگ پاسخ مثبت خواهند گفت و محتواهای سرگرم کننده ی خود را نه تنها بر روی پلتفرم های موبایل بلکه روی سایر پلتفرم هایی نظیر کنسول های خانگی ، دستگاه های آرکید و حتی بازی های کارتی عرضه خواهند کرد و البته در این راه به مقتضیات زمان نیز توجه کاملی خواهند داشت و بر طبق آن عمل خواهند نمود.
با این حال آقای هایاکاوا در اظهار نظر قبلی خود صریحاً بر تمرکز کونامی روی پلتفرم های موبایل صحه گذاشته بود و بعید به نظر می رسد که این گفته ها تنها ناشی از ترجمه ی اشتباه گفته های او باشد. اگر هم فرض را بر صحت این تکذیب ها بگیریم، اتفاقاتی نظیر کنسل شدن پروسه ی ساخت بازی Silent Hill و اختلافات شدید شینجی میکامی با سران کونامی را باید به حساب چه چیزی بگذاریم و آن را کجای دلمان قرار دهیم تا تمام تکذیب های آقای هایاکاوا درست از کار در بیاید؟! البته جی بور هیچ توجهی به وضوح این تناقضات ندارد و همچنان معتقد است که هدف اصلی آنها در حال حاضر ادامه ی روند ساخت آثار شاخص بر روی پلتفرم های خانگی ، آرکید و بازی های کارتی است و آنها در عین حال سعی می کنند که با سنجیدن پتانسیل تمامی این IP ها، آنها را به بهترین شکل ممکن بر روی پلتفرم های موبایل نیز بیاورند تا بتوانند مشتری های متعددشان را در زندگی روزانه همراهی کرده و در کنار آن با بسط و توسعه بخشیدن مرزهای صنعت سرگرمی قادر به جذب افراد بیشتری به سمت خود باشند. او همچنین به عذرخواهی از هواداران کونامی به علت تشویش و نگرانی هایی که اخیراً برایشان ایجاد شده بود پرداخته و در جواب این سوال که آینده ی فرنچایزهایی نظیر سری Silent Hill و Metal Gear عاقبت به کجا خواهد انجامید نیز خاطرنشان ساخته که “ما آنها را در طول این سالها با دقت تمام مراقبت کردیم تا عاقبت به بار نشستند و در آینده هم به تولید هر دوی این محصولات ادامه خواهیم داد. ولی ما در حال حاضر در مرحله ای نیستیم که بخواهیم مسیر آینده ی این دو فرنچایز را به طور کامل مشخص نماییم.” به نظر می رسد که واکنش منفی هواداران کونامی به اظهارات اخیر سران این شرکت مبنی بر تمرکز یافتن روی پلتفرم های موبایل، آنها را بر آن داشته تا به هر نحوی شده به راست و ریست کردن گفته هایشان بپردازند و به این ترفند کمی هواداران خود را آرام نمایند. با این حال به نظر نمی رسد رویه ای که اعضای کونامی در پیش گرفته اند سرانجام چندان روشنی را برای این شرکت و همچنین کل صنعت بازیسازی ژاپن رقم بزند. شاید بتوان گفت این روزها صنعت بازیسازی ژاپن در بحران عجیبی دست و پا می زند. این از وضعیت پا درهوای کونامی و آن هم از شرکت کپکام که اخیراً سیاست اصلی خود را بر بازسازی آثار گذشته پی ریزی کرده و به شکل یک در میان هم ساز جدایی از دنیای گیم را سر می دهد! با این اوصاف شاید ظرف سال های آینده، از ژاپنی های فعال در دنیای بازی های کامپیوتری، تنها نینتندو بماند و حوضش!
دیدگاهتان را بنویسید