دوستان و علاقمندان به سخت افزار،همانطور که می دانید در این روزها مدام شاهد اخبار پردازنده های گرافیکی جدید از هر دو برند Nvidia و ADM هستیم.به همین علت تصمیم گرفتیم تا بازار این مبحث داغ است، شما را با پردازنده گرافیکی (GPU) آشنا سازیم.با ما همراه باشید.
واحد پردازش گرافیکی (Graphics Processing Unit) یا به اختصار GPU ابزاری اختصاصی برای رندر کردن گرافیکی در کامپیوترهای شخصی، ایستگاههای کاری،تلویزیون،لپ تاپ،گوشی های موبایل و تبلت، و یا در کنسولهای بازی است.
اولین GPU ها…
تراشههای ANTIC و CTIA امکان کنترل سختافزاری حالات گرافیکی و متنی و سایر تاثیرات را بر روی آتاری 8-بیتی را فراهم میکردند. تراشه ANTIC پردازشگری مخصوص برای نگاشت (در حالت برنامه نویسی) متن و دادهٔ گرافیکی به خروجی تصویری بود. طراح تراشه ANTIC جی مینر، طراحی تراشهٔ گرافیکی را برای کمودور آمیگا نیز بر عهده داشت.
دهه 1990
در دهه ۹۰ روند رشد کارتهای گرافیکی و پردازندههای دارای قابلیتهای گرافیکی به شکل روزافزونی پیش رفت و برای اولین بار پردازندهها و کارتهای گرافیکی با قابلیت رندر تصاویر و ویدیوهای سهبعدی ارائه شدند. ولی نقطه آغاز آنچه که امروز آن را GPU مینامیم به سال ۱۹۹۹ و محصول متفاوت کمپانی انویدیا باز میگردد. Nvidia GeForce 256 (که به آن NV10 نیز میگویند) اولین کارت گرافیک تجاری بود که توانست قابلیتهای سهبعدی و انتقال و نوردهی را در یک سختافزار تجاری برای مصرفکننده ارائه دهد و از آنجا که بعدها قابلیت سایهزنی پیکسلی و برداری به آن اضافه شد، بسیار انعطافپذیرتر و قابلبرنامهریزیتر از کارتهای گرافیکی سهبعدی همدوره خود بود.
2000 تا 2005
پس از ارائه NV10 و با وجود رابط برنامهای چون OpenGL و قابلیتهای مشابه آن در دیرکتاکس، مسیر رشد پردازندههای گرافیکی به سمت قابلیتهای بیشتر برنامهپذیری پیش میرفت. پردازش هر پیکسل توسط یک برنامه کوتاه که ورودیهای آن بافت تصویر را مشخص میکرد، امکانپذیر بود و هر شکل هندسی پیش از آنکه بر روی نمایشگر پدیدار شود، میتوانست توسط یک برنامه کوتاه به شکل دلخواه پردازش گردد. انویدیا نسخه جدیدتر GPU خود را با نام Geforce 3 یا NV20 وارد بازار کرد که اولین پردازنده گرافیکی مجهز به قابلیت سایهزنی برنامهپذیر بود. اما در اکتبر ۲۰۰۲ کمپانی رقیب انویدیا یعنی ATI محصول جدیدی به نام Radeon 9700 یا R300 را معرفی کرد که اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر Direct3D 9.0 در دنیا بود. سایهزنهای پیکسل و شکل این پردازنده گرافیکی قادر بودند محاسبات ممیز شناور طولانی و حلقوی را پیادهسازی نمایند و به سرعت انعطافپذیری در حد یک CPU را پیدا کردند. سایهزنی پیکسل معمولاً در مواردی چون ایجاد پستیوبلندی بر روی سطح اجسام (Bump Mapping) کاربرد دارد که منجر به ایجاد یک بافت بر روی یک شکل میگردد تا آن جسم براق، کدر، زبر، صاف یا حتی کندهکاری شده به نظر برسد.
2006 به بعد…
با معرفی سری 8 GeForce، پردازندههای گرافیکی به دستگاههای محاسباتی عمومیتری تبدیل شدند. امروزه GPUهای موازی در مقابل CPUها قد علم کردهاند و به همین دلیل یکی از زمینههای پژوهشی مهم کنونی، یعنی GPUهای همهمنظوره یا en:GPGPU (رایانش و محاسبات عمومی بر روی GPU) توانسته در بسیاری از حوزهها مثل فراگیری ماشین، هوش مصنوعی، اکتشاف نفت، پردازش تصویر، جبر خطی، آمار، بازسازی سهبعدی و حتی تعیین قیمت در بازار سهام به یکی از پرکاربردترین زمینههای تحقیقاتی و صنعتی تبدیل گردد. پلتفرم کودا (زبان برنامهنویسی) که شرکت انویدیا آن را توسعه داده است، یکی از قدیمیترین مدلهای برنامهنویسی موازی برای GPU است که از OpenCL نیز پشتیبانی میکند. OpenCL یک استاندارد آزاد است که توسط گروه Khronos تعیین گردیده. OpenCL توسط اینتل، AMD، انویدیا و ARM پشتیبانی میشود و پرطرفدارترین پلتفرمهای توسعه GPGPU در ایالات متحده و منطقه آسیا-اقیانوسیه است.
با ورود دستورات کتابخانه جدید،روند تولید و حرکت GPU های نیز جان تازه ای گرفت.برای مدت های طولانی،یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان سخت افزار،نبود دستورالعمل های نرم افزاری (دوستانی که در رشته نرم افزار تحصیل کرده باشند،به طور حتم از این موضوع با خبر هستند).API و دستورالعمل هایی پدیدار گشت که فقط برای پردازش های گرافیکی،بلکه بر روی پردازش های صوتی نیز واقف بود.DirectX،Mantle و Vulkan از جمله مواردی نرم افزاری بوده اند که در موجبات رشد و نمو GPU را فراهم ساختند.در سالهای 2003 تا 2009 شاهد یک رشد نسبتا پایین در زمینه توسعه بودیم.دلیل آن هم به وضوح مشخص بود؛عدم وجود بسترهای نرم افزاری برای استفاده و مدیریت آن.تشکلات کنسول های بازی نیز توسعه دهندگان را وادار به فعالیت بیشتر کرد.به طوری که به طور عمومی هر نسل از کنسول های بازی بین 10 الی 8 سال یکبار معرفی می شدند اما امروزه شاهد ارتقاء نرم افزاری در فواصل زمانی کوتاه،ارتقاء سخت افزارهای غیر پردازشی و اینک می توان به کنسول های در راه مانند PS 4.5 اشاره کرد.
اما NVIDIA پا را از آن هم فراتر گذاشته است و به رویای GPU های جامه عمل پوشانده است.کامپیوترهایی مانند P100،PX2 و DXG-1 از جمله سخت افزارهایی هستند که ماهیت و توانایی های GPU را به طور واقعی برای جهانیان به نمایش خواهند گذاشت.
سیستم توابع محاسبه
پردازندههای گرافیکی مدرن از بیشتر قدرت خود برای محاسبات مربوط به گرافیک سهبعدی در کامپیوتر بهره میبرند. پیشرفتهای اخیر در GPUها باعث شده تا بتوانند از سایهزنهای قابلبرنامهریزی بهره گیرند. بدین ترتیب با استفاده از این ویژگی میتوان تصاویر را در سطح هندسی و بافت دستکاری نمود. از آنجا که بیشتر این محاسبات نیاز به محاسبات ماتریسی و برداری دارند، مهندسین و دانشمندان مطالعات خود بر روی کاربردهای غیرگرافیکی GPU را افزایش دادهاند. یک نمونه از کاربردهای غیرگرافیکی پردازنده گرافیکی، تولید بیتکوین است، که برای حل معماها از یک واحد پردازش گرافیکی استفاده میگردد.
پردازنده گرافیکی مجتمع
پردازندههای گرافیکی مجتمع یا مشترک (IGP) از بخشی از حافظه RAM کامپیوتر برای محاسبات خود استفاده میکند و دیگر مثل پردازندههای گرافیکی اختصاصی به یک حافظه RAM جداگانه مجهز نیست. امروزه بسیاری از کامپیوترها مجهز به پردازنده گرافیکی مجتمع هستند. این نوع پردازندههای گرافیکی نسبت به نوع اختصاصی باعث کاهش هزینه سیستم میشوند ولی از سویی قابلیتهای آنها نیز کمتر است. سابقاً این نوع GPUها در اجرای بازیهای سهبعدی و ویدئوهای HD با مشکل مواجه میشدند ولی با رشد تکنولوژی و معرفی نسلهای جدیدتر، این پردازندههای گرافیکی نیز بهیود یافته و قدرتمندتر شدند. با این حال هنوز هم کاربران حرفهای گرافیک و علاقهمندان به بازیهای سنگین کامپیوتری باید یک پردازنده گرافیکی اختصاصی برای کامپیوتر خود تهیه کنند.از آنجا که GPUها میزان ارجاع به حافظه بالایی دارند، ممکن است نوع مجتمع آنها در مواقعی که فضای خالی حافظه رم کاهش مییابد، برای استفاده از آن با CPU وارد رقابت شود.میزان بهره گیری از پهنای باند در GPU های مشترک بسیار کمتر از کارت گرافیک های مستقل امروزی است.در مدلهای قدیمی پردازندههای گرافیکی مجتمع امکان انتقال و نوردهی تصویر به صورت سختافزاری وجود نداشت، اما کمی بعد این توانایی نیز به آنها اضافه گشت.هم اکنون آخرین نسل از APU های AMD به طور معمول از پردازشگرهای R7 بهره برده و پردازنده های اسکای لیک از اینتل نیز به خوبی از گرافیک های مجتمع مانند خانواده اینتل HD5xx بهره می برند.رندر تصاویر 4K از جمله جدید ترین امکانات این پردازنده های گرافیکی است.
پردازش جریانی و GPUهای همه منظوره (GPGPU)
استفاده از پردازندههای گرافیکی همهمنظوره (GPGPU) به عنوان پردازنده جریانی رشد روزافزونی دارد و هر روز فراگیرتر میشود. این نوع واحدهای پردازش گرافیکی، به جای آن که صرفاً برای عملیات گرافیکی طراحی شده باشند، قدرت محاسباتی یک سایهزن گرافیکی مدرن را برای محاسبات و رایانشهای عمومی به کار میگیرند. در برخی کاربردهای خاص که نیاز به عملیات برداری پیچیده دارند، این نوع پردازنده گرافیکی میتواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به یک CPU داشته باشد.
GPGPU میتواند در بسیاری از وظایف موازی مثل ردیابی اشعه، دینامیک سیال محاسباتی و مدلسازی آبوهوا مورد استفاده قرار گیرد. عموماً این ابزار برای رایانشهای نیازمند به قدرت محاسباتی بالا استفاده میشود، چرا که GPUها به خاطر معماری ویژهای که دارند، قابلیتهای موازیسازی بالایی دارند. به علاوه امروزه کامپیوترهای قدرتمند مبتنی بر GPU نقش مهمی در مدلسازیهای بزرگ دارند. از سال ۲۰۰۵ علاقه به استفاده از GPU برای محاسبات عمومی به وجود آمد. در اکثر موارد، برنامههای خطی یا درختی بر روی رایانه میزبان کامپایل میشوند و فایل اجرایی برای اجرا در GPU ارسال میشود.امروزه و از سال 2015 به بعد،الگوریتم های جدید برای این نوع از پردازش به خدمت گرفته شد که نتیجه سعی و تلاش هر دو کمپانی AMD و انویدیا بود.
خیر دوست عزیز
سلام ببخشید یک سوال داشتم اینکه mother board که دارای کارت گرافیک سرخود هستش اگه نیاز به قدرت پردازش بیشتر باشه راه حلی وجود داره؟
نه ضرورتی به ارتقا نیست. فقط ممکنه برای بعضی از کارها یه مقدار کندی متوجه بشید. همه پردازنده های سوکت 1155 رو میتونید بخرید ولی الان خیلی قیمت ها بالاست
مادربرد : Asustek computer ink – مدل : P8H61 R2.0
امیدوارم اطلاعات مادربرد کامل باشه.
برای پردازنده فرمودید ممکنه مشکل ایجاد کنه ! ایا مشکلش انقدر قوی هست که باید ارتقاش بدم ؟؟؟؟
بعد میشه لطف کنید با توجه به سیستم من یه پردازنده معرفی کنید . خیلی مدل بالا نباشه و مقرون به صرفه باشه که بعدا دچار مشکل نشم ؟؟!!
مادربرد : Asustek computer ink – مدل : P8H61 R2.0
امیدوارم اطلاعات مادربرد کامل باشه.
برای پردازنده فرمودید ممکنه مشکل ایجاد کنه ! ایا مشکلش انقدر قوی هست که باید ارتقاش بدم ؟؟؟؟
بعد میشه لطف کنید با توجه به سیستم من یه پردازنده معرفی کنید . خیلی مدل بالا نباشه و مقرون به صرفه باشه که بعدا دچار مشکل نشم ؟؟!!
معمولا به مادربرد ارتباط داره که نگفتید مدلش رو ولی از روی بقیه قطعات میشه حدس زد مشکلی نداشته باشه. پردازنده ای که دارید نسبت به گرافیک و حتی رم ضعیف هست. ضرورتی نداره ارتقا بدید ولی ممکنه مشکل ایجاد کنه
سلام خسته نباشید. متاسفانه اطلاعات من در زمینه کارت گرافیک کم هست .من الان می خوام بعد از 5 سال کارت گرافیک جدید بخرم. هنوز درباره ی اینکه چه نوع کارت گرافیکی بخرم مطمین نیستم ولی مثلا اگه بخوام کارت گرافیک قوی مثل rog strix – GTX 1050it – O4G – gaming بخرم . ایا باید قطعات دیگه کامپیوترم رو ارتقا بدم یا نه ؟؟؟؟؟:smiley8:smiley8
سیستم فعلی من ::::::
intel core i3-3220 3.30ghx
ram 8
nvidia geforc 650
64bit
نه نصب کردم ولی NVIDIA دیگه براش از ویندوز XP به بعد دیگه درایور براش نداده آخه هرچی گشتم فقط برایه XP بود برایه 7 هرچقدر که گشتم پیدا نکردم:-s
شما باید مدل کارت گرافیکتونو پیدا کنید بعد درایورش رو دانلود و نصب کنید
ببخشید اشتباهی ثبت دیدگاه رو زدم اینم از مشخصات کارتم با یه نرم افزار گرفتم خود ویندوز نمیتونه تشخیص بده فقط میگه Standard VGA Graphics Adapter هستش و Memory 0 MB هستش و دیگه از DirectX هم پشتیبانی نمیکنه ولی وقتی که ویندوز xp بود خیلی راحت تشخیص میداد البته فکر کنم همه یه اینا بخاطر اینه که درایور کارت گرافیکم برایه نسخه ویندوز 7 نیستش و NVIDIA فقط برایه ویندوز XP درایو داده و برایه 7 درایو نداده:-s
Manufacturer NVIDIA
Model Standard VGA Graphics Adapter
GPU NV34
Device ID 10DE-0326
Revision A2
Subvendor Undefined (0000)
Current Performance Level Level 0
Technology 150 nm
Transistors 47 M
Release Date Mar 2004
DirectX Support 9.0
DirectX Shader Model 2.0
OpenGL Support 2.0
Driver version 6.1.7600.16385
BIOS Version Chip Rev
ROPs 4
Shaders Vertex 4/Pixel 42
Memory Type DDR
Memory 256 MB
الآن من دارم از NV34 استفاده میکنم بازم خوبه هنوزم داره کار میکنه ولی فنش هی خاموش میشه من میرم سیمشو بالا و پایین و دست کاری میکنم تا کار کنه ولی حیف شد الآن که ویندوز رو 7 کردم کارت رو اصلاً تشخیص نمیده فقط به عنوان یه آداپتور استاندارد
دوست عزیز و هوادار انویدیایی درسته که من خودم بیشتر به شرکت amd علاقه مندم ( منم البته به قول شما مدل وهابی نیست ) اما از همه اینها که بگذریم لازمه این رو بگم که جای تحسین داره که با این روش از شرکت انویدیا طرفداری میکنید و با این دقت و حوصله نظر خودتون رو بیان میکنید امیدوارم همیشه در سایت سخت افزار در کنار دیگر دوستان رقیب باشید . به هر حال طرفدار بودن یه تیم ویا یه برند نشانه این نیست که خدایی نکرده تو نظرها دوستان رقیب دشمن جونی هم باشند و در واقع دو حالت داره یا به قول شما طرفدار کور کورانه نظر میده یا با منطق جواب میده و از طرفی آقا مسعود البته یه نکته رو هم میخوام خدمتت بگم و اونم اینه که در حال حاضر شرایط نسبت به زمان قدیم که شما بیشتر یادتون هست خیلی تغییر کرده و گاهی ادم یه شرکت ناشناخته مثل شیاومی یا خیلی از شرکتهای دیگه رو میبینه که موقع ورود به رقابت های تکنولوژی سنگ تموم میزارن و به حق کارهایی میکنند که برندهای کار کشته قدیمی هم احساس خطر میکنند . حالا من از شما دوست عزیز یه سوال دارم و اون هم اینه که آیا فکر نمیکنید شرایط شرکت amd و یا به قول شما amd/ ati تغییر کرده و به صورت شانه به شانه در کنار رقیبش داره توی تکنولوِژی روز و تمام اون ریز و بم تولید حرکت میکنه ؟ آیه به نظر شما این شرکت amd با اون شرکت چندین سال قابل مقایسه هست بخصوص در سری کارتهای جدیدی که در چند روز اخیر معرفی شدند و در حال ورود به بازران ؟ شما هنوز فکر میکنید یا مطمئنید که شرکت amd کنونی هیچ حرفی برای گفتن نداره ؟ هر چند زندگی نامه انویدیا رو شما خیلی خوب میدونید و مثل یه وکیل کار کشته میتونید در هر شرایطی ازش دفاع کنی اما باید این رو هم در نظر بگیرید که amd هم میتونه از طرف وکلای خودش مورد دفاع قرار بگیره و از اونجایی که در این سایت فقط ما یک نفر رو داریم که خیلی خوب میتونه دفاع کنه ( شما Masoud.R ) کمی قضاوت یکطرفه شده البته دوستان دیگه هم هستند که اطلاعات خوبی دارند در زمینه شرکت amd اما حضورشون کمرنگ هست و نمیشه زیاد ازشون بهره برد . در هر صورت از بودن شما در سایت به شخصه خوشحالم و امیدوارم که در کنار استاد آریایی عزیز همیشه حضور داشته باشید و همچنین دیگر دوستان خوبمون :-bd.
مقاله عالی بود . لطفا در مورد بیت کوین و ارتباطش با پردازش گرافیکی هم یک مقاله بزارید
تاریخ کارت گرافیک یا GPU ها خیلی پیچیده و گسترده هست و البته جذاب که همیشه هم با رقابت همراه بوده. درسته که در حال حاضر AMD و انویدیا رقبای اصلی هستند ولی در گذشته قبل از اینکه اینتل وارد رقابت گرافیکی بشه یک شرکت دیگه هم حضور داشت
خیلی ممنون مهندس
این کامنت خودش یه مقاله بود.
عالی
امسال رقابت این دو شرکت خیلی بالا رفته.امیدوارم amd بعد این همه سال دوباره بتونه خودشو بالا بکشه.
چند نکته دیگه اضافه کنم
همونطور که گفتم در سال 2005 کارت های Multi GPU یا همون SLI به دنیا معرفی شده و اولین بازی که از این تکنولوژی انحصاری Nvidia پشتیبانی می کرد Lost Planet 2006 بود کار SLI این بود که تصویر به تعداد کارتها تقسیم می شد و هر کارت اون تصویر خودشو پردازش میکرد که اینکار بسیار فوق العاده بود و عمل یک تصویر با رزولوشن 1920X1080 تقسیم به 2 میشه و این کارت ها کمتر مورد بار بودن اما Cross Fire تصویر رو به خانه های شطرنجی تقسیم میکرد وکارت اول صفحه شطرنجی زوج رو محاسبه میکرد و کارت دوم صفحه شطرنجی زوج…..
[img]http://www.legitreviews.com/images/reviews/679/afr_sfr.jpg[/img]
[img]http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/02/QuadSLI-2.jpg[/img]
[img]http://www.capimlokura.com.br/wp-content/uploads/2010/03/3way-alternate-frame-rendering.jpg[/img]
[img]https://www.guru3d.com/miraserver/images/2008/quad-sli/afr-redering.jpg[/img]
[img]http://hothardware.com/newsimages/Item9256/sli-multi-os.png[/img]
[img]http://hothardware.com/articleimages/Item707/aa_modes.jpg[/img]
[img]http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/nvidia-gtx-660/swf/jpg/bf3-2.jpg[/img]
سایه زنی های که باعث انقلاب در گیم ها شد باز هم به Nvidia مدیون هستن…
[img]http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia7800gtx/aacomp/g70_4xaa_gammaoff.jpg[/img]
[img]http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia7800gtx/aacomp/g70_4xaa.jpg[/img]
گیم بسیار معروف oblivion 2006 که بی شک قدیمی ترها یادشون هست باز Nvidia حماسشو خلق کرد
[img]http://images.bit-tech.net/content_images/2006/11/nvidia_geforce_8800_gtx_g80/7950_1_high.jpg[/img]
[img]http://img.tomshardware.com/uk/2006/05/02/nvidia_goes_for_four/gx2—sli.jpg[/img]
[img]http://images.bit-tech.net/content_images/2006/05/quad_sli_geforce_7900_gx2/bps_oblivion_2560.jpg[/img]
[img]http://images.anandtech.com/graphs/nvidia%20geforce%208800%20launch_11070691155/13533.png[/img]
و در پایان میتونم به جرعت بگم که VR محصول شاید 10 سال پیش شرکت Nvidia بودش که در گیم معروف Half-Life 2 رو نمای شده اما اون زمان استقبال از نشد
[img]http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2013/05/hl2-official-oculus-guide-featured.jpg[/img]
[img]http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2013/05/hl2-oculus-1.jpg[/img]
[img]https://15254b2dcaab7f5478ab-24461f391e20b7336331d5789078af53.ssl.cf1.rackcdn.com/oculus.vanillacommunities.com/files/984_fb1370c7c1a2c11e370bf1813bf4eb96.png[/img]
دورد بر شما
از دوست عزیزم مهندس آریایی میخوام در برنامشون درباره تاریخچه این دو رقیب مقاله ی بزاره
یا کارت 7800GTX و 7900GTX رو فراموش نمیکنم و بعد پول جمع کردن تونستم یک عدد کارت 7950GX2 بخرم که شد تمام دنیام…..
همین جا از تمام کسانی که از اینکارت ها دارن حتی اگه سوخته خواهش میکنم بگه از میخرم – کامنت بزاره باش در ارتباط خواهد بود
Nvidia Geforce 7800GTX یکی از زیباترین طراحی شرکت Nvidia هستش و یک شاهکار هنریه
[img]https://www.techpowerup.com/gpudb/images/127.jpg[/img]
بعد اون Nvidia Geforce 7900GTX که اینم یک شاهکار هنریه
[img]https://www.techpowerup.com/gpudb/images/144.jpg[/img]
و آخری هم Nvidia Geforce 7950GX2 یک شاهکار معماری در زمان خودشه که برای رندر ازش استفاده میکنن و جالبه بگم در دو نسخه تولید شد خانگی و صنعتی
[img]http://images.bit-tech.net/content_images/2006/06/nvidia_geforce_7950_gx2/front_b.jpg[/img]
[img]http://techreport.com/r.x/geforce-7950-gx2/7950-back.jpg[/img]
اینم اولین Quad GPU جهان
[img]http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2006/rys/foxconn7950sli/images/dual-big.jpg[/img]
[img]http://img.clubic.com/00310393-photo-machine-quad-geforce-7950-gx2.jpg[/img]
[img]http://www.shinvision.com/wp-content/uploads/2009/11/leadtek_quadrofx_4500x2.jpg[/img]
نسخه صنعتی ک بعد ها با اسم Quadro معرفی شده که دقیقا از هم اسم Quad گرفته شده
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/GeForce_7900_GX2_-_GeForce_7950_GX2.jpg[/img]
اینم محصول شرکت EVGA که از واتر برای کارت های Multi GPU استفاده کرده پس ببیند که AMD/ATI هیچ کار جدیدی رو نکرده همه تکراریه اما متاسفانه بعضی از دوستان سن کمی دارن اطلاع ندارن
[img]http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/evga/7950gx2bp/images/board-side-big.jpg[/img]
[img]http://koolance.com/image/cache/data/products/vid-400-l06_p2-700×700.jpg[/img]
[img]http://www.hardwareoverclock.com/Graka/pov-7950GX2-001.jpg[/img]
[img]http://images.bit-tech.net/content_images/2006/06/geforce_7950_gx2_roundup/7950gx2_final.jpg[/img]
[img]http://www.info-mods.com/images/liens/max/1148888845.jpg[/img]
[img]http://v1.overclex.net/data/images/articles/hardware/presentation/2006-06-23/7950w1.jpg[/img]
[img]http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2006/09/23155027943l.jpg[/img]
پل ارتباطی بین دو GPU در کارت های دوهسته ی – که بعد های به PCI X2 در مین ها معروف شد
[img]http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia7950gx2/pics/slilink2.jpg[/img]
[img]http://images.bit-tech.net/content_images/2006/06/nvidia_geforce_7950_gx2/pcibridge.jpg[/img]
[img]http://www.ixbt.com/video2/images/g71-2/7950-scan-front1.jpg[/img]
درود بر مهندس آریایی از ته دل میگم که وقتی مقالتو میخونم به وجد می یام چه توی شرکت باشم چه توی خونه مقالتو سیر تا پیاز میخونم
من باید از شما تشکر کنم که دارید زحمت میکشید و برای سواد بچه ها خدا قوت مهندس تنت سلامت و هیچ وقت محتاج کس و ناکس و دکتر نیوفته…..:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd
فوق العاده عالی … :-bd
” متاسفانه ATI قبل وجود Nvidia یک روند تکرار و بدون تکنولوژی داشته اما با ورود Nvidia این روند پایان پیدا کرد”
منتظر باشید بعد از خروج AMD انویدیا هم به روال ثابق ATI برگرده!
درود بر شما مهندس عالی بود :-bd:x
عالی بود ممنون:x ولی اون عکس کیس که چهار تا گرافیک داره واقعا زیباس:-bd
بسیار عالی جناب مهندس بشخصه بسیار استفاده کردم
فقط یک چیزی میتونیم به GPGPU اضافه کرد که یکی از کاربردهای GPGPU نظامی هستش
بی شک اگه تاریخ Nvidia خوب مطالعه بکنیم متوجه میشیم که این شرکت همیشه یک انقلاب برای کارت ها بود که شما بخشی از اون رو مطرح کردی و متاسفانه ATI قبل وجود Nvidia یک روند تکرار و بدون تکنولوژی داشته اما با ورود Nvidia این روند پایان پیدا کرد – از اختراع SLI و سایه زنی های مختلف تا شبه کد ها و زبان برنامه نویسی و GPGPU مدیون شرکت بزرگی مثل Nvidia هستن
و بنده مثل وهابی ها پای تعصب کور کورانه ندارم و بنده عاشق این شرکت شدم که دیدم همیشه پرچم دست این شرکته…..
اولین کارت گرافیک 2 هسته ی جهان مطلق به شرکت Nvidia با نام Nvidia GeForce 6600 GT Duo هستش که حتی حالا AMD/ATI اسمشو کپی مزنه
[img]http://img.hwbot.org/u40315/image_id_904177.jpeg[/img]
اولین بار شرکت Nvidia کارت های Multi GPU به اسم SLI معرفی کرد که حتی شرکت ATI بهش مسخره کرد اما یک سال بعدش خودش هم مجبور به پیروی از این تکنولوژی کرد
[img]http://twojepc.pl/html/geforce_6600_gt/gt_6600_1.jpg[/img]
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/NVIDIA_GeForce_6600_GT_Personal_Cinema.jpg[/img]
من اون زمان همه پولمو جمع کردم 2 تا کار ASUS Extreme N6800 Ultra 256MB SLI خریدم و هیچ وقت یادشو فراموش نمی کنم و همه اون زمان میگفتن تو دیوانه ی که 150 هزارتون دادی کارت!!!!!!!!
[img]http://www.ixbt.com/video2/images/asus-3/asus-6800u-scan-front.jpg[/img]
کارت دو هسته ی از GPU 6800 GT
[img]http://www.aoaforums.com/forum/attachments/graphics-sound-cards-speakers-other-peripherals/12240d1110399029-asus-dual-6800-ultra-card-dual6800uasus5ru.jpg[/img]
[img]http://www.ixbt.com/video2/images/sli-1/nforce4sli-6800sli-2.jpg[/img]
[img]http://www.pcper.com/images/reviews/98/sli_install_small.jpg[/img]
طرح اول Cross Fire این بود
[img]http://content.hwigroup.net/images/products_xl/001638/5/ati-radeon-x1950-xtx-crossfire.jpg[/img]
[img]http://www.pcper.com/images/reviews/191/dongle-end.jpg[/img]
[img]https://www.beyond3d.com/images/reviews/r580/bc-big.jpg[/img]
[img]http://techreport.com/r.x/radeon-x1800-crossfire/cards-board-dongle.jpg[/img]
[img]http://content.hwigroup.net/images/products_xl/001175/5/ati-radeon-x1900-crossfire.jpg[/img]
[img]http://www.ixbt.com/video2/images/cf2/cf-front.jpg[/img]
[img]http://techreport.com/r.x/ati-crossfire/dongle.jpg[/img]
[img]http://ecx.images-amazon.com/images/I/41C-99OAAhL._SX450_.jpg[/img]
[img]http://panam.gateway.com/s/Vidcard/ATI/WME109-A72131-020/XFIRE_CBL_INSTALLED.jpg[/img]
طرح تصاویر محاسباتی شطرنجی ATI Cross Fire
[img]https://www.google.com/search?q=ASUS+6800+ULTRA+SLI&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXtZu6-K7MAhUDJ5oKHQu4AB4Q_AUIBygB&biw=1366&bih=631#tbm=isch&q=ATI+CROSSFIRE&imgdii=xTy5rxeKx4WtnM%3A%3BxTy5rxeKx4WtnM%3A%3BAfLnBb_mvTLlIM%3A&imgrc=xTy5rxeKx4WtnM%3A[/img]
بعد چند مدت کپی از SLI شرکت Nvidia انجام داد و دقیقا دیگه از نظر ظاهر Cross Fire نبود SLI بود
[img]http://www.pcstats.com/articleimages/200708/RadeonHD2900XT_CF3.jpg[/img]
[img]http://i.web4.hu/apix_collect/1501/bajban-az-sli-es-a-crossfire/bajban-az-sli-es-a-crossfire_screenshot_20150127084406_4_original.jpg[/img]
[img]https://www.google.com/search?q=ASUS+6800+ULTRA+SLI&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjXtZu6-K7MAhUDJ5oKHQu4AB4Q_AUIBygB&biw=1366&bih=631#tbm=isch&q=ATI+CROSSFIRE&imgrc=5cwKf0BF5ClK3M%3A[/img]
[img]http://cdn.overclock.net/5/5a/500x1000px-LL-5ab928a1_Tri20Fire205850.jpeg[/img]
تاریخچه SLI
[img]http://imagescdn.tweaktown.com/content/1/0/1072_4.jpg[/img]
[img]http://img.tomshardware.com/us/2004/06/28/nvidia_takes_a_walk_on_the_sli_side_with_double_graphics_processing/intro-pic.jpg[/img]
[img]https://www.overclockers.ru/images/news/2004/08/24/sli_04.jpg[/img]
[img]http://file.bodnara.co.kr/logo/insidelogo.php?image=%2Fhttp%3A%2F%2Ffile.bodnara.co.kr%2Fwebedit%2Fnews%2F1092736604-IMG_0391s.jpg[/img]
[img]http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0823/nvidia_2.jpg[/img]
یاد شرکت BFG بخیر که رقیب سخت EVGA بود اما این شرکت متاسفانه جمع شد
[img]http://images.bjorn3d.com/Material/ReviewImages/BFG6600GTOC_SLI/6600GT_128MB_PCI-E.jpg[/img]
امیدوارم همیشه این شرکت سربلند باشه – مرسی از مقاله عالی بود واقعا نیاز بود:-bd