بسیاری از بازی سازان بزرگ و سرشناس جهان در طول فعالیت حرفه ای خود بار ها به تغییر سبک و نوع شیوه ی کاری خود پرداخته اند و به قول معروف از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریده اند تا بتوانند چالش های تازه ای را تجربه نمایند. در این میان گاهی تغییر مسیر های مذکور به نفع آن ها بوده و در عین حال گاهی هم این امر با پاسخ مناسبی همراه نشده و در کل به ضرر آن ها تمام شده است. البته در این مطلب قصد پرداختن به موضوع تغییر مسیر کاری بازی سازان سرشناس و قضاوت در رابطه با درست یا غلط بودن کار آن ها را نداریم. بلکه هدف اصلی از نگارش این متن اشاره به پروژه های جدیدی است که دو تن از بازی سازان سرشناس جهان (که مدتی هم بود خبری از آن ها به گوش نمی رسید) در حال حاضر مشغول به انجام آن ها بوده و شاید به زودی خبر های جدیدی در رابطه با این پروژه ها به گوش برسد.
بسیاری از علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری به احتمال فراوان با نام کن لواین آشنا هستند. کسی که می توان گفت پروژه های اخیر او در دنیای بازی های کامپیوتری یعنی سری بازی های بایوشاک (عنوان نخست و سوم از این مجموعه) به یکی از آثار محبوب بسیاری از بازی دوستان تبدیل شده است. بدون هیچ تردیدی تخصص اصلی لواین در ساخت بازی های کامپیوتری، در امر داستان سرایی و شخصیت پردازی قدرتمند شخصیت های اصلی داستان های خلق شده به دست او نمود می یابد و در واقع این ویژگی برجسته را می توان به وضوح در بسیاری از کار های او مشاهده کرد. حال این بازی ساز توانمند قصد دارد نقطه قوت اصلی خود را در عرصه ای جدید به نمایش بگذارد یا به عبارت بهتر آن را به گونه ای نسبتاً متفاوت محک بزند. در واقع پروژه ی جدید کن لواین یک بازی کامپیوتری به مفهوم واقعی کلمه به شمار نمی آید و در حقیقت محصولی است تلفیقی که شاید بتوان آن را در عمل یک فیلم سینمایی تعاملی لقب داد. در این میان خود لواین معتقد است که فیلم های سینمایی موجب می شوند تا بیننده بدون هیچ دغدغه ای به پشتی مبل تکیه بدهد و به تجربه ی آن ها بپردازد. این در حالی است که بازی های کامپیوتری موجب می شوند تا مخاطب آن ها بر روی مبل رو به جلو خم شده و تجربه ای کاملاً متفاوت را از سر بگذراند. به اعتقاد لواین پروژه ی جدید او تجربه ای بینابینی را برای مخاطبان او فراهم می آورد و به عبارت بهتر آن ها را در وسط مبل نگاه می دارد. در واقع پروژه ی جدید آقای لواین اثری است داستان محور در قامت یک فیلم سینمایی که در ساختار آن، بیننده (که شاید با توجه به شکل کلی این اثر نتوان آن را گیمر نامید) تصمیم می گیرد که شخصیت های حاضر در داستان قرار است چه تعامل ویژه ای را با محیط پیرامون خود یا سایر شخصیت های حاضر در آن برقرار سازند. به بیان ساده تر شاید بتوان پروژه ی جدید کن لواین را شکل ارتقا یافته ای از بازی Her Story نامید. داستان این اثر بر مبنای مجموعه ی تلویزیونی Twilight Zone شکل گرفته است که در اواخر دهه ی پنجاه میلادی یکی از آثار شاخص تلویزیونی محسوب می شد. مجموعه ای که با تلفیق چند سبک مختلف در یکدیگر توانسته بود نو آوری های قابل توجهی را در زمان خود به ارمغان بیاورد. در واقع موفقیت این مجموعه موجب شد تا خالق اصلی آن یعنی راد سرلینگ فیلم نامه ی سریال Twilight Zone را به مجموعه رمانی به همین نام تبدیل سازد و پس از آن هم آثار دیگری در صنعت سرگرمی از روی این مجموعه ساخته شد (آثاری نظیر کتاب های مصور، بازی های تخته ای و مواردی از این دست). حال خالق بایوشاک قصد دارد تا طی همکاری با شرکت Interlude روایت شخصی خود از این مجموعه ی تلویزیونی قدیمی را در اختیار علاقه مندان به صنعت سرگرمی قرار دهد. در واقع بخش مهمی از فعالیت های شرکت Interlude بر تولید فیلم ها و ویدیو های تعاملی تمرکز یافته است و پروژه ی مشترک این شرکت با کن لواین در دنیای Twilight Zone نیز در راستای فعالیت های پیشین این شرکت قرار می گیرد. پروژه ای که البته هنوز در مراحل آغازین خود به سر می برد و از همین رو در حال حاضر جزییات چندانی از آن در دست نیست.
همان گونه که کن لواین برای علاقه مندان به بازی های شوتر اول شخص فرد شناخته شده ای محسوب می شود، جان رومرو نیز از همین ویژگی برخوردار است و یکی از کارکشتگان این سبک به شمار می رود. البته رومرو را بر خلاف لواین، بیشتر آن دسته از گیمر های قدیمی و کسانی که به تجربه ی عناوین کلاسیک شرکت id Software پرداخته اند می شناسند. جان رومرو مدتی است که در قالب استودیوی شخصی خود یعنی Romero Game به فعالیت در دنیای بازی های کامپیوتری مشغول است و همانند بسیاری از همتایان و هم نسلان خود این روز ها کم تر از او می شنویم. با این حال به تازگی خبر می رسد که این بازی ساز کهنه کار و استودیوی اختصاصی او قصد انجام پروژه ای با سبک و سیاقی کاملاً متفاوت را دارند که قرار است به موجب همکاری جان رومرو و همکاران او با شرکت Hoxar Inc ساخته شود و گام به پلتفرم جدید این شرکت که با نام BLACKROOM شناخته می شود بگذارد. البته در حال حاضر خبر همکاری دو جانبه ی استودیو Romero Game با شرکت Hoxar Inc به منظور ساخت بازی کامپیوتری جدیدی برای پروژه ی BLACKROOM ، نه توسط رومرو و استودیوی تحت سر پرستی او و نه توسط شرکت Hoxar Inc به شکل رسمی مورد تایید قرار نگرفته است؛ اما در عین حال شایعات فراوانی پیرامون این قضیه وجود دارد که این همکاری دو جانبه را تایید می نماید. گفتنی است که پروژه ی BLACKROOM پروژه ی جالب و نو آورانه ای در نوع خود به نظر می رسد که کاربرد های فراوان و کاملاً متفاوتی را در عرصه های گوناگون خواهد داشت و امروز در مطالب بعدی خود به طور کامل به تشریح آن خواهیم پرداخت. پس پیشنهاد می شود که ادامه ی مطالب امروز وب سایت سخت افزار را از دست ندهید.
واقعا عالی بود موافقم:-bd:-bd
جالب بود.
بایوشاک نسخه بی کران خیلی محشر بود.
مرسی از خبرتون:-bd