در سال 2016 کمپانی AMD با همکاری کنسرسیوم Khronos کتابخانه سطح پایین (API) جدید به نام Vulkan را معرفی کرد. Vulkan 1.0 همانطور که از نامش نیز پیداست،اولین نسخه از Vulkan است که به توسعه دهندگان و تولید کنندگان بازی امکان گذر از محدودیت ها و تنگناهای نرم افزاری را می دهد. این دستور نه تنها در ویندوز، بلکه در سیستم عامل های اندروید و لینوکس نیز قابل اجرا است. Vulkanدارای نشانه هایی از نقاط قدرتمند Mantle است که می تواند به عنوان یک مکمل Open GL نیز در نظر گرفته شود.Vulkan یک GPU را به منظور ارائه خروجی بهتر در برابر درخواست ارائه شده یاری می دهد و بدین ترتیب حذف مشکلات سنتی مانند گلوگاه های سخت افزاری را به همراه خواهد داشت. به عبارت ساده،یک کارت گرافیک قادر به اجرای بهتر بازی ها خواهد بود بدون آنکه در پی ضعف های نرم افزاری، از حداکثر توان سخت افزار استفاده ننماید.
Vulkan یک API قدرتمند و کم بار است که به توسعه دهندگان امکان تفسیر کامل استفاده از تمامیت یک سخت افزار را ارائه می دهد. این سخت افزار می تواند یک GPU و یا یک SOC باشد.یکی دیگر از امکانات این API، استفاده از تمامی ویژگی های یک برنامه گرافیکی است. کمپانی انویدیا به تازگی درایور جدید خود موسوم به GeForce 376.80 Beta را منتشر کرده است که در آن پشتیبانی از کتابخانه سطح پایین Vulkan را اجرایی کرده است. به عبارت ساده تر این درایور جهت رفع اشکلات اجرای Vulkan بهبود یافته و منحصرا از طریق کانال توسعه دهندگان این API منتشر شده است. این API در حال حاضر در بازی هایی همچون Doom و Ashes of the Singularity مورد استفاده قرار گرفته و کاربران کارت گرافیک های Nvidia قادر به اجرای بازی ها در این API هستند. درست است که کارت گرافیک های انویدیا از سری 6 به بعد از این کتابخانه پشتیبانی می کنند، اما تا کنون بخش اعظم تمرکز این شرکت بر روی DirectX بوده است.
بسیار خوب
در کل این وب به علتی که برلی من روشن نیست به وضوح به کمپانی اینودیا میپردازه گرچه من خودم اینودیا رو برتر میدونم و همیشه اینودیا گرفتم ولی حتی در حالت مساوی یه جوری این وب اینودیارو بالاتر برده اینو میشه خیلی راحت از طرز انتخاب واژه ها تعدد خبر و نتیجه گیری به راحتی متوجه شد.
البته الان درایور 378.49 هم اومده دوستان.
تا دید ای ام دی داره تو پشتیبانی از ولکان جلو میزنه دست به کار شد :smiley0