بازی Ashes of The Singularity عنوانی است در سبک استراتژی هم زمان که به کوشش شرکت Stardock (ناشر عناوینی نظیر Demigod) و با همکاری شرکت Oxide Games ساخته شده است و برخلاف باور برخی نا آشنایان به دنیای بازی های کامپیوتری این اثر هیچ ربطی به سری مشهور StarCraft (محصول کمپانی Blizzard) ندارد (هر گردی گردو نیست!). در واقع این بازی یکی از نخستین عناوینی است که از واسط پر سر و صدا و در بوق و کرنا شده ی Direct X 12 مایکرو سافت بهره می برد و از آن جایی که شرکت انویدیا نیز در طراحی این واسط و بهینه سازی اش برای کارت های گرافیکی خود نقش داشته، انتظار می رفت که کارایی نسخه ی آلفای بازی Ashes of The Singularity حسابی بر روی محصولات جدید انویدیا بترکاند و این شرکت را در برابر رقیب دیرینه یعنی AMD رو سفید گرداند. امری که در عمل محقق نشده و نتایج بنچمارک این بازی بر اساس دایرکت اکس 12 عملکرد چندان جالبی را برای کارت های گرافیکی انویدیا ثبت نکرده اند (در واقع می توان گفت که نتایج ثبت شده ی مذکور پایین تر از سطح انتظارات بوده اند). حال به نظر می رسد که انویدیا چندان از این نتایج ثبت شده راضی نیست و از همین رو تمامی تقصیر ها را به گردن در و دیوار و زمین و زمان انداخته است!
به گفته ی برخی سران ارشد انویدیا، بازی Ashes of The Singularity مراحل آغازین کار خود را پشت سر می گذارد و از همین رو نتایج به دست آمده از تست این بازی نمی تواند معیار خوبی برای آزمودن کارایی دایرکت اکس 12 بر روی کارت های گرافیکی انویدیا باشد (البته هیچ مشخص نیست که چرا چنین صحبت هایی پیش از انتشار این نتایج مطرح نمی شد. چون در آن زمان هم کاملاً مشخص بود که نسخه ی ارائه شده از این بازی نسخه ی ابتدایی و آلفاست نه نسخه ی نهایی). در این میان سران انویدیا تمام تقصیر ها را به گردن بازی Ashes of The Singularity انداخته اند و مدعی شده اند که وجود یک باگ در نسخه ی آلفای این بازی که در هنگام فعال بودن تکنیک آنتی ایلیاسینگ چند وجهی (تکنیکی برای طبیعی تر جلوه دادن مدل ها) فعال شده و موجب مختل شدن کارایی تکنیکی بازی می شود، سبب شده تا نتایج مربوط به کارایی دایرکت اکس 12 در Ashes of The Singularity مخدوش شود. آن ها همچنین مدعی شده اند که در طی سال های اخیر ارتباط تنگاتنگی با کمپانی مایکرو سافت در طراحی دایرکت اکس 12 داشته اند و تمام دمو های منتشر شده از این واسط با همکاری آن ها تهیه شده است. به عبارت بهتر اعضای انویدیا نتایج کارایی دایرکت اکس 12 را تمام و کمال به کج بودن زمین (بخوانید کج بودن بازی Ashes of The Singularity !) مربوط دانسته اند و حتی به طور ضمنی این نتایج را به علت کامل نبودن مراحل طراحی بازی مذکور بی مصرف و غیر قابل استناد قلمداد کرده اند.
شرکت انویدیا به تازگی درایور 355.60 WHQL را برای برخی کارت های گرافیکی جدید خود منتشر ساخته است. درایوری که در اقدامی کم سابقه به شکل انحصاری برای تجربه ی بهتر از بازی Ashes of The Singularity منتشر شده است و علاوه بر آن برخی امکانات مربوط به میان افزار GameWorks VR که بیشتر مبتنی بر تجربیات واقعیت مجازی هستند (و در مطالب قبلی خود به آن اشاره های مفصلی داشتیم) را نیز در محصولات انویدیا فعال می ساختند. حال می توان این پرسش را مطرح کرد که اصولاً برای یک بازی آلفا که نتایج حاصل از تست کارایی آن هم هیچ ارزشی ندارند، چه لزومی برای انتشار درایور گرافیکی انحصاری احساس می شود؟!
البته در این میان سازندگان بازی Ashes of The Singularity چندان از این اظهارات اعضای انویدیا (که در آن غرور کاذب و نگاه از بالا کاملاً احساس می شود) راضی به نظر نمی رسند و “کی بود کی بود من نبودم” های سران این شرکت چندان به مذاق آن ها خوش نیامده است. در همین راستا اعضای Oxide Games اعلام کرده اند آن باگ کذایی که در مورد بازی Ashes of The Singularity مطرح می شود وجود خارجی ندارد و شایعات مربوط به آن در نتیجه ی یک سو تفاهم به وجود آمده است. بنابر گفته های آنان انتشار هر نوع خبری در مورد وجود این باگ کاملاً نادرست است، چرا که این باگ توسط اینتل، مایکرو سافت و AMD گزارش نشده است. البته آن ها منکر نقص های احتمالی بازی خود نشده اند و معتقدند که طراحی Ashes of The Singularity هنوز در مراحل پیش از بتا قرار دارد و کاستی های موجود در این نسخه قطعاً در نسخه ی نهایی بازی برطرف خواهد شد. با این حال اعضای Oxide Games در میان صحبت های خود به نکته ی جالبی اشاره کرده اند. این که واسط دایرکت اکس 12 فعلاً سر و شکل بهتری بر روی محصولات AMD دارد! البته آن ها به این نکته نیز اشاره کرده اند که دایرکت اکس 11 نیز در نخستین سال های حضور خود با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می کرد. اما اوضاع به مرور زمان بهتر شد. در این میان رییس اصلی شرکت Stardock (ناشر بازی Ashes of The Singularity) یعنی آقای برد واردل طی یک توییت مختصر و دو پهلو، دو طرف قضیه یعنی انویدیا و Oxide Games را به شکل نا محسوس به مدارا فرا خوانده و آن ها را اصطلاحاً به “آسته رفتن” دعوت کرده است (البته کاملاً مشخص است که طرف صحبت اصلی آقای واردل انویدیاست). به هر حال نخستین نمایش رسمی دایرکت اکس 12 در دنیای بازی های کامپیوتری حداقل برای انویدیا آن چنان موفقیت آمیز نبود و باید دید آیا بازی های بعدی مبتنی بر این قابلیت می توانند ناکامی نسبی نسخه ی آلفا از بازی Ashes of The Singularity را جبران نماید یا این که اعضای انویدیا همچنان مجبورند ذره بینی به دست گرفته و به دنبال یافتن باگ های خیالی موجود در بازی های باشند!
کامنت صمیمی شما هم سر صبحی خستگی یک روز کاری تکراری را از تن بنده بیرون کرد.
ممنون
آقای حسینی عالی بود طنزش منو نصف شبی حال آورد 😀
فدایی داری
I LOVE YOU SAKHTAFZARMAG!
منتظر بازیه بعدی که با DX12 میاد هستم:| ببینیم این قضیه انویدیا دائمی هست یا رفع میشه !
کاربر اکبری عزیز
دسته بندی بازی ها با خبرهای مرسوم فناوری اندکی متفاوت بوده و به ذات خود، ساختار کمی تا قسمتی خشک را ندارد و با هیجانی همراه است که در درون آن وجود دارد. نویسنده این سطور سالها در این زمینه فعالیت نموده و از باب علاقه بسیار، این انرژی به متن ها هم انتقال می یابد، از طرفی که نگارش با تفسیر و نقد هم همراه بوده و همانطور که می دانید، نقد به ذات خود در هر حال با چاشنی برداشت و نظرات شخصی همراه است.
از نظر شما ممنونیم و همواره از نظرات سازنده استقبال می کنیم.
طرف صحبتم با مدیر مسئول سایت وزین sakhtafzarmag هست
به عنوان یک خواننده و طرفدار سایت شما به خودم حق انتقاد و پیشنهاد از شما رو میدم.
لطفا در انتخاب خبر نگارهاتون دقت کنین نباید به کسی که اصول حرفه ایی خبر نگاری رو بلد نیست اجازه فعالیت اونهم تو سایت پر بازدید مثل اینجا رو داد فقط به صرف اینکه میتونه 4 تا کلمه انگلیسی رو ترجمه کنه
وای به خبر گزاری ایی که خبر نگاراش عقاید و نظرات خودشونو وارد خبر ها میکنند
و یا با قصد غرض ورزی بزرگنمایی خبری رو منتشر میکنند یا به اصطلاح فن هستند!
دقیقا اون عکس مسخره اون ادبیات سخیف و کوچه بازاری اون تجزیه تحلیهایه ابکی نویسنده نمونه بارز صحبتهای من هست..