کنفرانس انویدیا از ساعاتی پیش آغاز شده و به تازگی پایان یافت؛ هر چند که ساعات اولیه به صحبت های نه چندان ارزشمند تعلق داشت، اما پس از سخنرانی مدیر عامل این شرکت، بخش های مهم این کنفرانس که تنها یک روز پیش از نمایشگاه Gamescom 2018 برپا شده است، آغاز شد. وب سایت “سخت افزار” مهمترین بخش های این کنفرانس جذاب برای طی اخبار و مطالب جداگانه، پوشش خواهد داد.
نخستین بخش مهم این کنفرانس به معرفی سیلیکون پرچمدار Turing اختصاص داشت؛ این سیلیکون پس از تراشه NVIDIA V100 دومین تراشه بزرگ انویدیا خواهد بود. سری کارت گرافیک های RTX 2080 تماما از این سیلیکون استفاده خواهند کرد که در برخی مدل ها، از گونه تقلیل یافته استفاده خواهد شد.
سیلیکون های مادر در معماری جدید “تورینگ” از 3 بخش مهم تشکیل شده اند؛ هسته SM در قالب CUDA، هسته های RT و هسته های Tensor. به طور حتم تعداد بسیار زیادی ترانزیستور برای هندل تمامی این هسته ها نیاز است؛ از این رو انویدیا به جای دادن 18.5 میلیارد ترانزیتسور در این سیلیکون اشاره کرده است!
جمع هسته های CUDA توان عملیاتی غول آسای 14 ترافلاپ را به تنهایی خواهند یافت. در هسته های Tensor با ضریب ماتریس 4x4x4 امکان رندر با توان 110 ترافلاپ، در پردازش های 16 بیتی ممکن خواهد شد. در نهایت هسته های RT نیز 10 Giga-Rays در ثانیه را ارائه خواهند کرد.
زیاد هم نه چون که تنها بازی که دارای این تکنولوژی است Metro Exudus هست و دیگر هیچ.
در ضمن کارت هایی که قابلیت استفاده از این تک رو دارن فقط سه تا گرافیک هست.
بازی ساز ها هم بیشتر بقیه کارت ها که بیشتر از 90 درصد کارت های فروخته شده رو دارن هدف قرار میدن نه این (به احتمال زیاد 2 درصد کارت ها رو تشکیل میدهند)اصلا تو جهی نمی کنند.
پیشرفت خوبه ولی به شرطی که ازش استفاده بشه که احتمالا نمیشه. برای اینکه این اتفاق بیشتر (استفاده از RTX باید تا نسل بعد کنسول ها صبر کنیم.(چون ممکنه این قابلیت رو نداشته باشند که احتمالش کمه و بیشتر دارن) چون برای اونا کسی که 1000دلار برای 2080ti خرج کرده از اهمیت یکسانی برخوداره با اونی که 400دلار برای یه کنسول پرداخته و چون تعداد دومی بیشترند اهمیت بیشتری هم دارند پس این تایین گر است)
درود بر شما، بله درسته
خدای من
این واقعا جهش بزرگی به حساب میاد اونم تنها با یک نسل و این همه تغییر.
معماری پاسکال تنها از هسته های کودا بهره می برد. تو معماری تورینگ 3 گونه مختلف هسته پردازشی وجود داره.
اگر اشتباه متوجه نشده باشم همچنان هسته های کودا ( در اینجا با نام SM) برای محاسابات گرافیکی
هسته های Tensor برای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق و هوش مصنوعی
هسته های RT انحصاری برای رهگیری اشعه ( پرتوی نور ) در هر قاب تصویر ( فریم ) استفاده می شوند.
این توان پردازشی فوق العاده و 18.5 میلیارد ترانزیستور و فقط توان مصرفی در حدود 200 الی 210 وات در کارت 2080 فوق العادست.
vega64 توانایی به مراتب پایین تری داره ولی توان مصرفیش حداکثر به 340 وات میرسه.