اکثر بازیهایی که در بستههای AMD گنجانده شدهاند یا در حین بارگیری با آرمهای AMD نمایش داده میشوند، به صورت پیش فرض از فناوریهایی مانند FidelityFX Super Resolution استفاده میکنند. این فناوری که مبتنی بر الگوریتمهای پیشرفته ارتقاء مقیاس زمانی است، قابلیت افزایش وضوح و در نتیجه بهبود عملکرد را دارد، اما به قیمت کیفیت بصری کمتر. اما نسل دوم FSR کیفیت تصویر را به میزان قابل توجهی نسبت به FSR1 بهبود بخشیده است، ولی به هر حال آنها درگیر رقابتی سخت در صنعت بازی با انویدیا DLSS3 و اینتل XeSS هستند که در حال حاضر بخشی از بسیاری از بازیهای محبوب را به شکل مناسبی پوشش میدهند. اما به تازگی یک سوال در رابطه با این فناوری پیش آمده، چرا در اکثر عنوانهایی که با نشان AMD عرضه میشوند خبری از پشتیبانی DLSS یا XeSS نیست؟
AMD FSR2 در مقابل انویدیا DLSS2، برنده چه کسی است؟
چرا در برخی عناوین تحت حمایت AMD خبری از پشتیبانی DLSS یا XeSS نیست؟
گروه Wccftech در بررسیها خود متوجه الگویی شدند، که در آن برخی از عناوین تحت حمایت AMD ممکن است از DLSS یا XeSS پشتیبانی نکنند یا حداقل به بعدا از این فناوریها در بازیهای خود پشتیبانی کنند. کنجکاوی آنها باعث شده است تا فهرستی از تمام بازیهایی که با سختافزار AMD همراه شدهاند یا بخشی از راهاندازی سختافزار بودهاند، تهیه کنند. نمودار یک مشکل واضح را در عناوین تحت حمایت AMD که فاقد پشتیبانی انویدیا DLSS هستند نشان میدهد که به نظر نمیرسد تصادفی باشد.
تاریخ عرضه | عنوان بازی | شریک تجاری | تاریخ عرضه FSR 1/2 | تاریخ عرضه DLSS |
---|---|---|---|---|
5/2/2023 | Redfall | انویدیا | 5/2/2023 | 5/2/2023 |
4/28/2023 | STAR WARS: Jedi Survivor | AMD | 4/28/2023 | None |
4/21/2023 | Dead Island 2 | AMD | 4/21/2023 | None |
3/28/2023 | Last of Us Part 1 | AMD | 3/28/2023 | 3/28/2023 |
3/23/2023 | Resident Evil 4 Remake | AMD | 3/23/2023 | None |
1/24/2023 | Forspoken | AMD | 1/24/2023 | 1/24/2023 |
12/2/2022 | Callisto Protocol | AMD | 12/2/2022 | None |
12/1/2022 | Marvel’s Midnight Suns | NVIDIA | 12/1/2022 | 12/1/2022 |
11/30/2022 | Warhammer 40K Darktide | NVIDIA | 11/30/2022 | 11/30/2022 |
10/19/2022 | Uncharted Legacy of Thieves Collection | AMD | 10/19/2022 | 10/19/2022 |
8/23/2022 | Saints Row | AMD | 11/29/2022 | None |
8/12/2022 | Marvel’s Spiderman Remastered | NVIDIA | 8/12/2022 | 8/12/2022 |
5/25/2022 | Sniper Elite 5 | AMD | 5/25/2022 | None |
3/30/2022 | Death Stranding Directors Cut | NVIDIA | 9/28/2022 | 3/30/2022 |
3/24/2022 | Ghostwire Tokyo | NVIDIA | 3/24/2022 | 3/24/2022 |
11/15/2021 | Halo Infinite | AMD | None | None |
10/26/2021 | Marvel’s Guardians of the Galaxy | NVIDIA | 2/11/2022 | 10/26/2021 |
10/7/2021 | Far Cry 6 | AMD | 10/7/2021 | None |
10/6/2021 | Battlefield 2042 | NVIDIA | None | 10/6/2021 |
5/7/2021 | Resident Evil Village | AMD | 7/19/2021 | None |
11/23/2020 | World of Warcraft Shadowlands | AMD | None | None |
به نظر میرسد هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که چرا چنین بازیهایی دارای DLSS نیستند، و حتی اگر در زمان راهاندازی این فناوری را ندارند، چرا بعداً اجرا نمیشوند. بنابراین گروه Wccftech تصمیم گرفتند از منبع، که خود AMD است، بپرسند تا ببینند آیا می توانند چیزی بیابند که این وضعیت را توضیح دهد:
برای روشنتر شدن، سایتهای اجتماعی وجود دارند که اجرای فناوریهای ارتقاء مقیاس را دنبال میکنند، و این سایتها نشان میدهند که تعدادی از بازیها وجود دارند که در حال حاضر فقط از DLSS پشتیبانی میکنند (به عنوان مثال، لینک را ببینید).
AMD FidelityFX Super Resolution یک فناوری منبع باز است که از انواع معماریهای گرافیکی، از جمله کنسولها و راهحلهای رقابتی پشتیبانی میکند، و ما معتقدیم یک رویکرد باز که به طور گسترده در پلتفرمهای سختافزاری متعدد پشتیبانی میشود، بهترین رویکردی است که به نفع توسعهدهندگان و گیمرها است. AMD متعهد است که بهترین کار را برای توسعه دهندگان بازی و گیمرها انجام دهد و ما به توسعه دهندگان این انعطاف را میدهیم که FSR را در هر بازی که انتخاب میکنند، پیادهسازی کنند.
نقل از مصاحبه سخنگوی AMD با Wccftech
پاسخ طفرهآمیز AMD نگرانیهایی را در مورد آینده DLSS و XeSS در چنین عناوینی افزایش داده است. با توجه به اینکه انویدیا و اینتل ظاهراً برای فعال کردن پشتیبانی از فناوریهای ویژه خود در بازیهایی که AMD از آنها حمایت مالی کرده است، به خود زحمتی نمیدهند، اما عدم شفافیت سخنگوی AMD نشان میدهد که تمایلی به پذیرش فناوریهای ارتقاء مقیاس رقیب بر جایگاه آنها در بازار رقابتی کارتهای گرافیکی تأثیر میگذارد.
اینتل، ما مانع کسی برای استفاده از فناوری NVIDIA Streamline نشدهایم
درست مانند AMD، همین سوال برای انویدیا نیز ارسال شد که در پاسخ دادن کمی روراستتر بودند. Keita Lida (معاون NVIDIA) تأیید کرد که انویدیا برنامهنویسان بازی را از اضافه کردن FSR/XeSS به بازیهای خود منع نمیکند. در واقع، فناوری NVIDIA Streamline که از اجرای ارتقای مقیاس زمانی مراقبت میکند، باید این فرآیند را سادهتر هم کند.
انویدیا به هیچ وجه توسعه دهندگان را از اجرای فناوریهای رقیب مسدود، محدود، دلسرد یا منع نمیکند و نخواهد کرد. ما پشتیبانی و ابزارهایی را برای همه توسعهدهندگان بازی فراهم میکنیم تا در صورت انتخاب، DLSS را به راحتی ادغام کنند و حتی NVIDIA Streamline را ایجاد کنند تا توسعهدهندگان بازی بتوانند فناوریهای رقابتی را به بازیهای خود اضافه کنند.
Keita Iida، معاون روابط توسعه دهندگان، NVIDIA
AMD همواره در اتخاذ فناوریهای پیشرفته و به اشتراکگذاری آنها از طریق کانالهای منبع باز پیشتاز بوده است. این در تضاد با برنامههای انویدیا و اینتل است که فناوری ارتقاء مقیاس خود را به عنوان کد منبع منتشر نکردند. با این حال، توسعه دهندگان بازیهای بزرگ و کوچک هنوز هم میتوانند فناوریهای خود را از طریق کیتهای توسعه نرم افزار موجود که از باینریهای از پیش کامپایل شده استفاده میکنند، پیادهسازی کنند.
در واقع هیچ دلیل آشکاری برای AMD وجود ندارد که مانع پذیرش DLSS/XeSS در عناوین تحت عنوان خود شود. بسیاری از این بازیها هنوز میتوانند برای پشتیبانی از این فناوریها اصلاح شوند، این اتفاق میتواند حتی به سادگی یک پشتیبانی غیررسمی باشد، اما همچنین نشان میدهد که پیادهسازی آن توسط توسعهدهندگان بازی باید نسبتاً بدون دردسر باشد.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید