شرکت اینتل اخیرا تلاشهای بی شماری را در بخش گرافیکهای کامپیوتری به خرج داده، بخصوص بخاطر این که برنامه دارد لاین آپ گرافیکهای مجزای خود را عرضه کرده و قابلیتهای جدیدی را به بازار کارت گرافیک تزریق کند. حالا اینتل و Wargaming که سازنده بازیهای MMO مانند World of Tanks و World of Warships و World of Warplanes است، با یکدیگر همکاری کردهاند تا قابلیت Ray Tracing را به انجین گرافیکی Core این شرکت بیاورند که در یکی از بهترین عناوین MMO یعنی World of Tanks استفاده شده است.
توسعه دهندگان اینتل و Wargaming در کنار هم قصد تعبیه کردن Ray Tracing در بازی را دارند و البته تنها با استفاده از تکنیکهای نرم افزاری بدون نیاز به سخت افزار خاص. این یعنی قابلیت مذکور روی هر کارت گرافیکی که بتواند DirectX را اجرا کند، فعال خواهد شد، زیرا انجین Core تحت رابط گرافیکی DirectX 11 نوشته شده است. برای دست یابی به این امر توسعه دهندگان مجبور بودند تا راه حلی پیدا کنند که از منابع پردازنده مرکزی برای پردازش سریع و چند رشتهای که سپس به سایه زنهای محاسباتی گرافیک منتقل میشوند تا پردازش Ray Tracing انجام شود، استفاده شود، بجای آن که قابلیت Ray Tracing کاملا بر عهده کارت گرافیک باشد. قابلیتهای زیادی باز طراحی شدهاند که البته تاکید اصلی روی کیفیت سایه بوده است. در تصاویر زیر شما میتوانید بهتر این تغییرات را مشاهده کنید. Wargaming اشاره کرده که در صورت روشن شدن Ray Tracing مقداری فریم قربانی خواهد شد تا کارت گرافیک شما دچار دردسر نشود.
همچنین تستهای اولیهای از دموی بازی با قابلیت Ray Tracing منتشر شده که میتوانید مشاهده کنید.
سیستم تست
قطعات | Z370 |
پردازنده | Intel Core i9-9900k @ 5GHz |
حافظه رم | 16GB G.Skill Trident Z DDR4 3200 |
مادربرد | EVGA Z370 Classified K |
حافظه ذخیره سازی | Kingston KC2000 1TB NVMe SSD |
منبع تغذیه | Cooler Master V1200 Platinum |
نسخه ویندوز | 1903 با آخرین وصلههای امنیتی |
کارت گرافیکهای تست شده
کارت گرافیک | معماری | تعداد هسته | سرعت کلاک | حجم حافظه | سرعت حافظه |
NVIDIA RTX 2080ti FE | Turing | 4352 | 1350 / 1635 | 11GB GDDR6 | 14Gbps |
NVIDIA RTX 2080 SUPER FE | Turing | 3072 | 1650 / 1815 | 8GB GDDR6 | 15.5Gbps |
NVIDIA RTX 2070 SUPER FE | Turing | 2560 | 1605 / 1770 | 8GB GDDR6 | 14Gbps |
NVIDIA RTX 2060 SUPER | Turing | 2176 | 1470 / 1650 | 8GB GDDR6 | 14Gbps |
NVIDIA RTX 2060 FE | Turing | 1904 | 1365 / 1680 | 6GB GDDR6 | 14Gbps |
ZOTAC Gaming GTX 1660 | Turing | 1408 | 1530 / 1785 | 6GB GDDR6 | 8Gbps |
NVIDIA GTX 1080 FE | Pascal | 2560 | 1607 / 1733 | 8GB GDDR5X | 10Gbps |
NVIDIA GTX 1070 FE | Pascal | 1920 | 1506 / 1683 | 8GB GDDR5 | 8Gbps |
NVIDIA GTX 1060 FE 6GB | Pascal | 1280 | 1506 / 1708 | 6GB GDDR5 | 8Gbps |
AMD Radeon RX 5700 XT | Navi | 2560 | 1605 / 1755 / 1905 | 8GB GDDR6 | 14Gbps |
AMD Radeon RX 5700 | Navi | 2304 | 1465 / 1625 / 1725 | 8GB GDDR6 | 14Gbps |
AMD RX Vega 64 | Vega 10 | 4096 | 1247 / 1546 | 8GB HBM2 | 945Mbps |
AMD RX Vega 56 | Vega 10 | 3584 | 1156 / 1471 | 8GB HBM2 | 800Mbps |
MSI RX 580 Armor 8GB | Polaris 20 | 2304 | 1366 | 8GB GDDR5 | 8Gbps |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GB | Polaris 20 | 2048 | 1340 | 4GB GDDR5 | 7Gbps |
سلام الان اومده ؟ اگه آره میتونم از کجا قابلیتش رو دانلود کنم؟
یعنی حال کردما نون انویدیا بدجور اجر شد چقدر پزشو میداد اخر سر اینتل دمش گرم انویدیارو ………
ولی سلیقه ایی شد دیگه یکی دوس داره یکیم نه
خب شما تجربه ی مستقیم استفاده از ری تریسیتگ با شدت الترا رو ندارید و گرنه دقیقا در شلوغ ترین بلبشو ها ها هم شدت ری تریسینگ اونقدر زیاده که حتی بعضی ها میگن چشمشون اذیت میشه و میارن میذارنش روی مدیوم شدت ری تریسینگ رو و بر خلاف رزولوشن بیشتر از فول اچدی و فریم های بیشتر از 60 در اوج بلبشو هم ری تریسینگ و الترا بودن سایر تنظیمات محسوسه موقع بازی فقط یسری تنظیمات که مخصوص جزئیات ریزه مثل آنتی آلیاسینگ به چشم نمیاد تو اوج بلبشو که البته همونم بسته به بازی میتونه اتفاقا به شدت موثر باشه ، برای همینم من 60 فریم فول اچدی التراواید با تنظیمات الترا و ری تریسینگ و HDR رو به 4 کی و 8کی با حتی 120 فریم بدون حتی یدونه از این آپشن ها ترجیح میدم .
این قابلیت اینتل هم نمیدونم چطور بهش میگه ری تریسینگ در حالی که ری تریسینگ انعکاس نور و رنگ روی سطوح براقه ، این بیشتر بهش میاد یه سطح بالاتری از کیفیت سایه باشه مثلا الترا پلاس یا اکسترم ! چون اگه دقت کنی حتی جای سایه هم تغییر نمیکنه .
rtx در حال حاضر ارزش استفاده کردن نداره ….نزدیک 40 درصد افت میکنه fps بازی ….بعدم توی اون بلبشو بازی و بزن و بکش که طرف وای نمیسته جلوه های ریز گرافیکی و سایه زنی رو تماشا کنه …بعد شما میزان اون تاثیر rtx رو ببینید و میزان فشاریم که به کارت گرافیکتون میاد و افت fps رو هم ببینید ….اصلا ارزش نداره ….مگر اینکه یه 2080ti داشته باشید اونوقت یکم قضیه فرق میکنه