بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

داک هارد دیسک، یکی از لوازمی‌ است که همواره در بسیاری از امور کاربرد دارد. اگر درایو ها و تجهیزات ذخیره سازی زیادی داشته باشید، تهیه یک داک هارد مناسب می‌تواند، بهره وری شما را در کار افزایش دهد. از جمله ویژگی‌های مهم یک داک هارد، سرعت بالا، امنیت و حفظ سلامت هارد دیسک است. شرکت اوریکو، از جمله تولید کنندگان لوازم جانبی و تجهیزات ذخیره سازی است که محصولات آن، در عین کاربردی بودن، امنیت و اعتبار کافی را برای هر نوع استفاده‌ای دارند.

محصولات اوریکو از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و اگر وسواس فکری نسبت به حفظ داده‌های خود دارید، حتما استفاده از محصولات این برند را توصیه می‌کنیم. اما امروز، به سراغ بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C می‌رویم. این داک را به جهت نیاز به دسترسی سریع به هارد دیسک‌ها و SSD‌های ساتا، چند وقتی است برای استفاده در لابراتوار سخت افزار تهیه کردیم.

داک هارد 6228US3-C اوریکو مجهز به ارتباط USB 3.0 است، و همچنین امکان Clone کردن (کپی) دو هارد دیسک و یا اس اس دی را به شکل کاملا مستقل از سیستم دارد. دستگاه ORICO 6228US3-C برای تغذیه خود از یک آداپتور 12 ولتی با توانایی 3 آمپر بهره میگیرد و از نظر طراحی ظاهری، به رنگ مشکی براق، شکیل و زیباست. با این بررسی همراه ما باشید.

جعبه و مشخصات فنی:

جعبه داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو به رنگ سفید و آبی است. از مهمترین مشخصاتی که بر روی جعبه نوشته شده است، می‌توان به استاندارد USB 3.0، امکان نصب بدون نیاز به لوازم، قابلیت کپی هارد به صورت مستقل از سیستم، پشتیبانی از پروتکل USAP درگاه USB، و پشتیبانی از تمامی‌‌سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مکینتاش، اشاره کرد.

در پشت جعبه، برچسب بزرگ گارانتی یک ساله چهار فصل و تاریخ انقضای آن خودنمایی می‌کند. این دستگاه، با قیمتی حدود 50 دلار در خارج از ایران و در بازار ایران نیز، حدود 2.9 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

طول داک هارد 6228US3-C اوریکو برابر 14.2 سانتیمتر، عرض 11 سانتیمتر، و ارتفاع آن برابر 5.75 سانتیمتر است. از نظر پشتیبانی از هارد دیسک، این داک می‌تواند در هر اسلات خود یک هارد دیسک تا 10 ترابایت حجم را پذیرایی کند.

اقلام داخل جعبه، شامل یک کابل USB 3.0، آداپتور، و دفترچه راهنما به زبان انگلیسی می‌شود.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

یک هشدار به زبان فارسی نیز، به شرح فوق درون داک قرار داده شده است. در واقع، در ابتدای امر، خیلی متوجه منظور این هشدار نشدیم، اما جلوتر توضیح خواهیم داد مقصود از این هشدار چه بوده است.  

داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو دو اسلات مخصوص اتصال هارد دیسک‌های 3.5 و 2.5 اینچی، و همچنین اس اس دی‌های 2.5 اینچی با ضخامت 9 و 7 میلیمتر دارد. این داک سازگاری کامل برای اتصال انواع هارد و SSD نوع SATA دارد.

در نقش داک هارد، شما می‌توانید همزمان 2 درایو را به آن متصل کنید و در سیستم عامل خود، آنها را مستقل از یکدیگر، پیکربندی و یا استفاده کنید. در نقش دستگاه کپی یا اصطلاحا کلون کننده، شما می‌توانید هارد دیسک و یا SSD مادر را در بخش Source قرار دهید و سپس هارد دیسک و یا SSD مقصد را در اسلات Target گذاشته و عملیات کلونینگ را بدون نیاز به کامپیوتر انجام دهید.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

با کنار زدن سپر محافظ، شما می‌توانید کانکتور مخصوص اتصال به هارد دیسک را مشاهده کنید. هدف آن پیام هشدار به زبان فارسی، محافظت از این کانکتور بوده است. همه میدانیم هارد دیسک بدنه محکم، سنگین و فلزی دارد. اگر کاربر به اشتباه هارد دیسک را سرو ته و یا با بی دقتی به سمت این کانکتور‌ها فشار دهد، به دلیل ظرافت ساختاری، ممکن است کانکتور دچار جابه جایی و یا شکستگی شود. به همین خاطر کابر می‌بایستی با دقت، آرامش و ظرافت، هارد دیسک و اس اس دی را درون این داک جای دهد تا از وارد آمدن فشار اضافی بر این بخش پیشگیری شود.

در زیر دستگاه نکته خاصی نیست جز 4 پایه پلاستیکی که در این بخش قرار دارند.

در پشت دستگاه، از سمت چپ، محل اتصال سوکت برق آداپتور، درگاه اتصال کابل USB، دکمه استارت عملیات کپی، سوییچ تغییر عملکرد دستگاه بین حالت داک هارد و حالت مخصوص کلونینگ و دکمه روشن و خاموش قرار دارد.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

در بطن این دستگاه چیپ بی نظیر JMS561U ساخت JMicron قرار دارد. این چیپ مبدل دو درگاه SATA به USB 3.0 است، که همزمان می‌تواند در حالت کپی کننده، عملیات کلونینگ را مستقل از سیستم میزبان (بدون اتصال به سیستم) انجام دهد.

بررسی:

برای تست ما از 2 عدد SSD ساتا از مدل SAMSUNG 860 PRO هر کدام با حجم 256 گیگابایت، و همچنین 2 عدد هارد دیسک، از مدل Western Digital RED، هر کدام با حجم 1 ترابایت استفاده کردیم.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

ابتدا به سراغ اس اس دی‌ها می‌رویم. پهنای باند درگاه USB 3.0، حدود 100MB/s کمتر از پهنای باند درگاه SATA است. بنابراین عدد تستی که در بنچمارک CrystalDiskMark مشاهده می‌کنید، با توجه به ضعف ذاتی درگاه USB 3.0 بدست آمده، که فی الواقع بی نظیر است.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی 446MB/s برای این داک ثبت شد که واقعا بی نظیر است. قدرت چیپ JMicron برای تبدیل درگاه SATA به USB مثال زدنی است و این پر سرعت ترین داک هاردی است که تا به امروز در لابراتوار سخت افزار تست کردیم.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

در مورد عملیات کلونینگ اما، این دستگاه توانست پس از حدود یک ساعت، اس اس دی مادر را بر روی اس اس دی دوم کپی کند. اگرچه عملیات کپی کاملا موفق و یکدست انجام شد، اما این مدت زمان زیادی برای انتظار است. صد البته ما انتظار نداریم سرعت کپی یک داک مشابه سرعت کپی در یک کامپیوتر با رم و پردازنده و سخت افزار قوی باشد. اما یک ساعت برای کپی از SSD نیز زیاد بود.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

به هنگام کار با دستگاه، 2 عدد LED دو رنگ بنفش و آبی، فعالیت درایو‌ها را نشان می‌دهند.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

عملیات خواندن و نوشتن از روی هارد دیسک نیز بدون نقص انجام شد. به علت ضعف ذاتی هارد، به هیچ وجه نمی‌توان پهنای باند درگاه USB 3.0 را پر کرد، بنابراین از خیر تست هارد دیسک میگذریم چون نمی‌تواند حداکثر توانایی داک هارد را نشان دهد. در عوض سرعت کلونینگ را بررسی خواهیم کرد.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

کپی یک هارد دیسک 1 ترابایتی به هارد دیسک دیگر، تقریبا سه ساعت و نیم طول کشید. این نکته را حتما باید ذکر کنم حجم هارد مقصد باید برابر و یا بیشتر از حجم هارد مادر باشد، وگرنه دستگاه از انجام کپی سر باز می‌زند. بنابراین دو درایو بهتر است هم حجم باشد و یا درایو مقصد حجم بیشتری داشته باشد. اگر هارد دیسک 2 ترابایتی دارید که مثلا 300 گیگابایت آن پر شده است، و میخواهید این اطلاعات را در یک هارد دیسک 1 ترابایتی کپی کنید، ابتدا باید هارد دیسک 2 ترابایتی را در سیستم به کمتر از 1 ترابایت Shrink کرده، سپس آن را برای عملیات کلونینگ مورد استفاده قرار دهید.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C

اوریکو 4 عدد LED آبی رنگ برای نشان دادن میزان پیشرفت کپی بر روی لبه جلویی داک قرار داده است. این چراغ‌ها به صورت چشمک زن خواهند بود و پس از عبور از هر مرحله، ثابت خواهند شد.

نکته ظریف دیگر که باید به آن توجه کرد، کپی کور است. بدین مفهوم که، بیت به بیت درایو مادر را میخواند، حتی اگر بر روی آن اطلاعاتی نباشد، آن را در مقصد کپی می‌کند.

نتیجه گیری:

داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو یک محصول کاربردی با استفاده دوگانه است. در وضعیت داک هارد، شما می‌توانید به راحتی و بدون دردسر هارد دیسک و یا اس اس دی خود را به آن متصل کنید و به لطف ارتباط پر سرعت USB 3.0 نسبت به انتقال فایل‌ها و یا پشتیبان گیری از سیستم خود اقدام کنید.

همچنین می‌توان این داک را به تلویزیون، کنسول، و یا مودمهایی که امکان به اشتراک گذاری هارد دیسک را دارند متصل کرد تا از فضای درایو خود به نحو احسن استفاده کنید.

از نظر عملکرد، پرفورمنس کاری داک هارد 6228US3-C بی نظیر است و شما حداکثر پهنای باند USB 3.0 را به لطف چیپ پر قدرت آن در اختیار خواهید داشت. همچنین می‌توانید همزمان از 2 درایو بر روی آن بهره بگیرید.

با قراردادن وضعیت دستگاه بر روی Cloning، شما می‌توانید مستقل از سیستم به کپی کردن دو درایو، بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر اقدام کنید. عملیات کپی در این حالت به شکل دقیق و بی نقص انجام می‌شود، اما در مقام قیاس با سرعت کپی در سیستم، کندتر عمل می‌کند.

از نظر طراحی و شکل ظاهر، داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو زیبا است. فضای زیادی اشغال نمی‌کند. اما بدنه مشکی براق آن مستعد جذب اثر انگشت است. این مسئله جذب اثر انگشت در جایی تشدید می‌شود که مجبور هستید برای در جایگاه قرار دادن هارد دیسک، و یا از جایگاه خارج کردن آن، دستگاه را با دست خود بگیرید، پس اثر انگشت زیادی را به خود خواهد گرفت.

بدنه این داک از جنس پلاستیک خشک است. به نظر میرسد موضوع جنس پلاستیکی بدنه این دستگاه برای شرکت اوریکو نیز نکته قابل تاملی بوده و به همین جهت نسخه فلزی تمام آلومینیومی‌آن را نیز تولید کرده است. آن داک با عملکرد مشابه، با همین امکانات به نام 6828US3-C در سبد محصولات اوریکو قرار دارد، اما قیمت آن بشدت بالاتر از این نسخه پلاستیکی است. به هر جهت از نظر نگارند، برای مصارف خانگی، همین مدل داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو جوابگو است، اما اگر تصمیم به استفاده از چنین داک هاردی در محل کار دارید، و یا در جایی که قرار است تعداد زیادی هارد و SSD را روزانه درون داک استفاده کنید، بهتر است مدل بدنه فلزی 6828US3-C را انتخاب کنید که ساختاری محکمتر دارد و صنعتی تر به نظر می‌رسد.

در پایان، با ذکر این نکته که داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C یکی از محصولات پر کاربرد و جدی شرکت اوریکو است که می‌تواند نیاز اغلب کاربران حرفه ای را از داشتن یک داک هارد پر سرعت در خانه برآورده کند، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

بررسی داک 2 سینی هارد اوریکو مدل ORICO 6228US3-C
مزایا:
  • طراحی زیبا
  • جوابگوی استفاده خانگی
  • پشتیبانی از دستور TRIM
  • بی نیاز از ابزار جهت نصب
  • سرعت بالا در وضعیت داک
  • عملیات کلونینگ دقیق هارد و SSD
  • عملیات کلونینگ بی نیاز از کامپیوتر
  • گارانتی بی نظیر یک ساله چهارفصل
  • سازگار با تمام سیستم عامل‌ها: مک، ویندوز، لینوکس
  • مجهز به دو کابل USB با کیفیت از نوع C و نوع متداول A
  • مجهز به بوق هشدار (Buzzer) برای اطلاع از پایان کار کپی و یا بروز خطای احتمالی
معایب:
  • سرعت عمل کند در عملیات کلونینگ
  • اگرچه اوریکو تنها شرکتی است که داک هارد دیسک در بازار ایران عرضه می کند، با این حال جا دارد قیمت این دستگاه کمی کاربر پسندتر شود
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • داک 2 سینی هارد 6228US3-C اوریکو یکی از پر استفاده ترین لوازم جانبی است که هر کاربر با حجم دیتای فراوان به آن نیاز خواهد داشت.
8.8امتیاز8.9پرفورمنس9کیفیت قطعات9.5امکانات7.6ارزش خرید
امتیاز: 4.7 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

13 دیدگاه

  1. Avatar حميد گفت:

    من دو تا داك هارد اوريكو براي شركتمون خريدم و متاسفانه بعد از يكسال دكمه پاور يكيشون خراب شده و هيچ جايي هم تعميرش نمي كنن چون قطعه ندارن . حتي خود نمايندگي هم ميگه ما فقط دو دوره گارانتي دستگاهها را تعويض مي كنيم و بعدش هيچ پشتيباني ندارن. كساني كه مي خرن حواسشون باشه.

  2. Avatar رضا گفت:

    سلام اقای ابیشی این مدل بررسی شده بهتر هست یا 6528US3 به جز شکل هرچی گشتم تفاوتی گیر نیاوردم ولی 1 میلیون اختلاف دارن قیمت هاشون

  3. Avatar برایان گفت:

    قیمتش 47 دلاره که میشه 1500 تقریبا با توجه به اینکه وزنش 672 گرم هست هزینه حمل و گمرک ایناشو بخوایم جمع بزنیم برای خرید تکی درمیاد 2400 اینا.. نمی ارزه برای یوزر خونگی. .. البته بخاطر ارزش شخمی ریال ما..

    • Avatar Intel Inside گفت:

      اون قیمت $47 واقعی نیست هر چند MSRP باشه، وقتی مدل الومینیومی برند امریکایی $22 هست! و مدل RGB میشه $36 با کیفیت و امکانات بیشتر!
      اینارو ببینید متوجه میشین:
      Inateck Dual Bay FD2102
      Inateck Dual Bay SA02003

      • Avatar برایان گفت:

        توی سایت خود Inateck رفتم. محصولات باحالی داره و بالای 25 دلار خرید بزنی توی US ارسال رایگان.. یک سال گارانتی سی روز تایم برگردوندن محصول.. باحالترینش این بود Hard Drive 2.5″ Enclosure with Smart Switch, FE2013 فقط 11 دلار.. اینا مسلمونن یا ما؟

        • Avatar Intel Inside گفت:

          FE2008 و FE2013 رو زیاد گرفتم، مدل قبلیش قاب الومینیومی USB-C بود، بنظرم چون هارد و مخصوصا دیتا خیلی ارزشمنده نباید از هر رابطی استفاده کرد، صرف اینکه چیپست خوب استفاده شده باشه، طراحی مدار و کیفیت قطعات استفاده شده هم مهمه

      • Avatar برایان گفت:

        تصحیح میکنم.. از 27 دلار شروع میشه..دو ساعت حقوق یه کارگر معمولی اونجا..البته همین 27 دلاری هم که پایین ترین قیمت رو داره خیلی خفنه..

        • Avatar Intel Inside گفت:

          من حدود پنج ساله لوازم جانبی ایناتک رو استفاده میکنم، از نظر کیفیت و قیمت عالین تا حالا خودم و دوستانی که براشون گرفتم خرابی نداشتیم کیفیت هم که Rock Solid، راستش مشکل ما تو ایران اینه.

          • Avatar Intel Inside گفت:

            البته چون بررسی محصول بود و نه رپورتاژ آگهی من فضولی کردما 😁 بهرحال نظر منه که شاید درست هم نباشه، ولی دونستنش بد نیست

  4. Avatar Ehsan Hosseini گفت:

    سپاس آقای ابیشی
    مثل همیشه بررسی عالی و محصولات خاص

  5. Avatar محسن گفت:

    قیمت کمی کاربرد پسند؟
    2تا باکسِ هارد هست بهم چسبیده با یه مقدار پلاستیک، 3 میلیون تومن؟!
    این احتمالاً قیمتش همون 1 میلیونه، 1میلیون هم گمرک و مالیات تبلیغ و فروش و هزینه هاش، 1میلیون هم خالص جیب صاحب شرکت وارد کننده محصولات اوریکو!

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      قیمتش، با توجه به شرایط بازار، زیاد نیست آقا محسن. این تنها مدل داک موجود در بازار ایرانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.