بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی – میان‌رده جذاب چینی

سال 2020 نسل نهم از گوشی‌های سری ردمی نوت شیائومی معرفی و روانه بازار شد که یکی از آنها نسخه Pro بود. امروز با بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی در خدمت شما عزیزان هستیم. پس با ما همراه باشید.

Redmi، برند زیرمجموعه شرکت چینی شیائومی به حساب می‌آید که با پیروی از سیاست‌های شرکت مادر، دو مشخصه را در محصولات خود به خوبی رعایت می‌کند؛ مشخصات جذاب و قیمت رقابتی. در حال حاضر، گوشی‌های ردمی شیائومی یکی از خوش قیمت‌ترین محصولات بازار گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند که با استقبال خوبی از سمت کاربران ایرانی نیز همراه شده است.

ردمی نوت 9 پرو قدرتمندترین عضو خانواده ردمی 9 به حساب می‌آید که بر روی کاغذ مشخصات بسیار جذابی دارد. نمایشگر بزرگ و تمام صفحه، پردازنده 8 نانومتری، دوربین 64 مگاپیکسلی، سیستم عامل اندروید 10 و باتری 5020 میلی آمپرساعتی از مشخصاتی به حساب می‌آیند که شاید همه آنها را در یک گوشی بالارده و پرچمدار هم نبینیم. نوت 9 یک گوشی میان‌رده‌ی خوش قیمت و کاملاً ایده‌ال به نظر می‌آید. اما برای اینکه ببینیم این گوشی تا چه اندازه گوشی ارزشمندی برای خرید به حساب می‌آید، تصمیم گرفتیم به بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

Redmi Note 9 توسط فروشگاه برتر دیجیتال برای بررسی در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است. شما کاربران عزیز سایت می‌توانید برای خرید گوشی به این فروشگاه مراجعه بفرمایید.

جعبه گشایی

در ویدئوی جعبه‌گشایی ردمی نوت 9 پرو دیدیم که در بسته‌بندی دستگاه به غیر از خود گوشی، شارژر  30 وات، کابل شارژ USB-C، پین جداکننده شیار سیم‌کارت و یک قاب ژله‌ای دودی رنگ قرار گرفته است.

طراحی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ردمی نوت 9 پرو یک گوشی میان‌رده به حساب می‌آید. با این حال، برخلاف پرچمدار سامسونگ (گلکسی نوت20)، شیائومی این گوشی را با بدنه شیشه‌ای طراحی و راهی بازار کرده است. بدنه جلو و پشت این گوشی با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و از همین رو در دست گرفتن آن به هیچ وجه به شما حس یک گوشی ارزان قیمت را منتقل نخواهد کرد. شیائومی این گوشی را سه رنگ سبز (Tropical Green)، سفید (Glacier White) و خاکستری (Interstellar Gray) راهی بازار کرده است.

نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، رنگ خاکستری آنست. بدنه این گوشی براق و آینه‌ای است و برخلاف نام رنگ آن، در بسیاری از زوایا آبی تیره به نظر می‌آید. ابعاد این دستگاه 165.8×76.7×8.8 میلیمتر است. چهار طرف قاب گوشی مانند لبه‌های دو طرف قاب پشت خمیده طراحی شده و در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربر منتقل خواهد کرد. اما وزن 209 گرمی ردمی نوت 9 پرو استفاده طولانی مدت از آن را به خصوص برای دستان ظریف خسته کننده خواهد کرد. از طرف دیگر به لطف بدنه شیشه‌ای، قاب این گوشی به شدت مستعد جذب اثر انگشت است. از این رو بهتر است حتما از قاب محافظ موجود در جعبه هم برای جلوگیری از جذب اثر انگشت و هم محافظت بیشتر استفاده کنید.

گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

در قسمت بالای قاب پشتی، یک محفظه مستطیلی شکل برای دوربین‌ها در وسط قرار گرفته است. چهار سنسور دوربین، یک فلش LED و عبارت 64MP Camera این مجموعه را تشکیل می‌دهند. برآمدگی این دوربین‌ها در مقایسه با سطح گوشی نسبتاً محسوس است و اگر بخواهید بدون قاب و بر روی سطح صاف با گوشی کار کنید، شاهد لق زدن آن خواهید بود. با این حال، در صورت استفاده از قاب چنین موضوعی را تجربه نخواهید کرد. در موازات دوربین‌ها در پایین قاب هم لوگوی Redmi و توضیحات کشور و شرکت سازنده گوشی حک شده است.

گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

در قاب جلوی گوشی، نمایشگر بخش بزرگی را به خود اختصاص داده است. باوجود حاشیه‌هایی که در اطراف این گوشی به ویژه در قسمت پایین نمایشگر مشاهده می‌شود، نمی‌توان به این نمایشگر لقب تمام صفحه را داد. نسبت نمایشگر به بدنه 84.5 درصدی هم تا حد زیادی این موضوع را تأیید می‌کند. شیائومی برای دوربین سلفی این گوشی یک حفره در قسمت وسط بالای نمایشگر در نظر گرفته است. کمی بالاتر از آن و در فاصله میان پنل نمایشگر و لبه بالایی دستگاه، بلندگوی مکالمه قرار گرفته است. اما نکته هیجان انگیز در خصوص این قسمت اینست که یک چراغ LED سفید بسیار ریز برای اعلانات گوشی و شارژ دستگاه تعبیه شده است. گزینه‌ای که این روزها آن را به ندرت در میان گوشی‌های هوشمند می‌بینیم.

نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

قاب شیشه‌ای پشت و جلوی گوشی توسط یک فریم پلاستیکی مات به یکدیگر متصل شده‌اند. در لبه سمت راست این فریم کلیدهای تنظیم صدا و پاور دستگاه قرار گرفته است. سنسور اثر انگشت گوشی نیز با کلید پاور یکپارچه شده است. در لبه سمت بالا میکروفون حذف نویز و فرستنده مادون قرمز قرار دارد. در لبه سمت راست گوشی شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه قرار گرفته و لبه پایین گوشی جایگاه بلندگوی اصلی دستگاه، میکروفون مکالمه، پورت شارژ USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون است.

شیائومی با نادیده گرفتن بازه قیمتی ردمی نوت 9 پرو، این گوشی را به خوبی طراحی کرده است. بدنه شیشه‌ای جذاب با پوشش P2i (که مانع جذب آب می‌شود) و گوریلا گلس 5 با امکانات مناسبی مانند جک هدفون، سنسور اینفرارد مواردی هستند که در کنار طراحی خوب و ارگونومی مناسب دستگاه، مجموعه نسبتاً کاملاً هستند که تجربه خوبی در کار با این گوشی برای کاربر به ارمغان می‌آوردند. البته همچنان وزن نسبتا زیاد دستگاه و جذب اثر انگشت ایرداتی هستند که این روزها تقریباً در تمامی گوشی‌ها، حتی بالارده نیز آنها را تجربه می‌کنیم.

صفحه‌نمایش

ردمی نوت 9 پرو دارای یک نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD با نسبت ابعاد 20:9 است که 84.5 درصد از سطح پنل جلو را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر دارای رزولوشن 1080×2400 و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ است و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

استفاده از یک نمایشگر LCD برای گوشی میان‌رده موضوع چندان عجیبی نیست، اما زمانیکه این گوشی‌ها را با رقیبانی از برند سامسونگ مقایسه می‌کنیم که از نمایشگرهای باکیفیت AMOLED بهره می‌برند، آنها در سطح پایین‌تری از رقبا قرار خواهند گرفت. اما تکنولوژی ساخت نمایشگر شاید تنها ضعف ردمی نوت 9 پرو در این بخش نباشد. میزان روشنایی این نمایشگر در حالتیکه بر روی تنظیم خودکار قرار داشته باشد، 616 نیت است. با این حال و با وجود آنکه شیائومی یک حالت اختصاصی برای استفاده در زیر نور آفتاب در نظر گرفته است (Sunlight Mode)، نمایشگر گوشی در این شرایط آنقدرها روشن و واضح نیست.

نکته دیگر میزان روشنایی اطراف حفره دوربین سلفی و حاشیه‌های کناری نمایشگر است. در زمانیکه پس زمینه تصویر سفید باشد و یا از بکگراندهای روشن در گوشی استفاده کنید، متوجه سایه‌های تیره رنگی در این نواحی خواهید شد. درک این موضوع نیاز به دقت بالایی ندارد و شاید دقایقی پس از کار کردن با گوشی متوجه آن شوید. با این حال، احتمالاً شما هم مانند ما کمی بعد به آن عادت خواهید کرد.

نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

نرخ نوسازی این نمایشگر استاندارد و 60 هرتز است و نمی‌توان از یک محصول میان‌رده توقعی چیزی غیر از این را داشت. باوجود یکسان بودن این شرایط در گوشی‌های هم سطح، میزان نوع انگشت بر روی این نمایشگر به روان بودن و سرعت آنچه که پیش‌تر در محصولات برندهای دیگر مانند سامسونگ و هوآوی دیده بودیم نیست.

با این حال، بخش تنظیمات Display یکی از کامل‌ترین بخش‌های گوشی است. تنظیم میزان روشنایی بخش‌های مجزا برای تنظیم خودکار، تنظیم زیر نور آفتاب و تنظیم روشنایی حالت شب دارد. Reading Mode حالت اختصاصی برای مطالعه است که رنگ‌های نمایشگر را گرم‌تر می‌کند. این میزان گرمی و ساعت فعال شدن آن نیز قابل تنظیم است. بخش Color Scheme را با نامی متفاوتی در گوشی‌های دیگر دیده‌ایم. سه حالت برای تنظیم رنگ نمایشگر در نظر گرفته شده؛ تنظیم خودکار که میزان گرمی و سردی آن نیز قابل تغییر است، حالت اشباع (Saturated) که رنگ‌ها را با شدت بیشتری نمایش می‌دهد و استاندارد که فضای رنگی sRGB را با دقت بسیار خوبی نمایش می‌دهد.

در بخش Dark Mode امکان فعال کردن تم تاریک و یا زمانبدی برای فعال کردن آن در نظر گرفته شده است. بخش دیگری نیز در تنظیمات نمایشگر برای مخفی کردن ناچ یا همان حفره دوربین سلفی در نظر گرفته شده که با فعال کردن آن حاشیه بزرگی به بالای نمایشگر اضافه خواهد شد. به طورکلی با وجود امکانات زیادی که شیائومی در بخش نمایشگر ردمی نوت 9 پرو در نظر گرفته است، این صفحه نمایش با بهترین بودن در سطح خود فاصله دارد.

نمایشگر گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

نرم‌افزار

شیائومی، ردمی نوت 9 پرو را با رابط کاربری MIUI 11 بر پایه اندروید 10 راهی بازار کرده است. این یعنی این گوشی تمامی امکاناتی که در اندروید 10 ارائه شده مانند تم تاریک، ژست‌های حرکتی و … را در اختیار دارد. رابط کاربری MIUI 11 شیائومی هم بهینه شده و برنامه‌های زیادی در محیط گوشی با تم تاریک دستگاه سازگار شده‌اند. با این حال، برخلاف رابط‌های کاربری هوآوی و سامسونگ، در این نرم‌افزار خبری از منوی کشویی برای برنامه‌ها نیست و همچنان باید با پوشه برنامه‌ها در صفحه‌هات اصلی دسته‌بندی کنید. البته می‌توانید نصب لانچرهای متفرقه را نیز به عنوان یک آپشن برای ایجاد منوی کشویی مد نظر داشته باشید.

نسخه اندروید گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

محیط گوشی ردمی نوت 9 پرو به ترکیبی از اندروید و iOS شبیه است. بسیاری از المان‌ها در این نرم‌افزار شبیه به سیستم عامل اپل هستند و با این حال، ظاهر کلی اندروید در آن حفظ شده است. یکی از نکات مثبت MIUI ارائه تنظیمات کامل و امکان شخصی سازی ریزترین موارد در محیط گوشی است.

قابلیت Game Turbo یکی از کاربردی‌ترین بخش‌هایی است که در محیط نرم‌افزار این گوشی در نظر گرفته شده است. در این بخش امکان مشاهده میزان مصرف بازی از پردازنده، پردازنده گرافیکی و نرخ اجرای بازی وجود دارد. همچنین امکان ثبت عکس و فیلمبرداری از نمایشگر، مسدود کردن نوتفیکیشن‌ها، اجرای همزمان بازی در کنار یک برنامه دیگر و … وجود دارد. در بخش تنظیمات گیم توربو می‌توانید با فعال کردن Performance Mode میزان تأخیر اینترنت را کم کرده و سرعت پاسخگویی تاچ و حساسیت آن را بالاتر ببرید. علاوه‌براین امکان تنظیم تمامی این موارد به طور مجزا برای هر بازی نیز وجود دارد که این هم یک نمونه دیگر از جزئیات بسیار بالای نرم‌افزار گوشی است.

یکی از ایرادات نرم‌افزار MIUI در این گوشی وجود برنامه و بازی‌های پیش‌فرض زیاد است. شاید در عمل برخی از این برنامه‌ها کاربردی و مورد نیاز کاربر باشند، اما تعداد بالای آنها در نگاه اول کمی آزاردهنده است. نکته دیگر وجود بازی‌هایی است که به طور پیش‌فرض بر روی گوشی نصب شده و باوجود آنکه استفاده‌ای از آنها نمی‌شود، شارژ بالایی مصرف می‌کنند. برای کاربرانی مثل من که به رابط کاربری خلوت، به دور از هر گونه برنامه بلااستفاده علاقه دارند، وجود چنین برنامه‌هایی آزاردهنده است. با این حال، خوشبختانه امکان حذف بازی‌ها و غیرفعال کردن برنامه‌های پیش‌فرض در این گوشی در نظر گرفته شده است که می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند.

تنظیمات  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

جزئیات نرم‌افزاری در محیط این گوشی بسیار دقیق و کاربردی طراحی شده است و امکان شخصی‌سازی در بالاترین سطح خود قرار دارد. ردمی نوت 9 پرو در حال حاضر از آخرین نسخه از اندروید بهره می‌برد و تمامی امکانات کاربردی این سیستم عامل را در خود جای داده است. با این حال، عدم وجود منوی کشویی و نصب برنامه‌های پیش‌فرض زیاد، ایرادات این بخش از گوشی به حساب می‌آیند.

سخت‌افزار

یازی آسفالت تو گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

Redmi Note 9 Pro شیائومی با چیپست اسنپدراگون 720G راهی بازار شده است. این تراشه از یک پردازنده 8 نانومتری و 8 هسته‌ای متشکل از 2 هسته 2.3 گیگاهرتزی Kryo 465 Gold و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 465 Silver با پردازنده گرافیکی آدرنو 618 بهره می‌برد. این سخت‌افزار با 6 گیگابایت حافظه رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 همراه شده است. فارغ از اینکه کدام نسخه را خریداری کنید، از طریق شیار اختصاصی کارت حافظه microSD امکان افزایش فضای داخلی گوشی وجود دارد.

 ردمی نوت 9 پرو شیائومی

کوالکام را می‌توان بدون اغراق بهترین تولیدکننده پردازنده موبایلی در میان دستگاه‌های اندرویدی دانست. این موضوع در رابطه با گوشی‌های میان‌رده نیز صدق می‌کند. اسنپدراگون 720G یک چیپست ایده‌ال برای دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی به حساب می‌آید که در مقایسه با رقیبان خود از برندهای دیگر عملکرد بهتری دارد. این موضوع را به خوبی در نتایج بنچمارک کسب شده در بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی هم می‌توانیم ببینیم. برای مقایسه بد نیست بدانید که نتایج بنچمارک این گوشی بهتر از چیپست Kirin 710 هوآوی و کمی پایین‌تر از Kirin 810ای است که در گوشی نوا 7i دیده بودیم.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی نوا 7i هوآوی

بازی پابجی موبایل تو گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

چیپست این دستگاه از سری گیمینگ پردازنده‌های اسنپدراگون است و ترکیب این تراشه با قابلیت گیم توربو، نوت 9 پرو را به یک گزینه ایده‌ال برای بازی تبدیل می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که کیفیت اجرای بازی‌ها حتی در بالاترین گوشی میان‌رده هم قابل قیاس با گوشی‌های پرچمدار نیست. این یعنی گوشی مورد نظر می‌تواند بازی‌های جدید و سنگینی مانند آسفالت 9، کالاف دیوتی موبایل و یا پابجی را اجرا کند. اما کیفیت اجرا آنها در بالاترین سطح نیست.

بازی کالاف دیوتی موبایل تو گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

با این حال، ردمی نوت 9 پرو به تقریباً از پس اجرای هر بازی برمی‌آید. اما ممکن است حتی در گرافیک نه چندان بالا و یا بازی‌های دو بعدی نیز گاهاً شاهد افت فریم و لگ شوید. میزان گرم شدن دستگاه اما در همه شرایط بسیار جزئی و نامحسوس بود. با تمام این اوصاف این گوشی به خوبی تمام عملیات روزمره یک گوشی مانند برقراری تماس، ارسال پیام، وبگردی، پخش ویدئو، دوربین و … را بدون مشکل می‌تواند اجرا کند. میزان حافظه رم و داخلی تعبیه شده برای دستگاه کافی به نظر می‌آیند، هرچند که می‌توانید با حذف بازی و برنامه‌های پیش‌فرض، فضای بیشتری برای استفاده خود باز کنید.

اجرای بازی  تو گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

شیائومی دو روش احراز هویت برای این دستگاه در نظر گرفته است؛ اثر انگشت و تشخیص چهره. سنسور اثر انگشت ردمی نوت 9 پرو در لبه سمت راست قرار گرفته و یکپارچه با کلید پاور است. این سنسور از سرعت خوبی برخوردار است و از نظر جایگاه به عقیده بسیاری در بهترین نقطه از گوشی قرار دارد. تشخیص چهره نیز با کمک دوربین سلفی دستگاه اتفاق می‌افتد که آن نیز از سرعت خوبی برخوردار است. به غیر از این دو روش امکان استفاده از رمز عبور برای باز شدن قفل دستگاه نیز در نظر گرفته شده است.

ردمی نوت 9 پرو هم مانند دیگر گوشی‌های هم‌رده خود فاقد بلندگوی استریو است و خروجی صدا تنها بلندگوی اصلی پایین دستگاه است. با این حال، این بلندگوی تک، کیفیت صدا و بلندی خوبی دارد. با این حال، در جزئیات و پخش صداهای زیر چندان موفقیت آمیز عمل نمی‌کند. باوجود اینکه ردمی نوت 9 پرو درگاه 3.5 میلیمتری دارد، اما هدفونی درون جعبه این گوشی تعبیه نشده، از همین رو دست شما در انتخاب هدفون باز خواهد بود.

دوربین

دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

ردمی نوت 9 پرو در قاب پشتی خود 4 دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار دارد. اولین دوربین از بالا سمت راست، دوربین اصلی دستگاه است که مجهز به یک سنسور 64 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.9 و پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرومتر است. این سنسور از فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می‌برد. در کنار دوربین اصلی، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با f/2.2 و زاویه دید 119 درجه قرار گرفته است. پایین‌تر از این دوربین، سنسوری 5 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاسی ماکرو در نظر گرفته شده که دارای فوکوس خودکار است. در کنار این سنسور نیز یک دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با f/2.4 جای گرفته است. پایین‌تر از دوربین‌ها نیز فلش LED قرار دارد.

دوربین اصلی این دستگاه از سنسور ISOCELL Bright GW1 سامسونگ بهره می‌برد که با استفاده از فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1، تصاویر خروجی را با رزولوشن 16 مگاپیکسل ارائه می‌کند. البته در نرم‌افزار دوربین امکان عکس‌برداری در حالت 64MP Ultra HD نیز در نظر گرفته شده است. البته ثبت تصاویر 64 مگاپیکسلی در حالت عکاسی Pro نیز ممکن است. جاییکه علاوه‌بر رزولوشن عکس، می‌توان سطح وایت بالانس، فوکوس، شاتر اسپید، ISO، نوردهی و نوع لنز قابل تنظیم است.

دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

در طول بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی با هر دو ساعت 64 و 12 مگاپیکسلی تصاویری به ثبت رساندیم، اما نتیجه کار در این دو حالت تفاوت چندان محسوسی نداشت. ثبت تصاویر با رزولوشن اصلی امکان کراپ کردن عکس بدون افت کیفیت را به شما می‌دهد، اما در صورتیکه قصد استفاده از عکس بدون کراپ را داشته باشید، نتیجه کار آنقدرها متفاوت نخواهد بود. دوربین اصلی دستگاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و تقریباً در تمامی شرایط تصاویری با جزئیات بالا، دقت رنگی بالا و با کمترین میزان نویز ارائه می‌کند.

در نرم‌افزار دوربین حالت عکاسی 2x نیز در نظر گرفته شده است که وظیفه ثبت این تصاویر با دوربین اصلی است. از آنجاییکه این دوربین زوم اپتیکال ندارد، قابل پیش‌بینی بود که تصاویر ثبت شده با این زوم دیجیتالی چندان دلچسب نباشد و جزئیات در آن از دست برود. برای ثبت تصاویر پرتره، دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به کمک دوربین اصلی می‌آید. متأسفانه این سنسور هم عملکرد چندان دقیقی ندارد و در مواردی شاهد از دست رفتن مرز میان سوژه اصلی و پس‌زمینه آن بودیم. با این حال، برای کسانی مثل من که علاقه‌ای به افکت بوکه ندارند و تصاویر را در حالت طبیعی ترجیح می‌دهند، این موضوع چندان بغرنج نیست.

دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

دوربین فوق عریض این گوشی هم که برای ثبت تصاویر با دامنه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گبرد، دارای حالتی است که در آن به صورت خودکار اعوجاج در گوشه‌های تصویر برطرف خواهد شد. با این حال، تغییرات اعمال شده چندان چشم‌گیر نیست و گاهاً در تصاویر ثبت شده با این دوربین شاهد از دست رفتن جزئیات در گوشه‌های تصویر هستیم. این موضوع در شرایطی که نور محیط به اندازه کافی نباشد، بیشتر حس می‌شود. با این حال، کیفیت کلی تصاویر، دقت رنگ و سطح جزئیات ثبت شده با این دوربین رضایت بخش است.

با استناد به گوشی‌هایی که تا امروز مورد بررسی قرار داده بودیم، از نظر من دوربین ماکرو یکی از بی‌استفاده‌ترین دوربین‌هایی بود که در گوشی تعبیه می‌شد. چرا که فوکوس بر روی سوژه در این دوربین‌ها به سختی انجام می‌شد و پس از تلاش‌های طاقت‌فرسا نتیجه کار چندان دلچسب نبود. به‌گونه‌ای که در مقایسه با تصویر کراپ شده دوربین اصلی، تقریباً همیشه دوربین اصلی دستگاه برنده بود. اما دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو ردمی نوت 9 پرو، موفق شد ذهنیت من را تغییر دهید. به لطف فوکوس خودکاری که برای این سنسور در نظر گرفته شده، فوکوس بر روی سوژه در صورت حفظ فاصله درست، آسان و سریع است و نتیجه‌ای که با این دوربین حاصل می‌شود، بسیار خوب است.

دوربین  سلفی گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

شیائومی یک دوربین 16 مگاپیکسلی عریض با گشادگی دیافراگم f/2.5 برای ثبت تصاویر سلفی در جلوی این گوشی تعبیه کرده است. دوربین سلفی نیز از فناوری ترکیب پیکسلی بهره برده و خروجی 4 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. این دوربین در حالت عادی تصاویر خوب، با کیفیت قابل قبولی ثبت می‌کند. در حالت عکاسی Portrait پس‌زمینه سوژه به صورت دقیقی تار خواهد شد و از این منظر عملکرد دوربین سلفی به لطف قابلیت‌های هوش مصنوعی بهتر از دوربین اصلی است. شیائومی در نرم‌افزار دوربین سلفی امکانات زیباسازی مانند صاف کردن پوست صورت، بزرگ کردن چشم‌ها و … نیز در نظر گرفته است که نتیجه کار معمولاً بهتر از آن واقعیت از آب در خواهد آمد.

دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

در نرم‌افزار دوربین حالت عکاسی شب (Night Mode) نیز در نظر گرفته شده که متأسفانه تنها برای دوربین اصلی فعال است. این یعنی در صورت استفاده از دوربین سلفی یا دیگر دوربین‌های دستگاه در شرایط کم‌نور و تاریک باید انتظار حضور نویز و آبرنگی شدن تصاویر را داشته باشید. تصاویری که در حالت شب ثبت می‌شوند جزئیات بهتر و نویز کمتری در مقایسه با حالت نرمال دارند و رنگ تصاویر گرم‌تر از آن چیزی است که در واقعیت شاهد آن هستید.

دوربین‌های گوشی ردمی نوت 9 پرو یکی از کامل‌ترین مجموعه‌هایی هستند که در یک گوشی میان‌رده می‌توان پیدا کرد. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین‌ها در نور روز بسیار خوب است. در نور شب و محیط‌های تاریک هم دوربین اصلی عملکرد خوبی دارد. عملکرد دوربین سلفی گوشی هم رضایت بخش است و امکان ثبت تصاویر خوب در تمامی شرایط برای آن وجود دارد.  

دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

نمونه عکس دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی
نمونه عکس دوربین  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی
پرتره دوربین اصلی

برای دریافت نمونه‌هایی از تصاویر ثبت شده با کیفیت اصلی، فایل زیر را دانلود کنید:

دانلود فایل

باتری

نوت 9 پرو به یک باتری 5020 میلی آمپرساعتی مجهز شده است و همین رقم بزرگ می‌توانست خیال ما را تا حد زیادی راحت کند. با این حال، تکیه به اعداد و ارقام روی کاغذ برای بررسی گوشی، راه صحیحی نیست، بنابراین تصمیم گرفتیم تا با استفاده از گوشی میزان عملکرد باتری آن مورد سنجش قرار دهیم.

باتری  گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

باتری بزرگ ردمی نوت 9 حتی در استفاده شدید و طولانی مدت از دستگاه هم شما را ناامید نخواهد کرد. با یک استفاده معمول از گوشی و در حالت فعال بودن تم تاریک، این دستگاه بیش از یک روز و نیم شارژدهی داشت و حتی در مواردی تا دو روز هم نیاز به شارژ پیدا نکرد. این یعنی با مصرف سنگین‌تر از گوشی باز هم می‌توان از یک روز شارژدهی کامل مطمئن بود. البته باز هم همه چیز به الگوی مصرف شما بستگی دارد.

در تست بنچمارک باتری PCMark، ردمی نوت 9 پرو شیائومی رکوردشکنی کرد و توانست بالاترین امتیاز را در میان گوشی‌هایی که تا امروز مورد بررسی قرار دادیم،کسب کند. امتیاز این دستگاه 18 ساعت و 38 دقیقه بود و این امتیاز فوق العاده به خوبی عملکرد خوب باتری این گوشی را به تصویر می‌کشد.

یکی دیگر از نقاط مثبت کار در رابطه با باتری این گوشی پشتیبانی از شارژر 30 وات است که خوشبختانه شیائومی این شارژر را درون جعبه نیز قرار داده است. 30 دقیقه زمانیست که باتری دستگاه از 0 تا 60 درصد شارژر خواهد شد. برای شارژ کامل دستگاه هم به چیزی کمتر از یک ساعت زمان نیاز خواهد بود.

در بخش تنظیمات، باتری به طور پیش‌فرض در حالت بهینه قرار دارد و تنها یک حالت برای مصرف کمتر (Battery Saver) وجود دارد که با فعال کردن آن، زمان شارژدهی دستگاه بالاتر خواهد رفت. در این بخش امکان مشاهده میزان مصرف باتری توسط برنامه‌های مختلف، ایجاد محدودیت برای هر برنامه به صورت مجزا و زمانبندی برای خاموش یا روشن کردن دستگاه وجود دارد.

قیمت

نسخه 6/64 گیگابایتنسخه 6/128 گیگابایت
7 میلیون و 200 هزار تومان8 میلیون و 300 هزار تومان
بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

جمع‌بندی

با وضعیتی که این روزها بازار موبایل و ارز تجربه می‌کند، خرید گوشی‌های پرچمدار لوکس در توان بخش بزرگی از جامعه نیست. به واسطه این وضع و شرایط اقتصادی بسیاری از مردم رو به خرید محصولات میان‌رده و پایین‌رده آورده‌اند. شیائومی برندی است که در طول چند سال اخیر در این رده بسیار خوب عمل کرده و محصولات مناسبی با قیمتی پایین‌تر از رقبا به بازار ارائه می‌کند. ردمی نوت 9 پرو را می‌توان یک نمونه از این محصولات شیائومی دانست.

بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی

این گوشی از نقاط قوت زیادی مانند طراحی مناسب در سطح گوشی‌های بالارده، سخت‌افزار قدرتمند در کلاس خود، نرم‌افزار به‌روز، دوربین‌های متنوع و با کیفیت و باتری فوق العاده با شارژر بسیار سریع بهره می‌برد. با این حال، ایرادات جزئی مانند کیفیت پایین‌تر نمایشگر در مقایسه با محصولات سامسونگ نیز به این گوشی وارد است. طبیعتاً در این بازه قیمتی، پیدا کردن یک محصول تماماً کامل و بی‌عیب نقص کاری سخت و حتی شاید غیرممکن باشد. از همین رو، Redmi Note 9 Pro می‌توان یک گوشی ایده‌آل برای کسانی باشد که به دنبال خرید یک محصول میان‌رده با امکانات بالا هستند. وبسایت سخت‌افزار نشان بهترین ارزش را به این گوشی اهدا می‌کند.

نشان بهترین ارزش
مزایا:
  • بدنه شیشه‌ای با محافظ گوریلا گلس 5
  • چراغ نوتیفیکشن و شارژ
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی پیشرفته نرم‌افزاری
  • دوربین‌های متنوع و باکیفیت
  • عملکرد فوق العاده باتری
  • شارژر بسیار سریع
معایب:
  • عدم وجود هدفون در جعبه
  • وجود هاله تیره در حاشیه‌ها و اطراف دوربین سلفی
  • برنامه‌های پیش‌فرض غیرضروری
  • وزن بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

Redmi Note 9 Pro شیائومی انتخاب ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال خرید یک محصول میان‌رده با امکانات کاربردی و بالا هستند.

9.1امتیاز9سخت‌افزار8.9نرم‌‌افزار8.8صفحه‌نمایش9.1دوربین8.7صدا9.3طراحی9.9باتری9.4ارزش خرید
امتیاز: 3.5 از 5 (150 رای)
کمی صبر کنید...

136 دیدگاه

  1. Avatar دانیال گفت:

    سلام ببخشید من گوشی نوت ۹ پرو دارم و اینترنتش و باید هر ۱۵ یا ۱۰ دقیقه روشن خاموش کنم الان باید چکار کنم ممنون

  2. Avatar F گفت:

    سلام ببخشید من گوشی شیائومی ردمی نوت ۹ پرو دارم دیشب گوشی من شارژ نداشت نمیزارم که زیر ۲۰ درصد بیاد و بالای ۹۵ درصد بره البته چند بار شده که زیر ۲۰ بیاد و بالای ۹۵ و ۱۰۰% هم بشه من دیشب گوشیم رو زدم شارژ و خوابم برد و یادم رفت و صبح ساعت ۷ صبح بلند شدم دیدم که گوشیم هنوز شارژ سریع در آوردم میخواستم بدونم که وقتی که صددرصد بشه این قابلیت رو داره که اتصال برق قطع بشه و اینکه این اولین باری بود که من خوابم برد میخواستم بدونم که آیا مشکلی برای خود گوشی و کلاً سیستمش و باتریش ایجاد نمی کنه عمر باتری رو کم میکنه میخواستم بگم که من این یک بار که اینطور شد طبق فیلمی که گفته بودید ۹۹ ۱۰۰ میشه و گفتی که اصلاً خوب نیست میخواستم بدونم که گوشی من که ساعت ۱:۴۳ زدم شارژ تا ۷ صبح این اتفاق براش افتاده که ۹۹ بشه و دوباره بد بشی و دوباره ۹۹ شود دوباره ست بشه و با یک بار مشکل جدی برای گوشی من ایجاد میکنه میخواستم که منو راهنمایی کنید و بگید که مشکلی ایجاد نمیشه کلاً برای همه سیستم ها و مخصوصاً باتریش و همه چیزهایی که گفتی توی فیلم رو انجام دادم �ط می‌خواستم این مورد رو بگم که مشکلی برای گوشی من ایجاد نمیشه و عمر باتری کم نمیشه شارژ زود خالی نمیکنه و دیر شارژ نمیشه ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید

    • Avatar پیام مرتضوی گفت:

      به نظرم گوشیت رو بنداز دور ، اون گوشی دیگه برات گوشی نمی شه! ظرفیت باتری رو نابود کردی …از این به بعد نهایتا برات 1 ساعت شارژ نگه می داره!

    • Avatar شاهین رفوئی گفت:

      درود دوست عزیز. با یک بار اتفاقی برای گوشی شما نمیفته نگران نباشید. و همه گوشی های هوشمند سیستم قطع کن جریان برق رو دارن و بعد از فول شدن جریان قطع میشه. موفق باشید.

  3. Avatar Taha Bolhasani گفت:

    من الان این گوشی رو دارم دوتا عیب دار یکیش این که نمایش گرش بی کیفیت و بعدی این که وقتی کالاف بازی می‌کنی خیلی داغ میکنه

  4. Avatar محمد گفت:

    سلام خانم نوربخش
    من در مورد شکل ظاهری دوربین سوال دارم دو تا گوشی نوت 9 پرو دیدم یکییش چهار تا دوربین و زیرش یک مستطیل سیاه که فلش و نوشته دوربین قرار داره در حالی که نوع دوم اون مستطیل سیاه رو نداره چرا فرق دارند ؟ به گلوبال و کشور سازنده اش بستگی داره؟ کدومش بهتره؟ یک فروشنده می گفت یکیش هندیه و کیفیتش بده حقیقت داره؟
    ممنون میشم سوال منو جواب بدید.

    • Avatar حسین جعفری گفت:

      نه اونا ۱۲۸ گیگ هستن برای تو ۶۴ گیگه حافظه داخلیش،سریه دومه

      • Avatar Milad گفت:

        سلام و عرض ادب لطفا ی راهنمایی بنده رو بکنین فایل رو ک‌ باز میکنم بعدی عکس رو ک باز میکنم می‌خوام اون عکسو پاک‌ کنم میزنه نیاز ب مجوز داره هرکار میکنم نمیتونم این مجوزو بهش بدم در صورتی ک کارایی ک‌خودش میگه رو انجام میدم بازم میگه مراحل کامل نشد لطفا بهم کمک کنید ک‌تو گیر خیلی بدی افتادم متشکر

    • Avatar حسین گفت:

      سلام جفتش یکیه موقع خرید میتونید هر کدام را انتخاب کنی اونی که میگید زیر دوربینش قاب پوشانده ربطی ندارد رنگ‌بندی اینطوریه من رفتم 20عدد برای مغازه دار خریدم آمدم تو آژانس کار میکردم بعد یکی را انتخاب کردم پشت قابش مستطیلی شکله فقط یه رنگش صاف هست

  5. Avatar Fatima گفت:

    سلام …دوربین سلفی گوشی من از کار افتاده 😭 ۳ ماهه که خریدم نوت ۹ پرو …نه دوربین سلفی خود گوشی نه اینستا نه هیچ برنامه ای ..باز نمیشه که نمیشه …چیکار کنم ؟؟

    • Avatar avexier گفت:

      درود
      در اینجور موارد بهترین کار فلش کردی دستی هستش
      خودتون اخرین رام ارائه شده که miu 12 هست رو دانلود کنید و توی نت نحوه ی فلش کردنه گوشی های شیائومی رو ببینید
      ان شاءا.. حل میشه نگران نباشید⚘

    • Avatar علی گفت:

      اپدیتش کن بعد اپدیت شدن خاموش و روشن کنید مال من صدا از کار اوفتاده بود بعد اپدیت جدید خاموش روشن کردم درست شد

    • Avatar نرگس گفت:

      سلام من یه چندماهی داشتم نسبت ب سامسوگنگ هرچند ضعیفی ک داشتم جی سون.ازنظر پخش موزیک یعنی صداش و نور صفحه اش کاملا هنگیدم واقعا انتظارنداشتم انقد ضعیف باشه.درکل بهش عادت کردم ولی خب کمیه نورش وضعف صدلش خیلی رومخ بود یه وقتایی اینها دوتاعیب بزرگشه

  6. Avatar هاکان گفت:

    سلام
    من بین نوت ۹ پرو و ای ۵۱ سامسونگ شک دارم اول اینکه باید به شیائومی اعتماد کنم یا نه دوم اینکه صفحه نمایشش مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    • Avatar avexier گفت:

      درود
      من خودم s6 سامسونگ دارم و سری a51 و همین نوت۹ پرو رو تست کردم
      اگر بخواییم توی این رده ی قیمتی انتخاب خوبی داشته باشی بهتره قید سری A رو بزنی چون شاید تنها تفاوتی که به چشم بیاد رابط کاربری باشه وگرنه بجز سری پرچمدارها توی میان رده سامسونگ جالب نیست
      توی این رنج قیمت به نظر من شیائومی و بعضا هواوی بهترن

    • Avatar Hassan.. گفت:

      سلام بر همه کاربران.منم یکی خریدم بعد دو ماه کار کردن باهاش موسیقی رو پخش نمیکنه.مینویسه msaمتوقف شد.فایل رو بالا نمیاره.دوستان کمک کنید.ممنون

    • Avatar حسین گفت:

      داداش سال 99خریدم سالمه شیا

  7. Avatar حمید گفت:

    با سلام چرا در بررسی در باره کتکتوری نت 9 پرو هیچ صحبتی نشد

    • Avatar علی گفت:

      من این گوشیو رو ۱۰ ماهی میشه که دارم در کل راضیم شارژ دهی عالی .سانسور مادون قرمز خیلی از حسگرها و اپشن های دیگه که الان رو میانرده های سامسونگ حذف شدن رو داره در کل گوشیه کامل و خوبیه پردازندشم که عالیه سرعت خوبیم داره و داغم نمیکنه من پک چین رو گرفتم

  8. Avatar Muhammad گفت:

    برسی خیلی خوب نبود.بنظرم شما داشتید این گوشی رو به عنوان پرچمدار مقایسه میکردین

    • Avatar گندم گفت:

      سلام وقت بخیر
      مرسی از توضیحات خوبتون
      اگر امکانش هست راهنمایی کنید چجوری فست شارژ رو در گوشی های شیائومی مخصوصاً این مدل غیرفعال کنیم؟

  9. Avatar ارین گفت:

    خانوم نور بخش 9 پرو شارژ بی سیم و تبدیل گوشی به کنترل تلوزیون رو داره؟

    • Avatar ابور گفت:

      سلام من گوشی نت ۹ پرو دارم و گوشی دوربین پشتش خاک گرفته تا حالا هم باز نشده نمی‌دونم مشکلش چی هست کسی هست راهنمایی کنه

  10. Avatar ارین گفت:

    سلام من میخامنوت نه پرو بگیرم بعضی از نظرات میگم که مشکل زیاد داره اما بعضیها هم میگن عالیه به نظر شما خانوم نوربخش ارزش داره؟

  11. Avatar هانیه گفت:

    سلام من تازه 5روزه خریدم. تم رو که میریزم رو پیام ها و صفحه شماره گیری تم ریخته نمیشه فقط تم رو صفحه اصلی میاد . مشکل چیه میشه کمکم کنید.
    سپاس از شما.

  12. Avatar عاطی گفت:

    وقتی هندزفری رو وارد دستگاه میکنم صدا بیرون پخش میشه و وقتی هندزفری رو جدا میکنم صدا نداره و در اصل تو حالتیه که انگار داره تو هندزفری پخش میشه و تا زمانی که ریستارت نکنم درست نمیشه.
    اسپیکر بالایی هم برا تماس اول ی صدایی خش خش مانند میاد و صدایی بیرون نمیاد
    بنظرتون مشکل چیه؟

    • Avatar علی گفت:

      من این گوشیو رو ۱۰ ماهی میشه که دارم در کل راضیم شارژ دهی عالی .سانسور مادون قرمز خیلی از حسگرها و اپشن های دیگه که الان رو میانرده های سامسونگ حذف شدن رو داره در کل گوشیه کامل و خوبیه پردازندشم که عالیه سرعت خوبیم داره و داغم نمیکنه من پک چین رو گرفتم

    • Avatar علی گفت:

      منم این مشکل رو داشتم فکر میکردم جک هندزفری گیرکرده تو تماس هم صدای طرف نمیومد مگه اینکه رو بلندگو میگذاشتم البته بعد اپدیت اینجوری شده بود که با اپدیت جدید ویبار خاموش و روشن کردن بعد اپدیت مشکل کلا حل شد

      • Avatar علی گفت:

        سلام من گوشی ردمی نوت ۹ پرو را دارم یگانه مشکلی که پیش اومده برام ویژه گی خاص این گوشیم ناپدید شده اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

  13. Avatar حسینی گفت:

    با سلام واحترام
    من گوشی الان دو ماه خریدم بعد از اپدیت 12 صدای ورودی قطع شده گفتن برگشت به عقب بدین درست میشه قبل برگشت بگاپ گرفتم فایل را هم دیدم اما بعد از برگشت دیگه فایل بگاپ نبود وهمچنین صدای ورودی درست نشد لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

  14. Avatar حسین جعفری گفت:

    گوشیش فوق العادس فقط گاهی اختلالات نرم افزاری داره مشکلاتی که دوستان گفتن که اونم بعضیاش درسته بخاطر همینه مثلا برا من اسپیکر جلو قطع میشه گاهی باید خاموش روشن کنم درست شه..و در ضمن حالت منوی کشویی هم داره که گفتین نداره ،سنگینی گوشی بخاطر گلس پشت و جلوش و باتریه خیلی قویشه

  15. Avatar محمد گفت:

    صدای هنسفریم داخل گیم جا به جا میاد یعنی صدا از راست میاد ولی چپ باید باشه لطفا راهنمای کنین

  16. Avatar مهدی گفت:

    با لوکیشن فعال میشه ولی هنوز نتونستم روش ارسال فایل رو پیدا کنم😐

  17. Avatar سعید گفت:

    سلام چرا ظبط مکالمه در این گوشی کار نمیکنه؟

  18. Avatar احسان گفت:

    سلام میخواستم بدونم اپدیتmiui12کی‌میاد واسه این گوشی سپاس.

    • Avatar توحید گفت:

      سلام من گوشی a70 sumsung دارم میخوام این گوشی رو بگیرم اما نمیدونم این گوشی از a70بهتره یا نه ؟چون من روزی حداقل یه ساعت بازی میکنم مشکل داغ کردن نداره ؟و آیا باتری یه روزه کامل نگه میداره چون من زیاد از گوشی استفاده میکنم یه ساعت حداقل بازی و حدود نصف روز تو نت و شبکه های مجازی استفاده میکنم آیا این گوشی را پیشنهاد میکند؟؟

    • Avatar Reza_0052 گفت:

      ها عالیه حرف نداره

  19. Avatar محمدرضا گفت:

    سلام
    من ردمی نوت 9 دارم ولی وقتی که دارم بازی میکنم یهویی از بازی خارج میشه بازی هایی هم که بازی میکنم در حد 300 میگ هستش. اگه دلیلش رو میدونین لطفاً پاسخ بدید.

  20. Avatar زینب گفت:

    این گوشی رو دوهفته است ک خریدم
    ولی خیلی مشکل دارم باهاش نسبت ب گوشی قبلیم انگار خیلی جای کار داره فون ک نداره
    دوربینش با وجود این ک پیون مثبته کار بود ولی اصلنه اصلن کیفیت نداره چ دوربین جلو چ عقب
    ولی خیلی ویژگی های دیگ داره ک ب نظرم زیاد ب درد عام نمی خوره مگر اینکه افرادی خاص ب کارشون بیاد

    • Avatar امین گفت:

      کسی میدونه این گوشی تا چند گیگرم ساپورت میکنه؟؟ 128یا256 رو ساپورت میکنه بدون مشکل؟؟

  21. Avatar حمیدرضا گفت:

    با سلام خدمت شما
    من تقریبا دو ما هست که این گوشی رو دارم و دوتا مشکل باهاش دارم
    اول اینکه سلول نوری موقع صحبت کردن با گوشی به خوبی کار نمیکنه، یا صفحه دیر خاموش میشه یا دراور نوتیفیکیشن باز میشه یا اگر مکالمه طولانی بشه صفحه خوکار قفل میشه و تا چند ثانیه بعد از پایان مکالمه به اثر انگشت یا شناسایی چهره برای باز شدن عکس المل شون نمیده و در ضمن گهگداری بدون اینکه محلی که هستم رو عوض کنم یا نور محیط تغییری کنه صفحه کم نور و پر نور میشه
    مشکل دوم مربوط به اتصال با نت همراه هست، در حالت عادی وقتی نت همراه رو وصل میکنم همه ی نرم افزارها بدون مشکل وصل میشن اما فی لرشکن ها تحت هیچ شرایطی وصل نمیشن مگر اینکه یک بار نت رو قطع و وصل کنم تا این مشکل رفع بشه، در ضمن این مشکل در حالت اتصال به وای فای اصلا وجود نداره
    من دو دستگاه از این گوشی رو خریدم و هردو دقیقا همین مسایل رو دارن

    • Avatar هادی گفت:

      سلام من هم همین مشکل رو داشتم. اپراتور خط من ایرانسل بود. تماس گرفتم و با تنظیماتی که اونا برام فرستادن مشکل به طور کلی حل شد. پیشنهاد میکنم شما هم با اپراتورتون تماس بگیرین تا اونا تنظیمات مدیریت سیم کارت رو به درستی براتون بفرستن

    • Avatar احمد گفت:

      تو قسمت تنظیمات سیم، پروکسی رو خاموش کن مشکل نت حل میشه فیلتر شکن هم کار میکنه

    • Avatar M.mirzaiii گفت:

      برای این که برنامه ها بدونه …شکن بیاد مشکل منم بود باید بری تنظیمات مدیریت سیمکارت .نام نقطه دسترسی .توی قسمت پروکسی هرچی بود پاک کن .باید خالی باشه اون قسمت بعد بزن ذخیره درست میشه

    • Avatar avexier گفت:

      درود
      در مورد مشکل نت اکثرا بخاطر خط ایرانسل هست
      وقتی سیمکارتو میندازید روی گوشی خودش یه تنظیم پیش فرض ست میکنه که باعث میشه بدونه vpn و حتی با vpn نت وصل نشه
      چیزی که میگم برای همه ی گوشیایی که بار اول سیمکارت ایرانسل روشون میندازید صدق میکنه :
      وارده تنظیمات میشید
      بخش mobile network
      بعد وارده بخش اکسس پوینت میشید
      روی irancell_gprs کلیلک میکنید
      بعد قسمت پروکسی و پورت رو هرعددی داشت پاک کنید و ذخیره کنید
      تمام⚘

    • Avatar Omid گفت:

      بلد نیستی تا حدودی مثلاً نور صحفه روی خودکار برادرش حل میشه دوم اینترنتی باید تنظیم بشه روی gprsبرداشته و خودتون internt-iransel یا اگه اپراتور همراه اول بود همون اینترنت ممیز نام اپراتور مثل ایرانسل که براتون نوشتم.اصلا کلا ببرش پیش یکی از اقوام که خوب بلده. یا یه نرم افزار کار .راحت درست میشه تیغت نزنه بگیره زیاد ازت بگیره فوقش بیست هزار تومن

  22. Avatar علی گفت:

    سلام وقتی میزنم تو شارژ مدت زمان شارژ کامل را میزنه ۴ ساعت در صورتی که زیر ۱ ساعت باید ۱۰۰درصد پر بشه میشه بگید اشکال از کجاست

  23. Avatar علی گفت:

    سلام
    من این گوشیا دارم از شب تا صبح میزنم تو شارژ ۱۰۰درصد شارژ نمیشه از همون روز اول همینجور بود
    یه مشکل دیگه که داره وقتی فضای دوم ایجاد میکنی هرموقع گوشی را قفل میکنی یبار میره تو صفحه دوم یبار میره تو صفحه اول

  24. Avatar نفس گفت:

    سلام عزیزم.من 9sدارم.باتری و شارژر موقع استفاده داغ میشه.مشکلش چیه؟

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام دوست عزیز
      داغ شدن تا حدی طبیعی هستش. اما برای اینکه خیالتون راحت باشه موقع شارژ گوشی رو از قابش در بیارین. ترجیحا روی فرش یا سطوح پارچه‌ای و پشمی و … نذارین.
      کار کردن با گوشی مثل بازی یا دیدن ویدئو در زمان شارژ هم تو گرم شدن بیشتر بی‌تأثیر نیست.

    • Avatar میترا گفت:

      سلام خسته نباشید خانم نور بخش.
      من مدتی هست که گوشیه شیامی خریدم ولی مشکل صدا داره وقتی که تماس گرفته میشه صدای من خیلی خوب میره ولی صدای طرف رو باید من بزنم رو بلندگو تا بشنوم.
      ممنون میشم نظرتون رو بگید.

  25. Avatar اکبر گفت:

    منم این گوشی دارم عالیه

  26. Avatar افشار گفت:

    سلام و خدا قوت خانم مهندس نوربخش
    توضیحات شما تخصصی و فوق العاده عالی بود .
    سپاسگزارم از زحمات شما .
    من هم همین گوشی شیائومی نوت 9پرو را دارم .
    من یک مطلب عرض کنم خدمت شما :
    ضبط مکالمه تلفنی برای من به لحاظ کارم حیاتی است . لطف فرمائید منو راهنمایی کنید چطور این کار را انجام بدم .واقعا واجبه برام . خیلی سپاسگزارم از شما⁦🙏🏻⁩

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنونم از شما
      زمانیکه دارین تماس میگیرین یا کسی باهاتون تماس میگیره و شما جواب میدین، گزینه‌ای شبیه نوار کاست توی صفحه گوشی میاد که اگر اون رو بزنین مکالمه ضبط میشه. از بخش تنظیمات Call هم میتونین تنظیم کنید که همه تماس‌ها خود به خود ضبط بشن

      • Avatar هانا گفت:

        سلام منم همین مشکل رو دارم و این گزینه ای که گفتین برام نمیاد راه دیگه ای نداره؟

  27. Avatar seedni گفت:

    بررسی بسیار عالی و پر مفهوم بود . زحمت کشیدید
    لطفا بررسی Poco F2 Pro هم بذارید . بنده هیچکدام از این دو گوشی را ندارم

    • Avatar Taranom گفت:

      سلام خانم نوربخش عزیز ،گوشیه منم همینه اما دوربین جلو فلش نداره شما عکس سلفی با فلش گذاشتید!!!

      • Avatar علی نجم صادقی گفت:

        اگه حالت فلش رو برای دوربین جلو فعال کنید،موقع عکس سلفی گرفتن صفحه نمایشگر کاملا سفیدمیشه برای چند ثانیه و نوربالایی میده،درواقع فلش جلوی این گوشی اینجوریه.

      • Avatar سیمین نوربخش گفت:

        سلام. این گوشی هم فلش به صورت فیزیکی نداره. برای عکاسی با فلش، صفحه نمایش گوشی برای لحظاتی روشن میشه تا نور اون رو صورت شما بتابه و عکس تاریک نباشه.

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      درود. ممنونم از شما
      در صورت امکان حتما این گوشی رو هم مورد بررسی قرار میدیم.

      • Avatar رضاتقوی گفت:

        سلام
        نوت ۹ پرو دارم
        داخل بعضی از اهنگا که میزارم صدا گوشی یدفه میره تا اخر خود له خود

    • Avatar محمدرضا گفت:

      سلام
      من ردمی نوت 9 دارم ولی وقتی که دارم بازی میکنم یهویی از بازی خارج میشه بازی هایی هم که بازی میکنم در حد 300 میگ هستش. اگه دلیلش رو میدونین لطفاً پاسخ بدید.

  28. Avatar Mahdy گفت:

    سلام خانم نوربخش ، بابت توضیحات دقیق شما سپاسگزارم. من این گوشی رو وقتی قیمتش 5/100 بود خریدم .الان سه ماهه دارم استفاده میکنم و کاملا راضی هستم.فقط چون به عکس و فیلمبرداری علاقه زیادی دارم، گاهی اوقات درهنگام گرفتن عکسهای حرفه ای موقع تنظیم کردن، گوشی هنگ می‌کنه. البته تا الان فقط یکبار این اتفاق برام افتاده، با اینکه فضای خالی زیادی دارم.ضمنا اون گل سرخ با دو پرچم سفید داخلش، توی حیاط خونه ما هم هست. که اسمش نمی‌دونم چیه؟ ولی عکسهایی با وضوح بسیار بالا ازش گرفتم،که توی آرشیو عکسهامه.البته نه از زاویه‌ای که شما گرفتین! روی هم رفته گوشی بسیار خوب و حتی از رده متوسط هم بالاتره.(من فقط از لحاظ عکاسی گفتم که تخصص دارم) الان که توضیحات شما رو خوندم،از خریدی که کردم راضی تر از قبل شدم. بهر حال متشکرم

  29. Avatar Roz گفت:

    سلام و عرض ادب احترام. بنده هم نظرات خودمو دارم. عارضم خدمتتون که این معایبی که سر کار خانوم فرمودن معایب نیست . چرا ؟ چون درباره گوشی میان رده صحبت میشه نه پرچم دار . درسته صفحه نمایشش ال سی دی هستش ولی در عوض سرعت سیستم عاملش فوقالعاده هستش سرعتی در حد یک پرچم دارا . در میان میانرده ها این گوشی هیچ عیبی جز صفحه نمایش نداره . وزنش بخاطر باطریش هست کمی ، اما در اصل بخاطر شیشه ای بودن پشت صفحشه که وزنش رفته بالا به دلیل زیبایی دادن به گوشی . گلگلسی نوت چون پرچم داره و باید وزنش نست به رقبا پایین باشه و بدنه رو پلاستیکی میزنه . برنامه های پیش فرض غیر ضروری چرا باید جز معایب باشه ؟ شرکت چرا باید بی دلیل نصبشون کنه ؟ ! پس حدفی درونش بوده . از دوربین سلفیش نگم که خیلی خوبه . نمیدونم حاله سیاهش کجاست ! برای من که اینطور نیست . اما نداشتن هدفون از معایب هم بیشتره . افتضاح افتضاح . ولی در کل از تمام برند های اندرویدی کشور برای خرید یه گوشی خوب .جز صفحه نمایشش بهترو باصرفه تره .

  30. Avatar بهنام گفت:

    سلام . ممنون از توضیحات. من اینو ۷ خریدم خیلی باکلاسه همه چیز این گوشی خوبه ولی تنها چیزی که منو اذیت میکنه اندروید خیلی دیر به این میاد مثلا گوشی نوت ۸ پرو واسش ۱۲ امد ولی مال ما که جدیدتره براش نیومده

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام. ممنونم از توجهتون.
      متأسفانه سیاست شیائومی واسه انتشار آپدیتا یکم پیچیده است و نظم خاصی نداره. در هر حال امیدوارم که بزودی شما هم این آپدیت رو دریافت کنید.

  31. Avatar akram گفت:

    سلام و ممنون از توضیحات خوبتون
    گوشی من تمامی مشخصاتی که توضیح دادید داره ولی نوت 9s هست این درست هست با پرو یکی هست

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشخصاتشون خیلی نزدیک به همه.
      با این تفاوت که نوت 9S دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی هست. NFC نداره و شارژرش هم 18 وات هست.
      نسخه پایه این گوشی هم 4 گیگابایت رم داره، اما نوت 9 پرو 6 گیگ.

  32. Avatar مهمان گفت:

    جوونی کجایی که بادت بخیر

  33. Avatar احسان گفت:

    سلام میخواستم بدونم اپدیتmiui12کی‌میاد واسه این گوشی سپاس

    • Avatar مهدی گفت:

      سلام خانم نوربخش.ممنون از وقتی که گذاشتین.من این گوشی رو ده روزه که خریدم و دو سه روزه که موقع تماس صدای طرف مقابل رو نمیشنوم و حتما باید روی بلندگو بذارم یا هندزفری استفاده کنم.چند بار ریست معمولی انجام دادم درست نشد.راهی هست که ریست فکتوری نکنم؟ممنون میشم

      • Avatar سیمین نوربخش گفت:

        سلام دوست عزیز
        متأسفم برای این مشکلی که براتون پیش اومده. فکر میکنم بهتره که قبل از هر کاری با فروشنده گوشی تماس بگیرین و اگر گوشیتون گارانتی داره برای تعویض اقدام کنید.

  34. Avatar جبیش گفت:

    من خودم این گوشی رو یک ماهی هست خریدم ولی دوربین های پشت گوشی اطرافش سیاه نیست و خالیه فرقشون چیه

  35. Avatar بابک گفت:

    همه چیزش عالیه حرف ندارع ولی تمش باز نمیشه

    • Avatar Roza گفت:

      برو قسمت تنظیمات بیشتر . منطقه رو بزار روی امارات . تم گوشیت باز میشه . یه حسن دیگشم اینه که اونوقت پاب جی هم بدون پروکسی باز میشه برات.

      • Avatar امين گفت:

        سلام
        با تشكر از توضيحاتتون
        من عكاس هستم و يه گوشي مي خوام براي تصوير برداري و عكسبرداري براي پست و استوري در اينستا
        گوشي خودم آيفون ٧ هست و تا حالا گوشي انرويد نداشتم در حال حاضر آيفون ١١ پرو مشخصات دوربينش خوبه كه نمي تونم بخرم
        ايا نوت ٩ پرو جواب گوي كارهاي تصوير برداري و عكاسي براي اينستا هست؟

        • Avatar مشاور فنی گفت:

          سلام دوست عزیز
          نمونه تصاویر گرفته شده رو میتونید مشاهده کنید تا بتونید بهتر تصمیم بگیرید
          قطعا این گوشی رو نمیشه با کیفیت دوربین آیفون 11 مقایسه کرد ولی در این رنج قیمت میتونه بهترین انتخاب باشه

      • Avatar هانیه گفت:

        سلام .چجوری میشه توضیح بدید.

    • Avatar مهدی گفت:

      سلام برو تو تنظیمات ، تنظیمات بیشتر ،منطقه رو از ایران بردار هند رو جایگزین کن تمش اوکی میشه رفیق

  36. Avatar ابراهیم گفت:

    سلام من الان همین گوشیو دارم ولی مشخصاتش با توضیحاتی که دادید فرق می‌کنه مثلا دوربین سلفی سمت چپ صفحه گوشه بالا هستش یا جای انگشت قفل صفحه زیر چهارتا دوربین پشت هستش

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام. دوست عزیز گوشی شما “ردمی نوت 9” هست. این محصولی که ما بررسی کردیم “ردمی نوت 9 پرو” هستش.

  37. Avatar فرزاد گفت:

    فقط در مورد حفره یادم رفت بگم اونم برای کسانیکه فیلم میبینند میتونن از تنظیمات حفره رو محو کنم یکم از بالا تصویر کوچکی میشه نه زیاد که به صفحه نمایش بزرگ گوشی خدجه ای وارد بشه

  38. Avatar فرزاد گفت:

    سلام من این گوشی رو وقتی128گیگش 7 میلیون بود گرفتم اما دوست داشتم زودتر و ارزونتر بخرم که اون موقع پول نداشتم در کل این گوشی رو میگن سنگینه و صفحه امولد ندارم دلیل سنگین بودن باتریشه که حجم بالایی داره و دلیل نداشتن صفحه امولد بخاطر اینکه قیمتش زیاد نره بالا و از حسگر کنار استفاده بشه که سرعتش و کیفیتش خیلی خوبه و میتونی تا پنج انگشت رو بدی به حسگر و مقایسه کنی سرعتشو با گوشی پرچمدار از کارشناس می‌خوام که این نکات رو در نظر بگیرند و جزو نقطه ضعف گوشی قرار ندن و یکی دیگر از مزایایی که میتونید بهش اضافه بکنید قیمتشه که الان تازه مردم متوجه شدم چه گوشیی هستش و کاسب‌ها روز به روز قیمتشو بالا میبرن

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام دوست عزیز.
      ممنون از نظراتتون
      مواردی که فرمودین در مورد وزن و نمایشگر تا حدی صحیح هست. با این حال وزن گوشی به هر دلیل همچنان بالاعه و اگه دقت داشته باشین ما به این موضوع همیشه تو بررسیا پرداختیم.
      در مورد قیمت هم متأسفانه نمی‌تونیم اون رو جز مزایاش بدونیم. چون این گوشی تا همین چند وقت پیش 5 میلیون بود و خریدش الان با این قیمت مزیت به حساب نمیاد.
      اما کماکان اگه دقت داشته باشید ما به این گوشی لقب ارزشمند به نسبت قیمتی که داره را دادیم.

  39. Avatar محمود گفت:

    سلام مرسی از سرکار خانم نوربخش بابت توضیحات کامل و جامع. با تشکر

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنونم از توجه شما دوست عزیز 🌸

    • Avatar تاکسی اینترنتی گفت:

      سلام ممکنه لطفا در مورد شیامی نوت ۹ ۱۲۸ گ ب هم نظرتون رو اعلام کنید که از چه مزیتی و یا ضعی برخورداره . سپاس.

  40. Avatar آرش گفت:

    بسیار بسیار عالی 👍👍👍
    کارتون حرف ندارن
    موفق باشید

  41. Avatar حسین گفت:

    فارغ از خود گوشی ، از بررسی تخصصی و شرح که نوشته شده ، کیف کردم ، آفرین عالی بود

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنونم از شما… لطف دارین 🌸

    • Avatar Sajjad گفت:

      من ردمی نوت ۹ معمولی دارم ولی عالیه همین که پابجی رو مثل یک برنامه معمولی میاره بالا کلی حرفه
      فقط از کجا میتونم مکالماتم رو ضبط کنم راهنمایی میکنید

  42. Avatar هادی گفت:

    سلام متشکرم از تحلیل دقیق ازنظرسخت افزاری قطعات چه جوریه درچه رده ایست

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنونم از توجه شما. توی بخش سخت‌افزار به طور کامل توضیح داده شد که می‌تونین مطالعه کنید. به طور خلاصه بخوام بگم خدمتتون یک میان‎رده به تمام معناست.

  43. Avatar علیرضا قاصدی گفت:

    گوشی اقتصادی با کیفیت ساخت بالا و کلکسیونی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است ارزش خرید فوق العاده ای داره

  44. Avatar امین گفت:

    بررسی مثل همیشه بینهایت کامل و عالی بود.کاملترین و جامع ترین بررسی موجود به زبان فارسی.واقعا خسته نباشید

  45. Avatar علی گفت:

    خانم نور بخش ممنون از بررسی های عالیتون . مثل همیشه بی نظیر .

    به نظرم این گوشی بسیار با ارزش هست . اگه صفحه نمایش AMOLED داشت دیگه حرفی واسه گفتن باقی نمیموند .
    امیدوارم در سال 2021 بیشتر گوشی های شیاومی دوربین سلفی زیر نمایشگر داشته باشند !
    واقعا برای منی که فیلم میبینم . این حفره واقعا روی مخ هست .

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنون از توجهتون دوست عزیز 🌸
      حرفتون رو قبول دارم. یک نمایشگر AMOLED می‌تونست این گوشی را همه چیز تمام کند.
      امیدوارم که این تکنولوژی به زودی مورد استفاده شرکت‌ها قرار بگیره

      • Avatar kianoush گفت:

        و البته قیمتش رو هم همه چیز تمام…

        • Avatar سیمین نوربخش گفت:

          متأسفانه قیمت‌ها وقتی میاد تبدیل میشه اینقدر عجیب میشه… وگرنه به دلار کاملاً ایده‌آل هست

      • Avatar علیرضا گفت:

        ممنون خانم نوربخش.
        بنده دارم این گوشی رو استفاده میکنم واقعا یک گوشی میان رده با کارایی بالا هست

  46. Avatar ستار گفت:

    هدفونی درون جعبه این گوشی تعبیه نشده، از همین رو دست شما در انتخاب هدفون باز خواهد بود.
    من واقعا در کنه این جمله سخت گرفتار شدم
    و امیوارم شرکنهای سازنده در این یک مورد دست همه مصرف کننده هارو ببندن😀

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام
      بیاین قبول کنین هدفون‌هایی که تو جعبه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی قرار میگیره کیفیت و طراحی خوبی نداره و حتی اگه تو جعبه هم باشه خیلی توفیری نداره 😅

      • Avatar ستار گفت:

        کاملا موافقم
        برای من طنز نهفته در این جمله جالب بود
        همیشه پاینده باشید.

      • Avatar S.SH گفت:

        آره من 5 دقیقه هم با هدفون میان رده های هوآوی نمتونم بسازم گوشم درد میگیره انقدر کیفیتشون پایینه

      • Avatar avexier گفت:

        درود به خانوم نوربخش محترم
        چون جایی واسه ثبت نظر نبود توی ریپلای پیام میدم
        شخصا به عنوان کسیکه بار اول و برای تست این گوشیو دستم گرفتم و یکساعتی باهاش کار کردم بزرگترین بحث در مورر گوشی های شیائومی بخش نرم افزاری و سیستم عامل هست که خیلی از مشکلاتو شامل میشه
        فکر میکنم اگر بیشتر از بحث اقتصادی روی بخش نرم افزاری کار کنن قطعا رقبای جدیشون مثل سامسونگ رو کنار میزنن
        حالا اینکه نمایشگر چی باشه خیلی شاید اهمیت نداشته باشه اونم بیشتر بخاطره بحث توانایی چشم انسان در تشخیص پیکسل

    • Avatar ناصر گفت:

      سلام بر همه عزیزان
      بعضی دوستان گله داشتن که این گوشی باید صفحه نمایش AMOLED. داشته باشه
      دوستان ، این صفحه نمایش به دو تا دلیل استفاده نشه بهتره
      اول اینکه کیفیت های LCD های جدید خیلی عالی هستند و خیلی ارزان درصورت آسیب دیدن بجای دو با سه میلیون زیر یه میلیون حتی تا 500 هزار تومان هم قابل جایگزینی هستند
      اما دلیل دوم که خیلی مهم هست ، AMOLED بخاطر وجودخ پیکسلهای روشن بیشتر ، بر سلامتی چشم تأثیر منفی خیلی بالاتری داره

    • Avatar میلاد گفت:

      سلام خسته نباشید.
      ببخشید من گوشیم not9 pro هستش
      منتها وقتی اهنگ پخش میکنم حس میکنم در حالت رندوم پخش اهنگای تکراری رو پخش میکنه…و بعضی اهنگارو اصلا تو پخش نمیاره…در صورتی که هستن همه اهنگا…وقتی تو لیست هنرمندانش میری اهنگو پیدا میکنی…ولی در حالت رندوم پخش اصلا این اهنگارو نمیاره و یه سری اهنگای تکراری همش پخش میشه…اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

  47. Avatar محدثه گفت:

    توضیحاتتون خیلی جامع و کامل بود. خیلی ممنون.

  48. Avatar یاسر گفت:

    من همیشه مشتاقانه منتظر بررسیهای گوشی توسط شما هستم
    اینبار هم مثل همیشه لذت بردم.
    خسته نباشید

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      ممنون که مثل همیشه همراه ما هستین و انرژی مثبتتون رو به ما منتقل می‌کنید
      زنده باشید 🌸

    • Avatar مهدی گفت:

      یک مشکلی هم داره که البته شاید من نتونستم پیداش کنم که امیدوارم اینگونه باشه، من نتونستم وای فای دایرکت رو پیدا کنم یا اینکه کلا نداره

      • Avatar سیمین نوربخش گفت:

        سلام. چرا داره.
        توی قسمت Wi-Fi و بعدش Additional Settings گزینه وای‌فای دایرکت هستش دوست عزیز

        • Avatar مهدی گفت:

          اره هست ولی فعال نمیشه نمیدونم چرا اگر میشه راهنمایی بفرمایین با تشکر

          • Avatar سیمین نوربخش گفت:

            لوکیشن گوشی رو روشن کنید و تست کنید ببینید فعال میشه یا خیر.

      • Avatar Sogand گفت:

        تنظیمات_اتصال و همرسانی_گزینه صفحه نمایش بی سیم
        میتونی کل صفحه نمایش گوشی رو به تلویزیون انتقال بدی

        • Avatar مشکل باتری گفت:

          درود
          من نوت نه اس 64گیگشو دارم

          در روز وقتی باش در تلگرامو واتساپم و حتی حالت هواپیماس دوبار باتری خالی میکنه علت چیه
          مشکل از گوشیه

          شما عزیزان وقتی یسره تو اینیستا و تلگرامو واتساپید خالی میشه باتری تون؟؟

          • Avatar سیمین نوربخش گفت:

            درود
            دوست عزیز دوبار در روز شارژ خالی شدن طبیعی نیست. تنظیمات باتری رو چک کنید و ببنید که چه چیزی برنامه‌ای بیشترین مصرف رو دارن و آیا نرمال هست مصرفش یا نه

    • Avatar محمدرضا گفت:

      با سلام و عرض ادب.ممنون از توضیحات کاملتون.من یه مشکلی که دارم اینه که وقتی مکالمم با گوشی تموم میشه نمیتون قطع تماس رو بزنم و خیلی باید تلاش کنم تا صفحه بیاد.چطور میتونم این مشکل رو حل کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.