بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

از امروز کلیه مادربرد‌های Z690 ایسوس در بازار ایران عرضه خواهند شد. البته برای تهیه پردازنده‌ها و رمهای DDR5 کمی‌ به فرصت بیشتری نیاز هست تا آنها هم کم کم وارد بازار شوند. به یمن ورود نسل جدید پردازنده‌های Alder Lake، چند هفته پیش ویندوز 11 رونمایی شد، رمهای DDR5 وارد بازار می‌شوند و ظرف چند ماه آینده اولین کارت گرافیک PCIe Gen.5 جهان هم وارد بازار خواهد شد. بدین ترتیب شاهد یک نقطه عطف در تاریخ صنعت کامپیوتر هستیم که به واسطه نوآوری شرکت اینتل، تعداد زیادی از قطعات جدید را همزمان تجربه خواهیم کرد. نسل جدید مادربرد‌های چیپست Z690 حرفهای زیادی برای گفتن دارند. این مادربرد‌ها نسبت به نسل گذشته خود، چند پله ارتقا یافته اند. سوکت جدید LGA1700 با خود پشتیبانی از PCIe Gen.5 را در کنار رمهای DDR5 به همراه آورده است. شرکت ایسوس بزرگترین تولید کنندگان مادربرد در دنیا با عرضه ده‌ها مدل مادربرد Z690، محصولات متنوعی را برای استفاده کاربران از جدیدترین فن آوری اینتل ارائه کرده است. امروز برای اولین بار در ایران، به بررسی اجمالی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI می‌پردازیم که از طرف نماینده رسمی‌‌ ایسوس در ایران در اختیار ما قرار گرفته است. بدیهی است بررسی کامل این مادربرد را در ادامه این مقاله در آینده، تقدیم شما دوستان خواهیم کرد. اما ابتدا، کمی‌‌ در مورد تغییرات بزرگ این پلتفرم جدید و پردازنده‌های آن صحبت خواهیم کرد و سپس به آنباکس و بررسی مادربرد می‌پردازیم.

آشنایی با پردازنده‌های Alder Lake و چیپست Z690

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

شرکت اینتل در ابتدای سال 2021، مدیر عامل جدیدی را برای خود برگزید. پاتریک گِلسینگر 60 ساله، معمار بزرگ پردازنده 80486 اینتل، تمام جوانی خود را در اینتل خدمت کرده بود و حتی در 32 سالگی به رده مدیریت میانی دست یافته بود. پاتریک گِلسینگر در سال 2009 اینتل را ترک کرد تا مدیریت EMC را بر عهده بگیرد. حال هیئت مدیره اینتل، پس از سالها درجا زدن، به امید بازگشت به روزهای رویایی، دست به دامان وی شده است. پاتریک با یک برنامه مشخص، قدم به قدم در حال باز سازی اینتل و تبدیل کردن آن به بزرگترین و پیشرفته ترین تولید کننده چیپ در دنیا است. در حالیکه اینتل با رقبایی سرسخت مانند TSMC، AMD، Samsung و حتی Apple دست و پنجه نرم می‌کند، پاتریک در طی مصاحبه ای اعلام کرد ما فقط به 2 سال کار و تلاش فشرده نیاز داریم تا به جایگاه مناسب خود در بازار دست پیدا کنیم.

نسل 12 پردازنده‌های اینتل، اولین قدم این شرکت برای بازگشت به دوران شکوه است. در این پردازنده‌ها برای اولین بار از یک ساختار هیبریدی بهره گرفته شده است. بدین معنا که برای انجام امور پردازشی متفاوت، یک واحد مدیریتی تحت عنوان Intel Thread Director ایجاد شده که با تشخیص نوع پردازش، کارهای سبک را به سمت هسته‌های Efficient هدایت می‌کند و کارهای سنگین را به سمت هسته‌های Performance ارسال می‌کند. بدین ترتیب با این تقسیم کار، پردازش‌ها سریعتر انجام می‌پذیرند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

نو آوری آلدرلیک تنها به ساختار هیبریدی آن ختم نمی‌شود، اینتل برای اولین بار از ارتباط سریع PCIe Gen.5 بهره گرفته است تا نسل آتی کارتهای گرافیک را پشتیبانی کند. اینتل همچنین برای اولین بار از رمهای DDR5 پشتیبانی می‌کند. رمهای DDR5 تفاوت‌های عمده ای با رمهای DDR4 دارند. اولین و مهمترین تفاوت آنها، بحث مدار تغذیه است. تا پیش از این رگلاتوری برق رمهای DDR4  همیشه بر روی مادربرد قرار داشته است. اما در رمهای DDR5، بخش VRM رم به داخل ماژول جابه جا شده، بنابراین با وضعیتی روبه رو هستیم که رمها هر کدام رگلاتوری برق خود را دارند. از این نظر هم قیمت آنها بالاتر است، و هم اینکه نوع ولتاژ ورودی تفاوت کرده است. در رمهای DDR5، ولتاژ ورودی ریل 5V به صورت مستقیم از پاور گرفته می‌شود. تفاوت دیگر بحث فرکانس است که به نظر رمهای DDR5 به مانند پردازنده به هنگام کارهای سنگین فرکانس خود را Boost می‌کنند. یک تفاوت عمده دیگر رمهای DDR5، بحث نوع آنهاست. دو نوع رم DDR5 خواهیم داشت، یکی با ولتاژ ثابت و غیر قابل اورکلاک، و دیگری با ولتاژ متغییر و با قابلیت اورکلاک. بحث بعدی افزایش 4 برابری میزان حجم مورد پشتیبانی بیشتر در هر ماژول رم DDR5 نسبت به نسل گذشته است که در آینده بیشتر راجب این مورد خواهیم شنید. صد البته رمهای DDR5 فعلا بسیار گران است. به همین جهت، اینتل با فراهم آوردن پشتیبانی از رمهای DDR4 و DDR5، عملا به کاربران امکان بهره گیری از رمهای نسل فعلی و یا نسل آتی را داده است. صد البته این موضوع بستگی به مادربرد انتخابی شما دارد که از کدام نوع رم پشتیبانی می‌کند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در حال حاضر اینتل از خانواده آلدرلیک فقط 3 مدل پردازنده، i5 12600K(F)، i7 12700K(F) و i9 12900K(F) را معرفی کرده است. که مشخصات و تفاوت‌های آنها را در جدول فوق مشاهده می‌کنید.

این پردازنده‌ها به واقع قهرمانان اینتل در گیم هستند. هیچ پردازنده دیگری از AMD و یا حتی پردازنده‌های قدیمی‌اینتل، از نظر قدرت گیمینگ به پای نسل 12 نمی‌رسند. بنابراین اینتل همچنان با قدرت تاج پادشاهی تولید کننده بهترین پردازنده‌های گیمینگ در دنیا را برای خود حفظ کرده است. در بخش پردازش‌های موازی هم شاهد قلدری و زور بازوی قابل توجهی از سمت این پردازنده‌ها هستیم. به گونه ای که در اغلب Task‌های رندرینگ هم، پردازنده‌های اینتل، در صدر جدول قرار می‌گیرند. البته کلیه این موارد را به هنگامی‌که این پردازنده‌ها به دست ما برسد تست و آزمایش خواهیم کرد.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

و در آخر به چیپست Z690 می‌رسیم، جایی که مهمترین تغییر آن، افزایش پهنای باند چیپست و پردازنده به 8 خط PCIe Gen.4 است، که تقریبا در مقام قیاس با Z590، افزایش 2 برابری پهنای باند را شاهد هستیم. این موضوع باعث می‌شود مادربرد‌های Z690 ارتباطات گسترده تر و بیشتری را برای اتصال تجهیزات و Peripheral‌های مختلف را به خود داشته باشند. دیاگرام Z690 را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

معرفی محصول:

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

مادربرد موضوع بررسی امروز لابراتوار سخت افزار، مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس است که در میان محصولات Z690 ایسوس، یک میان رده پر قدرت به حساب می‌آید. این مادربرد از خانواده ROG Strix است و پس از مدل Z690-E، قدرتمند ترین مادربرد این گروه به حساب می‌آید. حرف F مخفف Formula است که جایگاه رفیع این مادربرد میان رده را به خوبی بیان می‌کند. این مادربرد 400 دلاری از VRM مجهز به یک مدار 1+16 فازی تمام دیجیتال برای تغذیه پردازنده‌های نسل 12 استفاده می‌کند. ارتباط شبکه Wi-Fi 6E در کنار بلوتوث نسخه 5.2 و کارت شبکه 2.5 گیگابیتی از جمله دیگر امکانات این مادربرد به شمار می‌رود.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس از نظر ظاهری یک مادربرد گیمینگ محسوب می‌شود، وجود یک حالت شیشه ای شفاف در بالای گارد I/O پنل، جلوه بسیار زیبایی را برای این مادربرد به ارمغان آورده است. اما امکانات این مادربرد تنها به کاربری گیمینگ محدود نیست که پیشتر به آن اشاره خواهیم کرد. اتصال پر سرعت USB 3.2 Gen 2×2 از نوع Type C یک در پنل پشتی و یکی هم برای اتصال به فرانت پنل کیس، تعداد 3 درگاه USB 3.2 Gen 2، تعداد 6 درگاه USB 3.2 Gen.1، و شش درگاه USB 2.0، از مهمترین خصوصیات این مادربرد DDR5 است.

شکاف اصلی PCI Express این مادربرد از نوع PCIe Gen.5 X16 است و عملا با توجه به اینکه دیگر استفاده از چند کارت گرافیک به شکل کراس فایر و SLI منسوخ شده است، ایسوس با حذف دیگر شکاف‌های اضافی، خیال خود را راحت کرده است. بنابراین تنها با یک اسلات مخصوص نصب کارت گرافیک در این مادربرد روبه رو هستیم که از نوع تقویت شده است. البته ایسوس به جهت پشتیبانی از Add in Card، یک شکاف X16 متصل به چیپست را به همراه یک شکاف با پهنای باند x1 را همچنان بر روی این برد به کار گرفته است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

یکی از بخش‌های مهم برای رندرکاران، بحث امکانات ذخیره سازی است. این مادربرد مجهز به 4 درگاه M.2 از نوع PCIe Gen.4 x4 است که همگی مجهز به سینک خنک کننده هستند. سه درگاه M.2 متصل به چیپست این مادربرد، امکان RAID 0 را نیز دارند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

از نظر نورپردازی، شرکت ایسوس 3 خروجی 3 پین ARGB نسل دومی، و یک خروجی 4 پین RGB را برای این مادربرد در نظر گرفته است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

هر اسلات رم DDR5 این مادربرد قادر به پشتیبانی از ماژول‌های 32 گیگابایتی DDR5 است که با پشتیبانی کامل از پروفایل نسل سوم XMP رمهای DDR5 تمی‌تواند رمهای شما را تا فرکانس بالای 6400Mhz اجرا کند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

ایسوس برای اولین بار همراه با مادربرد‌های Z690 که به رمهای DDR5 مجهز هستند، فن آوری مخصوصی را تحت عنوان AEMP عرضه می‌کند. این فن آوری با تشخیص مدار تغذیه روی رمهای DDR5، به صورت اتوماتیک بهترین تنظیمات از نظر فرکانس، تایمینگ، و پروفایل ولتاژی مناسب را برای رمهای شما تنظیم می‌کند تا بتوانید بدون دردسر از حداکثر توانمندی رمهای DDR5 خود بهره ببرید.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

یکی از بخش‌های مهم مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس، بخش VRM آن است. جایی که شما با یک جفت ورودی 8 پین برق پردازنده، 600 وات را در اختیار این مدار تغذیه قرار می‌دهید. ایسوس با استفاده از کانکتور تقویت شده PRO COOL II، ضمن استحکام بخشی به این کانکتور، از اتصال کامل پین‌های کابل برق پاور به این بخش اطمینان حاصل می‌کند. ایسوس همچنین با استفاده از 16 ماسفت مجتمع 70 آمپری، که همزمان شامل ماسفت‌های Low-side و High-Side درون یک پکیج هستند، از مداری قدرتمند برای ثبات و رگلاتوری مناسب پردازنده‌های نسل 12 اینتل، استفاده کرده است. چوک‌های آلیاژ آلومینویمی‌و خازن‌های 10K از دیگر کامپوننت‌های مهم این بخش به شمار می‌روند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس مجهز به اتصال بی سیم Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.2 است. این نوع Wi-Fi از ارتباط 6 گیگاهرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. نسخه 5 بلوتوث نیز نسبت به نسل‌های پیشین خود، 4 برابر رنج وسیعتری را پشتیبانی ‌می‌کند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

بخش صدای مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس نیز از چیپ جدید و ارتقا یافته ALC 4080 شرکت Realtek در کنار DAC قدرتمند Savitech SV3H712 بهره می‌برد. این ترکیب در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین بخش‌های صوتی در این رنج قیمتی را تشکیل می‌دهند.

جعبه و وسایل همراه:

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

جعبه مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس تم زیبای همیشگی ROG قرمز و مشکی ایسوس را دارد. مهمترین ویژگی‌های نوشته شده بر روی جعبه پشتیبانی از نسل 12 اینتل، ویندوز 11، نورپردازی Aura Sync، ارتباط سریع PCIe Gen.5، رمهای DDR5 و کارت شبکه Wi-Fi 6E است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در پشت جعبه، امکانات مادربرد، شامل اتصالات پنل پشتی، تعداد و نوع درگاه‌ها به تفصیل توضیح داده شده است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

اگر چه مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس در کلاس ROG، یک مادربرد میان رده است، اما وسایل همراه کمابیش مطلوبی دارد.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

اقلام داخل جعبه شامل:

  • دی وی دی نصب
  • چهار عدد کابل ساتا
  • آنتن بلوتوث و Wi-Fi
  • یک جاسوییچی ROG
  • دفترچه راهنما و بروشور نصب
  • یک برگه استیکر مخصوص ROG
  • یک عدد بست چسبی کابل ROG (چسبیده به چیپست مادربرد)

می‌شود. البته به شخصه حاضر بودم اون جاسوییچی، دی وی دی درایور، بست چسبی و یک برگ استیکر رو به خود ایسوس پس بدم به جاش یک کابل اکستنشن RGB و یک کابل اکستنشن ARGB ازشون بگیرم. این دو تا کابل  بیش از اون اقلام به کار کاربر می‌آید.

طراحی و امکانات سخت افزاری:

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI ایسوس از نظر طراحی ظاهری فوق العاده زیباست. بخش اعظم مادربرد در قسمت فوقانی را سینک‌های بزرگ VRM تشکیل می‌دهد، و در قسمت پایین هم سینک‌های بزرگ خنک کننده SSD‌های M.2. ایسوس یک بست سفید رنگ چسبی با نوشته GAMERS برای مرتب کردن کابل‌ها بر روی چیپست چسبانده است که مسلما به دلیل زیبایی خاصی که دارد، در 99.9% موارد از طرف کاربران برای مدیریت کابل کشی استفاده نخواهد شد و صرفا برای دکور مادربرد است. اگر در آینده برای ارتقا قصد فروش مادربرد را دارید، پیشنهاد می‌کنم پس از نصب اولیه و عکاسی از سیستم خود، این بست چسبی را درون جعبه مادربرد نگهداری کنید تا همینطور نو و زیبا بماند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در کل لاین آپ Z690 ایسوس، هیچ گارد I/O پنلی به زیبایی گارد I/O پنل مادربرد Z690-F نیست. از این نظر واقعا طراحی این بخش با استفاده از یک قاب شیشه ای تابلو مانند، بسیار خاص است و نمای کلی مادربرد را از این رو به آن رو کرده است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

نمای پشتی مادربرد به غیر از نقش و نگاری که ایسوس بر روی آن طراحی کرده، مطلب خاصی ندارد.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در بخش فوقانی، از چپ به راست، مهمترین بخش‌ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل دو سوکت 8 پین برق است که مجموع 600 وات را برای تغذیه پردازنده فراهم می‌کند. در کنار این دو سوکت یک هدر 4 پین فن قرار دارد.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در سمت راست تصویر، از بالا یک هدر 4 پین فن PWM مخصوص CPU FAN، یک جامپر برای Over-Volt کردن پردازنده به هنگام اورکلاک است، سپس اتصالات سفید رنگ نورپردازی شامل یک خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB ‌دیده می‌شود.

در لبه پایینی از سمت راست، به کمک 4 چراغ LED بخش Q_Code، در صورتی که به هنگام بوت، مادربرد در هر بخشی شامل پردازنده، رم، کارت گرافیک، و یا درایو بوت مشکلی داشته باشد و نتواند آن را حل کند، چراغ مخصوص آن بخش مشکل زا به صورت ثابت روشن می‌ماند، در غیر این صورت، این بخش به شکل یک چراغ راهنمایی، صرفا Pass شدن و عبور موفقیت آمیز مادربرد را از هر کدام از این بخش‌ها به نمایش می‌گذارد.

سپس سوکت 24 پین مادربرد، یک درگاه اتصال USB 3.2 Gen.2 x2 Type C و یک درگاه اتصال USB 3.0 برای فرانت پنل کیس قرار دارد. این مادربرد مجهز به 4 اسلات رم DDR5 از نوع تقویت شده است که از فرکانس کاری بالای 6400 مگاهرتز و حجم 128 گیگابایت (4 ماژول 32 گیگابایتی) را پشتیبانی ‌می‌کند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

دکمه Q-Release ابتکار جدید ایسوس برای رهایی از مشکل آزاد سازی قفل اسلات کارت گرافیک در نسل جدید Z690 است. کارت‌های گرافیک امروزی به لطف بک پلیت‌های بسیار ضخیم و درشتی که دارند، با وجود سینک‌های فراوان در بالا و پایین اسلات گرافیک مادربرد، پس از نصب گیر می‌کنند و دیگر انگشت نمی‌تواند به راحتی به ضامن اسلات گرافیک برسد. بنابراین در چنین شرایطی ناچار هستید یک پیچ گوشتی دراز را راهی سطح مادربرد کنید که در رفتن آن پیچ گوشتی می‌تواند به مادربرد آسیب برساند. ایسوس برای خلاص شدن از این وضعیت، دکمه Q-Release را ابداع کرده است که با اتصال تسمه ای فلزی به ضامن اسلات گرافیک، می‌تواند به راحتی آن را آزاد کند.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

تعداد 6 عدد درگاه SATA III نیز در لبه ی سمت راست مادربرد به چشم ‌می‌خورد که برای مدریت کابل کشی راحت تر با زاویه 90 درجه طراحی شده اند. در سمت چپ آنها یک هدر‌ PWM فن دیگر قرار دارد.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

در لبه پایینی مادربرد کلکسیونی از انواع اتصالات حضور دارند که از سمت راست، اتصالات فرانت پنل کیس، دو عدد هدر 4 پین فن PWM، هدر مخصوص TPM، هدر سنسور دما، یک جفت درگاه USB 2.0 برای فرانت پنل، هدر اتصال تاندربولت، و مجددا اتصالات نورپردازی شامل یک جفت خروجی 3 پین ARGB در این بخش قرار دارند. در انتهای لبه پایین سمت چپ نیز اتصال Audio فرانت پنل کیس در نزدیکی چیپ صدا قرار دارد. در بخش صوتی شاهد حضور چیپ پر قدرت Realtek ALC4080 هستیم که ایسوس از آن در ترکیب با دک Savitech SV3H712 بهره گرفته است. ایزولاسیون کامل بخش ضدا و استفاده از خازن‌های کلاس صوتی چمیکون ژاپنی از دیگر خصوصیات این بخش به شمار می‌رود.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

از نظر کولینگ، ایسوس مجموع 8 خروجی PWM را به شرح فوق برای این مادربرد در نظر گرفته است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

پنل پشتی مادربرد از نوع ثابت است و اتصالات آن شامل پنج خروجی جک صوتی و یک درگاه خروجی صدای اپتیکال، درگاه 2.5 گیگابیتی LAN، تعداد یک عدد USB 3.2 Gen.2 x2 نوع C، سه عدد USB 3.2 Gen.2 از نوع A و C، همچنین چهار عدد USB 3، یک درگاه DP 1.4 و یک درگاه HDMI 2.1، برای خروجی تصویری گرافیک مجتمع، دکمه Clear CMOS، بایوس فلش بک و یک جفت درگاه USB 2.0 نیز در نظر گرفته شده است. دو اتصال طلایی رنگ هم برای اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس Wi-Fi6E و بلوتوث نسخه 5 قرار داده شده است.

بررسی مادربرد ایسوس ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI

بخش VRM مادربرد ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI از جمله قدرتمند ترین بخش‌های آن است که در ترکیب با پردازنده‌ها قدرت و توانایی خود را نشان می‌دهد. انشاالله پس از بررسی، در مورد این بخش توضیح بیشتری خواهیم داد.

در این قسمت به بررسی اجمالی این مادربرد پرداختیم، در بخش دوم تست با پردازنده و همچنین امکانات دیگر را خواهیم پرداخت که در ظرف روزهای آینده در ادامه همین مقاله منتشر خواهیم کرد.

امتیاز: 4.5 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

20 دیدگاه

  1. Avatar حسام گفت:

    سلام درباره سری E این مادربرد درسته که بک پلیت نداره؟
    مشکلی ایجاد میشه؟

  2. Avatar علیرضا گفت:

    بررسی غیر اجمالی چی شد پس؟ چشممون خشک شد بسکه رفرش کردیم

    • Avatar آرمین گفت:

      والا همه منتظر ورود پردازنده های نسل 12 و رمهای DDR5 هستیم.

      • Avatar علیرضا گفت:

        این رم های ddr5 اصلا وجود خارجی دارن؟ ظاهرا چیزی که من میبینم نه در ایران و نه در هیچ جای دیگه به جز سایت های سخت افزار و یوتوبر ها کسی به ddr5 دسترسی نداره
        مشخصه کی میاد؟

        • Avatar Anti AMD گفت:

          هر وقت 12th Gen اومد، ولی موقع خوبی برای خریدش نیست قیمت بالا + تاخیر خیلی بالا – هنوز به بلوغ DDR4 نرسیدن دیگه

        • Avatar آرمین گفت:

          واقعیتش من خودم جای سازندگان مادربرد بودم اکثر مادربرد های Z690 رو با DDR4 میدادم بیرون. ولی به هر جهت. رمهای DDR5 هست تو بازار جهانی ولی خیلی گرونه و تعداد محدود. هنوز نتونستن شرکت ها برای ایران وارد کنند. امیدواریم موجود بشن به زودی و البته نه به قیمت 15 تا 20 میلیون!

  3. Avatar Anti AMD گفت:

    Z690-E رو بررسی کنین لطفا

  4. Avatar قادری گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    جناب اقای ارمین بررسی بسیار مطلوب مناسبی را تهیه کردین تشکر میکنم و سوالاتی دارم که ممنون میشم پاسخ بدین
    سوراخ نصب کولر پردازنده غیر معمول هست و در عکسها بنظر میاد دو سوراخ کنار هم باشن و هرگز چنین شکلی ندیدم ایا ایسوس این فرم سوراخ رو واسه قابلیت نصب کولرهای نسل قبلی فراهم کرده یا نه با کولرهای سوکت های نسل ده و یازده سازگار نیستن و صرفا با کولرهای پردازنده خاص الدرلیک سازگارن و این فرم دو سوراخی بودن مال همین نسل دوازده هست فقط؟
    با توجه به افزایش مصرف برق شدید نسل دوازده و دو سوکتی شدن برق پردازنده ایا کابل برق هشت پین مربوط به کارت گرافیک را میشه وصل کرد برای سوکت هشت پین پردازنده چون پاورهای فعلی فقط یک کابل برق مخصوص برق پردازنده دارن که همون دوتا چهار پین بودن و هستن ایا با هم سازگارن؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز

      بله ایسوس برای سازگاری مادربرد های LGA 1700 خودش اومده سوراخ های مخصوص کولر روی مادربرد رو گشاد تر گرفته تا بشه کولر های سوکت 1151/LGA1200 رو هم روی این مادربرد ها نصب کرد. تا اینجای کار اوکی، اما، تغییرات سوکت LGA1700 فقط به جابه جایی سوراخ مربوط نیست بلکه اینتل ارتفاع پردازنده رو هم کاهش داده، از این نظر، ممکنه شما بتونید در ظاهر کولر نسل قبل رو روی مادربرد های LGA1700 نصب کنید، اما، ممکنه در بعضی مدلها فشار کافی از طرف بلاک کولر روی پردازنده نیاد و داغ کنه. بنابراین علیرغم ابتکار ایسوس در سازگاری سوراخ های مادربرد هاش با کولر های نسل قبل، به طور جدی توصیه میشه حتما از کولری استفاده کرد که سیستم بست کولرش منحصرا برای LGA1700 باشه. پس اگر کولر نسل قبل دارید، به سازنده مراجعه کنید تا کیت مخصوص نصب LGA1700 بهتون بدن، یا اینکه کولر رو باید ارتقا بدین مدلی تهیه کنید که کیت نصب LGA1700 داشته باشه.

      در مورد پاور، این هم چاره ای نیست به غیر از اینکه پاوری تهیه کنید که حتما 2 تا کابل برق 4+4 پین پردازنده داشته باشه. اصلا دیگه پاوری که فقط یه کابل برق داشته باشه هیچ ارزشی نداره و تقریبا تمام پاور های روز دنیا، همه با 2 کابل برق EPS تولید میشن. در مورد جاگذاری کابل برق PCIe گرافیک به جای کابل برق EPS هم بهتون بگم نمیشه چون شکل سوراخ هاشون ناسازگار هستند. شما یا باید مبدل بزنید برق8 پین PCIe رو به 8 پین EPS تبدیل کنه که اصلا و ابدا” پیشنهاد نمیشه. یا اینکه پاور جدید تهیه کنید که صد در صد توصیه میشه.

      من تو متن بررسی گفتم، این نسل جدید نقطه عطف در دنیای کامپیوتر محسوب میشه، شما برای تهیه این نسل، نه تنها باید مادربرد و پردازنده بخرید، بلکه رم DDR5 و کولر جدید هم باید تهیه کنید. اگر پاورتون هم 2 تا EPS نداره، پس باید پاور جدید هم تهیه کنید. پاور جدید هم که تهیه می کنید حتما چک کنید ریل 5V اون حداقل 25 آمپر خروجی داشته باشه. این موضوع برای ثبات رمهای DDR5 واجبه.
      به قول گفتنی، هر که طاووس خواهد، جور هزینه رفت و آمد به هندوستان کشد.

  5. Avatar AladarGTXTi گفت:

    من تو فکر Core i3 هستم بیاد سیستم رو ارتقا بدیم.

  6. Avatar مجتبی گفت:

    سلام. با قیمت های فضایی من همون نسل 9 خودم رو دو دستی میچسبم. همون سوکت 1151 و رم DDR4 فعلا کار منو راه میندازه تا بعدا ببینم چی میشه !

    • Avatar یه نفرررررره گفت:

      ***
      دقیقا… منم نسل 9 دارم فوووقش اینه دوسال بعد بجای اینکه روی الترا بازی کنم روی های بازی میکنم والا نمیمیرم که ، البته برا من مهم داستان بازیه ن خیلی گرافیکش.
      ***

      • Avatar Anti AMD گفت:

        نسل ۹ مخصوصا 9900K عالیه تا چند سالی هم راحت جواب میده، من که بخاطر کیسم از پس خنک کردن اینا برنمیام :دی

  7. Avatar Farshid گفت:

    واقعا از این برند راضی هستم ۱۱ سال برای سیستم خودم و ۵ سال برای سیستم شرکتی که کار میکنم هم مادربورد هم گرافیک ایسوس خریدم به شدت راضی هستم از کیفیت بالاشون

  8. Avatar Seyed گفت:

    عالی

    ماکه چشم انتظار میانرده ها هستیم / b660 / 12400f ترکیب سمی گیمینگ

    یه سوال گرافیک های نسل یعد مگه چه مقدار نیاز به سرعت انقال دارن که pci 4.0 جوابگو نیس
    فک کنم حداقل ۳سالی pci 5.0 تبلیغاتیه

    • Avatar آرمین گفت:

      خود PCIe Gen.4 هم هنوز تبلیغاته و به غیر از 3090 و 3080Ti، مابقیه گرافیک ها بهش نیازی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.