بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING به همراه پردازنده Ryzen 3900XT

ماه‌ها از عرضه جهانی چیپست X570 و پردازنده‌های بسیار موفق سری 3000 رایزن می‌گذرد و ما در ایران هنوز تعداد بسیار کمی از آنها را در لابراتوار بررسی کرده‌ایم. به دلایل گوناگون از جمله وضعیت نامناسب اقتصادی و محدودیت‌های مختلف، شرکت‌ها به صورت بسیار محدود این قطعات را برای بررسی در اختیار رسانه­‌های داخلی قرار داده‌اند و از این جهت کمبود تست‌ها و بررسی‌های داخلی همچنان احساس می‌شود.

در این بین شرکت AMD پس از X570 یک چیپست دیگر به نام B550 را نیز وارد بازارهای جهانی کرد که از برخی جهات امکانات به نسبت کمتری نسبت X570 دارد. در آخرین تحول نیز، AMD سه پردازنده جدید 3800XT، 3600XT و 3900XT را روانه بازار کرد که هم اینک در بازار آشفته ایران نیز موجود هستند. مقاله امروز ما در ارتباط با پرچمدار این پردازنده‌های Matisse Refresh به همراه یک مادربرد بسیار جذاب مجهز به چیپست جدید و اقتصادی B550 است. با شما دوستان هستیم با بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING به همراه پردازنده Ryzen 3900XT که شرکت محترم ایسوس در اختیار ما قرار دادند. پس از مقدمه‌­ای کوتاه در ارتباط با چیپست B550، به سرعت به سراغ جعبه گشایی و مشخصات مادربرد می‌رویم.

پردازنده‌های Matisse Refresh

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

مهمترین موضوع در ارتباط با پردازنده‌های جدید رایزن با پسوند XT افزایش فرکانس آنها نسبت به مدل بدون X است. البته این تنها فرق مثبت آنهاست. برای مثال، پردازنده 3900XT حدود 100 مگاهرتز فرکانس بالاتری نسبت به 3900X دارد اما در عوض، 50 دلار گرانتر است، و بدتر از همه اینکه به همراه آن هیچ کولری عرضه نمی‌شود. در حقیقت شما خود باید نسبت به تهیه کولر اقدام کنید.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

تصویری از جعبه بدون کولر پردازنده خوش ساخت 3900XT که در بررسی امروز همراه ماست.

چیپست B550

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

چیپست B550 از بعضی جهات تفاوت عمده با X570 دارد. اول اینکه رابط بین پردازنده و چیپست از نوع PCI Gen.3 X4 است. این بدان معناست که اسلات‌های PCIe منشعب از چیپست B550 همه PCIe Gen.3 هستند و این چیپست در مجموع از تعداد کمتری از Lane‌های ارتباطی و اتصالات بهره می‌برد. نکته مثبت این موضوع این است که باعث کاهش مصرف چیپست به 5 وات و در نتیجه باعث کاهش دمای کاری آن می‌شود و به همین دلیل، برخلاف X570، دیگر بر روی چیپ B550 خبری از فن و کولینگ فعال نیست.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

اما دوستاران PCIe Gen.4 نگران نباشند، همچنان شکاف اول PCIe کارت گرافیک به همراه یک درگاه M.2 منشعب از Lane‌های PCIe Gen.4 پردازنده است، بنابراین امکان استفاده از PCIe Gen.4 برای خریداران میسر است. در مورد اورکلاک نگران نباشید، B550 همچنان از قابلیت اورکلاکینگ بالایی برخوردار است.

معرفی محصول

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

شرکت Asus تعداد 13 مادربرد مجهز به چیپ B550 را وارد بازار کرده است. لیست مشخصات آنها را می‌توانید در این بخش دانلود کنید. اکثر این مادربرد‌ها به اتصال 2.5 گیگابیتی LAN و WIFI پیشرفته اینتل مجهز هستند. ایسوس از نظر نورپردازی برای سری B550 سنگ تمام گذاشته است و همچنین برای مادربرد‌های بالا دستی اکثرا از ویژگی‌هایی استفاده کرده که برای مادربرد‌های X570 بهره برده است. از جمله ویژگی‌های جدید برخی مادربرد‌های B550 ایسوس، سیستم Noise Cancelling پیشرفته با هوش مصنوعی است که می‌توان صدای شما را از محیط تفکیک کرده و به صورت واضح تری در استریم‌ها پخش کند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

و اما مادربرد موضوع بررسی ما، Asus ROG Strix B550-E Gaming پرچمدار مادربرد‌های B550 ایسوس است. هرچند این مادربرد در خانواده Strix قرار دارد، اما بواقع می‌توان آن را همرده Maximus‌ها قرار داد. این مادربرد یک محصول رده بالاست و اگرچه B550 اقتصادی است، اما B550 Strix E Gaming یک مادربرد 280 دلاری است که حتی از برخی مادربرد‌های X570 هم گرانتر است، و این به دلیل ویژگی‌ها، امکانات و خصوصیات پیشرفته ای است که شرکت ایسوس برای این مادربرد در نظر گرفته است.

نمای بیرونی و بسته بندی

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

جعبه مادربرد B550 Strix E Gaming به مانند دیگر برادران ROG، قرمز و مشکی و همچنین سنگین وزن است. در مورد اطلاعات روی جعبه می‌توان به پشتیبانی از SLI و Crossfire، پشتیبانی از فن آوری Aura Sync اشاره کرد. در پشت جعبه، به امکاناتی ویژه ای نظیر کارت شبکه وایرلس Wi-Fi 6 اینتل و لن 2.5 گیگابیتی اینتل اشاره شده است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

اقلام داخل جعبه شامل DVD درایور‌ها، 4 عدد کابل SATA 6G، دفترچه راهنما، برچسب‌های تبلیغاتی ROG سایز A5، جا سویچی ROG، یک کابل افزاینده طول ARGB، یک عدد کابل افزاینده طول RGB، آنتن وایرلس Intel AC، و یک مبدل USB Type C به جک 3.5 می‌باشد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

هدست‌های جدید گیمینگ مانند Asus ROG Delta RGB اغلب از رابط USB Type C بهره می‌برند و به راحتی می‌توان آنها را به اتصال Type C مادربرد متصل کرد. اما همه ی هدست‌ها مجهز به USB Type C نیستند، و خیلی از آنها همچنان از جک 3.5 میلیمتری استفاده می‌کنند. ایسوس با عرضه این کابل امکان اتصال هدست‌های مجهز به جک 3.5 میلیمتری را به درگاه USB Type C فراهم کرده است. این درگاه پشت مادربرد به چیپ صوتی SupremeFX S1220A متصل است که به طور اتوماتیک نوع دستگاه متصل شده را سنجیده، میزان ایمپدانس آن را شناخته و متناسب با آن خروجی صدایی شفاف و قدرتمند را با فیلتراسیون ضد نویز بسیار بالا و با کیفیت ارائه می‌کند.

طراحی و امکانات سخت افزاری

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming در ابعاد ATX ساخته شده است و سازگاری حداکثری با انواع کیس‌ها دارد. سراسر مادربرد از کامپوننت‌ها و بخش‌های مختلف پوشیده شده است. تخته مدار شش لایه ای این مادربرد ضمن استحکام بالا، پشتیبانی از PCIe Gen.4 را به همراه دارد. از نظر طراحی یونیفرمیتی خاصی در برد مشاهده می‌شود و حالت‌هاشور خورده آن دلپذیر است. صد البته ایسوس مادربرد‌های زیباتر از این هم طراحی کرده است اما من حیث المجموع، با یک مادربرد دوست داشتنی از ایسوس طرف هستیم که پتانسیل­های بسیار زیادی دارد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در پشت مادربرد خبر خاصی نیست جز زمینه ای زیبا از طراحی ROG.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در بخش فوقانی، از چپ به راست، مهمترین بخش‌ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل یک سوکت 8 پین و یک سوکت 4 پین می‌شود که هر دو از فن آوری Pro-Cool استفاده می‌کنند. این ورودی‌ها برای ثبات و بهره بردازی از حداکثر توان پردازنده‌های سری 3000 رایزن بهینه شده­اند.

در بخش فوقانی سه عدد هدر 4 پین فن PWM نیز به رنگ مشکی حضور دارند. دو عدد از آنها CPU FAN و CPT OPT هستند مخصوص اتصال فن‌های ایرکولر یا فنهای رادیاتور، و یک عدد، مخصوص اتصال پمپ واترکولر است. یک خروجی RGB 5050 نیز در بخش فوقانی حضور دارد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در لبه ی فوقانی مادربرد، چراغ‌های کنترل وضعیت Q-LED قرار دارد که وضعیت بخش‌های مختلف مادربرد مانند درایو‌های بوت، پردازنده، کارت گرافیک، و رم را چک می‌کند، سپس یک خروجی سه پین سفید رنگ ARGB نسل دومی که از اتصال 500 LED دیجیتالی پشتیبانی مکند در بخش بالای سوکت 24 پین مادربرد قرار دارد. یک خروجی USB 3.0 و یک خروجی USB 3.2 Gen.2 فرانت پنل کیس در زیر سوکت 24 پین قرار دارند. این مادربرد مجهز به 4 اسلات رم DDR4 است که از فرکانس کاری بالای 4600 مگاهرتز و حجم 128 گیگابایت (چهار ماژول 32 گیگابایتی) را پشتیبانی می‌کند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در لبه پایین سمت چپ تعداد 6 درگاه ساتا قرار دارد. در لبه پایین مادربرد مجموعه ای از اتصالات حضور دارند، از چپ به راست بخش اتصالات فرانت پنل کیس، هدر Clear_CMOS، دو عدد اتصال USB 2.0 فرانت پنل، هدر مخصوص سنسور دماسنج (ترمیستور) دو عدد هدر 4 پین PWM فن،  اتصال نورپردازی RGB و ARGB، دیباگر نمایش دهنده وضعیت مادربرد، و در آخر اتصال HD Audio فرانت پنل کیس قرار دارد.

در مورد اتصالات PCI، دو اتصال PCIE X1 داریم که مابین دو اسلاتهای گرافیک قرار دارند. در مجموع سه اسلات PCIE X16 داریم که دو عدد بالایی منشعب از پردازنده است و پهنای باند PCIe Gen.4 X16 دارند. این مادربرد از SLI پشتیبانی می‌کند و این دو اسلات در صورت اشغال دو کارت گرافیک به صورت X8-X8 نسل Gen.4 PCIe کار می‌کنند. هر دو مجهز به گارد Safe Slot هستند. این فن آوری با استحکام بخشی به پایه اسلات گرافیک، دوام و عمر آن را افزایش ‌می‌دهد و در عین حال، از مادربرد و کارت گرافیک در درازمدت، بخصوص در صورت استفاده از کارت گرافیک‌های سنگین، محافظت خواهد کرد.

در صورتی که بخواهید از Add in Card‌هایی مانند Asus Hyper M.2 X16 استفاده کنید، اگر همراه با 4 اس اس دی NVMe باشد، باید این کارت را در اسلات اول گرافیک PCIe 4.0 x16_1 استفاده کنید و سپس کارت گرافیک را در اسلات دوم PCIe 4.0 x16_2 به کار بگیرید که البته پهنای باند آن به PCIe Gen.4 X4 کاهش پیدا خواهد کرد. در صورتی که آن کارت را با 2 اس اس دی NVMe استفاده کنید، بهتر است Asus Hyper M.2 X16 را در اسلات دوم PCIe 4.0 x16_2 نصب کنید و گرافیک را در اسلات اول. در صورتی که فقط یک اس اس دی NVMe مثل PLEXTOR PX-512M9PeY که به صورت Add In Card می‌باشد داشته باشید، می بایستی از اسلات پایینی PCIE که منشعب از چیپست است و پهنای باند آن PCIe Gen.3 X4 است استفاده کنید.

این مادربرد مجهز به دو درگاه M.2 است که هر دو مجهز به سینک خنک کننده با پد مخصوص هستند. فقط درگاه فوقانی M.2_1 که نزدیک پردازنده است، از PCIe Gen.4 X4 استفاده می‌کند. درگاه دوم M.2_2 که زیر چیپست قرار دارد، از PCIe Gen.3 X4 استفاده می‌کند و در صورت استفاده از این درگاه، دو درگاه SATA5 و SATA6 قطع یا Disable می شوند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

ایسوس در بخش صوتی از مبدل صوتی SupremeFX S1220A استفاده کرده است. هرچند این چیپ صدا بسیار قدرتمند است، اما اگر مدل S1220 بود ما راضی تر می شدیم. به هر صورت همین کارت صدا از پس وظایفش به خوبی بر می آید. آمپلیفایر‌های دوگانه برای خروجی‌های جلو و عقب کیس در کنار خازن‌های نیچیکون ژاپنی و استفاده از لایه‌های مجزا برای کانال‌های صدای چپ و راست از دیگر ویژگی‌های بخش صوتی مادربرد به شمار می رود.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

پنل پشتی مادربرد از نوع ثابت است و شامل خروجی‌های صوتی 7.1 کاناله، یک اتصال USB 2.0 Type C برای اتصال هدست، دو درگاه اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس Wi-Fi 6 AX200 اینتل، و Bluetooth 5.1، چهار درگاه USB 3.2 Gen 2 که یک پورت آن Type C، است چهار درگاه USB 2.0، در کنار دکمه Flash Bios می‌شود. دو عدد خروجی تصویری HDMI و DP نیز در صورت استفاده از گرافیک مجتمع پردازنده‌های سری G3000 در این بخش قرار دارند. این مادربرد مجهز به یک درگاه LAN 2.5 گیگابیتی منشعب از چیپ Intel I225-V می‌باشد. نکته بسیار جالبی است که ایسوس این حجم از بهترین تجهیزات اینتل را بر روی یک مادربرد AMD به کار گرفته است تا محصولی قدرتمند و کاملی را ارائه کند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

تصویر فوق مربوط به بخش مدار تغذیه VRM پردازنده است. مدیریت اصلی مدار رگلاتوری تغذیه این مادربرد بر عهده چیپ کنترلر Digi+ ASP2006 ایسوس است. مهندسان طراح مدار تغذیه ایسوس این کنترلر 1+7 فازی را در ترکیب دو ردیف ماسفت دیجیتال به صورت 2+14 Teamed-Phase استفاده کرده اند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

تعداد 14 عدد ماسفت تجمیعی MPS MP86992 که هر کدام تا 70 آمپر توان دارند، V-Core پردازنده را تغذیه می‌کنند. چنین مداری قدرتی معادل 980 آمپر را برای تغذیه پردازنده فراهم می‌کند. همچنین 2 ماسفت تجمیعی دیگر هم از همین مدل MPS MP86992 تغذیه بخش Soc پردازنده را تا توان 140 آمپر بر عهده دارند. اگرچه چیپست B550 یک چیپست میان رده است اما ایسوس با عرضه چنین مدار تغذیه قدرتمندی بر روی این مادربرد، توان بسیار بالایی را برای رام کردن پرچمداران سری 3000 رایزن در نظر گرفته است.

معرفی سیستم تست

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
قطعهمشخصات
پردازنده AMD Ryzen 3900XTموضوع بررسی
مادربردAsus ROG Strix B550-E Gamingموضوع بررسی
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی: (CPUID)

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

پردازنده 3900XT از حداکثر فرکانس کاری 4.7 گیگاهرتز (برای خنک ترین هسته) در حالت پیش فرض استفاده می‌کند و ما به راحتی در حالت پیش فرض به این فرکانس دست یافتیم. تست بنچ مارک CPUz را در مقایسه با 9900K در تصویر مشاهده می‌کنید که تقریبا می‌توان گفت، در زمینه قدرت تک هسته بسیار نزدیک به هم و در زمینه قدرت پردازش موازی، پردازنده 3900XT تقریبا 52% قوی تر از 9900K در حالت پیش فرض است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

ما یک مرتبه کلیه تست‌های بررسی را به صورت پیش فرض بدون اعمال تغییرات انجام دادیم. از لحاظ دمای پردازنده، 38 درجه در حالت پیش فرض و بیکاری ثبت شد. همچنین تحت لود صد در صد نیز، دمای 76 درجه برای گرمترین هسته، ثبت گردید. دمای 76 درجه تحت لود در حالت پیش فرض برای 3900XT فوق العاده است، و مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming به خوبی توانست با تغذیه مطلوب 3900XT دمای آن را در حد خیلی خوب نگه دارد.

در مورد اورکلاک، همانطور که اطلاع دارید، به مانند دیگر رایزن‌ها، نمی‌توان تمام هسته‌های پردازنده رایزن را بر روی حداکثر فرکانس پیش فرض یعنی 4.7 گیگاهرتز تنظیم کرد. برای افزایش عملکرد، 2 راه حل پیش روست، یکی اینکه فرکانس تک هسته را به بیش از 4.7 گیگاهرتز افزایش داد، که این شیوه بیشتر به درد حالت گیمینگ می‌خورد. از آنجایی که این پردازنده بیشتر برای پردازش موازی استفاده می‌شود، افزایش فرکانس تک هسته، کارایی لازم را در پردازش موازی ندارد. بنابراین این شیوه از افزایش فرکانس مطلوب ما نیست.

راه حل دوم برای افزایش عملکرد 3900XT، افزایش عمومی فرکانس تمام هسته‌هاست. از این جهت می‌توان توان کلی پردازنده را در پردازش موازی افزایش داد. ما برای اورکلاک، یا بهتر است بگوییم برای بهینه سازی عملکرد، همین راه دوم را انتخاب کرده‌ایم. تنها نکته منفی این شیوه افزایش فرکانس عمومی، کاهش توان تک هسته به نسبت حالت پیش فرض است. بنابراین در برخی تست‌ها، امتیاز تک هسته در حالت اورکلاک کاهش پیدا کرده است و این موضوع طبیعی است.

برای 3900XT در حالت پیش فرض می‌توان تمام هسته‌ها را بر روی فرکانس 4.1 گیگاهرتز تنظیم کرد که ما این میزان فرکانس را برای تمام هسته‌ها به 4.45 گیگاهرتز افزایش دادیم. این افزایش 0.35 گیگاهرتزی توانایی پردازنده را در بعضی تست‌ها تا نزدیکی 6 درصد هم افزایش داد. پس از این کار تمام تست‌ها را مجدد تکرار کردیم و به ثبت امتیازها پرداختیم.

دمای پردازنده اورکلاک شده در حالت بیکاری 46 درجه و تحت لود 94 درجه ثبت گردید که قابل قبول است. برای VRM هم، طبق خوانش سنسور مادربرد، حداکثر دمای VRM برای مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming برابر 56 درجه ثبت شد که فوق العاده است. حال به سراغ تست‌ها می‌رویم.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

تست 3D Mark با تمام طرفداری‌هاش از پردازنده‌های Intel، نتوانست در برابر 3900XT مقاومت کند و در حالت اورکلاک صدر جدول از آن این مادربرد و پردازنده شد. این تست یکی از معیار‌های مهم برای پردازنده‌ها در حالت گیمینگ است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

از نظر پهنای باند حافظه نیز، 3900XT به همراه این مادربرد، جایگاه بسیار مطلوبی را در تست AIDA64 از آن خود کردند. لازم به ذکر است این امتیاز نتیجه اورکلاک رمها تا 4133 مگاهرتز بدست آمده است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

اگر AMD بتواند روزی جایگاه خود را در زمینه تاخیر رم بهبود بخشد، مطمئنا آن روز، عید است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

این هم تست Passmark و توانایی بالای 3900XT و اشغال صدر جدول Mainstream‌ها توسط این باندل فوق العاده ارزشمند و دیگر هیچ.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

این هم تست دیگری از محصولات Future Mark، مطمئن هستم اگر تست عادلانه تری بود، صدر جدول می بایستی از آن 3900XT می شد. اما همین حد هم بسیار قابل توجه است.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

پیش از تولد Ryzen، خاطرم هست که بهترین امتیازات SATA از آن کنترلر‌های چیپست‌های اینتل بود. اما حالا، بهترین مادربرد‌ها که بیشترین امتیازات سرعت درگاه ساتا را ثبت کرده اند، همه پلتفرم AMD هستند. اگرچه درگاه SATA قدیمی شده اما این موضوع فوق العاده است و برتری مطلق AMD را در زمینه درگاه‌های SATA نشان ‌می‌دهد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

این هم تست درگاه M.2، البته دوستان ما SSD از نوع PCIe Gen.4 نداشتیم و نتوانستیم درگاه M.2 PCIe Gen.4 مادربرد را تست کنیم، انشاالله در آینده نسبت به تهیه SSD از نوع PCIe Gen.4 اقدام خواهیم کرد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

این باندل فوق العاده 3900XT و مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming در تست بسیار خوب Geekbench 4 که قدرت پردازنده را نشان ‌می‌دهد در بالای جدول قرار گرفتند.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در تست گیمینگ تقریبا می‌توان گفت این پردازنده به پردازنده 9900K اینتل بسیار نزدیک شده است. اما همچنان پشت سر اینتل قرار دارد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

دو بنچمارک هم برای تست قدرت تبدیل‌های ویدیویی گرفتیم که مجددا در کلاس Mainstream صدر جدول از آن این مادربرد و 3900XT شد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

در کلیه تست‌های رندرینگ هم جایگاه بسیار خوبی نصیب پردازنده 3900XT و مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming شد. برای درک بهتر این امتیازات شما را به خواندن توضیحات هر برنامه در این مقاله دعوت می‌کنم.

نتیجه گیری

در ابتدای کار، وقتی 3900XT را برای تست مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming در اختیار ما قرار دادند، تصور کردم با یک مادربرد با چیپست X570 بهتر می‌توانستیم قدرت 3900XT را نمایش دهیم. اما پس از انجام تست‌ها، مبهوت توانایی مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming شدیم. بی شک ایسوس یکی از بهترین مدارهای VRM را برای این مادربرد ساخته است که چنین 3900XT را به خوبی در حالت پیش فرض و اورکلاک، تحت ثبات و کنترل کامل خود دارد. نقطعه قوت این مادربرد فقط به VRM محدود نمی‌شود، در بخش سنجش رم، ما به راحتی توانستیم رمهای فرکانس 3600 سیستم تست را تا فرکانس 4133 مگاهرتز به صورت صد در صد استیبل بدون افزایش ولتاژ اورکلاک کنیم.

عملکرد کلی مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming در کلیه زمینه‌ها ستودنی بود. در زمان‌هایی که اورکلاک درست نبود، مادربرد قفل نشد و به صورت اتوماتیک فلش بک زد. وجود دیباگر بر روی این مادربرد یک موهبت است. این نمایشگر در حالت عادی دمای پردازنده را نشان ‌می‌دهد. هر دو درگاه M.2 این مادربرد مجهز به سینک خنک کننده هستند و این تنها مادربرد B550 ایسوس کلاس استریکس است که توانایی پشتیبانی از SLI را نیز به خوبی دارد.

پنهان نمی‌کنم که خیلی دوست داشتم کارت صدای به کار رفته در این مادربرد S1220 باشد اما S1220A هم کارت صدای بسیار خوبی است که معمولا در مدل‌های میان رده رو به بالا استفاده می‌شود و توانایی به القوه خوبی دارد. ایسوس در این پلتفرم از فن آوری جدید Noise Cancelling منحصر به فردی استفاده کرده است که صدای کاربر را از طریق میکروفون به صورت هوشمندانه تقویت و صدای محیط و صدای کیبرد و کلیک موس را از ورود به پخش فیلتر می‌کند. جالب آنکه استفاده از این قابلیت هیچ فشاری را بر کارت گرافیک تحمیل نمی‌کند و تنها بخش بسیار کوچکی از پردازنده اشغال می‌شود تا هیچ اثری بر FPS گیمر نداشته باشد. ایسوس همچنین در بخش صوتی، با حذف Optical Out، یک درگاه USB 2.0 Type C مخصوص اتصال هدست را قرار داده، تا بتوان هم هدست‌های مجهز به درگاه Type C و هم با کمک مبدل همراه مادربرد، از هدست‌های متداول با جک 2.5 میلیمتری را به آن اتصال داد. این قابلیت خوبی است اما حذف درگاه Optical out شاید برای عده کمی از کاربران که با کابل اپتیکال بخش صدای کامپیوتر را به اسپیکر وصل می‌کنند، چندان جالب نباشد.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING

از دیگر امکانات مادربرد می‌توان به مجموع 6 هدر اتصال فن PWM/DC که یکی از آنها مخصوص Pump واتر کولر است و هر کدام به طور مستقل توانایی خروجی 1 آمپری را دارند، به همراه 2 خروجی نورپردازی RGB و 2 خروجی ARGB نسل دومی Aura Sync اشاره کرد. در زمینه شبکه هم استفاده از بلوتوث نسخه 5.1، به همراه کارت وایرلس Wi-Fi 6 اینتل و چیپ 2.5 گیگیابیتی اینتل از دیگر خصوصیات مهم این مادربرد است.

در زمینه قدرت و پرفورمنس، هم در حالت پیش فرض، و هم در حالت اورکلاک، کمال رضایت را از مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming داریم. عملکرد آن در طول تست‌ها بسیار با ثبات و بی نقص بود. این مادربرد، از نظر تعداد فن‌ها، درگاه‌ها، و همچنین قابلیت‌های PCIe Gen.4، چیزی کم و کسر ندارد و از نظر پرفورمنس حتی می‌تواند مادربرد‌های X570 را هم به چالش بکشد.

شاید تنها نکته انتقادی برای Asus ROG Strix B550-E Gaming قیمت 280 دلاری آن باشد که حتی از برخی مادربرد‌های X570 هم گرانتر است. اما با توجه به قدرت، ویژگی‌ها و توانایی‌های آن، چنین قیمتی منطقی به نظر می رسد. مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming در بازار ایران به زودی با ضمانت 3 ساله شرکت محترم ماتریکس عرضه خواهد شد. همچنین پردازنده 3900XT نیز با ضمانت 18 ماهه شرکت ماتریکس در بازار ایران موجود است.

در مجموع، با توجه به عملکرد کلی، جایگاه قیمتی، و توانایی‌های فنی مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming نشان منتخب سردبیر را به آن اعطا می‌کنیم.

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING
مزایا:
  • پشتیبانی از SLI
  • وسایل همراه کامل
  • VRM قدرتمند و خنک
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5.1
  • مجهز به دکمه Bios Flashback
  • مجهز به کارت شبکه 2.5 گیگابیتی اینتل
  • مجهز به نمایشگر دیباگر وضعیت مادربرد
  • مجهز به کارت شبکه بی سیم AC اینتل Wi-Fi 6
  • پشتیبانی از رم با فرکانس‌های بالای 4000 مگاهرتز
  • مناسب برای اورکلاک پردازنده‌های سری 3000 رایزن
  • مجهز به مجموع 4 خروجی نورپردازی RGB و ARGB
  • مجهز به فن آوری Ai Noise Cancelling Microphone
  • پشتیبانی خروجی نورپردازی ARGB از حداکثر 500 X LED
معایب:
  • حذف خروجی اپتیکال صوتی
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • بی شک مادربرد Asus ROG Strix B550-E Gaming یکی از بهترین انتخابها برای استفاده از پردازنده‌های سری 3000 رایزن است که در تمام زمینه‌ها عملکردی بسیار مطلوب و با ثبات دارد.  
9.1امتیاز9.7راندمان9امکانات10بایوس9.5اورکلاک و کولینگ8طراحی9.6نرم افزار8.9کیفیت ساخت8ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

75 دیدگاه

  1. Avatar رضا قیدی گفت:

    سلام روزتون بخیر.
    پردازنده ی amd ryzen 7 5800x رو هم این مادربرد پشتیبانی میکنه؟؟

  2. Avatar محمد گفت:

    سلام . وقت بخیر . یه سوالی داشتم که در واقع مقایسه ای هست بین Asus rog B550F wifi و Asus tuf X570 plus wifi و Asus prime X570 pro . حقیقتا ًً بین این ۳ تا مادربرد موندم که کدوم رو بخرم . ممنون میشم اگر راهنمایی بکنید . پردازندم هم R7 3800x هست که احتمالاً با اومدن سری ۵۰۰۰ رایزن ها ، بهش مهاجرت کنم . با این تفاسیر بهترین انتخاب برای من کدوم می‌تونه باشه ؟ کاربری من گیمینگ و استریمینگ و کمی هم استفاده از برنامه های ادیت ویدئو هستش . ممنون میشم اگر بنده رو راهنمایی کنید ! با تشکر 🙏 .

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا محمد عزیز،

      من به شخصه بین این سه تا مادربرد، Asus rog B550F wifi رو انتخاب می کنم. چون کارت صدای بهتری داره، و با توجه به نیاز شما عملکرد مطلوبی هم داره. اگر قراره با اومدن سری 5000 به پردازنده ای مثل 5600X مهاجرت کنید، باز همین مدل مادربرد اوکیه به نظرم، اما اگر برنامه ریزی برای 5900X یا 5950X دارید، حتما روی X570 سرمایه گذاری کنید.

  3. Avatar kiarash گفت:

    سلام اقای ابیشی خسته نباشین من یک سوال خدمت شما داشتم میخواستم بدونم به نظر شما بین دو مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING و GIGABYTE Z490 AORUS ULTRA طبق تست هایی که انجام دادید کدوم بهتره؟؟؟؟

  4. Avatar رضا گفت:

    سلام اقای ابیشی یک سوال بین ROG Strix X570-E Gaming وROG-Crosshair-VIII-Hero-WI-F
    چه فرقی هست؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      قطعا Crosshair محصول رده بالاتریه، طول عمر بهتر، قدرت اورکلاک بیشتر، و کمی هم امکانات بیشتر.

  5. Avatar kiarash گفت:

    برای بعد از آبان میخوام

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      خوب پس الان من لیست بدم فایده نداره چون قیمت دلار هر لحظه داره افزایش پیدا می کنه لیستی که الان میدم فرداش نمیشه خرید، همون زمان که بودجه اش فراهم شد همینجا پیام بدین لیست میدم.

  6. Avatar kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین اقای ابیشی ببخشید که اذیتتون میکنم و هی سوال میپرسم میخواستم اگه میشه لطفا با بودجه 40میلیون بدون موس و کیبورد و مانیتور یک سیستم خوب برای گیم با کیفیت ultra و fps بالا و همچنین بتونه نرم افزار هایی چون ادوبی فتوشاپ و ادوبی پرمیر رو روون اجرا کنه بهم پیشنهاد بدید؟؟؟
    ممنون میشم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آقا کیارش کی میخوای بخری، چون قیمت ها ثانیه ای بالا و پایین میرن؟ لیست بدم همون ساعت باید بخری.

  7. Avatar kiarash گفت:

    مچکرم آقای ابیشی بابت راهنماییتون من چجوری میتونم کارت گرافیک رو خنک کنم؟؟؟؟بعد میخواستم بدونم چرا پاور فیک هستش؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      کارت گرافیک بستگی به مدلی که دارد باید فن داشته باشد و با فن خنک می شود.

      ذر مورد پاور، ایسوس پاور رده پایین ندارد، در سالهای گذشته یک شرکت بی نام و نشان ایرانی برچسب ایسوس را بر روی پاور های بی نام و نشان و غیر استاندارد خود می چسباند و به اسم پاور ایسوس می فروخت.

      پاورهای ایسوس مدلهای مشخصی هستند که از سال 2019 تولید و و وارد ایران شده اند.

  8. Avatar kiarash گفت:

    سلام آقای ابیشی خسته نباشین ببخشید من یک سوال فنی خدمت شما داشتم. آقای ابیشی من یک مشکلی دارم pc من وقتی که میرم داخل بازی بعد از 5 دقیقه ری استارت میکنه هر بار که برم داخل سایتم که یکم میگردم ری استارت میکنه نمیدونم مشکلش چیه الان 1 سال هست که این مشکلو دارم خودم فکر میکنم بخاطر کارت گرافیکش باشه چون فنش دیگه کار نمیکنه وقتی هم که به کارت گرافیکش دست میزدم اینقدر داغ که نمیشه دستتون رو نگه دارین در صورتی که بقیه قطعات داغ نیست من فکر میکنم از داغی بیش از حد ری استارت میکنه اگه میشه لطفا راهنماییم کنید.
    مشخصات سیستمم:کارت گرافیک NVIDIA GEFORCE 210 و پردازنده INTEL PENTIUM G620 با فرکانس 2.6GH و 4 گیگ رم DDR3 و پاور 220V ایسوس

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام بله، اگر فن گرافیک کار نکنه داغ میشه و سیستم Crash می کنه. این طبیعیه. باید راهی برای خنک کردن گرافیک پیدا کنید. ضمنا پاور ایسوس 220V که دارید پاور Fake است، و باید عوض شود. این مشکل می تواند از جانب پاور هم باشد.

  9. Avatar kiarash گفت:

    سلام ممنون آقای ابیشی بابت راهنماییتون من یک سوال دیگه خدمت شما داشتم آیا این مدل Founders Edition کارت گرافیک های انویدیا مدل های دیگه ای هم داره یا فقط همین Founders Edition هست؟؟؟ مثلا مثل برند ایسوس که سری RTX 2060 SUPER شامل مدل های TUF و ROG و DUEL هستش

  10. Avatar kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین آقای ابیشی من یک سوال داشتم کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2060 Super Founders Edition مال چه برندی هستش و تفاوتش با برند های دیگه تو چی هست؟؟؟ و آیا خرید این کارت گرافیک بهتره یا ASUS ROG STRIX RTX 2060 SUPER ؟؟؟ سوال بعدی که داشتم توی خرید کارت گرافیک چه برندی از همه بهتره؟؟؟ از نظر من ایسوس از همه بهتر توی کیفیت و قدرت ولی میخواستم نظر شما هم بدونم ممنون میشم جواب بدین

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام

      کارتهای Founders Edition محصول خود انویدیا هستند و اصطلاحا بهشون کارتهای مرجع و رفرنس گفته میشه. تفاوتش با برند های دیگه اینه که خود انویدیا تولیدش کرده بر اساس طراحی خودش. اما به نظر من کارتهای برند های دیگه مثلا ایسوس بهتر از کارتهای مرجع خود انویدیا هست. به دلیل اینکه ایسوس کولینگ اختصاصی خودش و مدار تغذیه اختصاصی خودش رو در ساخت کارت استفاده می کنه و قدرتمند تره. کارتهای مرجع معمولا برای استفاده به همراه بلاک های واترکولینگ استفاده دارند و ارزانتر هستند.

      در مورد برند کارت گرافیک، هر برندی کارت خوب، متوسط و ضعیف داره، نمیشه گفت همه ی کارتهای یک برند خوبه یا بده یا متوسطه. از این جهت بستگی به سلیقه شما داره. اگر نظر شخصی من را می پرسید، برند کارت گرافیک را با برند مادربردتون یکی بگیرید، چون نرم افزار های جانبی قطعات مانند نرم افزار RGB برند ها متفاوتند و ممکن است تداخل روی دهد، بنابراین بهتر است برند کارت گرافیک با مادربرد یکی باشد تا تداخل نرم افزاری روی ندهد.

  11. Avatar amir گفت:

    سلام
    به نظرتون خرید این مادربرد بهتره یا b550-F gaming چون b550-E gaming خیلی سخت پیدا میشه
    درضمن در کل تفاوت سری F با سری E چیه؟ خیلی فرق دارند؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      فرق زیادی بین F و E نیست.

      البته F دو مدل داریم، یکی با WiFi و یکی بدون WiFi

      مدل F نمایشگر دیباگر و دکمه Flex Key رو نداره. اما مدل E داره.

      • Avatar amir گفت:

        فقط همین؟
        ولی تو قیمت حدود یه تومن‌فرق دارن!!؟
        بنظرتون ارزش داره؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          بله فقط همین، در غیاب B550-E، اگر مدل F موجود هست می توانید تهیه کنید، البته امیدوارم مدل WiFi دار باشه، همون WiFi داشتنش 2 میلیون می ارزه.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      الان مادربرد موضوع بررسی موجود شده آقا امیر عزیز

  12. Avatar milad گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم چیپست های x600 amd که قراره 17 روز دیگه معرفی بشه چه تفاوت هایی با x570 یا b500 داره من می خوام این هفته asus x570-e gaming یا asus b550-e gaming رو تهیه کنم ارزش داره که کمی صبر کنم؟
    ولی فقط مادربرد رو تهیه می کنم فعلا برای cpu دست نگه میدارم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      هنوز اطلاعات خاصی به دست ما نرسیده برای مقایسه. اما در ایران معمولا مادربرد و پردازنده به صورت باندل به فروش می رسد، اگر الان مادربرد رو تهیه کنید، بعدا برای خرید پردازنده به تنهایی ممکنه به مشکل برخورد کنید.

      • Avatar milad گفت:

        یه سوال داشتم دیگه داشتم. چه تفاوت هایی بین asus x570-e gaming یا asus b550-e gaming داره؟
        آیا هزینه بیشتر 3 میلیون برای x570-e gaming ارزش داره؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          در متن بررسی تفاوت ها رو در بخش چیپست B550 نوشته شده است. قطعا مادربرد X570 E Gaming ارزش بیشتری دارد و اما اگر بتوانید مابه التفاوت این دو مادربرد را مثلا پردازنده یا کارت گرافیک بهتری بخرید، اولویت با مادربرد ارزان تر است.

  13. Avatar kiarash گفت:

    خب بیشتر برای گیم های سنگین با اخرین جزییات میخوام ولی در کنارش با نرم افزار هایی چون Adobe Premiere و Adobe Photoshop و Adobe After Effects کار کنم و راستشم بخواین میخوام تو یوتیوب فعالیت کنم واسه همین با این نرم افزارها کار میکنم ولی در کل بخوام بگم برای گیم های سنگین با اخرین جزییات میخوام تا رندرینگ.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      خوب پس، تمام تمرکزت رو بگذار بر روی یک پلتفرم مبتنی بر اینتل، پردازنده 10700K بگیر با Z490. اگر به مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING علاقه داری، همین رو بگیر. مادربرد خوبیه. برای پردازنده هم سعی کن 10700K بگیری.

  14. Avatar kiarash گفت:

    خیلی ممنون آقای ابیشی بابت راهنمایی کاملتون من میخواستم بدونم پردازنده core i7 10700k بخرم بهتره یا core i7 9700k ??? بعد سوال دیگه ای که داشتم پردازنده های اینتل به جز گیمینگ تو رندرینگ سنگین هم برتری داره نسبت به AMD و مسله ای که برام جای سوال داشت اینکه پردازنده های رایزن از لیتوگرافی 7 نانومتری پشتیبانی میکنن ولی اینتل هنوز توی 14 نانومتری گیر کرده و آیا این باعث برتری رایزن نسبت به اینتل و گیمینگ بهتر نمیشه؟؟ و سوال دیگه ای که خدمت شما داشتم اقای ابیشی من برای انتخاب مادربرد خیلی نگرانی دارم که مبادا مادربرد خیلی زود قدیمی بشه و مسله دیگه ای که هست اینه که من خیلی قفلی زدم روی مادربرد ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING قیمتش خیلی بالای از این رو مادربرد های دیگه به چشمم نمیاد و میخواستم از شما راهنمایی بگیرم مادربردی کهه برند ایسوس باشه و کیفیت و قابلیت های خوبی داشته باشه چیه؟؟؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      کیارش جان، تو رندرینگ AMD بهتره، اول همینجا سنگهامون رو وا بکنیم، سیستم رو برای گیم میخوای یا برای رندر؟ کار اصلی که میخوای با سیستم انجام بدی دقیقا چیه؟ دو تا نرم افزار رندر که باهاش کار می کنی رو اسمش رو بگو، تا اول ببینم سراغ اینتل بریم یا AMD، بعدش بقیه سوالاتت رو در خدمتم.

      • Avatar شبیر گفت:

        سلام جناب ابیشی می خواستم سیستم برای رندرینگ و نرم افزار های تولید محتوا مثل بلندر مکس سابستنس مایا .افتر افکت . پریمیر و… و کمی هم گیمینگ ببندم به نظرتون سری رایزن ۵۰۰۰ و rtx 3000 بهتره یا اینتل بگیرم و rtx ? اصلا نرم افزار های حرفه ای و گرافیکی ساپورت کانل از رایزن دارن یا هنوز اینتل بهتره؟ ممنون

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          با سلام، بستگی به بودجه شما دارد. اگر گیمینگ در اولویت دوم باشد، رایزن بهتر است، اما سری 5000 معلوم نیست کی وارد بازار شود.

  15. Avatar kiarash گفت:

    سلام آقای ابیشی خسته نباشین من از شما یک سوال داشتم بنظرتون این سیستمی که میخوام ببندم سیستم پر قدرتی هست و میتونه بازی های آینده رو روی FULL HD بالای 100 FPS نشون بده:کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX2060 SUPER O8G و پردازنده AMD RYZEN 7 3800XT و رم G.SKILL TRIDENT Z RGB 16GB DUAL 3200 MHZ CL14 و مادربرد ASUS ROG STRIX X570 E-GAMING و 1 ترابایت هارد دیسک و 256 گیگ حافظه M.2 NVME برند سامسونگ و پاور 750V گرین و میخواستم بدونم ایا برای پردازنده AMD RYZEN 7 3800XT نیاز به خنک کننده جدا هست یا نه اگه هست از خنک کننده واتر کولر 120m برند سیلوراستون یا کولر مستر و سوال دیگم اینه که این پردازنده رو بخرم یا صبر کنم سری RYZEN 4000 بیاد و ایا از مادربرد های X570 پشتیبانی میکنه یا قرار مادربرد های جدید به بازار بیان؟؟ ممنون میشم جواب بدین آقای ابیشی

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا کیارش عزیز،

      سیستمی که نام بردین از نظر گیمینگ قدرتش به پردازنده 9700K و یا 9900K نمیرسه، اگر با علم و دانش اینکه 3800XT در گیمینگ زورش به 9700K و 9900K نمیرسه این سیستم رو انتخاب کردین که هیچ، همه چیزش خوبه. اما اگر در گیمینگ بهترین را میخواهید، پلتفرم اینتل را باید انتخاب کنید.

      9700K تا 10% قوی تر از 3800XT در گیمینگه. بنابراین در مورد سوال آخرتون که پرسیدین آیا این پردازنده رو بخرید و یا برای سری 4000 صبر کنید، پاسخ منه این است برای گیمینگ پردازنده اینتل بخرید.

      پردازنده 3800XT داخل جعبه اش کولر ندارد، و باید یک واتر کولر 24 سانتی و یا ایرکولر متوسط خوب تهیه کنید، می توانید واترکولر 24 سانتی GREEN EVO تهیه کنید قدرتش کافی است.

  16. Avatar kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین اقای ابیشی ببخشید یک سوال خدمتتون داشتم میخواستم بدونم کیس MASTER TECH T500 GAMING سخت چه کشوری هستش ؟؟؟

  17. Avatar kiarash گفت:

    سلام اقای ابیشی ممنون از راهنمایی خوب و کاملتون حرف شما کاملا درست و منطقیه ولی مسله ای که هست اینه که من خرید سیستمم تاریخ مشخصی نداره بخاطر این گرونی ها و ترسی که دارم از اینه که قطعاتی که انتخاب میکنم کیفیت خوب و در همین حال بتونه بازی های قدیمی و روز رو حداقل روی FULL HD بالای ۱۰۰ FPS نشون بده و میخوام سیستمی که میبندم قطعات داخلش توی مدل خودش بالا رده ترین و قدرتمند ترین باشه الان حداکثر سیستم پیشنهادی بازی ها دیگه کارت گرافیک RTX 2060 SUPER میخواد و من از این میترسم که این کرات گرافیک با ورود نسل جدید کارت گرافیک ها قدیمی بشه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      خوب آقا کیارش این یک بحث فلسفیه.

      ببنید، هر لحظه چیز جدیدی در دنیای کامپیوتر تولید میشه، هر لحظه فن آوری پیشرفت می کنه. اینطوری نیست چون فردا ممکنه یه چیز بهتر بیاد پس امروز من خودم رو محروم کنم. تقریبا هر سال یک پلتفرم جدید از اینتل و AMD معرفی میشه، هر 2 سال یک بار نسل جدید کارتهای گرافیک انویدیا میاد بیرون و مابینش هم AMD گرافیک هاشو میده بیرون.

      اینطوری بخوای حساب کنی هیچ وقت نباید هیچی بخری چون همیشه فردایی وجود داره که یه چیز جدید بیاد. شما امروز High End ترین قطعات رو بخرید، ظرف 2 سال، قطعات پایین رده نسل های بعدی ازش قوی تر خواهند بود.

      پس این مسئله ای که باهاش درگیر هستید دیگه مسئله فنی نیست، یک مسئله روحیه، که باید خودتون با خودتون حلش کنید.

      موفق باشید.

  18. Avatar Kiarash گفت:

    سلام اقای ابیشی ببخشید من خیلی از شما سوال میپرسم و سرتون رو بدرد میارم آخه میخوام سیستم ببندم و خیلی توی انتخاب قطعات دلشوره دارم واسه همین چون شما توضیحات جامع و کاملی میدین سوال میپرسم با عرض معذرت میخواستم بدونم کارت گرافیک ASUS ROG SRTIX RTX 2060 SUPER O8G بهترین و قوی ترین هستش توی مدل RTX 2060 SUPER و آیا توی این مدل بالاتر از ASUS ROG SRTIX RTX 2060 SUPER O8G هست یا نه ؟؟؟ و سوال بعدی که از شما داشتم این هست که این کارت گرافیک در رده و مدل خودش نسبت به برند های دیگه برتری داره یا نه ؟؟؟ اخه من توی هر سایتی که نگاه میکنم مقایسه این کارت گرافیک رو با بقیه برند های دیگه برتری دسته ASUS بازم برای اطمینان از شما پرسیدم و مسله دیگه ی که هست الان کارت گرافیک های RTX 30 معرفی شدن و خب قطعا کارت گرافیک سری RTX 20 به عبارتی دیگه قدیمی شده میخواستم بدونم خرید این کارت گرافیک زمانی که داره RTX 30 میاد کار درستی هستش یا نه؟؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا کیارش عزیز

      مشکلی نیست، ببنید، وقتی مادربرد رو از یک برند انتخاب می کنید، تمام تلاشتون رو بکنید کارت گرافیک هم از همون برند باشه. این موضوع به خاطر نرم افزار های جانبی همراه قطعاته، بخصوص نرم افزار های RGB. باید حتما برند مادربرد و کارت گرافیک یکی باشند تا نورپردازی RGB اونها تحت یک برنامه واحد مدیریت بشه. پس جدا از بحث اینکه چه گرافیکی قدرتمند تره، مهم اینه برندش با برند مادربردتون یکی باشه.

      حالا اگر مادربردتون ایسوسه، حتما باید گرافیکتون هم ایسوس باشه تا سازگاری کامل برنامه های جانبی با هم دیگه وجود داشته باشه.

      در مورد خود کارت گرافیک ASUS ROG SRTIX RTX 2060 SUPER O8G بله این کارت گرافیک خوبیه و پر قدرته. خریدش پیشنهاد میشه.

      در مورد سری جدید کارتهای گرافیک انویدیا دقت کنید، فقط مدلهای رده بالا معرفی شده اند و هنوز از مدلهای میان رده و پایین رده خبری نیست. بنابراین هنوز برای RTX 2060 جایگزین جدید از نسل 3000 نیومده و تولید این کارت هم هنوز متوقف نشده بنابراین در حال حاضر نمی تونم قضاوتی با نسل 3000 داشته باشم. اما با توجه به اینکه نسل میان رده و پایین رده سری 3000 تا پایان سال میلادی به بازار عرضه خواهد شد، ورود این کارتها به ایران حداقل تا سال دیگر یعنی 1400 طول خواهد کشید. یا باید تا سال دیگر صبر کنید یا همین الان 2060 Super را بخرید.

      من جای شما باشم صبر نمی کنم چون فقط بحث کارت نیست، قیمت دلار و ارز هم هست و معلوم نیست سال دیگر قیمت ارز چه میزانی افزایش داشته باشد. بنابراین مسئولیت این کار، چه صبر کنید و چه خرید کنید بر عهده خودتان است، من اگر برای خودم بود، معطل نمی کردم و سیستم را می خریدم.

      بارها دیده ام دوستانی که صبر کردند و ظرف دو ماه حتی دست دوم اون قطعه ای را هم که می خواستند دیگر توان خریدش را هم نداشته اند. قیمت ها در ایران ثبات ندارد.

  19. Avatar Kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین اقای ابیشی من یک سوال داشتم میخواستم بدونم ایا با خرید پردازنده AMD RYZEN 5 3600XT لازم است کولر پردازنده جدا بگیرم یا کولر پردازنده همراه پردازنده کافیه برای خنک کردن پردازنده و یک سوال دیگه ای که داشتم به نظر شما آیا این پردازنده رو بخرم یا صبر کنم تا پردازنده های نسل جدید بیاد و نسل جدید رو بخرم؟؟؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      کولر استوک 3600XT براش کافیه نیازی نیست کولردیگری بخرید مگر اینکه اورکلاک کنید.

      من نظرم اینه بخرید چون معلوم نیست رایزن 4000 کی میاد.

  20. Avatar Kiarash گفت:

    سلام آقای ابیشی ببخشید یک سوال داشتم میخواستم بدونم پردازنده AMD Ryzen 5 3600XT قوی ترین و اخرین مدل هستش توی پردازنده های مدل AMD Ryzen 5 و به نظر شما خرید این CPU به همراه مادربرد ASUS ROG STRIX X570-E GAMING کار درست و عاقلانه ای است یا باید صبر کنم مدل Ryzen 4000 بیاد به همراه مادربردهای جدید بر پایه نسل جدید CPU های شرکت AMD و اون هارو بخرم؟؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      بله 3600XT قوی ترین و آخرین مدل Ryzen 5 هست. خریدش با این مادربرد هم کار درست و منطقیه.

      رایزن 4000 معلوم نیست کی میاد، شایعه است که بعد از معرفی نسل 11 اینتل رایزن 4000 خواهد اومد، یعنی حداقل تا سال دیگه باید صبر کرد.

  21. Avatar milad گفت:

    یکم پیش پردازنده 3300x هم چنین 3100 بررسی می کردم واقعا شگفت زده شدم
    بنظرتون چطورن این پردازنده ها؟
    و هم اینکه به درد گیم می خورن؟
    چون می خوام پردازنده رو بعدا عوض کنم فعلا نمی خوام زیاد هزینه کنم
    بودجه ام هم فعلا محدوده؟
    بین این دوتا کدومش ارزش خرید بیشتری داره؟درضمن تفاوت زیادی دارن؟
    مادربرد هم همین بالایی رو می خوام وردارم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا میلاد عزیز،

      ببنید این پردازنده ها خوب هستند اما خیلی ضعیفند. منطقی اینه که پردازنده ی قوی تری با این مادربرد استفاده شود مثلا حداقل 3400G باشه.

  22. Avatar Kiarash گفت:

    ممنونم از راهنماییتون برای مثال بین دو مادربرد asus rog strix x570-E gaming با ASUS ROG STRIX B550-E GAMING کدوم بهتره؟؟
    همچنین من میخوام سیستم ببندم و در انتخاب مادربرد خیلی گیج شدم من خودم مادربرد asus rog strix x570-E gaming برای سیستمم ترجیح میدم و میخواستم بدونم ایا انتخاب این مادربرد کار عاقلانه ای است یا نه؟؟
    و موضوع بعدی که برام خیلی جای سوال داشت میخواستم بدونم که مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING قوی ترین و اخرین مدل در چیپست B550؟؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام، در مورد سوالتون قطعا Asus Rog Strix X570-E Gaming بهتره و انتخاب منطقی و بهتریه.

      و در مورد سوال دوم هم بله، مادربرد ASUS ROG STRIX B550-E GAMING قوی ترین و بهترین مادربرد B550 ایسوس به شمار میاد، به قول گفتنی پرچمدار B550 ایسوسه.

  23. Avatar Kiarash گفت:

    سلام خسته نباشین اقای ابیشی من یک سوال خدمت شما داشتم میخواستم بدونم توی مادربردهایی که بر پایه پردازنده جدید AMD هستند چه مدل هایی شامل میشن و میخواستم بدونم بین دو مادربرد X570 و B550 کدوم بهتره؟؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا کیارش،

      طبق گزارش های منتشر شده، فقط مادربرد های X570 و B550 توانایی پشتیبانی از پردازنده های Ryzen 4000 رو خواهند داشت.

      برای مقایسه مادربرد ها باید مدل دقیق رو ذکر بفرمایید، نمیشه حکم کلی داد B550 بهتره یا X570، از نظر چیپ، مسلمه چیپ X570 تعداد PCIe Lane های بیشتری داره و بهتره اما مادربرد صدها خصوصیات و امکانات و ویژگی ها داره که باید در تمام زمینه ها اونو بررسی کرد، چیپ، فقط یکی از مهمترین خصوصیات مادربرد به حساب میاد. مدل دقیق رو باید ذکر بفرمایید تا بتونم بهتر مقایسه کنم خدمت شما.

  24. Avatar amir گفت:

    سلام وقت بخیر آقای ابیشی
    یه سوال فنی داشتم.شما مادربرد بالایی رو بررسی کامل کردی همچنین asus x570prime pro رو هم بررسی کردین.
    حالا شما کدوم رو برای خرید پیشنهاد میدین؟
    چون هردو در یک رنج قیمت هستند

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      صادقانه بگم به نظرم این مادربرد بهتریه، هم از نظر امکانات گیمینگ و هم از نظر ویزگی های به روزش.
      بنابراین بین X570 Prime Pro و B550 Strix-E انتخاب من قطعا B550 Strix-E است.

      • Avatar amir گفت:

        ممنون از نظر صادقانتون
        یه سوال دیگه داشتم این هست که پردازنده های آتی amd رو کاملا ساپورت می کنه؟
        در ضمن با گرافیک 5600xt کاملا سازگار هست؟چون اونم pcle 4 هستش

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          بله با تمامی کارتهای گرافیک سازگار است. هیچ محدودیتی نداره.

          و همچنین چیپ B550 از پردازنده های آینده Ryzen 4000 پشتیبانی می کنه.

  25. Avatar Ali گفت:

    شرمنده بابت کامنت دوباره
    اصلاح کامنت قبلی * خرید سخت افزار

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      متاسفانه امکانش رو نداریم دوست عزیز. یعنی تبلیغات میشه و ما صرفا راهنمایی می کنیم. انتخاب محل خرید، با شماست.

  26. Avatar Ali گفت:

    اقای ابیشی میشه بهترین جاهایی که در تهران به صورت حضوری سخت میشه میشه تهیه کرد هم در یک پست معرفی کنید

  27. Avatar میلاد گفت:

    سلام دوستان
    یه سوال اساسی داشتم
    تفاوت اساسی چیپ b550 با x570 چیه؟
    cpu میخوام 3700x بردارم.
    این جریان pcl-4 رو نفهمیدم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      تفاوت اصلیش اینه که X570 تعداد Lane های PCIe Gen.4 بیشتری داره.
      اون پردازنده هم با B550 سازگاره و مشکلی نداره.

      • Avatar میلاد گفت:

        یعنی در سرعت و کارایی خیلی تفاوت دارند؟
        مثلا یه چند سال دیگه هم می تونه کارت گرافیک های جدید و پردازنده های جدید رو ساپورت کنه؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          مادربرد به تنهایی و به خودی خود که سرعت نداره؛ پردازنده ای که بر روی مادربرد نصب می کنید سرعت مادربرد رو تعیین می کنه. مادربرد نهایتا یکسری امکانات جانبی، اتصالات و همچنین مدار تغذیه خوب می تونه داشته باشه برای اورکلاک. وگرنه سرعت رو پردازنده، کارت گرافیک و رم تعیین می کنند، مادربرد حکم لوله کشی مابین این قطعات رو داره.

          هر دوی این مادربرد هایی که نام بردین Future-proof هستند و می توانند کارتهای گرافیک PCIE GEN.4 و پردازنده های جدید Ryzen 4000 رو پشتیبانی کنند.

  28. Avatar علی گفت:

    سلام آقای ابیشی ی سوال داشتم این که شما با توجه به قیمت و کارایی برای cpu 3600 رایزن بین این سه کولر کدوم رو پیشنهاد میکنید که توی کار های 3d و بازی مشکلی از لحاظ گرما نداشته باشه و اذیت نکنه ممنون میشم قیمت هم مد نظر داشته باشید.اگر ب ترتیب از خوب ب بد هم بگین ممنن میشم
    Deep cool gammaxx 300
    Green notus 200
    Cooler master liquid lite 240

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام علی جان،

      کولر استوک AMD که همراه 3600 عرضه میشه از هر سه تای اینهایی که نام بردین بهتره.

      • Avatar kianoush گفت:

        سللام خسته نباشید
        ببخشید واقعا کولر استوک AMD که همراه 3600 عرضه میشه از Cooler master liquid lite 240 بهتره؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          کولر های استوک AMD خیلی خوب هستند و پردازنده 3600 هم خیلی داغ نیست.

          • Avatar kianoush گفت:

            فرمایش شما کاملا صحیح
            خیلی ببخشید جسارتا عرض میکنم
            که این دلیل نمیشه بگیم کولر استوک 3600 از Cooler master liquid lite 240 بهتره

  29. Avatar علیرضا گفت:

    سلام آقای ابیشی ایا مادربرد های سری b450 برای cpu 3700x مناسبن از لحاظ سازگاری و این که توی رند کار مشکلی براشون پیش نیاد یا قطعی نداشته باشن از لحاظ برق رسانی به cpu و این که راهنمایی میفرمایید چه مواردی رو برای این پردازنده توی این سری از مادربرد ها باید چک کرد که مشکل ساز نباشه.مادربرد مد نظر خودم برای این پردازنده MSI B450 TOMAHAWK MAX و Aorus B450 AORUS ELITE (از لحاظ دسترسی به این مادربرد ها مشکلی نیست) هست.اگر مدلی هم مد نظرتون هست لطفا بفرمایید.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز، بایوس مادربرد ها به روز باشند مشکلی نیست، مدل آئوروس بهتره.

      اما در کل B550 هم در راهه، اگر بتونید B550 رو تهیه کنید بیشتر به نفعه.

      • Avatar علیرضا گفت:

        و این که برای کار هایی مثل افترافکتس و پریمیر بنظر شما 3600 و گرافیک 1660 سوپر جواب من رو میده یا باید برم 3700 و 2060 بگیرم و این که بین اینتل و ای ام دی مثلا 9700k و 3600 یا 3700 کدوم رو برای کار های گرافیکی مناسب میدونید

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          والا همه ی اینهای یکه اسم بردین عالی هستند، و جواب کار شما رو میدن.

          من به شخصه، 9700K با RTX2060 رو در اولویت قرار میدم، هرچند 3700 ممکنه پرفورمنس بهتری بده.

          اما ترکیب تمام این موارد مناسب کار شماست. ببنید چطوری میتونید بودجه را مدیریت کنید و از همه مهمتر، اس اس دی فراموش نشود.

  30. Avatar mohamad گفت:

    ممنون بابت بررسی
    با این بررسی ها میشه سیستم خوب بست پول زیادی ندی تشکر

  31. Avatar پیمان گفت:

    سلام اقای ابیشی ممنون برا بررسی دقیق و جامع اگر امکان داره پاور های جدید گرین رو هم تست کنید
    با سپاس

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      چشم آقا پیمان عزیز، البته تست پاور تجهیزاتی میخواد که فقط خود گرین داره ولی چشم ببینم چیکار میتونم بکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.