بررسی نوا 5T هوآوی

بررسی نوا 5T هوآوی – جهش یک میان‌رده در آرزوی پرچمدار شدن

در چند ماه گذشته، هوآوی شرایط خوبی را تجربه نکرده است. تحریم‌هایی که از سوی دولت آمریکا علیه این شرکت اعمال شد، باعث شده تا آنها نتوانند جدیدترین محصولات خود را با سرویس‌های موبایلی گوگل روانه بازار کنند. البته هوآوی دست روی دست نگذاشته است. در کنار تلاش برای توسعه جانشینی، تحت عنوان HMS (سرویس‌های موبایل هوآوی)، این شرکت آخرین تمرکز ویژه‌ای بر روی تبلیغات آخرین گوشی‌های خود که با سرویس‌های گوگل روانه بازار شده‌اند، کرده است.

گوشی‌های سری نوا هوآوی از آن دسته از محصولاتی به حساب می‌آیند که در کنار مشخصات یک گوشی سطح بالا، از قیمت قابل قبولی نیز برخوردارند. خوشبختانه از آنجاییکه nova 5T پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا، معرفی شده، دارای سرویس‌های موبایلی گوگل است. این گوشی به تازگی وارد بازار ایران نیز شده است و یک نسخه از آن برای بررسی در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است. در این مقاله با بررسی گوشی nova 5T قصد داریم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به مشخصه‌های خوب و بد این گوشی. با ما همراه باشید.

جعبه‌گشایی

طراحی

نوا 5T هوآوی

در نگاه اول به نمای جلوی گوشی نوا 5T این گوشی را بسیار شبیه به نسل قبلی، یعنی نوا 4 خواهیم دید. این گوشی هم دارای یک نمایشگر حفره‌دار است که دوربین سلفی در آن جای گرفته. این حفره در سمت چپ بالای نمایشگر جای گرفته و فضای کمی از نمایشگر را اشغال کرده است. حاشیه‌های کمی در چهار طرف نمایشگر به چشم می‌خورند که البته در قسمت پایینی این حاشیه بیشتر از سه طرف دیگر است.

نمایشگر نوا 5تی در حدود 84.2 درصد از فضای پنل جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. در فاصله میان نمایشگر و لبه بالایی گوشی بلندگوی مکالمه دستگاه جای گرفته است و خبر خوب در رابطه با این گوشی اینست که درست در همین ناحیه، چراغ LED نوتیفیکیشن نیز وجود دارد. برای کاربرانی که از نبود این چراغ در گوشی‌های امروزی شکایت دارند، این خبر خوب به حساب می‌آید.

نوا 5T هوآوی

بدنه شیشه‌ای پشت و جلوی گوشی توسط یک قاب آلومینیومی به یکدیگر متصل شده‌اند. در لبه سمت راست گوشی کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور گوشی قرار گرفته‌اند. البته سنسور اثر انگشت دستگاه نیز در کلید پاور یکپارچه شده و امکان استفاده از آن را بسیار راحت کرده است. در لبه پایینی گوشی بلندگوی اصلی دستگاه، پورت USB-C و میکروفون مکالمه قرار گرفته‌اند. در سمت چپ شیار دوگانه برای سیم‌کارت‌ها تعبیه شده و در نهایت، در لبه بالایی گوشی میکروفون حذف نویز و سنسور مادون قرمز جای گرفته‌اند. متأسفانه همانطور که مشاهده می‌کنید، در هیچ کدام از این لبه‌ها خبری از جک 3.5 میلیمتری هدفون نیست.

قاب پشتی گوشی nova 5T، متفاوت‌ترین بخش طراحی درخصوص آن است. این گوشی در 4 رنگ مشکی، آبی، بنفش و سبز به بازار ارائه شده است. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار وبسایت سخت‌افزار قرار گرفته، رنگ بنفش آن است که Midsummer Purple (بنفش نیمه‌تابستان) نام دارد. بدون شک خاص‌ترین نسخه از این گوشی رنگ بنفش آن است، چراکه برخلاف نسخه‌های دیگر که لوگو nova در قسمت پایین قاب پشتی به چشم می‌خورد، این لوگو در سراسر قاب حک شده است. با تابیدن نور در زاویه‌های مختلف، سبک طراحی متفاوت این گوشی از همیشه بیشتر به چشم خواهد آمد.

در قاب پشتی نوا 5تی، یک محفظه بیضی شکل برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده است. سه دوربین این گوشی به همراه فلش LED دستگاه درون این محفظه جای گرفته‌اند و دوربین چهارم به‌طرز مظلومانه‌ای بیرون این محفظه و در کنار لوگوی HUAWEI و عبارت AI Quad Camera قرار گرفته است.

نوا 5T هوآوی

طراحی قاب پشتی نسخه بنفش گوشی nova جنجالی و بحث برانگیز است. از نظر بسیاری از کاربران این سبک طراحی زیبا و متفاوت است و از نظر عده‌ای دیگر، باعث شلوغی دستگاه شده است. این موضوع فقط و فقط به سلیقه کاربران باز می‌گردد. خوشبختانه هوآوی برای سه نسخه دیگر از این گوشی را برای کاربران ساده‌پسند در نظر گرفته است. با این حال، نسخه Midsummer Purple با طراحی جذاب خود مناسب برای کاربرانی است که همیشه خاص بودن را ترجیح می‌دهند.

بدنه شیشه‌ای این دستگاه باوجود آنکه به این گوشی ظاهر یک محصول بالارده را داده، اما همچنان، مانند همه پرچمداران بازار، شکننده و مستعد جذب اثر انگشت است. خوشبختانه باوجود محافظ ژله‌ای که در درون جعبه این گوشی قرار گرفته، می‌توانید تا حد زیادی از تمامی این موارد جلوگیری کنید.

نوا 5T هوآوی

این گوشی دارای ابعاد 154.3x74x7.8 میلیمتر است و 174  گرم وزن دارد. به غیر از لبه‌های نسبتاً خمیده، بدنه این گوشی هیچگونه خمیدگی ندارد. از همین رو نوا 5T حالت باکسی شکل دارد و می‌تواند نظر کاربرانی که علاقه‌ای به لبه‌های خمیده دستگاه‌های امروزی ندارند را به خود جلب کند. از نظر ابعاد و اندازه این گوشی بسیار خوش‌دست و جمع‌وجور است و به لطف وزن کم آن، حتی کار کردن طولانی مدت با آن نیز موجب خستگی دست نمی‌شود.

نمایشگر

هوآوی مانند نسل قبل نوا 5T، برای این گوشی هم از نمایشگر حفره‌دار به عنوان راهکاری برای کم‌کردن حاشیه‌های اطراف نمایشگر استفاده کرده است. نوا 5T دارای یک نمایشگر 6.26 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080×2340 پیکسل است. نسبت ابعاد این نمایشگر 19.5:9 و تراکم پیکسلی آن 412 پیکسل بر اینچ است.

نوا 5T هوآوی

هوآوی می‌توانست برای محصول نسبتاً بالارده خود، به جای استفاده از نمایشگر LCD از نوع با کیفیت‌تر، یعنی AMOLED استفاده کند. اما از آنجاییکه این گوشی پرچمدار به حساب نمی‌آید و هوآوی توجه ویژه‌ای به اقتصادی بودن قیمت این گوشی داشته، استفاده از پنل LCD تا حد زیادی قابل توجیه است. با این حال، نمایشگر نوا 5تی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و در نور مستقیم آفتاب و از زوایای مختلف میزان روشنایی خوبی دارد. هر چند که از نظر کیفیت رنگ و نمایش تصاویر همچنان قابل مقایسه با پنل‌های AMOLED استفاده شده از گوشی‌های دیگر نیست.

نوا 5T هوآوی

در بخش تنظیمات Display، به غیر از تنظیم دستی و خودکار نمایشگر، تنظیماتی برای تنظیم حالت رنگ و دما در نظر گرفته شده که دارای دو گزینه Normal و Vivid می‌باشد. در حالت نرمال، با پوشش فضای رنگی sRGB، رنگ‌ها گرم‌تر و طبیعی‌تر هستند. در حالیکه در حالت Vivid فضای رنگی DCI-P3 پوشش داده می‌شود. در هر دو حالت، شما می‌توانید میزان گرمی و سردی رنگ‌ها را به دلخواه تنظیم کنید.

نمایشگر نوا 5T هوآوی

Eye Comfort، گزینه دیگر بخش نمایشگر است که با فعال کردن آن، نورهای آبی گوشی فیلتر می‌شود. استفاده از این حالت میزان خستگی و آسیب‌های چشمی را کاهش می‌دهد. گزینه دیگر این بخش رزولوشن نمایشگر است که در صورت غیرفعال کردن حالت خودکار، می‌تواند آن را بر روی HD+ یا FHD+ تنظیم کنید.

در صورتی هم که حفره درون نمایشگر برای شما آزاردهنده باشد، می‌توانید در تنظیمات Notch با مخفی کردن آن، به بالای نمایشگر حاشیه‌ نسبتاً بزرگی هدیه کنید. به‌طور کلی، نمایشگر Nova 5T عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت، با این حال، هوآوی می‌توانست با استفاده از نمایشگر OLED سطح بالاتری از کیفیت را در این گوشی ارائه کند.

نوا 5T هوآوی

سخت‌افزار

نوا 5T هوآوی

هوآوی برای گوشی نوا 5تی از چیپست پرچمدار Kirin 980 استفاده کرده است. این تراشه مجهز به دو واحد پردازش عصبی، پردازنده هشت هسته‌ای (2  هسته  Cortex-A76با فرکانس 1.92 گیگاهرتز و دو هسته A76 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و 4 هسته A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Mali G76 MP10 است. چیپست کرین 980 با معماری 7 نانومتری FinFET طراحی شده است.

باوجود آنکه Kirin 980، جدیدترین و قدرتمندترین چیپست ساخته شده توسط هوآوی به حساب نمی‌آید، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در گوشی‌های پرچمدارای مانند P30 Pro و Mate 30 Pro مورد استفاده قرار گرفته است. این یعنی از نظر عملکرد سخت‌افزاری این تراشه در سطح یک گوشی پرچمدار است. هوآوی برای گوشی جدید نوا 6/8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 در نظر گرفته است.

از آنجاییکه Nova 5T از نظر سخت‌افزاری قوی‌ترین گوشی بازار به حساب نمی‌آید، نمی‌توان انتظار داشت که در تست‌های بنچمارک، این گوشی بالاترین امتیازها را کسب کند. اما با این حال، نتایج کسب شده توسط آن با توجه به رنج قیمت، کاملاً رضایت‌بخش است.

باوجود آنکه تست‌های بنچمارک می‌توانند یک دید کلی از سخت‌افزار گوشی را در اختیار کاربر قرار دهند، باز هم نمی‌توانند به‌صورت 100 درصدی بازگوی عملکرد گوشی در استفاده روزمره و عادی و حتی شرایط پیچیده‌تر مانند اجرای بازی‌های حجیم و پردازش‌های سنگین باشند. از همین رو، در بررسی گوشی نوا 5T هوآوی تلاش کردیم تا تمرکز بیشتری بر روی کاربری روزمره و استفاده آن برای انجام عملیاتی مانند عکاسی و بازی تمرکز داشته باشیم.

جهت بررسی گوشی در کاربری عمومی، عملکرد نوا 5T را در زمینه وبگردی، تماس، استفاده از پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی مورد آزمایش قرار دادیم. خوشبختانه گوشی در هیچکدام از موارد دچار لگ یا کندی نشد و عملکرد آن کاملاً قابل قبول بود. حافظه رم نسخه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته شده بود 8 گیگابایت بود که ذخیره تعداد زیادی برنامه در پس‌زمینه را امکانپذیر کرده بود. البته نقش پررنگ الگوریتم‌های ذخیره‌سازی انرژی هوآوی در این قسمت بسیار مشهود بود. چرا که در مواقعی برنامه‌ها و بازی‌های پرمصرف که مدتی که در پس‌زمینه باقی مانده بودند، در مراجعه مجدد از نو بارگذاری می‌شدند. این موضوع می‌تواند از نظر ذخیره انرژی بسیار مفید و قابل تحسین باشد، اما طبیعتاً در مواردی بسته شدن نرم‌افزارها یا بازی‌های در حال اجرا چندان خوشایند نیست.

نوا 5T هوآوی

در اجرای بازی‌ها نیز تا زمان پایان بررسی ما با هیچ نمونه‌ای که بتواند سخت‌افزار این گوشی را به چالشی جدی کشیده و آن را به دردسر بیندازد مواجه نشدیم. با استفاده طولانی مدت از بازی‌ها افت فریم و داغ شدن گوشی آزاردهنده و محسوس نبود. البته دمای گوشی پس از بازی به مدت طولانی کمی از حد استاندار بالاتر می‌رود که این موضوع جای تعجب ندارد. از نظر پردازش گرافیکی، با وجود آنکه پردازشگر Mali G76 با 10 هسته گرافیکی بهترین گرافیک موجود در گوشی‌های هوشمند را ارائه نمی‌دهد، اما هوآوی به لطف قابلیت GPU Turbo  نسل سوم، کاستی این پردازنده را به خوبی جبران کرده است.

بازی با نوا 5T هوآوی

هوآوی برای امنیت این دستگاه به غیر از رمز عبور، دو روش احراز هویت بایومتریک در نظر گرفته است؛ تشخیص چهره و اثر انگشت. قابلیت تشخیص چهره برای باز شدن قفل دستگاه دو بعدی و از طریق دوربین سلفی امکان‌پذیر است که روش چندان قابل اعتمادی در مقایسه با سنسور انگشت نیست. در مقابل سنسور اثر انگشت در نقطه بسیار خوبی، یعنی در کلید پاور قرار گرفته است. این سنسور هم سرعت بسیار بالایی دارد و همه دسترسی به آن آسان است.

بررسی نوا 5T هوآوی

هوآوی امکان استفاده همزمان از دو سیم‌کارت را برای گوشی نوا 5T در نظر گرفته است. متأسفانه این گوشی نه جایگاه اختصاصی برای کارت حافظه دارد و نه می‌توان از جایگاه سیم‌کارت دوم برای این منظور استفاده کرد. این یعنی حافظه 128 گیگابایتی دستگاه، تنها فضایی است که برای ذخیره اطلاعات خود در اختیار دارید. هرچند که این حافظه بسته به استفاده کاربر تا چند سال می‌تواند پاسخگوی نیاز باشد، با این حال، محدودیت در اختیار داشتن حافظه، در صورت نیاز، یک نکته منفی درخصوص این گوشی به حساب می‌آید.

نوا 5T هوآوی

همانطور که در بخش طراحی ذکر شد، بلندگوی اصلی دستگاه در لبه پایینی، بلندگوی مکالمه در فاصله میان نمایشگر و لبه بالایی جای گرفته‌اند و در نوا 5T خبری از جک 3.5 میلیمتری هدفون نیست. متأسفانه دو بلندگوی دستگاه صدای استریو به گوش‌های کاربر ارائه نمی‌کنند و البته از آنجاییکه این قابلیت تنها در برخی از گوشی‌های پرچمدار به چشم می‌خورد، چندان جای تعجب ندارد. با تمام این اوصاف، کیفیت صدای هر دو بلندگو در حد قابل قبول است و بلندی صدای مناسبی ارائه می‌دهند.

نوا 5T هوآوی

حذف جک هدفون هم که این روزها به ترند ناخوشایند دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. هوآوی یک هدفون با پورت USB-C برای این گوشی در جعبه قرار داده است که سری‌های نسبتاً خوبی دارد که درون گوش جای می‌گیرند. با این حال، نبود پورت 3.5 میلیمتری انتخاب شما را برای هدفون‌های دیگر، محدود خواهد کرد.

نرم‌افزار

نوا 5T هوآوی

همانطور که مطلع هستید، به‌دلیل تحریم‌هایی که دولت آمریکا علیه هوآوی اعمال کرده است، این شرکت نمی‌تواند گوشی‌های جدید خود را با اندروید نسخه رسمی و سرویس‌های موبایلی گوگل ارائه دهد. اما خوشبختانه از آنجاییکه nova 5T پیش از اعمال این محدودیت‌ها در چین رونمایی شده بود، مشمول تحریم نشده و نه تنها از سرویس‌های موبایلی گوگل مانند گوگل پلی استور، یوتیوب، جیمیل و … بهره می‌برد، بلکه دارای سیستم عامل اندروید 9.0 Pie نیز بوده و اندروید 10 را نیز دریافت خواهد کرد.

اندروید 9.0 در این گوشی با رابط کاربری شخصی هوآوی، EMUI 9.1.0 شخصی‌سازه شده و این یعنی تنها اگر یک بار با گوشی‌های اخیر هوآوی کار کرده باشید، نرم‌افزار نوا 5تی، حرف جدیدی برای شما نخواهد داشت. برنامه‌های پیش‌فرض زیادی به‌طور پیش‌فرض برروی این گوشی نصب هستند، که احتمالاً بسیاری از آنها هرگز توسط یک کاربر عادی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. از آنجاییکه حافظه داخلی گوشی قابلیت افزایش ندارد، عدم امکان حذف تمامی آنها، ممکن است در آینده کمی مشکل‌ساز باشد.

نوا 5T هوآوی

در نرم‌افزار این گوشی قابلیت App Assistant در نظر گرفته شده است که با فعال کردن آن و اضافه کردن بازی‌ها به این بخش می‌توانید از دو مزیت بهره ببرید؛ بالارفتن کیفیت اجرای بازی‌ها و بلاک کردن اعلانات برای جلوگیری از وقفه در بازی. نوا 5T در حالت پیش‌فرض منوی کشویی برای برنامه‌ها ندارد، اما امکان فعالسازی آن در تنظیمات برای کاربر در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش Navigation and Gesture می‌توان با حذف کلیدهای مجازی ناوبری، ژست‌های حرکتی گوشی را فعال کرد.

نوا 5T هوآوی

رابط کاری نسل 9 هوآوی امکانات شخصی‌سازی خوبی در اختیار کاربر قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به قابلیت‌هایی مانند ثبت اسکرین شات با کشیدن سه انگشت، مخفی کردن حفره بالای نمایشگر، Optimizer جهت بهینه کردن عملکرد گوشی، Digital Balance برای مدیریت زمان استفاده از گوشی و نرم‌افزارها و امکان قفل کردن برنامه‌ها در منوی Recent Apps برای باز ماندن در پس‌زمینه پس از بستن دیگر برنامه‌ها اشاره کرد. این رابط کاربری مانند تمام UIهایی توسط شرکت‌های سازنده گوشی طراحی می‌شود، دارای ایراداتی است که برخی از آنها مانند برنامه‌های پیش‌فرض قابل رفع است. با این حال، قابلیت‌های شخصی‌سازی بالای این نرم‌افزار از نکات مثبت آن است و خوب یا بد بودن این نرم‌افزار تا حد زیادی به سلیقه شخصی کاربران ربط دارد.

دوربین

دوربین نوا 5T هوآوی

دوربین از آن دسته از مشخصات گوشی به حساب می‌آید که با هر بودجه‌ای انتظار عملکردی خوب از آن را دارید. این موضوع به خوبی توسط سازندگان گوشی‌های درک شده است، چرا که این روزها حتی در گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده هم شاهد حضور دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه هستیم. هوآوی و نوا 5T هم از این قاعده مستثنی نیستند. شبه‌پرچمدار چینی دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. این سنسور در قاب دوربین در وسط دو سنسور دیگر جای گرفته است.

دوربین نوا 5T هوآوی

در بالای دوربین اصلی، یک سنسور 16 مگاپیکسلی فوق عرض با f/2.2 و پایین آن یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با f/2.4 قرار گرفته است. در داخل قاب دوربین‌ها، فلش LED جای گرفته است و بیرون این قاب دوربین 2 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاس ماکرو وشکار سوژه‌ها از نزدیک تعبیه شده است.

دوربین نوا 5T هوآوی

سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی دوربین به لطف فناوری ترکیب پیکسلی، در حالت پیش‌فرض تصاویری با خروجی 12 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. اما در تنظیمات Resolution امکان ثبت عکس با کیفیت 48 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل AI Ultra Clarity نیز در نظر گرفته شده است. قابلیت هوش مصنوعی (AI) که در صفحه اصلی نرم‌افزار دوربین به چشم می‌خورد به خوش‌رنگ‌تر شدن عکس‌ها و به اصطلاح پر رنگ و لعاب کردن تصاویر کمک می‌کند. البته ممکن است این دستکاری بر روی عکس طبیعی از نظر برخی زیاده‌روی باشد و رنگ‌ها اشباع شده به نمایش گذاشته شوند. در این حالت می‌توانید تصاویر خود را با خاموش کردن این قابلیت ثبت کرده و در صورت تمایل با نرم‌افزارهای ادیت عکس، آن را به شکل مورد علاقه خود در بیاورید.

دوربین فوق عریض 16 مگاپیکسلی دستگاه برای پوشش بیشتر از فضای عکاسی و ثبت تصاویری با میدان دید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دوربین در اندازه دوربین اصلی نیست و جنس و رنگ تصاویر این دو دوربین با یکدیگر متفاوت است. با این حال، در این دوربین هم می‌توان با خاموش کردن، قابلیت هوش مصنوعی، تصاویری نزدیک به واقعیت به ثبت رساند. البته در گوشه‌های تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض در اعوجاج و آبرنگی شدن تصاویر هستیم که این موضوع ربط مستقیمی به میزان نور محیط و شرایط عکاسی دارد.

دوربین نوا 5T هوآوی

به‌غیر از حالت عکاسی 1x و Wide در نرم‌افزار دوربین امکان عکاسی به‌صورت 2x نیز در نظر گرفته شده است. اما برای تصاویر با زوم دو برابر دوربین اختصاصی در نظر گرفته نشده و دوربین اصلی آن را ثبت خواهد کرد که از کیفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. یکی از کاربردی‌ترین حالت‌های نرم‌افزار دوربین که برای هر سه مد عکاسی در نظر گرفته شده؛ Night Mode است. مانند عکاسی در نور روز و محیط‌های روشن، در این حالت هم دوربین اصلی باکیفیت‌ترین تصاویر را در این حالت به ثبت می‌رساند. هرچند که همچنان شاهد وجود نویزهای نوری در بخش‌های از تصاویر خواهید بود.

دوربین 2 مگاپیکسلی چهارم که برای عکاسی در حالت Super Macro در نظر گرفته شد، برای ثبت سوژه‌ها از فواصل نزدیک (4 سانتیمتر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دوربین آنگونه که باید سرراست نیست و برای دستیابی به یک عکس بی‌نقص نیازمند تلاش بسیار خواهید بود. این در حالیست که می‌توانید با استفاده دوربین اصلی تصویر با کیفیت‌تری ثبت کنید که در آن پس‌زمینه به‌خوبی تار خواهد شد.

هوآوی برای گوشی nova 5T یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 در نظر گرفته است. این دوربین در حفره‌ای درون نمایشگر گوشی جای گرفته است و به غیر از ثبت تصاویر سلفی، برای بازکردن قفل صفحه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آنجاییکه سنسور تشخیص عمق برای تقویت عملکرد این دوربین در نظر گرفته نشده، عملکرد آن معمولی و مشابه دیگر گوشی‌های فعلی بازار است.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی به‌خصوص در محیط‌های با نور کافی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، البته تا زمانیکه قصد استفاده از افکت‌های تارکننده تصویر را نداشته باشید. چرا که در این صورت، در مواردی شاهد گم شدن مرزها در برخی نقاط و تاری بخش از سوژه اصلی نیز خواهید بود.

دوربین نوا 5T هوآوی

از دیگر حالت‌های عکاسی که در نرم‌افزار این گوشی در نظر گرفته شده است، می‌توان به Pro برای ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، Aperture برای تمرکز بر سوژه و تار کردن پس‌زمینه، Light Painting برای عکاسی با نور، HDR و پانوراما اشاره کرد. برای فیلمبرداری این گوشی هم به غیر از امکان ضبط ویدئوی 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه، صحنه آهسته و تایم‌لپس در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن قیمت گوشی نوا 5T می‌بینیم که این گوشی در رده محصولات بالارده و پرچمدار قرار ندارد، این یعنی نمی‌توان از دوربین‌های آن هم انتظار عملکردی در اندازه یک گوشی پرچمدار را داشته باشیم. با تمام این تفاسیر، عملکرد دوربین‌های این گوشی با وجود ایراداتی که به آن وارد است، بسیار خوب و قابل قبول است و در صورت فراهم بودن شرایط و به خرج دادن کمی ذوق هنری می‌توانید، تصاویری زیبایی با این دوربین‌ها به ثبت برسانید.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌ها در طول بررسی نوا 5T

باتری

Nova 5T از نظر ظرفیت باتری هیچ تفاوتی با نسل قبلی خود نکرده است. هوآوی برای این دستگاه یک باتری 3750 میلی آمپرساعتی در نظر گرفته است، با این تفاوت که این دستگاه امسال با یک شارژر قدرتمند‌تری 22.5 واتی در درون جعبه عرضه شده است که می‌تواند با سرعت بالاتری باتری گوشی را شارژ کند. باوجود آنکه ظرفیت باتری نوا 5تی رقم چندان چشمگیری نیست، اما الگوریتم‌های بهینه‌سازی گوشی به خوبی مصرف باتری را مدیریت می‌کنند. این گوشی در تست باتری PC Mark موفق شد 13 ساعت و 33 دقیقه دوام بیاورد که این مدت در مقایسه با هم‌سطحان 5T عدد بسیار خوبی است.

تنظیمات باتری به‌طور پیش‌فرض برروی Optimized قرار است دارد که بهینه‌ترین حالت استفاده از گوشی است. اما اگر بخواهید همه چیز در بالاترین سطح کیفیت اجرا شود، حالت Performance در نظر گرفته شده که با فعال کردن آن، سرعت تخلیه شارژ بالاتر خواهد رفت. دو گزینه دیگر این بخش، یعنی Power Saving Mode و Ultra Power Saving Mode نیز برای زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نتیجه‌گیری

نوا 5T یک گوشی با ظاهری متفاوت و ابعادی بسیار ایده‌آل است. ابعاد کوچکتر و وزن کمتر این دستگاه در مقایسه با گوشی‌های امروزی بازار، دو نکته مثبت اصلی آن به حساب می‌آیند. البته این گوشی دارای ایراداتی مانند عدم پشتیبانی از کارت حافظه و جک هدفون نیز هست. با این حال نوا 5T با قیمت تقریبی 5 میلیون تومان در بازار ایران به‌فروش می‌رساند. استفاده از سخت‌افزار مناسب، دوربین‌های متنوع و طراحی متفاوت در ساخت این گوشی می‌تواند به گزینه مناسبی برای کسانی تبدیل کند که قصد خرید یک گوشی میان‌قیمت با امکانات بالا را دارند.

مزایا:
  • چراغ LED نوتیفیکیشن
  • طراحی متفاوت
  • وزن کم
  • دوربین 48 مگاپیکسلی
  • شارژر سریع
معایب:
  • نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • عملکرد معمولی دوربین‌ها
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه
  • ظرفیت کم باتری
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • nova 5T گزینه مناسبی برای کسانی است که قصد خرید یک گوشی میان‌قیمت با امکانات بالا را دارند.
8.9امتیاز8.8سخت‌افزار8.9صفحه‌نمایش8.5دوربین8.6صدا9.4طراحی8.9باتری9.1ارزش خرید
امتیاز: 4.8 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...

13 دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    سلام ممنون از بررسی تخصصی شما
    به نظر شما رنگ آبی بهتره یا بنفش

  2. Avatar آریا گفت:

    سلام یک سوال داشتم داشتم الان گوشی هواوی. Y9primeگرفتم و سرعت پردازششو تست کردم و حدود1000تا اختلاف داره با سایتای تست پنچمارک شما میخواستم بدون طبیعیه و اگر به اندروید 10آپدیتش کنم فرقی در پنچمارک ایجاد میشه؟

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام دوست عزیز
      اختلاف 1000 امتیازی اونقدری که فکر می‌کنین اهمیت نداره. اما دلیلش می‌تونه این باشه که شما از گوشیتون استفاده می‌کنین و سخت‌افزار و حافظه بیشتری ازش اشغال شده، این می‌تونه باعث امتیاز پایین‌تر دستگاه باشه. معمولا تجربه ثابت کرده که هر چی از عمر گوشی بیشتر بگذره، امتیازش پایین‌تر میاد که بالاتر نمیره

  3. Avatar میثم گفت:

    بقیه معایب:
    اندازه بزرگ (یه دستی اذیت میکنه)
    حاله دور دوربین سلفی
    صفحه نمایش ال سی دی
    قیمت بسیار بالا (با این قیمت میشه mi9t خرید )

  4. Avatar البرز گفت:

    مرسی خانم نوربخش.چهره همه با ماسک شده.مراقب سلامتیتون باشید

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام ممنون از شما.
      حتماً.. شما هم مراقب خودتون باشید دوست عزیز.

    • Avatar دانیال گفت:

      سلام کسی میدونه چجوری میشه از انفرارد یا همون مادون قرمز استفاده کرد، چندین برنامه کنترل با انفرارد نصب کردم ولی جواب نداد، میخام بدونم برنامه خاصی نیازه براش، ممنون

      • Avatar مشاور فنی گفت:

        سلام. این گوشی انفرارد برای ریموت کنترل نداره واون سنسوری که در بالای گوشی دیده میشه سنسور مجاورته که با تکنولوژی مادون قرمز کار میکنه واسه وقتیه که گوشی رو کنار گوش میگیری صفحه خاموش میشه

  5. Avatar مهمان گفت:

    چقدر زود همه پیر میشن

    • Avatar علی گفت:

      این قانونی هست که خداوند متعال قرار داده.
      تا یه وقت ، مردم فکر نکنند که برای همیشه شاداب و سرحال هستن.
      یه فرصت محدود داریم تا برای آنچه که واقعا برای آن به این دنیا اومدیم ، بپردازیم.
      ولی متاسفانه ، اونقدر دنیا با رنگهای دلفریبش ، ما رو سرگرم میکنه که از گذر زمان و ماموریتی که در این دنیا داریم ، غافل میشیم.
      معمولا وقتی متوجه میشیم ، که دیگه خیلی دیر شده.
      انا لله و انا الیه راجعون.
      به نکتهء خوبی اشاره کردید.
      متشکرم.
      نادان هست اون کسیکه فکر میکنه هیچوقت نمی میره و خودش رو از مرگ ، مبرا می دونه.
      عاقل کسیه که از پیر شدن دیگران و مرگ دیگران ، به خودش بیاد و از غفلت دوری کنه.

  6. Avatar امید گفت:

    خوشم میاد که تعریف بیخود از گوشی نمیکنین ، بررسی دقیق و منصفانه بود مرسی سخت افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.