بررسی هواوی واچ فیت

بررسی هواوی واچ فیت – ساعت هوشمند جذاب جدید در بازار ایران

ساعت‌های هوشمند و دستبندهای سلامتی این روزها به یکی از محبوب‌ترین گجت‌های الکترونیکی تبدیل شده‌اند و بسیاری از افراد آشنا و علاقمند به دنیای تکنولوژی ترجیح می‎دهند که به جای استفاده از ساعت‌های کلاسیک همیشگی از این دسته از محصولات استفاده کنند. Watch Fit یکی از جدیدترین ساعت‌های هوشمند هواوی به حساب می‌آید که به تازگی وارد بازار ایران نیز شده است. امروز تصمیم داریم بررسی هواوی واچ فیت را با شما به اشتراک بگذاریم و نقاط ضعف و قدرت و ارزش خرید آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

محتویات جعبه

درون جعبه، به غیر از خود ساعت، یک کابل شارژ، دفترچه راهنما (به زبان فارسی) و کارت گارانتی دستگاه قرار گرفته است. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، رنگ مشکی گرافیتی (Graphite Black) با بند سیلیکونی مشکی رنگ است. اما واچ فیت در سه رنگ دیگر؛ سبز (Mint Green)، نارنجی (Cantaloupe Orange) و صورتی (Sakura Pink) نیز راهی بازار می‌شود. رنگی مشکی برای دوستداران ساعت‌های مدرن و در عین حال کلاسیک مناسب است و اما افراد ریسک‌پذیرتر احتمالا یکی از سه رنگ را انتخاب خواهند کرد.

بررسی هواوی واچ فیت

این بررسی حاصل جمع‌بندی تجربه 10 روزه من از ساعت جدید Huawei Watch Fit است. این ساعت توسط نمایندگی هواوی در ایران در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است.

طراحی

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

واچ فیت برخلاف مشخصات، از نظر ظاهر و طراحی هیچ شباهتی به ساعت و بندهای هوشمند دیگر هواوی ندارد. در واقع این ساعت بیشتر شبیه به اپل واچ است تا محصولات پیشین هواوی، با این تفاوت که واچ فیت باریک و کشیده‌تر بوده و وزن بسیار کمتری نیز دارد. به واسطه این شباهت واچ فیت در نگاه اول ساعتی جذاب به نظر می‌رسد که به خوبی بر روی دست فیکس می‌شود.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

تکنولوژی ساخت نمایشگر این ساعت AMOLED است. این نمایشگر از چهار طرف کمی خمیده شده و به فریم دور دستگاه متصل شده است. قاب دور و بدنه پشت دستگاه طبق گفته هواوی از فیبر پلیمر با دوام است. با این حال، فریم دور ظاهری شبیه به فلز براق داشته و جنس بدنه پشت نیز پلاستیکی به نظر می‌رسد.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

ابعاد این ساعت 46x30x10.7 میلیمتر است و بدون احتساب بند سیلیکونی آن، تنها 21 گرم وزن دارد. در سمت راست قاب دور ساعت یک کلید فیزیکی جای گرفته و کمی بالاتر از آن یک میکروفون تعبیه شده است. کلید دستگاه برای روشن شدن نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانیکه نمایشگر روشن باشد، با فشردن آن وارد منوی ساعت می‌شوید.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

همانطور که پیش‌تر اشاره شد این ساعت در سه رنگ مشکی، سبز، نارنجی و صورتی راهی بازار خواهد شد. در نسخه مشکی رنگ فریم دور نیز مشکی خواهد بود. اما در سه نسخه دیگر این فریم نقره‌ای و رز گلد است.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

در قسمت پشت این ساعت سنسورهای دستگاه از جمله سنسور ضربان قلب در مرکز قرار گرفته است که اگر ساعت را محکم ببندید جای آن برای مدتی بر روی دست باقی خواهد ماند. در قسمت بالای این سنسور پین‌های شارژ قرار گرفته‌اند که به صورت مغناطیسی به شارژر متصل می‌شود. در نزدیکی دو لبه بالا و پایینی دو خار کوچک قرار گرفته است که با پیچ گوشتی کوچک قابل جدا شدن است. با درآوردن این خارها بندها از بدنه ساعت جدا می‌شوند. متأسفانه هواوی برای این ساعت بندهای استاندارد 22/24 میلیمتری در نظر نگرفته و قابلیت تعویض بند در این ساعت محدود به نسخه‌های عرضه شده توسط هواوی خواهد بود.

در بررسی هواوی واچ فیت این ساعت را از نظر طراحی، وزن و ابعاد کاملاً ایده‌ال دیدیم. واچ فیت ظاهری شبیه به یک ساعت گرانقیمت دارد و از نظر وزن کاملا سبک و شبیه به دستبندهای سلامت است. با داشتن استاندارد 5ATM  این ساعت برای استفاده در استخر (تا عمق 50 متری آب به مدت 30 دقیقه) نیز مناسب است. شاید تنها ایرادی که بتوانیم در این بخش به این ساعت وارد بدانیم عدم پشتیبانی از بندهای استاندارد ساعت باشد. با این حال، طراحی شیک یکی از نقاط قوت واچ فیت به حساب می‌آید.

صفحه نمایش

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

هواوی برای ساعت هوشمند جدید خود یک نمایشگر 1.64 اینچی AMOLED مستطیلی شکل با رزولوشن 280×456 پیکسل (تراکم پیکسلی 326 ppi) در نظر گرفته است.این پنل با شیشه خمیده 2.5D محافظت شده و نسبت آن به بدنه 70 درصد است. حاشیه‌های اطراف این نمایشگر بسیار باریک طراحی شده‌اند و در واقع ظاهر یک ساعت هوشمند گرانقیمت را به واچ فیت داده‌اند.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

این نمایشگر لمسی است و به غیر از تاچ از حالت‌های سوایپ (کشیدن به چپ، راست، بالا و پایین) نیز پشتیبانی می‌کند. نسبت ابعاد مستطیلی این نمایشگر به آن ابعاد ایده‌الی بخشیده که به خوبی امکان نمایش اطلاعات را دارد. از نظر میزان روشنایی، واچ فیت نمایشگر روشنی دارد و حتی در زیر نور مستقیم آفتاب هم محتوای نمایش داده شده بر روی ساعت خوانا است. با این حال، این در همه زوایا صدق نمی‌کند و هر چه زوایه بیشتر شود، میزان خوانایی کمتر خواهد شد.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

در بخش تنظیمات نمایشگر در ساعت گزینه‌هایی برای تغییر امکاناتی مانند تنظیم میزان روشنایی صفحه به صورت دستی و خودکار، زمان روشن بودن صفحه نمایش، تنظیم لاک اسکرین به‌صورت آنالوگ و دیجیتال و تغییر Watch Face در نظر گرفته شده است. تنوع واچ فیس‌های پیش‌فرض این ساعت به‌اندازه کافی است، نکته جالب‌تر در خصوص واچ فیس‌های این ساعت اینست که در تعدادی از آنها امکان شخصی سازی گزینه‌های قابل نمایش در صفحه اصلی در نظر گرفته شده است. واچ فیت همچنین از 6 طرح برای قابلیت Always on Displays نیز بهره می‌برد که در زمانیکه از ساعت استفاده‌ای نمی‌شود، زمان، تاریخ و … را نمایش می‌دهند.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

نمایشگر که هواوی برای واچ فیت در نظر گرفته است، در کلاس خود جزء بهترین‌ها به حساب می‌آید. قابلیت‌های تنظیم روشنایی به لطف سنسور نور محیطی و شخصی سازی واچ فیس‌ها نیز از امکانات خوبی هستند که به کاربری استفاده از این ساعت تنوع می‌بخشند. اما متأسفانه در جدیدترین نسخه از برنامه Health در گوشی‌های هوشمند، امکان تغییر واچ فیس حذف شده است. این در حالیست که در نسخه‌های قبلی، واچ فیس‌های متنوع و فراوانی در اپلیکیشن Health برای استفاده در ساعت و بندهای هواوی در نظر گرفته شده بود.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

هواوی اشاره مستقیمی به چیپست استفاده شده در این ساعت نکرده است، اما برخی از وبسایت‌های غیررسمی عنوان کرده‌اند که واچ فیت از چیپست DK3.5+ST بهره می‌برد. اطلاعات چندانی از این تراشه در اینترنت موجود نیست و شاید این موضوع اهمیت چندانی هم نداشته باشد. در واقعیت این ساعت از نظر عملکرد تفاوتی با ساعت‌های پیشین هواوی ندارد. واچ فیت دارای 4 گیگابایت حافظه داخلی و بلوتوث 5.0 برای اتصال به گوشی کاربران است. این ساعت علاوه‌بر سنسور ضربان قلب، از GPS داخلی، سنسور 6 محوره IMU (شتاب‌سنج و ژیروسکوپ) و سنسور نور محیطی بهره می‌برد.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

Watch Fit مانند ساعت‌های پیشین هواوی دارای سیستم عامل Lite OS است. اگر تجربه کار با ساعت‌های هواوی را داشته باشید، نرم‌افزار این ساعت برای شما غریبه نخواهد بود. به عنوان مثال با کشیدن انگشت به صورت افقی به گزارش از ضربان قلب، میزان استرس، وضعیت آب و هوا، موسیقی در حال پخش و میزان فعالیت خود (تعداد قدم‌ها، دقایق فعالیت و ساعت فعالیت) دسترسی خواهید داشت. البته امکان جابجایی این موارد و اضافه کردن موارد مورد دلخواه نیز برای این ساعت در نظر گرفته شده است.

ساعت هواوی واچ فیت | huawei watch fit زیر نور آفتاب

هواوی برای واچ فیت امکان ارسال آهنگ و پخش از طریق ساعت را در نظر نگرفته است. از آنجاییکه این امکان در Watch GT 2 Pro میسر بود و آن ساعت هم حافظه مشابهی با واچ فیت داشت، می‌توان اینگونه در نظر گرفته که برای مدیریت مصرف باتری، این امکان در ساعت جدید در نظر گرفته نشده است. البته نبود بلندگو در واچ فیت هم می‌تواند دلیل دیگر این فقدان باشد.

موسیقی در ساعت هواوی واچ فیت | huawei watch fit

هواوی در منویی که با فشردن کلید فیزیکی ساعت ظاهر می‌شود، امکانات فراوانی مانند فعالیت‌های ورزشی، تاریخچه فعالیت‌های ورزشی، اطلاعات مرتبط با پایش خواب، سطح اکسیژن خون، تمرین تنفس، تایمر، آلارم و تنظیمات که شامل تنظیمات نمایشگر و … می‌شود را در نظر گرفته است.

پایش خواب در ساعت هواوی واچ فیت | huawei watch fit

کشیدن انگشت بر روی نمایشگر از سمت چپ به راست مانند کلید Back تنظیمات را به یک مرحله قبل‌تر می‌برد. با کشیدن انگشت از بالا به سمت پایین، منوی میانبری ظاهر خواهد شد که در آن چهار گزینه کاربردی مانند پیدا کردن گوشی و میزان بازخورد هپتیک ساعت، تنظمیات، میزان شارژ باتری و وضعیت بلوتوث نمایش داده می‌شود.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

با کشیدن از پایین به بالا هم به جدیدترین نوتفیکیشن‌ها از برنامه‌ها دسترسی خواهید داشت. از طریق برنامه Health در گوشی می‌توانید تنظیم کنید که اعلانات کدام برنامه بر روی صفحه ساعت ظاهر شوند. خوشبختانه زبان فارسی به شکل صحیحی در این ساعت پشتیبانی می‌شود و مسیج‌های فارسی به درستی نمایش داده می‌شوند. هرچند که امکان پاسخگویی به پیام‌ها در واچ فیت در نظر گرفته نشده است.

زبان فارسی هواوی واچ فیت | huawei watch fit

دو مورد از قابلیت‌هایی که هواوی برای این ساعت عرضه کرده در نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته در دسترس نبود. یکی از آنها قابلیت مربوط به سلامت خانم‌ها برای دوران قاعدگی بود که به نظر می‌رسد بسته به منطقه جغرافیایی با محدودیت‌هایی همراه هست. مورد دوم امکان استفاده از ساعت به عنوان کلید شاتر دوربین در گوشی بود که گفته شده این امکان تنها در صورتیکه واچ فیت با گوشی‌های هواوی متصل باشد، قابل استفاده است.

واچ فیت به گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید 5.0 به بالا یا iOS 9.0 به بالا متصل می‌شود. در مجموع سخت‌افزار و نرم‌افزار این ساعت در زمان کار با گوشی اندروید تجربه بسیار آشنا و مورد قبولی ارائه می‌کند. با این حال، عدم پشتیبانی از برنامه‌های متفرقه همچنان برای این ساعت هم یک محدودیت به حساب می‌آید. یکی از جالب‌ترین نکات در نرم‌افزار این ساعت منوهای بسیار کامل برای هر بخش است. به عنوان مثال در منوی Sleep در اولین نگاه به شما میزان خواب در 24 ساعت گذشته گزارش می‌شود، اما با سوایپ کردن به سمت بالا، اطلاعات دقیق‌تر در خصوص کیفیت خواب، میزان خواب عمیق و … ارائه می‌شود.

باوجود آنکه این ساعت اطلاعات نسبتاً جامعی درخصوص وضعیت پزشکی مانند ضربان قلب، اکسیژن خون، استرس، خواب و … ارائه می‌کند، باید بپذیریم که مانند ساعت‌های هوشمند دیگر برندها، میزان دقت سنسورهای آن در اندازه تجهیزات پزشکی تخصصی نیست. با این حال، فراهم ساختن تمامی این ویژگی‌ها در یک ساعت کوچک که وزن کمی دارد و حمل آن برای کاربران زحمتی نخواهد داشت، می‌تواند به خوبی یک دید کلی از وضعیت سلامت را به آنها ارائه کند.

قابلیت‌های تناسب اندام

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

همانطور که از نام Watch Fit مشخص است، هواوی این ساعت را با تمرکز بر تناسب اندام طراحی کرده است. در این ساعت 96 فعالیت مختلف ورزشی تعریف شده است. فعالیت‌های ورزشی این ساعت شامل موارد آشنایی مانند پیاده‌روی در داخل و بیرون، دویدن در خانه و بیرون، دوچرخه سواری، شنا در استخر یا آب‌های آزاد و قایق سواری و … می‌شود. به غیر از این گزینه‌های Add در انتهای لیست قرار گرفته که با زدن بر روی آن شما می‌توانید ورزش‌های دیگری مانند یوگا، بوکس، باله، دارت، حرکات کششی و … را نیز به این قسمت اضافه کنید.

هواوی برای تشخیص بهتر حرکات ورزشی در این ساعت، GPS داخلی آن را بهبود بخشیده است و این یعنی به عنوان مثال زمانیکه قصد دویدن در خارج از خانه را داشته باشید، نیاز به همراهی گوشی نخواهید داشت. با این حال، از آنجاییکه امکان پخش مستقل موسیقی یا پاسخ دادن به تماس در این ساعت در نظر گرفته نشده، همراهی گوشی برای اکثریت ما الزامی است.

امکانات ورزشی هواوی واچ فیت | huawei watch fit

در قسمت Workout زیرمجموعه‌ای تحت عنوان Fitness Courses وجود دارد که در آن 12 حالت متنوع ورزشی در نظر گرفته شده است که در هر کدام از آنها زمان مورد نیاز، میزان سختی و توضیحاتی در رابطه با کاربرد آن نوشته شده و شیوه درست هر مرحله از آن نیز به صورت عکس یا ویدئویی کوتاه به نمایش گذاشته شده است. در قسمت Running Courses نیز 13 حالت مختلف برای دویدن همراه با توضیحات در رابطه با میزان سختی، زمان انجام فعالیت و … ارائه شده است.

در مجموع وات فیت هواوی یکی از کامل‌ترین (اگر کامل‌ترین نباشد) ساعت‌های بازار از نظر امکانات و فعالیت‌های ورزشی است و به لطف GPS داخلی، عملکرد خوبی در تشخیص فعالیت کاربر در زمان تحرک است. از همین رو این ساعت می‌تواند یکی از ایده‌ال‌ترین گزینه‌ها برای کسانی باشد که به دنبال خرید یک ساعت/بند هوشمند در نقش یک مربی ورزش هستند.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

باتری

هواوی در زمان رونمایی از واچ فیت ادعا کرده بود که این ساعت با استفاده معمول تا 10 روز شارژدهی خواهد داشت. این استفاده معمول شامل فعال بودن تنظیمات پایش خواب و ضربان قلب و چک کردن ساعت به طور میانگین 200 بار در طول روز، دریافت 50 پیام، 3 تماس، 3 آلارم در 24 ساعت و 30 دقیقه ورزش در هفته می‌شود. هواوی گفته است که در استفاده‌های سنگین‌تر مانند 500 بار چک کردن ساعت و 60 دقیقه ورزش در کنار موارد ذکر شده، دوام باتری واچ فیت 7 روز خواهد بود. در صورتی هم که GPS داخلی ساعت فعال باشد، شارژدهی آن تا 12 ساعت است.  

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

بر روی کاغذ این باتری یک نقطه قوت برای ساعت به حساب می‌آید. خوشبختانه باید بگوییم که در استفاده عملی وضعیت به همان ترتیبی بود که از این ساعت انتظار می‌رفت. در طول بررسی 10 روزه ما از ساعت، واچ فیت تنها یک بار به شارژ نیاز پیدا کرد. به طور میانگین و با استفاده نسبتاً سنگین از ساعت روزانه 10 درصد از شارژر باتری کم این ساعت کم می‌شود. البته اگر برخلاف من، شما از آن دسته از افراد ورزشکاری باشید که بخواهید روزانه دقایقی را با ساعت خود ورزش کنید (با GPS فعال) شارژ آن زودتر از تخلیه می‌شود. واچ فیت از طریق پین‌های پشت و توسط شارژر مغناطیسی که درون جعبه قرار گرفته، شارژ می‌شود. برای شارژ  0 تا 100 درصد آن به کمتر از یک ساعت زمان نیاز خواهد بود.

شارژر هواوی واچ فیت | huawei watch fit

جمع‌بندی

هواوی واچ فیت یکی از زیباترین و در عین حال ارزان‌ترین ساعت‌هایی هست که این روزها در بازار قابل خرید است. از نظر امکانات واچ فیت دستبند هوشمندی است که تمامی امکانات یک مچ‌بند سلامت را در سطح بسیار خوبی در اختیار دارد. در عین حال، در دسته‌بندی ساعت، محصول جدید هواوی یک ساعت زیبا با امکانات نه چندان تمام و کمال است. البته از نظر امکانات ورزشی، سلامت و فیتنس این ساعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما با این حال، از امکانات دیگری که ساعت گرانقیمت‌تر بازار از آن بهره می‌برند مانند امکان مکالمه، پخش صدا و … بهره نمی‌برد.

به‌طورکلی طراحی جالب، نمایشگر باکیفیت، امکانات نر‌افزاری بالا، پشتیبانی از زبان فارسی و عملکرد خوب باتری مهمترین نقاط قوت این ساعت به حساب می‌آیند. در عین حال، عدم پشتیبانی از بندهای استاندارد، محدودیت یک سری از امکانات مانند کنترل دوربین گوشی به گوشی هواوی و قیمت نه چندان رقابتی از ایرادات این ساعت باشند.

هواوی واچ فیت | huawei watch fit

هواوی واچ فیت با قیمتی در حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان راهی بازار ایران شده است. اگر به دنبال خرید یک ساعت هوشمند نه چندان گرانقیمت، با طراحی ظریف و امکانات بالای ورزشی هستید، واچ فیت گزینه بسیار ایده‌الی برای شما خواهد بود. اما اگر قصد خرید ساعتی بالارده، با تمامی امکانات روز را دارید و حاضر برای آن هزینه بالاتر بپردازید، می‌توانید به سراغ برادارن بزرگتر این ساعت، یعنی سری Watch Gt 2 بروید.

مزایا:
  • طراحی زیبا
  • وزن بسیار ایده‌ال
  • امکانات و قابلیت‌های فراوان نرم‌افزاری
  • حالت‌های بسیار متنوع ورزشی
  • عملکرد بسیار خوب باتری
معایب:
  • عدم پشتیبانی از بندهای استاندارد ساعت
  • محدویت بخشی از امکانات به گوشی‌های هواوی
  • قیمت نه چندان رقابتی
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

هواوی واچ فیت ایده‌ال برای افرادی است که قصد خرید یک ساعت هوشمند زیبا و نه چندان گران، با امکانات بسیار خوب ورزشی هستند.

9امتیاز8.9سخت‌افزار و نرم‌افزار9صفحه نمایش9.2طراحی9.1باتری8.9ارزش خرید
امتیاز: 4.5 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...

14 دیدگاه

  1. Avatar میلاد گفت:

    سلام چطور میشه برنامه اب و هواش رو فعال کرد چون هر وقت کصل میشه میگه جی پی اس گوشی رو روشن کن و وقتی روشن میکنیم اپدیت نمیکنه چون ظاهرا با ایران مشکل داره دوستان چه راهی پیشنهار میدن؟

  2. Avatar زهرا گفت:

    چطوری میشه بلوتوثش رو روشن کنم؟ میشه کسی راهنمایی کنه

  3. Avatar سعید گفت:

    خیلی جالب و کامل بود. البته واچ فیس ها را در برنامه هواوی هلث گوشی می توان تغییر داد با ترفندهایی،

  4. Avatar یوسین بولت گفت:

    سلام آیا این ساعت ارتفاع سنج داره؟

  5. Avatar 🇮🇷 iran گفت:

    سلام، از اینکه ساعت خوبیه اصلا شکی درش نیست، ولی قیمت بالاست این ساعت نهایتش باید یک و نیم قیمتش باشه نه دو میلیوتو خورده ای، انشاله هواوی از زیر این تحریمها بیاد بیرون که این به نفع ماهاست چون اینطوری رقابت تو بازار بسشتر میشه و در نتیجه وسایل با کیفیت بهترو قیمت کمتر نصیب ما میشه، البته اینا تو ایران به یه مورد دیگه بستگی داره و اونم قیمت دلاره، این قیمت دو خورده ایم که برای ایندساعت در نظر گرفته شده بخاطر همین قیمت زیاد دلار تودایرانه

  6. Avatar آرمین ابیشی گفت:

    بسیار ساعت قشنگیه. واقعیتش هواوی واقعا برند آینده داری هست، و در تمام زمینه ها محصولات جالبی داره تولید می کند.
    ممنون از شما همکار گرامی برای این بررسی کامل و تخصصی.

  7. Avatar hamidreza گفت:

    لاک بلد نیستی نزن خب

  8. Avatar علی گفت:

    Review khobi bood mersi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.