بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

اگرچه به دلیل رونق ماینینگ در سراسر دنیا خرید کارت گرافیک‌های نسل جدید سری RTX 3000 انویدیا دشوار و گران است، اما با این امید که روزی روزگاری دوباره بازار به سمت گیمرها خواهد چرخید، و روسیاهی به زغال خواهد ماند، به سراغ بررسی یک RTX 3060 Ti می‌رویم که الحق و الانصاف از پر قدرت ترین و زیباترین کارت گرافیک‌های RTX 3060 Ti حال حاضر در دنیاست. بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G از آن جهت اهمیت دارد که این کارت گرافیک در ایران موجود است، و از پر فروش ترین کارتهای RTX 3060 Ti به شمار می‌رود. کارت گرافیک RTX 3060 Ti نسبت به نسل گذشته خود، یعنی کارت گرافیک RTX 2060، تقریبا بیش از 60 درصد سریعتر است، و جایگاهی مابین RTX 2080 Super و RTX 2080 Ti دارد. از این رو به راحتی می‌توان اغلب عناوین بازی را در دقت 4K نیز با کیفیت خیلی خوب بازی کرد.

معماری Ampere:

بدون اغراق، انویدیا تک و تنها یکه تاز توسعه و پیشرفت صنعت گرافیک کامپیوتر در دنیاست. این شرکت با معرفی معماری آمپر، یک بار دیگر ثابت کرد، رقبای دیگر مانند ای ام دی و اینتل، با فاصله بسیار زیاد نسبت به انویدیا در پشت سر آن حرکت می‌کنند. انویدیا در نسل تورینگ، در کنار افزایش قدرت Raw Performance پردازش گرافیک، دو فن آوری رهگیری نور RTX و DLSS را نیز معرفی کرد و این دو مولفه، در نسل جدید معماری آمپر، قدرتمند تر و بسیار تواناتر شدند. هسته‌های پردازشی Ampere از فن آوری 8 نانومتری سامسونگ بهره می‌برند و برای اولین بار، کارت گرافیک‌های رده بالای این نسل از سریعترین حافظه‌های گرافیکی جهان، GDDR6X بهره خواهند برد. این کارتها همه مجهز به درگاه PCIe Gen.4 هستند و نسبت به نسل پیشین خود بعضا بیش از 50 درصد توانمند تر عمل می‌کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد مهمترین تغییرات در نسل جدید کارت گرافیک‌های آمپر، پیشنهاد می‌کنم به مقاله معرفی این کارتها در اینجا مراجعه بفرمایید. لازم به ذکر است به دلیل قیمت بسیار بالای این کارتها و تقاضای زیاد برای خرید در بازار، تولید و عرضه آنها به صورت قطره چکانی انجام می‌پذیرد و به گفته انویدیا، این محدودیت‌ها در تولید انبوه RTX 3000 به مرور در سال 2021 برطرف خواهند شد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

اطلاعات کلی درباره RTX 3060 Ti:

چیپ گرافیکی GA104 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است و 17.4 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 4864 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 152 هسته Tensor، تعداد 38 هسته RT، و 80 واحد ROP می‌باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با رابط 256 بیتی و سرعت 14 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. فرکانس حافظه نسخه رفرنس RTX 3060 Ti برابر 1750MHz است و فرکانس پایه GPU آن در نسخه رفرنس برابر 1410MHz، و فرکانس حالت بوست آن برابر 1665MHz است.

کارت گرافیک موضوع این بررسی GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1800MHz افزایش یافته تا قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3060 Ti حدود 200 وات است، و این کارت گرافیک گیگابایت با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد می‌تواند تا بیش از 260 وات مصرف آن افزایش یافته و در صورت اورکلاک آن، مصرف کلی کارت به بیش از این میزان هم خواهد رسید.

  • پاور مناسب

اگرچه انویدیا در نسخه رفرنس RTX 3060 Ti یک کابل مخصوص 12 پین جدید برای تغذیه کارت خود استفاده کرده است که به لطف یک مبدل به 2 کابل 8 پین برق PCIe متصل می‌شود، شرکت گیگابایت اما به فکر راحتی کاربران بوده و بی جهت کار را سخت نکرده است. کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER صرفا با یک کابل برق 8 پین و یک کابل برق 6 پین متداول PCIe تغذیه می‌شود بنابراین نیازی به تهیه هیچگونه کابل اضافی و یا مبدل برای اتصال پاور‌های مرسوم به این کارت گرافیک ندارید. در مورد توان پاور هم، گیگابایت حداقل یک پاور 650W واقعی را برای تغذیه این کارت پیشنهاد کرده است. ما البته اکیدا توصیه می‌کنیم دوستانی که می‌خواهند از RTX 3060 Ti استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 750 وات به بالا را برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

  • اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3060 Ti باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. مطلع باشید که کلیه پردازنده‌های ضعیفتر از Core i7 نسل 8 اینتل، به القوه برای RTX 3060 Ti می‌توانند باعث گلوگاه شوند. بنابراین توصیه ما این است که پیش از تهیه این کارت گرافیک، بستر لازم و پردازنده مناسب برای سرویس دهی به این کارت گرافیک قدرتمند را بر روی سیستم خود فراهم کنید.

  • مانیتور مناسب

کارت گرافیک RTX 3060 Ti بهترین کارت برای گیمینگ در دقت 2K است که می‌تواند به راحتی تمام بازی‌ها را با جزییات خوب به همراه فن آوری رهگیری نور، بالای 60 فریم به اجرا در آورد. این کارت گرافیک همچنین می‌تواند بسیاری از بازی‌ها را با کیفیت کاملا مطلوب در رزلوشن 4K نیز به اجرا درآورد.

  • نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، هنوز قابل تست و بررسی نیست، چرا که ابتدا به ساکن نیازمند فن آوری Microsoft Direct Storage هستیم که در سال آینده میلادی به ویندوز 10 اضافه خواهد شد، و در وهله دوم نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. در حال حاضر نه ویندوز 10 چنین امکانی دارد و نه بازی‌ها این قابلیت رو پشتیبانی می‌کنند. تنها می‌دانیم که RTX 3060 Ti چنین قابلیتی دارد.

بسته بندی محصول:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

طراحی روی جعبه کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER از تم مشکی – نارنجی آئوروس و سبز انویدیا بهره می‌برد. پارت نامبر این کارت GV-N306TAORUS M-8GD است. اطلاعات مهمی‌‌که در نمای جلوی جعبه به آن اشاره شده است، شامل پشتیبانی کارت گرافیک از نورپردازی RGB Fusion 2.0، فن آوری کولینگ Max Contact Cooling، حجم رم 8 گیگابایتی از نوع GDDR6، ضمانت 4 ساله و خصوصیات پایه گرافیک‌های انویدیا شامل Ray Tracing و DLSS است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

در پشت جعبه، به توضیح مفصل تری از کولینگ پیش رفته به کار رفته در این کارت، مجهز بودن به نمایشگر LCD EDGE VIEW، و تنوع کانکتور‌های آن اشاره شده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

اقلام همراه درون جعبه، شامل بروشور نصب به زبان فارسی، و بج زیبای آئوروس می‌شود.

ساختار و طراحی محصول:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER بسیار بزرگ و از نظر ابعادی 3 اسلات را اشغال می‌کند. بدنه حاشیه فنها از پلاستیک سخت و بک پلیت آن فلزی و بسیار با کیفیت و محکم ساخته شده است. ابعاد این کارت برابر 29 در 13 در 6 سانتیمتر می‌باشد. عملا طول این کارت 29 سانتی متر است و اکثر کیس‌ها تا 30 سانتیمتر فضای لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند، بنابراین از بابت کیس خیالتان راحت باشد، تقریبا تمام کیس‌ها توانایی پذیرایی از این کارت را دارند. وزن این کارت گرافیک کمی‌بیشتر از 1 کیلو گرم است و در حالت کلی ما عموما توصیه می‌کنیم از VGA Holder برای کارت‌های رده متوسط به بالا استفاده کنید، در مورد این کارت گرافیک هم، اگر چه افتادگی یا Sag کردن را مشاهده نکردیم، اما استفاده از نگه دارنده برای گرافیک‌ها در این کلاس، توصیه می‌شود.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

نیروی برق کارت گرافیک از طریق یک کانکتور 8 پین و یک کانکتور 6 پین PCIe تامین می‌شود. بحث SLI و NVLINK هم دیگر در 3060 Ti وجود ندارد، بنابراین هیچ کانکتوری هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

نورپردازی در این مدل شامل دو شیار سفید رنگ در حاشیه فنها و کلمه Aorus در بک پلیت می‌شود. البته گستردگی نورپردازی RGB این کارت گرافیک گیگابایت، به مانند نسل پیشین RTX 2000 نیست و به وضوح محدود تر شده است، اما همچنان خوشکلی‌های خودش را دارد. به شخصه دوست داشتم وسعت این نورپردازی بیشتر بود، اما همین حد از RGB هم نمره قبولی دریافت می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

علاوه بر نورپردازی، گیگابایت از یک نمایشگر به نام LCD EDGE VIEW بر روی این کارت استفاده کرده است. در حالت پیش فرض در این نمایشگر تمام رنگی، فالکون معروف آئوروس به نام CHIBI به خوردن و خوابیدن و پرواز مشغول است، گاهی هم شما را تشویق به مبارزه در بازی‌ها می‌کند.

اما شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار RGB Fusion 2.0 اطلاعات خاصی از کارت گرافیک و یا هر متن یا تصویری که این نمایشگر پشتیبانی کند – حتی تصاویر متحرک GIF را – برای نمایش به آن منتقل کنید تا نمای کارت گرافیک شما زیبا تر شود.

گیگابایت با استفاده از نمایشگر در کارت گرافیک، نمایی بسیار زیبا را به آن داده است. نمایشگر نه آنقدر بزرگ است که حواس شما را از مانیتور پرت کند، و نه آنقدر کوچک که اطلاعات و نوشته‌های آن را نتوان دید. میزان نور و زاویه دید آن هم کاملا مناسب است و از نرخ به روز رسانی بالایی هم برخوردار است. طراحی چنین نمایشگری با این خصوصیات کاملا مناسب، کاری بسیار جالب توجه از گیگابایت و یک ارزش افزوده برای کاربرانی است که این کارت را خریداری خواهند کرد. تنها نکته ای که باید توجه داشت، برای اعمال تغییرات در نمایشگر نیاز به استفاده از نرم افزار RGB Fusion برای کنترل آن است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

بک پلیت پشتی کارت تماما فلزی است و عملکرد آن در دفع حرارت قطعات پشت مدار چاپی ستودنی است. یک بخش کوچک از این بک پلیت که نام Aorus در آن نقش بسته است مجهز به نورپردازی RGB است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

یک مایکرو سوییچ بسیار ریز، بر روی PCB کارت گرافیک قرار دارد که امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌دهد. در حالت OC که به صورت پیشفرض در این حالت قرار دارد طبیعتا سرعت گرافیک بیشتر است. حالت دوم حالت Silent است که حداکثر سکوت را برای کاربر فراهم می‌کند چرا که با عملکرد خنک تر، فنها به ندرت وارد عمل خواهند شد و صرفا در صورتی که دما به بالای 55 درجه برسد، روشن می‌شوند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

ضخامت 3 اسلاتی این کارت را در این تصویر کاملا می‌توان مشاهده کرد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

گیگابایت تعداد 6 خروجی تصویری (یکی بیشتر از مدل مرجع) بر روی این کارت قرار داده است، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 بعلاوه یک HDMI 2.0 که در وسط قرار دارد. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در P4320 پشتیبانی می‌کند.

سخت افزار:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم. کلیه بخش‌های مهم، اجزای VRM، و کامپوننت‌های گرم، با پد‌های انتقال حرارت پوشیده شده و بدین ترتیب با سینک کولر در ارتباط هستند. گیگابایت به خوبی تمامی ‌‌اجزای روی گرافیک را به طرق مختلف به سینک متصل کرده و تمامی ‌بخش‌ها به طور مناسب خنک می‌شوند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

این کارت گرافیک مجهز به پردازشگر گرافیکی GA104 از نوع A1 مخصوص اورکلاک است و تعداد 8 عدد حافظه GDDR6 ساخت شرکت سامسونگ آن را احاطه کرده است.

در بخش مدار تغذیه VRM، گیگابایت از طراحی 8+2 فاز دیجیتالی استفاده کرده است. این ترکیب در مجموع 8 فاز را برای تغذیه و مدیریت GPU فراهم می‌کند و همچنین 2 فاز برای مدیریت و تغذیه 8 گیگابایت حافظه GDDR6 در نظر گرفته شده است. گیگابایت هم PCB و هم طراحی VRM اختصاصی خود را در ساخت این کارت به کار برده است و اصولا دلیل گران قیمت تر بودن کارت‌های مستر آئوروس استفاده از کامپوننت‌های با کیفیت و پیشرفته، چیپ GPU دستچین و طراحی مدار اختصاصی گیگابایت است. کل این مدار توسط یک کابل برق 8 پین و یک کابل برق 6 پین PCIe تغذیه می‌شود که در مجموع توان 225 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد. مابقی واتیج مورد نیاز کارت RTX 3060 Ti از طریق درگاه PCIe مادربرد تامین می‌شود که تا 75 وات دیگر را تامین می‌کند.

سیستم خنک کننده:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

برای کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G یک کولر عظیم مجهز به 7 لوله انتقال حرارت که به صورت 5 به 2 در دو طرف درون دو سینک بزرگ توسعه یافته، به کار رفته است. این بلوک‌های بزرگ برج خنک کننده، به خوبی از پس وظیفه خنک سازی این کارت گرافیک بر می‌آیند. تمامی ‌بخش‌های مهم، شامل فازها، کنترلر‌ها، چوک‌ها و GPU و حافظه‌ها تحت پوشش کامل این کولر قرار دارند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

نکته ای که باید در مورد فنها به آن اشاره کرد، ابعاد آنهاست که گیگابایت از 3 فن 10 سانتیمتری استفاده کرده است. فن وسط بر خلاف جهت دو فن کنار گردش می‌کند تا قدرت گردش هوا را به دو برابر افزایش دهد. این فنهای بولبرینگی به مانند نسل‌های پیشین، بسیار بی صدا هستند و حتی در سرعت‌های بالا، صدای آنها اصلا زیاد نیست و طبیعی جلوه می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

نکته قابل تامل دیگر، نوع طراحی این فنها است که به مانند چنگک هوا را به درون سینک خنک کننده می‌کشند و عملکرد بسیار بهینه تری نسبت به نسل‌های پیشین دارند.

سیستم تست:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G
سیستم تستلابراتوار مجله سخت افزاراسپانسر
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONشرکت محترم MSI، دفتر نمایندگی ایران
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTERموضوع بررسی
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gشرکت محترم G.SKILL تایوان
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256Gشرکت محترم آونگ، نماینده رسمی ‌ایدیتا
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVOشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین
پاورGREEN GP1050B-OCDGشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین
کیسSUNBEAM UV ACRYLIC TECH STATIONشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PUشرکت محترم آبا ارتباطات ساوالان، نماینده رسمی ‌اوریکو
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1شرکت محترم کولر مستر، دفتر نمایندگی ایران
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP

بررسی عملکرد:

گیگابایت به همراه کارتهای گرافیک خود، نرم افزار اختصاصی AORUS ENGINE را عرضه کرده است. همیشه آخرین نسخه این نرم افزار را از وبسایت رسمی‌ کارت گرافیک خود دریافت کنید. این نرم افزار شامل Fusion RGB 2.0 هم می‌شود که از طریق آن می‌توانید مدیریت RGB و LCD EDGE را نیز بر عهده بگیرید. کار با این نرم افزار بسیار راحت است. در حالت پیش فرض کارت که دکمه بایوس بر روی حالت OC قرار دارد، فرکانس GPU این کارت گرافیک 135 مگاهرتز فرکانس بالاتری نسبت به حالت مرجع RTX 3060 Ti دارد. بنابراین با کارت گرافیکی روبه رو هستید که GPU آن به صورت کارخانه ای حدود 8 درصد سریعتر از نسخه رفرنس انویدیا است. در مورد فرکانس حافظه‌های GDDR6 اما تغییری در فرکانس رفرنس ایجاد نشده است. به همین حالت، تمام تست‌ها را یک بار به انجام رساندیم. نتیجه فرکانسی و دمایی فوق در تصویر GPUz بدست آمده است. حداکثر دمای ثبت شده توسط GPU به 67.6 درجه سانتیگراد رسید که این میزان برای RTX 3060 Ti بسیار عالی است. در حالت پیش فرض، حداکثر فرکانس لحظه ای GPU هم به 2 گیگاهرتز رسیده و ثبت گردید. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

با افزایش پلکانی 10 مگاهرتزی فرکانس GPU، در نهایت به فرکانس 1950 مگاهرتز رسیدیم. این بدان معنی است که علاوه بر 8 درصد اورکلاک کارخانه ای، ما نیز توانسیتم GPU را حدود 8 درصد بیشتر اورکلاک کنیم تا در نهایت، فرکانس GPU این مدل از RTX 3060 Ti را در مجموع 16 درصد بالاتر از فرکانس نسخه مرجع انویدیا برسانیم. ناگفته نماند از آنجایی که آمپر اصلا از دمای زیاد خوشش نمی‌آید، کوچکترین افزایش ولتاژی برای GPU انجام ندادیم تا بدون افزایش دما، GPU تا هر چقدر که توان دارد فرکانس را بالاتر ببرد. نتیجه هم عالی بود، فرکانس لحظه ای GPU همانطور که در تصویر فوق از GPUz ثبت شده است، به بیش از 2175 مگاهرتز رسیده است و این میزان فوق العاده است.

حال به سراغ Memory می‌رویم، فرکانس حافظه بهترین کارت گرافیک‌های RTX 3060 Ti را به راحتی می‌توان به 16Gbps رساند. ما هم فرکانس پایه را یک ضرب تا 16Gbps رساندیم. دقت کنید در حافظه‌های GDDR6 باید عدد فرکانس پایه باکس Memory را در GPUz ضربدر 8 کنید تا فرکانس حافظه بدست آید. در تصویر فوق GPUz، فرکانس پایه حافظه 1750 مگاهرتز به عنوان فرکانس رفرنس ثبت شده است که آن را به 2000 رساندیم که اگر ضرب 8 کنید به عدد 16000Mhz می‌رسید که معادل آن در نرم افزار Aorus Engine نشان داده شده است. حال با فرکانس 1950MHz برای GPU و فرکانس 16000MHz برای حافظه، کلیه تست‌ها را مجددا تکرار کردیم و به ثبت نتایج پرداختیم. حداکثر دمای ثبت شده برای GPU در طول تست‌های حالت اورکلاک، 68 درجه ثبت شد که بسیار عالی است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

در حالت پیش فرض این کارت هم ردیف RTX 2080 و RTX 2080 Super است. اما در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز 8098 در نرم افزار Unigine Superposition، این کارت حتی از RTX 2080 Super هم قوی تر ظاهر شده و تنها حدود 10 درصد با 2080 Ti فاصله دارد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

برای تست بازی، اصولا توصیه ما استفاده از پردازنده‌‌های 9700K و 5600X به بالا است، اما با همین 8700K که داشتیم، سعی کردیم با نزدیک کردن فرکانس آن به 10600K، نتایج منطقی تری از قدرت واقعی RTX 3060 Ti در کلیه بازی‌ها در دقت Full HD داشته باشیم و ثبت کنیم. با توجه به نتایج بدست آمده کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G کمی ‌قوی تر از RTX 2080 Super است. این کارت گرافیک مناسب مانیتور‌های 4K، 2K و یا مانیتور‌های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 360 هرتز می‌باشد. تست بازی تنها در حالت پیش فرض گرفته شده است (بدون اورکلاک).

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

در تست بازی‌ها در دقت 4K، این کارت گرافیک در تمام بازی‌ها بیش از 45 فریم خروجی داشت که میزانی قابل قبول است. شاید بتوان 3060 Ti را یک کارت بازی Entry Level برای 4K به شمار آورد. اما این کارت برای 2K فوق العاده و برای 1080P به نوعی Overkill به حساب می‌آید. تست بازی در حالت پیش فرض گرفته شده است (بدون اورکلاک).

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 13370 برای Graphic Score توسط این کارت ثبت گردید که آن را بالاتر از RTX 2080 Super قرار می‌دهد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است. (این تست صرفا در حالت پیش فرض و بدون اورکلاک گرفته شد.)

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را مورد سنجش قرار می دهد. نتیجه فوق خروجی این نرم افزار است.

نتیجه گیری:

امان از ماینینگ. امان از ماینینگ که باعث شده این کارت گرافیک فوق العاده خواستنی 500 دلاری را در خارج از ایران به قیمت 900 دلار به فروش رسانند و در بازار ایران نیز، در حالیکه قیمت اولیه این کارت حدود 30 میلیون تومان بود، قیمت فعلی آن به 52.5 میلیون تومان می‌رسد. فعلا چرخ روزگار بر وفق مراد ماینرهای کریپتو کارنسی است و دست گیمرها و طراحان سه بعدی، از خرید چنین کارتهایی کوتاه. امید آن می‌رود روزی روزگاری در آینده، وضعیت قیمت‌های گرافیک برای همه دوستان به از این شود.

ما برای ارزش گذاری قیمتی، همان قیمت اولیه و قیمت صحیح این کارت، یعنی حدود 30 میلیون تومان را در نظر می‌گیریم و بر همان اساس نمره ارزش خرید را می‌دهیم، چون اگر قرار باشد قیمت فعلی کارتهای گرافیک ملاک نمره دهی فنی قرار گیرد، هیچ کارت گرافیکی، حتی 1 امتیاز هم نخواهد گرفت. کارت گرافیک RTX 2080 Super قبلا حدود 25 میلیون تومان قیمت داشت، حال با توجه به قدرت برتر RTX 3060 Ti در تست‌ها، قیمت 30 میلیون تومانی برای GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G منطقی به شمار می‌رود. شاید اگر در آینده ماینینگ با کارت گرافیک از رونق بیفتد، و انویدیا هم تولید خود را افزایش دهد، و قیمت دلار در ایران پایینتر آید، شاید حتی بتوان انتظار حدود قیمتی 20 میلیون تومان را هم از این کارت گرافیک داشت، ولی چه می‌شود که به حقیقت پیوستن چنین رویایی مانند پرواز کردن لاکپشت‌ها دور از دسترس است.

از داستان جانسوز و جانگداز قیمت که بگذریم، کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G را بسیار دوست می‌داریم. این کارت گرافیک فوق العاده زیبا، شیک و بسیار خواستنی است. شاید تنها کارت گرافیک گیمینگی که بتوان چشم بسته برای هر کیس و هر مانیتوری تهیه کرد و راضی بود، همین کارت RTX 3060 Ti گیگابایت است. تولید کنندگان محتوی سه بعدی، ویژوال آرتیست‌ها، رندرکاران و کاربرانی که محدودیت بودجه دارند، آنها هم می‌توانند بر روی توان و قدرت پردازش‌های مبتنی بر GPU این کارت گرافیک حساب کنند. خرید این کارت را به تمام کاربرانی که از آن می‌خواهند برای مدل سازی سه بعدی و استفاده در نرم افزار‌های طراحی 3D و VFX به کار برند، پیشنهاد می‌کنیم.

شرکت گیگابایت در این مدل از کارتهای گرافیک خود، با طراحی جذاب، استفاده از نورپردازی RGB به اندازه، و همچنین به کارگیری نمایشگر که به لطف آن می‌توان اطلاعات خوبی را از خود کارت در لحظه دریافت کرد، عملکردی فوق العاده داشته است. در تست‌ها قدرت اورکلاک این کارت بسیار بالا بود، و گیگابایت با کولر فوق العاده قدرتمندی که برای این کارت در نظر گرفته است، در لود‌های بالا، توانایی خنک کنندگی بسیار مطلوبی را برای کارت به ارمغان می‌آورد. استفاده گیگابایت از بایوس دوگانه برای اورکلاک بیشتر، و به کار گیری یک سوییچ برای تعویض بایوس، قابل تقدیر است. در مجموع، سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد عالی و قدرتمند این کارت در گیمینگ، نشان منتخب گیمر‌ها، همچنین، با توجه به طراحی زیبا و استفاده از نمایشگر LCD در کارت گرافیک نشان نوآوری، و به دلیل عملکرد فوق العاده خوب آن در تمام زمینه‌ها، به این کارت نشان منتخب سردبیر را اعطا می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G
مزایا:
  • اورکلاک کارخانه ای
  • فنهایی بسیار بی صدا و پر قدرت
  • قدرت خنک کنندگی عالی برای کولر
  • قدرت فوق العاده در گیمینگ و رندر
  • استفاده از قطعات و کامپوننت‌های با کیفیت
  • استفاده از چیپ دستچین با پتانسیل اورکلاک بالا
  • نورپردازی RGB شکیل و زیبا در پشت و روی کارت
  • مجهز به نمایشگر تمام رنگی LCD EDGE قابل برنامه ریزی
معایب:
  • ندارد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • یکی از بهترین RTX 3060 Ti‌های دنیا کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER 8G است که به لطف توانایی اورکلاک بالا و طراحی فوق العاده زیبای گیگابایت، وجود نمایشگر EDGE، کولر قدرتمند و GPU اورکلاک شده، پیشنهاد اول ما برای گیمر‌ها، طراحان سه بعدی و معماران است.
9.7امتیاز10راندمان9.6خنک کننده9.7طراحی9.5ارزش خرید

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

28 دیدگاه

  1. Avatar ستار گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید اگر در هنگام بازی چراغ سفید روی کانتکتور 8پین این کارت گاهی روشن خاموش بشه علتش چیه؟

  2. Avatar MOSY گفت:

    سلام خوب هستید من میخواستم کارت گرافیک rtx 3060 ti 8gb بخرم مادربرد من h110m هست و روی این مادربرد pcle 3.0 قرارداره ولی کارت گرافیک rtx 3060 ti 8gb pcle 4.0 هست ایا امکان داره این کارت گرافیک روی مادربرد من ساپورت بشه و اگر ساپورت بشه چقدر داخل گیم ها fps میده

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام، میتونید از این کارت گرافیک روی مادربردتون استفاده کنید اما پردازنده ای که دارید با این گرافیک گلوگاه میکنه، و درصد زیادی از توانایی این کارت رو نمیتونید روی پلتفرم خودتون استفاده کنید.

      باید پلتفرم (رم – مادربرد – پردازنده) ارتقا پیدا کنه.

      پاورتون هم اگر ظرفیت مناسب نداشته باشه اونم باید ارتقا پیدا کنه.

  3. Avatar یاسر گفت:

    سلام آقا آرمین خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم AORUS GeForce RTX 3060 Ti ELITE 8G با این مدلی که شما بررسی کردین چه فرقی داره؟کدوم بهتره؟آیا تفاوتشون زیاده؟
    ممنون میشم اگه کامل توضیح بدین

  4. Avatar پیمان گفت:

    ممنون اقای ابیشی برای بررسی جامع و عالی به شخصه با این که طرفدار شرکت گیگابایت هستم ولی تجربه بدی از این کارت داشتم اوایل ورود این کارت به ایران اقدام به تهیه این کارت کردم بعد از یک هفته استفاده متوجه دمای غیر عادی در کارت شدم با بررسی دقیق تر متوجه شدم فن ها به نسبت دمای کارت افزایش سرعت پیدا نمیکنن خوشبختان به دلیل داشتم گارانتی خوب سریعا کارت رو ارسال کردم بعد از 20 روز کاری کارت به دستم رسید که درست شده بود بعد از پرسو جو های که کردم متوجه شدم بایوس کارت مشکل داشته و نیاز به اپدیت بوده.
    در کل میخواستم بگم مایه تاسفه که همچین اشتباهای کوچیکی باعث ضرر های میلیون بشه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا پیمان عزیز،

      همیشه وقتی قطعه ای تازه به بازار میاد، احتمال بروز چنین مشکلاتی براش هست و این موضوع حتی در مورد مادربرد ها هم صدق می کنه. به هر صورت خوشحالم مشکل برطرف شده. یه دلیل اینکه میتونید با خیال راحت چنین قطعاتی (با این قیمت ها) بخرید وجود گارانتی پاسخگو و پشتیبان هست.

  5. Avatar AZERILA گفت:

    بررسی بی کم و کاستی بود. حیف که نیست تو بازار یا اگرم هست اینقدر قیمتش فضایی هست که نشه افراد عادی بخرنش….
    فقط یک چیزی، اون نمایشگرش به نظرم خیلی الکی و یک هزینه اضافی رو قطعا به کاربر داره تحمیل میکنه

  6. Avatar نگاه گفت:

    به نظریم کپین نخریدن 3090 بزاریم شاید قیمت پایین بیاد
    وقتی پایین امد اولین نفر برید بخرید
    قبلا هم کمپین نخرید اجیل گذاشتند تا پایین بیاد اما جلو شکم نمیشه گرفت برای کارت گرافیک این کار کنید
    حتما ترس در شرکت وارد کننده میزاره 90 درصد قیمت کم می کنند
    چون اگر کسی نخره 4080 و 3080 تی ای در راه
    …مثلا کشور چین این کارتها به ایران بیاره
    از فروش نفت به کشور چین بدیم
    خیلی نیاز کشورها امریکاو اروپا مردم بیشر بازی و غیره می کنند
    اما در ایران چون این چیزها گران
    طبق اما ر هر شب یک ملیون ایرانی چیزها مستهجن نگاه می کنند
    چون وسیله بازی و غیره گران .. .. اگر اینها ارزان بودن یک ملیون نفر با بازی سرگم می کردن خودشان ….الان مثل اینترنت مثل یک اتوبان در یک تونل که چراغ ها تونل خاموش باعث تصادف میشه
    الان نمونه اش اریا کیکسر خیلی ناغر و افسرده شده بوده خودش این گفت و ویدیو اولش قیافه اش نشان داده شده …و الان چقدر دل شاد ه هم به خاطر وسایل بازی بوده و این موفقیت به نظرم خودش گفته هر رزو باید پیاده روی طولانی کرده و حدیث داریم در پیاده روی خیلی از مشکلات و بیماری ها حل می کند و باعث بروز استعداد و موفقیت میشه …..وقتی اینترنت الوده می زاریم مثل اتوبان در بسته ای

    و

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      دوست عزیز، گرافیک های انویدیا و AMD درسته ساخت چین هستند اما هر دو شرکت متعلق به آمریکاست، و چین هم نمیتونه این قطعات رو مستقیما به ایران بفرسته. قطعاتی که در ایران هست، از طریق یک کشور واسط ارسال میشه – نه مستقیم.

  7. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت آرمین جان عزیز
    آقا بازم دلمون رو شاد و روحمون رو به لرزه درآوردی واقعا دستت طلا
    حالا یه سوال : تو نرم افزار GPU_Z و زیر بخشی که دمای کارت رو نشون میده نوشته HOT SPOT دمای چیرو نشون میده ؟
    در ضمن شاید فناش خیلی ابر باشن ولی به هیکل گرافیک نمیخوره یه جورین اصن

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا عطای عزیز،

      نظرلطفتون هست، والا محل دقیق سنسور Hot Spot مشخص نیست، یه جا خوندم لبه یا حاشیه GPU هستش. اون کناره ها که به هیچ سینکی متصل نیست.

  8. Avatar yoosef گفت:

    سلام.لطفا اسم آهنگ ویدیوی دومی رو بزارید.مرسی از سایت خوبتون.

  9. Avatar x گفت:

    دست شرکت محترم گیگابایت درد نکنه که به فکر راحتی کاربران بوده و بی جهت کار را سخت نکرده و کارت محترم گیگابایت را صرفا با یک کابل برق 8 پین و یک کابل برق 6 پین متداول PCIe عرضه کرده

  10. Avatar unknow گفت:

    اسم آهنگ ویدیو دومی چیه؟

  11. Avatar aladargtr گفت:

    عجب کارتی.از هر نظر عالی.هم زیبا هم کارا.واسه گیم عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.