بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در ادامه بررسی کارت گرافیک‌های نسل جدید سری RTX 3000 انویدیا، امروز کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G مهمان لابراتوار وب سایت سخت افزار است. این کارت گرافیک جزو تولیدات اخیر شرکت گیگابایت است که به تازگی تولید و وارد ایران شده است، ما هم بشدت پیگیر بررسی این عزیز دوست داشتنی بودیم. کارت گرافیک RTX 3080 از بسیاری جهات یک محصول منحصر به فرد و در عین حال، فوق العاده خواستنی است. اگرچه مدلهایی از 3080 در آینده با حجم حافظه‌ بیشتر راهی بازار خواهند شد اما همین 3080 با حافظه 10 گیگابایتی خودش، هم برای امور سرگرمی‌ مانند گیمینگ، و هم برای امور جدی مانند مدل سازی سه بعدی، و پردازش افکت‌های تصویری، و رندرینگ مبتنی بر GPU کارت گرافیکی بسیار توانمند است. شرکت AMD اخیرا تلاش کرد با عرضه کارت گرافیک Radeon RX 6800XT کمی ‌فاصله ی خود را با NVIDIA کاهش دهد اما همچنان ناموفق بود، چرا که وجود فن آوری DLSS، هسته‌های Tensor، و همچنین Ray-tracing بسیار بهتر و قدرتمند تر، در کنار داشتن حافظه‌های GDDR6X که مجهز به فن آوری تصحیح خطا هستند، RTX3080 را به عنوان گزینه بسیار مطلوبتر همچنان در صدر نگاه می‌دارد و منطقا کسی در انتخاب بین این دو، سراغ 6800XT نمی‌رود. بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه این اولین بار است که کارت گرافیکی در این سطح، با سایز 3.5 اسلاته عرضه می‌شود و عملا پهنای کارت، اسلات دوم کارت گرافیک روی مادربرد را کاملا می‌پوشاند. دومین اهمیت بررسی این کارت گرافیک، بحث استفاده از خازن‌های POSCAP در مقابل خازن‌های MLCC بود که شرکت گیگابایت با تاکید بر عملکرد درست مدار تغذیه طراحی شده اش برای کارتهای RTX3080، لزوم اجبار استفاده از خازن‌های MLCC را زیر سوال برد، و اما حالا یک محصول جدید از گیگابایت داریم که خودمان می‌توانیم آن را تحت فرکانس‌های بالا تست کنیم و صحت عملکرد آن را بسنجیم. در کنار همه ی این موارد، توانایی این محصول رده بالا را در برابر رقبا و همچنین قدرت اورکلاک آن را نیز مورد سنجش قرار خواهیم داد. در همین ابتدا از نماینده محترم گیگابایت در ایران برای ارسال این کارت به جهت بررسی، کمال تشکر را داریم. امیدواریم این بررسی مورد توجه شما دوستان قرار گیرد و از صمیم قلب آرزو دارم توانایی خرید این کارت گرافیک High End، برای همه ی شما علاقمندان، فراهم شود. با ما همراه باشید.

معماری Ampere:

بدون اغراق، انویدیا تک و تنها یکه تاز توسعه و پیشرفت صنعت گرافیک کامپیوتر در دنیاست. این شرکت با معرفی معماری آمپره، یک بار دیگر ثابت کرد، رقبای دیگر مانند ای ام دی و اینتل، با فاصله بسیار زیاد نسبت به انویدیا در پشت سر آن حرکت می‌کنند. انویدیا در نسل تورینگ، در کنار افزایش قدرت Raw Performance پردازش گرافیک، دو فن آوری رهگیری نور RTX و DLSS را نیز معرفی کرد و این دو مولفه، در نسل جدید معماری آمپره، قدرتمند تر و بسیار تواناتر شدند. هسته‌های پردازشی Ampere از فن آوری 8 نانومتری سامسونگ بهره می‌برند و برای اولین بار، کارت گرافیک‌های رده بالای این نسل از سریعترین حافظه‌های گرافیکی جهان، GDDR6X بهره خواهند برد. این کارتها همه مجهز به درگاه PCIe Gen.4 هستند و نسبت به نسل پیشین خود بعضا بیش از 50 درصد توانمند تر عمل می‌کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد مهمترین تغییرات در نسل جدید کارت گرافیک‌های آمپره، پیشنهاد می‌کنم به مقاله معرفی این کارتها در اینجا مراجعه بفرمایید. لازم به ذکر است به دلیل قیمت بسیار بالای این کارتها و تقاضای زیاد برای خرید در بازار، تولید و عرضه آنها به صورت قطره چکانی انجام می‌پذیرد و به گفته انویدیا، این محدودیت‌ها در تولید انبوه RTX 3000 به مرور در سال 2021 برطرف خواهند شد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

اطلاعات کلی درباره RTX 3080

چیپ گرافیکی GA102 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است که در کارت گرافیک RTX 3080 به کار رفته است. این چیپ 28 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 8704 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 272 هسته Tensor، تعداد 68 هسته RT، و 96 واحد ROP می‌باشد که همه به 10 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 320 بیتی و سرعت 19 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. فرکانس حافظه نسخه رفرنس RTX 3080 برابر 1188MHz است و فرکانس پایه GPU آن در نسخه رفرنس برابر 1440MHz، و فرکانس حالت بوست آن برابر 1710MHz است.

در کارت گرافیک موضوع این بررسی GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G از نوع اورکلاک شده است و مجهز به دو بایوس می‌باشد، در بایوس OC این کارت فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1904MHz افزایش یافته تا قدرت بسیار بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3080 حدود 320 وات است، و این کارت گرافیک گیگابایت با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد تا 380 وات مصرف آن افزایش یافته و در صورت اورکلاک بیشتر، مصرف کلی کارت به بیش از این میزان هم می‌رسد.

پاور مناسب

انویدیا در نسخه رفرنس RTX 3080 یک کابل مخصوص 12 پین جدید برای تغذیه کارت خود استفاده کرده است که به لطف یک مبدل به 2 کابل 8 پین برق PCIe متصل می‌شود، شرکت گیگابایت برای راحتی کاربران و حفظ حد اکثر سازگاری، کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G را بدون نیاز به هیچ کابل جدیدی، صرفا با دو کابل برق 8 پین متداول PCIe تغذیه می‌کند. بنابراین نیازی به تهیه هیچگونه کابل اضافی و یا مبدل برای اتصال پاور‌های مرسوم به این کارت گرافیک ندارید. در مورد توان مورد نیاز پاور بهتر است حداقل یک پاور 850W واقعی را برای تغذیه این کارت گرافیک به کار ببرید، ما هم اکیدا توصیه می‌کنیم دوستانی که می‌خواهند از امکانات RTX 3080 گیگابایت استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 850 وات و یا بالاتر برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3080 باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. اگر قصد شما از تهیه این کارت، گیمینگ باشد، باید حتما بدانید که کلیه پردازنده‌هایی که کمتر از 6 هسته واقعی داشته باشند، به القوه برای RTX 3080 می‌توانند باعث گلوگاه شوند. در حال حاضر که این بررسی نوشته می‌شود، در بحث گیمینگ مناسبترین پردازنده‌های Mainstream که مناسب برای استفاده از RTX 3080 باشد، به ترتیب از ضعیف به قوی شامل 8700K، 9700K، 9900K، 10700K، و 10900K می‌شوند. پردازنده‌های سری 5000 شرکت AMD شامل 5600X، 5900X و 5950X هم برای کارتهای گرافیک RTX 3000 در بحث گیمینگ کاملا مناسبند. اگرچه پرچمداران نسل‌های 8، 9 و 10 اینتل فاقد اتصال PCIe Gen.4 هستند، اما داشتن پردازنده ای با هسته‌های قوی تر مهم تر از وجود امکان PCIe Gen.4 است. این موضوع مهمی‌است که باید به هنگام انتخاب پردازنده مناسب برای RTX 3080 حتما به آن توجه کرد.

مانیتور مناسب

بحث بعدی مانیتور است، کارت گرافیک RTX 3080 بهترین کارت برای گیمینگ در دقت 4K است که می‌تواند به راحتی اغلب بازی‌ها را با جزییات خوب بالای 60 فریم به اجرا در آورد. هر چه رزلوشن کمتر از 4K باشد، داشتن یک پردازنده قوی تر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، و برعکس این موضوع هم صادق است، اگر مانیتور شما 4K باشد، نقش پردازنده و اهمیت داشتن یک پردازنده قدرتمند، کمرنگتر می‌شود. بنابراین اگر امکان تهیه یک مانیتور 4K را دارید، می‌توانید به جای 10900K از یک پردازنده ارزانتر مانند 9700K یا 8700K استفاده کنید و در عوض تناسب سیستم بهتر خواهد بود. اما اگر یک مانیتور با دقت 2K و یا حتی 1080P دارید، بهتر است، از پردازنده‌های قوی تر مانند 9900K، 10700K و یا 10900K استفاده کنید تا احتمال بروز گلوگاه کمتر شود. این یک قاعده کلی است، هرچه رزلوشن بیشتر از FULL HD باشد، فشار کمتری روی پردازنده خواهد بود پس می‌توان پردازنده با قیمت کمتری تهیه کرد. بر عکس این قاعده می‌شود هرچه رزلوشن مانیتور کمتر از 4K باشد، فشار بر روی پردازنده بیشتر خواهد بود پس باید پردازنده گران قیمت تری تهیه کرد.

نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، هنوز قابل تست و بررسی نیست، چرا که ابتدا به ساکن نیازمند فن آوری Microsoft Direct Storage هستیم که در سال آینده میلادی به ویندوز 10 اضافه خواهد شد، و در وهله دوم نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. در حال حاضر نه ویندوز 10 چنین امکانی دارد و نه بازی‌ها این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند. تنها می‌دانیم که RTX 3080 چنین قابلیتی دارد.

جنگ خازن‌های POSCAPs و MLCC

چندی پیش، شایعاتی در مورد وجود مشکل در استفاده از نوع خازن مناسب برای کارتهای RTX 3080 بوجود آمد که شرکت گیگابایت با تاکید بر این نکته که به صرف استفاده از خازن‌های POSCAP ناپایداری در کارت گرافیک ایجاد نمی‌شود و طراحی کلی مدار تغذیه مهم تر است، بر سلامت کامل کارتهای گرافیک تولید شده توسط گیگابایت تاکید کرد. ناگفته نماند کارت گرافیک پیش رو نیز تماما از خازن‌های POSCAP استفاده می‌کند اما نوع آنها و ظرفیتشان به مراتب قدرتمند تر از طراحی اصلی انویدیا است. جلوتر اشاره خواهیم کرد که این کارت گرافیک در سخت ترین شرایط و با فرکانس GPU بالای 2130Mhz نیز به طور صد در صد پایدار بود و در تست‌ها عملکردی بی نقص داشت.

بسته بندی محصول:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

شرکت گیگابایت کارت گرافیک  AORUS RTX 3080 MASTER را درون یک جعبه شبیه کیف سامسونیت قرار داده است. مقوای بسیار ضخیم مانند یک کیف محکم از کارت گرافیک مراقبت می‌کند. طراحی روی جعبه از تم مشکی – نارنجی آئوروس و سبز انویدیا بهره می‌برد. پارت نامبر این کارت GV-N3080AORUS M-10GD است. اطلاعات مهمی‌که در نمای جلوی جعبه به آن اشاره شده است، شامل پشتیبانی کارت گرافیک از نورپردازی RGB Fusion 2.0، فن آوری کولینگ Max Contact Cooling، حجم رم 10 گیگابایتی از نوع GDDR6X، ضمانت 4 ساله و خصوصیات پایه گرافیک‌های انویدیا شامل Ray Tracing و DLSS است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در پشت جعبه، به توضیح مفصل تری از کولینگ پیش رفته به کار رفته در این کارت، مجهز بودن به نمایشگر LCD EDGE VIEW، و تنوع کانکتور‌های آن اشاره شده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

اقلام همراه درون جعبه، شامل بروشور نصب به زبان فارسی، و بج زیبای آئوروس می‌شود.

ساختار و طراحی محصول:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

برای بار اول که این کارت گرافیک را در دست بگیرید، بیشترین موضوعی که به چشم می‌آید وزن بسیار بالا و ابعاد غولپیکر آن است. بدنه بسیار با کیفیت و محکم آن حس کالای Premium را به کاربر منتقل می‌کند. لذت باز کردن زرورق دور کارت هم به حس خوب آن اضافه می‌کند. این کارت گرافیک یک بک پلیت تمام فلزی که دارد. ابعاد این کارت برابر 31.19 در 14 در 7 سانتیمتر می‌باشد. عملا طول این کارت 32 سانتی متر است و شما حتما پیش از خرید GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G باید کیس مناسب پذیرایی از آن را داشته باشید. وزن این کارت گرافیک نزدیک به 2 کیلوگرم می‌رسد و از نظر سایز، تقریبا 3.5 اسلات را اشغال می‌کند و این بدان معناست که اسلات دوم کارت گرافیک کاملا به زیر این کارت خواهد رفت. از نظر زیبایی، این کارت گرافیک یکی از بهترین‌ها است و جلوه بصری بسیار جذابی دارد. از نظر طراحی این کارت نمره کامل را دریافت می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

نیروی برق کارت گرافیک از طریق دو کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌شود. بحث SLI و NVLINK هم دیگر در 3080 وجود ندارد، بنابراین هیچ کانکتوری هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

نورپردازی در این مدل شامل بخش‌های فوق می‌شود. البته گستردگی نورپردازی RGB این کارت گرافیک گیگابایت، به مانند نسل پیشین RTX 2000 نیست و به وضوح محدود تر شده است، اما همچنان خوشکلی‌های خودش را دارد. به شخصه دوست داشتم وسعت این نورپردازی بیشتر بود، اما همین حد از RGB هم نمره قبولی دریافت می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

علاوه بر نورپردازی، گیگابایت از یک نمایشگر به نام LCD EDGE VIEW بر روی این کارت استفاده کرده است. در حالت پیش فرض در این نمایشگر تمام رنگی، فالکون معروف آئوروس به نام CHIBI به خوردن و خوابیدن و پرواز مشغول است، گاهی هم شما را تشویق به مبارزه در بازی‌ها می‌کند.

اما شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار RGB Fusion 2.0 اطلاعات خاصی از کارت گرافیک و یا هر متن یا تصویری که این نمایشگر پشتیبانی کند – حتی تصاویر متحرک GIF را – برای نمایش به آن منتقل کنید تا نمای کارت گرافیک شما زیبا تر شود.

فی الواقع این حرکت گیگابایت بسیار دلچسب بود، اولا نمایشگر نه آنقدر بزرگ است که حواس شما را از مانیتور پرت کند، و نه آنقدر کوچک که اطلاعات و نوشته‌های آن را نتوان دید. میزان نور و زاویه دید آن هم کاملا مناسب است و از نرخ به روز رسانی بالایی هم برخوردار است. طراحی چنین نمایشگری با این خصوصیات کاملا مناسب، کاری بسیار جالب توجه از گیگابایت و یک ارزش افزوده برای کاربرانی است که این کارت را خریداری خواهند کرد. تنها نکته ای که باید توجه داشت، برای اعمال تغییرات در نمایشگر نیاز به استفاده از نرم افزار RGB Fusion برای کنترل آن است؛ از آنجایی که RGB Fusion نرم افزار اختصاصی کنترل نورپردازی گیگابایت است، و مدیریت کلی اکو سیستم نورپردازی گیگابایت را بر عهده دارد، در صورتی که در مادربرد‌های غیر از برند گیگابایت مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است باعث تداخل در نورپردازی شود. بنابراین مثل همیشه ما توصیه می‌کنیم حتما برند کارت گرافیک و مادربرد شما یکی باشد و فقط از یک برنامه برای کنترل RGB استفاده کنید تا از بوجود آمدن هرگونه تداخل در برنامه‌های نورپردازی برند‌های مختلف پیشگیری شود. بنابراین اگر از مادربردهای گیگابایت که از سیستم نورپردازی RGB Fusion پشتیبانی می‌کنند داشته باشید، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر برند مادربرد شما متفاوت باشد، همزمانی استفاده از چند نرم افزار نورپردازی ممکن است باعث تداخل در عملکرد مدیریت نورپردازی شود. به نظر نگارنده بهتر می‌بود که نرم افزار مدیریت این نمایشگر، مستقل از RGB Fusion باشد. اما به هر جهت، این تصمیم گیگابایت است و هیچ نقصی در عملکرد این نمایشگر دیده نشد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

بک پلیت پشتی کارت تماما فلزی است و عملکرد آن در دفع حرارت قطعات پشت مدار چاپی ستودنی است. یک بخش کوچک از این بک پلیت که نام Aorus در آن نقش بسته است مجهز به نورپردازی RGB است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

یک مایکرو سوییچ بسیار ریز، بر روی PCB کارت گرافیک قرار دارد که امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌دهد. در حالت OC که به صورت پیشفرض در این حالت قرار دارد، فرکانس GPU از 1845MHz به 1904MHz افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا سرعت گرافیک بیشتر می‌شود. حالت دوم حالت Silent است که حداکثر سکوت را برای کاربر فراهم می‌کند چرا که با عملکرد خنک تر، فنها به ندرت وارد عمل خواهند شد و صرفا در صورتی که دما به بالای 55 درجه برسد، روشن می‌شوند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

ضخامت 3.5 اسلاتی این کارت را در اینجا کاملا می‌توان مشاهده کرد. گیگابایت تعداد 6 خروجی تصویری (یکی بیشتر از مدل مرجع) بر روی این کارت قرار داده است، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 بعلاوه یک HDMI 2.0 که در وسط قرار دارد. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

این کارت گرافیک مجهز به پردازشگر گرافیکی GA102 از نوع A1 مخصوص اورکلاک است و تعداد 10 عدد حافظه GDDR6X ساخت شرکت مایکرون آن را احاطه کرده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

حافظه‌های GDDR6X از جمله سریعترین حافظه‌های موجود در جهان به شمار می‌روند و بسیار گرانقیمت هستند. یکی از بزرگترین دلایل قیمت بالای 3080 و 3090 استفاده انویدیا از این نوع چیپ‌های فوق پیشرفته است. این حافظه‌ها مجهز به فن آوری تصحیح خطا یا ECC هستند و این برای اولین بار است که انودیا از این فن آوری در سطح کارتهای گرافیک گیمینگ استفاده کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های GDDR6X نسبت به حافظه‌های GDDR6، دو برابر شدن حجم ارسالی دیتا است. بدین مفهوم که در چیپ‌های حافظه GDDR6، در لحظه اطلاعات به صورت یک بیت (صفر یا یک) ارسال می‌شد، اما در چیپ‌های حافظه GDDR6X، اطلاعات در لحظه با دو بیت (چهار حالت) از طریق تفاوت در ولتاژ ارسال می‌شود، و در نتیجه شاهد افزایش دو برابری انتقال اطلاعات در این حافظه‌ها هستیم. بنابراین در کارت RTX 3080 از هر لحاظ با ساختاری بسیار مدرن و قدرتمند روبه رو هستیم. شرکت گیگابایت برای خنک سازی این حافظه‌ها از پد‌های انتقال دمای با کیفیت استفاده کرده است.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

کلیه بخش‌های مهم، اجزای VRM، و کامپوننت‌های گرم، با پد‌های انتقال حرارت پوشده و بدین ترتیب با سینک کولر در ارتباط هستند. گیگابایت به خوبی تمامی‌اجزای روی گرافیک را به طرق مختلف به سینک متصل کرده و تمامی‌بخش‌ها به طور مناسب خنک می‌شوند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در بخش مدار تغذیه VRM، گیگابایت از یک طراحی 20 فاز دیجیتالی استفاده کرده است. این ترکیب در مجموع 16 فاز را برای تغذیه و مدیریت GPU فراهم میکند و همچنین 4 فاز برای مدیریت و تغذیه 10 گیگابایت حافظه GDDR6X در نظر گرفته شده است. کل مدار توسط دو درگاه 8 پین تغذیه می‌شود که در مجموع توان 300 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد. مابقی واتیج مورد نیاز کارت RTX 3080 از طریق درگاه PCIe مادربرد تامین می‌شود که تا 75 وات دیگر را تامین می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

این هم تصویر پشت کارت گرافیک که گیگابایت از 6 عدد خازن POSCAPS در آن استفاده کرده است. لازم به یاد آوری است که شرکت Nvidia در نسخه مرجع RTX 3080، از مجموع 5 عدد خازن POSCAP هر کدام به ظرفیت 220 میکروفاراد در کنار 10 عدد خازن MLCC هر کدام به ظرفیت 22 میکروفاراد استفاده کرده است که در مجموع ظرفیتی معادل 1320 میکروفاراد را برای تغذیه GPU فراهم می‌کند. شرکت گیگابایت در این نسخه از RTX 3080، از تعداد 6 خازن POSCAP هر کدام به ظرفیت 560 میکروفاراد استفاده کرده است که در مجموع ظرفیتی معادل 3360 میکروفاراد را برای تغذیه GPU فراهم می‌کند. این خازن‌ها از نوع بهترین خازن‌های POSCAPs در دنیا و ساخت پاناسونیک ژاپن هستند. چنین ظرفیتی پتانسیل فوق العاده ای را برای اورکلاک در اختیار GPU قرار می‌دهد.

سیستم خنک کننده:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

برای کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G یک کولر عظیم مجهز به 8 لوله انتقال حرارت که به صورت 4 به 4 در دو طرف درون دو سینک بزرگ تعبیه شده، نصب شده است. این بلوک‌های بزرگ برج خنک کننده، به خوبی از پس وظیفه خنک سازی این کارت گرافیک بر می‌آیند. تمامی‌بخش‌های مهم، شامل فازها، کنترلر‌ها، چوک‌ها و GPU و حافظه‌ها تحت پوشش کامل این کولر قرار دارند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

نکته ای که باید در مورد فنها به آن اشاره کرد، ابعاد آنهاست که گیگابایت از 2 فن 115 میلیمتری و یک فن 10 میلیمتری استفاده کرده است. فن وسط بر خلاف جهت دو فن کنار گردش می‌کند تا قدرت گردش هوا را به دو برابر افزایش دهد. این فنهای بولبرینگی به مانند نسل‌های پیشین، بسیار بی صدا هستند و حتی در سرعت‌های بالا، صدای آنها اصلا زیاد نیست و طبیعی جلوه می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

نکته قابل تامل دیگر، نوع طراحی این فنها است که به مانند چنگک هوا را به درون سینک خنک کننده می‌کشند و عملکرد بسیار بهینه تری نسبت به نسل‌های پیشین دارند.

سیستم تست:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G
قطعهمشخصات
پردازنده INTEL CORE i7 8700Kاز ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14+ نانومتری، 6 هسته و 12 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 4.7 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 95 وات و مقدار 12 مگابایت کش Level3 اشاره کرد.
مادربرد MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONمادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z390 به همراه فرکانس حافظه 4466 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.
کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10Gموضوع بررسی
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 4X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده Noctua D15
منبع تغذیه Cooler Master V1200
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس Cooler Master

عملکرد:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

برای اعمال تغییرات فرکانس، و همچنین مدیریت RGB و LCD EDGE نیازمنده نصب نرم افزار AORUS ENGINE هستید که آخرین نسخه آن در وبسایت رسمی‌کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G برای دانلود موجود است. کار با این نرم افزار بسیار راحت است. در حالت پیش فرض، که دکمه بایوس بر روی حالت OC قرار دارد، فرکانس GPU این کارت گرافیک 194 مگاهرتز فرکانس بالاتری نسبت به حالت مرجع RTX 3080 دارد. بنابراین با کارت گرافیکی روبه رو هستید که GPU آن به صورت کارخانه ای حدود 11.5 درصد سریعتر از نسخه رفرنس انویدیا است. تا همین جا هم گیگابایت سنگ تمام گذاشته است. در مورد فرکانس حافظه‌های GDDR6X اما تغییری در فرکانس رفرنس ایجاد نشده است. به همین حالت، تمام تست‌ها را یک بار به انجام رساندیم. نتیجه فرکانسی و دمایی فوق بدست آمده است. حداکثر دمای ثبت شده توسط GPU به 68 درجه سانتیگراد رسید که کاملا مورد قبول است. حداکثر فرکانس لحظه ای GPU هم به 2025 مگاهرتز رسیده و ثبت گردید. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

با افزایش پلکانی 10 مگاهرتزی فرکانس GPU، در نهایت به فرکانس 1965 مگاهرتز رسیدیم. این بدان معنی است که علاوه بر 11.5 درصد اورکلاک کارخانه ای، ما نیز توانسیتم GPU را حدود 3 درصد بیشتر اورکلاک کنیم تا در نهایت، فرکانس GPU این مدل از RTX 3080 را در مجموع 15 درصد بالاتر از فرکانس نسخه مرجع انویدیا برسانیم. ناگفته نماند از آنجایی که آمپره اصلا از دمای زیاد خوشش نمی‌آید، کوچکترین افزایش ولتاژی برای GPU انجام ندادیم تا بدون افزایش دما، GPU تا هر چقدر که توان دارد فرکانس را بالاتر ببرد. نتیجه هم عالی بود، فرکانس لحظه ای GPU همانطور که در تصویر فوق از GPUz ثبت شده است، به بیش از 2130 مگاهرتز رسیده است و این میزان فوق العاده است. اگر یک کانکتور برق دیگر برای این کارت تعبیه شده بود، قطعا می‌توانستیم فرکانس را بیش از اینها افزایش دهیم اما همین میزان 2.13 گیگاهرتزی هم نتیجه فوق العاده ای محسوب می‌شود، آنهم بدون افزایش ولتاژ.

حال به سراغ Memory می‌رویم، فرکانس حافظه بهترین کارت گرافیک‌های RTX 3080 را به راحتی می‌توان به بیش از 20Gbps رساند. ما هم فرکانس پایه را یک ضرب تا 20Gbps رساندیم و پس از پاس کردن موفق تست‌ها، مجدد دو پله دیگر تا 21Gbps نیز افزایش دادیم. فرکانس بالاتر از این میزان تغییری در نتیجه بنچمارکها نداشت، بنابراین به سقف 21Gbps برای فرکانس حافظه اکتفا کردیم. دقت کنید در حافظه‌های GDDR6S باید عدد فرکانس پایه باکس Memory را در GPUz ضربدر 16 کنید تا فرکانس حافظه بدست آید. در تصویر فوق GPUz، فرکانس پایه حافظه 1188 مگاهرتز به عنوان فرکانس رفرنس ثبت شده است که آن را به 1313 رساندیم که اگر ضرب 16 کنید به عدد 21000Mhz می‌رسید که معادل آن در نرم افزار Aorus Engine نشان داده شده است. حال با فرکانس 1965MHz برای GPU و فرکانس 21000MHz برای حافظه، کلیه تست‌ها را مجددا تکرار کردیم و به ثبت نتایج پرداختیم. جالب اینکه حداکثر دمای ثبت شده برای GPU در طول تست‌های حالت اورکلاک، همچنان از 68 درجه سانتیگراد تجاوز نکرده است که عالی است. حال به سراغ تست‌ها می‌رویم:

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز 11705 در نرم افزار Unigine Superposition ، این کارت به عنوان قدرتمند ترین کارت گرافیک در لیست تست ما قرار گرفت.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

برای تست بازی، اصولا توصیه ما استفاده از پردازنده‌های 9900K، 10700K و 10900K است، اما با همین 8700K که داشتیم، سعی کردیم با نزدیک کردن فرکانس آن به 10600K، نتایج منطقی تری از قدرت واقعی RTX 3080 در کلیه بازی‌ها در دقت Full HD داشته باشیم و ثبت کنیم. با توجه به نتایج بدست آمده کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G قوی ترین کارت گیمینگ در لابراتوار سخت افزار ثبت شد. فراموش نشود این کارت گرافیک مناسب مانیتور‌های 4K، 2K و یا مانیتور‌های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 360 هرتز می‌باشد. تست بازی تنها در حالت پیش فرض گرفته شده است (بدون اورکلاک).

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در تست بازی‌ها در دقت 4K، این کارت گرافیک در لیست ما بهترین بود. تست بازی در حالت پیش فرض گرفته شده است (بدون اورکلاک).

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 19002 برای Graphic Score توسط این کارت ثبت گردید که اگر نگوییم بهترین در دنیا، اما یکی از کم نظیر ترین‌ها است. اصولا وادی 19000 به بالا از امتیاز گرافیک این نرم افزار، حوزه استحفاظی RTX 3090 است که این کارت به آن نزدیک شد.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است. (این تست صرفا در حالت پیش فرض و بدون اورکلاک گرفته شد.)

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه فوق خروجی این نرم افزار است.

نتیجه گیری:

شرکت گیگابایت یکی از موفق ترین شرکت‌ها در ارائه نسل RTX 2000 انویدیا بود، این شرکت با طراحی نو آورانه خود و همچنین استفاده از با کیفیت ترین کامپوننت‌ها، فروش فوق العاده ای را ظرف دو سال گذشته نصیب خود کرد. حال با نسل جدید RTX 3000 انویدیا، به نظر می‌رسد گیگابایت همچنان با همان فرمان پیش می‌آید و قطعا شاهد موفقیت محصولات آن در بازار خواهیم بود. کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G که امروز بررسی آن را انجام دادیم، بی تردید یک ابر گرافیک RTX 3080 است که نه تنها تمامی‌خواسته‌های شما را از RTX 3080 برآورده می‌کند، بلکه به لطف یک نمایشگر جذاب، ارزش افزوده به همراه خود برای کاربران دارد.

این کارت به قیمت حدود 850 دلار در بازار‌های جهانی عرضه شده است که در فروش اولیه خود در آمریکا، ظرف کمتر از 10 دقیقه کل انبار یک جا به فروش رفت. در ایران اما این کارت به تازگی موجود شده است و با قیمت خوب 49.5 میلیون تومان در دسترس کاربران قرار دارد. البته قیمت خوب که می‌گوییم، در ایران معنا و مفهوم خاص خود را دارد. یک گیمر نوجوان، و یا جوان، هرگز نمی‌تواند چنین هزینه ای را بابت کارت گرافیک RTX 3080 برای بازی پرداخت کند مگر آنکه در خانواده سوپر میلیاردری زندگی کند. قبلا هم اشاره کرده ایم، تصور اینکه 50 میلیون تومان را صرفا به خاطر بازی با کامپیوتر فقط برای کارت گرافیک هزینه کنیم، شاید غیر منطقی باشد، بخصوص اینکه هزینه فقط محدود به گرافیک نیست، و برای این کارت گرافیک حداقل به یک پردازنده، مادربرد، و بقیه قطعات رده بالاهم هم نیاز خواهید داشت که به راحتی سر جمع هزینه کل یک سیستم متناسب برای این کارت را به بالای 100 میلیون تومان خواهد رساند. بنابراین مخاطب اصلی چنین کارتی، لزوما نه گیمرها، بلکه تولید کنندگان محتوی سه بعدی، ویژوال آرتیست‌ها، رندرکاران و کاربرانی هستند که پردازش‌های مبتنی بر GPU دارند و می‌توانند قیمت خرید این کارت گرافیک را از قبل فروش طراحی‌های خود بدست آورند. در همین رابطه، ما هم خرید این کارت را به تمام کاربرانی که از آن می‌خواهند برای مدل سازی سه بعدی و استفاده در نرم افزار‌های طراحی 3D و VFX به کار برند، پیشنهاد می‌کنیم.

شرکت گیگابایت در این مدل از کارتهای گرافیک خود، با طراحی جذاب، استفاده از نورپردازی RGB به اندازه، و همچنین به کارگیری نمایشگر که به لطف آن می‌توان اطلاعات خوبی را از خود کارت در لحظه دریافت کرد، عملکردی فوق العاده داشته است. این کارت ابعاد بزرگی دارد، اما به محض به دست گرفتن آن، کیفیت بالای Premium آن را حس خواهید کرد. با توجه به وزن بالا و سایز بزرگی که این کارت دارد، ممکن است در دراز مدت مستعد افتادگی یا Sag کردن باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم، برای این کارت ترجیها از VGA Holder در کیس استفاده کنید. همچنین برای استفاده از قابلیت‌های جذاب این کارت، توصیه می‌کنیم آن را با مادربرد‌های جدید گیگابایت ست کنید تا اکو سیستم RGB Fusion آن کامل باشد.

در تست‌ها، این کارت در اورکلاک عالی ظاهر شد، و بار دیگر اثبات کرد که طراحی گیگابایت در VRM کارت گرافیک، بی نقص است. حداکثر فرکانسی که با حافظه و GPU این کارت بدست آوردیم، فوق العاده ستودنی بود و اگر برق بیشتری برای این کارت فراهم بود، می‌توانستیم به سطوح بالاتری از Performance دستیابیم که گیگابایت برق رسانی بیشتر را برای مدل Xtreme در نظر گرفته است. از نظر گیمینگ، این کارت بهترین انتخاب برای بازی در دقت 4K/60Hz، 2K/240Hz، و یا 1080P/360Hz است. با این کارت، تمامی‌قابلیت‌های جدید انویدیا، از DLSS گرفته تا RTX را می‌توان با فریم ریت‌های بالا در بازی‌ها تماشا کرد. همه ی این موارد در کنار استفاده از فن‌های فوق العاده قدرتمند با عملکردی کاملا بی صدا، کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G را به گزینه ای دوست داشتنی تبدیل می‌کند.

استفاده گیگابایت از بایوس دوگانه برای اورکلاک بیشتر، و به کار گیری یک سوییچ برای تعویض بایوس، قابل تقدیر است. من حیث المجموع، سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد عالی و قدرتمند این کارت در گیمینگ، نشان منتخب گیمر‌ها، همچنین، با توجه به پتانسیل بسیار بالا در اورکلاک نشان بهترین راندمان، و با توجه به طراحی زیبا، و به کارگیری یک نمایشگر در بدنه کارت گرافیک، به این کارت نشان منتخب سردبیر را اعطا می‌کند.

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G
مزایا:
  • اورکلاک کارخانه ای
  • پتانسیل اورکلاک بالا
  • نورپردازی RGB شکیل و زیبا
  • فنهایی بسیار بی صدا و پر قدرت
  • قدرت فوق العاده در گیمینگ و رندر
  • قدرت خنک کنندگی مثال زدنی برای کولر
  • مجهز به نمایشگر تمام رنگی LCD EDGE قابل برنامه ریزی
معایب:
  • طول 32 سانتیمتری آن نیازمند چک کردن سازگاری با کیس است و توصیه می‌کنیم از VGA Holder استفاده شود.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اگر بخواهیم TOP-3 از کارتهای RTX 3080 نام ببریم، بدون شک یکی از آنها کارت گرافیک GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER 10G است. این کارت گرافیک ساخت گیگابایت، با طراحی فوق العاده، عملکرد خنک، نمایشگر EDGE، و GPU اورکلاک شده، یکی از خواستنی ترین RTX 3080 دنیاست.
9.8امتیاز10راندمان9.8خنک کننده9.7طراحی9.5ارزش خرید

امتیاز: 4.4 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

42 دیدگاه

  1. Avatar امیر حسین گفت:

    من تجربه ۳۰ سال خودم رو میگم و همه نظرات رو خوندم
    هر دو شرکتها amd و nvidia از لحاظ کیفیت خوبند معمولا کیفیت بر میگرده به پیمانکارها مثل کارتهای xfx یا بایو استار از لحاظ کیفیت پایین هستند و چون این شرکتها معمولا با چیپ amd کار میکنند فکر میکنیم خرابی بیشتری دارند
    البته نرم افزار رابط amd خیلی بهتر شده و از همه مهمتر فیلتر نیست ولی متاسفانه nvidia قسمتی از نرم افزارش فیلتره
    در کل nvidia از زمان تاسیس همیشه جلو دار کارت گرافیک ها بود مخصوصا زمانی که شرکت 3dfx را خرید
    در کل هر کدام برتریهایی نسبت به هم دارند
    مثلا اینکه شما در کارتهای amd هم نام به راحتی بدون پل میتونید کراس فایر کنید در صورتی که در انودیا باید کارت حتما پل sli داشته باشه
    بر عکسش هم صدق میکنه مثلا nvidia از هسته کودا گرفته تا هسته هایی برای ray trasing
    در اخر این شمایید تصمیم میگیرید چه خریدی داشته باشید

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      در مورد XFX یا بایواستار درست میفرمایید، یه طور دیگه هم به این قضیه میشه نگاه کرد، اینکه به هر حال انویدیا تلاش بیشتری می کنه که شرکت های AIB محصول بهتری ارائه کنند، ولی AMD خودش گاهی نیازمند دریافت کمک از شرکاش هست. این باعث میشه کیفیت محصول نهایی متفاوت باشه.

  2. Avatar farzad گفت:

    خسته نباشی آرمین جان

    یکی یکی دیگه کارتها میاد زیردستت. به نظرت که تاف رو بررسی کردی و اینو هم، با درنظر گرفتن قیمتشون، کدوم کارت رو ترجیح میدی؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم آقا فرزاد عزیز،

      واقعیتش خودت می دونی کلاس این دو تا کارت متفاوته و اگر بنا به نظر خودم باشه مسلما اونی که بهش امتیاز بیشتری دادم بهتره. 🙂

  3. Avatar Saeed گفت:

    سلام اقا آرمین یه سوال الان ذهنم درگیر کرد و کمی برام عجیب شده
    همون طور که قبل گفتم من فن انویدیام و تا الان فکر کنم بالای 20 الی 25 ساعت بررسی تو یوتیوب از 15 کانال معروف دیدم هم از 6800xt از 3080
    توی اکثر بررسیا به طور کلی ( ممکن تو برخی عناوین داستان فرق کنه) یک چیز بود فارق از rtx و dlss برای 3080
    کارت 3080 تو اکثر موارد توی کیفیت 1080p و 1440p از 6800xt عقب بوده و بازی واگذار کرده
    اما وقتی توی 4k بررسی شده 6800xt بازی باخته حالا سوالی که ذهن درگیر میکنه اینه که
    ما میدونیم بیشترین فشار توی 4k به گرافیک میاد با این حساب یعنی 3080 قویتر اما چرا توی کیفیت پایینتر 6800xt جلوتر از انویدیاست؟
    از دوستان کسی میتونه دلبل این ماجرا توضیح بده یا اینکه فرضیاتتون بگین…….
    اقا ارمین منتظر پاسخ فنی هستم ممنون.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا سعید عزیز،

      3 تا موضوع رو من بگم، اینکه یوتیوب زیاد مرجع قابل اتکایی برای بررسی قطعات نیست، مگر ویدیو مربوط به خود سایت های رسانه اصلی بررسی قطعات باشه، پنج شش تا سایتی که رفرنس بررسی های معتبر شناخته میشن، بنابراین بررسی های نوشتاری معتبر تر هستند اگرچه ویدیو های تست گیم یوتیوب برای زودتر به نتیجه رسیدن نیز کمک می کنند.

      مطلب دوم، در متن هم اشاره شد، هر چه رزلوشن پایین تر بیاد، پردازنده مهمتر میشه. و بر عکس هر چه رزلوشن بالاتر میره، پردازنده اهمیت کمتری پیدا می کنه و نقش گرافیک بیشتر میشه. در پاسخ به سوال شما هم همینطوره، نقش پردازنده اهمیت فراوانی داره و مثلا ممکنه این موازنه با اومدن نسل بعدی پردازنده های اینتل تغییر کنه. ضمن اینکه از یاد نبریم کلاس 3080 و 6800XT مثلا همین بازی در 4K هست و Battleground این دو کارت در همون رزلوشن 4K هست.

      مطلب سوم، در برخی بازی ها، 6800XT جلو هست، در برخی بازی ها 3080 جلوتره، و نمیشه یک پاسخ Definitive داد کدوم بهتره، اما – وقتی Ray Tracing روشن باشه، بدون استثناع 3080 در کلیه عناوین بهتر عمل می کنه. فن آوری رهگیری پرتو نور در آینده بازی ها نقش اساسی رو ایفا می کنه، و اینجاست که شما انتخابی بهتر از گرافیک های انویدیا ندارید. در بازی Metro Exodus وقتی RT روشن باشه با 6800XT در رزلوشن 4K اصلا دیگه بازی قابل اجرا نیست و FPS زیر 15 میاد. یا مثلا بازی Watch Dogs: Legion با RT در رزلوشن 4K اصلا برای 6800XT قابل اجرا نیست. بدبختی اینه که گرافیک AMD فن آوری DLSS هم نداره – اگرچه AMD داره بر روی فن آوری مشابهی با مایکروسافت کار می کنه، اما از حرف تا عمل و از عمل تا واقعیت میدانی فاصله زیادی هست و فعلا چیزی از طرف AMD وجود نداره، این درحالی است که در موتور Unreal Engine فن آوری DLSS عملیاتی شده و بازی های آینده از این فن آوری انویدیا بیشتر بهره خواهند گرفت.

      یه چیزهم باید در نظر گرفت، اگرچه در گیمینگ تاثیری ندارند، اما حافظه های GDDR6X خطا ناپذیر هستند، مثل حافظه های کارتهای Workstation. این موضوع خیلی مهمیه بخصوص در بحث رندر.

      • Avatar Saeed گفت:

        دقیقا من فکر میکنم پردازنده تو رزلوشن پایینتر نمیتونه از لحاظ حداقل عملی قدرت لازم برای گرفتن حداکثر پروفمنس برای 3080 به اجرا بزاره چون برتری 3080 توی 4k مشهوده و بدون شک پردازنده بعدی اینتل قطعا توی عملکرد گیمینک با توجه به لیک بررسی نمونهای مهندسی میشه گفت این عملکرد پایینتر توی رزلوشن کمتر از 4k برای 3080 جبران کنه و به جایگاه واقعیش برسه
        در ضمن منم گفتم که توی بررسی قابلیت ray و dlss لحاظ نشده بودن و گرنه بدون شک بازیای نسل بعدی با توجه به پشتیبانی کنسولا از ray قطعا خرید کارتی که عملکرد قویتری توی ray داره منطقی تر چون اکثر بازیا با این ویژگی عرضه میشن
        در خصوص کانال یوتیوب من تا حدودی موافقم ولی به جرئت بهترین کانال یوتیوب که داری سایت هم هستند و بدون تعصب روی برند خاصی بررسی انجام میدن gamers nexus هست که توی همین هفته پیش متوجه دمای بالای چیپ مموری ps5 شدن در صورتی که دیجیتال فاندری عملکرد دمایی ps5 قابل قبول عنوان کرده بود و توی همین ریز بینیهاست که کانالای برتر خودشون نشون میدن.
        در ضمن خبر تکنولوژی مشابه اینتل و انویدیا برای مقابله با sam(دسترسی هوشمند به حافظه) برین
        اسم این قابلیت (Base Address Register (BAR گذاشتن و از طریق اپدیت بایوس فعال میشه فقط خدا کنه برای چیپ z390 ارائه بدن چون تا این لحظه ایسوس اولین کمپانی بوده که این قابلیت برای z490 منتشر کرده به نظرتون برای z390 میاد؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          بسیار هم عالی، بله اون سایت بسیار معتبریه.

          در مورد BAR والا نمیدونم ولی اگر روی Z390 بیاد روی Z370 هم میتونه بیاد و بعید میدونم خودشون رو به این دردسر بندازن. به هر حال میشه امیدوار بود 🙂

  4. Avatar پیمان گفت:

    ممنون اقای ابیشی برای بررسی کامل و جامع مثل همیشه لذت بخش و جذاب بود.
    این کارت زبون منو بند اورد واقعا بینظیره شرکت گیگابایت با این کارت ثابت کرد هنوز میتونه یه رقیب جدی باشه

  5. Avatar شیائو گفت:

    سلام،
    مداراتی که برای خازن های POSCAPS و MLCC طراحی شده به صورت موازیه یا متوالی؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      اطلاعی ندارم، شاید از تصاویر بتوانید چک بفرمایید.

      • Avatar شیائو گفت:

        خب جمع خازن ها طبق فرمول بر اساس موازی یا سری بودن اونها انجام میشه و خازن های POSCAP اگر سری باشن ممکنه ظرفیت معادلشون ۹۳ میکرو فاراد باشه.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          دوست خوبم، جمع ظرفیت خازن ها بر اساس نحوه جمع زدن خازن ها که توسط انویدیا و خود گیگابایت انجام میگیره، انجام پذیرفته، یعنی خودشون اینطوری جمع می زنند و ما هم به همین منوال.

    • Avatar farzad گفت:

      نمیشه اونجوری نگاه کرد. وقتی صحبت از موازی یا سری میشه که ما یه خروجی واحد بخواییم بگیریم. اولا ورودی های جریان به چیپ یکی نیست و بین ۱۵ تا ۲۰ پاور استیج داریم. دوما ما چیپ رو فقط از یه طرف وصل نمیکنیم به مدار پاور کارت. بنابراین هرکدوم از این خازنها یا دسته ای از اونها وظیفه فیلتر کردن رو برای بخشی از توان ورودی که به بخشی از چیپ اتصال پیدا میکنه برعهده دارند.
      برای بررسی دقیق باید نقشه مداری باشه.

  6. Avatar meysam99mc گفت:

    -ممنون آقای ابیشی بررسی کاملی بود و همون جور که حدس میزدم گیگابایت تو سری آئورسش عالی کار کرده و کارت تقریبا بی نقصی رو ارائه داده،و تا جایی که از ادمین اینستاگرامشون پرسیدم تو این سری 3000 بدلیل بالا بودن گرمای تولیدی مجبور شدن ضخامت کارت گرافیک رو برای خنک کنندگی بیشتر بالا ببرن و این باعث شده ظرافت طراحی و rgb نسل 2000 کمرنگ تر بشه.دقیقا همون کاری که msi با سری سوپریم اش انجام داده و کولر رو بلند تر از همیشه طراحی کرده تا کارت خنک تر باشه که طبق بررسی ها هم این 2 کارت گیگابایت و ام اس ای خیلی خنک بودن.

    -در مورد کالای سرمایه بودن گرافیک هم در ایران باهاتون موافقم،بدلیل مشکلات رشد نقدینگی کشور و تحریم متاسفانه در چند سال اینده هم مثل چند سال قبل رشد قیمت ارز رو خواهیم داشت و میشه از همین الان با قیمت های عجیب غریب اینده نگری کرد و گرافیک گرون تری خرید تا احیانا اگه چند سال دیگه قصد فروشش رو داشته باشیم کمتر ضرر کنیم،مثالشم گرافیک های gtx 1080ti با قیمت 3 میلیون خریدن الان بالای 15 میلیون بعد از چند سال کارکرد میفروشن،دقیقا مثل خرید ماشین شده خرید قطعات کامپیوتری،این روند یک روند سیکل باطل هستش که یه کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه ایی شده ولی فعلا باید این شرایط اقتصادی رو در نظر گرفت ،امیدوارم دوستدران کامپیوتر ان شالله به ارزوی های خریدشون با همین شرایط سخت برسن.

    -و نکته اخر بنظرم ای ام دی میتونست برای مقابله با انویدیا قیمت 6800xt رو رقابتی تر نگه داره مثلا 600 دلار بجای 650 دلار،یا تغییراتی داخل حافظه گرافیکی کارتاش قرار میداد مثلا از 12 گیگ ggr6x بجای 10 گیگ 3080 استفاده میکرد تا اینکه بخواد 16 گیگ رم بزاره که برای گیم صرفا الان در سال 2020-2021 کاربردی نداره و با قدرت کارتش همخونی نداره….من ای ام دی رو فقط برای این دوست دارم که باعث پیشرفت سریع تو عرصه cpu و حالا یا نسل بعد هم گرافیک خواهد شد….اگه به اینتل بود حالا شاید فقط پردازنده 6.12 رده مصرف کننده داشتیم،هر چند خودم در حال حاضر انویدیا و اینتل رو ترجیح میدم ،چون نیاز کامپیوتری با گیمینگ و کاربری عمومی برطرف میشه و رندرینگی ندارم.

  7. Avatar Saeed گفت:

    سلام اقا ارمین من فن انویدیا هستم و چندتا از ویژگی اون خدمت دوستان عرض کنم
    (کپی کامنت چند روز پیشم)
    Amd نسبت به انویدیا در عرضه درایور ضعف داره
    انویدیا ویژگی انحصاری داره که گرافیک بازی تغییر میده ولی amd نداره
    (اگه ما از این ویژگی استفاده نکنیم و کیفیت جلو های بازی مثل کنسول باشه پس چرا باید اینقدر هزبنه کنیم)
    GameWorks
    Hairworks
    HBAO+
    Nvidia PhysX
    VXGI
    dlssو……..
    حالا خود دانی
    بعدشم مکاتبه بین گیمر نکسس با انویدیا اگه دیده باشین قرار حالت کش بینهایت به سری کارتاشون بیارن و جالبیش اینکه دیگه نه محدود به پردازنده هست نه pci
    در ضمن اقا ارمین ایا با پدیده کویل واین رو به رو شدین؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا سعید عزیز،

      ممنونم از توضیحات خوبتون.

      در مورد گرافیک های AMD، در نسل های قدیمی تر کویل واین زیاد دیدم اما تجربه ای از سری 5000 و سری جدید 6000 نداشتم.

  8. Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

    «ناگفته نماند وقتی صحبت از کارت گرافیک میشه، فقط گیمینگ نیست، بحث رندرینگ GPU و استفاده در نرم افزار های طراحی 3D و VFX هم مطرح میشه که اونجا شما با طیف وسیعی از نرم افزار هایی مواجه هستید که همه بر سازگاری با انویدیا تاکید دارند. پس فقط گیمینگ نیست»
    آرمین جان کاملا با این حرفت موافقم ولی دو تا سوال پیش میاد:
    ۱_تو سال های رقابت این دو غول گرافیکی بعضا پیش اومده ای ام دی با گذشت زمان تو کارایی دست بالا رو داشته مثل 280/28 در مقابل 780 که ای ام دی کلی جلو افتاد…
    تو این مورد بازم نظرت انویدیاست؟
    سری 5700 رو در نظر بگیریم. به کسی که کاری جز گیم نداره (صرف نظر از ری تریسینگ تورینگ که البته مطلوب نیست) ای ام دی رو توصیه می کنی یا رقیبش مثلا 2060s؟ چون وقتی فقط گیم باشه و قیمت سری 5700 مناسبتر از انویدیا هست چرا باید بری سراغ انویدیا؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      همچنان انویدیا رو توصیه می کنم.

      چون ارزش اقتصادی کارتهای انویدیا در طول مدت زمان بیشتر حفظ میشه. قطعات کامپیوتر کالای سرمایه ای به حساب میان، منطقا روی اونی باید سرمایه گذاری کرد که در طول زمان ارزشش بیشتر حفظ میشه. از یاد نبریم، امکان جدید Microsoft Direct Storage که قراره در آینده بیاد، شامل حال کارتهای RTX 2000 هم خواهند شد، بنابراین قطعا من 2060S رو ترجیه میدم.

  9. Avatar متین گفت:

    بالاخره ارمین جان به
    ارزوت رسیدی
    بعد مثل همیشه عالی بود
    کاش بشه حالا 3090 هم بهت بدن یه برند دیگه عالی میشه /
    کدوم مدل کولرمستر استفاده شده اینجا /
    /راستی کیس rog helious هلدر کارت گرافیک داره مناسب یه همچین سیستم هاییه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم آقا متین عزیز، مدل کیس 5T قدیمی هست. برای هولدر هم میشه کیسی خرید که هولدر داشته باشه و هم میشه هولدر جداگانه خرید و هم میشه اصلا Holder ساخت! خیلی راحت میتونی از براکت های اضافی که از پشت کیس درمیاری یه هولدر خودت درست کنی برای گرافیک. اگر هم نخواستی با یک نخ نامرعی میتونی گرافیک رو به سقف کیس ببندی. راه های رسیدن به هولدر زیاده 🙂

      • Avatar متین گفت:

        مرسی ارمین جان

      • Avatar Saeed گفت:

        من خود یه تایمی از مداد استفاده میکردم🤦‍♂️ (البته یه سرش پاکن بود چون زغال مداد رسانا هست و هم اینکه پاکن باعث میشد سر نخوره)
        تا این که بلاخره براکت عمودی نصب کارت گرافیک خریدم😎 البته بعد اون مجبور شدم پست کیس با سنگ فرز یه حالی بهش بدم😂😂😂

  10. Avatar سعید مداحی گفت:

    سلام.پس اگرکسی 6800xtبخرد؛غیرمنطقی است؟عجب(!!)…چطوروقتی می خواهید در مورد 3900xt یا 5900x با همه برتری هایشان اشان صحبت کنید؛بلافاصله،مساله کم ارزش چندفریم بیشتردادن رقیب اینتل را مکررا،برجسته می کنید؟…انصاف این بود که اینقدر،باقطعیت وصددرصد،حریف را ضعیف و شکست خورده،نشان نمی دادید.حتی خود انویدیا هم چنین کاری(لااقل تاکنون)جرات نکرده بکند.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا سعید عزیز

      بله همانطور که در متن اشاره کردم، مابین RTX 3080 و RX 6800XT، انتخاب منطقی RTX 3080 هست ولاغیر. این نظر قطعی منه. و شما می توانید مخالف باشید دوست خوبم. 🙂
      برخی از دلایلش رو هم در متن اشاره کردم، استفاده از حافظه های بهتر و جدید تر، فن آوری های بهتر، و خیلی مسایل دیگر که لزوما جاش اینجا نبود بگم، اما، فقط یک موردش که در ایران بخصوص صدق می کنه، اینه که کارت های گرافیک انویدیا دست دومش ارزش بسیار بیشتری داره تا دست دوم کارتهای گرافیک AMD، و این موضوع خیلی مهمه، شما اگر مثلا دارید 50 میلیون سرمایه گذاری می کنید برای یه کارت گرافیک و پسفردا قراره 40 میلیون بفروشیدش، اگر بروید و کارتی بخرید که مثلا 40 میلیون قیمتش باشه اما پسفردا 20 میلیون هم ارزش نداشته باشه، منطقا باید سراغ اون مدل کارت گرافیکی بروید که در طی زمان، ارزش مالی اش رو بیشتر حفظ می کنه. دقت کنید در ایران در حال حاضر قطعات کامپیوتر کالای سرمایه ای محسوب می شوند (مثل سکه، ارز، طلا، ماشین، مسکن)، و باید در کنار بحث پرفورمنس و کارایی و امکانات، بحث ارزش اقتصادی اونها رو هم در نظر داشته باشید. از هر دری وارد این موضوع شوید، RTX 3080، علی رغم 50 دلار گرانتر بودن، ارزش بسیار بیشتری داره تا 6800XT.

      • Avatar pejman گفت:

        برعکس با هیچ کدوم از نظریاتت موافق نیستم ارمین جان.
        کی گفته کجا دیدی و شنیدیAMD دست دومش خیلی افت قسمت پیدا میکنه این ذهنیت خودته.
        ۶۸۰۰XTاز 3080 کم مصرف تر.کارایی بهتر .۶ گیگ رم بیشتر وتکنولوژی بهتری داره.وارزان تره
        شما استدلال میاریGDDR6x بهتره ولی شما اینفینتی کش رو نادیده میگیری.قرار بر این بود میگفتیم وگا چونHBM استفاده میکنه از 1080 بهتره چرا شما تو بررسی وگا ها اینو نگفتین.من نمیگم ۳۰۸۰ و ۶۸۰۰xt کدومشون بهتره اتفاقا خیلی شبیه هم عمل میکنن ولی شما به عنوان نویسنده اینجا تریبون رو در اختیار داری و چندتا مشتری میان و چند نفر دیگه برای کسب اطلاعات نباید اینقدر جهت دار و بی منطق حرف بزنین

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          آقا پژمان عزیز،

          نظر شما محترم اما من وظیفه دارم حقیقت رو بگم، فارق از اینکه برخی از دوستان خوششون بیاد یا نیاد. جهت اطلاع شما ده سالی هست که تجربه فروش قطعات دست دوم هم داشته ام. در مورد اینفینیتی کش و فن آوری های AMD در زمان خودش، در جای خودش، در زمان بررسی 6800XT بهش خواهم پرداخت. این مقاله انویدیا است. 🙂

          • Avatar pejman گفت:

            ارمین عزیز من که منکر اطلاعات و تجربیات شما نیستم.و به عنوان نویسنده کارکشته اینجا برام خیلی محترمی.ولی این ادعا هایی که کردین برا من لاقل اثبات نشده.اینکه امار خرابی AMD بیشتره تا اونجایی که منم ۲۴ ساعته دارم اصفهان تو بازار کامپیوتر بالا پایین میرم همچین چیزی ندیدم مگر اینکه (ایکس اف ایکس و پاورکولروبرند هایی که گذشته جالبی نداشتن)امار خرابی اونا باشه.شما وظیفتونه اطلاعات درست و کاملا بیطرفانه و تعصب به کاربرا بدین حالا چه به مزاج من خوش نیاد چه بیاد.حالا ماهم منتظر برسیAMDاز سمت شما میمونیم. و نکته اخر من اپ سایت رو نصب کردم اما قسمت نظرات ورود کاربری نبود.

      • Avatar Masoud گفت:

        داداش کارت های گرافیک ای ام دی برای ماینینگ عالی هستن و همیشه هش ریتشون هم از کارت های انویدیا بیشتر بوده پس چرا باید قیمت دست دومشون کمتر از انویدیا باشه؟ اونم در شرایطی که تب ماینینگ روز به روز داغتر میشه

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          سوال خوبیه، دلیلش هم اینه که خوب کارتهای انویدیا بهترن و خرابی کمتری دارند. اما در مورد ماینینگ دلیل عالی بودنشون همین قیمت کمترشون هست. برای ماینینگ اگر شما هزینه اولیه کمتری داشته باشید خوب به نفعتونه چون زودتر به سود دهی می رسید. این دلیل بر برتری AMD نیست، بلکه صرفا یک دو دو تا چهارتای اولیه برای استارت یک بیزنس است. قیمت کم بی دلیل نیست. کارتهای گرافیک AMD احتمال خرابیشون بیشتره. Rate خرابی محصولات AMD در کل بیشتره نسبت به محصولات Nvidia، دلیلش هم مشخصه، انویدیا توانایی بیشتری برای تولید محصول بهتر داره. فقط در همین سال جاری 2020، انویدیا 2.8 میلیارد دلار خرج تحقیق و توسعه کرده. شرکت AMD در همین مدت زمان فقط 508 میلیون دلار خرج تحقیق و توسعه کرده. شما همین اعداد رو در نظر بگیرید، مشخصه محصول شرکتی که هزینه بیشتری کرده پایدار تر، با دوام تر و بی عیب و نقص تره.

          در نهایت من اصراری ندارم، هر کاربری بر اساس سلیقه و علاقه اش میتونه هر محصولی رو انتخاب کنه، نظر همه دوستان محترم، من هم نظر خودم رو گفتم.

          • Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

            آرمین نظرت تو بحث پردازنده هم همینه؟
            چون قطعا بودجه اینتلم خیلی بیشتر از ای ام دیه، پس 10700 k هم بهتره از 3800x؟

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            برای گیمینگ بله. صد در صد بهتره.

        • Avatar متین گفت:

          من Amd دارم
          هیچ وجه ندیدم خراب بشن ولی nvidia از کارت گرافیک لپ تاب گرفته تا کارت سری 1060 و اینا خرابی دیدم تو بحث خرابی amd پاکه

          • Avatar حسین گفت:

            دادا سه تا گرافیک amd داشتم پودر شدن دو تا گرافیک لپ تاپ هم که مارک دل بود هم گرافیکشون خراب میشد

      • Avatar سعید مداحی گفت:

        خوب پس من هم با قاطعیت میگویم که خرید اینتل10900KAبا قیمت ۲۰میلیون در ایران(کاری بخارج ندارم.)؛در مقابل 3900xt با قیمت ۱۴.۵میلیون و اینهمه برتری محرز،نه تنها منطقی نیست؛بلکه حماقت محض است(!!)…مگر چندفریم بیشتر برای بازیگوشی،ارزش نادیده گرفتن اینهمه نوآوری و برتری در پردازنده فاخرamd را دارد؟…تعجب می کنم که اینچنین،حکم دادی.معمولا نگارش شما را متواضعانه و متعادل می پنداشتم.ولی بنظرمی رسد که تغییر کرده ای.بله،هرکسی سلیقه ای دارد؛همانطور که منهم از انویدیا،متنفرم و بخودم مربوط است؛ولی اینکه شما بعنوان نویسنده مقاله،اینگونه حکم مطلق و یکطرفه می دهید؛واقعا شگفت انگیز است.چرا از تکنولوژیهای جدید و مشترک amdو مایکروسافت که دیر یا زود،به کارت های amd تزریق می شود(مثلdirectML که می تواند DLSSرا له کند و اول وارد کنسول ها می شود و بعد،احتمالا نوبت کارت ها می رسد یا فرکانس بسیار بالای amd سخن نگفتی؟درحالیکه،همه اینها را می دانی.)…عوض شدی.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          آقا سعید عزیز، بحث ما در اینجا اصلا راجب اینتل نیست. من در مورد 10900K نظرم رو دادم در بررسی هاش. بنابراین نه اینجا جاش هست و نه بحث من ربطی به اینتل داره. شما از انویدیا متنفر هستی، نظرتون محترم، ولی من از هیچ شرکتی تنفر ندارم برادر، نه از انویدیا نه از AMD و نه از اینتل، مشکلی با هیچ کدوم ندارم. هر زمان هر محصولی بدن بررسی می کنم. من که نگفتم 6800XT بده، دقت کنید به جمله ای که گفتم، بین 2 تا کارت گرافیک 3080 بهتر از 6800XT است. همین! اگر به عنوان مشاور فنی کسی از من چنین سوالی بپرسه، من نظرم اینه، دلیل نمیشه این نظر من به خاطر تنفر باشه دوست خوبم. بحث فنیه.

          تکنولوژی هایی که مایکروسافت در حال کار برشون هست فقط مختص AMD نیست، شامل NVIDIA هم میشه، چه بحث در مورد توسعه DirectX Raytracing API باشه و چه بحث در مورد Microsoft Direct Storage باشه، هم AMD و هم Nvidia و اتفاقا هم Intel که قراره گرافیک بده بیرون همه با هم منتفع می شوند. یه شرکتی مثل مایکروسافت که نمیاد محصولات انحصاری برای AMD درست کنه، به ضررش تموم میشه، در متن هم به موضوع Microsoft Direct Storage هم اشاره شده.

          ناگفته نماند وقتی صحبت از کارت گرافیک میشه، فقط گیمینگ نیست، بحث رندرینگ GPU و استفاده در نرم افزار های طراحی 3D و VFX هم مطرح میشه که اونجا شما با طیف وسیعی از نرم افزار هایی مواجه هستید که همه بر سازگاری با انویدیا تاکید دارند. پس فقط گیمینگ نیست دوست خوبم. شما وقتی نظر راجب یک محصول میدین، باید راجب همه ی ابعاد اون در مجموع نظر بدین. یکطرفه نگاه نکنید.

          فن بازی خوبه ها، هیچ مخالفتی ندارم، نمک دنیای تکنولوژی فن بازیه و هیچ مشکلی هم نداره، اما یه زمانی بحث فنی میاد وسط، اینجا دیگه سره از ناسره باید جدا بشه و جای فن بازی نیست.

          • Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

            اینکه آقا آرمین می گه ای ام دی کمتر بودجه داره و محصولات انویدیا پایدار ترن رو نسبتا قبول دارم منتهی من خیلی به حساب خرابی سخت افزاری ای ام دی نمی زارم بیشتر میزارم به حساب باگ های درایوراش و کرش کردن و ازین قبیل مسائل به اضافه ی توسعه کمتر با نرم افزار های مختلف و ایجاد پلتفرم های نرم افزاری.
            پارسال خبری اومد که کارتای سری 5000 مشکل کرش زیادی با بازی ها دارن هر چند امیدوارم بهتر شه.
            نسل قبل اولین تجربه ی
            ای ام دی از ناوی بود اما کلا نسبت به انویدیا بیشتر بودن این مشکلات ای ام دی.

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            دقیقا

    • Avatar حسن گفت:

      عزیز ایشون با کارت کار کردن .مطمئن بهتر از شما این موضوع رو می‌دونه و الکی که حرف نمیزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.