بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

دوستان عزیز همراه شما هستیم با بررسی یکی دیگر از محصولات شاهکار کولر مستر، کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850 که در حال حاضر از جمله کیبرد های پرچمدار محصولات جانبی رده گیمینگ در سطح دنیا است. این کیبرد با پارت نامبر MK-850-GKCR1-US تنها با کلید های مکانیکی نوع Cherry MX RED عرضه می شود و در کنار کلی ویژگی ها خاص گیمینگ، مجهز به فن آوری Aimpad است که به برخی کلید های آن، عملکردی شبیه دسته کنترلر بازی یا گیم پد می دهد. این کیبرد متولد خانواده Masterkeys کولر مستر است، اما کولر مستر مشخصا نام مدل MK850 را به تنهایی برای آن برگزیده است. بدون فوت وقت، به سراغ جعبه محصول می رویم.

آنباکسینگ و مشخصات فنی:

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

تم کلاسیک جعبه های کیبرد کولر مستر در این محصول نیز رعایت شده، زمینه نوک مدادی و بنفش، تصویری از ابهت کیبرد و استراحت گاه مچ دست، به همراه نوع کلید های به کار رفته در آن در بالا سمت راست مشخص شده است.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

در پشت جعبه، ویژگی های برجسته کیبرد شامل کلید های اختصاصی Multi-Media، هاب USB 3.0، کلید های اختصاصی فن آوری Aimpad، بدنه با روکش آلومینیومی آنودیزه شده، و پوشش 16.7 میلیون رنگی RGB تمام کلید ها، نمایان است.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

اقلام داخل جعبه شامل: کیبرد MK850، کابل اسلیو شده نوع C، تعداد 18 عدد کلید های اضافی بنفش قابل تعویض، دفترچه راهنما، یک عدد Keycap Remover یا به اصطلاح جدا کننده کلید، و استراحت گاه مچ دست، می شود.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کابل کیبرد از نوع USB 3.0 است و اتصالات آن دارای روکش طلایی 18K است تا انتقال اطلاعات به راحتی و بدون تاخیر صورت پذیرد. طول آن 180 سانتیمتر است و کاملا مناسب.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کلیه کلید های مشکی کیبرد از جنس پلاستیک محکم پلیمر ABS ساخته شده است، اما تعداد 18 عدد کلید بنفش از جنس doubleshot PBT قابل تعویض در این کیبرد موجود است که می توان آنها را با 5 کلید قابل برنامه ریزی M، Arrow Keys، ESC، QERF و WASD تعویض کرد.

تفاوت پلاستیک ABS با PBT در این است که ABS در طول مدت مورد استفاده ممکن است بعد از مدت ها هاله ی از برق افتادگی بر روی آن ایجاد شود. اما PBT دوام خیلی بیشتری دارد و در برابر اصتحلاک بسیار مقاوم است. برای این منظور کولر مستر 18 کلید اصلی در مصارف گیمینگ را از جنس PBT به صورت زاپاس در جعبه قرار داده است. دیگر وجه تمایز این 18 کلید، رنگ آنهاست که در تاریکی در پیدا کردن آن به کاربر کمک می کند. حفظ ساختار استاندارد کلید ها و همسانی شکلی 18 کلید زاپاس بنفش با دیگر کلید های مشکی برای طراحان اهمیت داشته است و برای تمایز صرفا به تغییر رنگ اکتفا کردند تا مبادا در هنگام گیمینگ ذهن کابر از صفحه ی مانیتور به روی کیبرد منحرف نشود.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کف کیبرد با روکشی از آلومینیوم آنودیزه شده پوشیده شده است، و کلید های مشکی رنگ بر روی آن به خوبی مشخص است. شاید بتوان گفت نمای ظاهری کیبرد MK850 می توانست زیباتر از این باشد که می بینید اما، تم فلزی صنعتی آن ممکن است برای برخی کاربران جذاب باشد.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

طول، عرض و ارتفاع MK850 به همراه استراحتگاه مچ دست به ترتیب 49.4 در 26.8 در 5.5 سانتیمتر است. این کیبرد 6 سانتیمتر طول بیشتر و 1 سانتیمتر ارتفاع بیشتری نسبت به مدل MK750 دارد، بنابراین به وضوح بزرگتر و وسیعتر است. این موضوع خبر خوبی است برای کاربرانی که به اندازه مینیمالیستی و کوچک کیبرد های کولر مستر عادت نداشتند. اما به هر شکل، این کیبرد فضای بیشتری را بر روی میز اشغال می کند.

استراحتگاه مچ دست همراه کیبرد بسیار با کیفیت و از جنس چرم طبیعی است. در هنگام کار زیاد با آن، دست عرق نمی کند، جنس آن حساسیت زا نیست و در عین نرمی مقاومت خوبی در برابر استفاده زیاد دارد. این استراحت گاه به وسیله خاصیت مغناطیسی لبه ی آن به صورت آهنربایی به جلوی کیبرد متصل می شود.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

طراحی ارگونومی و رعایت شیب ملایم در سطح کیبرد مشخص است. این شیب می تواند با بازگردن پدال های زیر کیبرد، بیشتر نیز شود تا نسبت به دست کاربر در وضعیت مناسبتری قرار گیرد.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

تعداد 5 کلید در بخش بالای ماشین حساب کیبرد قرار دارد که وظیفه کنترل Media Player  و روشن و خاموش کردن نورپردازی را بر عهده دارند. جایگاه این کلید ها خارج از صفحه اصلی است و دسترسی به آنها کمی مشکل است و فاقد نورپردازی هستند، بنابراین در تاریکی باید به دنبال آنها بگردید. خیلی بهتر می بود اگر کولر مستر این کلید ها را هم به نورپردازی مجهز می کرد.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

در کنار این کلید ها، دو عدد راکر، یکی برای کنترل شدت نور و دیگری برای تنظیم ولوم صدا قرار دارد. البته این کلید ها قابل برنامه ریزی هم هستند.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کیفیت این راکر های فلزی مثال زدنی است و عملکردی فوق العاده نرم و راحت دارند.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

دو عدد خروجی USB 3.0 به جهت USB Pass-through یا به قول گفتنی هاب USB نیز در این کیبرد قرار دارد که می توان از آن برای اتصال فلش و یا ماوس استفاده کرد. این ویژگی خیلی لازم بود که پیش از این در کیبرد های کولر مستر حضور نداشت.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

در کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850 نور پس زمینه به صورت صد درصد RGB و برای هر کلید قابل برنامه ریزی و اختصاصی است. شدت نور بقدری است که حتی در روز روشن به راحتی می توان نور کلید ها را از هم تمییز داد. متاسفانه خبری از حروف فارسی نیست و در صورتی که جای حروف فارسی را حفظ نباشید مدتی تایپ فارسی دشوار خواهد بود تا اینکه محل کلید ها را حفظ کنید. نور پس زمینه کاملا قابل برنامه ریزی است و هیچ محدودیتی ندارد. شرکت کولر مستر حتی یک نرم افزار اختصاصی برای هر نوع تغییر و شخصی سازی نورپردازی برای این کیبرد در نظر گرفته است که یا خودتان می توانید پروفایل مورد نظر خود را بسازید.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

نور پردازی فقط محدود به زیر کلید ها نیست و در کناره های بدنه ی کیبرد هم از LED های RGB استفاده شده است. البته برای دیدن نور پردازی لبه ی جلوی کیبرد باید آن را از استراحت گاه مچ دست جدا کنید که به صورت آهنربایی به بدنه متصل می شود. نورپردازی کولرمستر مثل همیشه عالی است.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

5 کلید قابل برنامه ریزی برای ذخیره پروفایل های شخصی سازی شده کاربر در سمت چپ کیبرد قرار دارند.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850 مجهز به کلید های Cherry MX قرمز آلمانی اصل می باشد. این کلید ها دوام بالای 50 میلیون کلیک را دارند، و از اتصالات با روکش طلا در داخل کلید بهره می گیرند تا خورندگی و آسیب کلید را به حداقل برساند. کلید های Cherry MX به راحتی از کلاهک یا Cap جدا می شوند و کاربران می توانند رنگ کلید را پس از بیرون آوردن کلاهک به راحتی مشاهده کنند. ساختار کلید های Cherry MX از یک فنر داخلی و دو اتصال فلزی تشکیل شده است. زمانی که کلید را فشار می دهید، فنر جمع شده و پس از برخورد فلز ها سیگنال به سیستم ارسال می شود. مسافت قابل طی شدن برای اغلب کلید های Cherry MX برابر ۴ میلیمتر و آستانه ی عملکرد آنها دو میلیمتر است. بدین صورت که زمانی که کلید را فشار می دهید، پس از طی مسافت دو میلیمتر، کلید عمل می کند و سیگنال ارسال می شود.

کلید های مکانیکی قرمز پر فروش ترین رنگ کلید های Cherry MX هستند که از جمله کلید های مکانیکی بی صدا مخصوص گیم به شمار می روند. کلید های قرمز در سال ۲۰۰۸ معرفی شدند و کاربر هنگام وارد آوردن فشار بر روی آنها متوجه آستانه ی عملکردشان نمی شود. کلید های قرمز نیاز به فشار 45 گرمی برای فشرده شدن دارند. این نوع کلید به دلیل عملکرد سبک و سریع خود، برای گیم مناسب است و کاربر می تواند بدون خستگی کلید ها را فشرده نگه دارد و یا سریع آنها را رها کند. به دلیل عدم تولید صدا، کلید های مکانیکی قرمز معمولا مناسب تایپ شناخته نمی شوند، هرچند کلید های سبکی بشمار می روند و کاربر در هنگام تایپ به زحمت نمی افتد، اما عدم وجود صدا و حس عملکرد آن باعث می شود تایپیست گاهی متوجه فشرده شدن کلید ها نشود.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

و اما خصوصیت جالب کیبرد Cooler Master MK850 استفاده از فن آوری آنالوگ شرکت Aimpad در 8 عدد از کلید های مخصوص بازی است.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

این 8 کلید، شامل WASD و WERF می شود که با استفاده از این فن آوری آنالوگ می توان، مسافت 4 میلیمتری فشرده شدن این کلید ها را کالیبره و برنامه ریزی کرد تا آستانه ی عملکردشان بسته به میزان فشار وارد تغییر کند.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

برای کالیبراسیون و تنظیم Aimpad از سه کلید بالای بخش ماشین حسابی کیبرد می توان بهره برد. کلید سمت چپ حالت Aimpad را فعال و غیر فعال می کند و دو کلید دیگر حساسیت عملکرد هر کلید را کم و زیاد می کند.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

زمانی که Aimpad فعال می شود این 8 کلید مخصوص به رنگ سفید در می آیند که به کاربر در مکان یابی آنها کمک می کند. لیست بازی های مورد پشتیبانی از Aimpad را می توانید در این صفحه مشاهده کنید.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

این اولین بار است که چنین فن آوری به این صورت در کیبرد مکانیکی واقعی استفاده می شود. البته، باید به این نکته توجه داشت هنوز بازی های زیادی امکان استفاده همزمان کنترلر و کیبرد را ندارند و گاهی موقع سوییچ کردن بین دو حالت کیبرد یا گیمپد در بازی، ممکن است برای کاربر اذیت کننده باشد. بنابراین هرچند این ویژگی خاصی است و می تواند کاربردی باشد اما هنوز در ابتدای کار هستیم و در آینده استفاده از این کیبرد و عملکرد Aimpad آن در بازی های مختلف بهبود خواهد یافت.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

از لحاظ سخت افزاری این کیبرد مجهز به پردازنده ARM Cortex M3 و حافظه داخلی 512KB برای ذخیره سازی پروفایل های ساخته شده توسط کاربر است. یکی از مهمترین ویژگی های عملکردی MK850، بی نیازی کامل آن به نرم افزار است. بدین معنا که از شخصی سازی کلید کلید ها، تا ذخیره ی حرکات Micro، و هم چنین تغییر پروفایل های نور پردازی، همه به صورت On-the-fly و بدون نرم افزار امکان پذیر است.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850

کولرمستر برای بهره گیری از امکانات کیبرد بدون نیاز به نرم افزار یکسری میانبر با ترکیب کلید های مختلف تعریف کرده است که می توان از روی دفترچه آن به این اطلاعات دست یافت.

نرم افزار:

کولرمستر در این نسل از کیبرد های خود از نرم افزار جدید Cooler Master MasterPlus استفاده کرده است و دیگر خبری از Portal نیست. این نرم افزار از بسیاری جهات عملکردی بهینه تر و سریعتر از Portal دارد تا به کمک آن بتوانید کلیه عملیات های مورد نظر خود را، ائم از شخصی سازی نورپردازی، ذخیره و تغییر پروفایل و یا ضبط حرکات مایکرو را به سادگی هرچه تمام تر انجام دهید. این نرم افزار با کلیه سیستم عامل های ویندوز 7 تا 10 سازگار است.

از دیگر ویژگی های مهم این کیبرد می توان به قابلیت های N-Key Rollover اشاره کرد که به لطف آن عملکرد کلیه کلید های فشرده شده حتی به صورت همزمان در سیستم اعمال می شود. همچنین این کیبرد مجهز به فن آوری Anti-Ghosting است که به صورت صد در صد اعمال می شود و بدین معناست که در کیبرد های فاقد این ویژگی، در صورتی که سه کلید خاص را سریع فشار دهید ممکن است کیبرد به اشتباه سیگنال کلید چهارمی را نیز  اعمال کند، مثلا با نوشتن سریع کلمه ی the سیستم به اشتباه thje دریافت کند. به این حالت Ghosting می گویند که در کیبرد های گیمینگ حرفه ای، به هیچ وجه اتفاق نمی افتد و MK850 نیز مجهز به این فن آوری است. از دیگر ویژگی های این کیبرد باید به نرخ به روز رسانی 1000Hz کلید ها اشاره کرد که سرعت بالای انتقال داده ها را بین سیستم و کیبرد نشان می دهد تا حتی هزارم ثانیه نیز در برابر حریفان خود در گیمینگ تاخیر نداشته باشید.

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

پروفایل M1 کیبرد را به صورت دیفالت تنظیم می کند که در این حالت تایپ فعال است و Aimpad غیر فعال. پروفایل های M2 تا M5 قابل تنظیم و برنامه ریزی است. برای تنظیم حالت مختلف گیمپد، می تواند از 6 حالت کنترلر Xbox استفاده کرد. حالت M2 بیشتر برای بازی های FPS مناسب است که می توان حرکات شخص را به مانند گیم پد کنترل کرد. حالت M3 برای بازی های مسابقه ای مثلا NFS مناسب است. حالت M4 تمامی بخش ها را فعال می کند و می توانید هر 6 حالت کنترلر Xbox را به کار گیرید. حالت M5 تمامی 8 کلید را به حالت عملکرد سریع در  می آورد که با فشردن تا 0.5 میلیمتری می توان آستانه عملکرد آنها را کاهش داد. در بازی هایی که ما تست کردیم، عملکرد Aimpad قابل به کارگیری بود و توانستیم آن را تست کنیم، هرچند کمی طول می کشد به بازی با این سیستم جدید عادت کنیم. در مجموع، این فن آوری عملکرد جالبی دارد و می تواند برای گیمر های حرفه ای کاملا جذاب باشد.

به غیر از بخش Aimpad، کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850 به عنوان یک کیبرد مکانیکی عادی هم عملکرد بسیار مطلوبی دارد. در بازی های مختلف می توانید پروفایل مورد نظر خود را بر اساس نیاز خود بسازید. همچنین حرکات مایکرو و سرعت عمل مناسب کلید ها در هنگام گیمینگ بی نقص است. این کیبرد با توجه به استفاده از کلید های مکانیکی قرمز، کاملا برای دوستانی که به دنبال کلید های مکانیکی صرفا گیمینگ هستند مناسب است.

از نظر قیمتی کیبرد MK850 به قیمت 220 دلار در بازار های جهانی به فروش می رسد و در ایران، این کیبرد به قیمت 3.5 میلیون تومان با گارانتی خوشنام آواژنگ در دسترس قرار دارد. اگر گیمر حرفه ای هستید و بودجه ی مناسبی دارید، خرید این کیبرد جذاب را حتما پیشنهاد می کنیم.

حدود یک سال و نیم پیش ما بررسی کیبرد MK750 کولر مستر رو داشتیم که کیبرد فوق العاده ای بود و خوشحالیم مدل MK850 کولر مستر نیز محصولی منحصر به فرد و بی نظیر است که رضایت مارا جلب کرد. در پایان از دفتر محترم کولر مستر در ایران برای در اختیار قرار دادن این کیبرد برای بررسی تشکر می کنیم و با توجه به ویژگی جالب Aimpad به این کیبرد نشان نوآوری سخت افزار و همچنین با توجه به امکانات خاص گیمینگ آن، نشان منتخب گیمر ها را به آن اهدا می کنیم.

بررسی کیبرد مکانیکی Cooler Master MK850
مزایا:
  • مجهز به فن آوری Aimpad
  • استفاده از کلید های مکانیکی Cherry MX قرمز مناسب گیمینگ
  • ساختار محکم آلومینیومی
  • امکان شخصی سازی نور پردازی تک به تک کلید ها به صورت مجزا و تمام RGB
  • سیستم نور پردازی مستقل، مجهز به استراحتگاه چرمی مچ دست و امکان جدا سازی آن به صورت آهنربایی،
  • طراحی ارگونومیک
  • مجهز به فن آوری های N-Key Rollover و Anti-Ghosting
  • نرخ به روز رسانی 1000Hz
  • کابل بلند اسلیو شده و جدا شونده دارای روکش طلایی و اتصال Type C
  • امکان استفاده از عملکرد های کیبرد بدون نرم افزار
  • امکان ذخیره سازی حرکات Macro به صورت On the Fly و نرم افزاری،
  • دارای 18 کلید زاپاس برای کلید های اصلی گیمینگ
معایب:
  • فاقد حروف فارسی
  • Sync نشدن با اکو سیستم های نور پردازی سازندگان مادربرد
  • حذف افکت Music از نرم افزار
  • قیمت بسیار بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیبرد Cooler Master MK850 می تواند یکی از 5 کیبرد برتر جهان برای گیمینگ باشد.
9.3امتیاز9.2راندمان9.5کیفیت قطعات9طراحی9.5امکانات جانبی

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

10 دیدگاه

  1. Avatar ناصر نیک محمدی گفت:

    لعنت به این زندگی
    یه عده بهترین لوازم رو دارن ، و ازش لذت میبرن تنها سهم من هم خیره شدن از پشت شیشه ویترین مغازه هاست
    چندین ساله میخوام یه کیبرد گیمینگ بخرم ، نمی تونم
    یادش بخیر کیبورد فعلیم رو 30 تومن گرفتم

  2. Avatar وحید گفت:

    ممنون به خاطر بررسی کاملی که انجام دادی آرمین جان

    ویژگی های این کیبرد واقعا جذبم کرد ولی امان از بی پولی

  3. Avatar آرش گفت:

    قیمت کیبورد خیلی زیاده البته هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری ولی ای کاش میشد استراحت‌گاه مچش رو جداگونه خرید، از عکسا هم معلومه خیلی راحته

  4. Avatar علیرضا گفت:

    خیلی عالی و بی نقص آرمین جان.ممنون که از نورپردازی کیبورد هم گذاشتی.من کیبورد master ket lite l کولر مستر رو حدود 2ونیم سال داره استفاده میکنم و مث روز اولش داره کار میکنه !به نظرم کولر مستر تو بخش لوازم جانبی واقعا داره خوب عمل میکنه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم علیرضا جان، ویدیو نورپردازی قرار بود همزمان با مطلب بیاد بالا که متاسفانه آپارات تایید نکرد و مجبور شدیم از نماشا استفاده کنیم. واقعا کولرمستر کیفیت لوازم جانبی اش حرف نداره.

  5. Avatar morteza گفت:

    خواهشن یه مطلبی هم بزارید برای کیبرد های حرفه ای که حروف فارسی هم دارن هم در زمینه هم گیم و هم برای کارای دفتری و اداری و تایپ ….چون توی بازار ما هرچی کیبرد اشغاله حروف فارسی داره سمت حرفه ای ها که میریم تمامن انگلیسی هستن و واقعا دلچسب نیست روی دکمه هاش برچسب بزنی…….توی گیم نیازی به حروف فارسی نیست ولی در کاربری های دیگه …نیاز میشه….

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      والا چشم، اگر کیبرد حرفه ای با حروف فارسی دیدیم حتما براش بررسی خواهیم گذاشت.
      ممنونم ا ز پیام خوبتون آقا مرتضی عزیز.

  6. Avatar محمدرضا پناهی گفت:

    مرسی مانند همیشه کامل و جامع ارمین جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.