Cooler Master SL600M Review

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

اولین باری که با برند کولرمستر آشنا شدم 15 سال پیش بود، خاطرم هست در یک روز عادی زمستانی در سال 1383 برای بستن سیستم گیمینگ به پاساژ ایران رفتم و در آنجا، خیلی اتفاقی به فروشگاهی مراجعه کردم که نماینده فروش محصولات کولرمستر بود. هیچ پیش زمینه یا آشنایی قبلی با برند های مطرح در زمینه کامپیوتر نداشتم. با حدود 1 میلیون تومان بودجه، فروشنده یک لیست سیستم پیشنهادی مبتنی بر سوکت 775 اینتل به من داد، که پس از مطالعه و دیدن قیمت قطعات، سر قیمت کیس پیشنهادی چشمانم گرد شد؛ بلافاصله به فروشنده شاکی شدم، چرا کیس 160 هزار تومان!؟! فروشنده با خونسردی گفت: چون کولر مستره. من هم در 21 سالگی که هیچ چیزی از قطعات کامپیوتر نمیدانستم، برای حفظ وجهه خودم صرفا برای اینکه وانمود کنم متوجه فرقش شدم در موافقت گفتم اوکیه، باشه. آن کیس پیشنهادی، Cooler Master Centurion 5 بود که وارد زندگی من شد و پس از آن دیدگاه من را نه تنها نسبت به کیس، بلکه نسبت به کل کامپیوتر متحول کرد.

شاید در آن زمان فروشنده صرفا داشت کالای موجود در فروشگاهش را به زور به من می فروخت، اما الآن وقتی به عقب نگاه می کنم، واقعا ازش متشکرم. من در آن زمان هیچ چیزی از کیس کامپیوتر نمی فهمیدم. بعدها بارها و بارها به فروشگاه های کامپیوتری که محصولات کولر مستر را می فروختند مراجعه می کردم تا انواع کیس های کولر مستر را از نزدیک تماشا کنم. در زمینه کیس، سلیقه من و بسیاری از کاربران حرفه ای روز دنیا، برگرفته از تجربه ای است که از استحکام، امکانات، و ریزه کاری ها کیس های کولرمستر بدست آوردیم. امروز مفتخریم یکی دیگر از کیس های حرفه ای کولر مستر، این غول بی رقیب سازنده بهترین قطعات جانبی کامپیوتر را برای شما دوستان بررسی کنیم. بررسی کیس حرفه ای COOLER MASTER MasterCase SL600M که از محصولات جذاب به نمایش در آمده در نمایشگاه COMPUTEX 2018 بود، از آن جهت اهمیت دارد که این کیس اخیرا به همّت دفتر محترم کولر مستر وارد بازار ایران شده و با ضمانت شرکت آواژنگ در دسترس عموم قرار دارد. این کیس با پارت نامبر MCM-SL600M-SGNN-S00 دارای طراحی لوکسی است، که هم برای گیمر ها و هم برای کاربران جدی کامپیوتر در محیط کاری و اداری، جذابیت های خاصی دارد که پیشتر به آنها اشاره خواهیم کرد.

مشخصات فیزیکی و امکانات:

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

کیس SL600M کولر مستر از نوع ایستاده و مید تاور است. ابعاد و مشخصات آن را در جدول فوق مشاهده می نمایید. این کیس بخشی از خانواده MasterCase ها است که از مهمترین خصوصیات آنها حالت ماژولار بودن و قابلیت جابه جایی راحت پارتیشن ها در درون کیس است. بدنه آلومینیومی و تم فلزی آن نمایی پر قدرت و بسیار جذاب و جدی را به آن می دهد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

شاید برای دوستانی که مثل من زیاد Need For Speed بازی کرده باشند، کیس SL600M کولر مستر چه از نظر طراحی ظاهری و چه از نظر اسمی، بسیار شبیه ماشین مرسدس SLS AMG است که تجربه مسابقه با آن بسیار لذت بخش بود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بخش وسیعی از سقف با یک پارتیشن یک تکه آلومینیومی جدا شده است که دریچه ای است مخصوص عبور هوای گرم از داخل کیس به بیرون. دکمه پاور بر روی سقف کیس در نزدیکی فرانت پنل قرار دارد. پنل سمت راست کیس تمام شیشه ای است به ضخامت 4 میلیمتر. این شیشه از نوع حرارت دیده (شیشه سکوریت) است و حالتی دودی دارد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

جالب است کولر مستر از پنل شیشه ای برای این کیس استفاده کرده اما هیچ گونه نورپردازی RGB برای آن در نظر نگرفته است. به نظر می رسد هدف کولر مستر صرفا آماده سازی بستر نورپردازی بوده، و موضوع نورپردازی را بر عهده کاربر گذاشته تا خود انتخاب کند.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

فرانت پنل کیس بسیار مینیمالیستی طراحی شده و درگاه ها نزدیک به هم هستند، اما اتصالات کاملی دارد. دو عدد USB 3.0، دو درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.1 Gen.2 از نوع Type C، جک های میکروفون و هدفون، دکمه برای پاور بر روی سقف، و یک سنسور حرکتی که در زمانی که دست خود را نزدیک کیس می برید، چراغهایی درون درگاه های USB به رنگ سفید روشن می شود تا راهنمای محل قرارگیری آنها در تاریکی باشد. متاسفانه در این کیس، خبری از دکمه ریستارت نیست!! و کولر مستر دکمه ریست را حذف کرده است. هرچند سیستم های امروز به ندرت نیاز به ریست دستی پیدا می کنند، اما، همچنان نیاز به وجود دکمه ریست احساس می شود. البته شما می توانید در برخی از مادربرد ها، کارکرد دکمه پاور را به شکل ریستارت تعریف کنید، اما به نظرم نباید دکمه ریستارت حذف می شد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

در سمت چپ پایین تصویر کلید تنظیم دور فن های کیس است که توسط یک فن کنترلر مدیریت می شود. سرعت بالا، متوسط، کم، و در تنظیم آخر، مدیریت فنها بر عهده مادربرد گذاشته می شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

از داخل به کیت فرانت پنل نگاه می اندازیم. کیفیت مواد اولیه، کامپوننت ها، کابل و مدار چاپی به کار رفته کاملا رضایت بخش و با دوام است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بخش فوقانی کیس قابل برداشته شدن است. همچنین شما می توانید با تنظیم ارتفاع، فضای بیشتری را برای دفع هوای گرم داخل کیس به سقف بدهید. این سقف قابل تنظیم است و یا می توان به کل آن را برداشت.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بر روی سقف فیلتر ضد گرد و غبار وجود ندارد، و این بدان معناست که قرار نیست بر روی سقف از فن ها به صورت ورودی یا intake استفاده کنید. بلکه به دلیل ساختار مهندسی کیس که بر مبنای اثر دودکشی یا Chimney Effect ساخته شده است، سقف صرفا باید به عنوان خروجی هوا مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

با برداشتن کامل سقف، به محل نصب فنها و یا رادیاتور میرسیم. در اینجا می توان از 3 فن 12، و یا 2 فن 20 و یا 2 فن 14 به عنوان خروجی هوا استفاده کرد. کیت دکمه پاور را هم در تصویر مشاهده می کنید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

شما می توانید فنها و یا رادیاتور را، هم در پشت این پانل و هم بر روی آن نصب کنید. این سقف، طوری طراحی شده است که از هر جهتی قرار گیرد، بتواند بر روی کیس سوار شود و در پشت و روی آن بتوان فن و رادیاتور نصب کرد

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

برداشتن فرانت پنل کار راحتی است اما در جای خود به خوبی محکم شده است. پشت پنل آلومینیومی، یک ساختار محکم پلاستیکی قرار دارد. این فرانت پنل، بر عکس دیگر پنل ها هیچ جایگاهی برای نصب فن ندارد و کاملا بسته است. سطح صاف آن در جلو، جان می دهد برای چسباندن انواع استیکر ها، حک لیزری، و یا مادینگ های حرفه ای و نیمه حرفه ای.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

پشت فرانت پنل، دو عدد جایگاه هارد دیسک قرار دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

متاسفانه جایگاهی حداقل برای یک یا دو فن که بتواند این بخش از فرانت پنل را خنک کند وجودی ندارد. اما پشت هارد دیسکی که در بالا قرار می گیرد محل نصب فن پاور است و در این صورت می توان امید داشت حداقل برای هارد دیسک فوقانی کمی گردش هوا وجود خواهد داشت.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

دو عدد فن بزرگ 20 سانتیمتری در کف کیس به عنوان ورودی هوا Intake ایفای نقش می کنند. این فنها با اینکه از پروانه های شیری رنگ استفاده می کنند فاقد هر نوع نورپردازی می باشند. زیر کیس پایه های مرتفع و پاشنه بلندی قرار دارد که به حرکت جریان هوا در کف کیس کمک می کنند. در کف پایه های جلو و عقب کیس از لاستیک ضد لغزش استفاده شده است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

کولرمستر از یک فیلتر ضد گرد و غبار سلولوزی با قاب پلاستیکی دو تکه برای پوشش سراسری این بخش استفاده کرده است. بیرون آوردن این فیلتر به صورت کشویی است و تمیز کردن آن از عقب کیس انجام می شود و کار بسیار راحتی است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

در پشت کیس، کولرمستر تغییرات عمده ای را نسبت به کیس های متداول بازار ایجاد کرده است. اول آنکه جایگاه فن پشت به صورت کامل پلمب شده و امکان نصب هیچ فنی در پشت کیس وجود ندارد. مطلب دوم اینکه، بخش شیارهای PCIe شامل 2+9 اسلات است، که این ویژگی نه تنها حداکثر امکان نصب تعداد زیادی کارت توسعه یا Add-in Card را به کاربر می دهد، بلکه امکان نصب کارت گرافیک به صورت Vertical را نیز به کاربر می دهد. اما کار بدین جا ختم نمی شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

می توان به صورت کامل این بخش را خارج کرد، و یا آن را چرخاند و Rotate کرد تا بتوان حتی 2 کارت گرافیک را به صورت Vertical در کنار یکدیگر، SLI/NVLINK کرد. این ویژگی خاصی است که در دیگر کیس های بازار کمتر دیده شده، یا حداقل من سراغ ندارم. با وجود این قابلیت شما می توانید به راحتی انواع کارتهای گرافیک را، حتی تا 2 کارت گرافیک را به صورت Vertical نصب کنید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

اقلام همراه کیس شامل حوله مخصوص تمیز کردن پنل شیشه ای، تعدادی بست زیپی، ست کامل پیچ های متداول برای نصب مادربرد، فنها و رادیاتور، تبدیل برای جابه جایی اسپیسر های کف کیس، و یک عدد کابل اتصال USB 2.0 به مادربرد برای کنترلر فن روی کیس است تا گردش فنها به صورت نرم افزاری مدیریت شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

این هم نمایی از پنل سمت راست، محل عبور کابل ها، و نحوه مدیریت کابل کشی را مشاهده می فرمایید. یک کیت کنترلر فن هم در این بخش حضور دارد که با کمک آن، می توانید 2 فن کف کیس و 2 فن اضافی دیگر را مدیریت کنید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

این فن کنترلر داخلی کیس، از برق ساتا پاور تغذیه می کند و با کابل USB به مادربرد وصل می شود.

بررسی و اسمبل:

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

نحوه باز شدن پنل ها بدین صورت است که دو عدد پیچ بزرگ پشت پنل را ابتدا باز کرده و سپس پنل به صورت کشویی به عقب می کشیم تا به صورت نیمه باز آزاد می شود. خوشبختانه کولر مستر مکانیزمی طراحی کرده است تا از افتادن پنل به هنگام باز شدن پیشگیری شود. فضای داخلی کیس کاملا فلزی است و روکش مشکی رنگ دلنشینی دارد. این کیس از مادربرد های سایز E-ATX و XL-ATX هم تا سایز 12 در 10.7 اینچ هم پشتیبانی می کند اما به دلیل فضای محدود کابل کشی، پیشنهاد ما این است که مادربرد های بزرگتر از ATX را با این کیس استفاده نکنید تا به مشکلات احتمالی عبور کابل دچار نشوید. این کیس زیبایی است و باید اسمبل آن زیبا باشد، پس در انتخاب قطعات نهایت دقت و ظرافت را می بایستی کار برد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

دیواره سمت راست کیس که آرم کولر مستر بر روی آن قرار دارد، می تواند تا 2 عدد اس اس دی را بر روی خود پذیرایی کند. این دیواره قابل جدا شدن است و محفظه پاور در پشت آن قرار دارد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

فضای فوقانی کیس از این زاویه بهتر مشخص است، دریچه پشت مادربرد وسیع ساخته شده تا بتوان بدون نیاز به برداشتن مادربرد، براکت های واترکولینگ و ایرکولینگ را بر روی آن نصب کرد. فاصله مادربرد تا سقف فقط به اندازه قرار گرفتن یک فن و یا یک رادیاتور است، بنابراین برای استفاده از رادیاتور در سقف، یا باید فن را از داخل قرار داد و رادیاتور را بر روی سقف، و یا رادیاتور در زیر و فنهای آن بر روی سقف. بخش فن پشت کاملا بسته است و نمی توان بر روی آن هیچ فنی نصب کرد. به جای فن، کولرمستر یک جایگاه نصب هارد دیسک قرار داده است که می تواند به عنوان محلی برای مخزن واترکولر هم مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

سقف را کامل جدا می کنیم و دیواره دکوری سمت راست را هم بر میداریم، محفظه پاور به شکل ماسک جوشکاری نمایان می شود. این محفظه قابلیت جدا سازی دارد و همچنین می توانید بر اساس سایز پاور، به صورت ماژولار جابه جا شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بر روی این محفظه می توان یک هارد دیسک هم نصب کرد. یک دریچه هم برای عبور کابل (در صورت نیاز) قرار دارد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

پس از جدا سازی این محفظه، باید این نکته را یاد آور شد که برخی پاور ها ظاهری زیبا دارند بنابراین می توان به صورت کلی این کاور را استفاده نکرد تا پاور از پنل نمایان باشد.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

از شما چه پنهان، کلا عادت نداریم بجای فن پشتی کیس، هارد دیسک نصب کنیم؛ به همین خاطر در طول مدت اسمبل احساس عجیبی داشتیم که نکند یک جای کار را اشتباه برویم.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

مادربرد سیستم تست را بر روی کیس به آسانی سوار می کنیم. برخلاف ظاهر اولیه، این کیس فوق العاده جادار است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بار دیگر به سراغ نصب هارد دیسک در فضای پشت می رویم. فاصله هارد دیسک را تا ایرکولر ماچو مشاهده می کنید. صد البته اگر شما از واترکولینگ استفاده کنید، چنین فضا تنگ نخواهد بود. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که ترجیها از واترکولینگ برای این کیس بهره ببرید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

پاور را به سمت دیگر می بندیم و جایگاه هارد دیسک بالایی را از جلویش جدا می کنیم تا فن پاور فضای تنفس داشته باشد. کابل اکستنشن برق درون کیس، سوکت برق پاور را به عقب منتقل می کند.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

در عقب کیس، این کابل اکستنشن به دیواره متصل می شود. باتوجه به اینکه کلید روشن و خاموش کردن پاور عملا درون کیس قرار می گیرد و دسترسی به آن دیگر میسر نیست، خیلی بهتر می شد اگر کولر مستر در همین جا یک کلید جایگزین روشن و خاموش برق برای پاور در نظر می گرفت.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

در پایین، یک سینی بزرگ جدا شونده از پروانه های پایین محافظت می کند. می توان بر روی این سینی مشبک، انواع فن و رادیاتور را نصب کرد. همچنین می توانید بر روی این بخش مجددا هارد دیسک نصب کنید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

بر روی سقف کیس نیز می توانید انواع فن و یا رادیاتور رانصب کنید. با توجه به اینکه این کیس، به غیر از دو فن پیشفرض در کف کیس، فن دیگری ندارد، استفاده از فن بر روی سقف بشدت توصیه می شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

پس از جایگذاری قطعات اسمبل کیس به پایان می رسد. اسمبل بسیار راحت و بی دردسر انجام شد. از نظر آسان بودن اسمبل کمال رضایت را از این کیس اعلام می داریم. به سیم ها و اتصالات پایین مادربرد نگاه کنید، از تمییزی کار با کولر مستر لذت می برید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

قطعات به زیبایی درون کیس قرار گرفتند و به لطف مدیریت کابل کشی بی نظیر، قریب به اتفاق کابل ها از روبه رو، از دید پنهان است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

تراکم قطعات در بخش فوقانی کیس زیاد است، و این موضوع به نظر می رسد باعث بلوکه شدن هوا در بخش بالا در پشت کارت گرافیک شود. به همین دلیل ما توصیه می کنیم حتی المکان از قرار دادن هارد دیسک ها در این بخش ها خودداری شود و بهتر است به جای ایرکولر از واترکولر استفاده شود. همچنین می توان کارت گرافیک را – در صورت خریداری رایزر – به صورت Vertical بست تا هوا از کف کیس به سمت بالا بهتر هدایت شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

با بیرون آوردن بخش براکت های PCIe، به راحتی می توانید کارت گرافیک خود را به صورت Vertical بر روی کیس سوار کنید. البته، دقت کنید تنها تکیه گاه کارت گرافیک در این حالت صفحه فلزی براکت ها است و خیلی خیلی بهتر می شد اگر کولر مستر یک نوع VGA Holder برای این حالت کارت گرافیک طراحی می کرد. با توجه به فقدان هولدر کارت گرافیک، اگر کارت را به این شکل می بندید، دقت کنید کیس را پس از آن تکان ندهید و جابه جا نکنید!

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

این هم نتیجه کار پس از بستن کارت گرافیک به صورت Vertical بر روی کیس. همانطور که مشاهده می کنید، با توجه به نزدیکی کارت گرافیک به فن های کف کیس، بیشترین Air Flow نصیب کارت گرافیک می شود پس مطمئن باشید، کارتهای گرافیک درون این کیس، کمترین میزان دما را تجربه خواهند کرد و عملکردی بسیار خنک خواهند داشت.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

از لحاظ مدیریت کابل کشی، به دلیل اینکه محل قرارگیری پاور عوض شده است، کمی با بی برنامگی انجام دادیم، اما خوشبختانه، کولر مستر فضای بسیار خوبی برای کابل ها در پشت کیس در نظر گرفته بود و همین باعث شد، مدیریت کابل کشی شلخته ما، به راحتی در پشت کیس از نظر ها پنهان بماند.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

شاید این تصویر عمق کابل کشی ناشیانه ما را نشان دهد، اما به لطف مهندسی بی نظیر کولر مستر، حتی فاجعه آمیز ترین کابل کشی ها، به مانند تصویر فوق، می تواند در این کیس به خوبی انجام شود و از نظر ها پنهان بماند. عملکرد کیس SL600M کولر مستر در مدیریت کابل کشی ستودنی است.

عملکرد مکانیزم اثر دودکشی:

اثر دودکش یا Chimney Effect به تمایل حرکت هوای گرم به سمت بالا، به سبب پایین بودن چگالی آن نسبت به هوای اطراف خود، گفته می شود. هوا بر اثر تفاوت در دما و فشار جا به جا می‌شود و هرچه اختلاف دما بیشتر باشد سرعت این جابجایی بیشتر خواهد بود. هوای گرم به حرکت رو به بالا گرایش دارد و هوای سرد از سطوح پایین جای آن را می گیرد. کولر مستر از این حالت برای طراحی گردش هوای کیس SL600M استفاده کرده است.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

شیوه حرکت جریان هوا در کیس های متداول استاندارد، بدین صورت است که در تصویر فوق مشاهده می کنید. هوای خنک از زیر کیس و از بخش پایین فرانت پنل وارد، و پس از عبور از اجزا و قطعات، گرم شده و از پشت و سقف کیس خارج می شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

اما جریان هوا در کیس SL600M طوری طراحی شده است که صرفا ورود هوا از کف کیس میسر است که پس از عبور از اجزا و قطعات، هوای گرم شده از سقف خارج می گردد. برای اینکه از این شیوه مهندسی جریان هوا، نهایت استفاده را ببرید، به الاجبار باید کارت گرافیک را به صورت Vertical نصب کنید و در صورت استفاده از ایرکولر آن را 90 درجه بچرخانید تا فن ورودی هوا به سمت پایین باشد تا هوای تازه را از کف کیس به سمت بالا (خروج از سقف) هدایت کند. این حالت استاندارد این کیس است، بنابراین اگر مثل ما رایزر ندارید تا گرافیک را به شکل Vertical نصب کنید، و اگر ایرکولر شما امکان چرخش 90 درجه ای ندارد، و یا اگر امکانش را دارد، اما رمهای شما تاج بلندی داشته باشند و به ایرکولر گیر کند، در آن صورت محتمل است که هوای گرم در بخش فوقانی کیس بلوکه خواهد شد. به شیوه اسمبل ما دقت کنید:

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

در این حالت، به دلیل بستن کارت گرافیک به شیوه متداول، هوای تازه از پشت کارت امکان ادامه مسیر را ندارد، و از طرف دیگر، فن ایرکولر پردازنده به سمت عقب کیس هوای گرم را هدایت می کند، این موضوع باعث بلوکه شدن هوای گرم در اطراف VRM و پردازنده می شود و در نتیجه کاهش پرفورمنس ایرکولر را به همراه دارد. پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید که انتخاب قطعات، و شیوه نصب برای نصب در کیس SL600M از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید با برنامه ریزی قبلی قطعات را با ظرافت انتخاب کنید تا به چنین مواردی بر نخورید.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

اگر هم می خواهید از حالت متداول نصب قطعات استفاده کنید، بهتر است به فکر تهیه واترکولر های درست و حسابی برای پردازنده باشید تا به مانند تصویر فوق همه ی بخش های کیس خنک شوند.

نتیجه گیری:

به لطف مهندسین طراح کولر مستر، کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M از ساختار کاملا جدیدی بهره می برد. از این رو شیوه چینش قطعات در آن و انتخاب نوع قطعات برای چنین کیسی مستلزم دقت فراوان از طرف کاربر است. شخصی که SL600M را انتخاب می کند، به غیر از سلیقه خوب، دقیقا باید بداند ترکیب چه نوع قطعاتی و با چه شیوه اسمبلی بهترین نتیجه را می دهد. این کیس از همه نوع قطعه ای پشتیبانی می کند اما صحبت از توانایی کاربر هم مطرح است، به قول معروف، برای تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای فقط خریدن یک ماشین گران قیمت کافی نیست، بلکه دست فرمان خوب هم لازم است. بنابراین یک حرفه ای بهتر می تواند از SL600M نهایت استفاده را ببرد.

به هنگام اسمبل، کار با کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M برای من بسیار هیجان انگیز بود. بدون اغراق یکی از لذت بخش ترین اسمبل ها را با این کیس تجربه کردم. این کیس کلاس A، قطعا از بزرگان کولر مستر به شمار می آید که امکانات وسیع و فضای خوب آن، بستر مناسبی برای انواع ست آپ های واتر کولینگ، و صد البته ایرکولینگ را فراهم می کند.

اتصالات کیس کامل است، سنسور حرکتی نصب شده بر روی فرانت پنل بی نقص کار می کند، فیلتر ضد گرد و غبار زیر کیس دو تکه است و راحت بیرون می آید، هر چند خوشحال تر می شدیم اگر امکان بیرو آوردن آن از جلوی کیس هم میسر می بود. بدنه آلومینیومی ضد لک سراسری روی کیس، و فنهای بزرگ 20 سانتی متری از ویژگی های خاص کیس دوست داشتنی SL600M هستند.

در مورد سیستم گردش هوای اثر دودکشی کیس هم، عملکرد آن برای خنک سازی کارت گرافیک بی نقص است. بدون شک کارت گرافیک شما در این کیس، کمترین میزان دما را تجربه خواهد کرد. اگر برای پردازنده از واترکولر استفاده کنید، پردازنده خنکی خواهید داشت، اما اگر بحث ایرکولر مطرح شود، یا باید بتوانید ایرکولر را طوری بچرخانید که فن آن رو به پایین باشد و همزمان کارت گرافیک را هم به صورت Vertical ببندید، در آن صورت، ایرکولر پردازنده هوای خنک برای تهویه خواهد داشت. اما اگر ایرکولر را به شکل متداول ببندید، اکیدا توصیه می شود بر روی سقف، حتما فنهایی برای تهویه قرار دهید تا از بلوکه شدن هوای گرم در قسمت پشت کارت گرافیک پیشگیری شود.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M

می رسیم به انتقاد، اگر بحث فقدان دکمه ریستارت را به کنار بگذاریم، مهم ترین انتقاد وارد بر این کیس، به نظر نگارنده این است که ای کاش، کولر مستر جایگاه فن پشت کیس را نمی بست. مطابق عکس فوق، اگر جایگاه فن پشت کیس باز بود، به راحتی می توانستیم یک فن را به صورت ورودی Intake در آن قسمت قرار دهیم و بدین ترتیب دیگر نیازی به چرخاندن ایرکولر نبود و صرفا با عوض کردن جهت فن ایرکولر، بهترین کولینگ را می شد نصیب پردازنده کنیم.

البته کار نشد ندارد، اگر دستی بر مادینگ کیس دارید و این کیس را می خواهید، شاید کاربردی ترین ماد برای این کیس ایجاد جایگاه فن در پشت آن باشد. صد البته ممکن است برخی دوستان ایراد بگیرند که در صورت انجام چنین تغییری دیگر چه بر سر اثر دودکشی می آید، که در پاسخ باید گفت، خنک نگه داشتن دمای پردازنده مهمتر از رعایت سیستم تهویه اثر دودکشی است. این صرفا یک پیشنهاد است، و به هر جهت، شرکت بزرگ کولر مستر متخصص تهویه و کولینگ است و این شرکت در بخش صنعتی، مهندسی تهویه مجتمع های عظیم صنعتی، تجاری و مسکونی را بر عهده دارد، بنابراین دقیقا می داند چه چیزی را طراحی و عرضه می کند.

فنهای 20 سانتیمتری 800RPM کیس بسیار بی صدا و آرام هستند و بدنه محکم SL600M تا حد زیادی عایق صداست. بدنه فلزی این کیس کمک می کند تا دمای قطعات درون کیس پایین باقی بماند و مدیریت کابل کشی بی نظیر آن، کار اسمبل را بسیار لذت بخش می کند.

در بحث قیمت، این کیس قبلا با قیمت حدودی 200 دلار در بازار های جهانی موجود بود، اما این روزها به دلیل انتشار ویروس کرونا و تعطیل شدن تولید قطعات در چین، در حال حاضر اکثر بازار های جهانی با کمبود و عدم موجودی شدید کیس های کولر مستر روبه رو هستند به طوری که صرفا بعضی مدلها موجود است و آنهم به قیمت های بسیار بالا؛ این کیس هم از این قاعده مستثنا نیست و در برخی فروشگاه ها قیمت آن به بیش از 350 دلار هم رسیده است. در ایران اما، به دلیل وجود محدودیت دو طرفه داخلی و خارجی، قیمت انواع کیس در بازار سر به فلک می کشد. کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M در ایران با قیمت حدودی 4.5 میلیون تومان عرضه می شود که امیدواریم کاربران حرفه ای توانایی خرید آن را داشته باشند.

بازار هدف کولر مستر برای این کیس شامل: کاربران حرفه ای، رندرکاران، دوستاران سخت افزار، گیمر های سن بالا، و افرادی که در ادارات لوکس مشغول کار هستند، می باشد. جذابیت جسورانه کیس Cooler Master SL600M برای تمام کاربران حرفه ای قابل ستایش است از این رو، این کیس را به همه ی حرفه ای ها پیشنهاد می کنیم.

در پایان با توجه به عملکرد، ویژگی ها، طراحی، آپشن ها، و امکانات SL600M، نشان نوآوری سخت افزار و پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می کنیم.

بررسی کیس COOLER MASTER MasterCase SL600M
مزایا:
  • دارای ظاهری جذاب و کاریزماتیک
  • طراحی داخلی کاملا جدید و ماژولار
  • امکان پذیرایی از 8 عدد هارد دیسک
  • مدیریت کابل کشی فوق العاده راحت
  • فضای استاندارد برای تمامی جایگاه ها
  • دارای بدنه ی بسیار مستحکم و قدرتمند
  • مجهز به پنل شیشه ای و پوشش ضد لک
  • دارای حوله مخصوص برای پاک کردن شیشه
  • پشتیبانی از انواع ایرکولر ها تا ارتفاع 19 سانتیمتر
  • پشتیبانی از انواع رادیاتور ها تا طول 36 سانتیمتر
  • مجهز به فیلتر ضد گرد و غبار دو تکه در کف کیس
  • امکان کنترل و خاموش کردن فنها از روی فرانت پنل
  • وجود اتصال USB 3.1 Gen.2 Type C در فرانت پنل
  • مجهز به دو فن 20 سانتیمتری برای ورودی هوای کیس
  • دارای جایگاه مخصوص نصب واترپمپ و مخزن کولانت
  • قابلیت نصب 2 کارت گرافیک به صورت Vertical در کیس
  • مهندسی گردش هوا مبتنی بر (اثر دودکشی) Chimney Effect
  • امکان نصب رادیاتور ها به صورت Pull-Push در سقف و کف کیس
  • مجهز به کنترلر فن با قابلیت Sync شدن و کنترلر نرم افزاری با مادربرد
  • وجود سنسور حرکتی در فرانت پنل برای نورانی ساختن درگاه های USB
  • دارای فرانت پنل آلومینیومی یکدست و صاف که امکان انواع مادینگ را می دهد
معایب:
  • قیمت بالا
  • فاقد دکمه RESET
  • فاقد نورپردازی RGB
  • امکان نصب درایو نوری ندارد
  • جای خالی جایگاه فن عقب کیس حس می شود
  • انتظار داشتیم این کیس مجهز به VGA Holder می بود
  • وجود یک کلید روشن و خاموش برق برای پاور در پشت کیس لازم بود
  • با توجه به قیمت، جای خالی کیت رایزر برای نصب کارت گرافیک به صورت Vertical حس می شود
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • ظاهر جدی و مهندسی بی نظیر کولرمستر، کیس SL600M را لایق پذیرایی از شاخصترین قطعات High End پاور یوزرها کرده است.
9.4امتیاز8.9طراحی9.5مادپذیری8.1ارزش خرید9.5آپشن اضافی10تنوع اتصالات10استحکام بدنه9امکانات استاندارد10مدیریت کابل‌کشی10استاندارد جایگاه‌ها9کولینگ پیشفرض9سیستم گردش‌هوا10پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 4.8 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

22 دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید از نویسنده محترم جناب اقای ابیشی. آیا در این کیس امکانش هست یک گرافیک رو به عنوان گرافیک اصلی سیستم برای تصویرگیری به طور مستقیم به مادربرد وصل کرد و یک گرافیک یا دوتای دیگر رو به صورت ورتیکال و با رایزر به مادربرد وصل کرد؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام اگر گرافیک ها 2 اسلاته باشند میشه سه تا رو جا داد و نصب کرد ولی وقتی سه تا باشه گرما پشت یک یا دو کارت قفل میشه و یک یا دو کارت گرمتر کار میکنند. واسه چه کاری نیاز به نصب سه کارت گرافیک دارین؟ اگر واسه ماین میخواین بهتره سیستم رو کلا خارج از کیس نصب کنید.

      • Avatar محمد گفت:

        ممنون از پاسختون چون بار پردازشی رو گرافیکهاست و حتی سی پی یو فن کوچک خود باکسش رو داره از اون جهت خیلی نگران نیستم….سیستم برای رندر هست و 24 ساعت باید روشن باشه و ترجیحا نمیخوام میز کارم رو به هم بریزه با نصب روی شاسی هایی که برای ماین هست!!!… گفتم یه کارت که سه اسلاته هست رو مستقیم روی مادربرد سوار کنم و یکی دیگه رو که 2.7 اسلاتی هست با رایزر به صورت ورتیکال بزارم این طوری جفتشون بهتر خنک میشن تا اینکه کنار هم نصب کنم…تو این کیس امکانش هست ؟ حالا سه تا گرافیک خیلی مهم نیست برای آینده نگری گفتم

        • Avatar آرمین گفت:

          آره دو کارت گرافیک رو میشه نصب کرد با این شیوه که فرمودین. اگر برای رندر هست مشکلی نیست. این کیس خوبیه آپشن های زیادی داره، فوقش فن اضافی نصب میکنید از پایین کیس مشکلی نداره.

  2. Avatar ناصر نیک محمدی گفت:

    آرمین ، اگه هارد دیسک به صورت عمودی قرار بگیرن خراب نمیشن ؟
    تو عکس دیدم واسم سوال پیش اومد

  3. Avatar ناصر نیک محمدی گفت:

    هوش از سر آدم میپره ، خارق العاده است این کیس
    بعد خوندش افسردگی میگره

  4. Avatar Alireza گفت:

    ممنون از بررسی. ای کاش یک تست دما هم میزاشتید تا ببینیم چقدر پرفورمنس داره.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      مرسی از نظر خوب شما، تست دما برای کیس متغییر های زیادی داره، از جمله دمای اتاق، نوع کولر، نوع خمیر مورد استفاده در کولر، نوع پردازنده و میزان اورکلاک. در مورد کارت گرافیک هم همینطور، هر کدوم از این متغییر ها عوض بشن، کلا نتیجه عوض خواهد شد. بنابراین هرگونه گزارش دما برای محاسبه پرفورمنس، مشروط به وضعیت همه ی این متغییر هاست. ما اخیرا هم کولر، هم پردازنده و هم کارت گرافیک را در سیستم تست تغییر دادیم، همچنین کیس هایی که در پیش از این زمان بررسی کرده ایم، قطعات مورد استفاده، با سیستم تست متفاوت بود (به درخواست شرکت های سازنده)، همچنین زمان بررسی ها متفاوت بود، یک کیس در بهار و یک کیس در تابستان بررسی شده بود و دمای اتاق متفاوت بود، به همین خاطر، با توجه به متغییر هایی که بیان شد، امکان ارزیابی مقایسه ای صحیح دما با رعایت انصاف وجود نداشت.

  5. Avatar وحید گفت:

    ممنون آرمین جان بررسی جالبی بود همه نقاط ضعف و قوت کیس رو در بر داشت

    شخصا برند کولر مستر رو دوست دارم و انتخابم برای کیس همین برند هست اما به نظرم طراحی های نرمال تر و جالبتری در مدلهای دیگه کولر مستر چه از نظر خنک کنندگی چه راحتی اسمبل باعث میشه کمتر سمت این کیس زیبا بریم

  6. Avatar محمدم گفت:

    حتی در حالت استفاده از واترکولر برای پردازنده، در این روش دودکشی هوای گرمی که از پایین کیس تا بالا تمام قطعات رپ خنک کرده به پردازنده میرسه!!
    این شیوه صرفا برای خنک کننده های ایر پردازنده به صورت عمودی همراه با نصب عمودی گرافیک و نصب فن های اگزوز روی سقف مناسبه که مشخصه انعطاف کمی در استفاده از قطعات مختلف خواهد داشت.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      نه دیگه اوضاع به اون شکل هم نیست، چون اصلی ترین منبع ایجاد کننده هوای گرم کولر خود پردازنده است، نه کارت گرافیک. بنابراین در صورت استفاده از واترکولر، مشکل خاصی از بابت دمای پردازنده نیست.

      • Avatar محمدم گفت:

        اگر از قطعات پر مصرف استفاده کنید حرارت گرافیک و vrm به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. مثلا در سیستم هاس رندرینگ هایبرید دمای گرافیک تا ۶۵ و دمای مدار تغذیه تا ۷۰ هم بالا میره. حالا این هوای داغ باید رادیاتور پردازنده رو خنک کنه!!

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          شما طول رادیاتور رو هم بسنجید که بر فرض اگر VRM اونقدر داغ بشه، این هوای گرم بخش کوچکی از سطح رادیاتور را خواهد گرفت نه تمام سطح رادیاتور رو. ایرادی که شما مطرح می فرمایید، در متن بررسی بهش پرداخته شده، اما توصیف شما از مشکل اغراق آمیزه، و این موضوع به این شدتی که شما تعریف می کنید در مورد این کیس صدق نمی کنه. کما اینکه من 3 تا فن در روی سقف قرار دادم و به خوبی از پس تهویه بخش فوقانی بر آمد. من همیشه عادت دارم بدترین سناریو ممکن رو در نظر بگیرم، اما حتی در بدترین حالت ممکن هم اوضاع به این حالتی که شما میفرمایید در نمیاد. وانگهی، در متن بررسی اشاره شده است که این یک کیس حرفه ای است، و باید توسط یک حرفه ای بسته و قطعاتش بر اساس شرایط و امکاناتش انتخاب بشه. این یعنی اگر قطعات رو بد انتخاب کنید و بر فرض هوا در بخشی از کیس گرم بشه، اشتباه از سمت شماست، مشکل کیس نیست. تصویر قبل از نتیجه گیری را اگر نگاه کنید متوجه می شوید این کیس از نظر واتر کولینگ، می تواند از جمله خنک ترین کیس ها باشد، فقط باید در انتخاب قطعات دقت کنید.

  7. Avatar متین گفت:

    جا داره یه خستگی نباشید بهت بگم
    و میخوام بگم واقعا لذت میبرم میبینم چقدر
    عشق به IT و hard ware رو میشه دید تو مطلبت و واقعا عالیه
    بعد دوتا نکته بهت بگم
    یکیش اینه که خودت میدونی الان دکمه ریست استفاده ازش حیلی کم شده
    من ماهی یبار هم استفاده نمکینم و بودو نبودش
    زیاد فرقی نمیکنه
    چون دکمه پاور رو میشه نگه داشت و کامپیوتر خاموش شه میشه گفت جای دکمه ریست رو تا حدودی میگیره
    و دومیش هم
    میخوام بگم RGB واقعا خوب کیس رو زیبا میکنه
    اما وقتی وسط بازی هستی و کیس بقل مانیتورته یکمی حواس پرتی ایجاد میکنه تو بازی و چش رو اذیت میکنه من خودم rgb رو خاموش کردم کلا
    و RGB کلا میتونه سلیقه ایی باشه ولی
    نبودش یه عیب محسوب میشه
    اینو گفتم شاید یکی خواست بخره سر rgb دو دل نباشه
    این ازین نکات
    این کیسی که معرفی کردی کلا یجوریه
    قسمت نصب گرافیک افقی مثلا اگه بخوایید دوتا 2080 ti نصب کنید باید از خنک کننده ابی استفاده بشه تا جا شه فکنم
    ببخشید زیاد تایپ کردم .
    منتظر بررسی های دیگتون هستیم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      مرسی آقا متین عزیز، از کامنت خوبت و وقتی که گذاشتی برای نوشتنش، در رابطه با نبود دکمه ریستارت صحبت شما درسته ولی خوب عادته دیگه، مثل کسی که یه عمر پشت ماشین دنده ای نشسته حالا یه دفعه بره ماشین اتوماتیک که کلاچ نداره.
      در مورد RGB کاملا صحبت شما درسته.
      ولی برای نصب چند کارت گرافیک، با توجه به قابلیت چرخش بخش براکت های پشت کیس، میشه 2 تا کارت سه اسلاته رو به صورت Vertical در این کیس نصب کرد. مانعی نداره.

      • Avatar متین گفت:

        قربانت ارمین جان
        اگه کارت گرافیک رو بصورتی که فنهاش رو به در کیس باشه
        و دوتا msi 2080ti بست روشون عالی میشه من فکر کردم نمیشه

  8. Avatar پیمان گفت:

    ممنون اقای ابیشی از این بررسی دقیق و جامع .
    در کل بنظرم این کیس با طراحی خاص برای افراد با بوجه های خاص طراحی شده و معایب عنوان شده عیب محسوب نمیشه. مثلا:
    وجود یک کلید روشن و خاموش برق برای پاور اصلا لازم نیست من اصلا یادم نمیاد از این کلید استفاده کرده باشم
    و این که خالی بودن جایگاه فن عقب کیس برای جریان ایرودینامیکی هوای داخل کیس لازم بوده که بستن
    در کل این کیس یونیکه و جای پیشرفت داره

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم آقا پیمان برای کامنتی که گذاشتین، بله خوب معایبی که عنوان شده از دید خودم هست، و ممکنه خیلی از کاربران دیگر اصلا مشکلی نداشته باشند. از این بابت نظر شما هم محترمه و مرسی که بیان کردی. خواندن نظرات شما بهم در بررسی های آینده خیلی کمک می کنه.

  9. Avatar آرین گفت:

    ممنون از بررسی، ولی فوق‌العاده کیس مزخرفیه …
    کافیه بررسی ویدئوییش رو ببینید تا متوجه بشید …
    جای پاور افتضاح …
    کولر مستر فقط میاد یه چهارتا طرح عجیب و غریب پیاده می‌کنه که مثلاً خاص باشه …
    از آرمین تعجب کردم که از کیس‌های کولر مستر این چنین تمجید کرد …
    کیس فقط کورسیر و تی‌تی (ترمالتیک)

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم آقا آرین عزیز، این کیس جوایز بسیاری را از وبسایت های معروف سخت افزاری دریافت کرده، و مطمئن باشید، اگر کیس بدی بود، هرگز اینقدر محبوبیت نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.