بررسی گلکسی A52 سامسونگ

بررسی گلکسی A52 سامسونگ – جذاب‌ترین گوشی میان‌رده کره‌ای

امروز با بررسی گلکسی A52 سامسونگ جانشین پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال گذشته در خدمت شما عزیزان هستیم. همراه ما باشید.

گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ در چند سال اخیر محبوبیت بسیار فراوانی در میان کاربران پیدا کرده‌اند و دلیل آن هم تغییراتی است که سامسونگ در این بخش ایجاد کرده است. به روز شدن طراحی، تنوع محصولات در بازه‌های قیمتی متنوع و البته بازاریابی قوی نقش پررنگی در موفقیت این سری داشته است. سال گذشته گلکسی A51 سامسونگ لقب پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی 2020 را برای شرکت کره‌ای به ارمغان آورد. این موضوع طبیعتاً کار را برای جانشین آن، یعنی A52 بسیار سخت می‌کند. چراکه باید جانشین شایسته‌ای برای یکی از موفق‌ترین گوشی‌های بازار باشد. امروز تصمیم داریم با بررسی گلکسی A52 سامسونگ کشف کنیم که این گوشی تا چه اندازه جانشین ایده‌الی برای نسل قبلی خود است.

بررسی گلکسی A52 سامسونگ

سامسونگ امسال گوشی A52 را در دو نسخه 4G و 5G راهی بازار کرد. این دو گوشی به غیر از پشتیبانی از نسل جدید شبکه، تفاوت‌های دیگری نیز با یکدیگر دارند. پردازنده سریع‌تر، نمایشگر 120 هرتز و 6 گیگابایت حافظه رم در نسخه پایه از برتری‌های نسخه 5G نسبت به نسخه استاندارد است. البته طبیعتا به واسطه این برتری‌ها چند میلیونی نیز گران‌تر راهی بازار شده است.  

در هر حال، این بررسی حاصل جمع‌بندی تجربه 5 روزه تیم سخت‌افزار از نسخه استاندارد (4G) گوشی گلکسی A52  سامسونگ است. این گوشی توسط نمایندگی محترم سامسونگ در ایران در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است.

طراحی

برای سامسونگ واقعا مهم است که طراحی گوشی‌‌های این سری به شکلی باشد در نگاه اول بتواند دل کاربران را به دست آورد. باید اقرار کنیم که تلاش‌های آنها در این زمینه در خصوص A52 واقعاً جواب داده است. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت رنگ Awsome Blue یا همان آبی خفن بود. در طول بررسی این گوشی در اولین برخورد با طراحی جذابی که داشت، توجه همه را به خود جلب می‌کرد و ما با نظراتی مانند “چه خوشگله/ مدلش چیه؟ / قیمتش چنده؟/ ارزش داره بگیرم یا نه؟ / من همینو می‌خوام و …” روبه‌رو می‌شدیم. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد طراحی تا چه اندازه در ساخت یک گوشی مهم است.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

سامسونگ در طراحی گوشی گلکسی A52 از ترندهای روز پیروی کرده و این گوشی را با تغییرات در مقایسه با نسل قبل راهی بازار کرده که به آن ظاهر جذاب‌تری بخشیده است. اصلی‌ترین تغییرها در قاب پشتی اتفاق افتاده است؛ جاییکه قاب براق با خطوط و طیف رنگی متفاوت، جای خود را به یک بدنه مدت و تک رنگ داده است. البته این بدنه همچنان از جنس پلی کربنات مقاوم (پلاستیک) است. تغییر دیگر این بخش در محفظه دوربین‌ها اتفاق افتاده که حالا رنگ آن با رنگ کلی بدنه یکپارچه شده است و 4 دوربین به همراه یک فلش درون آن قرار گرفته. میزان برآمدگی محفظه دوربین، چندان زیاد نیست، با این حال در زمان قرار گرفتن گوشی بر روی سطوح صاف باعث لق زدن می‌شود.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

لوگوی سامسونگ همچنان در قسمت پایین قاب حک شده اما در لبه‌های گوشی میزان خمیدگی دستگاه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. این موضوع به A52 ظاهری شبیه به یک گوشی پرچمدار بخشیده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، A52 شباهت زیادی به نوت 20 سامسونگ داره که 4 گوشه آن کمی گردتر شده است. اصلی‌ترین دلیل این شباهت هم بدون شک بدنه پلاستیکی مات این دو است.

در قسمت جلو گوشی، نمایشگر 84.1 درصد از فضا را به خود اختصاص داده است. سنسور اثر انگشت گوشی در زیر این نمایشگر قرار گرفته و به غیر از حفره‌ای که در قسمت وسط بالای آن برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده، حاشیه‌های کمی در اطراف آن به چشم می‌خورد. البته در مقایسه با نسل قبل، حاشیه‌های A52 کمی بیشتر شده است و این را می‌توان در قسمت بالا و پایین نمایشگر به خوبی مشاهده کرد.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

جنس فریم دور گوشی A52 پلاستیکی است و در قسمت سمت راست آن کلیدهای تنظیم صدا و کمی پایین‌تر کلید پاور قرار گرفته است. در لبه بالایی در کنار میکروفون حذف نویز، شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه جای گرفته است. لبه چپ کاملا خالی است و در لبه پایین بلندگوی اصلی، میکروفون مکالمه، پورت USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون جا خوش کرده‎اند. بلندگوی مکالمه نیز در فاصله میان حاشیه بالای نمایشگر و لبه بالایی دستگاه قرار دارد. همه المان‌هایی که یک گوشی هوشمند به آن نیاز دارد، مانند جک هدفون، شیار کارت حافظه و پورت USB-C در این لبه‌ها جای گرفته‌اند.

لبه پایین گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
لبه بالا گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
لبه گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
لبه گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

به‌طورکلی در مقایسه با نسل قبلی A52 کمی بزرگتر و سنگین‌تر شده است. این گوشی دارای ابعاد 159.9×75.1×8.4 میلیمتر است و 189 گرم وزن دارد. پوشش نمایشگر این دستگاه نیز مقاوم‌تر شده و حالا دارای گوریلا گلس 5 (به جای 3 در A51) است. نکته مثبت دیگر در خصوص طراحی A52 اینست که سامسونگ برای اولین در سری A این دستگاه را با گواهینامه IP67 ( مقاومت در برابر آب و غبار) راهی بازار کرده است.

در مجموع تغییراتی که در مقایسه با سال گذشته در Galaxy A52 اعمال شده، این گوشی را از نظر ظاهر و طراحی در سطح خوبی قرار داده است. جدا از رنگ‌های Awesome جذابی که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته (آبی، بنفش، سفید و مشکی)، ابعاد ایده‌ال آن برای همه افراد به خصوص علاقمند به گوشی‌های نه چندان بزرگ، در کنار امکاناتی مانند جک هدفون، بلندگوهای استریو، سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر و گواهینامه IP67، گلکسی A52 را از این نظر به یکی از ایده‌ال‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار تبدیل کرده است.

صفحه نمایش

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

سامسونگ برای میان‌رده جدید خود یک نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED  با نسبت ابعاد 20:9 و رزولوشن 1080×2400 پیکسل (با تراکم 407 ppi) در نظر گرفته است. از نظر اندازه و دقت تصویر، نمایشگر A52 تفاوتی با نسل قبل خود ندارد. اما سامسونگ در نسل جدید بروزرسانی اعمال کرد و نرخ نوسازی نمایشگر را از حالت استاندارد 60 هرتز به 90 هرتز ارتقا داد. این بروزرسانی باعث اجرای روان‌تر برنامه‌ها و بازی‌ها در گوشی شده و این میزان از تغییر را حتی می‌توان با اسکرول کردن در مروگر و چرخیدن در صفحات منوی گوشی نیز مشاهده کرد.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

در بخش تنظیمات نمایشگر و در قسمت Motion Smoothness دو گزینه استاندارد و High در نظر گرفته شده‌اند که با فعال شدن گزینه High، نرخ نوسازی بر روی 90 هرتز تنظیم خواهد شد و طبیعتا در این حالت میزان مصرف باتری نیز بالاتر خواهد رفت. برخلاف گوشی‌های پرچمدار نرخ نوسازی بالاتر در این گوشی حالت تطبیقی (Adaptive) ندارد و تنها در 90 هرتز فیکس می‌شود. حالت 90 هرتز را در طول بررسی در بازی‌هایی مانند Sky Force و برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوب، گوگل پلی و … تجربه کردیم و در تمامی برنامه‌ها گوشی عملکرد نرم و روان‌تری در مقایسه با 60 هرتز داشت.

تنظیمات نمایشگر گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات نمایشگر گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات نمایشگر گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات نمایشگر گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

امکان فعالسازی تم تاریک یا روشن، تنظیم دستی و خودکار روشنایی نمایشگر، فعال کردن فیلتر نور آبی و تنظیم حالت نمایشگر از دیگر گزینه‌های موجود در بخش تنظیمات هستند. در بخش Screen Mode می‌توان حالت نمایشگر را Vivid یا Natural انتخاب کرد. در این قسمت همچنین امکان تنظیم گرما و سرمای رنگ و رنگ‌های قرمز، سبز و آبی نیز نظر گرفته شده است. نمایشگر به طور پیش‌فرض بر روی حالت Vivid تنظیم شده که فضای رنگی DCI-P3 را ارائه کرده و رنگ‌ها را اشباع شده نمایش می‌دهد. در حالت Natural رنگی در فضای sRGB و طبیعی‌تر ارائه می‌شوند که شباهت بیشتری به واقعیت دارد.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

نمایشگری که سامسونگ در گلکسی A52 استفاده کرده روان‌تر از نسل قبل بوده و روشنایی بیشتری نیز دارد. این نمایشگر 800 نیت است و صفحه آن حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز از خوانایی خوبی برخوردار است. با این حال، در محیط‌های پرنور زاویه دید این نمایشگر کمی محدود خواهد شد. سامسونگ قانون انتخاب بهترین نمایشگرها برای محصولات خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نمایشگر در صنعت موبایل در این گوشی نیز رعایت کرده و ما در طول بررسی گلکسی A52 سامسونگ تجربه بسیار خوبی از نمایشگر آن داشتیم.

سخت‌افزار

بازی پابجی موبایل در گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

گلکسی A52 برخلاف نسل قبلی خود که از تراشه ساخت سامسونگ، یعنی اگزینوس 9611 بهره می‌برد، امسال از اسنپدراگون 720G قدرت می‌گیرد. تفاوت این تراشه با اگزینوس سال گذشته اینست که به جای 4 هسته پرقدرت، از دو هسته پرقدرت Kryo 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز بهره می‌برد. 6 هسته کم مصرف آن نیز از نوع Kryo 465 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی این چیپست از نوع Adreno 618 و مودم آن از نوع  X15 LTE بوده که از Cat 15 برای دانلود و Cat 13 برای آپلود پشتیبانی می‌کند.

Galaxy A52Galaxy A51
اسنپدراگون 720Gاگزینوس 9611
8 نانومتری10 نانومتری
2 هسته  Kryo 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز4 هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز
6 هسته Kryo 465 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز4 هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی Adreno 618Mali-G72 MP3
4/6/8 گیگابایت رم6/8 گیگابایت رم
128/256 گیگابایت حافظه داخلی128/256 گیگابایت حافظه داخلی
شیار کارت حافظه مشترک با سیم‌کارتشیار کارت حافظه اختصاصی

سامسونگ، A52 را در 4 نسخه با حافظه‌های رم و داخلی متفاوت راهی بازار کرده است، 4/128، 6/128، 8/128 و 8/256 گیگابایت. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، نسخه پایه با 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است. البته بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در تمامی نسخه‌ها امکان استفاده از کارت حافظه MicroSD به جای سیم‌کارت دوم برای افزایش فضای داخلی گوشی وجود دارد.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

چیپست اسنپدراگون 720G که در گوشی گلکسی A52 مورد استفاده قرار گرفته، همان تراشه‌ایست که سامسونگ در A72 نیز قرار داده. بنابراین اگر بررسی گلکسی A72 سامسونگ را مطالعه کرده باشید، دقیقا مطلع هستید که با چه سخت‌افزاری روبه‌رو هستید. البته نسخه پایه A52 که ما در اختیار داشتیم 2 گیگابایت حافظه رم کمتری داشت. با این حال، عملکرد این دو گوشی در تست‌های بنچمارک بسیار نزدیک به هم بود و حتی در برخی از موارد عملکرد برادر کوچکتر بهتر از برادر بزرگتر بود.

نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
نتایج بنچمارک گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

A52 یک گوشی میان‌رده با سخت‌افزاری در همین حد و اندازه است. برای استفاده روزمره از گوشی مانند برقراری تماس، ارسال پیام، دور زدن در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از دوربین، تماشا فیلم، وبگردی و … این گوشی شما را ناامید نخواهد کرد. چیپست اسنپدراگون 720 پسوند G را با خود به یدک می‌کشد. کوالکام این حرف را با ارائه عملکرد گیمینگ بهتر به نام تراشه‌های خود اضافه می‌کند. در بررسی گلکسی A52 سامسونگ که از تراشه 720G بهره می‌برد، عملکرد گیمینگ این دستگاه را ایده‌ال و در اندازه یک گوشی میان‌رده دیدیم.

بازی کالاف دیوتی موبایل در گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

بازی‌های سنگینی مانند پابجی موبایل، آسفالت 9، کالاف دیوتی موبایل و … بر روی این گوشی نصب و اجرا می‌شوند. البته نباید انتظار اجرای آنها را در بالاترین سطح گرافیک داشته باشید. با این حال، کیفیتی که معمولاً بازی‌ها به طور خودکار پیشنهاد می‌دهند، بهترین سطح از اجرای بازی بوده و در آن شاهد کندی و یا افت فریم نخواهید بود.

تنظیمات گرافیک بازی پابجی موبایل گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

یکی از نکات مثبتی که در این گوشی به آن برخوردیم این بود که برخلاف دیگر گوشی‌های سامسونگ و حتی پرچمداران این شرکت که از پردازنده‌های اگزینوس استفاده می‌کنند، در زمان اجرای بازی یا عملیات سنگین خبری از گرم شدن‌های غیرعادی نیست. این نکته را می‌توان مدیون استراتژی سامسونگ در استفاده از تراشه اسنپدراگون در این گوشی دانست. نکته مثبت دیگر در اجرای بازی‌ها نمایشگر 90 هرتز دستگاه است که لذت گیمینگ در این گوشی را بالاتر می‌برد.

بازی آسفالت در گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

امنیت

سامسونگ دو روش احراز هویت بایومتریک برای گوشی A52 در نظر گرفته است؛ تشخیص چهره و اثر انگشت. عملیات تشخیص چهره از طریق دوربین سلفی دستگاه انجام می‌شود و عملکرد آن دقیقاً مشابه دیگر گوشی‌های معمول در بازار بوده و از سرعت خوبی برخوردار است. سنسور اثر انگشت هم که در زیر نمایشگر دستگاه جای گرفته عملکرد رضایت بخشی دارد. البته این رضایت به اندازه آنچه که در محصولات پرچمدار جدید سامسونگ دیده‌ایم نیست، اما باز هم چیزی در اندازه دیگر گوشی‌های میان‌رده بازار است.

تشخیص چهره گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
سنسور اثر انگشت گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

به غیر از این تشخیص چهره و سنسور اثر انگشت، سامسونگ دیگر روش‌های تأمین امنیت دستگاه مانند استفاده از رمز عبور، پین، الگو … را نیز برای A52 در نظر گرفته است.

صدا

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

مانند برادر بزرگتر، گلکسی A52 هم از بلندگوهای استریو بهره می‌برد. نه تنها در مقایسه با نسل قبل که از این قابلیت بهره نمی‌برد، این یک پیشرفت به حساب می‌آید، بلکه وجود بلندگوهای استریو در یک گوشی میان‌رده می‌تواند نوید این را بدهد که رقبا برای جا نماندن از رقابت روی به این الگو بیاورند و در آینده محصولات بیشتری را با چنین مشخصه‌ای در بازار ببینیم.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

قدرت بلندگویی که در لبه پایینی دستگاه قرار گرفته بیشتر از دیگر بلندگویست که یک شیار بسیار باریک برای عرض اندام در لبه بالایی دستگاه دارد. به همین دلیل شاید صدای ارائه شده در دو طرف دستگاه کاملاً در یک سطح و قدرت نیست. با این وجود پخش صدا از دو طرف با بلندی مناسب، تفاوت چشمگیری در مقایسه با یک بلندگو ایجاد می‌کند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. نکته مثبت درخصوص صدای A52، فناوری از Dolby Atmos است که جدا از امکان تنظیم اکولایزر، حالت‌های پیش‌فرضی برای موسیقی، صدا و فیلم نیز دارد.

نرم‌افزار

گوشی گلکسی A52 سامسونگ را با اندروید 11 و با رابط کاربری OneUI 3.1 به بازار عرضه کرده است. اگر بررسی گوشی Galaxy A72 را مطالعه کرده باشید، نرم‌افزار A52 هیچ حرف جدیدی برای شما نخواهد داشت. در جدیدترین نسخه از رابط کاربری سامسونگ شاهد بروز تغییرات مثبتی در منوها و صفحه‌های گوشی هستیم. این تغییرات آنقدرها هم چشمگیر نیست و اگر با گوشی‌های سامسونگ پیش از این کار کرده باشید، تجربه کار با این گوشی برای شما غریب نیست. اکثر تغییرهای اعمال شده در نسخه جدید، از نوع ظاهری و در راستای بهینه‌تر کردن رابط کاربری و محیط گوشی است.

نسخه اندروید گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

منوی تنظیمات سریع که باکشیدن انگشت به سمت پایین ظاهر می‌شود، در این گوشی کمی تغییر کرده و حالت تمام صفحه به خود گرفته است. در منوی سمت چپ گوشی که تا پیش از این تنها فید سامسونگ یا همان Samsung Free حالا یک گزینه دیگر نیز دارد و می‌تواند Google Discover را در آن داشته باشید.  همچنین امکان اضافه شدن ویجت‌هایی مانند Digital Wellbeing نیز به منوی لاک اسکرین اضافه شده است و شما می‌توانید از حتی بدون باز کردن قفل گوشی از زمان کار کردن با گوشی مطلع شوید.

تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

در کنار این موارد، گزینه‌های همیشگی و کاربردی نرم‌فزار سامسونگ مانند منوی کناری صفحه (Edge Screen)، ایجاد پوشه مخصوص بازی‌ها برای اعمال تغییرات در زمان اجرای بازی (Game Launcher)، تم تاریک، فعال کردن ژست‌های حرکتی به جای کلیدهای ناوبری، ژست‌های هوایی و … در گوشی گلکسی A52 نیز در نظر گرفته شده است. ترکیب گزینه‌های کاربردی پیشین One UI در کنار امکانات جدیدی که در نسخه جدید به آن اضافه شده است، تجربه استفاده از این گوشی را برای کاربر لذت‎بخش خواهد کرد.

تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

سامسونگ اعلام کرده است که گوشی‌های پرچمدار این شرکت تا سه سال آپدیت سیستم عامل اندروید را دریافت خواهند کرد. با این تفاسیر انتظار می‌رود که محصولات میان‌رده‌ای مانند A52 نیز حداقل تا دو  آپدیت سیستم عاملی را دریافت کنند. در این صورت آپدیت‌های امنیتی نیز حداقل به مدت 3 سال برای این گوشی در دسترس قرار خواهد گرفت.

دوربین

سامسونگ برای گلکسی A52 چهار دوربین در قاب پشتی در نظر گرفته است. سنسور اصلی این دوربین‌ها 64 مگاپیکسلی و از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. این سنسور از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می‌برد. در کنار این دوربین یک سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید 123 درجه و f/2.2 قرار گرفته است. دو سنسور 5 مگاپیکسلی با f/2.4 هم یکی از نوع ماکرو و دیگری تشخیص عمق این دوربین‌ها را همراهی می‌کنند.

دوربین های گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

دوربین 64 مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1، تصاویر را 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. البته اگر تمایل به ثبت تصاویر 64 مگاپیکسلی داشته باشید می‌توانید این حالت را از نرم‌افزار دوربین فعال کنید. البته با در نظر گرفتن اینکه تصاویر 16 مگاپیکسلی از جزئیات خوب، نویز کمتر و دقت رنگی بیشتری برخوردار است، عکس‌های 64 مگاپیکسلی که حجم بیشتری را در فضای گوشی اشغال می‌کنند، شاید چندان کاربردی نباشند.

دوربین سلفی گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

دوربین سلفی گوشی هم که در حفره دورن نمایشگر قرار گرفته، 32 مگاپیکسلی، از نوع عریض با f/2.2 است. این دوربین می‌تواند با کیفیت 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. همچنین برای دوربین اصلی امکان فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه و FHD در نرخ 30 و 60 در نظر گرفته شده است که حالت Super Steady که لرزش‌های در حین فیلمبرداری را تا حد ممکن حذف می‌کند، در حالت FHD@30fps وجود دارد.

سلفی گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

در نرم‌افزار دوربین، به غیر از حالت معمول عکاسی و فیلمبرداری، امکان عکاسی تا بزرگنمایی 10 برابر به صورت دیجیتالی هستیم. که طبیعتاً هر چه رقم زوم بالاتر می‌رود، کیفیت تصویر خروجی افت پیدا می‌کند. عکاسی در حالت پرتره (تار کردن تصویر پس‌زمینه) هم برای دوربین اصلی و هم سلفی در نظر گرفته شده است. عکاسی و فیلمبرداری در حالت Pro (تنظیم دستی)، Night Mode، صحنه آهسته، فوق آهسته، ماکرو، عکاسی غذا و … از دیگر حالت‌های دوربین A52 هستند.

تنظیمات نرم افزار دوربین گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات نرم افزار دوربین گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات نرم افزار دوربین گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

تصاویری که دوربین اصلی این گوشی به ثبت می‌رساند، در شرایط نوری مناسب از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. با این حال؛  با تاریک شدن محیط کیفیت تصاویر کمی افت پیدا کرده و نویز در تصاویر ظاهر می‌شود. هر چند که حالت عکاسی شب تا حد زیادی می‌تواند از نویز تصاویر بکاهد، با این حال، اندکی نویز کماکان محسوس است و جزئیات در نقاط تاریک تا حدی از بین می‌رود.

برای مناظری که دوربین اصلی نتواند همه آن را به ثبت برساند، دوربین فوق عریض به کار خواهد آمد. جنس رنگی که دوربین فوق عریض در تصاویر ثبت می‌کند کمی متفاوت از دوربین اصلی و دوربین‌های دیگر است. با این حال، نمی‌توان این را به عنوان یک انتقاد در نظر گرفت، چراکه رنگ‌های ثبت شده با این دوربین شباهت بیشتری به واقعیت دارند. با این حال، انتقاد به وجود نویز در تصاویر شب و از دست رفتن جزئیات در این دوربین هم پا برجا است.

دوربین گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

مانند گلکسی A72، اصلی‌ترین انتقاد در بخش دوربین‌ها، متعلق به دوربین ماکرو است. فوکوس بر روی سوژه و پیدا کردن فاصله ایده‌ال برای ثبت یک تصویر مناسب با این دوربین یکی از سخت‌ترین شرایط عکاسی با دوربین‌های این گوشی است. حتی باوجود فراهم کردن این شرایط، در نهایت دوربین اصلی دستگاه تصویر بسیار بهتری در مقایسه با دوربین ماکرو به ثبت می‎رساند.

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

به غیر از دوربین ماکرو که شاید بتوان گفت وجود آن نه تنها در این گوشی بلکه در همه گوشی‌های ارزان و میان‌رده اضافی است، دوربین‌های دیگر A52 همگی تصاویر بسیار خوب و باکیفیتی به ثبت می‌رسانند. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ را مشاهده بفرمایید:

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 2x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 10x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night 2x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night 10x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 2x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 10x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Normal
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Portrait
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Normal
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Portrait
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Portrait
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Normal
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Portrait
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Normal
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Macro
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / Night
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 12MP
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A52 سامسونگ / 64MP

باتری

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

باتری یکی دیگر از بخش‌هایی است در گوشی گلکسی A52 سامسونگ نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرده است. این گوشی حالا از یک باتری 4500 میلی آمپرساعتی بهره می‌برد و ظرفیت آن 500 میلی آمپرساعت بیشتر از A51 شده است. از آنجاییکه در بررسی گلکسی A51 سامسونگ  باتری این گوشی را خوب و نه عالی دیده بودیم، امیدوار بودیم که در نسل جدیدتر عملکرد باتری حداقل کمی بهتر شود. با این حال، نمایشگر پرمصرف‌تر در حالت 90 هرتز شاید در نگاه اول چنین اجازه‌ای را به باتری بزرگتر ندهد. برای کشف این موضوع به سراغ بنچمارک باتری PC Mark رفتیم.

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، باتری A52 در حالتی که نمایشگر بر روی 90 هرتز تنظیم بود، زمان 11 ساعت و 12 دقیقه را ثبت کرد. در حالتی که نمایشگر بر روی 60 هرتز تنظیم بود، زمان 13 ساعت و 19 دقیقه به ثبت رسید. نتایج به ما نشان می‌دهد که عملکرد باتری این گوشی حتی در حالت پرمصرف‌تر 90 هرتز از نسل قبلی بهتر شده است. با این حال اگر می‌خواهید که گوشی زمان بیشتری شارژ نگه دارد، بهتر است که از آن در حالت 60 هرتز استفاده کنید.

بنچمارک باتری در حالت نمایشگر 90 هرتز
بنچمارک باتری در حالت نمایشگر 60 هرتز

در طول بررسی نمایشگر گوشی در اکثر مواقع بر روی حالت 90 هرتز تنظیم بود، با این وجود باتری دستگاه در طول روز بسیار مطمئن عمل می‌کرد. نرخ نوسازی بالاتر در اجرای بازی‌هایی که فریم ریت آنها به 60 هرتز محدود است و یا استفاده برنامه‌هایی مانند دوربین که تفاوتی بین حالت 60 و 90 هرتز ندارند، تأثیر آنچنانی ندارد، اما به طور کلی تجربه کاربری از گوشی را برای شما لذت بخش‌تر خواهد کرد. بنابراین اگر آنقدرها اهل خالی کردن باتری گوشی با بازی‌های سنگین و … نیستید، می‌توانید از ریفرش ریت بالاتر در گوشی نهایت استفاده را ببرید.

در بخش تنظیمات باتری گزینه فعال کردن Saving Mode و محدود کردن استفاده باتری در پس‌زمینه در نظر گرفته شده است. در بخش تنظیمات بیشتر نیز می‌توانید با فعال کردن گزینه Adaptive Battery میزان مصرف برنامه‎هایی که از آنها استفاده نمی‎کنید را محدود کنید.

تنظیمات باتری گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52
تنظیمات باتری گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

سامسونگ برای این گوشی امکان پشتیبانی از شارژر 25 وات را در نظر گرفته است که طبق ادعای شرکت در مدت 30 دقیقه 50 درصد از ظرفیت باتری را شارژ می‌کند. با این حال، شارژری که درون جعبه A52 قرار دارد، 15 وات بوده و در مدت 30 دقیقه چیزی در حدود 35 درصد از باتری را شارژ می‌کند. این شارژر برای شارژ کامل باتری گوشی به چیزی در حدود 2 ساعت زمان نیاز خواهد داشت. سیاست سامسونگ برای قرار دادن شارژر کندتر درون جعبه احتمالاً راهکاری برای فروش بیشتر شارژر به صورت جداگانه است که البته مانند سیاست حذف شارژر از پرچمداران جای انتقاد دارد.

در میان سه گوشی A32، A52 و A72 گوشی A52 باتری کوچکتری در مقایسه با دو برادر دیگر دارد. هرچند که باتری این دستگاه در مقایسه با نسل قبل بزرگتر شده و عملکرد بهتری نیز دارد، اما یک باتری 5000 میلی آمپرساعتی می‌توانست خیال کاربران این گوشی را از نظر مدیریت انرژی راحت‌تر کند. با این حال، به نظر می‎رسد که سامسونگ برای ایده‌ال نگه داشتن ابعاد و وزن گوشی خوش‌دست خود تصمیم گرفته تا باتری کوچکتری برای آن در نظر بگیرد.

جمع‌بندی

گوشی گلکسی A52 سامسونگ | Samsung Galaxy A52

در چند سال اخیر دلایل بی‌شماری مانند اجرایی شدن طرح رجیستری به بهانه جلوگیری از قاچاق، ممنوعیت وارادات گوشی‌های بالای 300 یورو، بالا رفتن نرخ دلار، پایین آمدن قدرت خرید مردم، فشارهای اقتصادی و … همه و همه دست به دست هم دادند تا امکان خرید گوشی‌های بالارده و به اصطلاح پرچمدار از بخش بزرگی از مردم جامعه گرفته شود. در این شرایط مردم به ناچار تمایل بیشتری به خرید گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده پیدا کرده‌اند.

گلکسی A52 سامسونگ که یکی از جدیدترین میان‌رده‌های این شرکت در سال 2021 به حساب می‌آید در بازار ایران با قیمتی در حدود 9 میلیون و 300 هزار تومان (نسخه 8/128 گیگابایت) به فروش می‌رسد. برای درک نرخ تورم و جهش قیمت گوشی در بازار ایران بد نیست بدانید که در سال 2017 با این رقم می‌توانستید 3 گوشی پرچمدار از برند سامسونگ خریداری کنید. اما با گذشت 4 سال این رقم تنها برای خرید یک گوشی میان‌رده کفایت می‌کند.

در هر حال، گلکسی A52 با مشخصه‌های خوبی مانند طراحی زیبا و رنگ‌های شاد، نمایشگر بسیار باکیفیت، نرم‌افزار به‎روز، بلندگوهای استریو، دوربین‌های متنوع و عملکرد خوب باتری گزینه‌ جذابی برای کسانی خواهد بود که قصد خرید یک گوشی میان‎رده با قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان را دارند. با این مشخصات و قیمت، شاید بتوان اصلی‌ترین رقیب A52، گوشی Poco X3 Pro شیائومی دانست.

مزایا:
  • طراحی زیبا و چشمگیر با رنگ‌های جذاب
  • نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت 90 هرتزی
  • عملکرد خوب باتری
  • صدای استریو
  • گواهینامه IP67
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
معایب:
  • دوربین ناکارآمد ماکرو
  • قرار دادن شارژر کندتر در جعبه
  • قدرت سخت‌افزار کمتر در مقایسه با رقبا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

گلکسی A52‌ سامسونگ یک گزینه ایده‌ال برای کسانی است که به دنبال خرید یک گوشی زیبا با امکانات مناسب در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده هستند.

9امتیاز8سخت‌افزار9.5نرم‌افزار9صفحه نمایش8.7دوربین9.1صدا9.3طراحی9.3باتری9.1ارزش خرید
امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

8 دیدگاه

  1. Avatar ponand گفت:

    به موردی برخوردم که شاید برای دوستان جالب باشه . این بحث در مورد رنگ Awesome Blue در گوشی های A52 – A72 هست .

    دو نوع از این رنگ وجود دارد یکی آبی غلیظ و یکیرنک آبی روشن ؟!!

    اول فکر کردم چشمام اشتباه میبینه . بعد درفروشکاه ها و و سایت های ببین المللی دیدم واقعیت داره .

    نمیدونم مربوط به کیفیت ساخته یا چیز دیگه . ولی دو نوع رنگ آبی هست برای این گوشی !!!!!!!!!!

    رنگ آبی غلیظ
    https://www.businessinsider.in/thumb/msid-81756614,width-600,resizemode-4,imgsize-233138/tech/mobile/news/checkout-samsung-galaxy-a52-mobile-phone-review/samsung-galaxy-a52.jpg

    رنک آبی روشن
    https://media.techpp.com/wp-content/uploads/2021/05/samsung-galaxy-A52-review-4.jpg

    —————-
    عکس اولی
    https://s4.uupload.ir/files/galaxy-a52_fonearena-1-1024x648_5hqx.jpg

    عکس دوم
    https://s4.uupload.ir/files/samsung-galaxy-a52-nahled_3lak.jpg

  2. Avatar زرشک گفت:

    تشکر می کنم از این مطلب جالب

  3. Avatar حسین گفت:

    پشتش از بس لنز داره شبیه آچار هست . هر چند جنس بدنه پلاستیک خوبی استفاده کرده .
    دوربین سلفی زیر نمایشگر داشت عالی بود .

  4. Avatar we r legion گفت:

    سری های a52 واقعا میان رده محسوب میشن
    در حالی ک شما بیای POCO x3 PRO بگیری خیلی از این بهتره. قیمتشم عالی تره.
    بهترین انتخاب تا 12م فقط poco x3 pro هستش..
    سامسونگ مث سونی فقط پول برندشو میگیره.
    شیائومی گوریلا گلس 5-6 داره. دوربین پشتش یاقوت داره ک طرف توی یوتیوب هرچی با دریل روش فشار آورد چیزیش نمیشد.
    خنک کننده مایع داره. مداری اونم.
    8/256 هم داره مث این.
    قیمتش 7م
    خبری از شکستن صفحه نیستش دگ
    خبری از اب دیدگی در اثر ریختن مایعات روش و غرق شدن تو اب و ثانیه ای برداشتن ازش نیست..
    خیلی شاخه بنظرم.. شاختر از a71 حتی!

  5. Avatar ایمان گفت:

    در سایت رسمی knox سامسونگ، در مورد آپدیت این مدل اینو گفته:
    OS version update guaranteed up to: Android 14
    Security MR guaranteed up to: April, 2025

    لینک:
    https://www.samsungknox.com/en/knox-platform/supported-devices

  6. Avatar ستار گفت:

    کل بررسی یه طرف و این جمله یه طرف دیگه:
    برای درک نرخ تورم و جهش قیمت گوشی در بازار ایران بد نیست بدانید که در سال 2017 با این رقم( 9 میلیون و 300 هزار تومان )می‌توانستید 3 گوشی پرچمدار از برند سامسونگ خریداری کنید،اما با گذشت 4 سال این رقم تنها برای خرید یک گوشی میان‌رده کفایت می‌کند.

  7. Avatar hamidreza گفت:

    تشکر می کنم از این مطلب

  8. Avatar علی گفت:

    خیلی بررسی خوبی بود مثل همیشه عالی .

    در مورد A52 به نظرم تعداد زیاد لنز دوربین در پشت این موبایل و سایر موبایل ها دیگه داره تهوع آور میشه . حس بدی داره .

    حاشیه های صفحه نمایش هم که از نسل قبل بیشتره .

    امسال به نظرم Redmi note 10 pro واقعا عالی هست و بهترین انتخاب .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.