گوشی گلکسی A52s سامسونگ | Samsung Galaxy A52s 5G

بررسی گوشی گلکسی A52s سامسونگ – بهترین میان‌رده سامسونگ

فکر می‌کنم این جمله را تقریبا در اول تمام بررسی‌هایی گوشی‌های Galaxy A سامسونگ گفته‌ام که در چند سال اخیر، گوشی‎‌های این خانواده به شدت محبوب و پرطرفدار شده‌اند. طراحی زیبا از یک طرف و ارائه مشخصات خوب و مشتری پسند در قالب گوشی‌های غیرپرچمدار دلیل اصلی محبوبیت این سری به حساب می‌آید. گوشی‌های سری Galaxy A50 مانند A52s اعضای میانی این خانواده هستند که از نظر مشخصات و قیمت در سطح میانی (بالاتر از A1، A2 و … و پایین‌تر از A7) قرار دارند. به‌طورکلی شاید بتوان اعضای سری A50 را از نظر اندازه، مشخصات و قیمت ایده‌آل‌ترین اعضای خانواده Galaxy A نامید. گوشی گلکسی A52s سامسونگ یکی از جدیدترین اعضای این سری است که امروز قصد بررسی آن را داریم.

سامسونگ روز 17 آگوست (26 مرداد) یعنی درست 5 ماه بعد از معرفی Galaxy A52 از نسخه بروزرسانی شده این گوشی، یعنی Galaxy A52s رونمایی کرد. بر روی کاغذ تفاوت این دو گوشی چندان زیاد نیست و دقیقا به همین دلیل است که سامسونگ ترجیح داده به جای انتخاب نام جدید، تنها یک پسوند S را به انتهای نام گوشی اضافه کند. اما سامسونگ  با همان تفاوت ناچیز روی کاغذ در عمل تأثیر محسوسی گذاشته، چرا که نمایشگر و مغز متفکر گوشی یعنی پردازنده را هدف قرار داده است.

بررسی گلکسی A52s سامسونگ

برخلاف نسخه استاندارد A52، گوشی A52s تنها در یک نسخه 5G راهی بازار می‌شود که البته با در نظر گرفتن سرعت پیشرفت این شبکه در کشور، شاید این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد. در هر حال،  این بررسی حاصل جمع‌بندی تجربه 5 روزه تیم سخت‌افزار از گوشی گلکسی A52s  سامسونگ است. این گوشی توسط نمایندگی محترم سامسونگ در ایران در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است.

طراحی

گلکسی A52 سامسونگ یکی از زیباترین گوشی‌های میان‌رده بازار به حساب می‌آید، خوشبختانه سامسونگ هم به خوبی از این موضوع مطلع است و در طراحی A52s به ترکیب تیم برنده دست نزده است. سامسونگ این گوشی را در 4 رنگ خفن (Awesome)؛ یعنی مشکی (Awesome Black)، سفید (Awesome White)، بنفش (Awesome Purple) و سبز (Awesome Mint) راهی بازار کرده است. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته رنگ سفید خفن این گوشی بود که شاید بهترین رنگ این خانواده باشد. البته این موضوع به شدت سلیقه ایست و ممکن است نظر شما متفاوت از نظر بنده باشد.

طراحی قاب پشتی این گوشی مات است و به غیر از گردی‌های سیاه رنگ دوربین همه چیز، حتی محفظه دوربین‌ها هم سفید طراحی شده است. این بدنه تک رنگ و یکپارچه سفید است و دیگر خبری از جلوه‌های رنگی مختلف در زوایای نوری متفاوت نیست.

جنس قاب پشتی A52s از پلی کربنات مقاوم (همان پلاستیک خودمان) است. به غیر از محفظه دوربین‌ها که برآمدگی نسبتا کمی دارند، اما همچنان باعث لق زدن گوشی بر روی سطح صاف می‌شوند، تنها یک لوگوی سامسونگ در قسمت پایین قاب قرار گرفته است.

مانند A52، این گوشی هم خمیدگی خاصی در لبه‌های قاب ندارد. طراحی صاف قاب پشتی، فریم و نمایشگر به گوشی حالت مکعبی شکلی داده است. هرچند که در دست گرفتن این گوشی شاید به اندازه گوشی‌های با لبه خمیده راحت‌تر نباشد اما با این طراحی میزان سُر بودن A52s بسیار کمتر است و به عقیده من گوشی شکل زیباتری دارد.

فریم دور گوشی هم مانند قاب پشت، پلاستیکی به نظر می‌رسد. در قسمت سمت راست آن کلیدهای تنظیم صدا و کمی پایین‌تر کلید پاور قرار گرفته‌اند. در لبه بالایی در کنار میکروفون حذف نویز، شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه جای گرفته است. لبه چپ کاملا خالی است.

در لبه پایین بلندگوی اصلی، میکروفون مکالمه، پورت USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون جا خوش کرده‎اند. بلندگوی مکالمه نیز در فاصله میان حاشیه بالای نمایشگر و لبه بالایی دستگاه قرار دارد. تقریباً همه آن چیزی که یک گوشی هوشمند به آن نیاز دارد، مانند جک هدفون، شیار کارت حافظه و پورت USB-C برای گوشی A52s سامسونگ در نظر گرفته شده است. شاید تنها جای خالی فرستنده مادون قرمز در این گوشی حس شود که آن هم برای بسیاری کاربرد خاصی ندارد.

84.9 درصد از پنل جلوی گوشی به نمایشگر اختصاص یافته است. سنسور اثر انگشت گوشی در زیر این نمایشگر قرار گرفته و به غیر از حفره‌ای که در قسمت وسط بالای آن برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده، حاشیه‌های کمی در اطراف آن به چشم می‌خورد.

بر روی کاغذ نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی در مقایسه با A52 کمی بیشتر شده (84.1 در مقابل 84.9 درصد)، اما این تفاوت آنقدرها محسوس نیست و نیاز به دقت بالایی برای تشخیص دارد.

گوشی گلکسی A52s سامسونگ دارای ابعاد 159.9×75.1×8.4 میلیمتر است و 189 گرم وزن دارد. نمایشگر این دستگاه دارای گوریلا گلس 5 است و با گواهینامه IP67 در برابر آب و غبار دارای مقاومت است. در مجموع به نسبت به یک گوشی میان‌رده، A52s همه آنچه که باید در طراحی یک گوشی مد نظر قرار بگیرد را به همراه دارد. از جک هدفون و کارت حافظه گرفته تا ابعاد ایده‌ال و وزن مناسب و گواهینامه مقاومت در برابر آب.

شاید تنها ایراد سختگیرانه‎‌ای که بتوان به این گوشی وارد دانست بدنه پلاستیکی دستگاه باشد که آن هم با در نظر گرفتن سیاست‎‌های سامسونگ (استفاده از قاب پلاستیکی در گوشی‌های پرچمداری مانند S21)، احتمالا انتظار بی‌موردی است.

صفحه نمایش

نمایشگر یکی از آن مواردی است که سامسونگ در گوشی A52s آن را نسبت به نسل قبل ارتقا داده است. این گوشی از  یک نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED  با نسبت ابعاد 20:9 و رزولوشن 1080×2400 پیکسل  (با تراکم پیکسلی 405 ppi) بهره می‌برد. تا اینجای کار این همان مشخصاتی است که در A52 دیده بودیم، اما تفاوت در این نقطه است که نمایشگر جدید دارای نرخ نوسازی بالاتر، یعنی 120 هرتز (در مقایسه با 90 هرتز A52) است.

استفاده از نمایشگر با ریفرش ریت بالاتر تجربه کاربری و استفاده از گوشی را یک سطح بالاتر برده است. این موضوع را نه تنها در بازی‌هایی که از فریم ریت بالاتر پشتیبانی می‌کنند می‌توان دریافت، بلکه حتی در استفاده روزمره، گشت زدن در منوهای گوشی و وبگردی نیز محسوس است.  

در بخش تنظیمات نمایشگر، در قسمت Motion Smoothness دو گزینه Standard و High در نظر گرفته شده‌اند که با فعال کردن گزینه High، نرخ نوسازی بر روی 120 هرتز تنظیم خواهد شد و در حالت استاندارد بر روی 60 هرتز. از آنجاییکه این گوشی برخلاف گوشی‌های پرچمدار نرخ نوسازی بالاتر حالت تطبیقی (Adaptive) نداشته و تنها در 120 هرتز فیکس می‌شود، مصرف باتری در این حالت بیشتر از زمانی است که نرخ نوسازی بر روی 60 هرتز تنظیم باشد. حالت 120 هرتز را در طول بررسی در بازی‌ها و برنامه‌هایی متفاوت تجربه کردیم و در تمامی آنها گوشی عملکرد نرم و روان‌تری در مقایسه با 60 هرتز داشت.

به غیر از نرخ نوسازی بالاتر، همه چیز حتی منوی تنظیمات نمایشگر این گوشی هم مشابه نسل قبل است. در این بخش امکان فعالسازی تم تاریک یا روشن، تنظیم دستی و خودکار روشنایی نمایشگر، فعال کردن فیلتر نور آبی و تنظیم حالت نمایشگر در نظر گرفته شده است. در بخش Screen Mode می‌توان حالت نمایشگر را Vivid یا Natural انتخاب کرد. در این قسمت همچنین امکان تنظیم گرما و سرمای رنگ و شدت رنگ‌های قرمز، سبز و آبی نیز نظر گرفته شده است. نمایشگر به طور پیش‌فرض بر روی حالت Vivid تنظیم شده که فضای رنگی DCI-P3 را ارائه کرده و رنگ‌ها را اشباع شده‌تر نمایش می‌دهد. در حالت Natural، رنگ‌ها در فضای sRGB و طبیعی‌تر ارائه می‌شوند و به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

نمایشگر A52s با در نظر گرفتن اینکه این گوشی میان‌رده است، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. فارغ از مشخصات برجسته‌ای مانند نرخ نوسازی بالاتر، روشنایی این گوشی کاملا ایده‌ال است و در حالت Auto حتی به 800 نیت هم می‌رسد. زاویه دید نمایشگر در محیط‌های روشن و زیر نور آفتاب مناسب است و از خوانایی خوبی برخوردار است. جنس رنگ‌ها و دقت تصویر نیز کیفیت بسیار مطلوبی دارد. با دانستن اینکه Samsung Display سازنده نمایشگر این گوشی است، نمی‌توان از آن چیزی به غیر از این سطح کیفیت را انتظار داشت.

سخت‌افزار

بهترین تغییری که در گوشی A52s در مقایسه با نسل قبلی آن حاصل شده، استفاده از چیپست جدید و قدرتمندتر است. سامسونگ برای این گوشی از چیپست اسنپدراگون 778G استفاده کرده است. این تراشه 6 نانومتری که در کارخانه TSMC تولید شده، دارای 4 هسته Kryo 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 670 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این تراشه  Adreno 642L بوده و مودم X53 5G با حداکثر سرعت 3.3 گیگابیت بر ثانیه برای آن در نظر گرفته شده است. علاوه‌براین چیپست اسنپدراگون 778G دارای پردازنده سیگنال دیجیتال جدید Hexagon 770 و پردازنده سیگنال تصویر Spectra 570L نیز هست. این تراشه همچنین از مودم FastConnect 6700 بهره می‎برد و از بلوتوث 5.2، Wi-Fi ax در کنار NFC پشتیبان می‌کند.

گوشی گلکسی A52s سامسونگ در نسخه پایه با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی راهی بازار می‌شود. دو نسخه دیگر از این گوشی با 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه نیز در بازار موجود است. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته 6/128 گیگابایت است. البته در تمامی این مدل‌ها امکان افزایش حافظه از طریق کارت حافظه (به جای سیم‌کارت دوم) در نظر گرفته شده است.

همه چیز بر روی کاغذ نشان از برتری سخت‌افزاری این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خود دارد، از پردازنده و گرافیک گرفته تا مودم و اتصالات دیگر. خوشبختانه نتایج عملی و تئوری هم چیزی غیر از این را ثابت نکرد. برای تست سخت‌افزاری به سراغ بنچمارک‌های معتبری مانند AnTuTu، گیک‎‌بنچ، PCMark، 3DMark و اندروبنچ رفتیم. نتایج تست‌های بنچمارک برتری قاطع A52s در مقایسه با A52 را نشان می‌دهد. در تمامی این تست‌ها امتیازات کسب شده توسط گوشی جدیدتر سامسونگ بهتر بود.

پس از بنچمارک‌ها، نوبت به بازی‌های محبوب رسید که باید در آنها به بررسی عملکرد گوشی گلکسی A52s سامسونگ می‌پرداختیم. باوجود آنکه این گوشی با هدف گیمینگ طراحی نشده، اما به لطف تراشه‌ای که پسوند G را با خود به همراه دارد، می‌تواند همه بازی‌های جدید و محبوب را با کیفیت بسیار خوبی اجرا کند. به عنوان مثال، بازی کالاف دیوتی موبایل در A52s با کیفیت گرافیکی بسیار بالا (Max) و فریم ریت بسیار بالا اجرا می‌شود. خوشبختانه در طول اجراهای بازی‌های سنگین خبری از داغ شدن‌های آزاردهنده نیست و در طولانی مدت پشت دستگاه کمی گرمای محسوس خواهد داشت.

Galaxy A52s یک گوشی میان‌رده با بهترین حالت از امکانات سخت‌افزاری است. این گوشی به خوبی از پس اجرای عملیات روزمره مانند برقرار تماس، ارسال پیام، استفاده از دوربین، وبگردی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، استفاده از برنامه‌های پیام‎رسان و شبکه‌های اجتماعی و … بر می‌آید و حتی می‌توانید با کیفیت خوبی جدیدترین بازی‌ها را در آن نصب کنید. از نظر عملکرد سخت‌افزاری A52s عملکردی شبیه به گوشی Mi 11 Lite 5G شیائومی دارد که آن هم اتفاقا یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار به حساب می‌آید.

امنیت

سامسونگ دو روش احراز هویت بایومتریک برای گوشی A52s در نظر گرفته است؛ تشخیص چهره و اثر انگشت. تشخیص چهره از طریق دوربین سلفی دستگاه انجام می‌شود و عملکرد آن دقیقاً مشابه چیزیست که در دیگر گوشی‌های معمول در بازار مانند A52 دیده بودیم.

سنسور اثر انگشت هم که در زیر نمایشگر دستگاه جای گرفته عملکرد رضایت بخشی دارد. البته سرعت این سنسور به اندازه سنسور زیر نمایشگر گوشی‌های پرچمدار جدید سامسونگ نیست، اما کماکان در اندازه یک گوشی میان‌رده از کیفیت مطلوبی برخوردار است. به غیر از تشخیص چهره و اثر انگشت، سامسونگ روش‌های تأمین امنیت دیگری مانند رمز عبور، پین، الگو … را نیز برای A52s در نظر گرفته است.

صدا

خوشبختانه سامسونگ رسم خوبی را در گوشی‌های میان‎‌رده خود بنا نهاده و آن استفاده از بلندگوهای استریو است. گلکسی A52s هم مانند برادر بزرگتر خود از این امکان پخش صدای استریو توسط بلندگوی اصلی (لبه پایینی) و بلندگوی مکالمه (فاصله میان نمایشگر و لبه بالایی) بهره می‎برد. می‌توان گفت که قدرت بلندگوی پایینی دستگاه بیشتر است و صدایی که از این ناحیه خارج می‌شود سطح بالاتری دارد. مثل تمامی بلندگوهای گوشی‌های هوشمند، A52s در پخش صدام بم عملکرد چشمگیری ندارند، اما صدای زیر را با جزئیات مناسبی پخش کرده و به طور کلی بلندی خوبی دارند. نکته مثبت درخصوص صدای این گوشی، فناوری از Dolby Atmos است که جدا از امکان تنظیم اکولایزر، حالت‌های پیش‌فرضی برای موسیقی، صدا و فیلم نیز دارد.

هرچند که شاید با وجود بلندگوهای استریو و فناوری Dolby Atmos  صدای ارائه شده توسط A52s آنقدر همه جانبه و فراگیر باشد که نیاز به هدفون پیدا نکنید، اما نکته مثبت دیگری در بخش صوت این گوشی وجود دارد که در قسمت طراحی نیز به آن اشاره کردیم؛ یعنی جک 3.5 میلیمتری هدفون. برخلاف ترندی که این روزها در گوشی‌های هوشمند بالارده بازار می‌بینیم، سری Galaxy A سامسونگ در سال 2021 کماکان دارای جک 3.5 میلیمتری هدفون هستند و این یعنی می‌توانید با هدفون مورد علاقه خود بدون نیاز به تبدیل‌های اضافی با این گوشی به آنچه که می‌خواهید گوش فرا دهید. در مجموع وجود جک هدفون و بلندگوهای استریو 2 مشخصه برجسته در A52s است که بدون شک آن را از گوشی‌های هم سطح خود که از این دو امکان بهره نمی‎برند، متمایز خواهد کرد.

نرم‌افزار

گوشی گلکسی A52s سامسونگ را با اندروید 11 و با رابط کاربری OneUI 3.1 به بازار عرضه شده است. اگر بررسی گوشی Galaxy A52 را مطالعه کرده باشید، رابط کاربری این گوشی هیچ حرف تازه‌ای برای شما نخواهد داشت و هر چه بود پیش‌تر از اینها در بررسی‌های قبلی گفته شده بود. در جدیدترین نسخه از رابط کاربری سامسونگ شاهد بروز تغییرات مثبتی در منوها و صفحه‌های گوشی هستیم. البته این تغییرات هرچند مثبت، آنقدرها هم چشمگیر نیستند و اگر در چند سال اخیر با گوشی‌های سامسونگ کار کرده باشید، تجربه کار با این گوشی برای شما جدید نیست. اکثر تغییرهای اعمال شده در نسخه جدید، از نوع ظاهری و در راستای بهینه‌تر کردن رابط کاربری و محیط گوشی است.

در OneUI 3.0 منوی تنظیمات سریع که باکشیدن انگشت از بالای نمایشگر به سمت پایین ظاهر می‌شود، نسبت به نسل قبل کمی تغییر کرده و حالت تمام صفحه به خود گرفته است. در منوی سمت چپ گوشی که تا پیش از این تنها فید سامسونگ یا همان Samsung Free بود حالا یک گزینه دیگر نیز دارد و می‌توان Google Discover را در آن تنظیم کرد.  همچنین امکان اضافه شدن ویجت‌هایی مانند Digital Wellbeing به منوی لاک اسکرین اضافه شده است و شما می‌توانید حتی بدون باز کردن قفل گوشی از زمان کار کردن با گوشی مطلع شوید.

در کنار این موارد، گزینه‌های همیشگی نرم‌فزار سامسونگ مانند منوی کناری صفحه (Edge Screen)، ایجاد پوشه مخصوص بازی‌ها برای اعمال تغییرات در زمان اجرای بازی (Game Launcher)، تم تاریک، ژست‌های حرکتی، ژست‌های هوایی و … در گوشی گلکسی A52s  نیز در نظر گرفته شده است. ترکیب گزینه‌های کاربردی پیشین One UI در کنار امکانات جدیدی که در نسخه جدید به آن اضافه شده است، تجربه استفاده از این گوشی را برای کاربر لذت‎بخش خواهد کرد.

اما شاید جذاب‌ترین نکته در بخش نرم‌افزار این گوشی، این باشد که سامسونگ اعلام کرده تا سه سال آپدیت نرم‌افزاری و سیستم عامل را برای A52s ارائه خواهد کرد. با در نظر گرفتن اینکه در چند سال اخیر سامسونگ پیشرفت بسیار خوبی در زمینه ارائه آپدیت‌های امنیتی و سیستم عاملی داشته و این بروزرسانی‌ها را با سرعت بهتری در مقایسه با رقیبان اندرویدی خود برای محصولاتش ارائه می‌کند، این موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای A52s باشد. امتیاز مثبت دیگر در بخش نرم‌افزار این گوشی که بخشی از آن سخت‌افزاری نیز هست، سیستم امنیت Samsung Knox است که امنیت چندلایه می‌تواند از اطلاعات حساس شما در برابر خطرات و تهدیدهای امنیتی محافظت کند.

سیستم امنیت Samsung Knox

دوربین

گوشی A52s دارای چهار دوربین در قاب پشتی خود و یک دوربین سلفی در پنل جلو است. سنسور اصلی این دوربین‌ها 64 مگاپیکسلی و از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. این سنسور از لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار با تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌برد. در کنار این دوربین یک سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید 123 درجه و f/2.2 قرار گرفته است. دو سنسور 5 مگاپیکسلی با f/2.4 هم یکی از نوع ماکرو و دیگری تشخیص عمق این دوربین‌ها را همراهی می‌کنند. دوربین سلفی گوشی هم که در حفره دورن نمایشگر قرار گرفته، 32 مگاپیکسلی، از نوع عریض با f/2.2 است.

در نرم‌افزار دوربین، به غیر از حالت معمول عکاسی و فیلمبرداری، شاهد امکان عکاسی تا بزرگنمایی 10 برابر (0.5x, 1x, 2x, 4x, 10x) به صورت دیجیتالی هستیم. که طبیعتاً هر چه رقم زوم بالاتر می‌رود، کیفیت تصویر خروجی افت پیدا می‌کند. عکاسی در حالت پرتره (تار کردن تصویر پس‌زمینه) هم برای دوربین اصلی و هم سلفی در نظر گرفته شده است. عکاسی و فیلمبرداری در حالت Pro (تنظیم دستی)، Night Mode، صحنه آهسته، فوق آهسته، ماکرو، عکاسی غذا و … از دیگر حالت‌های دوربین A52s هستند. برای دوربین اصلی امکان فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه و FHD در نرخ 30 و 60 در نظر گرفته شده است که حالت Super Steady که لرزش‌های در حین فیلمبرداری را تا حد ممکن حذف می‌کند، در حالت FHD@30fps وجود دارد. دوربین سلفی نیز می‌تواند با کیفیت 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

دوربین اصلی در حالت پیش فرض و با لطف فناوری ترکیب پیکسلی، تصاویر را به صورت 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. اما در نرم‌افزار دوربین امکان ثبت تصاویر در حالت 64 مگاپیکسلی نیز وجود دارد. در بررسی گوشی گلکسی A52s سامسونگ به این نتیجه رسیدیم که نه تنها تصاویر 64 مگاپیکسلی برتری خاصی نسبت به تصاویر 16 مگاپیکسلی ندارند، بلکه به واسطه فضای بیشتری که در گوشی اشغال می‎کنند، می‌توانند برای کاربران مشکل ساز باشند.

نمونه عکس 64 مگاپیکسلی و 16 مگاپیکسلی

عکس 64 مگاپیکسلی
عکس 16 مگاپیکسلی

تصاویری که دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی گوشی A52s به ثبت می‌رساند، در شرایط نوری مناسب از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. با این حال؛  با تاریک شدن محیط کیفیت تصاویر کمی افت پیدا کرده و نویز در تصاویر ظاهر می‌شود. هر چند که حالت عکاسی مخصوص شب (Night) تا حد زیادی می‌تواند از نویز تصاویر بکاهد، با این حال، اندکی نویز کماکان محسوس است و جزئیات در نقاط تاریک تا حدی از بین می‌رود.

دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی برای مناظری که دوربین اصلی نتواند همه آنها را به ثبت برساند، به کار خواهد آمد. جنس رنگی که دوربین فوق عریض در تصاویر ثبت می‌کند کمی متفاوت از دوربین اصلی و دوربین‌های دیگر است. با این حال، نمی‌توان این را به عنوان یک انتقاد در نظر گرفت، چراکه رنگ‌های ثبت شده با این دوربین شباهت بیشتری به واقعیت دارند. هرچند که انتقاد به وجود نویز در تصاویر شب و از دست رفتن جزئیات در این دوربین هم پا برجا است. نکته جالب ماجرا در عکاسی شب اینست مانند تصاویر روز، عکس‌هایی که با دوربین فوق عریض در Night Mode به ثبت می‌رسند جنس رنگ بهتر و نزدیکتری به واقعیت دارند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی و فوق عریض و تفاوت رنگی

دوربین فوق عریض
دوربین اصلی

دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو برای این گوشی هم مانند دیگر گوشی‌های بازار، برای ما دوربین محبوبی نیست. چراکه فوکوس بر روی سوژه و پیدا کردن فاصله ایده‌ال برای ثبت یک تصویر مناسب با آن یکی از سخت‌ترین شرایط عکاسی با دوربین‌های این گوشی است. حتی باوجود فراهم کردن این شرایط، در نهایت باز هم نتیجه چندان مطلوبی حاصل نمی‌شود و کماکان دوربین اصلی دستگاه تصویر بسیار بهتری در مقایسه با دوربین ماکرو به ثبت می‎رساند.

نمونه عکس دوربین ماکرو

دوربین 5 مگاپیکسلی دیگری که تحت عنوان تشخیص عمق شناخته می‌شود، برای ثبت تصاویر پرتره و تار کردن تصویر پس‌زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دوربین قابل قبول است و به خوبی مرز میان سوژه و پس‌زمینه را تشخیص می‌دهد. اما همانطور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، گاهاً در نواحی حساس و زمانیکه رنگ‌های پس زمینه و سوژه نزدیک به هم باشد، این دوربین و هوش مصنوعی آنقدرها هم دقیق عمل نمی‌کنند.

نمونه عکس پرتره دوربین اصلی

گلکسی A52s همانطور که پیش‌تر اشاره شده از یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این دوربین با فناوری ترکیب پیکسلی Quad Bayer تصاویر 8 مگاپیکسلی به ثبت می‎رساند. در نرم‌افزار این دوربین به صورت پیش‌فرض بر روی حالت سلفی تک نفره است، اما با آگاهی از محیط تشخیص اشخاص بیشتر سلفی را به حالت عریض تغییر می‌دهد.

به طور کلی تصاویری که این دوربین به ثبت می‌رساند از کیفیت خوبی برخوردار است. جنس رنگ‌ها نزدیک به واقعیت است و تار کردن پس‌زمینه طبیعی انجام می‌دهد. حتی می‌توان گفت که دقت تار کردن پس‌زمینه از دوربین از اصلی نیز بهتر است. در شرایطی که محیط نور مناسبی داشته باشد، نویز محیط حداقل و نزدیک به صفر است. اما اگر محیط به شدت تاریک باشد، حتی حالت عکاسی Night هم نمی‌تواند کار زیادی برای شما انجام دهد.

نمونه عکس‌های دوربین سلفی

Normal
Portrait
Normal
Night
Portrait
Normal (در تاریکی مطلق)
Normal
Portrait

در مجموع دوربین‌های گوشی گلکسی A52s در طول بررسی زمانیکه شرایط نوری ایده‌ال باشد تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساندند. در نور روز و محیط‌های روشن شاید تنها ایراد کار تفاوت جنس رنگ دوربین فوق عریض با دوربین اصلی گوشی بود. به جز این مورد کیفیت عکس‌ها کاملا مناسب بود. نکته مهم دیگر که شاید اصلی‌ترین تفاوت دوربین گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار باشد، اینست که دوربین A52s هم مانند نوا 8، در شرایط تاریک مطلق و بدون نور حتی در حالت نایت هم عکس‌های خوبی ثبت نمی‌کند.  با این حال، در محیط‌های نسبتا تاریک به لطف حالت عکاسی شب عکس‌ها نویز کمتر با جزئیات بیشتر دارند. البته تصاویر Night و حتی عادی در دوربین اصلی کمی زردتر و گرم‌تر از آن چیزی ثبت می‌شد که در واقعیت بود.

نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گوشی گلکسی A52s سامسونگ

Normal – 0.5x
Night – 0.5x
Normal – 1x
Night1x
0.5x
1x
2x
4x
Night

باتری

ظرفیت باتری A52s در مقایسه با نسل قبلی خود تغییری نکرده و این گوشی کماکان از باتری 4500 میلی آمپرساعتی بهره می‌برد. اما دو نکته تأثیرگذار در عملکرد باتری در A52s تغییر کرده‌اند؛ یکی نمایشگر که حالا به نرخ نوسازی بالاتر مجهز شده و انتظار می‌رود که مصرف باتری را بالاتر ببرد و دیگری چیپست دستگاه و تمامی متعلقات آن که در نگاه اول مشخص نبود چه تأثیری بر عملکرد باتری خواهد گذاشت.

در حالت 120 هرتز گوشی A52s در تست باتری PCMark امتیاز 10 ساعت و 50 دقیقه را کسب کرد که این چیزی در حدود 20 دقیقه کمتر از امتیاز A52 در حالت 90 هرتز است. در حالت 60 هرتز اما A52s زمان 14 ساعت و 18 دقیقه را به ثبت رساند که 1 ساعت بیشتر از A52 بود. نتایج این دو تست نشان می‌دهد که تراشه جدید میزان مصرف باتری و به طورکل عملکرد آن را بهتر کرده است، اما در حالت 120 هرتز کماکان شارژ سریع‌تر تخلیه می‌شود. احتمالا اگر سامسونگ حالت آداپتیو را برای پنل این نمایشگر در نظر می‌گرفت، نتایج ثبت شده بسیار بهتر از این می‌شد.

فارغ از اعداد و ارقامی که در تست‌های بنچمارک کسب شدند، در طول بررسی گوشی گلکسی A52s سامسونگ نمایشگر تقریبا همیشه در حالت 120 هرتز تنظیم بود. باوجود استفاده سنگینی که در طول مدت روز از گوشی به عمل می‌آمد، در پایان روز تا حد مناسبی شارژ باقی مانده بود. البته همانطور که همیشه در تمامی بررسی‌ها به آن اشاره کردیم، عملکرد باتری گوشی ربط مستقیمی به الگوریتم مصرف کاربران دارد. اگر گوشی تمام مدت روز صرف بازی با نرخ 120 فریم و روشنایی مکس شود، طبیعتا می‌توان انتظار داشت که باتری کمتر از یک روز دوام بیارود. حالت عکس این موضوع نیز صادق است و در صورت استفاده کمتر از حد استاندارد، باتری این گوشی بیشتر از یک روز شارژدهی خواهد داشت.

در بخش تنظیمات باتری گزینه فعال کردن Saving Mode و ایجاد محدودیت در استفاده باتری در پس‌زمینه در نظر گرفته شده است. در بخش تنظیمات بیشتر نیز می‌توانید با فعال کردن گزینه Adaptive Battery میزان مصرف برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‎‌کنید را محدود کنید.

سامسونگ برای این گوشی امکان پشتیبانی از شارژر 25 وات را در نظر گرفته است، اما از آنجاییکه محتویات جعبه این گوشی در اختیار ما قرار نداشت، مشخص نیست که آیا همین شارژر 25 وات درون بسته A52s قرار گرفته و یا مانند A52، سامسونگ آن را با شارژر کندتر 15 واتی راهی بازار کرده است. در هر حال، با در نظر گرفتن اینکه شرکت‌های رقیب مانند شیائومی و هواوی محصولات هم‌رده با A52s را با شارژرهای سریع در حد 66 وات راهی بازار می‎کنند، شاید تفاوت 15 و 25 وات آنقدر چشمگیر نباشد. با تمام این اوصاف، شارژر 25 واتی A52s برای شارژر کامل باتری 4500 میلی آمپرساعتی به چیزی در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز دارد و این چندان زمان چشمگیری در سال 2021 نیست.  

جمع‌بندی

Samsung Galaxy A52s 5G یکی از زیباترین و در عین حال خوش دست و جمع‌وجوترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ و بازار به حساب می‌آید که نکات مثبت فراوانی به غیر از طراحی با خود به همراه دارد. نمایشگر باکیفیت، روشن و 120 هرتزی این دستگاه در کنار نرم‌افزار به روز و سریع و سخت‌افزار قدرتمند تجربه کاربری خوبی برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. بلندگوهای استریو، پشتیبانی از جک 3.5 میلیمتری هدفون و کارت حافظه نکات مثبت دیگر این گوشی هستند که سامسونگ در طراحی A52s به آن توجه کرده است.

برخلاف دوربین اصلی، دوربین‌های فوق عریض و ماکرو عملکرد خارق العاده‌ای ندارند. با این حال، با وجود یک دوربین 64 مگاپیکسلی باکیفیت و سلفی 32 مگاپیکسلی شاید چندان نیازی به دوربین‌های دیگر پیدا نکنید. پیشرفت باتری این گوشی در مقایسه با نسل‌های قبلی به خوبی در نتایج بنچمارک‌ها مشهود است. با این حال، سرعت شارژ کماکان یکی از نقاطی است که رقیبان سامسونگ در آن بهتر عمل کرده‌اند.

در لحظه نگارش این بررسی، Galaxy A52s در نسخه 8/128 گیگابایت با قیمت 9.700 میلیون تومان و در نسخه 8/256 با قیمت 10.800 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این گوشی به نوعی جانشین A52 و A52 5G به حساب می‌آید که نسخه 8/256 گیگابایتی آنها به ترتیب 10.100 میلیون تومان و 11.400 میلیون تومان قیمت دارد. ارزان‌تر بودن این گوشی در مقایسه با A52 5G آن هم با در نظر گرفتن پیشرفت‌های سخت‌افزاری نشان می‌دهد که A52s تا چه اندازه ارزش خرید بالایی دارد. از همین رو، نشان پیشنهاد شده توسط سخت‌افزار و نشان منتخب سردبیر به این گوشی ارزشمند تعلق می‌گیرد.

هرچند که در مقایسه با رقیبان چینی، A52s کمی گران‌تر است، اما رویه قیمت گذاری سامسونگ همواره به همین صورت بوده و آمارها در بازار موبایل نشان می‌دهد که کاربران با وجود قیمت بالاتر اعتماد بیشتری نسبت به این برند کره‌ای دارند. در این بازه قیمتی اصلی‌ترین رقیبان Galaxy A52s در بازار ایران، Galaxy M62 سامسونگ و Mi 11 Lite 5G و Poco F3 شیائومی هستند.

مزایا:
  • طراحی ساده، زیبا و جمع‌وجور
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • پشتیبانی از کارت حافظه
  • بلندگوهای استریو
  • نمایشگر 120 هرتزی بسیار باکیفیت
  • نرم‌افزار به روز با وعده 3 سال آپدیت
  • سخت‌افزار قدرتمند در کلاس قیمتی
  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با کیفیت
  • عملکرد خوب باتری
معایب:
  • جنس رنگی متفاوت دوربین اصلی و فوق عریض
  • بی استفاده بودن دوربین ماکرو
  • شارژر کندتر در برابر رقبا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

گلکسی A52s سامسونگ یک گوشی  در بازه قیمتی 10 میلیون، با طراحی زیبا، امکانات فراوان و سخت‌افزار قوی بوده و مناسب برای کسانی است که به یک گوشی میان‌رده با امکانات معمول برای استفاده طولانی مدت نیاز دارند.

9.2امتیاز9سخت‌افزار9.5نرم‌افزار9.2صفحه نمایش8.8دوربین9.1صدا9.3طراحی9.4باتری9.3ارزش خرید

امتیاز: 4.3 از 5 (15 رای)
کمی صبر کنید...

27 دیدگاه

  1. Avatar پریسا گفت:

    سلام خسته نباشید من گوشی a52s دارم عکسهایی که با دوربین پشت میگیرم حالت نقاشی داره واضح نیست و عکس سلفی که میگیرم فقط یک چهره رو واضح نشون میده چهره های دیگه رو تار نشون میده از کجا باید درستش کنم؟

  2. Avatar Mehrad گفت:

    سلام. در قسمت شارژر فرمودید که با شارژر ۲۵ واتی یکساعت و نیم طول میکشه در صورتیکه با شارژر ۱۵ واتی این زمان نیاز هست و با شارژر ۲۵ واتی زمان کمتری صرف میشه.ممنونم

  3. Avatar محمدرضا گفت:

    بنظر شما s20 fe 5G الان دیگه ارزش خرید داره یا بهتره کلا بیخیالش بشم و به فکر گوشی دیگه ای باشم(به دلیل قدیمی شدنش)

  4. Avatar محمدرضا گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما.امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید.
    تا 20 میلیون تومان شما چه گوشی ای رو پیشنهاد میکنید؟ (از بین s20 fe 5G و s21 fe و a52s و …)
    من خودم نظرم s20 fe 5G هست ولی نسبت به s21 fe قدیمی هست باز هم بنظرتون ارزش خرید بیشتری نسبت به s21 fe داره؟
    از همه نظر s21 fe رو هم میپسندم ولی بزرگترین مشکلی که براش میبینم و ترجیح میدم سمت s20 fe 5G برم اینه که تو ایران نسخه اگزینوس هست و اسنپدراگونش نیست.
    باز شما اطلاعات بیشتری دارید و هرچی شما نظر بدید و راهنمایی کنید قطعا بهتره و ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. Avatar رایا پروژه گفت:

    سلام

    ممنون بررسی کاملی بود و این گوشی به نظرم ارزش خرید داره

  6. Avatar میهمان گفت:

    وقت به‌خیر

    کاش کمی دقیق‌‌تر دربارۀ‌ نرم‌افزار صحبت بشه. مثلا می‌بینم که عده‌ای ذکر می‌کنن سامسونگ 3 آپدیت اندروید و 4 سال آپدیت امنیتی برای این گوشی عرضه می‌کنه. معنی این حرف با اونچه در این مقاله نوشته شده خیلی متفاوته. یکی به این معنیه که اندروید 11 قطعا به 14 ارتقا پیدا کنه و در دیگری قطعیتی وجود نداره (چون ممکنه در یک سال دو نسخۀ جدیدتر از اندروید عرضه بشه و مثلا پایان سال سوم، این دستگاه اندروید نسخه 15 رو دریافت کنه ولی ممکنه (در یه حالت فرضی) 2 سال هیچ به‌روزرسانی‌ای انجام نشه و پایان سال سوم، اندروید 11 به 12 ارتقا پیدا کنه)

    مورد دیگه‌ای که بهش برخوردم، اشاره به کیفیت و سرعت به‌روزرسانی‌های منطقه‌ای بود. علی‌رغم اینکه شایعات و تفکر غالب اینه که سخت‌افزار تولید هند ضعیف‌تره، اما جایی دیدم به این نکته اشاره شده بود که هند به‌روز رسانی‌های دقیق‌تر و بیشتری انجام می‌ده و از اونجا که هندی‌ها در نرم‌افزار حرفی برای گفتن دارن (به‌طور عام و خارج از دنیای موبایل) و من تا حالا چیزی در این مورد نشنیدم که ویتنام در صنعت‌ نرم‌افزار حرفی برای گفتن داره.

    در بخش سخت‌افزار لطفا به مونو یا استریو بودن میکروفن (البته امیدوارم اصطلاح درستی رو به‌کار برده باشم) دقیق‌تر اشاره بشه. هر چند اشاره‌شد که میکروفن بالا نویز‌گیره ولی من متوجه نشدم که این دقیقا به چه معنیه، بالاخره صدا رو ضبط می‌کنه دیگه؟
    لطفا در تحلیل‌ها به این مورد اشاره بشه که کیفیت ضبط چطوره. برای خیلی‌ها میکروفن گوشی به منزلۀ یه میکروفن استودیویی عمل می‌کنه (تولید پادکست و…) مثلا من بعد از خرید شیائومی پوکو ایکس تری واقعا توی ذوقم خورد. با اینکه دو میکروفن بالا و پایین وجود داره اما کیفیت ضبط صدا از گوشی قدیمیم که مال شش-هفت سال پیشه پایین‌تره (هواوی Huawei Ascend G750) و حتی با خرید 2 عدد از این گوشی، در هر دو مورد میکروفن پایین شیائومی به مشکل برخورد (اولی رو آنلاین خریدم و توی همون مدت 7 روز تست مرجوع کردم و گوشی دوم برای گارانتی ارسال شد و اعلام کردن مشکل سخت‌افزاری بوده)

    ممنون می‌شم اگه دربارۀ آپدیت نرم‌افزاری (هر دوموردی که برام سوال بود؛ آیا به‌روزرسانی‌های هند بیشتر و دقیق‌تر انجام می‌شه؟ و اینکه سه‌سال پشتیبانی یا سه به‌روز رسانی‌ بزرگ اندروید؟) و همینطور میکروفن جواب دقیق‌تری وجود داشت، درصورت امکان، مقاله ویرایش بخوره و در خود مقاله به این موارد پاسخ داده بشه

    پیش‌تر ممنون

  7. Avatar امیر فتوحیان گفت:

    الان من قصد خرید داشتم اگه شما نگفته بودی همون آ ۵۲ 5G گرفته بودم الان متوجه تفاوتش شدم خیلی ممنونم خیلی سپاسگذارم کاری جز دعای خیر از دستمون برنمیاد 🌹🌹🌹

  8. Avatar امیر فتوحیان گفت:

    سلام خسته نباشید . واقعا سپاسگذاریم ازتون خانم نور بخش عزیز ؟ شما شرمنده میکنید خدا شاهده انقد دلسوزانه انگار واقعا خودتون و جای ما قرار دادید انقد قشنگ راهنمایی میکنید بهترینارو همیشه پیشنهاد میدید که بدونیم تشخیص بتونیم بدیم چی به چیه اطلاعات بدست بیاریم .خیلی خیلی ممنونیم . دستتون و میبوسم تشکر میکنم خدا انشالاه خیرتون بده اندازه دلتون بهتون بده ‌🙏🌹🌹🌹

  9. Avatar حسین گفت:

    سلام،به نظر شما A52s بهتره یا Xiaomi 11 lite 5G NE ؟

  10. Avatar Ali گفت:

    سلام وقت به خیر

    ممنونم از مطلب خوبتون. به نظر شما A72 بهتره یا A52s؟ و در مورد هر دو آیا باید از تولید هند اجتناب کنیم؟

    ممنونم
    پیروز باشید

    • Avatar امین گفت:

      سلام رام گوشی یکم مشکل داشت من از فرکانس برتر استفاده کردم اکی بود میتونی از رام کشور ایران استفاده کنی یا رام ویتنام

    • Avatar Aligh گفت:

      صد درصد A52s، به دلیل ۱۲۰ هرتز بودن و سی پی یو قوی،رام هند و ویتنام جفتشون یکی هستند فقط در بخش شارژر تفاوت دارند که رام هند شارژرش دو شاخه است و رام ویتنام سه شاخه

  11. Avatar رض گفت:

    خداروشکر شما هستید خانم نوربخش
    یه کانال یوتیوب بزنید این بررسی ها رو بذارید عالیه

  12. Avatar رضا گفت:

    مثل همیشه مفصل و مفید جای هیچ سوالی نمیمونه عالی بود سپاس

  13. Avatar امین گفت:

    مثل همیشه بررسیتون فوق العاده بود.کامل ترین بررسی موجود

  14. Avatar هیراد گفت:

    من بین این گوشی وs20fe موندم کدومو پیشنهاد میکنید؟

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      به این ترتیب انتخابای بهتری هستن:
      سخه اسنپدراگون S20 FE که همون 5Gاش هست
      نسخه اگزینوس S20 FE
      گلکسی A52s

  15. Avatar امیرحسین جمشیدی گفت:

    چه خبرتونه :)) ایولا خسته نباشید

  16. Avatar سامان گفت:

    یعنی اینجوری که شما این گوشی بررسی کردید ، سازندش اینقدر در موردش دقت و موشکافی نکرده. خسته نباشید

  17. Avatar متین گفت:

    من خودم تو بازار گشتم و انتخابم a22 بود
    چون واقعا a52 a51 a71 72 و حتی a32 31 عین هم بودن و هیچ چیز خاصی نداشتن و بهترینشون a22 بود هم از لحاظ قیمت هم سخت افزاری هم دوربینی
    مدل 4g تهیه کردم باطری 3روزو جواب میده و مهم ترین چیز برای یک گوشی صفحه نمایش اونه که ساعت ها ما بهش زول میزنیم و صفحه super amoled بهترین صفحه است و چشم های من رو محافظت میکنه با قابلیت eye care دیگه معرکه میشع و نور ابی رو کم میکنه و در اخر من cod wz هم نصب کردم خیلی نرم جواب داد
    با این قیمت ارزون ترین گوشی بازار که super amoled هست همینه و a32 فقط پهن تره و a52 هم همینه فقط سخت افزاری و دوربین فرق میکنه که بستگی به کاربریش داره به نظر من a22 بهترین میان رده خوش قیمت بهش بگیم خیلی بهتره من شخصا وقت گذاشتم گشتم بازار رو و گوشی رو پیدا کردم که واقعا همه چی داره و قیمتش خوبه
    ممنون از بررسی هاتون

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      A22 هم واقعا گوشی خوبی هست و قیمتش واقعا به صرفه‌تره… ایشالا که مبارکتون باشه و به سلامتی استفاده کنید.
      مرسی ازتون 🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.