بررسی گوشی نوا 7i هوآوی – میان‌رده جدید در بازار ایران

گوشی‌های سری نوا هوآوی را به اصطلاح “شبه پرچمدار” می‌نامیم، محصولاتی که کنار ارائه قابلیت‌هایی در سطح یک گوشی بالارده، با قیمت‌هایی در اندازه یک محصول میان‌رده راهی بازار می‌شوند. Nova 7i یکی از جدیدترین گوشی‌های این خانواده است که به تازگی برای بازار ایران نیز به صورت رسمی رونمایی شده است. در این مقاله به بررسی گوشی نوا 7i هوآوی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی نوا 7i هوآوی

نوا 7i در اوایل سال 2020 به صورت رسمی معرفی شد. البته کمتر از یک ماه بعد از این تاریخ این گوشی با نام P40 lite نیز رونمایی شد. البته این دو گوشی چند تفاوت جزئی با یکدیگر دارند، اما از نظر ظاهر و مشخصات کلیدی کاملاً شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند. البته این موضوع آنقدر هم عجیب و دور از انتظار نیست. هوآوی پیش‌تر نیز گوشی‌های سری نوا را با تغییر نام در بازارهای دیگر ارائه کرده بود.

 در هر حال، نوا 7i (یا P40 lite) بر روی کاغذ یک گوشی میان‌رده شایسته است که از امکانات خوب و قیمت مناسبی بهره می‌برد. در عین حال، مانند تمامی گوشی‌های جدید هوآوی، از سرویس‌های موبایلی هوآوی به جای سرویس‌های موبایلی گوگل استفاده می‌کنند. برای آنکه ببینیم این گوشی در استفاده روزمره و انجام فعالیت‌های روتین چه عملکردی دارد، تصمیم گرفتیم تا به بررسی گوشی نوا 7i بپردازیم.

محتویات جعبه

درون جعبه گوشی نوا 7i به غیر از خود گوشی، پین جداکننده شیار سیم‌کارت، دفترچه راهنما، کابل شارژ USB-C، شارژر 40 وات، هدفونی با جک 3.5 میلیمتری و یک قاب ژله‌ای بی‌رنگ جای گرفته است. محتویات جعبه 7i مانند دیگر گوشی‌های هوآوی کامل به نظر می‌رسد. باوجود قاب و  محافظ TPU که بر روی نمایشگر گوشی به صورت پیش‌فرض نصب شده و البته شارژر سریع آن، خریداران این گوشی حداقل تا مدتی نیاز به خرید لوازم جانبی نخواهند داشت.

طراحی

دوربین های گوشی نوا 7i هوآوی

طراحی گوشی آن چیزی است که در اولین نگاه یا کاربر را جذب خود می‌کند یا ناامید. از همین رو صرف نظر از رده قیمتی، سازندگان گوشی تلاش می‌کند تا برای طراحی محصولات خود نهایت دقت و حوصله را به خرج دهند. Nova 7i هوآوی هم از این قاعده مستثنی نیست. زمانیکه آن را برای اولین بار در دست می‌گیرد، این گوشی زیبا، سبک و خوش دست به نظر می‌آید. هوآوی نوا 7i را در سه رنگ مشکی (Midnight Black)، سبز (Crush Green) و صورتی (Sakura Pink) راهی بازار کرده است. برای بررسی دو رنگ سبز و مشکی این گوشی در اختیار ما قرار گرفته است. اما باید اعتراف کنیم گه رنگ صورتی، نوا 7i جلوه‌های رنگی بسیار زیباتری در مقایسه با دو رنگ دیگر دارد.

رنگ سبز گوشی نوا 7i هوآوی

قاب پشتی گوشی از لایه‌های پلاستیکی ساخته شده و با پوشش‌های رنگی براق طراحی شده است. در ظاهر این قاب شبیه به یک قاب شیشه‌ای است اما با اندکی دقت متوجه پلاستیکی بودن آن خواهید شد. مزیت این قاب‌ها در برابر قاب شیشه‌ای، وزن کم و مقاومت بیشتر در برابر سقوط است، اما در عین حال، در برابر خراش آسیب‌پذیر هستند و پتانسیل بالایی در جذب اثر انگشت دارند. البته باوجود قاب سلیکیونی درون جعبه، این نگرانی‌ها تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

گوشی نوا 7i هوآوی

در محفظه‌ای مربعی شکل با رنگ قاب پشت، در قسمت بالای سمت چپ 4 دوربین اصلی دستگاه با ساختاری متقارن جای گرفته‌اند. برآمدگی این محفظه چندان زیاد نیست و در صورت استفاده از قاب، شاهد لق زدن دستگاه در سطح صاف نخواهید بود. کمی پایین‌تر از دوربین‌ها، فلش LED دستگاه با توضیحاتی پیرامون دوربین‌ها قرار گرفته است. لوگوی HUAWEI نیز در قسمت پایینی قاب پشتی حک شده است.

لبه‌های قاب در چهار طرف دستگاه خمیده بوده و گوشه‌های آن نیز گرد طراحی شده است. فریم دور گوشی هم که نمایشگر را به قاب پشت متصل می‌کند، از جنس پلاستیک مات است. ترکیب این فریم با لبه‌های خمیده و وزن کم (183 گرم)، حس خوبی در زمان در دست گرفتن Nova 7i به شما خواهد داد.

83.5 درصد از پنل جلوی گوشی را نمایشگر دستگاه به خود اختصاص داده است. حفره‌ای درون نمایشگر پذیرای دوربین سلفی بوده و بلندگوی مکالمه نیز در فاصله میان لبه بالایی و حاشیه نمایشگر جای گرفته است. حاشیه اطراف نمایشگر به خصوص در لبه پایینی در زمان روشن بود صفحه محسوس هستند.

نمایشگر گوشی نوا 7i هوآوی

در لبه سمت راست گوشی، کلیدهای تنظیم صدا و پاور دستگاه جای گرفته‌اند که البته سنسور اثر انگشت نیز با کلید پاور یکپارچه شده است. در لبه سمت چپ شیار سیم‌کارت‌ها (سیم کارت دوم یا کارت حافظه) جای گرفته است.

در لبه پایین بلندگوی اصلی، میکروفون مکالمه، پورت شارژ USB-C و جک 3.5 میلیمتری قرار گرفته‌اند و لبه بالایی تنها پذیرای میکروفون حذف نویز دستگاه است. البته بلندگوی مکالمه دستگاه هم در فاصله میان نمایشگر و لبه بالایی دستگاه قرار گرفته است.

ابعاد گوشی نوا 7i هوآوی 159.2×76.3×8.7 میلیمتر است. ترکیب این ابعاد با وزن 183 گرم، اندازه استانداری برای گوشی حاصل کرده است. به‌صورت کلی میان‌رده هوآوی از ارگونومی خوبی برخوردار است و در دست گرفتن آن حس خوبی دارد. استفاده طولانی مدت از دستگاه نیز به واسطه وزن کم، باعث خستگی دست نخواهد شد.

نمایشگر

نمایشگر گوشی نوا 7i هوآوی

هوآوی برای گوشی Nova 7i یک نمایشگر 6.4 اینچی LTPS IPS LCD در نظر گرفته است. این نمایشگر دارای رزولوشن 2310×1080 پیکسل با تراکم 398 پیکسل در هر اینچ است. همانطور که در بخش طراحی اشاره شد، حفره‌ای در سمت چپ بالای این نمایشگر قرار گرفته که جایگاه دوربین سلفی دستگاه است. اندازه این حفره کوچک بوده و در زمان تماشای محتوای ویدئویی یا بازی مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

نمایشگر گوشی نوا 7i هوآوی

در بخش تنظیمات Display گوشی و در قسمت Color Mode and Temperature دو انتخاب پیش روی کاربر است. در حالت پیش‌فرض تنظیمات نمایشگر بر روی Vivid قرار گرفته است که فضای رنگی DCI-P3 را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما جالب است بدانید که در حالت Normal که فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد، رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر بوده و دقت رنگی بالاتر است. با این حال، از آنجاییکه در طول این سال‌ها ثابت شده کاربران به رنگ‌های پرزرق و برق‌تر و زنده‌تر تمایل دارند، حالت Vivid در بسیاری از گوشی‌های پیش‌فرض است.

بیشترین میزان روشنایی این نمایشگر در حالت تنظیم دستی 460 نیت و در حالت تنظیم خودکار 515 نیت است. این میزان روشنایی برای یک گوشی در تمامی شرایط حتی در زیر مستقیم آفتاب کافی بوده اما بالاترین در سطح خود نیست. کمترین میزان روشنایی نمایشگر نوا 7i هم 1.2 نیت بوده که رقم بسیار خوبی است. در بخش تنظیمات گوشی، گزینه Eye Comfort برای حذف نورهای آبی نمایشگر و جلوگیری از خستگی چشم در زمان کار با گوشی در نظر گرفته شده که گزینه بسیار کاربردی است.

رزولوشن نمایشگر در حالت پیش‌فرض بر روی گزینه Smart قرار دارد که به صورت خودکار و برای مصرف کمتر انرژی، رزولوشن نمایشگر را کاهش می‌‌دهد. اما در صورت تمایل می‌توان دقت تصویر را بر روی حالت بالاتر (2310×1080) یا پایین (1540×720) تنظیم کنید. مانند دیگر گوشی‌های ناچ یا حفره‌دار هوآوی، نوا 7i هم امکان مخفی کردن حفره دوربین سلفی را با تبدیل بخش بالای نمایشگر به حاشیه‌ای کامل، برای کاربر لحاظ کرده است.

هوآوی اشاره‌ای به شرکت تولیدکننده نمایشگر نوا 7i نکرده است، با این حال این نمایشگر چه از نظر تکنولوژی ساخت و چه کیفیت در سطح پایین‌تر از رقیبان کره‌ای که خود تولیدکننده نمایشگرند، قرار دارد. اما این بدان معنا نیست که این نمایشگر از کیفیت خوبی بهره نمی‌برد. میزان روشنایی، رزولوشن، زاویه دید و … همگی در این نمایشگر در سطح قابل قبولی هستند و حتی به لطف پشتیبانی از Widevine L3 امکان نمایش محتوای نتفلیکس، آمازون پرایم و … (نه محتوای HD) برای آن در نظر گرفته شده است.

سخت‌افزار

بازی کالاف دیوتی در گوشی نوا 7i هوآوی

هوآوی برای گوشی Nova 7i از چیپست Kirin 810 استفاده کرده است. این تراشه 7 نانومتری که جانشین Kirin 710 به حساب می‌آید، در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت محسوسی داشته است. پردازنده هشت هسته‌ای نوا 7i متشکل از 2 هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.27 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این چیپست هم Mali-G52 با 6 هسته است. میزان حافظه رم دستگاه 8 گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی آن 128 گیگابایت بوده که البته به لطف شیار کارت حافظه نانومموری می‌توان حافظه دوم را تا 256 گیگابایت افزایش داد.

سیم کارت گوشی نوا 7i هوآوی

مشخصات سخت‌افزاری نوا 7i روی کاغذ برای یک گوشی میان‌رده کاملاً ایده‌آل به نظر می‌رسد. از پردازنده سال 2019 با معماری 7 نانومتری و دو هسته قدرتمند در کنار 6 هسته کم‌مصرف انتظار می‌رود عملکرد قابل قبولی داشته باشد. برای بررسی این موضوع به سراغ بنچمارک‌های معتبر سخت‌افزاری رفتیم تا ببینیم که عملکرد این گوشی به چه صورت است.

عملکرد گوشی Nova 7i در تست‌های بنچمارک بهترین در سطح خود نبود. اما در میان گوشی‌هایی که با پردازنده‌های سال 2019 راهی بازار شده‌اند، بسیار چشمگیر بود و تقریباً در تمامی تست‌ها امتیازات بالاتری نسبت به آنها کسب کرد. از جنبه عملی نیز وضعیت به همین ترتیب است. نوا 7i به خوبی و با قدرت از پس کارهای روزمره مانند استفاده از پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وبگردی، دوربین و … برمی‌آید.

بازی فورزا گوشی نوا 7i هوآوی

حتی در پردازش‌های سنگین مانند بازی‌هایی باکیفیت و جدید نیز عملکرد این گوشی بسیار خوب است. نوا 7i بازی‌هایی مانند پابجی موبایل، کالاف دیوتی و آسفالت 9 را با کیفیت خوب (نه در بالاترین سطح) بدون هیچ افت فریم و کندی اجرا می‌کند.  میزان گرم شدن دستگاه در زمان فعالیت‌های سنگین محسوس نیست. به‌طورکلی عملکرد سخت‌افزاری این گوشی درست همان چیزی است که از آن انتظار می‌رود، نه بیشتر و نه کمتر.

بازی پابجی موبایل گوشی نوا 7i هوآوی

هوآوی برای امنیت گوشی دو روش احراز هویت بایومتریک در نظر گرفته است؛ سنسور اثر انگشت که در با کلید پاور گوشی در لبه سمت راست تعبیه شده و تشخیص چهره که به لطف دوربین سلفی دستگاه میسر می‌شود. هر دو روش از سرعت بسیار خوبی برخوردار هستند. البته تشخیص چهره دو بعدی، بدون سنسور تشخیص عمق روش چندان قابل اطمینانی نیست. اما نوا 7i در این موضوع با اکثر گوشی‌های بازار وجه تشابه دارد. البته باوجود سنسور اثر انگشت، احتمالاً نیاز چندانی به تشخیص چهره نخواهید داشت.

دوربین سلفی گوشی نوا 7i هوآوی

این گوشی هم مانند دیگر محصولات میان‎رده بازار برای پخش محتوای صوتی تنها یک بلندگو در لبه پایین خود دارد و بلندگوی مکالمه امکان پخش صدای استریو را ندارد. کیفیت و بلندی صدای بلندگوی اصلی دستگاه در سطح خوبی قرار دارد. خوشبختانه این گوشی دارای جک هدفون 3.5 میلیمتری و یک هدفون درون جعبه است. هدفون این گوشی از نوع معمولی با کیفیت صدای نه چندان فوق‌العاده است، اما با وجود جک هدفون شما می‌توانید در صورت نیاز از هدفون‌های بهتری برای این گوشی استفاده کنید.

کیفیت صدای گوشی نوا 7i هوآوی

نرم‌افزار

شبه پرچمدار هوآوی با رابط کاربری EMUI 10 بر پایه اندروید 10 به بازار عرضه شده است. هوآوی در nova 7i هم مانند سایر محصولات جدیدش از سرویس‌های موبایلی اختصاصی خود، یعنی HMS استفاده کرده‌است.

اندروید 10 گوشی نوا 7i هوآوی

نبود سرویس‌های موبایلی گوگل در این گوشی به معنای عدم نصب پیش‌فرض برنامه‌های گوگل (مانند گوگل پلی استور، گوگل پلی سرویس، یوتیوب، کروم، جیمیل، جیمیل کیپ، ترنسلیت، مپس، کلندر و …) است. تعدادی از این برنامه‌ها مانند مپس، کروم، جیبورد، ترنسلیت و …امکان نصب بر روی گوشی‌های هوآوی را دارند. با این حال، هوآوی سعی کرده جانشینان مناسبی برای هر کدام از این اپلیکیشن‌ها عرضه کند. در نوا 7i هم برنامه‌هایی مانندCalendar، Browser و Email برنامه‌هایی هستند که به طور پیش‌فرض در گوشی نصب هستند و حتی می‌توانید جیمیل خود را در کلاینت Email هوآوی فعال کنید.

اپ گالری، مارکت اصلی گوشی‌های جدید هوآوی است که به طور پیش‌فرض در این محصولات نصب شده و می‌توان برنامه‌های مورد نیاز را از طریق آن دانلود و نصب کرد. به غیر از این برنامه، مارکت‌های دیگری مانند کافه بازار و APKPure هم در راستای همکاری با هوآوی، شرایطی را فراهم آورده‌اند تا گوشی‌های این شرکت با سرویس HMS بتوانند برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنند.

کیفیت نمایشگر گوشی نوا 7i هوآوی

سیاست‌های هوآوی در همکاری با مارکت‌های گوناگون، باعث شده تا کاربران بتوانند تقریباً تمام برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنند. با این حال، اجرای برخی از برنامه‌ها با مشکلات خاصی همراه است. به عنوان مثال برنامه‌هایی که از APIهای گوگل برای موقعیت مکانی بهره می‌برند، عملکرد درستی در Nova 7i ندارند. اپلیکیشن سرویس تاکسی آنلاین اسنپ به همین دلیل در گوشی اجرا نمی‌شود و در صورت نیاز باید از نسخه تحت وب آن استفاده کنید. با این حال، برنامه‌هایی مانند نشان، بلد و حتی گوگل مپس به درستی اجرا می‌شوند.

اسنپ در گوشی نوا 7i هوآوی

نکته دیگر در رابطه با نرم‌افزار این گوشی، ورود به اکانت بازی‌هایی است که با حساب گوگل در آنها لاگین کرده‌اید. از آنجاییکه امکان اجرای Google Play Games در گوشی نوا 7i نیست، در صورتیکه بخواهید با اکانت‌های بازی خود که با حساب گوگل لاگین کرده‌اید، در این گوشی به بازی ادامه دهید، باید از طریق دستگاهی که در حال حاضر به این بازی‌ها دسترسی دارد، با حساب‌های دیگر خود مانند فیسبوک، توئیتر و … و یا با وارد کردن مشخصات کاربری خود، بازی را با اکانت دیگری به غیر از گوگل همگام‌سازی کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید ادامه بازی‌های خود را در این گوشی از سر بگیرید.

با این حال، تمامی این موارد ایرادات جزئی هستند که با آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده برطرف خواهند شد. خوشبختانه هوآوی به رفع این موارد توجه ویژه‌ای دارد و در طول مدتی که گوشی در اختیار ما قرار گرفته، شاهد ارائه بروزرسانی برای بهبود نرم‌افزار این گوشی نیز بودیم.

محیط کاربری EMUI در نوا 7i به همان سبک و سیاقی است که پیش‌تر در گوشی‌های دیگر هوآوی دیده بودیم. با اضافه شدن Dark Mode در نرم‌افزار گوشی و سینک شدن برنامه‌هایی که از این قابلیت بهره می‌برند با محیط گوشی از نکات مثبت این نرم‌افزار است. از دیگر امکانات EMUI 10 می‌توان به اضافه شدن منوی کشویی به گوشی، ژست‌های حرکتی، ثبت اسکرین شات با کشیدن سه انگشت بر روی نمایشگر، باز شدن دوربین/ثبت اسکرین شات در زمان خاموش بودن نمایشگر با دو بار فشردن کلید کم کردن صدا و … اشاره کرد.

2 امکان کاربردی دیگر در محیط نرم‌افزار این گوشی Digital Balance؛ جهت کنترل زمان استفاده از گوشی برای توسط شخص بزرگسال یا کودکان و App Assistant ؛ برای بالابردن عملکرد بازی، بلاک کردن اعلانات و … هستند. نوا 7i برای ما تجربه دیگری از گوشی‌های هوآوی با سرویس موبایلی HMS بود. این دستگاه هم مانند دو گوشی پیشین، در بخش نرم‌افزاری با ایرادات کوچک و بزرگی همراه است. هرچند که تلاش هوآوی در راستای استقلال و عدم وابستگی به گوگل قابل تحسین است، اما انتظار می‌رود این شرکت با شناخت مشکلات فعلی در جهت رفع آنها برآید. 

دوربین

 هوآوی برای نوا 7i چهار دوربین در قاب پشتی و یک دوربین سلفی در نظر گرفته است. دوربین‌های اصلی در یک قاب مربعی شکل جای گرفته‌اند که اولین آنها از سمت چپ، یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشادگی دیافراگم f/2.4 است. در کنار این دوربین یک سنسور 48 مگاپیکسلی با f/1.8 جای گرفته که مجهز به فوکوس خودکار با تشخیص فاز است. در ردیف دوم یک سنسور 2 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاسی ماکرو از فواصل نزدیک و یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با f/2.4 جای گرفته است.

دوربین های گوشی نوا 7i هوآوی

سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی دوربین به لطف فناوری ترکیب پیکسلی، در حالت پیش‌فرض تصاویری با خروجی 12 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. اما در بخش تنظیمات Resolution، امکان ثبت عکس با دقت 48 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل AI Ultra Clarity نیز در نظر گرفته شده است. قابلیت هوش مصنوعی (AI) که در صفحه اصلی نرم‌افزار دوربین به چشم می‌خورد به خوش‌رنگ‌تر شدن عکس‌ها و به اصطلاح پر رنگ و لعاب کردن تصاویر کمک می‌کند. البته این دستکاری بر روی عکس ممکن است از نظر برخی زیاده‌روی باشد و رنگ‌ها اشباع شده به نمایش گذاشته شوند. در این حالت می‌توانید تصاویر خود را با خاموش کردن قابلیت AI ثبت کرده و در صورت تمایل با نرم‌افزارهای ادیت عکس، آن را به شکل مورد علاقه خود در بیاورید.

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی دستگاه برای پوشش بیشتر از فضای عکاسی و ثبت تصاویری با میدان دید گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این سنسور طبیعتاً در اندازه دوربین اصلی نیست و جنس و رنگ تصاویر این دو دوربین با یکدیگر متفاوت است. با این حال، در این دوربین هم می‌توان با خاموش کردن، قابلیت هوش مصنوعی، تصاویری نزدیک به واقعیت به ثبت رساند. البته در گوشه‌های تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض در اعوجاج و آبرنگی شدن تصاویر هستیم که این موضوع ربط مستقیمی به میزان نور محیط و شرایط عکاسی دارد. از آنجاییکه حالت عکاسی شب برای این دوربین در نظر گرفته نشده است، نمی‌توان در محیط‌های تاریک نتیجه مطلوب را از این دوربین بدست آورد.

به‌غیر از حالت عکاسی 1x و Wide در برنامه دوربین امکان عکاسی به‌صورت 2x را نیز در نظر گرفته شده است. اما برای تصاویر با زوم دو برابر (تا 6 برابر) دوربین اختصاصی در نظر گرفته نشده و دوربین اصلی آنها را ثبت خواهد کرد که از کیفیت نسبتاً خوبی برخوردار است. یکی از کاربردی‌ترین حالت‌های نرم‌افزار دوربین که برای هر حالت 1x و 2x در نظر گرفته شده؛ Night Mode است. باوجود بهبود نسبی کیفیت عکس‌ها در مقایسه با حالت نرمال، همچنان شاهد وجود نویزهای نوری در بخش‌هایی از تصاویر ثبت شده با حالت شب خواهید بود.

دوریین گوشی نوا 7i هوآوی

2 دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر، یکی برای تشخیص عمق و تار کردن پس‌زمینه تصویر و دیگر برای عکاسی در حالت Super Macro در نظر گرفته شده‌اند. دوربین ماکرو برای ثبت سوژه‌ها از فواصل نزدیک (4 سانتیمتر) مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته کار با آن چندان آسان نیست و نتیجه مطلوب به آسانی به دست نخواهد آمد. در بررسی گوشی نوا 7i تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی کیفیت بالاتری نسبت به این سنسور 2 مگاپیکسلی داشت.

هوآوی برای این گوشی یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 در نظر گرفته است. این دوربین در حفره‌ای درون نمایشگر گوشی جای گرفته است و به غیر از ثبت تصاویر سلفی، برای بازکردن قفل صفحه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آنجاییکه سنسور تشخیص عمق برای تقویت عملکرد این دوربین در نظر گرفته نشده، عملکرد آن معمولی و مشابه دیگر گوشی‌های فعلی بازار است.

دوربین سلفی گوشی نوا 7i هوآوی

تصاویری که دوربین سلفی در محیط‌های با نور کافی ثبت می‌کند، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، البته تا زمانیکه قصد استفاده از افکت‌های تارکننده تصویر را نداشته باشید. چرا که در این صورت، در مواردی شاهد گم شدن مرزها در برخی نقاط و تاری بخش از سوژه اصلی نیز خواهید بود. این موضوع در محیط‌های کم‌نور و تاریک نیز تأثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

از دیگر حالت‌های عکاسی که در نرم‌افزار این گوشی در نظر گرفته شده است، می‌توان به حالت پرتره برای ثبت تصاویر پرتره با دوربین اصلی و سلفی، Pro برای ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، Aperture برای تمرکز بر سوژه و تار کردن پس‌زمینه، Light Painting برای عکاسی با نور، Moving Picture برای تصاویر متحرک، HDR و پانوراما اشاره کرد. برای فیلمبرداری این گوشی هم به غیر از امکان ضبط ویدئوی 1080p  در نرخ 30 فریم بر ثانیه، صحنه آهسته و تایم‌لپس در نظر گرفته شده است.

نوا 7i یک گوشی میان‌رده است و نمی‌توان از آن انتظار داشت که دوربین در سطح یک پرچمدار 1000 دلاری داشته باشد. با قبول این موضوع و در نظر گرفتن بازه قیمتی دستگاه، می‌بینیم که کیفیت دوربین‌های این گوشی رضایت بخش است. نوا 7i در محیط‌های با نور کافی با تمامی دوربین‌ها تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساند. اما ثبت تصاویر خوب در شرایط کم‌نور و محیط‌های تاریک برای کاربر کمی چالشی خواهد بود.

دوربین گوشی نوا 7i هوآوی

نمونه تصاویر ثبت با دوربین‌ها در بررسی گوشی نوا 7i هوآوی

نمونه عکس و کیفیت دوربین گوشی نوا 7i هوآوی
نمونه عکس و کیفیت دوربین گوشی نوا 7i هوآوی
نمونه عکس و کیفیت دوربین گوشی نوا 7i هوآوی
Macro

باتری

هوآوی یک باتری 4200 میلی آمپرساعتی برای گوشی نوا 7i در نظر گرفته است. این باتری از شارژر 40 وات پشتیبانی می‌کند که خوشبختانه هوآوی این شارژر را درون جعبه گوشی قرار داده تا نیاز به خرید شارژر پرسرعت جداگانه برای این دستگاه نباشد. سرعت شارژ این شارژر بسیار بالا بوده و می‌تواند 70 درصد از ظرفیت باتری را در مدت 30 دقیقه شارژ کند. البته برای شارژ کامل دستگاه از 0 تا 100 درصد به زمانی در حدود 64 تا 66 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

باتری گوشی نوا 7i هوآوی

در بخش تنظیمات باتری گوشی، گزینه‌ Optimize Battery Usage برای بهینه سازی مصرف باتری در نظر گرفته شده است. علاوه‌براین سه حالت مصرف انرژی در این بخش وجود دارد. تنظیمات باتری به‌طور پیش‌فرض برروی Optimized قرار دارد که بهینه‌ترین حالت استفاده از گوشی است. اما اگر قصد داشته باشید همه چیز در بالاترین سطح کیفیت اجرا شود، حالت Performance در نظر گرفته شده که طبیعتاً با فعال کردن آن، سرعت کم شدن شارژ بالاتر خواهد رفت. دو گزینه دیگر این بخش، یعنی Power Saving Mode و Ultra Power Saving Mode نیز برای زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در بررسی گوشی نوا 7i به این نتیجه رسیدیم که باتری این دستگاه از ظرفیت خوبی برخوردار بوده و به لطف پردازنده کم مصرف و الگوریتم‌های بهینه سازی شارژدهی بسیار خوبی دارد. این موضوع حتی با انجام تست باتری PCMark نیز تأیید شد؛ جاییکه این گوشی توانست در طول پردازش‌های بنچمارک 13 ساعت و 55 دقیقه دوام بیاورد.

عملکرد باتری گوشی نوا 7i هوآوی

جمع‌بندی

گوشی نوا 7i هوآوی

Huawei Nova 7i یک گوشی میان‌رده قدرتمند است که حتی می‌توانیم آن را در دسته شبه‌پرچمداران قرار دهیم. طراحی خوب، سخت‌افزار قبول، دوربین‌های متنوع و البته شارژر سریع از مهمترین نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آیند. در عین حال، بعضی کاستی‌های نرم‌افزاری به واسطه عدم وجود سرویس‌های موبایلی گوگل و کاستی‌هایی در بخش دوربین آن مشاهده می‌شود. به طور کلی، نوا 7i می‎‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که دنبال خرید یک گوشی اقتصادی نه چندان گرانقیمت با امکانات کافی از برند هوآوی هستند.

مزایا:
  • وزن کم
  • دوربین 48 مگاپیکسلی
  • عملکرد خوب سخت‌افزار
  • حافظه رم کافی
  • شارژر فوق سریع
معایب:
  • برخی کاستی‌های نرم‌افزاری ناشی از نبود سرویس‌های گوگل
  • نبود لرزشگیر دوربین
  • عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

نوا 7i می‎‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که دنبال خرید یک گوشی اقتصادی نه چندان گرانقیمت با امکانات کافی از برند هوآوی هستند.

8.8امتیاز9.1سخت‌افزار8نرم‌‌افزار8.6صفحه‌نمایش8.8دوربین8.7صدا9طراحی9.3باتری8.8ارزش خرید
امتیاز: 4.6 از 5 (19 رای)
کمی صبر کنید...

17 دیدگاه

  1. Avatar Hadi گفت:

    برای خرید نمیدونم کدوم گوشی انتخاب کنم nova7i یا y9aلطفا راهنمایی کنید

  2. Avatar Hadi گفت:

    سلام وقت بخیر دوربین y9aخوبه یا nova 7i

  3. Avatar mr.rezaei گفت:

    بررسی هایی که انجام میدید رو خوندم اکثرا و کامل و دقیق هستن
    فقط اگ امکانش هست توی بررسی روی صفحه و سخت افزار مانور بیشتری بدید
    موفق و پیروز باشید.

  4. Avatar رضا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون بابت بررسی کاملتون
    یه سوال داشتم برا نصب نرم افزارهای بانکی مشکلی بوجود میاد یا خیر
    و یه نکته دیگه گوگل کروم نصب میشه رو گوشی و این که پسوردهای سیو شده مربوط به گوگل کروم بدون مشکل رو گوگل کروم بازمیشه یا خیر؟

  5. Avatar محمد حسینی گفت:

    قیمت گذاری این محصولات توی سایتای مختلف خیلی اختلاف داره، به عنوان مثال مقداد آی تی با دیجیکالا اختلاف دارن، چطوره دیجیکالا پول برند میگیره؟

  6. Avatar reza گفت:

    خرید هواوی در کل به خاطر تحریمی که شده کار عاقلانه ای نیس

  7. Avatar Mohsen.M گفت:

    خیلی ممنون بخاطر بررسی جامع و مفیدتون،

  8. Avatar kianoush گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من خیلی کنجکاو شدم بدونم این مکانی که تو همه بررسیهاتون ازش عکسبرداری میکنید کجاست

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام. زنده باشید
      منظورتون عکس خاصی از همه بررسی‌ها هست یا نه به صورت کلی همه عکس‌ها می‌فرمایید؟

      • Avatar kianoush گفت:

        منظورم به طور کلی شهر یا محله ای که در اون این عکسهارو میگیرید هستش.

        • Avatar سیمین نوربخش گفت:

          اکثر تصاویر رو از محله‌های شهر رشت می‌گیریم. مثلا اون جاییکه شبیه آرامگاه هست، مقبره یه شخص معروفیه به اسم “دانای علی” هست. یا اون ساختمانی که جلوش یه میدون هست و مردم نشستن، اون کاخ/عمارت شهرداری رشت هست.

      • Avatar Rahim گفت:

        سلام ممنون از برسی تون
        میشه بگید حین شارژ شدن ،دمای گوشی زیاد بالا میره؟
        میتونم از یه شارژر معمولی ۱۰ واتی استفاده کنم؟
        ممنون میشم راهنماییم کنید

        • Avatar سیمین نوربخش گفت:

          سلام دوست عزیز
          ممنون از توجهتون
          معمولا دمای همه گوشی‌ها در زمان شارژ یکم بالا میبره. اما این میزان غیرعادی و خیلی زیاد نیست
          اگر فکر میکنید دما زیادی بالا رفته؛ موقع شارژ گوشی رو از توی قاب در بیارید(اگر قاب داره)، روی سطوحی مثل فرش، پتو و … نذارید گوشی رو و به هیچ وجه با گوشی بازی یا کارهای سنگین انجام ندین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.