بررسی گوشی Y9a هواوی

بررسی گوشی Y9a هواوی – میان‌رده‌ای در لباس پرچمدار

امروز تصمیم داریم بررسی گوشی Y9a هواوی یکی از گوشی‌های میان‌رده جذاب بازار ایران را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

در سال‌های اخیر تمایل کاربران به خرید گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده بیشتر از گوشی‌های پرچمدار شده است. دلیل این موضوع هم آنست که در میان این محصولات گوشی‌هایی هستند که امکاناتی خوب با قیمتی بسیار پایین‌تر از پرچمداران ارائه می‌کنند. در کنار این موارد، بالا رفتن قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خرید کاربران در داخل کشور نیز دست به دست هم داده تا توان تهیه یک محصول گرانقیمت و پریمیوم از درصد بزرگی از شهروندان گرفته شود.

خوشبختانه این موضوع که کاربران زیادی دیگر تمایل به پرداخت هزینه سنگین برای خرید گوشی ندارند، به خوبی توسط شرکت‌های سازنده گوشی درک شده و آنها تلاش کرده‌اند تا با بالابردن کیفیت محصولات اقتصادی و میان‌رده خود، برای این دسته از کاربران نیز گوشی‌های باکیفیت و مناسبی ارائه کنند. هواوی تا چند سال گذشته تمرکز گوشی‌های سری Y خود را تنها بر روی دستگاه‌های اقتصادی و مقرون به‌صرفه گذاشته بود. اما در چند سال اخیر تنوع در این محصولات بالاتر رفته است و این را می‌توان با نگاهی به خانواده Y9 در سال 2019 و 2020 به خوبی مشاهده کرد.

بررسی گوشی Y9a هواوی

گوشی Y9a هواوی اواسط شهریور ماه به طور رسمی معرفی شد و به تازگی برای بازار ایران نیز از آن رونمایی شد. این گوشی را می‌توان به نوعی جایگزین Y9s دانست که سال گذشته معرفی شده بود. در مقایسه با نسل قبل این گوشی دستخوش تغییرات مثبت و ارزشمندی شده است و ما قصد داریم در این مطلب با بررسی گوشی Y9a هواوی بیشتر به آنها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

جعبه‌گشایی

در ویدیوی جعبه‌گشایی و نگاه اولیه به گوشی Y9a دیدیم که هواوی برای این دستگاه درون بسته‌بندی یک شارژر، کابل شارژ، هندزفری، پین جداکننده شیار سیم‌کارت و یک قاب محافظ در نظر گرفته است.

طراحی

چند سال می‌شود که دیگر نمی‌توان از ظاهر یک گوشی حدس زد که آیا این یک محصول اقتصادی است یا بالارده. این یک نکته مثبت برای گوشی‌های میان‌رده و خریداران آنها به حساب می‌آید، چراکه نشان از سبک طراحی مدرن محصولات این دسته دارد. Y9a هواوی نیز یکی از همین گوشی‌ها میان‌رده است که در نگاه اول نمی‌توان متوجه بازه قیمتی آن شد.

دلیل اصلی این موضوع طراحی هاله‌ای قاب پشتی دستگاه، یا همان Halo Design است. هواوی این سبک طراحی نواورانه را اولین بار در گوشی‌های سری میت 30 استفاده کرد و پس از آن تصمیم گرفت تا آن را به گوشی‌های سری دیگر، از جمله Y9a منتقل کند. اما اگر تا الان متوجه نشده‌اید که در خصوص چه موضوع صحبت می‌کنیم، باید بگوییم که Halo Design در واقع همان هاله‌ای است که دور محفظه دایره‌ای شکل دوربین‌های قاب پشتی طراحی شده و جلوه جذاب‌تری به آن بخشیده است.

گوشی Y9a هواوی

در محفظه گرد دوربین 4 سنسور قرار گرفته و در حاشیه دور آن در بالا عبارت AI QUAD CAMERA و در پایین 64MP 1:1.8/26 ASPH. نوشته شده است. خارج از محفظه دوربین‌ها و هاله اطراف آن، در سمت چپ بالای قاب پشتی دستگاه فلش LED چهارگانه این گوشی طراحی شده است. بهتر بود که هواوی این فلش را در جایی میان سنسورهای دوربین قرار می‌داد تا طراحی متقارن دستگاه حفظ شود، اما احتمالا این شرکت ترجیح داده برای کوچک نگه داشتن جایگاه دوربین‌ها و عدم تأثیر مستقیم نور آن بر دوربین‌ها در زمان عکاسی و فیلمبرداری، فلش را با فاصله در بیرون این محفظه قرار دهد.

گوشی Y9a هواوی

محفظه دوربین‌های Y9a برآمدگی چندانی ندارد و از آنجاییکه در وسط قاب قرار گرفته، کار کردن با گوشی بر روی سطح صاف باعث لق زدن نمی‌شود که این یک نکته مثبت دیگر در طراحی این دستگاه به حساب می‌آید.

گوشی Y9a هواوی

در سمت چپ قسمت پایین قاب لوگوی HUAWEI به صورتی افقی حک شده است و در راستای آن در سمت راست اطلاعات کارخانه سازنده به چشم می‌خورد.

گوشی Y9a هواوی

هواوی اشاره‌ای به جنس این قاب نکرده است اما مانند Y9s این قاب هم شیشه‌ای به نظر می‌آید که به شدت مستعد جذب اثر انگشت و گرد و غبار به خصوص در ناحیه اطراف دوربین است. استفاده از قاب‌های شیشه‌ای در گوشی‌های غیرپرچمدار چندان مرسوم نیست. هواوی ترجیح داده تا در این گوشی غیرپرچمدار خود از طراحی مدرن‌تری استفاده کند تا قاب شیشه‌ای آن در مقایسه قاب‌های پلاستیکی مرسوم آسیب‌پذیری کمتری در برابر خط و خراش داشته باشد. با این حال، بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و دور ماندن از اثرات لک و انگشت بر روی بدنه دستگاه، از قاب ژله‌ای شفافی که هواوی درون جعبه این گوشی در نظر گرفته استفاده کنید.

گوشی Y9a هواوی

قاب پشت دستگاه از طریق یک فریم آلومینیومی به پنل نمایشگر گوشی متصل شده است. در لبه سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور دستگاه قرار گرفته‌اند که البته سنسور اثر انگشت گوشی نیز با کلید پاور یکپارچه شده است. در لبه پایین گوشی بلندگوی اصلی گوشی، میکروفون مکالمه، پورت شارژ و انتقال داده USB-C و شیار سیم‌کارت‌ها/ کارت حافظه قرار گرفته است. در لبه سمت چپ هیچ المان خاصی قرار ندارد، اما در لبه بالایی گوشی میکروفون حذف نویز، جک هدفون 3.5 میلیمتری و دوربین سلفی دستگاه جای دارند.

دوربین سلفی Y9a از نوع بالاجهنده است و قرار گرفتن در لبه بالایی گوشی باعث شده تا تقریباً تمام بخش پنل جلوی گوشی به نمایشگر دستگاه اختصاص یافته باشد. حاشیه‌های اطراف نمایشگر باریک‌تر از آن چیزی است که در نسل‌های قبل دیده بودیم و در مجموع 84.8 درصد از سطح جلوی گوشی در اختیار صفحه نمایش باشد. البته معیار هواوی برای سنجش این موضوع کمی متفاوت است و با استاندارد آنها درصد نمایشگر به بدنه این گوشی 92 درصد است. در فاصله میان نمایشگر و لبه بالایی گوشی، بلندگوی مکالمه دستگاه جای دارد. یک لایه محافظ TPU به صورت پیش‌فرض از این شیشه محافظت می‌کند اما برای احتیاط بیشتر می‌توانید آن را با یک گلس مقاوم‌تر جایگزین کنید.

گوشی Y9a هواوی

طراحی جذاب Y9a آن را به یکی از جذاب‎ترین گوشی‌های میان‌رده فعلی بازار تبدیل کرده است که می‌تواند مورد پسند افرادی باشد که به گوشی‌های خاص با طراحی‌های مدرن علاقه‌دارند. وزن نه چندان بالای این گوشی (197 گرم) باوجود بدنه شیشه‌ای، نمایشگر و باتری بزرگ و مکانیزم بالاجهنده دوربین، در کنار ابعاد 163.5×76.5×9 میلیمتری، تجربه خوبی در کار کردن و در دست گرفتن آن به شما منتقل خواهد کرد. البته ممکن جذب اثر انگشت و غبار توسط بدنه دستگاه برای شما کمی آزاردهنده باشد، در اینصورت شما می‌توانید از قاب درون جعبه گوشی استفاده کنید.

گوشی Y9a هواوی

نمایشگر

گوشی Y9a هواوی

Y9a از یک نمایشگر 6.63 اینچی TFT IPS LCD بهره می‌برد که هواوی آن را Boundless Display نامیده است. دلیل این نامگذاری تمام صفحه و بی‌حاشیه بودن این نمایشگر است. رزولوشن صفحه نمایش این دستگاه 1080×2400 پیکسل با تراکم پیکسلی 397 پیکسل بر اینچ بوده و نسبت ابعاد آن نیز 20:9 است.

گوشی Y9a هواوی

در بخش تنظیمات نمایشگر این گوشی امکان تغییر میزان روشنایی به صورت دستی یا خودکار در نظر گرفته شده است. در بخش تنظیمات رنگ و دما (Color Mode & Temperature) دو حالت در نظر گرفته شده است؛ Vivid و Normal. در هر دو حالت امکان تغییر دمای رنگ به گرم‌تر یا سردتر وجود دارد. به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات نمایشگر بر روی Vivid است که فضای رنگی DCI-P3  را تحت پوشش قرار می‌دهد. این حالت مناسب برای بازی و تماشای محتوای ویدئویی است. در حالت نرمال که  فضای رنگی sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، رنگ‌ها به صورت پیش‌فرض شکل گرم‌تری دارند.

در تنظیمات نمایشگر گزینه تنظیم مدت زمان روشن بودن، فعال کردن Eye Comfort (جهت حذف نورهای آبی نمایشگر)، eBook Mode (حالت مخصوص مطالعه) و Dark Mode (تم تاریک) در نظر گرفته شده است. گزینه Smart Resolution هم برای تنظیم خودکار دقت تصویر نمایشگر با هدف بهینه شدن مصرف انرژی وجود دارد تا برای کم شدن مصرف انرژی، کیفیت نمایشگر پایین آید.

گوشی Y9a هواوی

هواوی در بخش تنظیمات نمایشگر Y9a همه آن چیزی که نیاز است را در نظر گرفته. در مجموع این نمایشگر از کیفیت خوبی، در اندازه یک گوشی میان‌رده برخوردار است. طبیعتا کیفیت این LCD به خوبی نمایشگرهای AMOLED که گاهاً در گوشی‌های میان‌رده هم می‌بینیم نیست. با این حال، میزان روشنایی آن در تمامی شرایط نوری، حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز مناسب بوده و زاویه دید خوبی دارد. حذف دوربین سلفی از حاشیه یا حفره درون نمایشگر و جابجایی آن به لبه بالایی باعث شده تا با یک پنل تمام صفحه‌ای روبه‌رو باشیم که هیچ المان مزاحم و یا آزاردهنده‌ای در زمان تماشای ویدیو یا بازی در اطراف آن وجود ندارد.

سخت‌افزار

بازی کالاف دیوتی در گوشی Y9a هواوی

هواوی Y9a با چیست Helio G80 مدیاتک همراه با پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 همراه با 6/8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 راهی بازار کرده است. این گوشی البته از کارت حافظه نانومموری اختصاصی هواوی تا سقف 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کند که در صورت نیاز به آن باید قید استفاده از سیم‌کارت دوم را بزنید. البته این نوع کارت حافظه هنوز چندان فراگیر نشده و خریداری آن احتمالاً کار چندان راحتی نیست.

گوشی Y9a هواوی

Helio G80 یکی از جدیدترین چیپست‌های میان‌رده مدیاتک به حساب می‌آید که در سال 2020 معرفی شد. این تراشه که با فرایند 12 نانومتری FinFET  طراحی شده دارای 8 هسته یکپارچه است. 2 هسته قدرتمند آن Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز بوده و 6 هسته کم‌مصرف آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. البته به لطف پشتیبانی از Multi-Processing این هشت هسته می‌تواند به طور همزمان در صورت نیاز فعالیت کنند.

در مقایسه با تراشه Kirin 710F که در گوشی Y9s استفاده شده بود، G80 پردازنده جدیدتری به حساب می‌آید که دارای هسته‌های جدیدتر با کلاسترهایی متفاوت است. البته این به آن معنا نیست که سخت‌افزار Y9a صدرصد بهتر از نسل قبلی است و در همه شرایط عملکرد بهتری دارد. چراکه تست‌های بنچمارک نتایج نسبتاً متفاوتی ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال در تست 3DMark که بیشتر جنبه‌های گرافیکی پردازنده مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکرد پردازنده گرافیکی جدیدتر Mali در Y9a بهتر از Y9s بود. اما در تست بنچمارک PCMark که عملکرد سخت‌افزاری دستگاه مطرح است، امتیازات Y9a پایین‌تر بود.

با این حال، همانطور که می‌دانید نمی‌توان برای بررسی عملکرد سخت‌افزاری یک دستگاه فقط و فقط به یک سری اعداد و ارقام در بنچمارک‌ها استناد کرد. بر روی کاغذ Y9a یک گوشی میان‌رده با سخت‌افزاری در همین حد است. این یعنی به خوبی و بدون هیچ مشکلی از پس اجرای تمامی برنامه‌های معمول یک گوشی برای استفاده روزمره برمی‌آید. این شامل وبگردی، تماشای فیلم و ویدیو، گوش دادن به موسیقی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مطالعه، برقراری تماس صوتی و تصویری، ارسال پیام و … می‌شود.

بازی پابجی موبایل در گوشی Y9a هواوی

با Y9a می‌توانید حتی عملیات سنگین‌تری مانند ادیت ویدیو و بازی‌های جدید را نیز انجام دهید. البته نباید انتظار داشته باشید که کیفیت اجرای بازی‌ها در این گوشی در اندازه پرچمدارانی باشد که از قدرتمندترین سخت‌افزارهای موجود استفاده می‌کنند. با این حال، بد نیست بدانید که ما بازی کالاف دیوتی موبایل در کیفیت گرافیکی متوسط و بازی پابجی موبایل را در گرافیک HD با فریم ریت High اجرا کردیم. باوجود آنکه میزان گرمی دستگاه به هیچ وجه آزاردهند نبود، با این حال در اجرای طولانی مدت بازی هر از چندگاهی شاهد افت فریم بودیم. با تمامی این اوصاف عملکرد سخت‌افزاری این گوشی با در نظر گرفتن بازه قیمتی آن رضایت بخش است.

از آنجاییکه دوربین سلفی این گوشی از نوع بالاجهنده است، هواوی باز شدن قفل صفحه از طریق تشخیص چهره را برای Y9a در نظر نگرفته است. سنسور اثر انگشت که با کلید پاور دستگاه یکپارچه شده، تنها روش احراز هویت این گوشی بوده که از سرعت و امنیت بسیار خوبی نیز برخوردار است.

سنسور اثر انگشتگوشی Y9a هواوی

بلندگوی بالا و پایین گوشی Y9a مکمل یکدیگر نیستند و صدای ارائه شده در این گوشی به صورت استریو نیست. اما این موضوع چندان جای تعجب ندارد چراکه پرچمداران بسیاری نیز هستند که از این قابلیت بهره نمی‌برند. با این حال هر دو بلندگو از کیفیت و بلندی خوبی برخوردار هستند و جزئیات صدایی به خوبی منتقل می‌شود. خوشبختانه این گوشی مجهز به جک هدفون 3.5 میلیمتری است و کیفیت صدای هدفون درون جعبه نیز قابل قبول است. اما سری‌های این هدفون به خوبی درون گوش قرار نمی‌گیرند و از این رو انتقال صدا 100 درصدی نیست.

گوشی Y9a هواوی

نرم‌افزار

Huawei Y9a با رابط کاربری EMUI 10.1 بر پایه اندروید 10 راهی بازار شده است. شاید اصلی‌ترین تفاوت این گوشی با نسل قبلی آن این باشد که از GMS یا همان سرویس‌های موبایلی گوگل استفاده نمی‌کند. هواوی به جای آن سرویس موبایلی اختصاصی خود، یعنی HMS را جایگزین کرده است. اما این جابجایی به چه معناست؟

گوشی Y9a هواوی

جایگزینی GMS با HMS به معنای آنست که برنامه‌های پیش‌فرض گوگل (مانند YouTube، Play Store، Search، Gmail، Chrome، Maps و …) به‌طور پیش‌فرض بر روی گوشی نصب نیستند. البته این به معنای خداحافظی با برنامه‌های گوگل در گوشی‌های هواوی مانند Y9a نیست. بسیاری از این برنامه‌ها از مارکت‌های دیگر به غیر از پلی استور قابل دریافت هستند و از برخی از آنها نیز می‌توانید در نسخه وب استفاده کنید. البته برخی از آنها نیز جانشینانی وجود دارد که آنها نیز بسیار مناسب هستند.

گوشی Y9a هواوی

App Gallery، فروشگاه اصلی گوشی‌های جدید هواوی است که به طور پیش‌فرض در این محصولات نصب شده و می‌توان برنامه‌های مورد نیاز را از طریق آن دانلود و نصب کرد. این فروشگاه در طول دوره تحریم، مذاکرات گسترده‌ای با توسعه دهندگان برنامه‌ها کرده و در طی این همکاری‌ها، تعداد برنامه‌های ارائه شده در آن روزبه‌روز بالاتر می‌رود. به غیر از این برنامه، مارکت‌های دیگری مانند کافه بازار و APKPure هم در راستای همکاری با این شرکت، شرایطی را فراهم کردند تا گوشی‌های هواوی با سرویس HMS بتوانند برنامه‌های مورد نیاز خود را بدون مشکل نصب کنند.در کنار تمام این موارد موتور جستجوی اختصاصی هواوی، یعنی Petal Search نیز می‌تواند به کاربران در یافتن برنامه‌های مورد نیاز خود کمک کند.

گوشی Y9a هواوی

اگر به خاطر داشته باشید در بررسی‌های پیشین گوشی‌های هواوی گفته بودیم که برخی از برنامه‌های فارسی که از APIهای گوگل برای موقعیت مکانی استفاده می‌کنند، در این گوشی‌ها عملکرد درستی ندارند. دو برنامه سرویس تاکسی آنلاین ایرانی، یعنی از اسنپ و تپسی از جمله این موارد بودند. خوشبختانه در نسخه آپدیت شده HMS این دو برنامه به خوبی سازگار شده‌اند و در گوشی Y9a بدون هیچ مشکلی نصب و اجرا می‌شوند.

 در جدیدترین بروزرسانی، سرویس HMS با 29 برنامه ایرانی پرکاربرد در میان کاربران سازگار شده که در طول بررسی گوشی Y9a هواوی تمامی آنها تست شد. این برنامه‌های عبارتند از: اسنپ، تپسی، دیوار، ایرانسل، همراه من، دیجیکالا، بلد، کافه بازار، آپارات، جعبه ابزار، باد صبا، تلویبیون، آمیرزا، موبایل بانک ملت، هفت هشتاد، آپ، مایکت، همراه بام ملی، تاپ، فیلیمو، بله، شیپور، همراه کارت، حبل المتین، رمزبان بانک ملی، فست دیکشنری، ایتا، سروش و روبیکا.

نرم افزارهای نصب شده گوشی Y9a هواوی

با سازگاری برنامه‌های پرکاربرد فارسی با سرویس HMS تجربه کار با گوشی‌های جدید هواوی بسیار روان‌تر و بی‌دردسرتر شده است. البته این بدان معنا نیست که تمامی مشکلات نرم‌افزاری این گوشی‌ها برطرف شده. چراکه همچنان برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها بدلیل عدم وجود سرویس گوگل بر روی گوشی، نصب نمی‌شوند. با این حال، با پیشرفت خوبی که هواوی در طول این مدت داشته است، می‌توان انتظار داشت که در آینده امکان نصب این برنامه‌ها نیز میسر شود.

به غیر از این موارد، محیط کاربری EMUI در Y9a تفاوت چندانی با آنچه که پیش‌تر در گوشی‌های هواوی دیده بودیم، ندارد. وجود تم تاریک یا همان Dark Mode به صورت یکپارچه در محیط گوشی از نکات مثبت این نرم‌افزار است. از دیگر امکانات کاربردی نرم‌افزاری این گوشی می‌توان به اضافه شدن منوی کشویی به گوشی، ژست‌های حرکتی، ثبت اسکرین شات با کشیدن سه انگشت بر روی نمایشگر یا دوبار زدن با پشت انگشت بر روی نمایشگر، دوبار زدن و نوشتن S برای ثبت اسکرین شات بلند،  باز شدن دوربین/ثبت اسکرین شات در زمان خاموش بودن نمایشگر با دو بار فشردن کلید کم کردن صدا و … اشاره کرد.

Digital Balance؛ جهت کنترل زمان استفاده از گوشی برای توسط شخص بزرگسال یا کودکان و App Assistant ؛ برای بالابردن عملکرد بازی، مسدود کردن اعلانات و … 2 امکان کاربردی دیگر در محیط نرم‌افزار این گوشی هستند. در مجموع باید اذعان کنیم که پیشرفت نرم‌افزاری هواوی در گوشی Y9a بسیار بیشتر از سطح انتظارات ما بود. سازگاری بیشتر برنامه‌ها و حذف ایرادات موجود در برنامه‌ها تجربه‌ نرم‌افزاری خوبی در این گوشی برای ما به ارمغان آورد و می‌توان امیدوار بود که با بروزرسانی‌های آینده، مشکلات جزئی فعلی نیز برطرف شود.

دوربین

گوشی Y9a هواوی

در محفظه دایره‌ای شکلی که در قاب پشتی دستگاه برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده، 4 سنسور قرار گرفته‌اند. سنسور اصلی این دوربین‌ها 64 مگاپیکسلی با f/1.8 و از نوع عریض است. این دوربین با یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید 120 درجه و f/2.4 و دو دوربین 2 مگاپیکسلی یکی از نوع ماکرو و دیگر از نوع تشخیص عمق (هر دو با f/2.4) همراه شده است.

نرم‌افزار دوربین Y9a به سبک همیشگی گوشی‌های هواوی طراحی شده است. در صفحه اصلی گزینه‌ای برای انتخاب میان دوربین اصلی و دوربین عریض، خاموش کردن قابلیت هوش مصنوعی، روشن و خاموش کردن فلش چهارگانه LED، گذاشتن فیلتر به صورت زنده بر روی دوربین و ورود به بخش تنظیمات در نظر گرفته شده است. در نوار پایینی صفحه هم می‌توان حالت مختلف عکاسی و فیلمبرداری را انتخاب کرد.

در بخش تنظیمات امکان تغییر نسبت تصاویر، فعال کردن فرمان صوتی، ژست‌های حرکتی، تشخیص لبخند، تنظیم کیفیت فیلمبرداری، تایمر و … در نظر گرفته شده است. هواوی حالت‌های متنوعی از عکاسی و فیلمبرداری را برای Y9a در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به Aperture (تار کردن پس‌زمینه سوژه)، Night (عکاسی شب)، Beauty (زیباکننده تصاویر پرتره)، Pro (تنظیمات دستی)، Super Macro (عکاسی از فاصله نزدیک)، HIGH-RES (در حالت 64 مگاپیکسلی)، پانوراما، HDR و … در نظر گرفته شده است.

دوربین گوشی Y9a هواوی

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی دستگاه به صورت پیش‌فرض از فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1 بهره می‌برد و خروجی این دوربین 16 مگاپیکسلی است. البته امکان ثبت تصاویر در حالت 64 MP نیز وجود دارد، اما از آنجاییکه جزئیات بسیار خوبی به خصوص در شرایط کم‌نور در حالت 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسد، نیاز چندانی حالت HIGH-RES پیدا نخواهید کرد. این دوربین تقریباً در تمام شرایط نوری تصاویر بسیار خوبی ثبت می‌کند. این دوربین در حالت Aperture این دوربین عملکرد بسیار خوبی داشته و محیط اطراف سوژه در سطح واقعی و معقولی تار می‌شود. در حالت Super Night Shot که برای ثبت تصاویر در محیط‌های تاریک و کم‌نور در نظر گرفته شده، این دوربین تصاویری خوب با نویز بسیار کمی را ثبت می‌کند. علاوه‌براین دوربین این گوشی دارای لرزشگیر الکترونیکی بوده که در زمان فیلمبرداری (1080p یا 720p) به کاهش لرزش‌های ناشی از تکان دست کمک می‌کند.

دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض دستگاه برای ثبت تصاویر با دامنه دید گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‎گیرد. در هنگام ثبت تصاویر با این دوربین در گوشه‌های تصویر شاهد اعوجاج بسیار زیادی خواهید بود، اما پس از ثبت تصاویر هوش مصنوعی به خوبی به کمک گوشی خواهد آمد و تصاویر را به حالت نرمال و بدون هیچ اعوجاجی تبدیل خواهد کرد. این دوربین در شرایطی که نور کافی برای عکاسی محیا باشد، تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساند. جنس رنگ تصاویر این دوربین بسیار نزدیک به دوربین اصلی است. با این  حال، از آنجاییکه حالت عکاسی Night برای آن در نظر گرفته نشده، نمی‌توانید بر روی کیفیت عکس شب آن چندان حساب ویژه‌ای باز کنید.

دوربین گوشی Y9a هواوی

 دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو این گوشی برای عکاسی در حالت Super Macro از فاصله نزدیک (فاصله بهینه 4 سانتیمتری) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند دوربین فوق عریض، کسب نتیجه مطلوب در این دوربین ربط مستقیمی به شرایط نوری دارد. البته عکاسی با آن از سوژه‌های نزدیک و یافتن نقطه فوکوس مانند دیگر دوربین‌های 2 مگاپیکسلی چندان ساده نیست. از همین رو، ثبت تصاویر با دوربین 64 مگاپیکسلی و کراپ آن به اندازه دلخواه شاید راه ایده‌ال‌تری به نظر آید.

باوجود دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق، هواوی حالت عکاسی پرتره را برای دوربین Y9a در نظر نگرفته است. با این حال، در تصاویری که هوش مصنوعی سوژه تصویر را تشخیص می‌دهد، به صورت هوشمند پس‌زمینه آن را به شکلی طبیعی تار می‌کند.

دوربین سلفی دستگاه که در لبه بالایی گوشی جای گرفته و از آن بالا خواهد آمد، 16 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 است. تصاویری که این دوربین در محیط‌های روشن و با نور کاغی ثبت می‌کند، بسیار با کیفیت و به اصطلاح خوش آب و رنگ است. جزئیات ثبت شده با این دوربین قابل قبول و سطح نویز تصاویر بسیار ناچیز است. اما از آنجاییکه حالت عکاسی شب برای این دوربین در نظر گرفته نشده است، کیفیت تصاویر شب چندان دلچسب نیز و نویز موجود در تصاویر کمی ناامیدکننده است.

دوربین گوشی Y9a هواوی

به‎‌طورکلی دوربین‌هایی که هواوی برای Y9a در نظر گرفته بسیار متنوع و کاربردی است. همه دوربین‌ها در صورت فراهم بودن شرایط ایده‌ال تصاویری خوبی به ثبت می‌رسانند. با این حال، در شرایط چالشی و محیط‌های کم‌نور عملکرد دوربین‌های غیراصلی و سلفی دستگاه به چاشنی نویز آغشته می‌شود. که البته این موضوع تا حدی قابل توجیه است، چراکه با در نظر گرفتن بازه قیمتی این گوشی نمی‌توان از آن انتظار داشت که عملکردی در اندازه یک گوشی پرچمدار داشته باشد.

دوربین سلفی گوشی Y9a هواوی

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در بررسی گوشی Y9a هواوی

نمونه تصاویر دوربین گوشی Y9a هواوی
نمونه تصاویر دوربین گوشی Y9a هواوی
smart
نمونه تصاویر دوربین گوشی Y9a هواوی

باتری

هواوی برای گوشی Y9a یک باتری با ظرفیت 4200 میلی آمپرساعت در نظر گرفته که برای یک گوشی میان‌رده بسیار خوب است. به لطف الگوریتم‌های بهینه‌سازی تعریف شده برای این گوشی عملکرد باتری آن را  بسیار ایده‌ال و بالاتر از حد انتظار کرده است. باتری Y9a در تست PCMark موفق عدد 13 ساعت و 26 دقیقه را به ثبت برساند که این برای یک گوشی میان‌رده امتیاز بسیار خوبی است.

گوشی Y9a هواوی

به غیر از حالت مصرف بهینه، سه حالت دیگر مصرف انرژی برای این گوشی در نظر گرفته شده است. در Performance Mode همه چیز در بالاترین سطح کیفیت و روشنایی صفحه بالاتر از حالت استاندارد است. طبیعتاً با فعال کردن این مد میزان مصرف انرژی دستگاه بالاتر خواهد رفت. دو حالت Power Saving Mode و Ultra Power Saving Mode نیز برای مدیریت مصرف انرژی در زمان‌هایی که به شارژر دسترسی ندارید، به کار خواهد آمد.

باتری Y9a در حالت مصرف ایده‌ال حداقل تا یک روز شارژدهی خواهد داشت و در صورت مصرف کم و بازی نکردن این می‌تواند تا دو روز هم گسترش یابد. در صورتیکه مصرف شما بالاترین از حالت نرمال باشد، میزان مصرف انرژی نیز بیشتر خواهد شد. در هر دو حالت اما نگرانی از بابت شارژر نخواهید داشت. چراکه هواوی این گوشی را با یک شارژر فوق سریع 40 وات راهی بازار ایران کرده است که می‌تواند در کمتر از یک ساعت (53 تا 55 دقیقه) باتری 4200 میلی آمپرساعتی دستگاه را به طور کامل شارژ کند.   

جمع‌بندی

این روزها بازار رقابت در گوشی‌های اقتصادی و میان‎رده بسیار بالا رفته و دلیل اصلی آن تمایل کاربران به خرید محصولات این رده‌ است. سازندگان گوشی‌های هوشمند تلاش می‌کنند تا با قرار دادن امکانات خاص و جذاب به محصولات این بازه قیمتی خود، کاربران را به سمت برند خود جذب کنند. هواوی Y9a را با طراحی یک گوشی پرچمدار جذاب راهی بازار کرد. طراحی خاص هاله‌ای قاب پشتی Y9a این گوشی را یک گزینه خوش قیافه برای هر قشری، حتی جوانان تبدیل کرده است. البته مزایای این گوشی در طراحی خلاصه نمی‌شود و نمایشگر تمام صفحه، سخت‌افزار قدرتمند، دوربین‌های متنوع، باتری قدرتمند و شارژر سریع از دیگر نقاط قوت این دستگاه به حساب می‌آیند.

گوشی Y9a هواوی

نبود سرویس‌های موبایلی گوگل در محصولات هواوی شاید در نگاه اول برای کاربران موردی بسیار عجیب و غیرقابل هضم باشد. اما Y9a تا حد زیادی توانسته نبود این سرویس‌ها را با موارد جایگزین مناسب، متعادل کند. حالا دیگر نرم‌افزارهای پرکاربرد ایرانی به خوبی برای این گوشی بهینه شده‌اند و تقریباً هر برنامه مورد استفاده در پلتفرم اندروید را می‌توانید از طریق مارکت‌هایی مانند اپ گالری بر روی گوشی Y9a نصب کنید. البته باید یک بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که مشکلات نبود سرویس‌های گوگل هنوز به صورت کامل در این محصولات برطرف نشده، اما می‌توان امیدوار بود که با آپدیت‌های آینده آنها نیز رفع شوند.

گوشی Y9a هواوی

Y9a هواوی با 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی با قیمت در حدود 8 میلیون و 100 هزار تومان راهی بازار ایران شده است. این گوشی میان‌رده جدید هواوی را به یکی از ایده‌ال‌ترین گزینه‌ها برای کسانی خواهد کرد که به دنبال خرید یک گوشی غیرپرچمدار، با امکانات بالا و طراحی جذاب هستند. Huawei Y9a از طرف تیم سخت‌افزار عنوان مقرون به صرفه‌ترین گوشی را به خود اختصاص می‌دهد.

مزایا:
  • طراحی خاص و جذاب
  • نمایشگر تمام صفحه
  • حافظه رم و داخلی کافی
  • دوربین‌های متنوع
  • شارژر بسیار سریع
معایب:
  • ایرادات جزئی در بخش نرم‌افزار
  • نداشتن قابلیت تشخیص چهره
  • پشتیبانی از کارت حافظه نه چندان مرسوم
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

Y9a هواوی یکی از ایده‌ال‌ترین گزینه‌ها برای کسانی خواهد بود که به دنبال خرید یک گوشی غیرپرچمدار، با امکانات بالا و طراحی جذاب هستند.

8.9امتیاز9سخت‌افزار8.2نرم‌افزار8.6صفحه نمایش9.1دوربین8.8صدا9.3طراحی9.2باتری9ارزش خرید
امتیاز: 4.7 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

14 دیدگاه

  1. Avatar alireza گفت:

    درود بر شما
    اگه میشه نمونه‌هایی از تصاویر ثبت شده با کیفیت اصلی دوربین هر گوشی مثل ردمی نوت 9 پرو شیائومی قرار بدین برای دانلود ممنون میشم؟
    ممنونم از زحمات شما سپاس گذارم.

  2. Avatar AladarSVJ گفت:

    عالی

  3. Avatar kianoush گفت:

    ?Thank u but where is danai ali

  4. Avatar نیلا گفت:

    بسیار جامع و کامل بود.ممنونم از مطالب مفیدتون.

  5. Avatar رضا يونيكو گفت:

    بسيار زيبا و روان توضيح داديد آدم رغبت مي كنه براي امتحانم ك شده بره بخره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.