نسخه ی ششم از مجموعه بازی های Civilization تا چندی دیگر در اختیار علاقه مندان به عناوین استراتژی قرار خواهد گرفت و بی شک می توان آن را در ردیف یکی از بهترین و مورد انتظار ترین بازی های کامپیوتری سال جاری جای داد. هفته ی گذشته ابتدا به بررسی چند و چون و چگونگی پشتیبانی بازی Civilization VI از واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 پرداختیم و پس از آن نگاهی به قابلیت های موجود در گیم پلی این بازی داشتیم. حال قصد داریم در مطلب پیش رو نگاهی به تمدن چین در بازی Civilization VI داشته باشیم و به بررسی برخی از ویژگی های برجسته ی این تمدن در نسخه ی ششم از مجموعه بازی های Civilization بپردازیم.
همان گونه که از نام مجموعه بازی های Civilization بر می آید بخش مهمی از گیم پلی نسخه های مختلف این مجموعه بر به تصویر کشیدن مهم ترین تمدن های تاریخ بشریت به عنوان تمدن های قابل انتخاب توسط تجربه کنندگان نسخه های مختلف از این مجموعه تمرکز یافته است. در این میان تمدن چین هم به عنوان یکی از تمدن های قدیمی و کهن تاریخ در بازی Civilization VI وجود خواهد داشت و همچون نسخه های پیشین این مجموعه یکی از تمدن های مهم موجود در این اثر خواهد بود. با این حال تمدن چین به لحاظ برخی ویژگی های موجود در گیم پلی بازی Civilization VI، تفاوت های مهمی نسبت به ویژگی های مربوط به این تمدن در نسخه های پیشین این مجموعه خواهد داشت تا انتخاب این تمدن کهن برای علاقه مندان به بازی Civilization VI از جذابیت و تازگی قابل قبولی (نسبت به نسخه های پیشین مجموعه بازی های Civilization) برخوردار باشد. به عنوان مثال در بازی Civilization VI ، یکی از شخصیت های نام آشنای تاریخ چین یعنی امپراتور چن شی هوانگ رهبری تمدن چین را بر عهده خواهد داشت و این بار او در قامت نماینده ی تمدن کهن چین در نسخه ی ششم از سری بازی های Civilization ظاهر خواهد شد. گفتنی است که چن شی هوانگ در سال 220 قبل از میلاد توانست تمامی ایالت های مختلف چین را با یکدیگر متحد ساخته و نخستین امپراتور سلسله ی چن لقب گیرد. از جمله ویژگی هایی که موجب برجسته شدن نام امپراتور چن شی هوانگ در تاریخ سرزمین چین شده است می توان به اقدامات او در زمینه ی اصلاح اقتصاد ، سیاست و همچنین مسایل نظامی در چین اشاره کرد. به عنوان مثال او به طراحی و تاسیس ارتش ترکاتا پرداخت؛ ارتشی که یکی از منحصر به فرد ترین ارتش های زمان خود به شمار می رفت و هم اکنون نیز نام آن به عنوان یکی از شناخته شده ترین ارتش های تاریخ کهن به ثبت رسیده است. به هر حال در نسخه ی جدید از سری بازی های Civilization یعنی بازی Civilization VI ، تجربه کنندگان این اثر به هنگام انتخاب تمدن چین، امپراتور چن شی هوانگ را در قامت فرمانروای اصلی این تمدن مشاهده خواهند نمود.
از جمله مواردی که در بازی Civilization VI تاثیر فراوانی در گیم پلی این اثر به هنگام انتخاب تمدن چین توسط بازیباز خواهد گذاشت توجه به توسعه و گسترش دیوار بزرگ چین خواهد بود. در واقع تجربه کنندگان بازی Civilization VI باید همواره تعدادی از کارگران خود را در امر توسعه و گسترش دیوار چین به کار گمارند تا بتوانند از جنبه های مختلف و کاملاً متفاوت دست تمدن تحت کنترل خود را در راه پیشرفت و توسعه باز بگذارند. چرا که وجود این دیوار در گام نخست کمک فراوانی به ارتقا یافتن قابلیت های دفاعی بازیباز خواهد کرد و به عنوان سدی محکم و نفوذ ناپذیر در برابر حملات احتمالی تمدن های رقیب عمل خواهد نمود. در گام بعدی و با پیشرفت تمدن چین هم وجود این دیوار می تواند در ارتقا یافتن ویژگی های فرهنگی و همچنین توسعه یافتن مواردی نظیر رونق صنعت گردشگری (و افزایش درآمد های به دست آمده از طریق آن) بسیار موثر باشد. البته انتخاب تمدن چین در بازی Civilization VI علاوه بر مزیت های دفاعی قابل توجهی که برای بازیباز به ارمغان می آورد و بخش مهمی از آن ها به دلیل بهره بردن این تمدن از وجود دیوار بزرگ و مستحکم چین است، درزمینه ی قابلیت های تهاجمی نیز حرف های فراوانی برای گفتن دارد و می تواند امکانات فراوانی را در اختیار آن دسته از بازیبازانی قرار دهد که برای توسعه بخشیدن به ساختار تمدن خود در بازی Civilization VI ، بیش از هر فعالیت دیگری بر امر کشور گشایی و جنگ با سایر تمدن ها تمرکز و اصرار دارند. در این میان یکی از واحد های تهاجمی جدیدی که تمدن چین در بازی Civilization VI و در قالب ارتش خود از آن بهره می برد واحدی است به نام توپ خانه ی ببر که تجربه کنندگان بازی Civilization VI به موجب استفاده از آن در خلال نبرد های خود با تمدن های رقیب، این امکان را خواهند یافت تا موقعیت مناسبی را برای برتری بر حریفان خود در اختیار داشته باشند. البته توان نظامی این واحد جدید و بسیار قدرتمند بر درگیری های نزدیک و رو در رو تمرکز یافته است و بر این اساس بازیبازان برای از پا در آوردن آن دسته از واحد های نظامی ارتش حریف که در فواصل دور از آن ها مستقر شده اند، باید تدبیر دیگری بیاندیشند. در این میان یکی از امتیاز های مهمی که می تواند انتخاب کنندگان تمدن چین در بازی Civilization VI را نسبت به استفاده از واحد نظامی توپ خانه ی ببر در درگیری های به وجود آمده با تمدن های رقیب بیش از پیش ترغیب نماید، عدم نیاز این واحد نظامی جدید به بهره گیری از منابع ویژه و گران قیمت برای تولید آن است و به این ترتیب تجربه کنندگان بازی Civilization VI این قابلیت را دارند تا به سادگی از وجود واحد نظامی توپ خانه ی ببر در خلال نبرد های خود در این بازی استفاده نمایند. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بازی Civilization VI در تاریخ 21 ماه اکتبر سال جاری میلادی برای پلتفرم PC و سیستم عامل های مطرح این پلتفرم عرضه خواهد گردید.
نسخه 5 که عالی بود ولی نسخه فرعی beyond earth زیاد خوب نبود.امیدوارم این موفق بشه.
منتظرشم شدیدا
منتظرشم شدیدا