گوگل هفته گذشته از سرویس استریم بازی خود، استادیا رونمایی کرد. این سرویس به کاربران امکان این را میدهد که از طریق مرورگر کروم، کروم کست و گوشیهای هوشمند از طریق فضای ابری بازی کنند. از آنجاییکه همه چیز از ساختار ابری عظیم گوگل قدرت خواهد گرفت، این امکان وجود دارد که تجربه بازی در حد کنسول بر روی گوشیهای هوشمند برای کاربران به ارمغان بیاید. استریم چنین بازیهایی طبیعتاً به یک اینترنت با سرعت بسیار خوب نیاز خواهد داشت. حالا گوگل اعلام کرده است که سرویس Stadia دقیقاً به چه سرعت اینترنتی احتیاج خواهد داشت.
فیل هریسون مدیر بخش استادیا در گفتوگو با Kotaku گفته است که به منظور استریم بازی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه به اینترنت تقریبی 25 مگابیت بر ثانیه نیاز است. استادیا کمتر از این مصرف خواهد کرد اما این محدودهای است که گوگل برای آن در نظر گرفته است. استادیا البته توانایی استریم بازیها با نرخ 60 فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K را نیز دارد. هریسون اعلام کرده است که برای بهره بردن از این کیفیت، سرعت اینترنت پیشنهادی 30 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. البته اگر پلیرهای پهنای باند پایینتری داشته باشند به این معنا نیست که نتوانند بازی کنند، بلکه میتوان با رزولوشن پایینتری بازی کنند. استادیا رزولوشن مناسب بر هر بازیکن را بسته به پهنای باند اینترنت به او پیشنهاد خواهد داد.
از آنجاییکه استادیا نیاز به ستاپ باکس یا کنسول خاصی ندارد، سادهترین راه برای بازی کردن بر روی TV استفاده از دانگل کروم کست است. البته امکان بازی برای کاربران از طریق مرورگر گوگل کروم نیز تنها در عرض چند ثانیه وجود دارد. البته گفته شده است که امکان بازی از طریق گوشیهای هوشمند هم وجود خواهد داشت، اما در وضعیت فعلی مشخص نیست که آیا این تنها محدود به پیکسلهای گوگل خواهد بود یا گوشیهای دیگر برندها نیز شامل آن میشوند.
استادیا در ماههای آینده قرار است که راهاندازی شود. گوگل گفته است که اطلاعات تکمیلی درخصوص قیمت این سرویس را در تابستان منتشر خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید