بسیاری از ناشران بازی های کامپیوتری برای اینکه در مقابل تکثیر و استفاده غیر قانونی از محصولات تولید شده خود را بگیرند، از قفل های نرم افزاری بر روی آن ها استفاده می کنند. قفل نرم افزاری DRM هم یکی از این راهکار ها به حساب می آید که اولین بار توسط کمپانی یوبی سافت و در بازی Anno 2070 استفاده شد. اگر چه این راه حل در ظاهر به نفع ناشران و تولید کنندگان نرم افزار و بازی می باشد اما متاسفانه بعضا مشکلات بزرگ و دردسر سازی را برای کاربران بوجود می آورند که باعث دلخوری و حتی شکایت آنها می شود. اخیرا شرکت الکترونیک آرتز هم از این سیستم قفل نرم افزاری در بازی Battlefield Hardline استفاده کرده و باعث بروز برخی مشکلات شده است. وب سایت مطرح guru3d که در حال انجام بررسی عملکرد سخت افزار های مختلف در این بازی بوده، متوجه شده که هنگام جابه جا کردن و تعویض کارت های گرافیک برای کامل کردن بررسی خود یک مشکل جدی در اجرای این بازی بوجود می آید.
در واقع هنگام انجام این بررسی بعد از تغییر چند کارت گرافیک و اجرای مجدد بازی، این فقل نرم افزاری باعث قفل شدن دسترسی کاربر به بازی شده و هنگام اجرای بازی پیغام زیر نمایش داده شده است.
می توان اینگونه نتیجه گرفت که قفل نرم افزاری DRM و کمپانی EA تعداد کاربرانی که برای بازی کردن به سرور اصلی متصل می شوند را شناسایی نمی کند بلکه مستقیما تغییرات سخت افزاری که در سیستم شما رخ می دهد را کنترل می کنند که می توان از آن بعنوان نقض حریم خصوصی نام برد! هنگامیکه شما یکی از قطعات سخت افزاری مثل کارت گرافیک، مادربورد یا پردازنده مرکزی را تغییر می دهید، شناسه سخت افزاری تغییر می کند و اگر این مورد چندین بار تکرار شود، باعث نا معتبر شدن حساب کاربری شما در بازی Battlefield Hardline می شود. در این بررسی به عمل آمده هر حساب کاربری فقط می تواند 5 تغییر سخت افزاری را تجربه کند و بیش از آن منجر به از کار افتادن حساب شما تا 24 ساعت خواهد شد. این وب سایت برای تکمیل بررسی خود مجبور شد تا سه اکانت برای این بازی خریداری کند! شاید در حالت عادی هیچ وقت چنین مشکلی برای کاربران عادی مشاهده نشود مگر اینکه قرار به بررسی و تهیه بنچ مارک هایی از قطعات مختلف سخت افزاری به میان باشد.
در کل به نظر من این کار هزینه ی غیر ضروری برای شرکت های تولیدی هست. همینطوری هم طبق آمار، صنعت بازی سازی پر سود ترین صنعت تفریحی دنیا هستش. مگه در کل چقدر می خواد یک قفل تاثیر بگذاره؟ به قول همون گروه 3DM: در کشور ما افرادی بازی هارو می خرند و برخی دیگر نسخه کرک شده را استفاده می کنند. ما با کرک کردن سعی در ایجاد فرصت تجربه بازی برای همه داشته و آنها را به خرید بازی اصل دعوت می کنیم.
گروه کرک کننده چینی 3DM قبلا نسخه های قدیمی این قفل رو شکسته. آخرین نمونه هاشم DRAGON AGE: INQUISITION و FIFA15 هست. اما همانطور که دوستان گفتن، این کار زمان زیادی میبره.
راک استار رسما تکذیب کرده
به نظرم این روش کد گزاری روش خوب و جالب هست مگه ادم قراره 5 بار یه قطعه رو عوض کنه تا این بازیو اجرا کنه؟
همون بهتر که با این مشکلانی که به وجود میاره کلا این قفل منحل شه . چون هک کردنشم هم برا هکرا سخت بوده و قابلیت پیشرفت زیادی رو داره. اولش سی روز طول کشید هکش کنن بعد 90 روز بعدش دیگه …
اون طوری که من شنیدم DRM رو هم هک کردن … جلو هک رو نمی تونن بگیرن …. دست روی دست زیاد است !
البته باید بگم که خیلی از نرم افزارها بر اساس کد سخت افزاری یوزر و پسورد به مصرف کننده می دن که فقط رو اون سخت افزار قابل اجرا هست و می تونم بگم که این از سخاوت EA هست که اجازه می ده تا 5 بار سخت افزار عوض بشه
قرار از این قفل تو gta v استفاده بشه.
چه گندی زده!!!! واقعا این خارجیها چه نکات جالبیو کشف میکنن!!!!!!!ماشا… دقت.
راستی اقای پناهی یعنی این نرم افزارها میتونن جلوی کرک کننده های عزیز رو بگیرن؟!:D
الان Cracker ها از این جو بوجود اومده استفاده می کنن تا این سیستم نرم افزاری رو که خیلی دردسر ساز شده رو به نوعی با جنگ روانی از میان بردارن….
این عملا یک نقص بزرگ بحساب میاد که اصلا به نفعشون نیست.
خدا شکر حالا یه دلیل داریم که از قفل drm استفاده نشه نقض حریم خصوصی!;)