سرانجام پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر PS5 این هفته عرضه میشود و در کنار آن بازیهای سازگار با این قابلیت مشخص شدهاند. در ادامه با جزییات دقیقتر و لیست عناوین همگام با قابلیت جدید پلی استیشن 5 همراه ما باشید.
- تقویت توانایی های فنی پلی استیشن 5 با بازی بعدی جید ریموند
- دستورات صوتی پلی استیشن 5 در حال آزمایش است
- جبران کمبود پلی استیشن 5 به روش سونی – ادامه ساخت کنسول پلی استیشن 4
پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر PS5
مدت زیادی است که از عرضه آخرین کنسول سونی میگذرد؛ اما تا امروز خبری از قابلیت جدید پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر PS5 نبود. سرانجام بعد از انتظاری طولانی اعلام شده که این هفته از قابلیت Variable Refresh Rate (VRR) به صورت رسمی در پلی استیشن 5 پشتیبانی خواهد شد. برای کسانی که با این قابلیت آشنا نیستند، باید بگوییم که VRR نرخ تازه سازی صفحه نمایش شما را با عملکرد بازی شما همگام میکند و مشکلاتی مانند پرش و پارگی تصویر صفحه را کاهش میدهد. کنسولهای اکس باکس سری X و S از زمان عرضه خود از این ویژگی پشتیبانی میکنند؛ اما سونی، به دلایلی که توضیح داده نشده است، در ارائه VRR عقب مانده است. در ادامه جزییات بیشتر اعلامیه رسمی منتشر شده را میخوانید:
امروز، ما مشتاقیم اعلام کنیم که پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر (VRR) از این هفته در سطح جهانی برای بازیکنان پلی استیشن 5 شروع خواهد شد. این قابلیت در مانیتورهای PC و تلویزیونهای HDMI 2.1 سازگار با VRR، به صورت پویا نرخ تازه سازی نمایشگر را با خروجی گرافیکی کنسول پلی استیشن 5 همگامسازی میکند. این کار عملکرد بصری بازیهای این کنسول را با به حداقل رساندن یا حذف مصنوعات بصری، مانند مشکلات سرعت قاب و پاره شدن صفحه، افزایش میدهد.
با اضافه شدن پشتیبانی از این قابلیت، دیگر بسیاری از عناوین پلی استیشن، صحنههای گیم پلی یکپارچه، شفافتر و با کاهش تاخیر ورودی، روانتری را تجربه خواهند کرد. بازیهای منتشر شده قبلی این کنسول را میتوان از طریق یک پچ جدید کاملا برای VRR بهینه کرد و بازیهای آینده ممکن است در هنگام عرضه از VRR پشتیبانی کنند.
اگر شما هم یک صفحه نمایش سازگار با این قابلیت دارید، میتوانید VRR را برای همه بازیها روشن کنید و سونی قول میدهد که برخی از آنها شاهد مزایای این قابلیت باشند. البته گفته میشود، تنها بازیهایی که پچ رسمی را دریافت کردهاند به صورت تضمین شده از این مزیت سود خواهند برد.
لیست عناوینی که از قابلیت VRR پشتیبانی میکنند
بازیهای زیر در هفتههای آینده پچهای VRR را دریافت خواهند کرد:
- Astro’s Playroom
- Call of Duty: Vanguard
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Destiny 2
- Devil May Cry 5 Special Edition
- DIRT 5
- Godfall
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Ratchet & Clank: Rift Apart
- Resident Evil Village
- Tiny Tina’s Wonderlands
- Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
- Tribes of Midgard
استودیوی «اینسامنیاک» (Insomniac) همچنین جزییات پشتیبانی از VRR خود را برای بازیهایی مانند Spider-Man Remastered ارائه کرده و امیدوار است تا اهداف وضوح تصویر پویا و نرخ فریم بدون پوشش بالاتر را افزایش دهد.
همه عناوین پلی استیشن 5 ما از امروز از VRR با آخرین بروزرسانیهای بازی و سیستم پشتیبانی میکنند. از آن جایی که عناوین ما قبلا به گونهای ساخته شدهاند که نرخ فریم بسیار پایداری داشته باشند، تاثیر اصلی تنظیمات سیستم VRR افزایش اندکی روی وضوح تصویر پویا خواهد داشت. با این حال، اگر تلویزیون شما از ورودی نرخ فریم بالای 120 هرتز نیز پشتیبانی میکند و گزینه حالت نمایش 120 هرتز همراه با VRR فعال است، نرخ فریم متغیر و بدون پوششی دریافت خواهید کرد که میتواند 50 درصد از هدف 30 یا 60 فریم بر ثانیه حالت گرافیکی انتخابی شما یا حتی بیشتر (بسته به گیم پلی) فراتر رود.
البته هنوز سونی تاریخ خاصی را برای عرضه بروزرسانی پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر PS5 مشخص نکرده است، اگر چه گفته شده «این هفته» منتشر میشود. نظر شما دارندگان این کنسول جدید در این باره چیست؟ آیا شما هم منتظر این قابلیت بودید؟ نظراتتان را در این باره برای ما بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید