موضوعات داغ
  • نمایشگاه MWC 2025
  • بازی GTA VI
  • استارلینک
  • نمایشگاه CES 2025
  • چت‌بات‌ها
  • دینو
سخت افزار مگ
  • اخبار و مقالات
    • گوشی موبایل
      • لوازم جانبی موبایل
    • تبلت
    • لپ تاپ
    • دسکتاپ
      • مادربرد
      • پردازنده مرکزی
      • کارت گرافیک
      • تجهیزات ذخیره سازی
      • حافظه
      • صفحه نمایش
      • تجهیزات جانبی
    • تصویرگری دیجیتال
    • صوتی و تصویری
    • شبکه
    • نرم افزار و بازی
    • کالبدشکافی قطعات
    • مطالب گوناگون
  • لیست قیمت
    • گوشی موبایل
      • لیست قیمت روز گوشی‌های سامسونگ
      • لیست قیمت روز گوشی‌های شیائومی
      • لیست قیمت روز گوشی‌های هواوی
      • لیست قیمت روز گوشی های آنر
    • تبلت
    • لپ‌تاپ
    • قطعات کامپیوتر
      • لیست قیمت پردازنده
    • محصولات اپل
    • تجهیزات شبکه
    • لوازم خانگی
    • صوتی و تصویری
    • دوربین دیجیتال
    • تجهیزات بازی
    • خودرو
  • بررسی
    • بررسی گوشی موبایل
    • بررسی تبلت
    • بررسی لپ تاپ
    • دسکتاپ
      • بررسی کولر و فن
      • بررسی مادربرد
      • بررسی کارت گرافیک
      • بررسی تجهیزات ذخیره سازی
      • بررسی حافظه
      • بررسی منبع تغذیه و کیس
      • بررسی تجهیزات جانبی
      • بررسی صفحه نمایش
    • بررسی تصویرگری دیجیتال
    • بررسی صوتی و تصویری
    • بررسی شبکه
    • بررسی نرم افزار و بازی
    • بررسی گوناگون
  • راهنمای خرید
    • سیستم پیشنهادی
  • دانلود
  • ویژه
    • مسابقات
    • نمایشگاه
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

اخبار و مقالات / دسکتاپ / منبع تغذیه و کیس / هایلایت

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

Avatarتوسط آرمین ابیشی ·16 بهمن 140014 اردیبهشت 1403· 111

رفتار درست با کامپیوتر یکی از مهمترین عوامل در افزایش طول عمر و حفظ و نگهداری آن به شمار می‌رود. اغلب ما نحوه کار با کامپیوتر را از دوران کودکی فرا می‌گیریم، اما در زمینه شیوه نگهداری از آن، دانش ما خیلی محدود است. بعضی از کاربران به اشتباه معتقدند اگر فقط برای چند ساعت با کامپیوتر کار نمی‌کنید بهتر است آن را خاموش کنید.

کم نیستند کاربرانی که وسواس گونه به غلط فکر می کنند پس از شات داوون کردن ویندوز، بهتر است برق سیستم را از پشت بکشیم و یا سوییچ پاور را از پشت خاموش کنیم، تا طول عمر آن کم نشود! امروز با مرور برخی از این باور‌های اشتباه، سعی خواهیم کرد در مورد این موضوع اطلاع رسانی کنیم.

چند بار در روز کامپیوتر را خاموش کنیم؟

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

اگر کامپیوتر اشتراکی در خانه دارید و چند نفر از آن استفاده میکنند، فقط شب هنگام (اگر کسی از آن استفاده ندارد) آن را “شات داوون” کنید. اجازه دهید کامپیوتر در تمام مدت روز روشن باقی بماند. اگر در طول شب هم ممکن است در خانه کسی از کامیپوتر استفاده کند، آن را تمام مدت روشن نگاه دارید و خاموش نکنید.

اگر کامپیوتر فقط مخصوص خود شماست، و در شبانه روز ممکن است فقط یک بار سراغ کامپیوتر بروید، بهتر است پس از پایان کار آن را شات داوون کنید. مثلا یک گیمر که 3 ساعت با کامپیوتر بازی می‌کند، در پایان بازی خود بهتر است کامپیوتر را شات داوون کند تا روز بعد.

اگر کامپیوتر فقط مخصوص خود شماست، در صورتی که در شبانه روز بیش از 1 بار به کامپیوتر خود رجوع کنید، بهتر است، آن را روشن نگه دارید و فقط شب هنگام موقع خواب آن را شات داوون کنید. بنابراین اگر در روز، مثلا مجموعا فقط 1 ساعت با کامپیوتر کار دارید، اما 3 مرتبه به کامپیوتر مراجع می‌کنید، بهتر است تمام مدت کامپیوتر روشن باقی بماند و فقط شب هنگام آن را شات داوون کنید.

آیا با روشن ماندن کامپیوتر طول عمر آن کم می‌شود؟

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

خیر، اما با چند بار خاموش و روشن کردن کامپیوتر در طی روز استهلاک قطعات الکترونیکی داخل آن بیشتر می‌شود. با روشن ماندن کامپیوتر (کیس) در طول روز، فقط استهلاک فنها ممکن است کمی‌ بیشتر شود که با توجه به اینکه قیمت پایینی که نسبت به بقیه قطعات دارند، اشکالی ندارد.

اما در مورد مانیتور روشن ماندن طولانی مدت نمایشگر توصیه نمی‌شود و حتما باید با تعیین زمان Sleep برای Monitor در بخش Power Setting، در زمان بیکاری سیستم به آن استراحت داد. بهتر است حداقل بین 15 تا 30 دقیقه را برای زمان خواب نمایشگر انتخاب کنید.

در مورد لپتاپ اما، با توجه به طول عمر کوتاهی که دارد، مشکلی نیست اگر در طول روز آن را چند بار خاموش کنید. حتی می توانید از طریق Power Setting آن را تنظیم کنید که به هنگام بی کاری به حالت Sleep برود.

آیا پس از شات داوون، باید کامپیوتر را از برق بکشیم؟

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

در مورد کامپیوتر دسکتاپ، خیر، به هیچ وجه آن را از برق نکشید و یا پس از کار با سیستم، کلید پشت پاور را خاموش نکنید. فقط در صورتی که مسافرت می‌روید و چند روز از کامیپوتر استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را از برق بکشید و یا کلید پاور را از پشت خاموش کنید.

با هر بار قطع و وصل کردن برق پاور، چه با قطع دوشاخه و چه با کلید پشت پاور، فشار زیادی تحت عنوان هجوم جریان اولیه یا Inrush Current به سیستم شما وارد می‌شود که در بهترین حالت، باعث استهلاک پاور شما می‌شود، و اگر پاور خوبی نداشته باشید ممکن است این فشار به دیگر قطعات شما نیز وارد شود و به مرور به سیستم آسیب برساند. بنابراین توصیه اکید ما این است که برق کامپیوتر را قطع نکنید مگر زمانیکه برای چند روز به مسافرت می‌روید.

توجه داشته باشید، کامپیوتر کم مصرف ترین وسیله برقی یک خانه است که به صورت هوشمند به هنگام خاموشی مصرف برق آن کمتر از یک وات در ساعت است. این وسیله به هنگام روشن بودن نیز بهینه ترین قطعه برقی است که صرفا بر اساس میزان شدت استفاده نیرو مصرف می‌کند. بنابراین با از برق کشیدن کامپیوتر هیچ تفاوتی در قیمت فیش برق شما بوجود نخواهد آمد.

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

اما در مورد لپتاپ، بر عکس دسکتاپ، بهتر است پس از استفاده آن را از برق بکشید. دائم به برق ماندن آداپتور لپتاپ، طول عمر باطری و دوام آن را کاهش می‌دهد و عملا قدرت نگهداری شارژ آن را از بین می‌برد. پس از شارژ باطری لپتاپ، حتما آن را از برق بکشید و اگر فراموش می‌کنید، پس از پایان کار با لپتاپ حتما آن را از برق بکشید.

دقت داشته باشید برای کامپیوتر (چه دسکتاپ و چه لپتاپ) حتما برای آن محافظ برق مناسب تهیه کنید.

با کامپیوتر‌های قدیمی‌ چه کنیم؟

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

خاموش ماندن هر قطعه الکترونیکی در طولانی مدت احتمال آسیب و یا عدم کارکرد آن را بیشتر می‌کند. بنابراین اگر کامپیوتر و یا لپتاپ قدیمی‌ در خانه دارید که از آن استفاده نمی‌کنید، بهتر است که آن را در بازار دست دوم بفروشید تا شخص دیگری از آن استفاده کند.

اگر سیستم قدیمی‌ دارید و از آن استفاده می‌کنید، فرض کنید به عنوان سرور، و یا ذخیره ساز آرشیو، آگاه باشید کامپیوتر‌های قدیمی‌ هر چه بیشتر روشن بمانند، دوام آنها و شانس زندگی شان بیشتر می‌شود. پس روشن ماندن سیستم قدیمی‌ خیلی هم خوب است.

آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

صد البته توجه داشته باشید پاشنه آشیل کامپیوتر‌های قدیمی‌ پاور آنهاست. اگر سیستم قدیمی‌ با عمر بیش از 10 سال دارید، حتما پاور آن را عوض کنید؛ بخش کولینگ آن را سالانه سرویس کنید و تا می‌توانید آن را روشن نگه دارید.

توصیه آخر اینکه، قطعات اصلی سیستم‌های قدیمی‌ را ارتقا ندهید! دست به پردازنده، رم، مادربرد، کارت گرافیک، و یا حتی کیس سیستم قدیمی نزید. سیستم‌های قدیمی‌ که سالهاست در یک حالت مشخصی استفاده شده‌اند، توانایی تطبیق پذیری بسیار پایینی دارند و اصلا قطعات جدید و یا تغییر در مدار خود را بر نمی‌تابند. رم و یا پردازنده ای که سالهاست در اسلات خود فیکس مانده و کار می کند، بگذارید به همان حالت بماند و دستش نزنید. تنها تغییر و ارتقا مجاز برای سیستم‌های قدیمی، تعویض پاور و یا خرید SSD برای آنهاست.

برچسب‌ها: آموزش

امتیاز: 4.3 از 5 (39 رای)
کمی صبر کنید...
تبلیغات
تبلیغات
سرخط خبرها:
  1. کارت گرافیک‌های Arc Pro اینتل در رویداد Computex رونمایی می‌شوند
  2. قیمت بیت‌ کوین برای اولین‌بار در سه ماه گذشته به 100000 دلار رسید
  3. راست چین: با تاسیس شتاب دهنده 72 درصد از سهم بازار ایران را بدست گرفت
  4. سوال روز: صداپیشه شخصیت Jason در بازی GTA VI کیست؟
  5. لپ‌تاپ جدید لنوو Legion 9i بازی‌های سه‌بعدی را احیا می‌کند

مطالب مرتبط ...

  • 7

    8 ترفند گوگل کروم که فقط حرفه ای ها از آن استفاده می کنند

    Avatarتوسط محمد یوسفی زاده · 2 آذر 1394 · 22 اسفند 1398

  • 0

    تماشا کنید: آموزش افزایش عمر باتری و استفاده از هات‌اسپات گلکسی نوت8

    Avatarتوسط سیمین نوربخش · 4 بهمن 1396 · 22 اسفند 1398

  • 0

    آموزش: مراقب درایورهای تقلبی باشید!

    Avatarتوسط امیرحسین آریایی · 4 مرداد 1397 · 22 اسفند 1398

مطالب گوناگون از دینو

6 ترند که در دکوراسیون خانه سال 2025 می‌ بینید

حقیقت هایی جالب در مورد بدن زنان و مردان که کمتر کسی از آن اطلاع دارد

رفتار های نادرست والدین منجر به مشکلات روانی فرزند در بزرگسالی می شود

111 دیدگاه

  • دیدگاه111
  1. Avatar فرزاد گفت:
    2 فروردین 1404 در 2:43 ق.ظ

    سلام خسته نباشید . عزیز از کجا بفهمیم پاور قدرت اینو داره و میتونه جریان اولیه رو مهار کنه یا نه ؟

    پاسخ
  2. Avatar علی گفت:
    9 دی 1403 در 1:37 ق.ظ

    آرمین جان خسته نباشی ممنون بابت این مطلب
    فقط یه سوال
    تو این وضعیتی که دائما روزانه برق میره
    وقتی که برق دوباره متصل میشه و محافظ روشن میشه
    نیازه قبلش پاور رو خاموش کرده باشیم ؟
    ( چون فکر میکنم قبل اتصال پاور به برق باید پاور
    رو حالت خاموش باشه نه روشن ، به همین جهت پرسیدم )
    یا همون دکمه صفر و یک دائما روی ۱ باشه تو این وضعیت

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      9 دی 1403 در 9:31 ق.ظ

      سلام، خیر نیازی نیست.

      پاسخ
  3. Avatar .... گفت:
    3 آبان 1403 در 11:28 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر
    اگه کامپیوتر خاموش باشه ولی کیس کامپیوتر ۳ روز روشن بمونه، اشکالی به وجود میاد؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      3 آبان 1403 در 9:28 ب.ظ

      والا این چیزی که گفتین نشدنیه. کامپیوتر خاموش بشه یعنی کیس خاموش بشه وگرنه روشنه.

      پاسخ
      • Avatar امیرحسین گفت:
        6 دی 1403 در 11:01 ق.ظ

        احتمالا منظورش از کامپیوتر مانیتوره

        پاسخ
  4. Avatar امیر گفت:
    16 خرداد 1403 در 10:14 ق.ظ

    ما که چند بار در روز برقمون رو قطع میکنن چیکار کنیم مجبوریم از پریز بکشیم دیگه یه بیرون میریم تا بیایم صد بار برق رو مییرن
    لعنت بهشون

    پاسخ
    • Avatar بهنام گفت:
      16 خرداد 1403 در 11:39 ق.ظ

      شما یا یک یو پی اس یا یک استابلایزر سر راه بذارید..یک کوچیک هم باشه در حد توان سیستم کفایت میکنه…قطعاتتون رو از صدمات مربوط به نوسانات برق حفظ میکنه

      پاسخ
  5. Avatar امیر گفت:
    16 خرداد 1403 در 10:13 ق.ظ

    من یه انتقادی دارم
    بهتره که نوشتن دیدگاه رو بالا بزارید مخصوصاً با موبایل تا بیایم پایین چندبار تصادفی میزنه پاسخ به دیگرس

    پاسخ
  6. Avatar محمد سجاد گفت:
    12 اردیبهشت 1403 در 7:01 ب.ظ

    سلام خسته نباشین.
    من دو سه هفته ای میشه که استفاده ای از کامپیوتر نداشتم و از برق کشیدمش،تا دو ماه دیگه هم برای درسام مجبورم سمتش نرم،مشکلی ایجاد نمیکنه اگه این همه مدت از برق کشیده شده باشه؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      12 اردیبهشت 1403 در 8:44 ب.ظ

      نه مشکلی نداره.

      پاسخ
  7. Avatar Roz گفت:
    21 فروردین 1403 در 4:47 ق.ظ

    سلام کامپیوترم به مدت 10 ساعت رو حالت خواب بوده الان هر کار میکنم روشن نمیشه لطفا ی راه حل بدین؟؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      21 فروردین 1403 در 5:12 ق.ظ

      اگر لپتاپه، 7 ثانیه دکمه پاور رو نگه دارید بعد روشنش کنید

      پاسخ
  8. Avatar کسرا گفت:
    7 اسفند 1402 در 9:23 ب.ظ

    سام خسته نباشید.من ی لپ تاپ دارم که باتری نداره کلن.این رو از برق بکشم بعد کار باهاش،خراب میشه؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      8 اسفند 1402 در 2:32 ب.ظ

      لپتاپ رو از برق بکشید وقتی کارتون تموم شد.

      پاسخ
  9. Avatar محمدرضا گفت:
    5 دی 1402 در 6:10 ب.ظ

    سلام من سیستم به شکلی شده که حتما باید یکبار از برق کشیده بشه تا دوباره روشن شه و میترسم این به کامپیوترم اسیب وارد کنه (بخاطر وجود اطلاعات مهم) سیستمم هم قدیمیه در حدی که سال 92 حدودا خریدیم میخاستم ببینم بنده چیکار کنم ایا خاموش کنم سیستم رو یا روشن بمونه مناسب تره؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      5 دی 1402 در 6:48 ب.ظ

      والا چی بگم، وقتی به برق بمونه روشن نمیشه و باید یه بار از برق بکشید تا دوباره روشن بشه، دیگه حرفی نمیمونه برادر

      پاسخ
    • Avatar بهنام گفت:
      13 اردیبهشت 1403 در 11:01 ق.ظ

      دوست عزیز. چک کنین ممکنه مشکل از پاور شما باشه. و با تعویض یک پاور احتمالا خیلی زیاد مشکل شما برطرف میشه.
      یک پاور دیگه وصل کنین ببینین مشکل از همونه یا خیر.(من که فکر میکنم همون باشه)
      معمولا پاور بعد ده سال کار ممکنه که به مشکل بر بخوره.
      من قدیما یک سیستم پنتیوم 4 داشتم (شما حدس بزن سنش رو) و فقط 10 سال در انباری افتاده بود ولی زدم به برق کلید پاور رو زدم و ویندوز اکس پی خیلی شیک اومد بالا با تمام اطلاعاتم
      یعنی میخام بگم نگران اطلاعاتتون نباشید. ضربه و خیلی موارد دیگ خیلی خطرناک تر از برق و اینها برای اطلاعات هستش.
      موفق باشید

      پاسخ
    • Avatar مصطفی گفت:
      13 تیر 1403 در 4:41 ب.ظ

      داداش اون کلا مشکل داره باید بری بدی تعمیر کنند وگرنه به بقیه قطعات آسیب وارد میشه

      پاسخ
  10. Avatar Mohammad گفت:
    24 آذر 1402 در 3:37 ب.ظ

    سلام من یه پاور دارم که برای کار های تعمیراتی و اینا استفاده می کنم و از اون برای PC استفاده نمی کنم. مارک گرین 400 وات هست
    دو سوال داشتم:یکی اینکه اگر مثلا این پاور 4 ساعت روشن باشه بعد از اون تایم، یه 1 ساعت بهش استراحت بدم و تا آخر روز کاری اینطور ازش استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد یا اینکه بهتره بیشتر روز روشن باشه و آخر شب فقط اون رو خاموش کنم تا بره رو حالت استندبای؟
    بعدش اینکه این پاور به یه محافظ وصله که البته چندان از محافظ در مورد نوسانات ناگهانی ک قطع کنه یا نه، اطمینان ندارم
    آیا بهتره این محافظ و پاور داخلش شب هم روشن باشن و پاور رو حالت استندبای هم باشه یا اینکه کلا کلید محافظ بزنم تا همه تجهیزات از جمله پاور خاموش بشن؟ ممنون🙏

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      24 آذر 1402 در 7:34 ب.ظ

      سلام دوست عزیز، این مطلب برای وقتی نوشته شده که پاور به سیستم وصل باشه. در مورد شما، مشکلی نیست هر وقت کارتون تموم شد از برق بکشید.

      پاسخ
      • Avatar Mohammad گفت:
        25 آذر 1402 در 6:46 ب.ظ

        آها ممنون🙏

        پاسخ
    • Avatar Mamad گفت:
      7 بهمن 1402 در 11:02 ب.ظ

      سلام اینجا وقتی بارون میاد برق ها قطع میشه من پیسیم به محافظ وسیله میخواستم بدونم نیازه وقتی بارون میاد برق ها قطع میشه من پیسیم با محافظ رو از برق بکشم یا بمونه ممنون میشم بهم بگید💜

      پاسخ
  11. Avatar محمد گفت:
    24 مهر 1402 در 10:36 ق.ظ

    خسته نباشید ببخشید من دکمه روشن و خاموش پاور کامپیوترم کار نمیکنه یعنی پاورم تا از برق نکشم خاموش نمیشه
    مشکلی که ایجاد نمیکنه ینی چیژ خاصی که نیست؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      24 مهر 1402 در 4:13 ب.ظ

      سه ساعت مقاله نوشتیم که کامپیوتر رو از برق نکشید، بعد سوال میپرسید که مشکلی داره یا نه؟

      پاسخ
      • Avatar Aref گفت:
        10 آذر 1402 در 2:29 ق.ظ

        سلا.
        اگر پاور مدام روشن باشه حتی در زمان خاموش بودن سیستم.
        ولتاژی تحت عنوان ولتاژ استندبای به مادربورد همیشه اعمال میشه و حتی در زمان خاموش بودن کامپیوتر بازم پاور روشنه و خازن ها درحال شارژ و دشارژ شدن هستند.این استهلاک بیشتری داره یا اونی که در هنگام کلید زنی پاور اتفاق میفته؟چون در هنگام کلید زنی پاور، هجوم جریان تنها در بخش ac پاور هست و کنداکتور و ترانس موجود در پاور این جریان رو القا و ترانزیستور ها و ماسفت ها اونو به ولتاژ مدنظرمون میرسونن.
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.

        پاسخ
        • Avatar آرمین گفت:
          10 آذر 1402 در 5:20 ق.ظ

          آقا عارف، پاور در زمان خاموشی سیستم که روشن نیست. پاور هم در زمان خاموشی سیستم خاموشه، و ولتاژ Standby فقط یک آداپتور داخلیه که روشن میمونه تا توان مورد نیاز برای روشن کردن سیستم (و روشن کردن پاور) رو فراهم کنه، اونم در حد یک رله! چیزی که شما میفرمایید خاموش کردن آداپتور داخلی، به بهای اینراش کارنت هست که اصلا توصیه نمیشه.

          پاور طوری ساخته شده که برق آداپتور داخلیش دائم روشن باشه و این موضوع هیچ آسیبی به دوام یا طول عمر پاور نمیزنه، اما دائما از برق کشیدن و به برق زدن هم استهلاک رو بالا میبره و هم اینراش کارنت دهن سیستمو سرویس میکنه. دقت کنید همه ی پاور ها در بخش فیلترینگ اینراش کارنت مثل هم عمل نمیکنند، بعضی هاشون توان مدیریت اینراش کارنت رو بهتر از بقیه دارند، ما وقتی داریم اینجا پیشنهاد کاری رو به همه میدیم، همیشه Worst Case Scenario رو در نظر میگیریم که اغلب پاورها در زمینه محدود سازی اینراش کارنت عملکرد عالی ندارند، بنابراین توصیه عمومی به این موضوع هست که به هیچ وجه برق پاور رو قطع نکنید مگر آنکه برای چند روز به مسافرت بروید.

          پاسخ
    • Avatar بهنام گفت:
      16 خرداد 1403 در 11:42 ق.ظ

      شما بهتره اول سیم کلید پاورت رو چک کنی که درست وصل شده یا قطعی نداره
      و یا اگر مورد از سوییچ هست بری از بازار بخری قیمتی نداره

      پاسخ
  12. Avatar هادی گفت:
    13 فروردین 1402 در 7:50 ب.ظ

    سلام ببخشید من همیشه بعد از کار با کامپیوتر اونو از دوشاخ میکشیدم ولی بعد از ۲۴ ساعت دوباره روشن میکردم ممکنه سیستم اسیب دیده باشه؟ از کجا بفهمم؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      30 مهر 1402 در 4:05 ق.ظ

      نکنید این کارو از برق نکشید.

      پاسخ
  13. Avatar hooman sa گفت:
    29 اسفند 1401 در 1:48 ب.ظ

    باسلام و وقت بخیر
    ممنون بابت اطلاعات خوبتون
    یه سوالی داشتم من هر روز با کامپیوتر 5 الی 9 ساعت در روز کار میکنم به نظر شما سیستم را شب ها خاموش کنیم یا همینجوری بزارم در حالت اسلیپ بمونه؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      29 اسفند 1401 در 1:52 ب.ظ

      حالت اسلیپ یعنی چی دقیقا؟ ویندوز یه حالت اسلیپ داره که اطلاعات رو داخل RAM ذخیره میکنه موقتا تا مجدد سیستم رو روشن کنید. این میشه حالت اسلیپ، در این حالت چراغ Power روی کیس به صورت چشمک زن در میاد. این اسمش حالت اسلیپه و برای زمانی است که شما موقتا ممکنه چند ساعت پشت سیستم نباشید اما نمیخواید برنامه هایی که باز کردین بسته بشه. بعد از بازگشت به پشت سیستم هم با اولین کلیک موس یا کیبورد سیستم روشن میشه.

      اما اگر منظور شما از اسلیپ، شات داوون کردنه، اون اسمش اسلیپ نیست، خاموش کردن کامپیوتره. و شبها باید خاموش Shut Down کنید.

      اما اگر منظور شما از خاموش کردن، قطع برق پاوره، مثلا دکمه پشت پاور رو بزنید و یا از برق بکشید، به هیچ وجه شبها برق سیستم رو قطع نکنید، کلید پاور رو خاموش نکنید، از برق نکشید.

      پاسخ
      • Avatar hooman sa گفت:
        29 اسفند 1401 در 8:55 ب.ظ

        وقتی کامپیوتر 10 دقیقه بیکار میمونه به حالت اسلیپ میرود
        منظورم این بود که همین جوری وقتی کارم تمام شد بزارم در حالت اسلیپ بماند یا خاموشش کنم؟
        کار من جوریه که بعضی وقت ها تا ساعت 4 یا 5 صبح با کامپیوتر کار میکنم

        پاسخ
        • Avatar آرمین گفت:
          29 اسفند 1401 در 9:40 ب.ظ

          لپتاپ داری؟ چون دسکتاپ بعد از 10 دقیقه اسلیپ نمیشه مگه اینکه خودت اینطوری تنظیم کرده باشی. تو دسکتاپ بعد 10 دقیقه ممکنه مانیتور اسلیپ بشه ولی سیستم حداقل 30 دقیقه روشن میمونه

          پاسخ
          • Avatar hooman sa گفت:
            1 فروردین 1402 در 1:29 ق.ظ

            عیدتون هم مبارک
            خیر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده میکنم و خودم تنظیم کرده ام

        • Avatar عباس گفت:
          20 بهمن 1403 در 11:53 ق.ظ

          پاور من ۱۲۰۰ است آیا در هنگام شات دان کیس برق مصرف می‌کنه چون یو اس بی ها شارژ می‌کنه من این ماه پول برق زیاد اومده یعنی مصرف خیلی بالاست در صورتی که همه وسایل گرید a+ هستن و روشنایی ها ال ای دی هستن خواستم ببینم امکان داره از پاور پی سی باشه

          پاسخ
    • Avatar سعیدشه بخش گفت:
      30 مهر 1402 در 3:30 ق.ظ

      ممنون از راهنمایی شما من سه ماهه سیستم مدل بالا خریدم شب که می خوایم از محافظ درش میارم منظورم اینه که هم شب موقع خواب خاموش هم میکنم سه راه یا همون محافظ رو هم از برق میکشم ممنون از راهنمایی شما توی سه اشتباه کردن مشکلی پیش میاد یا نه مرسی ممنونم

      پاسخ
      • Avatar آرمین گفت:
        30 مهر 1402 در 4:06 ق.ظ

        نکنید این کارو سیستم رو بی جهت از برق نکشید.

        پاسخ
        • Avatar سعیدشه بخش گفت:
          30 مهر 1402 در 4:44 ق.ظ

          ممنون چشم

          پاسخ
          • Avatar Mamad گفت:
            7 بهمن 1402 در 11:13 ب.ظ

            سلام اینجا وقتی بارون میاد برق ها قطع میشه من پیسیم با محافظ به برق وصله میخواستم بدونم وقتی برق قطع میشه باید محافظ و پیسیم رو از برق در بیارم یا نه ممنون میشم بهم بگید💜

          • Avatar آرمین گفت:
            8 بهمن 1402 در 9:35 ق.ظ

            خیر نیازی نیست.

  14. Avatar AREZOO گفت:
    19 دی 1401 در 10:08 ب.ظ

    خیلی ممنون خدا خیرتون بده من هر شب از پشت کیس از پاور خاموش میکردم الان فهمیدم چقدر اشتباه کردم . خیلی خیلی ممنونم . مرسی 🙏🙏🙏🙏

    پاسخ
  15. Avatar hadi گفت:
    12 دی 1401 در 8:35 ق.ظ

    سلام خسته نباشید
    من اگه بخام هر هفته 1 بار رو میز و کامپبوترو واسه گرد و خاک تمیز کنم مشکلی پیش میاد؟

    یا در روز واسه 2 بار استفاده روز یه 3 ساعت کار کنم تا شب شات داون باشه چی؟

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      12 دی 1401 در 10:02 ق.ظ

      سلام، منظور اینه واسه تمییز کردنش از برق بکشید؟ نه مشکلی پیش نمیاد.

      محدودیتی برای شات داوون کردن وجود نداره، در روز هر چند بار میخواین میتونید شات داوون کنید.

      پاسخ
  16. Avatar سامان گفت:
    7 دی 1401 در 10:15 ق.ظ

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید اگر کامپیوتر برای مدت طولانی( 6ماه و بیشتر) از برق بکشیم و استفاده ای ازش نداشته باشیم مشکلی براش پیش نمیاد؟ یا باید مثل گوشی که بعد 6 ماه خاموشی، روشنش کنیم و شارژ کنیم ، کامپیوتر را هم روشن کنیم؟
    باتشکر از زحمات شما

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      7 دی 1401 در 5:58 ب.ظ

      سلام، مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
  17. Avatar REM گفت:
    4 آذر 1401 در 2:45 ق.ظ

    اگه استابیلایزر دارین (که حتما برا سیستمای رده بالا لازمه بنظر شخصی من) از قبل استابیلایزر قطع کنین حله، اگه چیزی شد با آرمین جان 🙂

    پاسخ
  18. Avatar پوریا گفت:
    3 آذر 1401 در 10:34 ب.ظ

    سلام لپتاپ من کلا باتری نداره و از برق مستقیم استفاده میکنم هر روز 12 ساعت باهاش کار میکنم خواستم ببینم موقع خوابیدن از برق بکشم یا بمونه؟ از رابط محافظ دار استفاده میکنم

    پاسخ
    • Avatar آرمین گفت:
      4 آذر 1401 در 1:40 ق.ظ

      بمونه تو برق

      پاسخ
  19. Avatar محمد حسین گفت:
    20 مرداد 1401 در 1:16 ق.ظ

    عرض خسته نباشید من امروز از یه متخصص کامپیوتر سوال کردم گفتن هر شب اگه کلید پاور رو بزنم و خاموش کنم طول عمر قطعات بیشتر میشه و بهتره آیا واقعا همینطوره یا من صرفا از شات داون کردن باید استفاده کنم البته استفاده ام در حد دو سه ساعت گیم زدن یا سرچ تو اینترنته یه راهنمایی بکنید لطفا،مهمه برام بدونم بهترین راه برای حفظ طول عمر قطعات چیه

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      20 مرداد 1401 در 2:41 ق.ظ

      خیر به هیچ وجه کامپیوتر رو از برق نکشید، فقط Shut down

      در صورتی که بیش از 48 ساعت به مسافرت میرید سیستمو از برق بکشید.

      پاسخ
  20. Avatar محمد گفت:
    28 تیر 1401 در 4:14 ق.ظ

    سلام خسته نباشید ببخشید سیستم من چند روزی هست اینطوری شده اول بگم همیشه بعد کار از برق می‌کشیدم اما الان وقتی می‌خوام روشن کنم روشن نمیشه بریم داخل مادربرد هست بعد وقتی تمام قطعات باز میکنم روشن میشه وقتی باز قطعات نصب کنم یکی دو بار روشن کنم خوبه باز دوباره روشن نمیشه میشه کمکم کنید ممنون

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      28 تیر 1401 در 4:17 ق.ظ

      احتمالا پاور دچار مشکل شده، سیستم شما رو باید یه نفر از نزدیک بررسی و عیب یابی کنه.

      پاسخ
  21. Avatar حمیدرضا گفت:
    18 بهمن 1400 در 12:08 ق.ظ

    سلام بسیار مفید بود ممنون

    پاسخ
  22. Avatar Behnam گفت:
    17 بهمن 1400 در 12:18 ق.ظ

    ممنون از مطلب خوب و آموزنده جناب ابیشی.
    کاملا با سخنان شما موافقم، بنده چند سالی میشه بعد از استفاده از کامپیوترم کلید محافظ رو خاموش میکنم. البته چون مشخص نیست دوباره کی روشن میشه خاموش میکنم… باورتون میشه تا همین هفته پیش که یکبار روشن کردم ۱ ماه یا حتی بیشتر سیستم کلا خاموش بوده. ولی از این به بعد اگه مطمئن باشم فردا پس فردا روشن میکنم دیگه محافظ رو خاموش نمیکنم👍

    پاسخ
  23. Avatar lee گفت:
    17 بهمن 1400 در 12:00 ق.ظ

    به نظر من گزینه هایبرنت بهتر از اسلیپ است وقتی چند ساعت از سیستم استفاده نمیشود

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      18 بهمن 1400 در 7:22 ب.ظ

      اگر سیستم شما SSD داشته باشه، هایبرنیت کردن حجم رایت اضافی روی اس اس دی رو بالا می بره. در عوض اگر فرض کنید برق بره سیستم در حالت هایبرنیت اطلاعاتش save میمونه اما اگر اسلیپ کنید و برق بره، و مثلا فایلی باز باشه، ممکنه اطلاعات save نمونه.

      پاسخ
    • Avatar رضایی گفت:
      25 دی 1401 در 1:16 ب.ظ

      سلام وقت تون بخیر،
      سیستم من برای حدود ۱۰-۱۲سال پیش هست. و تقریبا ۶-۷سال میشه استفاده نشده تا دو سال پیش همه به برق وصل بوده. اما من فکر کردم سیستمی که طولانی مدت روشن نمیشه به برق وصل باشه خوب نیست. الانم همچنان استفاده ای نداره ولی نمیدونم دوشاخه های کیس و کیبورد و مانتیور به برق وصل کنم یا فقط کیس؟

      پاسخ
  24. Avatar حامد گفت:
    17 بهمن 1400 در 2:19 ق.ظ

    سلام مهندس جان خسته نباشید وقتتون بخیر
    سیستم من دیگه قدیمی محسوب میشه چون سال 92 اونم باز دست دوم خریدم
    مادربرد Biostar (H61MH Ver. 6.x)
    سی پی یو intel G1610
    رم 6 گیگ کینگستون 1333
    پاور GP330A (330W)
    هارد هم اینترنال یه 500 گیگ سامسونگ روش نصبه
    2 تا هم اکسترنال وسترن 1 ترا نصبه گذاشتمشون داخل کیس.
    در حال حاضر ویندوز 10 64 بیتی روش نصبه
    سالهاست از روزی که خریدمش شبانروز روشنهیه بارم مشکل پاور و… نداشته هفته ای یه بار شات دان میکنم بقیه روزا وقتی نیاز ندارم استند بای میکنم خاموش میشه حتی کلید پاور پشت کیس هم میزنم خود به خود روشن نشه
    مگه اینکه بخوام برم مسافرت کامل خاموش کنم از برق بکشم
    اپدیت بایوس مادربرد هم برای سال 2013 هست حتی CPU خمیر سیلیکونشم تاحالا عوض نکردم.
    تاحالا هیچ مشکلی نداشته البته همون اول گرافیکش GeForce GT 630 سوخت و دیگه از گرافیک 2 گیگ خود سیستم که انبورد بود استفاده کردم جون استفاده سنگین گیمینگ ندارم.
    _______________________________________________________________________________
    مهندس جان هر چند میدونم توصیه کردید سیستمای قدیمی ارتقا ندیم اما خیلی بودجه نمیرسه سیستم جدید بگیرم گفتم مشورت کنم باهاتون

    سوالی دارم سیستم بنده CPU و رمش پایینه اذیت کنندست اصلا سیستم روان نیست میخوام CPU رو به اخرین نسخه پشتیبانی شده توسط مین بردم ارتقا بدم رفتم سایت مادربردم (بیوستار) دراوردم چه نسخه از CPU هارو پشتیبانی میکنه (سوکت LGA 1155) متاسفانه بیشتر از نسل 3 پشتیبانی نمیکنه
    به هر حال میخوام اخرین نسخه و نسل مورد پشتیبانی رو بخرم بندازم روش بنظر شما اینکارو بکنم یا نه قیمتاشم از طریق ایمالز دراوردم :
    Intel Core i7 2600 با کش 8 مگ حدودا 2 تومن
    یا Core i7-3770 حدودا 2200 تومن
    یا Intel Core i5 3570 با 6 مگ کش حدودا 1300 تومن
    یا Intel Core i5 3470 با 6 مگ کش حدودا 1200 تومن
    RAM که رو سیستمه هم دوتاست یکی 2 گیگ با باس 1333و یکی 4گیگ با باس 1600 میخوام یه گیگ 4 دیگه بگیرم بندازم روش چی پیشنهاد میدید که بخوره به سیستمم

    بعد ارتقا CPU و RAM نیاز به پاور جدید هم داره ایا یا همین 330 وات کفایت میکنه و اگه میخواد چه پاوری صلاح میدونید در کل فکر نمیکنم با ارتقا هزینش بیشتر از 3 تومن بشه

    در کل بنظر شما اینکارو بکنم یا برم سیستم نسل جدید بگیرم بخاطر پشتیبانی از ویندوز 11
    چون میخوام هر طور شده با هر ترفندی شده ویندوز 11 هم نصب کنم
    اگه باز صلاح نمیدونید اینطور ارتقارو هزینه سیستم جدید با پشتیبانی ویندوز 11 چقدر میشه مثلا CPU هم نسل 8 تا 10 باشه با کش بالا هم خوبه
    خصوصیاتش در حد و اندازه ای که میخواستم ارتقا بدم تو سیستم فعلی هزینش چقدر در میاد
    بعد همه این کارای اساسی که انجام دادم میخوام در آینده یه حافظه SSD هم بگیرم یا اگه بودجم برسه بگیرم چی پیشنهاد میدید در حدی که ویندوز روش نصب کنم سرعت ویندوزمو ببرم بالا استفاده دیگه ای نمیخوام داشته باشم از SSD
    گرافیکم نمیخوام همون انبورد کارمو راه میندازه صرفه جویی میشه در هزینه
    با این شرایط چه مشخصات و سیستم و قیمتی پیشنهاد میدید
    ممنون از اینکه برای بنده وقت میزارید.

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      19 بهمن 1400 در 4:52 ق.ظ

      سلام دوست عزیز، واقعیتش سیستم شما قدیمیه و با توجه به مادربردی که دارید، من خیلی پیشنهاد نمی کنم ارتقا بدین. هرچند میشه پردازنده در حد 3770 هم براش تهیه کرد اما باید بایوس اون رو قبلش آپدیت کنید. تصمیم به ارتقا با خود شماست.

      در مورد سیستم جدید، بدون کارت گرافیک حداقل 20 میلیون هزینه کیس خواهد بود.

      پاسخ
    • Avatar علیرصا گفت:
      26 خرداد 1401 در 11:41 ب.ظ

      سلام خسته نباشید ، ببخشید محافظ کامپیوتر را پس از استفاده از سیستم با (کلید خود محافظ) خاموش کنیم یا خیر؟؟

      ایا به سیستم اسیب میرسه؟؟

      پاسخ
      • Avatar آرمین ابیشی گفت:
        27 خرداد 1401 در 4:32 ق.ظ

        خیر، مگر اینکه چند روز بخواین برید مسافرت.

        پاسخ
    • Avatar مصطفی گفت:
      13 تیر 1403 در 4:56 ب.ظ

      اگه بخوای میتوانی مادربرد خودت رو ارتقا بدی تا از سی پی یو های بهتری پشتیبانی کنه مثلاً میتوانی مادر برد H610mkبخری با قیمت نزدیک به چهار میلیون و تا
      سیپیو های نسل 13 رو بزاری و تا 64 گیگ رم رو ساپورت می‌کنه ولی رم های ساپورت شده ddr4 هستند

      پاسخ
  25. Avatar smaeil گفت:
    16 بهمن 1400 در 11:12 ب.ظ

    ممنون که پاسخ ها را مطالعه میفرمائید این جای بسی مباهات است که مسئولیت متون ارسالی را پذیرا هستید
    اظهار فضل نیست ولی عرض دارم از دهه هفتاد که mainframe های شرکت ibm به عنوان رایانه در ایران جا افتاده بود و به تازگی پی سی های 286 وارد ایران شده بودند و سیستم عامل قالب داس و پس از آن ویندوز 3.1 بود که تحت داس ران میشد در زمینه کامپیوتر و شبکه و قبل از اون از سال حدود 70 در زمینه الکترونیک و تعمیرات مشغول بوده ام اون زمانی که طرح کاد مد بود …
    البته موکدا عرض میکنم اصلا بحث اظهار فضل نیست این تجربه بیست و چند ساله خودم هست و ضمن اینکه همین رفتار رو با پی سی منزل سالها دارم و تمام شرکت ها و داروخانه ها و مراکز درمانی که سرویس و خدمات پشتیبانی ارائه میکنم بنا به توصیه بنده همین کار رو انجام داده‌اند و کماکان بر همین منوال هستند و تا کنون مشکلی برایشان پدیدار نشده هیچ عمر سیستم ها نیز بصورت چشمگیری افزایش داشته.
    اتفاقا باقی ماندن پاور در حالت استندبای به علت گرمای زیاد و عدم روشن بودن فن و تهویه مناسب باعث فرسودگی و نشتی ظرفیت و تغییر مقاومت داخلی خازن ها شده نهایتا موجب افزایش ولتاژ vsb میشود لذا افزایش ولتاژ vsb برای مادربورد بسیار خطر افرین خواهد بود و بیشتر خرابی مادربوردها به علت همین افزایش ولتاژ استند بای پیش می آید.
    احتمالا خرابی مادربورد شما به همین دلیل اتفاق افتاده و بهتر است قبل از اتصال پاور به مادر بود با تستر پاور و یا مالتی متر ولتاژها خصوصا ولتاژ vsb پاور سیستمتون چک شود.
    البته در مادربوردهای نسل جدید خصوصا برند asus قابلیتی به نام anti surge وجود دارد (معمولا در حالت دیفالت غیر فعال هست) که کلیه ولتاژهای پاور را کنترل میکند و در صورت خطا پیغام اخطار و مانع از بوت شدن سیستم میشود.
    پاور هایی که طی یک دهه اخیر تولید شده اند نیز به مرور ارتقا پیدا کرده اند و مدارات حفاظتی گوناگون و استاندارهای اجباری زیادی را لحاظ نمود اند مدارات اکتیو پی اف سی و استاندارد های 80 برنز و سیلور و گلد …
    نکته اینکه اگر سیستم شما روشن باشد عمر پاورتون به مراتب بیشتر خواهد بود تا زمانی که استند بای هست چون روشن بودن فن تهویه مناسبی ایجاد خواهد کرد.
    گرما دشمن قطعات الکترونیکی و عامل اصلی کاهش عمر آنهاست.

    ممنون که تحمل کردید. روزگارتون سبز

    پاسخ
    • Avatar علی گفت:
      17 بهمن 1400 در 1:47 ب.ظ

      پیرو این جملتون
      نکته اینکه اگر سیستم شما روشن باشد عمر پاورتون به مراتب بیشتر خواهد بود تا زمانی که استند بای هست چون روشن بودن فن تهویه مناسبی ایجاد خواهد کرد.
      باید بگم الان خیلی از پاورها تقریبا تا قبل از رسیدن به25 یا 30درصد کل توانشون فنشون روشن نمیشه مثلا یه پاور 1200وات اگه مصرف سیستم حدودا زیر300 یا 400وات باشه اصلا فنش کار نمیکنه اینو چطور توجیه میکنید آقای مهندس؟

      پاسخ
      • Avatar smaeil گفت:
        19 بهمن 1400 در 8:54 ب.ظ

        سلام
        وجود هیت سینک آلومینیومی به همین منظور هست در حالت عادی باعث خنک شدن میشه و نیازی به روشن شدن فن نیست , و این گرما در خود هیت سینک باقی می‌ماند عرض بند این هست که برای ایجاد ولتاژ استند بای کلی قطعات درگیر هستند تا این ولتاژ در حد مجاز خود باقی بماند ،در صورت استفاده مداوم و بدون وقفه قطعاتی مثل خازن دچار نشتی و تغییر esr میشن و تغییر مقاومت داخلی باعث سوت کشیدن پاور و تغییر ولتاژ استندبای خواهد شد.
        البته عرض داشتم این تجربه بیست و چند ساله من بود به هر حال اگر صلاح میدانید کلا سیستموتون رو روشن نگهدارید و هرگز خاموش نکنید و یا از برق نکشید.به قول مهندس صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
        روزگارتون خوش

        پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      19 بهمن 1400 در 4:57 ق.ظ

      دوست خوبم،

      پاور ها در حالت استند بای یه چیزی در حد یک آداپتور معمولی گرما تولید می کنند و اگر دقت کنید برای آداپتور اکتیو کولینگ استفاده نمی شود. بنابراین هیچ نگرانی از بابت گرم شدن پاور در حالت استند بای نداشته باشید چون نه تنها اتفاق نمیفته بلکه پاور های امروزی به قدری پیشرفته هستند که تا 20 الی 30 درصد توانشون رو هم بدون نیاز به اکتیو کولینگ ارائه می کنند.

      یعنی شما تصور کنید بعضا تا بیش از 200 وات رو بدون نیاز به گردش فن، ارائه می کنند و داغ نمی شوند. بنابراین صحبت شما در قدیم ممکنه مصداق داشته ولی در حال حاضر در مورد پاور های روز دنیا صدق نمی کنه. پاور های جدید، حتی با سیستم روشن در حالت بیکاری اصلا فن اونها نمی چرخه، داغ هم نمی شوند، چه برسه به حالت استند بای که کمتر از یک آداپتور به سیستم نیرو می دهند و داغ نمی کنند.

      گرما دشمن قطعات الکترونیکی است، این درسته، اما نه گرمایی که از سیستم در حالت استندبای تولید می شود.

      پاسخ
      • Avatar Ati گفت:
        3 مرداد 1401 در 7:27 ق.ظ

        سلام خسته نباشید
        کامپیوتر من ویندوز 10 هست هر روز به مدت 3 ساعت ازش استفاده میکنم و بعد از پایان کارم shot down میکنم، الان چند روزیه که بعد از روشن کردن موس و کیبورد کار نمیکنه و با چند بار خاموش و روشن کردن درست میشه به خاطر همین واسه از کار نیوفتادن کیبورد و موس در حالت sleep میگذارم چون در این صورت وصلن سوالم اینه قط بودن موس و کیبورد از چیه؟ و اینکه در حالت sleep باشه مشکلی واسش پیش میاد؟
        ممنون از لطفتون

        پاسخ
  26. Avatar رضا گفت:
    16 بهمن 1400 در 9:47 ب.ظ

    اگر کسی در ایران زندگی کنه و برخی مسئولین نامحترم مخصوصآ در فصول گرم سال بدون اطلاع قبلی برق رو یکی دوبار در روز قطع و وصل کنن تا برق کافی برای ماینینگشون فراهم باشه، اونموقع چه باید کرد؟ همینطور عدم استفاده از کاور برای کیس میتونه بدلیل هجوم ریزگرد ها و گردو خاک ناشی از ساخت و سازهای انبوه در ایران، باعث بشه سیستمی که همیشه روشن هست یا sleep و یا خاموش هست و روش کاور کشیده نشده در زمان کوتاهی پر از خاک بشه و همین خاک ها باعث بالا رفتن حرارت قطعات یا نظافت مکرر کیس در طولانی مدت باعث استهلاک قطعات بشه. چون سیستم در حالت sleep بهتره روش کاور کشیده نشه تا وقتی یهو روشن شد فن ها به مشکل برنخورن.

    پاسخ
  27. Avatar drjackool گفت:
    16 بهمن 1400 در 7:19 ب.ظ

    البته اگه کیفیت قطعات خوب باشه و همینطور برق نوسان نداشته باشه نباید با تو برق بودن خراب بشن. مثلا گوشی های موبایل چندین سال یکسره روشن هستند و هیچیشون نمیشه!

    پاسخ
  28. Avatar Anonymous گفت:
    16 بهمن 1400 در 4:57 ب.ظ

    بطور کلی مطلب مفیدی نبود

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:37 ب.ظ

      خوشحالم دوست خوبم.

      پاسخ
  29. Avatar smaeil گفت:
    16 بهمن 1400 در 4:34 ب.ظ

    سلام
    به نظرم اگر کمی در خصوص ولتاژ استندبای و چگونگی عمل کرد پاورهای سوییچینگ اطلاعاتی داشته باشیم باید بدانیم که نظر شما در اینمورد کاملا اشتباه است
    دوست عزیز
    پاورهای سوییچینگ در حالت استند بای به جهت تامین ولتاژ پنج ولت vsb میبایستی پس از یکسوسازی ولتاژ برق شهر و افزایش نوسان اون تعدادی از قطعات باید مدام درگیر باشند و به علت اینکه فن پاور در حالت استندبای روشن نیست به مرور گرمای ایجاد شده باعث کوتاه شدن عمر قطعات از جمله ماسفت های اولیه و همچنین نشتی خازن بخش گرم و نیز خروجی خواهدشد
    بنابراین اکیدا توصیه میشود به جهت کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید قطعات پاور حتما در صورت عدم استفاده بیش از سه تا چهار ساعت سیستم را شات دان و برق ورودی را نیز قطع کنیم.
    قابل توجه اینکه مصرف برق استندبای وسایل الکترونیکی یکسال در ایران که اصلا مورد توجه مردم نیست ، برابر برق مصرفی عادی کشورهای کوچک اروپایی مثل یونان هست . عمق فاجعه اینجاست

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 6:38 ب.ظ

      سلام آقا اسماعیل عزیز،

      نظر شما محترم اما، مطلبی که نوشتم حاصل تجربه خودم و تحقیقی بوده که از سایتهای energystar.gov و lifewire.com داشتم. من 4 مرتبه مادربردم رو بابت هجوم جریان اولیه از دست دادم و اجازه بدین بگم آسیب هی از برق کشیدن سیستم و به برق زدنش بیشتر از منافعش هست. نمیگم هیچ منفعتی نداره، صد در صد داره، اما آسیبش بیشتر از منفعتش هست.

      درک می کنم این موضوع یک Hot Topic هست اما برخلاف توصیه شما، توصیه اکید من اینه که به غیر از زمانی که به مسافرت می رید، به هیچ وجه سیستم رو از برق نکشید، و بی جهت به طور مکرر روزانه شات داوون نکنید. اگر فواصل استفاده از سیستم در روز زیاده به جای شات داوون، اسلیپ کنید.

      پاسخ
    • Avatar مهران گفت:
      17 بهمن 1400 در 1:59 ب.ظ

      ولتاژ VSB کلا 0.1 آمپر هم نمیشه! این ولتاژ هم توسط 4 تا دیود پاور و یه خازن پلی استر تامین میشه که کل توان مصرفیش از شارژر موبایل در حالت آماده به کار هم پایینتر هست که بخواد حرارتی ایجاد کنه و شما نگران حرارتش باشید!
      تاحالا پاور رو از نزدیک دیدی!؟
      یه کامپیوتر که خاموش باشه رو به پاورش دست بزن ببینم حرارتی حس میکنی که میگی فن خاموشه حرارت اون تو رو ذوب میکنه!!!!
      خواهشا در مورد چیزی اطلاعاتی نداری چیزی نگو!

      پاسخ
  30. Avatar Intel گفت:
    16 بهمن 1400 در 3:21 ب.ظ

    راستش بعید میدونم اگه از یک کارشناس الکترونیک نظرخواهی کنیم با این جمله موافق باشه:
    خاموش ماندن قطعات الکترونیکی در طولانی مدت احتمال آسیب رو زیاد و روشن بودن دائم طول عمرشون رو کم نمیکنه…

    ضمنا خیلی رو محافظ برق حساب نکنین، حداقل استابلایزر…

    پاسخ
    • Avatar AZERILA گفت:
      16 بهمن 1400 در 4:19 ب.ظ

      کاملا موافقم. این مطلب اصلا پایه علمی و فنی درستی نداره به نظر من (با توجه به اینکه خودم رشتم برق هست و آشنا هستم با این حوزه)

      پاسخ
      • Avatar آرمین ابیشی گفت:
        16 بهمن 1400 در 6:54 ب.ظ

        هر جور مایل هستید دوست خوبم. آنچه شرط بلاغ بود ما گفتیم، صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

        پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 6:54 ب.ظ

      اتفاقا عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در طولانی مدت احتمال خرابی شون رو به شدت بالا میبره. قابل سرچ در گوگل هم هست نیازی نیست شما متخصص الکترونیک باشید تا متوجه بشید کامپیوتری که 10 ساله ازش استفاده نشده ممکنه دیگه روشن نشه. خیلی از کامپوننت های الکترونیکی در طولانی مدت اگر استفاده نشوند خازن هاشون خشک/فرسوده و کامپوننت هاشون خرده شده و در بهترین حالت اگر هم کار کنند، آسیب پذیر تر هستند. بنابراین مطلبی که در مورد کامپیوتر های قدیمی گفتم کاملا صادقه، اگر ازشون استفاده نمی کنید بفروشید و اگر لازمشون دارید، ازشون حتما استفاده کنید تا خراب نشوند.

      در مورد زیاد روشن بودن کامپیوتر هم دقیقا مطلبی که عرض کردم بر اساس تحقیقی بوده که انجام شده. شاید برای کامپیوتری که تازه خریدین خیلی فرقی نکنه اما بخصوص زمانی که کامپیوتر ها کم کم پا به سن که می گذارند، هر چه بیشتر روشن باقی بمانند Failure Rate اونها کمتر میشه. این موضوع اثبات شد است و خلاصه اون در مطلب اومده.

      در مورد محافظ برق، شما می توانید سطوح مختلفی از محافظت رو تعریف کنید. سطح 3 محافظت که به همه توصیه میشه استفاده از محافظ برقه، سطح 2 محافظت میتونه استفاده از استابیلایزر باشه، و سطح 1 استفاده از UPS. وقتی به عموم مردم دارید توصیه می کنید باید “حداقل” محافظت رو در نظر بگیرید.

      پاسخ
      • Avatar Intel گفت:
        16 بهمن 1400 در 10:23 ب.ظ

        ممنون از توضیحت آرمین جان، بله یک دهه برای خازن معمولا حداکثر طول عمر استوریج هست، منظورم یک یا چند سال نبود…

        پاسخ
  31. Avatar آرش گفت:
    16 بهمن 1400 در 2:51 ب.ظ

    ” با هر بار قطع و وصل کردن برق پاور، چه با قطع دوشاخه و چه با کلید پشت پاور، فشار زیادی تحت عنوان هجوم جریان اولیه یا Inrush Current به سیستم شما وارد می‌شود ”
    این قضیه برای پاورهای غیر استاندارد صادقه
    پاورای مرغوب مثل گرین حتی مدل های قدیمی (البته قدیمی های 24 پین) برای محافظت سیستم برق ورودی اولیه و یا نوسانات رو کنترل میکنند.
    در کل اسلیپ مانیتور رو بذارید 10 اسلیپ سیستم بسته به نیازتون انتخاب کنید و یا Never انتخاب کنید.

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:33 ب.ظ

      خیر آرش جان همه ی پاور های استاندارد هم هجوم جریان اولیه رو دارند. پاور های واتیج بالا بیشتر از پاور های واتیج پایین این هجوم جریان اولیه رو دارند. منتها پاور استاندارد این جریان اولیه رو نسبتا” محدود میکنه، پاور غیر استاندارد ول میده تو سیستم.

      با بخش آخر صحبت شما هم موافقم.

      پاسخ
  32. Avatar Sepehr گفت:
    16 بهمن 1400 در 2:07 ب.ظ

    من ترجیح میدم سیستم رو چند بار شات داوون کنم تا با قطع برق خاموش نشه
    هفته‌ای دوسه بار برق قطع و وصل میشه

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:30 ب.ظ

      کجا تشریف دارین سپهر جان که برق دو سه بار هفتگی قطع میشه؟ خیلی سخته اینطوری وسایل برقی داغون میشن.

      پاسخ
      • Avatar Sepehr گفت:
        20 بهمن 1400 در 2:28 ب.ظ

        یکی از شهرهای محروم یه استان محروم
        یبار بخاطر برف و بارون
        یبار تعمیرات
        یبارم خوششون میاد همینجوری یه لحظه فقط قطع و وصلش میکنن
        اگر کابل رو بدزدن که نصف روز برق نداریم
        تابستونم که نیازی نیست بگم

        پاسخ
  33. Avatar محمد گفت:
    16 بهمن 1400 در 1:23 ب.ظ

    اینکه لپتاپ مدام به برق نباشه در همه موارد درست نیست.
    الان اکثر لپتاپ های جدید را میتونید محدودیت شارژ تایین کنید برای باتری

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:28 ب.ظ

      محمد جان، وقتی یه مطلبی می نویسی که عمومیت داره، باید عموم رو در نظر بگیری، بله من هم میدونم که برخی لپتاپ ها سیستمی دارند که جلوی شارژ بی مورد باطری رو میگیره، و در صورتی که دائم لپتاپ به برق باشه میتونید براش محدوده شارژ تعیین کنید، منتها آیا اکثریت لپتاپ هایی که دست مردمه به این سیستم مجهزه؟ نه، نیست، پس باید برای عموم 99% لپتاپ داران مطلب بنویسم نه برای یک درصدی که چنین لپتاپ هایی دارند.

      پاسخ
    • Avatar معصومه گفت:
      1 مرداد 1401 در 9:36 ب.ظ

      با سلام کامپیوتر من در یک اتاق گرم بدون کولر در تابستان اهواز کار میکند امکان خرید کولر برای من نیست ایا باعث اسیب میشود؟

      پاسخ
      • Avatar آرمین ابیشی گفت:
        1 مرداد 1401 در 9:48 ب.ظ

        اگر دمای بخش های حیاتی دستگاه مثل پردازنده/کارت گرافیک و مادربرد، از حد استاندارد بالاتر باشه در درازمدت عمرش کم میشه اما اگر دمای قطعات اصلی مناسب باشه، مشکل خاصی نیست.

        پاسخ
  34. Avatar joie گفت:
    16 بهمن 1400 در 12:41 ق.ظ

    تشکر
    جناب ابیشی امکانش هست لیست راهنمای خرید سیستم کامپیوتری رو هر ماه به روز کنید و البته اگه با قطعات جدید مثل PCIe 5.0 و DDR5 به روز بشه که اصلا عالی میشه

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:26 ب.ظ

      والا منتظرم i5 و i3 نسل 12 بیاد تو بازار یه دفعه به روزش کنم، ولی اگر نشد چشم همین بهمن ماه به روزش میکنم با هر چی بود تو بازار.

      پاسخ
      • Avatar joie گفت:
        17 بهمن 1400 در 3:38 ب.ظ

        تشکر 🌸💚

        پاسخ
  35. Avatar drjackool گفت:
    16 بهمن 1400 در 12:39 ق.ظ

    درود
    آیا محافظی هست که چلوی این جریان اولیه رو بگیره؟! تو سایتهای خارجی هست ولی تو داحلی ها من چیزی پیدا نکردم! اگه مسی سراع داره بگه

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:25 ب.ظ

      خود پاور (اگر پاور – پاور درست و حسابی باشه) سیستمی داره که هجوم جریان اولیه رو محدود میکنه. یه جور Limiter داره، منتها عمدا به طور کامل مهارش نمیکنه. پس هجوم جریان اولیه همیشه هست. در پاور های واتیج بالاهم بیشتره.

      پاسخ
  36. Avatar farzad گفت:
    16 بهمن 1400 در 12:12 ق.ظ

    خاموش نکنیم؟
    چشم. سیستم من در حالت روشن و بیکار حدود 90 وات مصرف میکنه. فرضهمینجوری روشن باشه میشه 1100 وات ساعت. تو یک ماه بیش از 30 کیلووات و تو یکسال 400 کیلووات مصرف داره. هزینه برق یکسالش میشه یه پاور خوب خرید.

    پاسخ
    • Avatar farzad گفت:
      16 بهمن 1400 در 12:19 ق.ظ

      فرض کنیم از این 12 ساعت نصفش اصلا نیازی به سیستم ندارم. در اینصورت با پول برق دو سالش میشه پاور خوب خرید.
      من 7 ساله همینجوری سیستم رو خاموش کردم و هربار با سوییچ برقشو قطع کردم. 7 ساله نه پاور سوزوندم نه قطعه ای. سن پاورم هفت ساله.

      اگه قرار باشه در فواصل کوتاه سیستم رو روشن کنید بهتره از اسلیپ استفاده کنید. مشکل اسلیپ فقط میتونه متوجه هارد مکانیکی باشه و طول عمرشو کم کنه. اگه مثل من فقط اس اس دی دارین زمانی که از سیستم استفاده نمیکنید بزارید بخوابه.

      متاسفانه کامپیوتر و برخی لوازم خانه دیگه در حالت بیکار یا حتی استندبای چند وات برق مصرف میکنند. در حجم جهانی نگاه کنیم، حجم عظیمی از برق مصرفی مربوط به همین مصرف استندبای لوازم برقی هست که خیلیا بهش توجه نمیکنند و ای کاش میشد با احساس مسولیت بیشتر نسبت به زمینمون از این مصرف بیمورد جلوگیری کرد.

      پاسخ
    • Avatar farzad گفت:
      16 بهمن 1400 در 12:41 ق.ظ

      تو حالت اسلیپ از 90 وات مصرف میاد رو 4 وات

      پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 7:16 ب.ظ

      فرزاد جان هدف این مطلب اینه در روز هی دائم شات داوون نکنید، و از برق نکشید. مسلما وقتی شب میخواین بخوابین میتونید خاموشش کنین.

      پاسخ
      • Avatar farzad گفت:
        16 بهمن 1400 در 11:49 ب.ظ

        اگه اس اس دی باشه اسلیپ کردن کاملا سالمه. حتی اگه فواصل بینشون کوتاه باشه

        پاسخ
  37. Avatar پیمان خداوردی زاده گفت:
    16 بهمن 1400 در 11:02 ق.ظ

    ممنون اقای ابیشی اطلاعیه مفیدی بود

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:17 ب.ظ

      خواهش میکنم دوست خوبم

      پاسخ
  38. Avatar kambiz گفت:
    16 بهمن 1400 در 10:41 ق.ظ

    الان گفته شد که اگه چندبار در روز کار می کنید کامپیوتر خاموش نکنید. مثلا 1 ساعت فاصله هستش. Sleep خاموش به حساب میاد یا روشن. و گزینه Sleep مناسب چه وقتی هستش؟
    با تشکر

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:20 ب.ظ

      آقا کامبیز عزیز، واسه 1 ساعت دیگه خاموش نکین به نظرم، اسلیپ هم خاموش به حساب میاد منتها از شات داوون بهتره. حالت State اسلیپ یه کوچولو مصرف برقش بیشتره نسبت به حالت شات داوون کامل، چون به بخش های حیاتی سیستم برق رسانی میشه تا اطلاعات رو در خودشون نگهداری کنند. اصولا من جای شما باشم برای 1 ساعت فاصله اسلیپ هم نمیکنم، ولی مخالفتی هم با اسلیپ ندارم. بحث اصلی و هدف اصلی این مطلب اینه که هی سیستمو خاموش و روشن نکنین در روز 🙂 از برق هم نکشین.

      پاسخ
  39. Avatar ارش گفت:
    16 بهمن 1400 در 10:21 ق.ظ

    اثبات شده که خاموش و روشن شدن برای هارد دیسک ضرر داره ولی فکر نکنم برای بقیه قطعات خیلی فرقی داشته باشه که بیکار(idle) روشن باشن یا خاموش

    پاسخ
    • Avatar آرش گفت:
      16 بهمن 1400 در 2:47 ب.ظ

      خود هارددیسک وقتی استفاده نشه میره رو sleep

      پاسخ
  40. Avatar علی گفت:
    16 بهمن 1400 در 9:26 ق.ظ

    سلام
    اینکه میگید اگر قراره چند بار در روز استفاده بشه خاموش نکنید، منظورتون از خاموش فقط شات دان هست یا حتی اسلیپ هم نباید بکنیم؟!
    من روزی چندین بار از کامپیوتر استفاده میکنم و تو فاصله‌ی بین این استفاده‌ها اسلیپش میکنم

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:16 ب.ظ

      مشکلی نداره اسلیپ کنین 🙂

      اسلیپ کردن باز بهتر از چپ و راست شات داوون کردنه.

      پاسخ
  41. Avatar سعید گفت:
    16 بهمن 1400 در 9:21 ق.ظ

    یه PC دارم با athlon XP سال 2004 بستم با کارت گرافیک Ati و مادربورد epox و پاور green. ویندوز XP روش سواره و هنوز مثل بنز کار میکند. برای خواندن کتاب الکترونیک، تایپ در ورد و چاپ کردن و موزیک گوش دادن ازش استفاده میکنم.

    پاسخ
    • Avatar آرمین ابیشی گفت:
      16 بهمن 1400 در 5:15 ب.ظ

      بسیار عالی

      پاسخ
      • Avatar طاها گفت:
        28 مهر 1402 در 2:27 ب.ظ

        سلام من وقتی پاور رو خاموش نمیکنم یه چراغ تو کیس و ار جی بی هایه موس روشن میمونه اشکال نداره؟

        پاسخ
        • Avatar آرمین گفت:
          28 مهر 1402 در 5:27 ب.ظ

          اشکال نداره

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

پربحث‌ترین‌ها

  • راهنمای خرید گوشی موبایل 491

    راهنمای خرید گوشی موبایل بر اساس بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • معرفی سری جدید گرافیک‌های سفید RTX 5070 Ti و RTX 5070 از ایسوس 2

    معرفی سری جدید گرافیک‌های سفید RTX 5070 Ti و RTX 5070 از ایسوس

  • 7 فناوری نظامی برتر ایالات متحده آمریکا در سال 2024 و 2025 2

    7 فناوری نظامی برتر ایالات متحده آمریکا در سال 2024 و 2025

  • AMD نتوانست قیمت RX 9070 XT را کنترل کند؛ قیمت‌ تا 1000 دلار رسید! 1

    AMD نتوانست قیمت RX 9070 XT را کنترل کند؛ قیمت‌ تا 1000 دلار رسید!

آخرین بررسی‌ها

9.3

بررسی کارت گرافیک گیگابایت RTX 5080 16GB GAMING OC

8.7

بررسی واترکولر سفید XPG LEVANTE X 240

8.9

بررسی پاور گرین GREEN 1000W GXD GOLD

9.5

بررسی کیت رم VENGEANCE 2x24GB CU-DIMM 8200MT/s CL40 کورسیر

9.1

تماشا کنید: بررسی گلکسی S25 و S25+: دوست‌داشتنی و نادیده گرفته‌شده

آخرین مطالب دینو

این استراتژی ساده کاهش وزن از کالری‌شماری مؤثرتر است!

وقتی صحبت از کاهش وزن و رژیم غذایی می‌شود،…

  • حقیقتی جذاب درمورد شهاب‌ سنگ‌ هایی که با زمین برخورد می‌کنند

  • شنا در آب سرد می‌تواند بدن شما را در سطح سلولی تغییر دهد

  • راهنمای انتخاب جواهرات نقره بر اساس رنگ زمینه پوست و شکل صورت

  • رازهای شگفت‌انگیز ادرار درمانی: حقیقت یا افسانه؟

  • مطلب بعدی کرش کردن Google Photo در گوشی‌های Pixel 6/6 Pro Devices
  • مطلب قبلی استارلینک نمی‌تواند جایگزین ارتباط اینترنت ISP و نت موبایل شود
  • آخرین مطالب
  • محبوب‌ترین مطالب
  • کارت گرافیک‌های Arc Pro اینتل در رویداد Computex رونمایی می‌شوند

  • قیمت بیت‌ کوین برای اولین‌بار در سه ماه گذشته به 100000 دلار رسید

  • راست چین: با تاسیس شتاب دهنده 72 درصد از سهم بازار ایران را بدست گرفت

  • صداپیشه شخصیت Jason در بازی GTA VI

    سوال روز: صداپیشه شخصیت Jason در بازی GTA VI کیست؟

  • لپ‌تاپ جدید لنوو Legion 9i بازی‌های سه‌بعدی را احیا می‌کند

    لپ‌تاپ جدید لنوو Legion 9i بازی‌های سه‌بعدی را احیا می‌کند

  • راهنمای خرید گوشی موبایل 491

    راهنمای خرید گوشی موبایل بر اساس بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)

  • معرفی سری جدید گرافیک‌های سفید RTX 5070 Ti و RTX 5070 از ایسوس 2

    معرفی سری جدید گرافیک‌های سفید RTX 5070 Ti و RTX 5070 از ایسوس

  • 7 فناوری نظامی برتر ایالات متحده آمریکا در سال 2024 و 2025 2

    7 فناوری نظامی برتر ایالات متحده آمریکا در سال 2024 و 2025

  • 1

    جریمه 600 میلیون دلاری تیک‌ تاک به دنبال ارسال داده‌ های کاربران به چین

  • AMD نتوانست قیمت RX 9070 XT را کنترل کند؛ قیمت‌ تا 1000 دلار رسید! 1

    AMD نتوانست قیمت RX 9070 XT را کنترل کند؛ قیمت‌ تا 1000 دلار رسید!

تبلیغات

آخرین دیدگاه‌ها

  • Avatar
    مهمان گفته است:
    تعرفه ها به گونه ای بالا برود که بر زندگی مردم...
  • Avatar
    حمید گفته است:
    بی نظیییییره. محشره محشر
  • Avatar
    اوازه گفته است:
    خون خون ریزی خیلی دردناک اما جنگ باید حق باشه من...
  • Avatar
    نیما خردمند گفته است:
    بله گرد و غبار در رنگ سفید بیشتر به چشم میاد
  • Avatar
    ‌یشنهادبهدکیمرها گفته است:
    مردم ای کسی که داری این می خونی آدم داشتیم خانه...
  • Avatar
    Eh3an گفته است:
    به نظرم ریمستر سه گانه عالیه از همه لحاظ از لحاظ...
  • Avatar
    رضا گفته است:
    تخصص هم اهمیتی داره یا فقط درگیر رنگ پوست و جنسیت...
  • Avatar
    رضا گفته است:
    اسکایپ آبی قشنگ
  • Avatar
    عباس گفته است:
    آخرش چین اگه بخواد در اقتصاد آمریکا رو رد کنه مجبوره...
  • Avatar
    بهمن گفته است:
    یک نفر باید این سوکت و از مدار خارج کنه و...
راهنمای خرید گوشی موبایل 491
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید گوشی موبایل بر اساس بودجه‌های مختلف (اردیبهشت 1404)
15 اردیبهشت 1404
راهنمای خرید ماوس و کیبورد 2
راهنمای خرید و مشاوره هایلایت
راهنمای خرید موس و کیبورد با بودجه‌های مختلف (فروردین 1404)
28 فروردین 1404
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 468
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف (فروردین 1404)
25 فروردین 1404
راهنمای خرید و مشاوره سیستم کامپیوتر با بودجه های مختلف (فروردین ۱۴۰۴) 7,756
راهنمای خرید و مشاوره سیستم پیشنهادی هایلایت
راهنمای خرید و مشاوره سیستم کامپیوتر با بودجه های مختلف (فروردین 1404)
22 فروردین 1404
راهنمای خرید مانیتور 68
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید مانیتور با بهترین قیمت در بودجه‌های مختلف (فروردین 1404)
21 فروردین 1404
راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف 1,300
راهنمای خرید و مشاوره
راهنمای خرید لپ تاپ با بودجه های مختلف (فروردین 1404)
19 فروردین 1404
  • سخت‌افزارمگ
  • درباره ما
  • تبلیغات
  • استخدام
سخت‌افزارمگ

© 2025 Sakhtafzarmag.Com. All Rights Reserved.

صفحه نخست » اخبار و مقالات » دسکتاپ » منبع تغذیه و کیس » آیا باید کامپیوتر را شب‌ها خاموش کنیم و از برق بکشیم؟

ورود

عضویت

رمزتان را گم کرده‌اید؟

عضویت | رمزتان را گم کرده‌اید؟
| بازگشت به ورود