کنسول دستی Steam Deck ولوو قبلاً به دلیل توانایی خود در اجرای بازیهای جدید و امروزی طراحی شده برای کنسول ها و کامپیوترها مانند بازی Elden Ring مورد تحسین قرار گرفته است. با این حال، کانال یوتیوب Digital Foundry تصمیم گرفت این کنسول دستی را بر روی برخی از سختافزاریترین بازیهای ویدیویی موجود در حال حاضر آزمایش کند. نتایج به دست آمده تا حدودی چشمگیر بود و تأیید میکرد که کنسول Steam Deck از نظر فنی میتواند از ردیابی پرتو یا همان RayTracing پشتیبانی میکند، البته با وضوح کمتر از 800*1280.
یک کنسول محدود ولی با قابلیت اجرای ردیابی پرتو
محدودیتهای حرارتی و وات که در کنسول دستی Steam Deck وجود دارد، آن را در مقایسه با کنسولهایی مانند پلیاستیشن 5 و سری ایکسباکس در سطح پایینتری نگه میدارد، اما پردازنده گرافیکی آن بر اساس همان معماری RDNA 2 ساخته شده که دارای قابلیت ردیابی پرتو است. این هفته، Digital Foundry تصمیم گرفت ببیند Steam Deck چگونه با برخی از سنگینترین معیارهای ردیابی پرتو در بازیهایی مانند Metro Exodus: Enhanced Edition، Control: Ultimate Edition و Quake 2 RTX برخورد میکند.
البته که انجام آزمایشهایی مانند این قبل از انتشار درایورهای سیستم عامل ویندوز برای Steam Deck توسط Valve امکانپذیر نبود، زیرا سیستم عامل SteamOS به صورت پیشفرض از ردیابی پرتوی RDNA 2 به صورت سخت افزاری پشتیبانی نمیکرد. اما نصب ویندوز بر روی Steam Deck، حداقل در حال حاضر، دارای اشکالات قابل توجهی است، مشکلاتی مانند کمبود درایورهای صوتی و حالت صرفه جویی در باتری در حالت 30 فریم در ثانیه.
با این حال، میتوان با استفاده از ویندوز به عنوان سیستم عامل، امکان ردیابی پرتو را در Steam Deck فعال کرد. Metro را میتوان یک الگوی پیشرفته از ردیابی پرتو قلمداد کرد و Steam Deck توانست آن را با سرعت 30 فریم در ثانیه و وضوح در حدود 504p (896 x 504) با گرافیکی مشابه آنچه بازیکنان در Xbox Series S می بینند، پخش کند.
اجرای بد ردیابی پرتو به دلیل ناسازگاری با ویندوز
البته عملکرد خود ردیابی پرتو در بازی اصلا خوب نبود، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که احتمالا این مشکل به این دلیل است که بازی قبل از RDNA2 ساخته شده است، بنابراین توسعهدهنده Remedy نمیتواند ردیابی پرتوهای خود را در اطراف آن معماری بهینه کند. گیمرهایی که مایلند از ردیابی پرتو چشم پوشی کنند، زمان بسیار بهتری با بازی Control در SteamOS خواهند داشت. Quake 2 RTX، که از ردیابی پرتو بسیار پیچیدهتری استفاده میکند، تنها میتواند در رزولوشنهای کمتر از ۲۱۶p به سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه برسد.
Digital Foundry همچنین Steam Deck را روی بازی بسیار سنگین Microsoft Flight Simulator آزمایش کرد، که علیرغم عدم استفاده از ردیابی پرتو، به یک قاتل کامپیوتر معروف شده است. در آزمایشی که با استفاده از سیستم عامل ویندوز انجام شد، توانستیم بازی را با تنظیماتی مانند سری S با نرخ 30 فریم در ثانیه و با وضوح 612p اجرا کنیم.
این تستها به خوبی نشان داد که اگر Steam Deck وضوح خود را فدا کند، ممکن است تنظیمات گرافیکی بینظیری را به خوبی اجرا کند. مقیاس رزولوشن پویا کمک بزرگی خواهد بود و ارائه بهروزرسانیهایی در آینده از سوی Valve میتواند پشتیبانی ردیابی پرتو در سیستم عامل SteamOS را ممکن کند. مطمئنا در این صورت میتوان توقع اجرای بهتر ردیابی پرتو در بازیها را از این کنسوی کوچک دستی داشت. در هر صورت باید دیدی این دستگاه تا چه زمانی میتواند بازیهای AAA و روز بازار را اجرا کند.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید