در کنفرانس اخیر Goldman Sachs Communacopia and Technology، از جنسن هوانگ درباره کاربردهای جذاب هوش مصنوعی سوال شد و او به تکنولوژیهایی مانند DLSS و دیگر فناوریهای RTX اشاره کرد. او در پاسخ گفت: در شرکت ما از هوش مصنوعی برای گرافیک کامپیوتری استفاده میکنیم. دیگر نمیتوانیم بدون هوش مصنوعی گرافیک کامپیوتری انجام دهیم. ادعای جدید مدیرعامل انویدیا تاثیر زیادی در تولید سختافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد داشت.
DLSS یا Deep Learning Super Sampling یکی از فناوریهای مهم در بازیهای رایانهای مدرن روی کارتهای GeForce است. این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی، پیکسلهای جدیدی ایجاد میکند که به دستیابی به وضوح تصویر و نرخ فریم بهتر کمک میکند. با معرفی سری GeForce RTX 40، NVIDIA قابلیتی به نام Frame Generation را اضافه کرد که هوش مصنوعی در آن فریمهای کامل تولید میکند. ویژگیهای پیشرفته دیگری مانند Ray Reconstruction نیز باعث شدهاند که بازیهایی مثل Black Myth: Wukong با تمام تنظیمات گرافیکی در بالاترین حد به راحتی اجرا شوند.
ما یک پیکسل را محاسبه میکنیم و 32 پیکسل دیگر را از طریق هوش مصنوعی تخمین میزنیم. این شگفتانگیز است. به نوعی میتوان گفت ما آن 32 پیکسل را تخیلی میسازیم، اما نتیجه نهایی تصویری کاملا پایدار، واقعی و با کیفیت بالا است. عملکرد خارقالعاده است و میزان انرژی مصرفی به شدت کاهش مییابد؛ زیرا محاسبه هر پیکسل انرژی زیادی میطلبد.
هوانگ
او تاکید کرد که استفاده از هوش مصنوعی برای تولید پیکسلهای جدید سریعتر و بهینهتر از نظر مصرف انرژی است. آموزش یک مدل هوش مصنوعی تنها بخشی از کار است؛ هدف اصلی استفاده از آن در فناوریهایی مانند DLSS است.
هوانگ افزود، وقتی از مدل هوش مصنوعی استفاده میکنید، مقدار زیادی انرژی و زمان پردازشی صرفهجویی میشود. او اشاره کرد که NVIDIA از هوش مصنوعی نه تنها در بازیهای رایانهای، بلکه در صنایعی مانند خودروهای خودران، رباتیک و زیستشناسی دیجیتال نیز بهره میبرد.
با نزدیک شدن به عرضه GPUهای نسل بعدی Blackwell از سری GeForce RTX، انتظار میرود که هوش مصنوعی نقش مهمی در معرفی فناوریهای جدید این شرکت ایفا کند و احتمالاً شاهد عرضه DLSS 4 و نوع جدیدی از رندرینگ مبتنی بر هوش مصنوعی خواهیم بود.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید