همان گونه که در مطالب پیشین وب سایت نیز به آن اشاره کرده بودیم، بازی Mad Max قرار است با استفاده از دنیای خشن، منحصر به فرد و پسا آخرالزمانی سری فیلم های مکس دیوانه و پیوند زدن این دنیا به المان های آشنای بازی هایی نظیر Rage و Borderlands (که از تمی مشابه در ساختار خود بهره می بردند) اثری تازه خلق کند که بتواند حرف های جدیدی برای گفتن در میان دوست داران بازی های کامپیوتری داشته باشد. در طی روز های اخیر، سازندگان Mad Max سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای انجام این بازی را اعلام کرده بودند (که ما هم آن را باز گو کردیم) و اکنون در حین برگزاری نمایشگاه گیمز کام امسال نیز شاهد نمایش دموی مفصلی از این بازی توسط آن ها بودیم.
در طی این دمو، سازندگان بازی سعی کرده اند به برجسته سازی نقاط قوت Mad Max بپردازند تا بتوانند این بازی را از زیر سایه ی آثار مشابه بیرون بکشند. همان گونه که در سطور پیشین ذکر شد، دو بازی Rage و Borderlands از لحاظ اتمسفر و تم اصلی شباهت های فراوانی به این بازی داشتند و همین شباهت های فراوان ممکن است موجب شود که گیمر ها تصمیم بگیرند سراغ این بازی نروند. اما باید توجه داشت که بر خلاف دو بازی مذکور (که هر دو در سبک شوتر اول شخص ساخته شده بودند) بازی Mad Max راه دیگری رفته و یک اثر سوم شخص به شمار می آید. در واقع همین ویژگی سوم شخص بودن بازی موجب شده که سازندگان این اثر بتوانند با اتخاذ تمهیداتی، خود را تا حدودی از زیر سایه ی گیم پلی دو بازی Rage و Borderlands بیرون بکشند.
برای این منظور سازندگان بازی به سراغ گیم پلی سری بتمن رفته اند و ساختار مبارزات تن به تن موجود در مجموعه ی بتمن را به درون بازی خود آورده اند. از آن جایی که شوالیه ی خفاش پوش شهر گاتم موجود دل رحمی است و با خشونت میانه ای ندارد، و از سوی دیگر دنیای Mad Max دنیایی فوق العاده خشن به شمار می رود، در مبارزات بازی Mad Max شاهد زد و خورد های خونین تر و به نمایش در آمدن تمام کننده های بسیار خشن تری نسبت به سری بتمن هستیم. در این دمو بخشی از مبارزات مذکور به نمایش در آمد که انیمیشن های موجود در آن متنوع و قابل قبول به نظر می رسیدند. در این میان مکس قادر بود توسط چاقوی خود تمام کننده های خونینی را بر روی حریفان پیاده کند یا به کمک آیتم های محیطی (نظیر نیزه های انفجاری که در این دمو مشاهده شد) دشمنان خود را به شکل جالبی تکه پاره نماید. البته ویژگی منحصر به فردی که بتمن (به علت ذات غیر خشن خود) از آن محروم به نظر می رسد، بی شک بهره گیری از سلاح های گرم و سرد است. امری که مکس به وفور از آن استفاده می کند. در این دمو شاهد کار برد چندین مورد از این سلاح ها بودیم که شامل تفنگ تک تیر انداز، شات گان و نوعی سلاح انفجاری می شد که با نام تاندر استیک شناخته می شود. سلاح هایی که تنوع قابل قبولی داشتند و هر کدامشان به درد کاری می خوردند. خوبی شات گان مکس (که در سری فیلم های او نیز بسیار مشهور است) این است که آن را در خلال مبارزات و هنگام استفاده از مشت و لگد نیز می توانید به کار ببرید و به نوعی عصای دست شما در همه جا محسوب می شود. البته این قضیه در مورد سلاح تاندر استیک نیز کم و بیش صادق است و به کمک آن می توانید دشمنان خود را هر موقع که اراده کردید، به معنی واقعی کلمه بترکانید!
با این حال مبارزات رو در رو، یا نبرد به کمک سلاح، تنها نکات برجسته ی گیم پلی این اثر محسوب نمی شوند و می توان گفت که بخش مهمی از گیم پلی بازی Mad Max (بیش از 60 درصد آن) به اتومبیل رانی اختصاص دارد. در ابتدای دموی به نمایش در آمده در نمایشگاه گیمز کام، به شکلی مختصر شاهد همین بخش از بازی و در واقع نحوه ی شخصی سازی و تیونینگ اتومبیل ها بودیم. با جستجو در محیط یا خراب کردن وسایل موجود در کمپ دشمنان، شما قادر به جمع آوری قطعاتی هستید که می توانید آن ها را در شخصی سازی اتومبیل خود استفاده کنید. این قطعات دسته بندی های مختلفی را در بر می گیرند که تقریباً تمامی بخش های اتومبیل از جمله لاستیک، موتور، بدنه و … را شامل می شوند. حتی در طول بازی شما قادر خواهید بود که رنگ اتومبیل خود را نیز تغییر دهید و شکل ظاهری آن را بنا بر تمایل خود عوض کنید. از دیگر نکات مشهود در این دمو قابلیت استفاده از چنگکی بود که حین رانندگی می توانید آن را به هر سو که اراده کردید بفرستید تا به طور مثال دشمنان موجود بر سر راهتان را از بین برده یا با گیر دادن چنگک به سازه های دشمنان و کشیدن طناب آن توسط اتومبیل، سازه های مذکور را تخریب و قطعات به دست آمده از آن را تصاحب نمایید. از آن جا که سازندگان این بازی همان خالقان سری Just Cause یعنی اعضای استودیو آوالانچ هستند، به سادگی قادر نیستند از چنگک محبوبشان دل بکنند و به همین دلیل از وجود آن در این بازی نیز بهره گرفته اند! البته در هنگام رانندگی علاوه بر این چنگک، از شات گان پر قدرت خود نیز هر زمان که دوست داشتید می توانید استفاده کنید تا توسط آن دشمنانی که همچون مور و ملخ از اتومبیلتان آویزن می شوند را ناکار نمایید یا به لاستیک اتومبیل های حریف شلیک نمایید. البته با توجه به کمبود مهمات در طول بازی بهتر است حریفان اتومبیل سوار خود را به کمک مَرکب آهنین خود از میدان به در کنید.
سوای نمایش تمامی این موارد در دموی فوق، طی مشاهده کردن سوغاتی اعضای استودیو آوالانچ برای گیمز کام امسال شاهد یک نکته ی جدید نیز در گیم پلی این بازی بودیم. در طی نمایش مذکور مکس موفق به تصرف کمپ کوچکی از چنگ دشمنان خود شد و پس از پاک سازی کمپ به بالاترین نقطه ی آن رفت و یک بالن زهوار در رفته را فعال کرد. به نظر می رسد که با سوار شدن بر این بالن ها مکس می تواند نقاط بیشتری را در نقشه ی بازی شناسایی کند و توسط دوربین خود از آن بالا، کمپ های دیگری را نیز تشخصیص دهد. شخصاً علاقه داشتم که توسط این بالن ها امکان پرواز بر فراز دنیای بی آب و علف بازی Mad Max نیز برایمان فراهم می شد (تا دشمنان بتوانند از آن پایین بالن را سوراخ کرده و زمین گیرمان کنند!) اما از قرار معلوم چنین امکانی در طول بازی فراهم نیست و بالن های موجود تنها به کار تجسس می آیند و بس. با این وجود دموی مفصل به نمایش در آمده در گیمز کام امسال توانست تا حد قابل توجهی نظر نگارنده را نسبت به ماهیت این بازی تغییر دهد. تا پیش از مشاهده ی این نمایش، شخصاً بازی Mad Max را اثری متوسط می دانستم و شانس چندانی برای موفقیت در میان رقبا برایش قائل نبودم. اما این دمو ارزش و اعتبار این بازی را در نزد من کمی افزایش داد. البته هنوز هم معتقدم که این بازی احتمالاً چیز جدیدی برای عرضه به مخاطب خود نخواهد داشت و تنها مجموعه ای از مکانیزم هایی که پیش از این در طول بازی های مختلف تجربه کرده است را با رنگ و بویی بهتر به او عرضه خواهد نمود. اما با این حال سازندگان این اثر در گیمز کام امسال نشان دادند که Mad Max پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک اثر خوب را داراست و حداقل می تواند به یک بازی همانند Shadow of Mordor تبدیل شود. اثری Open World که گیمر ها در دل دنیای بی رحم آن به جای اورک ها با دیوانگان بیابان نشین روبرو هستند و در عوض سوار شدن بر پشت موجودات چهار پایی به نام Caraghats بر اتومبیل های چهار چرخ سوار می شوند. در پایان بد نیست یک بار دیگر هم به این موضوع اشاره کنیم که بازی Mad Max در تاریخ 1 سپتامبر امسال (دقیقاً هم زمان با نسخه ی پنجم سری متال گیر) برای سه پلتفرم PC ، PS4 و XboxOne منتشر خواهد شد.
سلام دوست عزیز.
احتمالاً باگ هست. بازی رو از چک پوینت های قبلی بار گذاری کنید شاید درست بشه. کلا تو کرک نسخه ی فیت گرل همچین مشکلاتی وجود داشت. نمی دونم بازی شما هم همین نسخه هست یا نه.
سلام : من مشکلم در بازی اینه که max از لحظه ای که بازی شروع میشه هر چند ثانیه یکبار شاتگان رو در میاره خشاب گذاری میکنه و دوباره میزاره سرجاش و بدین صورت استفاده از شاتگان غیر ممکن شده . لطفا جهت رهایی از این مشکل مرا راهنمایی کنید . متشکرم
Win 7 64bit — Direct 11
باید خیلی جالب باشه.
باید بیاد بعد اظهار نظر کرد…بنده به شخصه عقیده دارم تا حالا بازی هایی که از روی سری سینمایی و فیلم ساخته شده نتونستن به حد قابل قبولی برسن و برعکس و دیده شده که ابروی اون فیلمم زیر سوال بردن…حالا ببینیم این یکی چی از اب در میاد
شال گردن نداره.
اول سپتامبر دو ست عزیز یعنی 10 شهریور
قیافش شبیه برادران بسیجیه
سلام این بازی کی می یاد
فیلمش انصافا قشنگ بود،گیمشم اگه همونقدر خوب باشه عالی میشه 😀
این عنوان حتما جز خاطره انگیز هاست چون تم بیابانی که داره و همینطور گرافیک بسیار زیبا و داستانی جذاب مانند فیلمش لیاقت تجربه شدن رو داره;)
ولی من با metal gear solid 5 phantom pain شاید بیشتر حال کنم:):)