با نزدیک شدن به عرضه نسخه جدید API گیمینگ DirectStorage 1.1، مایکروسافت بار دیگر سخن از ویژگیهای آن به میان آورده و به تازگی ادعا کرده که ورژن جدید این API میتواند نزدیک به 40 درصد زمان لود بازی را کاهش دهد. با این حال کاهش زمان لودینگ 40 درصدی در همهی سیستمها تضمین شده نیست و بسته به پیکربندی سختافزاری میتواند متفاوت باشد.
نسخه قبلی این تکنولوژی یعنی DirectStorage 1.0 در مارس 2022 برای افزایش پرفورمنس و سرعت گیمینگ و کاهش تاخیر برای ویندوز 10 و 11 معرفی شد. نسخه قبل از این API از فضای ذخیرهساز سیستمی استفاده میکرد بنابراین در SSD های جدیدتر NVMe عملکرد و مزایای بهتری را ارائه میدهد. در همین راستا نسخه جدیدی که قرار است عرضه شود یعنی DirectStorage 1.1 مبتنی بر همان عملکرد کلی و GPU Decompression شکل گرفته و پردازشهای گرافیکی را با استفاده از CPU کاهش میدهد.
پشتیبانی از GPU با بهرهمندی از DirectX 12 ،Shader Model 6.0 و SSD NVMe برای استفاده موثر
مایکروسافت در بلاگ توسعهدهندگان DirectX توضیحات بیشتری ارائه کرد و اذعان کرد که بازیهای جدید نیاز به بهرهگیری از حجم عظیمی از دیتا برای نمایش جهان بازی دارند و این میتواند به معنای بارگذاری صدها گیگابایت دیتای فشرده شده باشد. مدیرارشد برنامه مایکروسافت در ادامه اظهار کرد زمانی که یک بازی اجرا میشود، داراییها و نیازمندیهای فایل اجرایی بازی به حافظه رم سیستم منتقل میشود و در آنجا CPU قبل از اینکه دیتاها به حافظه GPU منتقل شوند، آنها را از حالت فشرده خارج میکند.
در همین رابطه طی کردن این فرآیند و خروج از حالت فشردهساز لود زیادی را در کامپیوتر کاربر ایجاد میکند و در نهایت میزان جزئیات و کیفیت اجرای بازی را نیز کاهش میدهد. در همین حال DirectStorage 1.1 دارای یک الگوریتم بهینهشده فشردهسازی مبتنی بر کارکرد GPU است و قرار است فرآیند ذکر شده در بالا را با سرعت بیشتری (تا 40 درصد) در PC اجرا کند.
مایکروسافت برای اثبات ادعاهای خود یک نسخه آزمایشی از ورژن جدید را منتشر کرده که نشان میدهد تصاویر را تا سه برابر سریعتر نسبت به CPU لود میکند. DirectStorage در ابتدا قبل از اینکه برای ویندوز 10 نیز ارائه شود به عنوان یک فناوری انحصاری ویندوز 11 توصیف شده بود. در ورژن جدید مانند نسخه قبلی 1.0 API، گفته میشود که بهینه سازیهای اضافی در IO stack در ویندوز 11 در دسترس قرار خواهد گرفت.
برای بهرهمندی از این قابلیت کاربران باید از پردازنده گرافیکی با پشتیبانی از DirectX 12 ،Shader Model 6.0 و پشتیبانی از SSD NVMe پرسرعت استفاده کنند. توسعهدهندگان همچنین میتوانند در اواخر سال جاری میلادی با مایکروسافت DirectStorage 1.1 کار کنند و زمانی که استفاده از آن رایج شود میتوان انتظار بروزرسانی درایور GPU را نیز داشت. همچنین بازی Forspoken که قرار است در 2023 عرضه شود وعده استفاده موثر از این تکنولوژی را داده است.
دیدگاهتان را بنویسید