ساعاتی قبل در قالب مطلبی مرتبط با بازی Rise of the Tomb Raider ، به ارتقا یافتن ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 در این بازی اشاره کردیم. حال بد نیست سراغی هم از رقیب این واسط برنامه نویسی سطح پایین نوین در دنیای بازی های کامپیوتری یعنی واسط Vulkan بگیریم و به اتفاق یکدیگر از چگونگی مجهز شدن بازی Doom (که از جمله پیشگامان استفاده از واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan در دنیای بازی های کامپیوتری به شمار می رود) به ویژگی های مبتنی بر این واسط برنامه نویسی نوین و چند پلتفرمی با خبر شویم.
حدود دو ماه قبل بود که بازی مورد انتظار Doom با هیاهو و سر و صدای فراوانی در اختیار علاقه مندان به عناوین شوتر اول شخص قرار گرفت و توانست حضور کاملاً موفقی را در بین علاقه مندان به این سبک تجربه نماید. در همان زمان انتشار بازی Doom ، سازندگان این اثر یعنی اعضای استودیو id Software وعده ی بهره مندی ساختار گرافیکی این بازی از ویژگی های نوین مبتنی بر واسط Vulkan را به تجربه کنندگان این اثر داده بودند. اما در آن زمان هنوز به طور دقیق مشخص نبود که این امکان در چه تاریخی در اختیار علاقه مندان به بازی Doom قرار خواهد گرفت. اما اکنون می توان گفت که بالاخره انتظار ها به سر آمده است و علاقه مندان به نسخه ی PC از بازی Doom اینک این امکان را یافته اند تا در صورت دلخواه از ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan در این بازی بهره مند شده و نسخه ی مربوط به کامپیوتر های خانگی از بازی Doom را بر اساس فعال سازی این واسط برنامه نویسی نوین اجرا نمایند. بر اساس تایید سازندگان بازی Doom مهم ترین تغییری که به موجب اجرای نسخه ی مبتنی بر Vulkan از این بازی در ساختار فنی بازی Doom پدید آمده است بهره مندی تجربه کنندگان این اثر از نرخ فریم بالا تری نسبت به قبل در حین اجرای این بازی خواهد بود و به این ترتیب علاقه مندان به بازی Doom می توانند با اجرای این اثر تحت نسخه ی Vulkan آن ، گیم پلی سریع تری را تجربه کرده و به شکل ناخودآگاه هیجان بیشتری را به این بازی بیافزایند. به منظور انجام این هدف و بهره مندی از ویژگی های گرافیکی مبتنی بر واسط برنامه نویسی Vulkan (که مهم ترین تاثیر آن همان گونه که عنوان شد در بهبود محسوس نرخ فریم این بازی نمود یافته است) علاقه مندان به نسخه ی PC از بازی Doom می باید به شبکه ی استیم مراجعه کرده و به دانلود پچ جدیدی بپردازند که به تازگی برای بازی Doom ارائه شده است و امکان پشتیبانی از واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan را به ساختار فنی این بازی می افزاید.
پس از نصب پچ مذکور ، تجربه کنندگان نسخه ی PC از بازی Doom این امکان را خواهند داشت تا با مراجعه به منوی تنظیمات این بازی به جا به جایی میان دو واسط برنامه نویسی Vulkan و Open GL (در هر زمان دلخواه) بپردازند و این بازی را بر اساس توانایی های واسط برنامه نویسی سطح پایین مد نظر خود اجرا نمایند. در این میان تمامی پردازنده های گرافیکی موجود در بازار که هم تراز با مدل مورد اشاره قرار گرفته در بخش حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Doom هستند، یعنی مدل Geforce GTX 670 – 2 GB برای برند انویدیا و مدل Radeon HD 7870 – 2 GB برای برند AMD (و همچنین مدل های بالا تر از این محصولات) توانایی پشتبانی از واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan در این بازی را خواهند داشت. با این حال سازندگان بازی Doom به این نکته اشاره کرده اند که مدل GTX 960 و همچنین آن دسته از کارت های گرافیک برند انویدیا که از 2 گیگا بایت حافظه ی گرافیکی در معماری ساختاری خود بهره می برند، امکان اجرای نسخه ی مبتنی بر Vulkan از بازی Doom در ویندوز 7 را ندارند و دارندگان محصولات یاد شده بهتر است که به فکر اجرای نسخه ی عادی و تحت Open GL از بازی Doom در این سیستم عامل باشند. البته برای بهره مند شدن از امکان اجرای بازی Doom تحت نسخه ی مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan ، علاقه مندان به این بازی علاوه بر دانلود و نصب پچ یاد شده باید جدید ترین نسخه از به روز رسانی های مربوط به درایور های گرافیکی دو برند انویدیا و AMD را هم دانلود و نصب نمایند. در واقع نصب این درایور های گرافیکی جدید بر روی سیستم های کامپیوتری اجرا کننده ی بازی Doom موجب می شود تا علاوه بر بهره مندی پردازنده های گرافیکی دو برند یاد شده از امکان پشتیبانی از واسط برنامه نویسی Vulkan در بازی Doom ، بسیاری از کارت های گرافیک قدیمی تر حاضر در دو برند انویدیا و AMD (که پیش از این عملکرد چندان درخشانی را در امر اجرای بازی Doom از خود به نمایش نگذاشته بودند) اکنون بتوانند این بازی را به گونه ای روان تر از قبل اجرا کرده و نرخ فریم مناسبی را در اختیار تجربه کنندگان نسخه ی PC از بازی Doom قرار دهند. در این میان به دلیل آن که بازی Doom از جمله نخستین عناوینی است که بر مبنای ویژگی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan طراحی شده است و درایور های گرافیکی ارائه شده بر مبنای آن نیز از همین ویژگی پیشگام بودن بهره می برند، مشکلات و ایراد های متعددی در نسخه ی مبتنی بر Vulkan از بازی Doom وجود دارد که سازندگان این اثر ضمن تایید آن ها در پی همکاری با دو شرکت انویدیا و AMD هستند تا در کوتاه ترین زمان ممکن در جهت رفع این مشکلات اقدام نمایند. به هر حال اگر در اندیشه ی بهره بردن از نرخ فریم مناسب تری در حین اجرای نسخه ی PC از بازی Doom (به کمک استفاده از ویژگی های مبتنی بر Vulkan) هستید بهتر است هر چه زودتر نسبت به دریاف و نصب پچ جدید این بازی اقدام نمایید.
برای اطلاع از جدیدترین اخبار دنیای دیجیتال، قیمت انواع قطعات سخت افزاری و تجهیزات الکترونیکی، آگاهی از اخبار مرتبط با تکنولوژی از جمله نوسان قیمت ارز، تصاویر، ویدئوها و مطالب آموزشی اختصاصی به کانال تلگرام وب سایت سخت افزار بپیوندید: telegram.me/sakhtafzarmag
سلام.
معمولاً دسترسی به سطوح زیرین درایور های گرافیکی و سخت افزار های اجرا کننده ی بازی های کامپیوتری در انحصار شرکت هایی هست که این سخت افزار ها رو تولید می کنند. واسط های برنامه نویسی سطح پایین شبه میان افزار هایی هستند که به بازی سازان اجازه می دهند تا به منظور بهینه سازی های بیشتر برای اجرای بهتر بازی های کامپیوتری توسط این سخت افزار ها در سطوح پایین تری به درایور های گرافیکی و سایر موارد مربوط به اون دسترسی داشته باشند که این مسئله بیشتر روی گرافیک بازی های کامپیوتری و سخت افزار های مرتبط با اون متمرکز هست.
سلام دوست عزیز
لطفا در کامنتی جدید به ما بگویید مدل این محصول چیست؟
سلام. منظور از واسط برنامه نوسی سطح پایین چیه؟؟ بیشتر به سطح پایینش اشاره دارم. ممنون میشم توضیح بدید.
سلام . لنوو یه لب تاپ داره با گرافیک gtx 950 ، که برای دسکتاپه ، کسی میدونه ممکنه اینو ارتقا داد ، یعنی اینو با 960 عوض کرد ؟
فقط 960 2G و کارت های 2گیگ پس یعنی اوناییکه نسخه 4 گیگ 960 دارن شانس آوردن:-bd