هواداران سرسخت بازی های استراتژی قطعاً سری X-COM را به خوبی می شناسند. عناوین مختلف این سری در دهه ی پایانی قرن بیستم میلادی یکی از نخستین انتخاب های دوستداران بازی های استراتژی بودند و هر کدام از دنباله های این اثر با تغییرات خاص خود بازیبازان را به گونه ای متفاوت سرگرم می کردند. به این ترتیب که گاهی شما با ساختاری نوبتی روبرو بودید و گاهی هم همه چیز به صورت همزمان دنبال می شد. با این حال فرا رسیدن هزاره ی سوم میلادی سری X-COM را به خوابی زمستانی فرو برد و علاقمندان این مجموعه ی خوش ساخت تا سال ها هیچ خبری از سری محبوبشان نداشتند. تا اینکه در سال 2012 بازی XCOM: Enemy Unknown از راه رسید و دوباره تمامی نگاه ها را به خود خیره کرد. با وجودی که خط تیره ی مابین دو کلمه ی اول نام بازی این بار برداشته شده بود اما گیم پلی این اثر تا حد فراوانی به ریشه های خود بازگشته بود و دوستداران بازی را با تجربه ای ناب، کم و بیش به یاد نخستین عنوان این سری می انداخت. موفقیت این بازی و محبوبیت مثال زدنی اش در نزد استراتژی دوستان، سازندگان را به صرافت ساخت نسخه ی تکمیلی این بازی یعنی Enemy Within در سال 2013 انداخت و اکنون هم خبر می رسد که نسخه ی دوم آن اثر یعنی XCOM 2 زمستان امسال در اختیار هواداران قرار خواهد گرفت.
دشمنان اصلی تان همچنان فضایی ها خواهند بود
بازی XCOM2 همچنان به دست سازندگان توانای نسخه ی قبلی یعنی استودیو Firaxis Games ساخته خواهد شد و در واقع همان Project Advent معروفی است که در روزهای اخیر ناشر بازی یعنی 2K حسابی بر روی آن مانور می داد. وقایع بازی حدود 20 سال پس از اتفاقات نسخه ی قبلی به وقوع می پیوندند و با کمال تاسف در دنیایی رخ می دهند که موجودات فضایی اداره اش را در دست گرفته اند. این امر نشان از آن دارد که هجوم فضایی ها که در نسخه ی قبلی بازی به وقوع پیوست، کاملاً موفقیت آمیز بوده و آنها تونسته اند خود را به شکل کامل بر انسانها مسلط سازند. بنابراین دوباره نوبت به تشکیلات فراموش شده ی XCOM رسیده تا در این میان به عنوان نیروی مقاومت عمل کرده و با قدرتمند ساختن دوباره ی ساختار خود به مبارزه با فضایی ها بپردازد.
روند بازی درست عکس نسخه ی پیشین است. در آن بازی شما به عنوان مدافع وارد میدان می شدید و در این نسخه به عنوان خرابکار و مهاجم. یا به عبارت بهتر به عنوان تنها ناجی انسان ها در برابر بیگانگان
تعویض جایگاه انسان ها در این نسخه استراتژی کلی بازی را نیز دچار تغییر کرده. به این معنی که این بازی بیشتر ساختاری مبتنی بر حملات پارتیزانی خواهد داشت و برعکس نسخه ی قبل، این فضایی ها هستند که از نظر تشکیلات تدافعی دست بالا را دارند. بعلاوه منابع شما هم به عنوان یک تشکیلات زیر زمینی که بصورت مخفیانه در سطح شهر جابجا می شود تا حدودی محدودتر از نسخه ی قبل است و همین ویژگی چالش های بازی را افزایش می دهد.
گیم پلی بازی همانند نسخه ی قبل ویژگی های فراوانی خواهد داشت و بسیار جذاب و متنوع خواهد بود
به گفته ی سازندگان این اثر در این بازی ابتکار عمل فراوانی در اختیار گیمر قرار خواهد گرفت و شما قادر به مخفی کاری و انجام حملات مستقیم خواهید بود. ضمن اینکه می توانید به استخدام سرباز و تقویت پایگاه های مقاومت در سطح شهر بپردازید و به گونه ی سازمان یافته تری با سلطه ی فضایی ها بر زندگی انسان ها مقابله کنید. در کنار این امر، سازندگان بازی قول های جالبی به گیمرها داده اند که مواردی نظیر امکان شخصی سازی بیشتر در ظاهر و کارایی سربازها، کلاس های به روزتر، مراحل جذاب و پویاتر و همچنین امکانات حمایتی بیشتر برای ساخت مادهای متنوع توسط ماد سازها را شامل می شود.
آیا شما هم جزو آن دسته از کنسول بازانی هستید که نسبت به نسخه ی قبل این بازی بی تفاوت بوده اید؟ پس جزایتان این است که از تجربه ی قرار گرفتن در چنین محیط باحالی محروم بمانید!
بر طبق تایید سازنده و ناشر بازی، XCOM 2 در نوامبر امسال به صورت انحصاری برای پلتفرم PC منتشر خواهد شد و برخلاف نسخه ی قبلی این سری، کنسول بازان نمی توانند شاهد عرضه شدن این بازی بر روی پلتفرم های محبوبشان باشد. به نظر می رسد این اقدام به دلیل حمایت و توجه بیشتر PC بازان نسبت به نسخه ی قبل بازی صورت گرفته است.
حالا شاید ما بخواهیم با فضاییها دوست باشیم٬ شاید اون قدرها هم بد نباشند٬ باید چکار کنیم…:D:D
تعریف سری این بازی رو خیلی شنیدم اما هیچوقت بازی نکردم .نسخه enemy unknown هم ظاهرا امتیاز بالای 90 گرفته بود.