شتاب دهنده سخت افزاری Ray Tracing و Variable Rate Shading اصلیترین اهداف طراحی معماری گرافیکی نسل بعدی RDNA2 شرکت AMD هستند. مایکروسافت که به تازگی از کنسول Xbox Series X خود رونمایی کرده، در آن از نسل بعدی معماری RDNA (که به شکل منطقی باید RDNA2 باشد) سود جسته که هر دو قابلیت را به همراه دارد.
Xbox Series X از یک سیستم روی چیپ نیمه سفارشی با هستههای پردازنده با ریز معماری Zen 2 و یک گرافیک بر پایه RDNA2 بهره میبرد. به احتمال بسیار زیاد این سیستم روی چیپ با فناوری ساخت 7nm EUV شرکت TSMC تولید شده زیرا معماری گرافیکی RDNA2 برای این لیتوگرافی بهینه شده. این یعنی حضور معماری Zen 2 با یک فناوری بهبود یافتهتر. به غیر از سیستم روی چیپ که قرار است Xbox Series X را نیرو بخشد، AMD انتظار دارد از فناوری 7nm EUV برای گرافیکهای مجزا RDNA2 و همچنین ریز معماری Zen 3 در سال 2020 استفاده کند.
Variable Rate Shading یک قابلیت در سطح API است که به گرافیکها اجازه میدهد تا نقاطی از یک صحنه را با نرخ پایینتری سایه زنی کنند بدون آن که برای بیننده قابل درک باشد. مایکروسافت دو ردیف از VRS را برای API خود یعنی DirectX 12 توسعه داده، Tier 1 در حال حاضر توسط معماری Nvidia Turing و معماری نسل یازده اینتل پشتیبانی میشود، در حالی که Tier 2 تنها توسط معماری Turing پشتیبانی شده. معماری RDNA از هیچ کدام از این Tierها پشتیبانی نمیکند. شتاب دهنده سخت افزاری Ray Tracing نیز در انحصار کارت گرافیکهای سری Nivida Turing RTX است و حالا AMD قصد دارد از این شتاب دهندهها بهره ببرد. مایکروسافت همین حالا نیز در بخش نرم افزار آن را با استفاده از DXR API استاندارد سازی کرده. ترکیب VRS و رندر کردن پویای وضوح صفحه یک امر حیاتی برای کنسولهای نسل بعدیست تا بتوانند قابلیت بازی در 4K و حتی 8K را پدید آورند.
دیدگاهتان را بنویسید