هنگامی که صحبت از سبک Open World و تثبیت کنندگان این سبک می شود، تمامی نگاه ها به سمت بازی GTA 3 متمرکز می شود و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که یادی از بازی به یاد ماندنی Shenmue بکند. شاید بزرگ ترین بد شانسی دو نسخه ی پیشین سری Shenmue این بود که عناوینی انحصاری برای کنسول دریم کست سگا محسوب می شدند. کنسولی که اتفاقاً پتانسیل ها و امکانات بسیار خوبی برای موفقیت در نسل ششم داشت اما در نهایت نتوانست از پس رقبای خود بر بیاید و شکست سختی خورد. به این ترتیب کنسول دوست داشتنی دریم کست به آخرین کنسول خانگی شرکت سگا تبدیل شد و یاد و خاطره ی سری Shenmue هم (با تثبیت جایگاه سایر آثار سبک Open World در صنعت بازی های کامپیوتری) خیلی زود از یاد علاقمندان این سبک پاک شد. با این حال در نمایشگاه E3 امسال، خالق این سری خاطره انگیز یعنی آقای یو سوزوکی، دوباره امید های هواداران قدیمی سری Shenmue را زنده کرد و در کنفرانس اختصاصی شرکت سونی، به تشریح مختصر برنامه های خود برای ساخت نسخه ی سوم این سری پرداخت. به هر حال کار سری Shenmue برای ادامه ی حیات خود در نهایت به پروژه ی کیک استارتر کشیده شد و اتفاقاً علاقمندان سری Shenmue کمک های مالی قابل توجهی را برای ساخت نسخه ی سوم این سری ارائه دادند. به تازگی آقای سوزوکی در قالب مصاحبه ای نسبتاً کوتاه بخشی از پیشرفت های مربوط به پروژه ی ساخت بازی Shenmue 3 را از ابتدا تا کنون، با هواداران این بازی در میان گذاشته است.
در واقع طی سطور مصاحبه ی مذکور که بر روی صفحه ی کیک استارتر بازی Shenmue 3 قرار داده شده است، آقای سوزوکی در قالب تعدادی پرسش و پاسخ نه چندان طولانی، گذری به گذشته و آینده ی بازی Shenmue 3 زده است تا چگونگی مراحل ساخت بازی فوق را برای علاقمندان آن روشن سازد. بر طبق گفته های آقای سوزوکی، او و سایر همکارانش در حال حاضر از مراحلی نظیر آرایش ترکیب کلی بازی، طراحی داستان، برنامه ریزی و همچنین پی ریزی ساختار کلی این اثر عبور کرده اند و اکنون در آستانه ی آغاز مرحله ی اصلی یعنی فرآیند ساخت عملی بازی Shenmue 3 قرار گرفته اند. به اعتقاد او در طی مرحله ی نخست طراحی Shenmue 3 یعنی چینش ترکیب کلی این بازی، او و یارانش ناچار شده اند تغییراتی را در نحوه ی چینش موقعیت ها و همچنین لوکیشن هایی که داستان بازی Shenmue 3 در آن رخ می داده است، بدهند. از قرار معلوم در داستانی که حدود 17 سال پیش برای سری Shenmue نوشته شده بود، برای نسخه ی سوم این سری 11 مرحله ی مجزا در نظر گرفته شده بود که وقایع مربوط به هر کدام از آن ها در لوکیشن های گوناگونی و متفاوتی نظیر هنگ کنگ جریان داشت (در اینجا بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که داستان کلی سری Shenmue پیش از آغاز مراحل ساخت نسخه ی نخست بازی نوشته شده بود و در ابتدا قرار بود از دل این داستان مفصل و بسیار طولانی چندین بازی مختلف بیرون بیاید). با این حال سوزوکی و همکارانش طی آغاز مراحل طراحی Shenmue 3 به این نتیجه رسیدند که مراحل این بازی نمی تواند در مناطق 11 گانه ی مذکور دنبال شود و در همان مناطق نیز خاتمه یابد. بنابراین در گام نخست ساخت بازی Shenmue 3 سازندگان این اثر ابتدا ساختار داستان را به گونه ای تغییر دادند که بتواند مراحل این بازی را به شکل بهتری پوشش دهد.
پس از این مرحله نوبت به مرحله ی دوم یعنی طراحی داستان بازی رسید. در طی این مرحله، سوزوکی و همکارانش موارد تازه ای را به ساختار داستانی Shenmue 3 اضافه کردند تا این بازی بتواند در بخش داستانی خود بسیار روان تر و مستحکم تر از قبل جلوه کند. حال پس از عبور از این مرحله، نوبت به مرحله ی بسیار مهم برنامه ریزی رسیده بود. مرحله ای که پس از آغاز پروسه ی کیک استارتر بازی، شکل جدی تری به خود گرفت. طی پروسه ی کیک استارتر بازی Shenmue 3 ، مبلغی معادل 6333295 دلار جمع آوری شد که در واقع این مبلغ توسط 69320 کاربر علاقمند پرداخت شده است. نکته ی جالب در مورد بازی Shenmue 3 و مبلغ جمع آوری شده برای آغاز پروژه ی ساخت بازی مذکور این است که این مبلغ گزاف و میلیونی توانسته Shenmue 3 را به رده ی نخست بازی هایی بفرستد که برای ساخته شدن خود وارد پروسه ی کیک استارتر شده اند. سوای این امر Shenmue 3 اکنون ششمین پروژه ی بزرگ در تاریخ کیک استارتر محسوب می شود که توانسته بالاترین میزان کمک مالی را به خود اختصاص دهد. به هر حال با جمع آوری مبلغ فوق، گروه سازنده ی این بازی و در راس آن ها آقای سوزوکی باید تصمیم می گرفتند که توسط این پول، بازی Shenmue 3 تا چه حد می تواند بزرگ و جاه طلبانه ساخته شود. اگر درست به خاطر داشته باشم در همان بحبوحه ی برگزاری نمایشگاه E3 امسال (و شاید هم پیش از آن) بود که سوزوکی صحبت از این می کرد که اگر قرار باشد بازی Shenmue 3 به صورت کاملاً Open World ساخته شود به مبلغی در حدود 10 میلیون دلار احتیاج دارد. با این حال مبلغ جمع آوری شده، بیش از سه برابر مبلغی است که آقای سوزوکی در ابتدای کمپین کیک استارتر بازی Shenmue 3 مد نظر داشت و به نظر می رسد او وتیم تحت سرپرستی اش سعی می کنند با این بودجه ی شش میلیون دلاری بهترین بازی ممکن را بسازند. اما پس از پایان مرحله ی برنامه ریزی یعنی سازگار کردن نوع طراحی Shenmue 3 با بودجه ی جمع آوری شده، آقای سوزوکی و یارانش به سراغ مرحله ی چهارم یعنی پی ریزی ساختار کلی این بازی رفتند. در این مرحله محل قرار گیری کات سین ها در طول بازی مشخص شد و سوای آن مواردی نظیر وقایع، رویداد ها و همچنین گره های داستانی موجود در این اثر، هر کدام جای اصلی خود در ساختار مراحل را پیدا کردند. در این بخش از پروسه ی طراحی بازی همچنین مکان قرار گیری ماموریت ها و گره گشایی ها در بخش داستانی این اثر نیز مشخص گردید و گروه سازنده طی روز های اخیر خود را برای زنده کردن تمامی موارد فوق در دل بازی Shenmue 3 آماده می کنند. بنا براین روند ساخت بازی Shenmue 3 اکنون شکل جدی تری به خود گرفته است و به بیان ساده، گروه سازنده ی این بازی طی روز های اخیر وارد مرحله ی اصلی کار خود شده اند.
به نظر می رسد که آقای سوزوکی برنامه هایی نیز برای حضور در نمایشگاه بازی توکیو و همچنین شرکت در نمایشگاه CHUAPP×2015 کشور چین دارد و باید دید که آیا از بازی Shenmue 3 در این دو نمایشگاه چیز جدیدی خواهیم شنید یا خیر (البته آقای سوزوکی بخشی از هدف اصلی سفر خود به چین را یافتن لوکیشن های جدید برای بازی Shenmue 3 عنوان کرده است). در این میان نکته ی دیگری که از مصاحبه ی جناب سوزوکی و نمودار آماری ارائه شده توسط او می توان دریافت این است که بازی Shenmue 3 در طول گیم پلی خود، چهار باس فایت بسیار بزرگ خواهد داشت. به هر حال بر طبق گفته های خالق سری بد شانس Shenmue به نظر می رسد که علاقمندان پیگری اخبار این بازی، حداقل ماهی یک بار باید منتظر مشاهده ی گزارش های مربوط به پیشرفت مراحل ساخت بازی Shenmue 3 توسط سازندگان آن باشند. پس تا ماه آینده منتظر می مانیم که ببینیم آقای سوزوکی چه اطلاعات جدیدی را از بازی Shenmue 3 در اختیارمان قرار خواهد داد. گفتنی است که بازی Shenmue 3 برای انتشار در دسامبر سال 2017 میلادی برنامه ریزی شده است و مهمان دو پلتفرم کامپیوتر های شخصی و پلی استیشن 4 خواهد بود.
تو نت نوشته بود این بازی برای دستگاه قدیمی دریم کست هست و این دستگاه قیمتش بالا رفته 😮
دسامبر 2017 معنیش اینه که واسه کریسمس 2018 میاد.کو تا اون زمان.