بررسی اس اس دی ای دیتا ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

شرکت Adata را شاید بتوان بزرگترین تولید کننده SSD تایوان نامید. ای دیتا همواره از موفق ترین شرکت‌های عرضه کننده SSD در سطوح مختلف کاربری در بازار‌های جهان است. محصولات خوب ای دیتا سالهاست در ایران تحت ضمانت خوب شرکت آونگ، نمایندگی انحصاری ای دیتا، عرضه می‌شوند و دور از واقعیت نیست اگر بگوییم اس اس دی‌های ای دیتا، پر فروش ترین در بازار ایران به شمار می‌روند. امروز در اتاق تست سخت افزار سراغ یکی از جدید ترین حافظه‌های SSD ای دیتا می‌رویم که در بازار ایران نیز موجود شده است. اس اس دی ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB که بر پایه استاندارد PCIe Gen.4 تولید شده و در زمره اس اس دی‌های رده بالای ای دیتا محسوب می‌شود. اس اس دی‌های 1 ترابایتی PCIe Gen.4 از دو جنبه اهمیت دارند، یکی بحث فن آوری Microsoft Direct Storage است که به زودی به ویندوز 10 اضافه خواهد شد، و توانایی استفاده مستقیم کارت گرافیک از منابع اس اس دی را فراهم خواهد کرد. ظاهرا فقط اس اس دی های یک ترابایتی NVMe قادر به استفاده از آن خواهند بود. دیگر جنبه اهمیت این اس اس دی‌ها قابلیت استفاده در Play Station 5 است که خوشبختانه این درایو ای دیتا، سازگاری کامل با پلی استیشن 5 دارد و می‌توان از آن برای کنسول هم بهره گرفت. این محصول در حال حاضر، بعد از S70، قدرتمند ترین اس اس دی در سبد محصولات ای دیتا به شمار می‌رود. همراه ما باشید در این بررسی جذاب.

مقدمه ای در رابطه با SSD‌های PCIe Gen.4 x4

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

شرکت Adata، در کلاس SSD‌های PCIe Gen.4، دو محصول رده بالا از خانواده S70 دارد. اولیش GAMMIX S70 است که سینک خنک کننده بسیار بزرگی دارد. دومین محصول نیز تقریبا از نظر سخت افزاری مشابه همان S70 است اما بدون سینک بزرگ آن، که تحت عنوان Blade به بازار عرضه شده است. اس اس دی مورد بررسی ما از خانواده XPG مدل GAMMIX S70 BLADE مجهز به کنترلر هشت کاناله INNOGRIT IG5236 است. کنترلر Innogrit نام جدیدی در بازار اس اس دی‌های High End است. شرکت Innogrit توسط عده از متخصصین جدا شده از شرکت Micron تاسیس شده است و تا پیش از این، اغلب کنترلر‌های اقتصادی برای اس اس دی تولید کرده است. اما کنترلر IG5236 این شرکت یک تحول بزرگ به حساب می‌آید و موفقیت بسیار خوب این کنترلر باعث شد، که نام شرکت Innogrit در کنار نامهای بزرگ کنترلر ساز مانند Phison، Marvel، و سامسونگ مطرح شود. کنترلر IG5236 اولین بار در نمایشگاه CES 2020 نمایان شده و مدلی است که هم اکنون در این اس اس دی مورد استفاده قرار گرفته است. این کنترلر از نظر حفظ امنیت به سیستم کد گذاری شده End to End Encryption مجهز است.

معرفی محصول و مشخصات فنی

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

اس اس دی XPG GAMMIX S70 BLADE شرکت ای دیتا، فقط در دو ظرفیت 1 و 2 ترابایتی عرضه شده است. این اس اس دی‌ها هر دو از کنترلر هشت کاناله IG5236 شرکت اینوگریت استفاده میکنند که با فن آوری 12 نانومتری TSMC ساخته شده است. برای حافظه NAND شرکت ای دیتا از حافظه‌های TLC شرکت اینتل/مایکرون استفاده کرده است. طبق ادعای ای دیتا، طول عمر نوشتاری مدل 1 ترابایتی برابر 740 ترابایت است. این میزان طول عمر برای این مدل قابل قبول است. اگر به طور متوسط یک کاربر سالانه 40 ترابایت نوشتار بر روی این اس اس دی داشته باشد، تقریبا در تئوری 18 سال طول می‌کشد تا عمر حافظه‌های NAND آن به پایان برسد.

شرکت Adata، از سیستم کش SLC در کنار حافظه مجزای DDR4 برای کش بهره گرفته است. این حافظه کش مجهز به سیستم تصحیح خطای LDPC ECC است تا هرگز خطایی در حین ذخیره سازی اطلاعات بر روی اس اس دی صورت نپذیرد. این درایو از استاندارد‌ کدگذاری مدرن AES-256 پشتیبانی می‌کند و مدت زمان گارانتی آن در ایران 5 سال است.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

جعبه اس اس دی به رنگ نارنجی است و بر روی آن اطلاعات کلی شامل سرعت READ و WRITE نوشته شده است. مدل مورد بررسی ما یک ترابایتی است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن 7400MB/s و 5500MB/s، و همچنین سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن به 740K IOPS می‌رسد. برای درک این سرعت‌ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشتر کاربری‌های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل‌ها، تبدیل‌های ویدیویی و جابه جایی فایلها را شامل می‌شود. اما در استفاده‌ی روزمره درصد بسیار کمی ‌‌‌از خواندن و نوشتن‌های ترتیبی اتفاق می‌افتد. سرعت خواندن و نوشتن‌های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می‌دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمر‌ها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می‌رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می‌شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می‌دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن‌های اتفاقی می‌شود. هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی کاربر سرعت بیشتری را تجربه می‌کند. خوشبختانه با توجه به سرعت بسیار بالای خواندن و نوشتن اتفاقی این درایو، این اس اس دی یکی از مطلوب ترین گزینه‌ها برای گیمر‌های عزیز به شمار می‌رود.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

اس اس دی XPG GAMMIX S50 Lite در سایز 2280، مجهز به سینک خنک کننده مشکی رنگ است. کیفیت سینک خوب است اما عملکرد آن در خنک سازی کنترلر، آنطور که باید و شاید بهینه نیست و حتما توصیه می‌کنیم از مادربردی استفاده کنید که مجهز به سینک خنک کننده باشد.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

در پشت اس اس دی، اطلاعاتی نظیر شماره سریال و مشخصات به صورت یک برچسب چسبانده شده است. شرکت Adata برای کش اس اس دی، از یک حافظه DDR4 یک ترابایتی با سرعت 2666 مگاهرتز از برند سامسونگ استفاده کرده است. برای حافظه‌های NAND نیز از حافظه 176 لایه ای 3D TLC ساخت مایکرون بهره گرفته است.

نرم افزار

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

شرکت Adata به همراه SSD‌های خود نرم افزار SSD Tool box را عرضه می‌کند که حاوی تنظیمات و بخش‌های مفید، از جمله به روز رسانی Firmware است. این نرم افزار می‌تواند دما و سلامت SSD را گزارش کند.

بررسی کارایی

اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB مبتنی بر PCIe Gen.4 x4 است، اما شما می‌توانید آن را بر روی سیستم‌های PCIe Gen.3 X4 هم استفاده کنید. قاعدتا سرعت این اس اس دی بر روی دستگاه‌های PCIe Gen. 3 نصف سرعت اسمی‌آن خواهد بود. پهنای باند PCIe Gen.4 X4 برابر 7877 مگابایت در ثانیه است که هنوز هیچ اس اس دی در دنیا قادر به اشباع این پهنای باند نیست اما خوشبختانه سرعت اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB بسیار نزدیک به حداکثر پهنای باند PCIe Gen.4 X4 است. از این رو انتظارات از این اس اس دی بالاست و به حق این محصول خوش ساخت ای دیتا، با سربلندی از پس تمامی‌بنچمارکها بر آمد. بدون استثنا این اس اس دی در صدر جدول تمامی‌ بنچ مارکهای ما قرار گرفت.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

حین انجام تست‌ها دمای اس اس دی بدون استفاده از سینک مادربرد، به طور متوسط حدود 64 درجه ثبت گردید که کمی‌ بالاست. اگرچه خوشبختانی اثری از Throttle در اس اس دی مشاهده نشد اما توصیه میکنیم، حتما از مادربرد مجهز به سینک خنک کننده برای این اس اس دی استفاده کنید تا سرعت حداکثری آن در طول مدت استفاده کاملا حفظ شود. دمای کاری این اس اس دی وقتی مادربرد مجهز به سینک خنک کننده باشد به زیر 50 درجه کاهش پیدا می‌کند.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

نرم افزار Anvil یکی از بنچ مارکهای محبوب اس اس دی است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید. در این بنچمارک، این اس اس دی در صدر جدول Anvil ما قرار گرفت.

در نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark سرعت در بخش خوانش و نوشتار ترتیبی حتی از سرعت اسمی‌درایو هم فراتر رفته و صدر جدول از آن ‌ اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB  شد.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

تست اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB در نرم افزار ATTO Disk Benchmark بسیار عالی بود. حفظ سرعت مطلوب در طول استفاده تحت شرایط سنگین بخوبی انجام گرفت و نتیجه فوق بدست آمد.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

در پایان به سراغ بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician می‌رویم تا سرعت خوانش و نوشتار اتفاقی را ثبت کنیم. خوشبختانه اینجا هم اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB به خوبی خوش درخشید. این سرعت در عملکرد گیمینگ، اداری، و عملکرد روزانه سیستم نقش مهمی‌‌‌ایفا می‌کند.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB

از آنجایی که SSD‌ها در عملکرد گیمینگ، در بخش لود مراحل بازی نقش ایفا می‌کنند، برای درایو‌های PCIe Gen.4 ما تست سرعت لود مراحل بازی در Final Fantasy را انجام دادیم. اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB در اینجا هم عملکرد و سرعت عالی از خود نشان داد و در صدر جدول تست Gaming ما قرار گرفت.

نتیجه گیری

حافظه اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB در رده کاربری High End سبد محصولات Adata قرار دارد و هدف اصلی آن گیمر‌ها، تولید کنندگان محتوی و کاربران حرفه ای است. در هر سطح از کاربری که قرار داشته باشید، بدون شک خریدن اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB پیشنهاد می‌شود و نظر به اینکه سرعت بسیار خوب این حافظه در خواندن و  نوشتن اتفاقی در عملکرد گیمینگ، و روزانه سیستم تاثیر زیادی دارد، سیستم شما از سرعت بسیار خوبی برخوردار خواهد شد.

اگرچه ای دیتا یک سینک فلزی نازک به عنوان خنک کننده بر روی این اس اس دی قرار داده است، اما به مانند تمام اس اس دی‌ها، حتما توصیه می‌کنیم که از مادربردی استفاده کنید که مجهز به سینک خنک کننده باشد. همچنین دوستانی که پلی استیشن 5 دارند، باتوجه به سازگاری کامل این اس اس دی با کنسول، می‌توانند با آسودگی خیال این حافظه را برای دستگاه خود تهیه کنند.

از نظر قیمتی این اس اس دی در بازار ایران به قیمت حدودی 5.200.000 تومان عرضه می‌گردد. که با توجه به قیمت رقبا و دیگر اس اس دی‌های موجود در بازار، قیمت کاملا مناسبی برای آن محسوب می‌شود. در پایان، دو نشان بهترین کارایی و منتخب گیمر‌های سخت افزار را به اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB اهدا می‌کنیم.

بررسی اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
مزایا:
  • قیمت مناسب
  • ضمانت 5 ساله معتبر آونگ
  • مجهز به کنترلر 8 کاناله پر قدرت
  • طول عمر مطلوب حافظه‌های فلش
  • سازگاری کامل با کنسول پلی استیشن 5
  • سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بسیار مطلوب
  • سرعت خواندن اتفاقی بسیار عالی (بهترین گزینه برای گیمینگ)
  • مجهز به نرم افزار برای به روز رسانی فیرمور و مدیریت اس اس دی
  • پشتیبانی از RAID و End to End Encryption برای حفاظت از اطلاعات
معایب:
  • برای حفظ عملکرد مطلوب اس اس دی، بهتر است با مادربردی استفاده شود که مجهز به سینک خنک کننده باشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • چه گیمر باشید، چه تولید کننده محتوی و یا رندرکار، خرید حافظه اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB در صدر لیست خرید خود قرار دهید.
9امتیاز9.3پرفورمنس8.2امکانات9کیفیت قطعات9کنترلر9.5ارزش خرید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

13 دیدگاه

  1. Avatar Hamed گفت:

    سلام آقای ابیشی. ببخشید من gammix s50 lite رو خریداری کردم و با نرم افزارش خواستم که آپدیت کنم ولی وسط آپدیت سیستم ری استارت شد و کلا دیگه ssd رو نمیشناسه! مشکل از چی هست؟؟؟

  2. Avatar SSD گفت:

    نمیخواد SSD بخرید !
    با پول سیستم که میخواید بخرید میتونید یه‌ کیس کامل با همه چی چه GPU چه CPU و اینا بخرید !
    اسمش هست :
    XBOX SERIES X و PS5

    تنها مشکلی که دارن اینه‌ که نمیشه توشون نوشت و کار های کامپیوتری انجام داد .

    اگه شما فقط برای گیمینگ میخواید خب یه ps5 بخرید

    به خدا سریعترین اس اس دی رو ps5 و xbox series x داره‌.

    اس اس دی های ان وی می کوچیک که خودتون میتونید وقتی فضای ps5 کم اومد بخرید !

    و خود سیستم ps5 هم اس اس دی داره و بازی ها رو با سریع ترین شکل ممکن لود میکنه 🙂

    چرا واقعا گیر دادید به PC .

    اگه میخواید بازی های مایکروسافت رو بازی کنین چه نیازی به pc دارین بابا !

    وقتی میتونین فلایت سیم لایتور رو با آخرین گرافیک 4K روی سری ایکس بازی کنین :/

    فقط میخواین پول خرج کنین‌…

    ۹۰ میلیون تومن پول یه سیستم بدی که گرافیک PS5 نصیبت بشه .

    حالا درسته میشه رو PC ماد ریخت و نمیدونم ترینر و اینا !

    که ترینر رو نزنید تو رو خدا ولی ماد هم به زودی سونی و مایکروسافت توی یک‌ آپدیت اضافه میکنن‌.

    خلاصه پول خودتونه ولی برای گیمینگ خب حداقل یه ps5 یا xbox بخرید تا با یه پکیج کامل سخت افزاری روبرو بشید و نخواید خودتون اسمبل کنید .

    حالا اسمبل رو ول کن .

    پی اس ۵ بهترین و سریعترین SSD رو داره .

    اگه یه روز RAC Rift Apart رو تونستید روی PC با همون سرعت و کیفیت گرافیکی بدون شبیه ساز و این حرفا بازی کنید خبرم کنید !!

    و Last Of us 2 رو !!

    راستی !!

    نه هیچی برید همون PC تون رو روشن کنید باهاش گیم بزنید .

    با رزلوشن 8K و ۱۲۰ نرخ فریم و این چیزا مارو ول کنید !!

    راستی .

    کی بود میگفت ray tracing رو نمیشه روی کنسول اجرا کرد !!

    به هر حال الان میشه این تکنولوژی رو هم‌ توی اکس باکس اجرا کرد هم توی پلی استیشن 🙂

    فاز PC باز ها چیه !

    اگه هم به ماوس و کیبورد مینازید با سیم وصلش کنید به کنسول با اون بازی کنید!!

  3. Avatar Anti AMD گفت:

    انصافا ای دیتا اعتماد بنفس خوبی داره همین مدل S70 از 980PRO تو ایران که گرونتره، ولی من کشته مرده طراحی جعبه محصول شدم، یعنی اولین چیزی که نظر ظاهری خریدار رو جذب میکنه – البته خوب بودنش رو نفی نمیکنم ولی در مورد بهترین بودنش قاطعانه میشه رد کرد

  4. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    با سلام و خسته نباشید ویژه خدمت آرمین جان عزیز
    دست مریزاد ، مثل همیشه مطالب پرمحتوا و مفید و عالی بود
    ایشاالله همیشه سلامت باشین و ماها به داشتن شما عزیزان افتخار کنیم

  5. Avatar خشایار مصلحی گفت:

    با تشکر از اقا آرمین عزیز
    این SSD درمقایسه با SSD های سامسونگ 980 پرو و گیگابایت 7000s و وسترن SN850 به چه صورت هستش؟؟؟؟

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام،

      تو بحث سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی از سامسونگ 980 پرو و وسترن SN850 هم بهتره، در مورد گیگابایت 7000S نظر نمیدم چون نمیدونم اما احتمالش هست دستم برسه برای بررسی.

  6. Avatar ami گفت:

    بهتر بود این SSD توی بنچمارک با SSD های هم رده خودش مقایسه بشه نه SSD های نسل قبل و حتی 512 گیگ

    • Avatar آرمین گفت:

      بله حق با شماست به شرطی که شرکت ها بدن. یعنی همینم با هزار جور پیگیری و گرگم به هوا بازی گرفتیم واسه بررسی. متاسفانه قطعات گران قیمت هستند و شرکت ها در ایران به سختی حاضر به ارسال نمونه بررسی هستند. اگر بقیه شرکت ها بدن اس اس دی، صد در صد جداول پر بارتر و مقایسه بهتر خواهد شد.

      • Avatar ami گفت:

        امیدوارم به جایی برسید که همه شرکتا خاظر بشن توی ایران محصولاتشونو بدن واسه برسی چون واقعا خیلی از چیزارو ما توی ایران چشم بسته میخریم حتی امکانش نیست تست کنیم

  7. Avatar علی گفت:

    احسنت بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.