بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB

مقدمه: در بحبوجه افزایش قیمت شدید حافظه‌های SSD، امروز به بررسی حافظه SSD فدک مدل FDK B5 SERIES M.2 1TB می‌پردازیم که یکی از گزینه‌های خوش قیمت و مناسب این روزهای بازار است.

شرکت تراشه پرداز حافظه فدک در سال 1396 در استان البرز تاسیس شد و کارخانه تولیدی آن در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه بین المللی پیام قرار دارد. فدک تنها سازنده RAM و SSD در ایران است و حافظه FDK B5 M.2 1TB در حال حاضر پرچمدار سبد محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

همراه ما باشید در این بررسی.

بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB:

حافظه‌های مدل B5 فدک مجهز به پروتکل NVMe مبتنی بر رابط PCIe Gen.3 x4 ساخته می‌شوند. بر اساس اطلاعات مندرج در کاتالوگ محصولات فدک، این حافظه‌ها مجهز به کنترلر Silicon Motion از نوع SM2263XT است.

کنترلر SM2263XT از سیستم رمزنگاری سخت افزاری AES و TCG Opal پشتیبانی کامل دارد.

این کنترلر از نوع DRAM-less است و از Host Memory Buffer پشتیبانی می‌کنند. این حالت بدین معنا است که اس اس دی از بخشی از حجم رم سیستم میزبان به عنوان کش برای خود بهره می‌برد. در نتیجه هرچه رم پر سرعت تری داشته باشید، توانمندی SSD بهتر می‌شود.

مدل مورد بررسی ما، حجم 1 ترابایت دارد، و در حال حاضر بالاترین حجم موجود از این حافظه در ایران است. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن 2130MB/s و 1720MB/s است. همچنین سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 250K IOPS و 220K IOPS است.

عمر نوشتاری حافظه‌های NAND این حافظه 600 ترابایت است که اغلب SSD‌های 1TB روز دنیا همین میزان تخمین از دوام نوشتار را دارند.

جعبه گشایی:

جعبه حافظه SSD فدک مدل B5 به رنگ سفید راه راه و مشکی است. حافظه SSD از پشت طلقی شفاف بر روی جعبه نمایان است. حجم این حافظه به صورت یک لیبل بر روی جعبه چسبانده شده است.

اگرچه قابل درک است که طراحی و چاپ جعبه بدون اشاره به مدل خاص برای یک خانواده واحد از محصولات که شامل چند مدل است، می‌تواند باعث کاهش هزینه تولید کارتن شود؛ اما قشنگ تر می‌شد اگر که اطلاعات اختصاصی مدل SSD بر روی جعبه به صورت چاپی وجود می‌داشت.

در پشت جعبه اطلاعات اختصاصی، شامل شماره سریال، پارت نامبر، و مدت زمان ضمانت بر روی آن درج شده است. اخیرا مدت زمان ضمانت حافظه‌های فدک به 1000 روز افزایش پیدا کرده است. خدمات گارانتی آن توسط شرکت خوشنام الماس رایان ایرانیان ارائه می‌شود.

حافظه اس اس دی تنها آیتمی‌است که درون جعبه قرار دارد.

این اس اس دی طرفه است و در پشت PCB آن صرفا برچسب مشخصات چسبانده شده است. بر روی SSD نیز، کنترلر و حافظه‌های ناند را می‌توانید مشاهده کنید. حافظه NAND Flash این مدل از نوع 3D V NAND SK Hynix 176L TLC است که با پارت نامبر H25T1TC48CX490 شناسایی شده است.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 13600KF
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG RGB 32G 6000MHz CL40
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION

بررسی کارایی:

نرم افزار Anvil اگرچه قدیمی‌‌است، اما همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این تست یکی از بهترین ابزار‌ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می‌تواند انواع سناریو‌های کاربری را بر روی اس اس دی بررسی کند و سرعت درایو را اندازه گیری کند. در این نرم افزار از حاصل جمع امتیاز خوانش و نوشتار، نتیجه Total Score بدست می‌آید.

ما تعداد زیادی از SSDهای مجهز به رابط PCIe Gen.3 را در لیست نداریم اما همین سطح از امتیازی که FDK بدست آورده است، برای یک حافطه DRAM-Less بسیار عالی است.

نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark از جمله بهترین و استاندارد ترین تست‌ها برای سنجش سرعت درایو SSD است. نتایج بدست آمده از سرعت درایو مطابق مشخصات آن می‌باشد. خط اول مخصوص نمایش سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در این نرم افزار است که حتی از سرعت اسمی‌ درایو هم بیشتر ثبت شد.

به نظر می‌رسد، برآورد شرکت فدک از سرعت عملیاتی این SSD کمتر از سرعت واقعی آن باشد. از نظر ما این شرکت به راحتی می‌تواند سرعت 2500MB/s و 1850MB/s را به عنوان سرعت رسمی ‌خواندن و نوشتن ترتییبی این حافظه اعلام کند.

نرم افزار ATTO Disk Benchmark عملکرد با ثباتی را برای FDK M.2 NVMe 1TB نشان داد. نوسان در سرعت SSD مشاهده نشد و سرعتی فراتر سرعت اسمی ‌خود داشت.

ما در حین انجام این تست، دمای اس اس دی را با نرم افزار HWINFO اندازه گرفتیم که حداکثر دمای این مدل برابر 54 درجه ثبت شد. این دما تحت شرایطی که این حافظه مجهز به سینک خنک کننده M.2 مادربرد است بدست آمده.

بدون سینک خنک کننده دمای این حافظه 10 درجه گرمتر است، اگرچه Throttle نمی‌کند اما توصیه می‌کنیم بهتر است این حافظه را در اسلات M.2 مجهز به سینک خنک کننده استفاده کنید.

در زمینه گیمینگ ما از تست رسمی ‌Final Fantasy استفاده می‌کنیم که متوسط لود مراحل را به ثانیه می‌سنجد.

تست 3D Mark نیز از این حافظه گرفتیم که نتیجه آن در تصویر فوق نمایان است. از آنجایی که این بنچمارک متاخر است، هنوز تعداد کافی از حافظه ها را تست نکردیم تا جدولی برای این بنچمارک داشته باشیم.

هرچند از نرم افزار AS SSD برای سنجش اس اس دی‌ها به طور رسمی ‌استفاده نمی‌کنیم اما به هر شکل، یک شات از تست این حافظه را برای سنجش نوسان خواندن و نوشتن آن، در تصویر فوق قرار دادیم.

آخرین تست، مربوط به بنچ مارک داخلی نرم افزار Samsung Magician است که می‌توان از آن برای تست هر درایو متصل به سیستم استفاده کرد. از این بنچمارک ما سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی را بدست می‌آوریم.

که مجدد سرعتی فراتر از سرعت اسمی ‌حافظه در نتایج بدست آمد.

در جدول جایگاه حافظه SSD فدک، جایگاه خوبی است.

نتیجه گیری:

در وضعیت اجتماعی خاصی هستیم که نسبت به محصولات ساخت ایران دافعه وجود دارد. کافیست نام تولید داخلی بر روی کالایی آورده شود، ناخودآگاه برچسب انحصار طلبی و یا ترس از ایجاد محدودیت در واردات آن نوع کالا و یا برند خاص زده می‌شود.

و البته مردم حق دارند نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند. بارها و بارها، چه در بخش خودرو سازی، چه در بخش ساخت مودم، و اخیرا در مورد موبایل و محدودیت‌هایی که در واردات آن بوجود آمد، تجربه‌های تلخی است که شادکامی‌تولید یک محصول در داخل کشور را از بین می‌برد.

تا جایی که به شخصه در میان کاربران حس کردم، وحشت از تولید ملی، نه فقط برای برندهای جدید، بلکه حتی برای برند‌های قدیمی‌که از ده پانزده سال پیش از وضع تحریم‌ها فعالیت می‌کردند نیز، بوجود آمده است.

زمانی که حافظه SSD فدک را برای بررسی تحویل گرفتیم، این موضوع را صادقانه با شرکت الماس رایان ایرانیان مطرح کردیم، و در این مورد اطمینان کامل به ما دادند که تولید حافظه SSD و رم فدک هیچ گونه انحصاری را در پی نخواهد داشت، و به دلیل آنکه، شرکت الماس رایان ایرانیان بزرگترین تامین کننده سخت افزار در کشور است، قاعدتا هیچ وقت به دنبال ایجاد محدودیت در واردات نخواهد بود.

در زمینه اس اس دی، با قاطعیت می‌توان گفت علیرغم تنوع در موجودی حافظه‌های وارداتی، بعلاوه تولید ملی، همین حالا هم ما با کمبود این نوع از حافظه در کشور روبه رو هستیم. ایران، و اغلب کشور‌های خاورمیانه و آسیا، حداقل تا 20 سال آینده، نیاز شدید به واردات این قطعه خواهند داشت، و ایجاد خط تولید SSD در کشور بهترین کاری است که می‌توان در پاسخ به نیاز شدید به این حافظه داد.

اما تولید داخلی یک محصول، علاوه بر رفع نیاز مصرف کننده، بایستی خرید آن از نظر قیمتی برای کاربر منطق اقتصادی داشته باشد. حافظه SSD فدک، نه صرفا این مدل یک ترابایتی M.2، بلکه اغلب تولیدات آن جزو ارزان ترین حافظه‌های بازار به شمار می‌روند.

هرچند ما به عنوان یک رسانه، برای تولید داخلی یک کالا، بازهم قیمتی کمتر از این میزان که هست را انتظار داریم، اما چه کنیم که نمی‌شود. کشور تحریم است، و برای انتقال کامپوننت‌ها به داخل مرزها، در اغلب مواقع نمی‌توان از سازنده اصلی قطعات را تامین کرد. متاسفانه مادامی‌که تحریمها پابرجا بماند، امکان تولید با قیمت کمتر برای هیچ تولید کننده ای میسر نیست. مسئولیت حل این مشکل هم بر عهده تولید کننده نیست.

آنچه که ما را، به عنوان یک رسانه سخت افزاری فعال در ایران، به در اختیار داشتن فن آوری تولید این حافظه‌ها در کشورمان امیدوار می‌کند، فرا رسیدن روزی است که بتوانیم، بدون تحریم مستقیما از اینتل، و مایکرون، و سامسونگ و‌هاینیکس قطعات مورد نیاز خط تولید SSD را تامین کنیم. در آنصورت هم تولید برای تولید کننده به صرفه تر خواهد بود، و هم قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده کاهش خواهد یافت.

بازگردیم به موضوع، پس از بررسی حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB، عملکردی مناسب و به مراتب بالاتر از حد سرعت اسمی‌ آن را، در بنچمارکها شاهد بودیم.

با قاطعیت می‌توان گفت، این SSD در میان مدلهای DRAM-Less یکی از بهترین‌ها است و با توجه به قیمت تمام شده آن، ارزش خرید بسیار بالایی دارد. اخیرا قیمت SSD در دنیا افزایش شدید داشته است، به دلیل وضع محدودیت توسط آمریکا بر تولید کنندگان چینی حافظه NAND، سفارشهای چیپ به شرکتهای سامسونگ،‌هاینیکس، و مایکرون دو چندان شده است.

بنابراین توصیه می‌کنیم تا افزایش قیمت جهانی SSD دامان FDK را هم نگرفته است، حتما از محصولات این شرکت تهیه بفرمایید.

اس اس دی FDK B5 SERIES M.2 1TB قادر است اغلب نیاز‌های شما برای داشتن یک درایو پر سرعت برآورده سازد. به عنوان درایو اصلی ویندوز، این حافظه چه در لپتاپ و چه در دسکتاپ می‌تواند بهترین کاندید برای میزبانی سیستم عامل و برنامه‌های شما باشد.

این حافظه با قیمت حدود 2.3 میلیون تومان با ضمانت 1000 روزه الماس رایان ایرانیان از فروشگاه‌های کامپیوتر سراسر کشور قابل تهیه است. در پایان به این حافظه نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار اعطا می‌گردد.

مزایا:
  • طول عمر عالی 600 ترابایتی TBW
  • انتخابی مناسب برای لپتاپ و دسکتاپ
  • گارانتی 1000 روزه معتبر الماس رایان ایرانیان
  • استفاده از حافظه‌های 3D V NAND‌ هاینیکس
  • سرعت بسیار بالاتر از سرعت اعلام شده در مشخصات SSD
  • مناسب برای گیمینگ، کاربری‌های روزانه و درایو سیستم عامل
  • عملکرد فنی متوازن و عالی با توجه به DRAM-Less بودن آن
معایب:
  • بهتر است همراه با سینک خنک کننده مادربرد استفاده شود
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • حافظه SSD فدک FDK B5 SERIES M.2 1TB یک انتخاب خوب و خوش قیمت، مناسب برای کاربرانی است که این روزها به دنبال یک حافظه با کیفیت و قابل اطمینان M.2 NVMe PCIe Gen.3 x4 می‌گردند.
8.8امتیاز8.8پرفورمنس8امکانات9کیفیت قطعات8.5کنترلر9.5ارزش خرید
امتیاز: 2.8 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

13 دیدگاه

  1. Avatar یاور طغرل گفت:

    دلمون لک زده که فاطر هم واسمون اس اس دی بزنه و به دلیل تولید داخل تعرفه واردات محصولات با کیفیت اینقدر زیاد بشه یا جلوش گرفته بشه که مجبور بشیم از این محصولات بی کیفیت استفاده کنیم .
    فدک و فاطر مچکریم که میخواهید ما را با محصولاتتون صیانت کنید !!!

  2. Avatar یاور طغرل گفت:

    اینطور که شنیدم مهندسین سامسونگ از شرکت فدک مشاوره میگیرند . بازار سامسونگ الان شدیدا در خطره

  3. Avatar آرمین گفت:

    کاش دستکم از حافظه هایی با ظرفیت یکسان استفاده میکردید . نتایج در این قسمت(مقایسه) قابل اعتماد نیست.
    درکل تشکر

  4. Avatar پارسا نعمتی گفت:

    الماس اطمینان داده که انحصاری نمیشه?
    الماس مگه ارگان دولتیه که راجب این موضوع بخواد قولی بده?
    جدا از موضوع90% محصولات تولیدی ایران تو زمینه it این شکلیه که میرن یه برند درجه چندم چینی پیدا میکنن بهش سفارش میدن که بدون نام بعد میارن ایران برچسب لوگو خودشونو میزنن جعبه میکنن و به اسم تولید داخل میفروشن و ته این قضیه میشه اینکه یک محصول بی کیفیت مثلا داخلی میشه تنها گزینه خرید و ما مجبور به استفاده ازش میشیم ، چیزی که تو ماشین اتفاق افتاد ، تو موبایل داره انجام میشه و تو it داره شروع میشه

  5. Avatar حمید فراهانی گفت:

    تولیدات حوضه it تو ایران همیشه با تبلیغات وارد میشن(که خیلی خوبه،خیلی با کیفیته،اصلا انحصار نداره و ….)ولی بعد از مدتی مردم متوجه میشن کع نه تنها خوب و با کیفیت نبوده بلکه انحصاری هم شده ، شرکت الماس شرکت بزرگیه کاملا درست ولی تصمیم گیرنده این موضوع نیست و جدا از بحث انحصار بحث کیفیت هست که تو محصولات ایرانی همیشه ناامید کننده بوده ، تو وضعیت اقتصادی فعلی تو جامعه منطقی هست که یکم هزینه بیشتر کنید ولی برند ثابت شده ای بخرید که بعد از یک مدت کوتاه مجبور به هزینه مجدد نشید

  6. Avatar مهدی گفت:

    خیلی عالی و جامع بود آرمین جان
    برای تولید داخلی امیدوار کننده ست به شرطی که همون طور که گفتین باعث انحصار نشه، هرچند چون به راحتی میشه وارد کرد و نیازی به رجیستر و … نداره بعیده این اتفاق بیفته

  7. Avatar garanti گفت:

    “عمر نوشتاری حافظه‌های NAND این حافظه 600 ترابایت است”
    اصلاح کنید چون این عمر نوشتاری نیست بلکه ضمانت شرکت برای میزان رایت و گارانتی محصول هست
    ممکنه بعد از 600 ترابایت حتی تا 3پتابایت هم به راحتی کار کنه
    صرفا بدرد گارانتی میخوره این عدد

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنونم از شما دوست عزیز، البته این عدد TBW توضیح داره، یعنی یه بحث تخمینی داره، یه بحث گارانتی داره، و یه بحث میدانی.

      در بحث تخمینی، این عددی است که سازنده SSD اعلام می کنه و بیانگر اینه که انتظار داره تا سقف این حجم از نوشتار حافظه SSD با سلامت کار خواهد کرد و به اصطلاح Degrade نمیکنه. اگر میزان رایت از این حد فراتر بره، ممکنه درایو Fail بشه یا بشدت degrade کنه. لزوما ممکنه Fail نشه، اما بحث تخمین هست و degrade نشدن حافظه.

      در بحث میدانی موضوع، یعنی اتفاقی که در عمل میفته، بر اساس تست های مختلف، SSDها توانایی نوشتار به میزان بسیار فراتر از TBW اعلام شده را دارند. در تست هایی که از انواع SSDها گرفته شده، به قول شما ممکن است تا 3 پتابایت هم بتوان بر روی آنها نوشتار انجام داد و اتفاقی نیفتد. این نشان دهنده دوام خیلی خوب اس اس دی هاست، اما، معیار ما برای سنجش طول عمر آن، نه چیزی است که در عمل اتفاق میفته، بلکه عددی است که شرکت سازنده برای TBW بیان می کنه.

      در بحث گارانتی TBW از این جهت اهمیت داره که بیان کننده رعایت مرز مصرفی حافظه در مدت زمان مشخصه. برای مثال یک حافظه SSD که 3 سال گارانتی داره، و 600 ترابایت میزان TBW براش اعلام شده، از نظر گارانتی، تعداد روزهای 3 سال را بدست می آورند، می شود 1095 روز، حالا عدد 600 رو تقسیم بر 1095 می کنند، می شود 0.547 ترابایت، یا به عبارت دیگه، 547 گیگابایت، اگر شما در 1 روز، تا سقف 547 گیگابایت روی SSD رایت انجام بدین و SSD خراب بشه گارانتی شاملش میشه. اما اگر این میزان رایت شما در طول 1 روز، از این میزان فراتر باشه، گارانتی می تونه از پذیرش خودداری کنه.

      به عبارت دیگه تعداد روزهای کارکرد SSD در SMART ذخیره شده و کافیه TBW در روز رو بدست بیاورید و اونجا گارانتی میتونه یقه شمارو بگیره. از نظر گارانتی، اگر شما این مرز رو رد کنید، ممکنه بهتون خدمات نده. البته این موضوع بسیار سختگیرانه است و اغلب گارانتی را از نظر زمانی محاسبه می کنند، نه از نظر TBW.

      امیدوارم این توضیح موضوع رو روشن کرده باشه.

  8. Avatar مهمان گفت:

    چند ماه پیش ۱۹۰۰هم تقریبا گیر میومد
    ۲۰ درصد افزایش قیمت زیاد نیست؟

    • Avatar آرمین گفت:

      باتوجه به افزایش قیمت جهانی NAND که برای SSD ها اتفاق افتاده، تحریم های جدید آمریکا علیه سازندگان چینی NAND و همچنین افزایش قیمت دلار در ایران، 20 درصد افزایش قیمت منطقیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.