بررسی خنک کننده پردازنده گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360

مقدمه:

واترکولر های AIO سری AORUS WATERFORCE X از جمله محصولات موفق شرکت گیگابایت است. تقریبا 2 سالی است که این مدلها در بازار ایران نیز از فروش خوبی برخوردار است. بررسی خنک کننده‌هایی که در سالهای گذشته مورد اقبال کاربران قرار گرفته اند، بر روی پلتفرم های جدید و روز دنیا همیشه جذاب است. به همین سبب امروز واتر کولر AORUS WATERFORCE X 360 گیگابایت را بررسی می کنیم تا توانمندی این خنک کننده را بر روی دو پلتفرم اینتل و AMD مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی محصول:

مدلGIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDTR4, AM5, AM4, sTRX4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTEL2066, 2011,1366,115x,1200,1700
ابعاد پمپ74×82×82 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27×119×394 میلیمتر
طول شلنگ38 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپبرق ساتا
ابعاد و تعداد فن‌هاسه فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها700~2500RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها60.04CFM
میزان فشار هوای فن‌ها3.14mmH20
نوع فن‌هاGraphene Nano Lubricant
سرعت پمپ خنک کننده2550 RPM±10%
پوشش نورپردازیفنها و نمایشگر LCD شش سانتیمتری از نوع ARGB
سازگاری ARGBGigabyte RGB Fusion 2.0
درایور مستقل ARGBدارد
عمر مفید پمپ73.500 ساعت
میزان نویز فن37.6dB(A)
میزان نویز پمپ17.0dB(A)

خنک کننده AORUS WATERFORCE X 360 گیگابایت مجهز به فن‌های خاص با لوبریکانت نانو گرافینی هستند که طول عمر آنها را تا بیش از 2 برابر فنهای بلبرینگی افزایش می‌دهد. این واترکولر همچنین دارای شلنگ‌های بلند است تا رادیاتور به راحتی در فاصله مناسب نسبت به مادربرد در سقف، و یا در فرانت پنل نصب شود.

قطر شلنگ‌ها نیز بیشتر شده تا حجم مایع بیشتری در مسیر لوپ به گردش درآید. گیگابایت همچنین از یک نمایشگر LCD تمام رنگی با قطر 6 سانتیمتر در پشت بلاک بهره برده است که به زیبایی هر چه تمام تر هر آنچه که شما دوست داشته باشید در آن به نمایش در می‌آید. از نظر نورپردازی و همچنین قدرت خنک کنندگی، واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360 فوق العاده توانمند است.

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

جهبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 360 گیگابایت به رنگ مشکی و نارنجی است. تصویر رنگی از واتر کولر به همراه نمایشگر 6 سانتیمتری پشت بلاک در بروی آن خودنمایی می‌کند.

در پشت جعبه، ابعاد رادیاتور، سوکت های مورد پشتیبانی و مشخصات پمپ واتر کولر ذکر شده است.

پس از بازکردن جعبه، با چنین صحنه ای مواجه می شوید. کلیه قطعات درون فوم نرم به صورت مرتب جای گرفته اند.

قطعات، شامل واترکولر، 3 فن 12 سانتیمتری مجهز به نورپردازی ARGB، کابل اتصال USB 2.0، خمیر سیلیکن، براکت و تجهیزات نصب بلاک و پیچ و مهره‌ها به همراه دفترچه راهنمای قرار داده شده اند.

گیگابایت از جمله اولین شرکت هایی بود که به همراه این واتر کولر سوکت سازگار با LGA1700 را عرضه کرد. پیچ‌ها و براکتهای نصب از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. سرنگ خمیر سیلیکن آرم آئوروس دارد اما بسیار شبیه سرنگ خمیر سیلیکن Noctua NT-H1 است، و احتمالا همان مدل است.

جنس رادیاتور آلومینیومی‌ است و طول آن تقریبا 40 سانتیمتر است. بنابراین دقت کنید محلی که برای آن در نظر دارید فضای کافی برای پذیرایی از چنین طولی را داشته باشد. رزوه پیچ‌ها بر روی رادیاتور کیفیت مطلوبی دارند. در حاشیه رادیاتور شعار Team Up Fight On آئوروس به صورت محو حک شده است.

شلنگ‌ها دارای روکش دوخته شده هستند. دو سیم از درون روکش یکی از شلنگ ها بیرون آمده اند.

یکی از آنها سه پین برای اتصال به فنها است تا همسان سازی درونی فنها با اکو سیستم نورپردازی Fusion گیگابایت را فراهم کند.

یکی دیگر از کابل ها دارای 3 شاخه برای اتصال به سوکت 4 پین فنها است تا مدیریت آنها ازطریق نرم افزار Gigabyte Control Center میسر شود.

بلاک دایره ای شکل است و دو شلنگ و یک سیم اتصال برق SATA از یک طرف آن خارج شده است. برای راحتی کاربر فقط این سیم به بلاک متصل است و مابقی سیم‌ها همانطور که در بالا توضیح داده شد از سمت رادیاتور خارج شده است.

نمایشگر روی بلاک قابلیت چرخیدن دارد و می‌توان آن را تا 333 درجه به چپ یا راست در جای خود چرخاند تا در جهت مورد دلخواه کاربر قرار گیرد. موتور واترپمپ درون بلاک مجهز به محور سرامیکی است و طول عمر آن بیش از 376 هزار ساعت است.

ارتفاع بلاک استوانه ای شکل 7.4 سانتیمتر است و در حاشیه آن یک شیار برای قرار دادن حافظه‌های SD تعبیه شده است. در صورتی که بخواهید فیلم حجیمی ‌را در نمایشگر نمایش دهید، می‌توانید آن را بر روی حافظه SD که فرمت FAT32 دارد، ذخیره کنید و آن را داخل بلاک قرار دهید. همچنین یک اتصال USB 2.0 بر روی بلاک تعبیه شده است تا از طریق آن بتوان، سرعت فنها، پمپ و نورپردازی را مدیریت کرد.

شیر آلات محل اتصال شلنگ‌ها به بلاک فلزی و با دوام است. کیفیت متریال ساخت بلاک نیز فوق العاده بالاست. در زیر بلاک، یک صفحه بزرگ دایره ای شکل تمام مسی قرار دارد. به دلیل پشتیبانی از پردازنده‌های وسیع تردریپر، ابعاد بلاک به اندازه کافی بزرگ و مناسب طراحی شده است تا تمام سطح انواع پردازنده‌های HEDT را هم به خوبی پوشش دهد.

محل اتصال شلنگ‌ها به پمپ ثابت نیست و به سمت بالا و پایین کمی‌انعطاف دارند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اکثر سیم‌های اضافی در حاشیه رادیاتور عبور داده شده اند تا راحتی مدیریت کابل کشی و حداکثر تمیزی در اسمبل رعایت شود.

فنهای به کار رفته در واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360 بسیار با کیفیت و ساکت هستند. اولا پروانه به شکلی طراحی شده است تا حداکثر فشار هوا را به رادیاتور بیاورد. هچنین قطر دایره موتور وسط فن بزرگتر است تا ضمن حفظ تعادل پروانه، حداکثر کنترل گشتاور را بر روی آن اعمال کند.

پروانه فنها شیری رنگ است و نورپردازی ARGB فنها در سطح پروانه اعمال شده است. یک برچسب با زمینه مشکی که آرم طلایی شاهین آئوروس در وسط آن خودنمایی می‌کند، در وسط فن قرار دارد. در پشت فن پارت نامبر آن PLA12025512HH-LV و تاریخ ساخت آن مشخص شده است.

شرکت گیگابایت از فن آوری Graphene Nano Lubricant در این فنها استفاده کرده است تا ضمن افزایش طول عمر آنها به بیش از 73 هزار ساعت، حداقل صدای ممکن را تولید کنند. حاشیه فنها مجهز به لاستیک ضد لغزش است تا هیچ لرزشی را به سیستم منتقل نکنند. حداقل سرعت این فنها 700RPM و حداکثر سرعت آنها به 2500RPM می‌رسد.

سه سیم مستقل به هر فن متصل است. خوشبختانه سیم‌ها از حاشیه فریم فن خارج شده تا کاربر نهایت راحتی را در مدیریت کابل کشی داشته باشد. یک سیم ورودی نورپردازی ARGB، سیم دوم خروجی نورپردازی و یک سیم هم جهت اتصال کانکتور PWM فن برای آن در نظر گرفته شده است.

نرم افزار:

اگر سیم‌های نورپردازی فنها و سیم PWM آنها را به خروجی‌های خود دستگاه متصل کنید، می‌توانید کل سیستم واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 360 گیگابایت را از طریق نرم افزار Gigabyte Control Center مدیریت کنید.

این نرم افزار برای مدیریت کلیه قطعات و اکو سیستم گیگابایت طراحی و ساخته شده است. کار اصلی آن مدیریت کلیه قطعات، مانیتورینگ، تغییر نورپردازی، تعیین پروفایل و به روز رسانی درایور ها و نرم افزار های گیگابایت است.

کار با نرم افزار بسیار سر راست و راحت است. با نصب آن به سرعت واترکولر را مورد شناسایی قرار می دهد و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، می‌توان حالت‌های مختلف و متنوعی را برای کنترل سرعت پمپ و فنها اعمال کرد.

واتر کولر در حالت پیش فرض بر روی Balanced قرار دارد که در این حالت کاملا بی صدا است و عملکرد مطلوبی دارد. حداکثر سرعت پمپ در این حالت بین 1200 تا 2000 دور است و سرعت فنها بین 700 تا 1200 دور در دقیقه قرار میگیرند که البته بسته به فشاری که پردازنده تحت آن قرار می‌گیرد این میزان کم و زیاد می‌شود.

در صورتی که بخواهید سیستم را اورکلاک کنید می‌توانید پمپ و فنها را بر روی MAX تنظیم کنید تا حداکثر قدرت خنک کنندگی را برای پردازنده به ارمغان آورد.

از نظر نورپردازی، این واترکولر هم با اکو سیستم نرم افزاری RGB Fusion 2.0 همسان سازی می‌شود و هم می توان با اتصال سیم ARGB فنها به مادربرد، از دیگر اکو سیستم ها برای مدیریت نورپردازی فنها استفاده کنید.

درون نرم افزار، ضمن مدیریت نورپردازی فنها، می‌توانید از افکت‌ها و حالات تصویری متنوعی برای نمایشگر بلاک استفاده کنید. فیلم، تصاویر ثابت و متحرک، و انواع Text ها را حتی به زبان فارسی می توان برای نمایش در این نمایشگر استفاده کرد.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگGIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی:

شیوه بررسی توانایی واتر کولر ها بدین صورت انجام می پذیرد که ابتدا بدون تغییر در بایوس، صرفا دمای داغترین هسته را در حالت بیکاری ثبت می کنیم. سپس با استفاده از تست Cinebench R20 دمای داغترین هسته در لود پردازنده را ثبت می کنیم.

به دلیل آنکه سیستم تست را سال گذشته ارتقا دادیم هنوز تعداد کولر های زیادی برای بررسی به دست ما نرسیده است بنابراین فعلا 3 دستگاه خنک کننده آبی در جداول ما حضور دارند.

دمای پردازنده با واتر کولر Aorus WaterForce X 360 در زمان بیکاری در میانه جدول رده بندی ما قرار گرفت.

دمای پردازنده 12700K در زمان لود با تنظیمات پیش فرض را در جدول فوق مشاده می فرمایید.

دمای پردازنده 12700K به هنگام اورکلاک هسته های P پردازنده به 4.9 گیگاهرتز و هسته های E به 4.1 گیگاهرتز را در جدول مشاهده می کنید.

این اولین سطح از اورکلاک است که ما برای سنجش قدرت واترکولر ها استفاده می کنیم، و توجه داشته باشید، حداکثر دمای 85 درجه برای داغترین هسته، نشان از عملکرد خوب این واتر کولر است.

در سطح دوم از اورکلاک، هسته های P را تا 5 گیگاهرتز و هسته های E را تا 4.2  گیگاهرتز اورکلاک می کنیم. در این سطح دمای داغترین هسته به 95 درجه رسید که، البته دمای بالایی است، اگرچه پردازنده Throttle نکرد، اما دمای 95 سقف دمایی است که ما در سطح 2 اورکلاک با این واترکولر بدست آوردیم.

بنابراین سطوح بعدی اورکلاک را تست نمی کنیم.

اما خوشبختانه در زمانی که این واتر کولر در لابراتوار ما حضور داشت، یک پلتفرم مبتنی بر سوکت AM5 را به همراه قدرتمند ترین پردازنده AMD یعنی 7950X را نیز در اختیار داشتیم.

بنابراین فرصت را مغتنم شمرده و توانستیم قدرت آن را در پلتفرم AMD در برابر واتر کولر Asus ROG Ryujin II 360 بسنجیم که همانطور که در جدول مشاهده می کنید، این واتر کولر بر روی پلتفرم AMD عملکردی بهتر از ROG Ryujin II 360 از خود نشان داد.

نتیجه گیری:

واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360 یک محصول زیبا و قدرتمند از گیگابایت است که می‌تواند زینت بخش هر سیستم حرفه ای گیمینگ و رندرینگ باشد. این واترکولر در تست‌هایی که از آن داشتیم، کارایی بسیار خوبی را از خود نشان داد و در عین حال، با نورپردازی فوق العاده خود، زیبایی بصری بی نظیری را برای سیستم به همراه آورد.

کیفیت متریال ساخت در تمامی‌ بخش‌های واتر کولر مثال زدنی است و عملکرد بی صدای پمپ و فن‌ها در دور‌های پایین و متوسط، عالی ارزیابی می‌شود. نویز فنها در حداکثر دور مطمئنا شنیده می‌شود اما آنچه که اهمیت دارد، بی صدایی آنها در دورهای متوسط و پایین است. انتقاد خاصی به دستگاه وارد نیست و مسلما عملکرد این واتر کولر را رضایت بخش ارزیابی می‌کنیم.

از نظر قیمت این مدل با برچسب قیمتی 12 میلیون تومانی با ضمانت 3 ساله آواژنگ، به زودی در بازار ایران موجود خواهد شد. با توجه به طراحی زیبا و گیمر پسند این واتر کولر، نشان منتخب گیمر ها، و با توجه به پرفورمنس خوبی که از این خنک کننده شاهد بودیم، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می کنیم.

مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • طراحی ظاهری بسیار زیبا
  • راحتی مدیریت کابل کشی
  • نمایشگر قابلیت چرخش دارد
  • نورپردازی از نوع ARGB در فنها
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده
  • پشتیبانی از نورپردازی RGB Fusion 2.0
  • پشتیبانی از عملکرد‌های متنوع برای نمایشگر
  • استفاده از خمیر سیلیکن با کیفیت Noctua
  • نرم افزار بسیار روان و با سرعت عملکرد قابل قبول 
  • پرفورمنس و عملکرد مطلوب در خنک سازی پردازنده
  • مجهز به نمایشگر تمام رنگی 6 سانتیمتری در پشت بلاک
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نگردید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 360 گیگابایت بهترین انتخاب برای سیستم‌های رده بالای حرفه ای گیمینگ و رندرینگ است، در صدر لیست خرید خود قرار دهید.
9.5امتیاز9.6پرفورمنس9.5امکانات10طراحی8.9ارزش خرید
امتیاز: 4.7 از 5 (54 رای)
کمی صبر کنید...

10 دیدگاه

  1. Avatar میلاد گفت:

    سلام اقای ابیشی خسته نباشید
    بنظر شما مابین کولینگ AORUS WATERFORCE 360 (بدون x) و MASTERLIQUID ML360 ILLUSION کدو مصلحته ؟ (هم از نظر کیفیت ساخت علی الخصوص بی صدا بودن در گذر زمان )
    برای من نویز و کم صدا بودن خیلی حائز اهمیت هست و میدونم برای CPU 11400f خیلی خیلی اضافی هست ولی چون بحث زیبایی هم مدنظرمه سراغ این دو مدل رفتم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    مشخصات سیستمم :
    MB : B560 E Rog
    CPU : 11400 F
    RTX 3070 TI Aorus MAster
    CASE : LIAN LI LANCOOL iii

    • Avatar میلاد گفت:

      سلام مجدد
      آقا آرمین ممنون میشم راهنمایی کنید . مرسی

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا میلاد هر دو مناسب هستند، پروفورمنس Illusion یه درصد کمی بهتره. در گذر زمان نمیدونم کدوم به صدا میفته چون مدت زیادی نداشتمشون.

  2. Avatar پارسا نعمتی گفت:

    آئوروس آخه? مگه ام اس ای و ایسوس ازمون گرفتن ?
    ام اس ای سری s میخریم با پمپ asetek عشقو حال

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا پارسا، این واترکولر گیگابایت هم ساخت شرکت Asetek هست. پمپ نسل 6 اَسِتِک داره. این بیانیه رسمی شرکت اَسِتِک. از روی عکس براکت های دایره ای دندونه دارش تابلو بود ساخت اَسِتِکه.

  3. Avatar حامد گفت:

    سلام،
    من مدل 240 رو دارم که روی cpu 13600K نصب کردم، عملکرده کاملا رضایت بخش، حتی با اورکلاک تا محدود 6.1 Ghz در گیم مشکلی ندارم چون سی پی یو از 100 وات معمولا بیشتر مصرف نمیکنه. قطعات اصلی سیستمم msi هست، ولی از خرید این کولر اصلا پشیمون نیستم.

  4. Avatar متین گفت:

    عالی کلا محصولات Aorous یه پله بهتر هستند نسبت به Asus و کلا جفتشون خوبه و عالی
    بقیه کیفیتشون اصلا به این ها نمیرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.