دوربین‌های گوشی نوا 5T

نگاهی نزدیک و دقیق به دوربین‌های گوشی نوا 5T هوآوی و کیفیت تصاویر ثبت شده با آن

این روزها دیگر دوربین به یکی از معیارهای مهم کاربران برای خرید گوشی تبدیل شده است. مهم نیست که چه بودجه‌ای برای خرید گوشی در نظر گرفته باشد، همیشه انتظار دارید که کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین آن رضایت بخش باشد. هوآوی به تازگی از نوا 5T با عنوان گوشی “شبه‌پرچمدار” در بازار ایران رونمایی کرده است و ما در این مطلب قصد داریم تا با بررسی دوربین‌های گوشی نوا 5T هوآوی ببینیم که آیا این گوشی در بخش دوربین هم یک محصول شبه پرچمدار به حساب می‌آید یا خیر.  

بررسی دوربین‌های گوشی نوا 5T هوآوی

مشخصات دوربین Huawei nova 5T
دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 و اندازه سنسور 1/2.0 اینچ و پیکسل‌هایی به اندازه 0.8 میکرومتر، دارای فوکس خودکاربا تشخیص فاز
دوربین دوم 16 مگاپیکسلی از نوع فوق عریض با گشادگی دیافراگم f/2.4 و میدان دید 120 درجه
دوربین سوم 2 مگاپیکسلی ماکرو با گشادگی دیافراگم f/2.4
دوربین چهارم 2 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.4 برای تشخیص عمق تصویر
امکانات دوربین فلش LED، پشتیبانی از HDR، حالت عکاسی Pro، پانوراما و سیستم تشخیص خودکار حالت مخصوص شب، لرزشگیری ویدئو با هوش مصنوعی
فیلمبرداری کیفیت 2160p در نرخ 30 فریم بر ثانیه کیفیت 1080p در نرخ 60 و 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 و پشتیبانی از HDR

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی

همانطور که در مشخصات دوربین مشاهده می‌کنید، سنسور اصلی دوربین 48 مگاپیکسلی است. البته در تنظیمات نرم‌افزار دوربین به‌صورت پیش‌فرض دوربین بر روی حالت 12 مگاپیکسلی تنظیم است. دلیل این موضوع استفاده از فناوری ترکیب پیکسلی (Quad Bayer) است. با استفاده از این فناوری 4 پیکسل مجاور هم با یکدیگر ترکیب شده و یک پیکسل بزرگتر تولید می‌کنند که در نتیجه آن تصویر خروجی 12 مگاپیکسلی است و در کنار نور بیشتر دارای نویز کمتری نیز می‌باشد.

این موضوع و تفاوت آن با عکاسی در حالت عادی تأثیر خود را بیش از هر جایی در عکاسی در محیط‌ها کم نور و شب که نویز بیشتر از همیشه خود را نشان می‌دهد، مشخص است. البته در تنظیمات Resolution در نرم‌افزار دوربین امکان ثبت عکس با کیفیت 48 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل AI Ultra Clarity نیز در نظر گرفته شده است. با این حال، تصاویر 12 مگاپیکسلی کیفیت رضایت‌بخشی دارند و تغییر تنظیمات آن لزومی ندارد.

 قابلیت AI  یا همان هوش مصنوعی که در صفحه اصلی نرم‌افزار به چشم می‌خورد،  با استفاده از قابلیت تشخیص سوژه، به‌صورت خودکار تنظیماتی مانند میزان نور، شدت و میزان اشباع رنگ و کنتراست آن را در بهترین حالت مناسب با سوژه قرار می‌دهد تا عکس گرفته شده کیفیت خوبی داشته باشد. در واقع AI به خوش‌رنگ‌تر شدن عکس‌ها کمک می‌کند و تصویر خروجی در این حالت آماده اشتراک گذاری در شبکه‎های اجتماعی است. البته ممکن است این دستکاری بر روی عکس طبیعی از نظر برخی غیرطبیعی باشد و رنگ‌ها اشباع شده به تصویر کشیده شوند که در این حالت می‌توانید با خاموش کردن این قابلیت عکس‌های طبیعی‌تری ثبت کنید.

نمونه عکس دوربین نوا 5T هوآوی

به‌طورکلی دوربین 48 مگاپیکسلی نوا 5T حتی با فاصله زیاد هم می‌تواند جزئیات خوبی از سوژه ثبت کند، با این حال، هوآوی یک مد اختصاصی برای عکاسی در محیط‌های کم نور تحت عنوان Night در نظر گرفته است، که به لطف آن تصاویر ثبت شده در محیط‌های تاریک و شب از روشنایی بیشتر و نویز کمتر در مقایسه با حالت عادی برخوردار هستند.

نمونه عکس دوربین نوا 5T هوآوی

حالت عکاسی دیگری که برای دوربین این دستگاه در نظر گرفته شده، Aperture می‌باشد. همانطور که از نام آن مشخص است، در این حالت پس‎زمینه سوژه حالت تار به خود خواهند گرفت. هر چند که میزان دقت این موضوع ربط مستقیمی به فاصله سوژه از دوربین و شرایط محیطی دارد، اما نوع تار شدن پس‌زمینه در حد مناسب و مطلوبی است. البته نکته جالب اینست که هم در زمان ثبت عکس و هم پس از آن می‌توانید میزان تارشدن پس‌زمینه را تعیین کرده و انتخاب کنید که فوکوس تصویر بر روی چه سوژه‌ای باشد. گزینه‌ای هم تحت عنوان فیلتر برای این بخش در نظر گرفته شده که می‌توانید در حالت‌های مختلفی این افکت را پیاده‌سازی کنید.

حالت عکاسی پرتره که در دوربین اصلی و سلفی گوشی مشترک است، برای ثبت تصاویر پرتره در نظر گرفته شده است. دو گزینه برای این حالت عکاسی وجود دارد، یک گزینه برای زیباسازی چهره که دارای سطوح مختلف است و دیگری افکت‌های تارسازی پس‌زمینه است. استفاده از این افکت‌های در گوشی 5T برای دوربین سلفی آن، ریسک بالایی است، چراکه در شرایط کم‌نور و شب این برنامه در تشخیص مرز میان سوژه و پس‌زمینه چندان جالب عمل نمی‌کند و گاهاً شاهد تار شدن بخشی از سوژه اصلی نیز هستیم. اما عکاسی در حالت پرتره با دوربین اصلی، از دقت بالاتری برخوردار است و مرزها نسبتاً خوب تشخیص داده شده‌اند.

دوربین 16 مگاپیکسلی فوق عریض

دوربین دوم این گوشی، فوق عریض 16 مگاپیکسلی است که برای پوشش بیشتر از فضای عکاسی و ثبت تصاویری با میدان دید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دوربین در اندازه دوربین اصلی نیست و جنس و رنگ تصاویر این دو دوربین با یکدیگر متفاوت است. با این حال، بیشتر قابلیت‌های موجود در دوربین اصلی مانند Night برای این دوربین هم در نظر گرفته شده است. کیفیت کلی تصاویر ثبت شده با این دوربین قابل قبول است، هر چند که در گوشه‌های تصاویر ثبت شده با آن شاهد اعوجاج و آبرنگی شدن هستیم که این موضوع ربط مستقیمی به میزان نور محیط و شرایط عکاسی دارد. این یعنی اگر گستردگی فضای ثبت شده در دوربین برای شما اهمیت چندانی ندارد، بهتر است از دوربین اصلی استفاده کنید.

به‌غیر از حالت عکاسی با دوربین اصلی (1x) و فوق عریض (Wide)، در نرم‌افزار دوربین امکان عکاسی به‌صورت زوم دو برابر (2x) نیز در نظر گرفته شده است. اما برای ثبت تصاویر با این بزرگنمایی دوربین تله‌فوتو اختصاصی در نظر گرفته نشده و دوربین اصلی آن را ثبت خواهد کرد که از کیفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. حالت عکاسی شب برای این مد عکاسی نیز در نظر گرفته شده است و کیفیت تصاویر ثبت شده با آن در محیط‌های تاریک و کم‌نور بهتر از حالت معمولی است.

دوربین 2 مگاپیکسلی چهارم که برای عکاسی در حالت Super Macro در نظر گرفته شد، برای ثبت سوژه‌ها از فواصلی به نزدیکی 4 سانتیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دوربین آنگونه که باید آسان نیست و تصاویر خروجی آن هم شاهکار چشمگیری به نظر نمی‌رسد. بنابراین اگر می‌توانید قید عکاسی از فاصله به این اندازه نزدیک را بزنید، از دوربین اصلی برای ثبت تصویر از فاصله نزدیک سوژه شانس خود را امتحان کنید.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، nova 5T دارای یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم f/2.0 است. این دوربین در حفره‌ای درون نمایشگر گوشی جای گرفته است و به غیر از ثبت تصاویر سلفی، برای بازکردن قفل صفحه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی به‌خصوص در محیط‌های با نور کافی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. اما همانطور که کمی قبل‌تر گفته شد، در صورت استفاده از افکت‌های تارکننده در مواردی شاهد گم شدن مرزها خواهید بود.

هوآوی حالات متنوع دیگری نیز برای عکاسی با این گوشی مانند Light Painting و HDR در نظر گرفته است و نرم‌افزار دوربین گوشی نوا 5T اگر پیش از این با گوشی‌های هوآوی کار کرده باشید، بسیار ایده‌آل وساده است. با بررسی دوربین‌های گوشی نوا 5T نمی‌توانیم از نظر عملکرد دوربین آن را در رده یک محصول پرچمدار قرار دهیم، البته با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، این موضوع چندان هم عجیب نیست. نوا 5T از دوربین‌های متنوع برای عکاسی و فیلمبرداری بهره می‌برد که در صورت مساعد بودن شرایط می‌توانند تصاویر بسیار خوبی ثبت کنند.

امتیاز: 4.8 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

2 دیدگاه

  1. Avatar رضا گفت:

    بنظرم شما تنها خانم تحلیلگر گجتی ایران باشید … جامع و کامل مینویسید و من مثل سایر بچه های نویسنده از خوندن مطالب شما لذت میبرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.